Jes. 14:12, saatanako?

Septuagintan kautta latin vulgataan käännetty kohta (helel ben shachar -> heosphoros -> lucifer) on täysin mielivaltaisesti ymmärretty jotain saatanaa koskevaksi. Profeetta puhuu Babylonian kuninkaasta, eikä edes Talmudista ole toistaiseksi löytynyt tukea kristittyjen näkemykselle. Jehovan todistajat eivät ymmärrä kohdan osoittavan, että saatanan nimi olisi lucifer, mutta ajattelevat sen ilmeisesti silti puhuvan saatanasta.

17

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vorita_Tirno

      ---...ajattelevat sen ilmeisesti silti puhuvan saatanasta.

      Ilmeisesti vain ne, jotka eivät lue V-liikkeen omaa propagandaa tarpeeksi tarkkaan: "Mutta Raamattu ei käytä Saatanasta nimitystä Lucifer." (V-lehti 2002 15/9 sivu 30)

      • Kyse oli raamatunpaikasta Jes. 14:12. Jehovan todistajien mukaan se puhunee saatansta mutta ei niin, että saatanan nimi olisi lucifer.


    • Paipai

      Kyseisessä kohdassa puhutaan Taivaankannen kirkkaimmasta tähdestä , Siriuksesta . " Koirantähdestä " , aamutähdestä , joka nousi tiettynä aamuna taivaanrantaan , tiettynä hetkenä, ja joka vuosi ilmoitti Niilin tulvan alkavan , se tiesi kylvöön valmistautumista ,
      todenn, kirjoituskoski Niilin tulvaa , joka ei sinä vuonna tullutkaan , ja joka tiesi nälänhätää,
      juutalaisten historian tarut , joista jo oppinut Paulus varoitti sanoen niitä " ämmäin loruksi, "olivat sekaisin totta ja tarua , suurin osa "Silmät pystyssä kerrottuja kauhutarinoita ,
      kuten nyt nämä tarinat Azaselistä , paholaisten kuninkaasta, josta sitten sorvattiin persialaisten Shaitan,
      niin että kabbala lienee tullut luettua ,

      • Olen lukenut, että kyseessä olisi Venus eikä Sirius.


      • Paipai

        ..Saatanan kohdalla lienee kysymys siitä , että jos asiaa ajattelevat ovat tyytymättömiä elämäänsä, eikä ole kiinnostunut seuraamaan monimutkaisia yhteiskunnallisia syy- seuraussuhteita ,-voi hyväksyä yksinkertaisen selitysmallin , Esim, sellaisen , jossa tuntematon edustaa uhkaa tai tyhmyyttä ,ja elämäänsä tyytymätön on itse uhri tai terveen Maalaisjärjen edustaja ,
        ns, maalaisjärjestä nyt voi sanoa , että vielä meidänkin ajan ihmiset muistaa , että jänikset ovat niitä , jotka maaliskuussa puputtavat metsissä ; maalaiskansa näin uskoi ,
        siitä on tullut jäniksen lempinimi " Pupu, " ja sitä pidetään faktana ;
        Ja puhutaan lapsille Pupusta;
        kuitenkin , se puputtaja on maaliskuussa pieni suopöllö , -se on se fakta , ei jänikset puputa , olen nähnyt ,ja lintutieteilijät sen tietävät kyllä , , suopöllön ääntelyn useammankin kertaa ,homma on sama kuin uuttukyyhkyllä, kosiohuuto ,


      • Paipai
        Helel kirjoitti:

        Olen lukenut, että kyseessä olisi Venus eikä Sirius.

        Sirius oli se Egyptiläisten Sothis , joka ennusti niilin tulvan ;
        Sirius on tähti , - Venus on Planeetta , kyllä ne muinaisetkin Tähtien seuraajat erotti niiden liikkeen ,


      • Totta.tuokin
        Paipai kirjoitti:

        ..Saatanan kohdalla lienee kysymys siitä , että jos asiaa ajattelevat ovat tyytymättömiä elämäänsä, eikä ole kiinnostunut seuraamaan monimutkaisia yhteiskunnallisia syy- seuraussuhteita ,-voi hyväksyä yksinkertaisen selitysmallin , Esim, sellaisen , jossa tuntematon edustaa uhkaa tai tyhmyyttä ,ja elämäänsä tyytymätön on itse uhri tai terveen Maalaisjärjen edustaja ,
        ns, maalaisjärjestä nyt voi sanoa , että vielä meidänkin ajan ihmiset muistaa , että jänikset ovat niitä , jotka maaliskuussa puputtavat metsissä ; maalaiskansa näin uskoi ,
        siitä on tullut jäniksen lempinimi " Pupu, " ja sitä pidetään faktana ;
        Ja puhutaan lapsille Pupusta;
        kuitenkin , se puputtaja on maaliskuussa pieni suopöllö , -se on se fakta , ei jänikset puputa , olen nähnyt ,ja lintutieteilijät sen tietävät kyllä , , suopöllön ääntelyn useammankin kertaa ,homma on sama kuin uuttukyyhkyllä, kosiohuuto ,

        Joo, jänis ei puputa. Se huutaa tapettaessa kuin pieni lapsi.


    • TosiOnAina

      Saatana on saatana oli nimeä tai ei, joka villitsee ihmisiä Jumalasta eroon maailmanlaajuisesti.
      Ihmisen omat voimat ei riitä pääsemään eroon saatanasta, siihen tarvitaan rukousta Jeesuksen nimessä.

      • gfdsasertyuio

        Amen.


      • Saatanaa ei ole. On vain ihminen, joka on hyvä ja paha. Ihminen ulkoistaa pahan itsensä ulkopuolelle, koska ei kestä itseään. Samoin jumala, jota ei ole, mutta jonka tulee ihmisen mielestä olla vain hyvä, tarvitsi avukseen ulkoistamista, jotta pahuudesta pääsi eroon. Näin syntyi dualismi.


      • jaahastaJuups
        Helel kirjoitti:

        Saatanaa ei ole. On vain ihminen, joka on hyvä ja paha. Ihminen ulkoistaa pahan itsensä ulkopuolelle, koska ei kestä itseään. Samoin jumala, jota ei ole, mutta jonka tulee ihmisen mielestä olla vain hyvä, tarvitsi avukseen ulkoistamista, jotta pahuudesta pääsi eroon. Näin syntyi dualismi.

        Tämä väitteesi on uskonnon/maailmankatsomuksen nimeltä ateismi opettama dogmi, jota ei ole sen kummemmin tieteellisesti tai muutenkaan todistettu!


      • hgfdsdtyui
        Helel kirjoitti:

        Saatanaa ei ole. On vain ihminen, joka on hyvä ja paha. Ihminen ulkoistaa pahan itsensä ulkopuolelle, koska ei kestä itseään. Samoin jumala, jota ei ole, mutta jonka tulee ihmisen mielestä olla vain hyvä, tarvitsi avukseen ulkoistamista, jotta pahuudesta pääsi eroon. Näin syntyi dualismi.

        Olet idiootti!
        oma vikasi!


      • Paipai
        Helel kirjoitti:

        Saatanaa ei ole. On vain ihminen, joka on hyvä ja paha. Ihminen ulkoistaa pahan itsensä ulkopuolelle, koska ei kestä itseään. Samoin jumala, jota ei ole, mutta jonka tulee ihmisen mielestä olla vain hyvä, tarvitsi avukseen ulkoistamista, jotta pahuudesta pääsi eroon. Näin syntyi dualismi.

        " Jotta pahuudesta pääsi eroon ," Tässä on se harha , että kuvitellaan ihmiset ja ajat samanlaisiksi kuin itse elämme ; peter Englundin " Hiljaisuuden Historian " mukaan esim, Burgundissa -1700 luvulla vielä , oli suosittu lasten leikki sitoa kissoja keppeihin ja grillata ne elävältä tulen päällä , Englannissa Stamfordissa 1800-luvulla pidettiin Pamploman tapaisia härkäjuoksuja ,ja ne onnistuttiin lopettamaan vasta aseistettujen joukkojen voimalla ,Kirkko ja kauppiaat pitivät yllä härkätaisteluja, Kettuajot saatiin loppumaan vasta toissa vuonna ,


      • jaahastaJuups kirjoitti:

        Tämä väitteesi on uskonnon/maailmankatsomuksen nimeltä ateismi opettama dogmi, jota ei ole sen kummemmin tieteellisesti tai muutenkaan todistettu!

        Ei ketään tarvitse todistaa olemattomaksi, eikä se ole dogmi. Se on fakta. Saatana on samanlainen satuolento kuin jumalakin.


      • jhgfdserty7u9
        Helel kirjoitti:

        Ei ketään tarvitse todistaa olemattomaksi, eikä se ole dogmi. Se on fakta. Saatana on samanlainen satuolento kuin jumalakin.

        Saatana asuu sinussa, sekin on oma valinta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe