Missä vika

hämmästynyt

Minä uskon Isään, Poikaan ja Pyhäänhenkeen. Olen kaikin puolin tavallinen Kristitty, tahtoa on, mutta luonto on heikko.
Jeesus vastasi näin:

Mikä käsky on
kaikkein tärkein?" 29. Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme,
on ainoa Herra. 30. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja
koko voimallasi.' 31. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa
käskyä ei ole."

Mutta missä kohtaa raamatussa käsitellään itse vihaa. Todella moni Kristitty joka haluaa olla Herralle kuuliainen, on minun tavoin kyllästynyt epäonnistumaan. Tiedän yksin armosta, mutta kyllä tämä rypeminen ottaa päähän. Kuinka rakastaa lähimmäistä jos itsessäkin on sietämistä?

Jumalaa on helppo rakastaa, mutta kuinka sietää itseään?

41

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dualismi

      Siedä siis yhtään maallista jos on taivaallinen?

    • kulkuri kurja maan

      Hyvä aloitus, tätä olen itsekin miettunyt.

    • 1213

      "Jumalaa on helppo rakastaa, mutta kuinka sietää itseään?"

      Itsensä rakastaminen ja sietäminen ei mielestäni ole sama asia.

      Olisi kiinnostavaa tietää, miksi et siedä itseäsi, mutta se on ehkä liian henkilökohtaista. Siksi sanonkin, myös itselle voi olla armollinen. Ja rakkaus on oikeastaan välittämistä. Mielestäni on asiallista välittää myös niistä, jotka ei ole niin mielyttäviä. Välittäminen tarkoittaa, että kohtelee hyvin, reilusti, rehellisesti ja oikeudenmukaisesti :)

    • kldjf

      Itsevihaa? hmm. Jos tekee vastoin Jumalan tahtoa niin kyllä se omaatuntoa kolkuttelee. Suuret uskon miehet kuten Paavali on kirjoitellut siitä, miten kristityt tekevät sitä mitä eivät haluaisi ja se juuri todistaa, että he ovat sydämestänsä lähellä Jumalaa, mutta lihan puolesta synnin perillisiä. Ja ihmisen luonto on heikko.

      Mutta jos vihaa itseään niin onkohan suhde Jumalaan kuitenkaan kunnossa ?
      Oletko uudestisyntynyt Hengestä, niin, että olet uusi luomus Jeesuksessa, kuten raamattu opettaa ja edellyttää?
      Pyhä Henki on yhteys Jumalaan, joka muuttaa ihmisen teot ja ajatukset, jos annat sille luvan, jumalallisiksi. Niin, että ihminen tekee Jumalan tekoja eikä lihan tekoja. Pyhässä hengessä ihminen voi täyttää mainitsemasi Jeesuksen käskyt niin itseään kuin lähimmäistä kuin Jumalaakin kohtaan. Ja tällä käskyjen noudattamisella ei tietenkään ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa vaan se on sitä Jumalan lapseuden seurausta eli Hengen hedelmää.

      • ghvcc

        Ihminen on ympäristönsä, geeniensä ja kasvatuksen tulosta, eli se mitä sinulle ja minulle tuputetaan luonnollisena ihmisyytenä,se mitä uskotellaan synniksi ja vastaavasti toisin päin, ne tuntuvat pahalta ja toisaalta hyvältä.

        Jotkut kansat surutta heittivät heikot lapsensa koirien syötäviksi, jotkut työnsivät vanhuksensa kalliolta, toiset taas arvostivat vanhuksiaan jne.

        Ihmiskunta on siis yksin olemisensa kanssa.


      • kldjf
        ghvcc kirjoitti:

        Ihminen on ympäristönsä, geeniensä ja kasvatuksen tulosta, eli se mitä sinulle ja minulle tuputetaan luonnollisena ihmisyytenä,se mitä uskotellaan synniksi ja vastaavasti toisin päin, ne tuntuvat pahalta ja toisaalta hyvältä.

        Jotkut kansat surutta heittivät heikot lapsensa koirien syötäviksi, jotkut työnsivät vanhuksensa kalliolta, toiset taas arvostivat vanhuksiaan jne.

        Ihmiskunta on siis yksin olemisensa kanssa.

        Kaiken sen ympäristön ja kasvatuksen ja jopa genetiikan paineen voi Pyhä Henki muuttaa uudeksi yhdessä hetkessä. En uskoisi tätä itsekään, ellen olisi itse kokenut. Uudestisyntynyt ihminen ei iloitse vääryydestä eikä suunnittele pahaa, kuten luonnollinen ihminen tekee.

        Apostolit kehoittivat pyhittäytymään, siis rukoilemaan ja siten täyttymään Pyhällä Hengellä "lakkaamatta". Jos laiminlyö jatkuvan yhteyden Jumalaan, Pyhä Henki väistyy pikku hiljaa. Hengen täyteydessä on täydellinen mielenmuutos ja rauha ja yhteys Jumalan kanssa. Mutta tämä koskee vain uudestisyntyneitä. Pyhää Henkeä ei ole missään hurmos kokouksissa, vaan hiljentymisessä Jumalan edessä.


      • missävika

        Vastaan 1213 ja kldjf:lle. Miksi en siedä itseäni ja huomatkaa en ole ainut, tunnen monia jotka ovat uupuneet ja masentuneet matkalla. Kaikki me olemme uudestisyntyneitä ja uskonkasteella käyneitä. Kaikkia meitä yhdistää halu tehdä Herran tahdon mukaan ja olemme ottanut vastaan Paavalin haasteen kilpajuoksusta Kristusta kohti. Halumme on täyttää elämämme kristuksella ja olemme kuitenkin tässä syntisessä lihassa. Olemme sekä Fariseus joka mahtaili hyvyydestään ja publikaani joka vaikeroi synnissään. Fariseus siinä, että teemme kaikkea hyvää jonka näkee Jumala ja ihmiset ja vihaamme syntiä ja tahdomme olla kelvollisia. Publikaani siinä ettei voi kun todeta kurjuutta omasta itsestään ja kelvottomuutta.

        Ehkä suurimpana syynä on Jumalan lupausten näkyminen omassa elämässä ja erämaa vaelluksessa. " Anokaa niin teille annetaan", Hädän päivänä apuun huuda minua, Minä tahdon auttaa sinua", Koputtakaa niin teille avataan"," Kuormaa ei anneta enempää kuin jaksetaan kantaa", jne. Jumala on antanut meille lupauksia joihin vedoten rukoilemme armoa.

        Mitä sitten on tapahtunut. On taloudellisia ahdinkoja, sairauksia , vaikeaa uupumista, pettymistä omaan vaellukseen. Elämän halu ei ole korkealla, vaan enemmänkin uupumisen kautta tahdottomaan tilaan vaipumista. Kokemusta hyödyttömyydestä ja riittämättömyydestä. On niin kuin yhden tallentin mies. " Minä kyllä tiedän että Herrani sinä olet armoton mies ja minä päätin haudata tallentin maahan ja näin voin antaa sen Sinulle takaisin kun on maksun aika". Mutta me tiedämme mitä sanotan puista jotka ei tee hedelmää, ne hakataan pois ja heitetään tuleen.

        Sydän on Herrassa, mutta voima, jaksaminen ja tekeminen on nollassa. Näin ollen pettymys on suuri, niin kuin kelvottomuuskin. Sillä jos olisimme kelvollisia, niin ei Herra häpäisis meitä Hänen ja meidän pilkkaajien edessä. Missä on vika, mikä meistä on tehnyt kelvottomia kaikille.

        Herra ei ole pahan kiusattavissa. Jumala on täydellinen, ei hänessä ole virhettä. Kurjuutemme on hänen sallimaa meidän kasvasimeksi, me emme vaan kestä tarpeeksi, on mennyt yli kuormalle. Meissä on jokin vialla, olemmeko tulleet kelvottomiksi, olemmeko jäämässä matkalle? Olemmeko akania? Jeesus sanoi. "Niin minä annan saatanan seuloa teitä kuin viljaa.

        En tiedä, voimat on loppu. Armahda Herra meitä. Opasta meidät pois tästä umpikujasta, ole meille armollinen nimesi tähden. Aamen


      • 1213
        missävika kirjoitti:

        Vastaan 1213 ja kldjf:lle. Miksi en siedä itseäni ja huomatkaa en ole ainut, tunnen monia jotka ovat uupuneet ja masentuneet matkalla. Kaikki me olemme uudestisyntyneitä ja uskonkasteella käyneitä. Kaikkia meitä yhdistää halu tehdä Herran tahdon mukaan ja olemme ottanut vastaan Paavalin haasteen kilpajuoksusta Kristusta kohti. Halumme on täyttää elämämme kristuksella ja olemme kuitenkin tässä syntisessä lihassa. Olemme sekä Fariseus joka mahtaili hyvyydestään ja publikaani joka vaikeroi synnissään. Fariseus siinä, että teemme kaikkea hyvää jonka näkee Jumala ja ihmiset ja vihaamme syntiä ja tahdomme olla kelvollisia. Publikaani siinä ettei voi kun todeta kurjuutta omasta itsestään ja kelvottomuutta.

        Ehkä suurimpana syynä on Jumalan lupausten näkyminen omassa elämässä ja erämaa vaelluksessa. " Anokaa niin teille annetaan", Hädän päivänä apuun huuda minua, Minä tahdon auttaa sinua", Koputtakaa niin teille avataan"," Kuormaa ei anneta enempää kuin jaksetaan kantaa", jne. Jumala on antanut meille lupauksia joihin vedoten rukoilemme armoa.

        Mitä sitten on tapahtunut. On taloudellisia ahdinkoja, sairauksia , vaikeaa uupumista, pettymistä omaan vaellukseen. Elämän halu ei ole korkealla, vaan enemmänkin uupumisen kautta tahdottomaan tilaan vaipumista. Kokemusta hyödyttömyydestä ja riittämättömyydestä. On niin kuin yhden tallentin mies. " Minä kyllä tiedän että Herrani sinä olet armoton mies ja minä päätin haudata tallentin maahan ja näin voin antaa sen Sinulle takaisin kun on maksun aika". Mutta me tiedämme mitä sanotan puista jotka ei tee hedelmää, ne hakataan pois ja heitetään tuleen.

        Sydän on Herrassa, mutta voima, jaksaminen ja tekeminen on nollassa. Näin ollen pettymys on suuri, niin kuin kelvottomuuskin. Sillä jos olisimme kelvollisia, niin ei Herra häpäisis meitä Hänen ja meidän pilkkaajien edessä. Missä on vika, mikä meistä on tehnyt kelvottomia kaikille.

        Herra ei ole pahan kiusattavissa. Jumala on täydellinen, ei hänessä ole virhettä. Kurjuutemme on hänen sallimaa meidän kasvasimeksi, me emme vaan kestä tarpeeksi, on mennyt yli kuormalle. Meissä on jokin vialla, olemmeko tulleet kelvottomiksi, olemmeko jäämässä matkalle? Olemmeko akania? Jeesus sanoi. "Niin minä annan saatanan seuloa teitä kuin viljaa.

        En tiedä, voimat on loppu. Armahda Herra meitä. Opasta meidät pois tästä umpikujasta, ole meille armollinen nimesi tähden. Aamen

        Hmmm... ...ehkä tavoite on väärä. Umpi kujaan joudutaan minun nähdäkseni, kun ei hyväksytä näitä:

        Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
        Joh. 6:63

        Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
        Joh. 8:51

        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        Joh. 14:23

        Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
        Mat. 6:31-33


      • kldjf
        missävika kirjoitti:

        Vastaan 1213 ja kldjf:lle. Miksi en siedä itseäni ja huomatkaa en ole ainut, tunnen monia jotka ovat uupuneet ja masentuneet matkalla. Kaikki me olemme uudestisyntyneitä ja uskonkasteella käyneitä. Kaikkia meitä yhdistää halu tehdä Herran tahdon mukaan ja olemme ottanut vastaan Paavalin haasteen kilpajuoksusta Kristusta kohti. Halumme on täyttää elämämme kristuksella ja olemme kuitenkin tässä syntisessä lihassa. Olemme sekä Fariseus joka mahtaili hyvyydestään ja publikaani joka vaikeroi synnissään. Fariseus siinä, että teemme kaikkea hyvää jonka näkee Jumala ja ihmiset ja vihaamme syntiä ja tahdomme olla kelvollisia. Publikaani siinä ettei voi kun todeta kurjuutta omasta itsestään ja kelvottomuutta.

        Ehkä suurimpana syynä on Jumalan lupausten näkyminen omassa elämässä ja erämaa vaelluksessa. " Anokaa niin teille annetaan", Hädän päivänä apuun huuda minua, Minä tahdon auttaa sinua", Koputtakaa niin teille avataan"," Kuormaa ei anneta enempää kuin jaksetaan kantaa", jne. Jumala on antanut meille lupauksia joihin vedoten rukoilemme armoa.

        Mitä sitten on tapahtunut. On taloudellisia ahdinkoja, sairauksia , vaikeaa uupumista, pettymistä omaan vaellukseen. Elämän halu ei ole korkealla, vaan enemmänkin uupumisen kautta tahdottomaan tilaan vaipumista. Kokemusta hyödyttömyydestä ja riittämättömyydestä. On niin kuin yhden tallentin mies. " Minä kyllä tiedän että Herrani sinä olet armoton mies ja minä päätin haudata tallentin maahan ja näin voin antaa sen Sinulle takaisin kun on maksun aika". Mutta me tiedämme mitä sanotan puista jotka ei tee hedelmää, ne hakataan pois ja heitetään tuleen.

        Sydän on Herrassa, mutta voima, jaksaminen ja tekeminen on nollassa. Näin ollen pettymys on suuri, niin kuin kelvottomuuskin. Sillä jos olisimme kelvollisia, niin ei Herra häpäisis meitä Hänen ja meidän pilkkaajien edessä. Missä on vika, mikä meistä on tehnyt kelvottomia kaikille.

        Herra ei ole pahan kiusattavissa. Jumala on täydellinen, ei hänessä ole virhettä. Kurjuutemme on hänen sallimaa meidän kasvasimeksi, me emme vaan kestä tarpeeksi, on mennyt yli kuormalle. Meissä on jokin vialla, olemmeko tulleet kelvottomiksi, olemmeko jäämässä matkalle? Olemmeko akania? Jeesus sanoi. "Niin minä annan saatanan seuloa teitä kuin viljaa.

        En tiedä, voimat on loppu. Armahda Herra meitä. Opasta meidät pois tästä umpikujasta, ole meille armollinen nimesi tähden. Aamen

        Jotenkin minulle tulee mieleen tuosta elämän kurjuudesta tämä:
        "Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat."
        Mitäs tähän sanot? aika kokonaisvaltaista?

        Ja tämä:
        " Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

        Kaikki ihmiset ovat tulleet kelvottomiksi, kaikki. Ei yksikään ole kelvollinen. Saatan olla väärässä, mutta jotenkin minusta tuntuu, että yrität olla omassa voimassasi hyvä. Kuitenkin jopa Jeesus sanoi, kun häntä sanottiin hyväksi, että vain Jumala yksin on hyvä.

        "Hyvät" ihmiset ovat kuin "ystävä", joka käännytetään pois Kuninkaan häistä. Matteus 22. Häihin oli kutsuttu sekä hyvät että pahat, mutta valintaa ei tehty sen mukaan; ne pääsivät sisälle, jotka olivat pukeutuneet häävaatteisiin.

        "Vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä"
        Kuitenkin tähän liittyy se ies, joka on kevyt ja sopiva, se on se tietoinen itsensä kieltäminen ja Jumalan tahdon seuraaminen. Ei kuitenkaan omassa voimassa. Nyt toistan taas itseäni, mutta kaikkein tärkeintä Kristuksen opetuslapselle on rukous. Paljon rukousta = paljon voimaa. Jeesuskin rukoili jatkuvasti Isää. Jeesus rukoili, että hän voisi välttää ristiinnaulitsemisen, mutta ei kuitenkaan halunnut toimia oman tahtonsa mukaan. Kaikkein vaikeinta onkin lausua se "tapahtukoon sinun tahtosi" kohta. Jeesus oli kokonaan Pyhässä Hengessä, kulki sinne minne Henki johdatti ja puhui mitä Isä Hengen kautta sanottavaksi antoi. Rukoile sinäkin jatkuvasti. Aloita päiväsi rukouksella jossa pyydät itsellesi Pyhää Henkeä johtamaan ja neuvomaan ja muuttamaan sinua enemmän Herrasi kaltaiseksi, pyydä että Jumalan tahto tapahtuisi, että Jumalan valtakunta voisi tulla maanpäälle sinun kohdallasi ja sinun sydämessäsi ja, että voisit kohdella muita ihmisiä Jumalan rakkauden mukaan.


      • missä-vika

        Vastaan taas teille molemmille. Olette ymmärtänyt täysin oikein. Voin vain todeta Pyhänhengen johdattaneen teitä tukemaan tuntemuksiani oikeaksi. Kaikki mitä kerroitte on minulle tuttua ja tärkeää, juuri näillä lupauksilla lohdutan itseäni myös.

        Ongelmana on kestävyys. Erämaa jakso on kestänyt liian kauan, voimat on loppu, rukoilen aina kun vain jaksan. Jumala ei anna yli rajojen, mutta meillä se on mennyt yli. Liian kauan, liian lujaa. Tulee tyhjiä hetkiä, huomaan välillä olevan poissa. Vain Jumala voi meidät palauttaa. Suuri on meidän Herra.


      • missä-vika kirjoitti:

        Vastaan taas teille molemmille. Olette ymmärtänyt täysin oikein. Voin vain todeta Pyhänhengen johdattaneen teitä tukemaan tuntemuksiani oikeaksi. Kaikki mitä kerroitte on minulle tuttua ja tärkeää, juuri näillä lupauksilla lohdutan itseäni myös.

        Ongelmana on kestävyys. Erämaa jakso on kestänyt liian kauan, voimat on loppu, rukoilen aina kun vain jaksan. Jumala ei anna yli rajojen, mutta meillä se on mennyt yli. Liian kauan, liian lujaa. Tulee tyhjiä hetkiä, huomaan välillä olevan poissa. Vain Jumala voi meidät palauttaa. Suuri on meidän Herra.

        Sielunhoidon opettajani Ilmo Mantere Suomen teologiselta opistolta totesi, että itsessään tulee sietää ikäviä puolia, niin kuin sairauksiakin. Onhan meillä ihmisillä usein ihan fyysisiäkin vammoja ja niiden kanssa voi oppia pärjäämään, miksei sitten emotionaalisten, henkisten ja hengellisten ongelmienkin kanssa.

        Tommy Hellsten puolestaan totesi, että on hyvä olla myös itselleen ystävä. Eli mm. ettei liian ankara olisi itselleen, vaan että on hyvää tahtoa myös itseään kohtaan. Pyhitys on aika hidas prosessi eikä tule tässä elämässä valmiiksi. Uskon, että sekin on Pyhän Hengen työtä, että huomaamme itsessämme sellaista pahuutta, jota emme ennen huomanneet, mutta joka oli kuitenkin olemassa jo aiemmin.

        Efesolaiskirjeessä Paavali kirjoittaa: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." (4:26) Psalminkirjoittaja sanoi, että Jumala "vihastuu joka päivä". (7:11) Paavali ei pitänyt vihastumista syntinä. Viha on puolustusreaktio. Jos rajojamme loukataan, reagoimme suuttumuksella. Se on ihan normaalia ja hyväksyttävää. Jos viha muuttuu henkiseksi ja/tai fyysiseksi väkivallaksi, silloin mennään mielestäni sitten helposti jo synnin puolelle. Itseään saa ja tulee puolustaa ja myös toisia.


      • Mielestäni käsittelemätön viha voi muuttua masennukseksi. Viha ei löydä oikeaa kohdetta ja purkautumistapaa ja jää vellomaan sisälle. Itselleni hyviä tapoja purkaa patoutuneita tunteita on mm. keskustelu, kirjoittaminen, liikunta (vaikka juoksulenkki tai kuntosalitreeni) ja astetta rankempi musiikki (en heviä kovin paljoa kuuntele, mutta pidän esim. Evanescencen Fallen-albumista, se on hevareille varmaan vielä aika poppia, toinen rokkibändi, jota käytän joskus aggressionpurkuun, on Rage Against the Machine).

        Olen samaa mieltä, että viha on nykykristityille usein vaikea asia. Minusta sen ei tarvitse kuitenkaan olla. Saa antaa itselleen luvan olla myös vihainen. Kyllähän sitä aihettakin usein on. Armosta haluan vielä sanoa, että se ei ole helppo asia omaksua. Teoriassa ehkä vielä kohtuu helppo, mutta käytännössä ei niinkään. Hyvä on kuitenkin tulla toimeen omien pimeiden puoliensa kanssa (Raamatussa tätä pahaa taipumusta kutsutaan mm. lihaksi ja kristillisessä traditiossa perisynniksi). Niitä on meillä kaikilla. Herra on sanonut olevansa armollinen. Luotetaan siihen vaikkei aina onnistuta vaelluksessa.


      • Kastamatonvieläkin

        Lisään tuohon " vihaan , vielä yhden hienon asian " .Raamattu sanoo ," älä anna
        auringon laskeutua vihasi ylle " ,toisinsanoen mene ja sovi vihaisuutesi ennen
        auringonlaskua ,ettei se patoudu unettomuuteen seuraavalle päivälle .
        Raamattu on täynnä hienoja sananlaskuja .


    • Sanoisin, että vika on juurikin siinä ajatuksessa, että "yksin armosta," joka käsitetään usein väärin, siten, että ihmisen ei tarvitse kehittyä enään paremmaksi ihmiseksi, jolloin kehitys jää vaiheeseen ja ihminen synin valtaan ja usein hyvät teotkin siis uuppuvat, vaikka tiedetään, että usko tulee eläväksi uskon mukaisilla teoilla, eli hyvillä epäitsekkyyden teoilla.

      Muistakaa siis tehdä niitä uskon mukaisia hyviä tekoja, jotta uskonne tulee eläväksi.

    • Helmari

      Jumala armossaan rakastaa ja hyväksyy sinut ja minut, juuri sellaisina kuin olemme. Juuri sellaisina kuin olemme syntyneet tai, juuri sellaisina miksi olemme elämämme aikana tulleet.

      Jokainen ihminen tekee elämässään syntiä ja ihminen on luonnostaan ylpeä, mikä on väärin Jumalan tahtoa. Jumalan rakkauden tähden ihminen saa armon ja syntien sovituksen. Se on suuri hengellisen kasvun paikka, tyyneyden valtameri jossa rakastaa itseään ja lähimmäisiään. Jumalaa yli kaiken.

    • Ateisti2

      Ei suomalaisista usko enää jumalaan kuin 16%, vaikka kirkkoon kuuluukin vielä vähän yli 70%. Tämä jjumalaanuskominen vähenee sitämukaa, kuinka ihmiset saadaan ottamaan asioista itse selvää. JUMALAANUSKOVIEN MÄÄRÄ LASKEE LASKEMISTAAN, LÄHESTYEN NOLLAA, KOSKAAN KUITENKAAN SITÄ SAAVUTTAMATTA, KOSKA AINA TULEE OLEMAAN IHMISIÄ, JOILLE EI MIKÄÄN JÄRKIPUHE...... Ei monikaan sivistynyt (hyvinkoulutettu) ihminen usko tällaiseen perimätietona vanhemmilta saatuun skeidaan. Siitä seuraa, että kun ei ole jumalaa, ei ole myöskään hänen poikaa. USA:n tiedemiehistä 87% on ateisteja

      • Jaska-74

        Vastauksesti on elävä selvä merkki siitä, kuinka jokin em. kirjoitus on koskettanut sinua. Jollain toisella ihmisellä onkin sinua suurempi ymmärrys Jumalasta, kristinuskosta ja elämän tarkoituksesta. Peloissaan ihminen rupeaa hyökkääväksi ja kaiken kieltäväksi.

        Älä pelkää kyllä sinäkin saat vielä tuntea Jumalan armon ja rakkauden. Rukoilen puolestasi.


      • Kastelematon

        ateisti, sinä et huomannutkaan kuinka hyvin vastasit raamatun ennustuksiin
        viimeisten päivien uskosta luopumiseen .Niin pitääkin olla .Me Jumalaan uskovat
        olemme kerrankin samaa pataa kanssasi ,ainoa pelko meillä on se ,mitä jos käännät kelkkasi jonakin päivänä ,ja haluat kehittää keskustelua meidän
        seurassamme .ei millään pahalla nääs .


      • Anonyymi

        Kristillinen usko ei siirry perimätietona sillä jokaisen tullakseen Jeesuksen opetuslapseksi on uudestisynnyttävä.


    • Sielunhoidon opettajani Ilmo Mantere Suomen teologiselta opistolta totesi, että itsessään tulee sietää ikäviä puolia, niin kuin sairauksiakin. Onhan meillä ihmisillä usein ihan fyysisiäkin vammoja ja niiden kanssa voi oppia pärjäämään, miksei sitten emotionaalisten, henkisten ja hengellisten ongelmienkin kanssa.

      Tommy Hellsten puolestaan totesi, että on hyvä olla myös itselleen ystävä. Eli mm. ettei liian ankara olisi itselleen, vaan että on hyvää tahtoa myös itseään kohtaan. Pyhitys on aika hidas prosessi eikä tule tässä elämässä valmiiksi. Uskon, että sekin on Pyhän Hengen työtä, että huomaamme itsessämme sellaista pahuutta, jota emme ennen huomanneet, mutta joka oli kuitenkin olemassa jo aiemmin.

      Efesolaiskirjeessä Paavali kirjoittaa: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." (4:26) Psalminkirjoittaja sanoi, että Jumala "vihastuu joka päivä". (7:11) Paavali ei pitänyt vihastumista syntinä. Viha on puolustusreaktio. Jos rajojamme loukataan, reagoimme suuttumuksella. Se on ihan normaalia ja hyväksyttävää. Jos viha muuttuu henkiseksi ja/tai fyysiseksi väkivallaksi, silloin mennään mielestäni sitten helposti jo synnin puolelle. Itseään saa ja tulee puolustaa ja myös toisia.

      Mielestäni käsittelemätön viha voi muuttua masennukseksi. Viha ei löydä oikeaa kohdetta ja purkautumistapaa ja jää vellomaan sisälle. Itselleni hyviä tapoja purkaa patoutuneita tunteita on mm. keskustelu, kirjoittaminen, liikunta (vaikka juoksulenkki tai kuntosalitreeni) ja astetta rankempi musiikki (en heviä kovin paljoa kuuntele, mutta pidän esim. Evanescencen Fallen-albumista, se on hevareille varmaan vielä aika poppia, toinen rokkibändi, jota käytän joskus aggressionpurkuun, on Rage Against the Machine).

      Olen samaa mieltä, että viha on nykykristityille usein vaikea asia. Minusta sen ei tarvitse kuitenkaan olla. Saa antaa itselleen luvan olla myös vihainen. Kyllähän sitä aihettakin usein on. Armosta haluan vielä sanoa, että se ei ole helppo asia omaksua. Teoriassa ehkä vielä kohtuu helppo, mutta käytännössä ei niinkään. Hyvä on kuitenkin tulla toimeen omien pimeiden puoliensa kanssa (Raamatussa tätä pahaa taipumusta kutsutaan mm. lihaksi ja kristillisessä traditiossa perisynniksi). Niitä on meillä kaikilla. Herra on sanonut olevansa armollinen. Luotetaan siihen vaikkei aina onnistuta vaelluksessa.

      • Missä-vika

        Kiitos vastauksestasi, tätä täytyy miettiä.


    • Murtunut

      Omassa elämässäni olen huomannut selvän kaavan. Jos yritän lähentyä Jumalaa, niin siitä seuraa aivan kamala koettelemusten sarja. Eli joudun sellaiseen prässiin, ettei pahemmasta väliä. Jumala tuhoaa kaiken, mihin olen kiintynyt. Repii ja raastaa jok'ikisen asian ja elollisen kappaleiksi vain todetakseen, että käännyn pois. Ja se tuhoaminen ei lopu ennen kuin käännyn pois. Siksi olen ajatellut, että olisin elänyt ateistina huomattavasti onnellisemman elämän. Jos olisin tällä nyk. elämänkokemuksella saanut valita syntyäkö uskovaiseksi vai ei, niin valitsisin elämän vailla mitään tietoa Raamatusta ja Jumalasta. Jumala on mielestäni julma - ainakin minua kohtaan on ja on ollut. En omassa elämässäni ole nähnyt sitä kuuluisaa Jumalan rakkautta. Olen nähnyt Jumalan vihan tein sitten niin tai näin.

      • Kastelematonvieläkin

        Miksi syytät Jumalaa kaikesta epäonnistumisestasi .Paholainen sinua kiusaa eikä
        Jumala .Olet ilmeisesti epävarmalla pohjalla raamatun totuuksien puuttuessa
        täysin .En halua ohjata sinua mihinkään järjestöön ,koska tunnen ne kaikki
        saa - ta - nan järjestöiksi .Tutki itsenäiseti raamattua ,ja osallitu tänne kirjoituksiin
        niin siitä saattaa olla apua tilaasi .Ensiksi ,vedä syvään henkeä ,ja rauhoitu .
        Itsesi kontrolli auttaa seuraavaan askeleeseen .Terveellinen elämäntapa on
        ensi askel .Hengellinen kunto ruumiilliseen kytkettynä on vahva yhdistelmä .
        Ulkoliikunta unohtaa monesti patoutumia .TV - een veriset " huvitukset pois ",ne
        mädännyttävät aivot ,ja aiheuttavat painajaisia ,mikä on niiden tarkoituskin .


    • hämmestäelee

      itseään on helppo rakastaa eikä se ole itsekkyyttä. se on edellytys muidenkin rakastamiselle. sen sijaan poissaolevaa jumalaa jolle pidetään rukouksessa yksipuolisia monologeja on rakkauden kohteena tyrmistyttävän typerä. miten rakastaa jotain joka ei ole koskaan paikalla?

      • atskullew

        Jumalahan on aina ja kaikkialla.


      • Kastamaton

        Rukouksia kuulee ,jos jonkinlaisia .Suoranaisia " munauksia " on vaikeaa kestää .
        Jeesus antoi selvän esimerkin ,miten pitää rukoilla ,siitä ei ole hyvä poiketa
        muuten saattaa " yhteys katketa ". Jonnin - joutavat sepustelut kuuluvat
        tampereen teatterin lavalle ,ei rukoukseen .Raamattu ilmoittaa ,rukoile " hengessä
        ja totuudessa ".Se jolla on ne lahjat ,sitä Jumala kuuntelee .Muut rukoukset saattavat mennä väärille kanaville ?


    • Vastauksiin

      Alkulehdillä, ensimmäinen veljesmurha olisi peruuntunut, "miksi olet vihainen, ja kasvosi synkistyvät? Eikö niin jos hyvin teet, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, väijyy synti ovella, mutta HALLITSE sinä sitä!"
      Jos vain mies olisi tehnyt kuten käskettiin.
      On kyse mielenlaadusta.
      Viha tekee ihmisen sairaaksi, kun ei voi sitä ilmaista. Kuka tietää vaikka tapaus olisi peruuntunut kun mies olisi sanonut ääneen veljelleen, vihaan niin että voisin tappaa.

    • uskovainen3146

      Vihaaminen on murha, ja siitä saa saman tuomion kuin murhasta. Vihaaminen on siis synti.

      Itsensä vihaaminen on itsemurha?

      Älkää siis takertuko syntiin ja kyselkö, kuinka "käsitellä" vihaa jne.?

      Vihaa ei tule käsitellä, vaan siitä tulee kääntyä pois! Hylkää synti ja kilvoittele kohti pyhyyttä.

      Mikä tässä nyt yhtäkkiä on niin vaikeaa? Rautalangasta väännettynä: toimi vihasi suhteen niin kuin minkä tahansa muunkin syntisi suhteen.

      • kastelematon

        Vihaa lähimmäistäsi ,niinkuin vihaat itseäsi ,ei oikein kuulu sujuvalta .
        Ilman raamattua et tästä selviä .Sieltä ainoastaan saat oikeat ohjeet .
        Psykoloogit ja muut matelijat on paras unohtaa ,ei heiltä mitään lohtua saa .Et ole yksin syntiesi seurassa ,me kaikki olemme yhtä taidokkaita ,toiset enemmän ,
        toiset lievemmin .Sille ei voi mitään ,olosuhteissamme .Pysy irti järjestäytyneistä uskonlahkoista ,siellä vaanii paholainen syyttäen sinua kaikesta ,mihin et kykene .


    • Ettekö te nyt halua uskoa, että vika on siinä, että te jäätte elämään siihen valheelliseen armoon, ja annatte itsenne lihan himoille, jolloin Jumalan tuntemista ei synny.

      On suorastaa raskasta lukea näitä hengettömiä kekusteluja, joissa ihmiset kyselevät neuvoa, mutta eivät ole valmiita tekemään yhtään mitään, että asiat muuttuisivat paremmiksi.

      Mutta onhan tämäkin aika ennusettu tulevaksi.

      3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia 4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. (2 Tim 4:3-4)

      Älkää olko kuten nämä lopunajan ihmiset, jota korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia, eivätkä Jumalaa tunne.

      • lapamatopiru

        Näinhän se menee usein .Kysytään neuvoa ,mutta neuvon saatuaan ,tehdään niinkuin ennenkin .Turhaa suunpieksemistä .


    • Kastamatonvieläkin

      Ensimmäiseksi voit huoletta heittää mielestäsi " mielipiteet uudestisyntyneistä ".
      Se on heidän tapansa kalastella sinut helluntalaisten pariin todistamaan kuinka
      sairaita parantuu ,mutta yhtäkään ei herätetä kuolleista ? Tarvitseeko kertoa lisää ?

      • Hämmästynyt

        Kuinka voisit neuvoa, jos et tunne Herraa. Herra kyllä rakastaa sinua, mutta tahdot aina vastustaa Hänen tahtoa.


    • Epä onistuva koska haluavat itse olla tekemässä jotakin,Jeesus on tehnyt jo kaiken puolestamme, on vain hyväksyttävä armo itselleen koska on tarjolla vielä tässä elämässä. Vertaus kuvalliseti matkustaja odotta kyytiä pysäkillä raskas reppu selässä,painaa paljon kun kyysi saapuu ei heitä repppuaan viereen, kantaa siitä huolimatta sitä toin sanoo voit heittä repusi tohon penkille ei tarvitse kantaa selässä.
      On kevyt olo kun reppu on vieressä kun hän sen tajusi viimeinkin.

    • Anonyymi

      Tuossa olemattomiin uskomisessa on se perusvika.

    • Anonyymi

      Palvotko Jumalan lisäksi Jeesusta ja pyhää henkeä? Oletko polyteisti?

    • Anonyymi

      Onko pyhä henki mies?

    • Anonyymi

      Muumipappa on meille jumala.

    • 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.'

      Entäs jos vihaa itseään (niin kuin moni tekee) niin saako sitten vihata lähimmäisiäänkin..? Se on vissiin ihan ok sitten.

    • Anonyymi

      Kyllä se itserakkaus on kuin ihonväri. Ei lähde pesemällä eikä värjäämällä...

      Kysytään ihan suoraan:
      Jos saisit valita lahjoituksen 30 milj. euroa. On kaksi mahdollisuutta: Joko sinä otat sen itsellesi tai annat sen mennä toiselle ihmiselle.

      Ottaisit sen itsellesi !

      Itserakas :D

    • Anonyymi

      Jos jooseppi oli jeesuksen isä niin jumala ei ole kenenkään isä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe