Noin 2000 vuotta sitten eli henkilö, jonka äiti vastaanotti taivaallisia vieraita jo ennen hänen syntymäänsä. Vieraat ilmoittivat naisen olevan raskaana ja synnyttävän pojan, joka on Jumalan poika. Hänen syntymähetkeään koristivat yliluonnolliset tapahtumat. Lapsena hän oli aivan ihmeellinen ja teki suuren vaikutuksen uskonnollisiin johtajiin. Aikuisena hän jätti kotinsa ja ryhtyi vaeltavaksi saarnaajaksi julistaen, että hengelliset asiat ovat maallisia täekeämpiä. Pian hän sai joukon seuraajia, jotka ajattelivat hänen olevan Jumala. Hän todisti jumalallisen alkuperänsä parantamalla sairaita, ajamalla ulos riivaajahenkiä ja herättämällä kuolleita. Lopulta roomalaiset pidättivät hänet. Monet hänen oppilaistaan väittivät hänen ilmestyneen kuolemansa jälkeen heille, todistaen elämästä kuoleman jälkeen. Hänen taivaaseen menonsa jälkeen oppilaat kirjoittivat kirjoja hänen elämästään.
Kuka tämä henkilö oli?
20
163
Vastaukset
- Teol.yo
Oikea vastaus on Apollonius Tyanalainen
Apollonius Tyanalaisen elämästä tiedämme ennen kaikkea Flavius Philostratuksen kirjoituksista. Tällaisia kertomuksia esiintyi monista muistakin sen ajan henkilöistä. Kertomus Jeesuksesta ei siis ollut mitenkään ainutlaatuinen.
Kirkossa ei yleensä kerrota Apollonius Tyanalaisesta. Tutkimukseen vihkiytyneet teologit sensijaan joutuvat asian kanssa tekemisiin tutustuessaan moniin varhaisiin kirjallisiin lähteisiin.- Kiitos!
Mukava tietää tämäkin.
- Etkö tiennyt tätä?
Tyyppi eli n. 40-120 jKr. Siis Jeesuksen jälkeen. Ketähän on plagioitu?
Lainaus:
"Ongelmat Apolloniuksen kertomuksen kanssa ovat kuitenkin suuret. Ensiksikin, Apolloniuksesta kertova teos on kirjoitettu vasta vuonna 220 jKr. Toiseksi, kertomus on tarkoitushakuinen. Rooman keisari Caracalla rakensi Apolloniukselle temppelin ja Caracallan vaimo antoi Flavios Filostratukselle tehtävän kirjoittaa kertomus, jossa Apolloniusta pidettiin jumalana. On todennäköistä, että Filostratus oli kuullut kristittyjen kertomuksia Jeesuksesta, koska Apolloniuksen elämä muistuttaa Jeesuksen elämää. Kolmanneksi, kertomus syntyi kristittyjen vainojen aikakautena keisarin toimeksiannosta."
http://helsinkivineyard.fi/?q=fi/jeesus_elaa- Sama henkilökuva
Onko tuollakaan oikeastaan yhtään mitään väliä, kumpaa palvoo? Jos kyseiset henkilöt tekivät samoja tekoja ja olivat käytännössä sama henkilö. Apollonius on Herra!
- Hah, hah, haa!
Jaahas, ja jälleen uusi uskonlahko:)
- nyntius
Kyseessä lienee fiktiivinen henkilö, joka rakennettiin ajankohdan keisarin propaganda tarpeisiin. Kertomus on plakiioitu Jeesuksen tapauksesta sillä erotuksella, että tämä tarina ei jäänyt elämään kuten Jeesuksen tarina jäi elämään ja vaikuttaa yhä.
Ja onhan Jeesukseenkin saatu vaikka kuinka paljon muinaisten Horus- jumalien piirteitä ja samoja tekoja. On varmaan ollut mielenkiintoa herättävää kirjoitella huimia juttuja kenestä vaan. Jonkun tarpeisiin kaikki jumaluudet ja uskonnot on kehitetty.
- tiedettä
helsinkijokkeri kirjoitti:
Ja onhan Jeesukseenkin saatu vaikka kuinka paljon muinaisten Horus- jumalien piirteitä ja samoja tekoja. On varmaan ollut mielenkiintoa herättävää kirjoitella huimia juttuja kenestä vaan. Jonkun tarpeisiin kaikki jumaluudet ja uskonnot on kehitetty.
... taikka Horus-jumalaan on otettu piirteitä hebrealaisten opetuksista, jotka nykyään on kirjattu vanhaan Testamenttiin.
tiedettä kirjoitti:
... taikka Horus-jumalaan on otettu piirteitä hebrealaisten opetuksista, jotka nykyään on kirjattu vanhaan Testamenttiin.
Jeesusta eikä niitä tekoja ole Vanhassa Testamentissa, joten sitä ennen olleet Horukset ovat Jeesuksen esikuva. Suoraan Egyptistä.
- atskulle
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jeesusta eikä niitä tekoja ole Vanhassa Testamentissa, joten sitä ennen olleet Horukset ovat Jeesuksen esikuva. Suoraan Egyptistä.
Etpä paljoa tiedä. Jeesus on Raamatun lehdillä maailman luomisesta alkaen. Ihan siis ensimmäisestä jakeesta.
Otahan selvää kuka Jeesus on atskulle kirjoitti:
Etpä paljoa tiedä. Jeesus on Raamatun lehdillä maailman luomisesta alkaen. Ihan siis ensimmäisestä jakeesta.
Otahan selvää kuka Jeesus onNo ihmeellistä, että tosiaan Jeesus oli jo alussa, vaikka niin ei Raamatussa luekaan. Ja Jeesuksen nimi piti olla Immanuel, mutta nimi vaihdettiin.
Uskoisin Jeesukseen, jos hänen sanansa olisi toteutuneet, ja uskovat kykenisivät tekemään niitä tekoja mitä hän sanoi. Ja uskoisin, jos hänen taivaaseen lennolle olisi edes YKSI silminnäkijätodistus, mutta ainoat sellaiset kirjoittaneet eivät maininneet mitään koko asiasta: Matteus ja Johannes.
Siinä meni todistukset ja todistajat. On minulle liian heikko pohja.- atskulle
helsinkijokkeri kirjoitti:
No ihmeellistä, että tosiaan Jeesus oli jo alussa, vaikka niin ei Raamatussa luekaan. Ja Jeesuksen nimi piti olla Immanuel, mutta nimi vaihdettiin.
Uskoisin Jeesukseen, jos hänen sanansa olisi toteutuneet, ja uskovat kykenisivät tekemään niitä tekoja mitä hän sanoi. Ja uskoisin, jos hänen taivaaseen lennolle olisi edes YKSI silminnäkijätodistus, mutta ainoat sellaiset kirjoittaneet eivät maininneet mitään koko asiasta: Matteus ja Johannes.
Siinä meni todistukset ja todistajat. On minulle liian heikko pohja.Oletko koskaan kuullut, että Jeesus on Jumala?
atskulle kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, että Jeesus on Jumala?
Jeesus ei pitänyt itseään Jumalana, mutta kristityt pitävät. Olen sen kyllä kuullut.
Jeesus oli jo alussa, mutta Pyhä Henki siitti hänet välillä, ja hän oli ihminen, ja sanoo itseään "Ihmisen pojaksi". On siinä uskottavaa höttöä Jeesuksen jumaluudesta?- selvennys
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jeesus ei pitänyt itseään Jumalana, mutta kristityt pitävät. Olen sen kyllä kuullut.
Jeesus oli jo alussa, mutta Pyhä Henki siitti hänet välillä, ja hän oli ihminen, ja sanoo itseään "Ihmisen pojaksi". On siinä uskottavaa höttöä Jeesuksen jumaluudesta?Jeesus sanoo: Minä ja Isä olemme yhtä!
Tarkoittaa että Jeesus ja Isä Jumala ovat yhtä ja samaa olemusta. selvennys kirjoitti:
Jeesus sanoo: Minä ja Isä olemme yhtä!
Tarkoittaa että Jeesus ja Isä Jumala ovat yhtä ja samaa olemusta.Jeesus sanoo myös, että hänen seuraajiensa merkkinä näkyy myrkyllisen juoman juominen vahingoittumatta ja sairaiden parantaminen. Uskotko tosiaan?
Jos Jeesus olisi jumalallinen, niin se kyllä näkysi häneen uskovissa, mutta kun ei näy. On aivan liikaa asioita, jotka sotivat Jeesusta vastaan. Puhetta on kyllä paljon, mutta uskottavuus on hyvin heikkoa; se on nähty.- kyllästynyt
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jeesus sanoo myös, että hänen seuraajiensa merkkinä näkyy myrkyllisen juoman juominen vahingoittumatta ja sairaiden parantaminen. Uskotko tosiaan?
Jos Jeesus olisi jumalallinen, niin se kyllä näkysi häneen uskovissa, mutta kun ei näy. On aivan liikaa asioita, jotka sotivat Jeesusta vastaan. Puhetta on kyllä paljon, mutta uskottavuus on hyvin heikkoa; se on nähty.Mitäpä jos nyt pysyt aiheessa Jeesuksen jumaluus, etkä söperrää muuta.
Onko Jeesus Jumala? kyllä vai ei? kyllästynyt kirjoitti:
Mitäpä jos nyt pysyt aiheessa Jeesuksen jumaluus, etkä söperrää muuta.
Onko Jeesus Jumala? kyllä vai ei?Jeesus ei ole Jumala. Jos olisi, niin siitä Raamattu kertoisi takuuvarmasti. Nyt ei ole niin. Pakko söpertää välillä myös niin, että uskovat ovat hyvä todiste siitä, että Jeesus ei ole ollut ainakaan jumalallinen, tai ei ole ollut olemassakaan.
- kyllästynyt
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jeesus ei ole Jumala. Jos olisi, niin siitä Raamattu kertoisi takuuvarmasti. Nyt ei ole niin. Pakko söpertää välillä myös niin, että uskovat ovat hyvä todiste siitä, että Jeesus ei ole ollut ainakaan jumalallinen, tai ei ole ollut olemassakaan.
Selvä olet valintasi tehnyt.
- ????¿
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jeesus ei ole Jumala. Jos olisi, niin siitä Raamattu kertoisi takuuvarmasti. Nyt ei ole niin. Pakko söpertää välillä myös niin, että uskovat ovat hyvä todiste siitä, että Jeesus ei ole ollut ainakaan jumalallinen, tai ei ole ollut olemassakaan.
Kenen sinä sanot Jeesuksen olevan?
kyllästynyt kirjoitti:
Selvä olet valintasi tehnyt.
Minä en "valitse" mitään , vaan katson tosiasioita silmiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654