Usko ja parisuhde

Uskossa_vahva

Hei ystävät!

Minulla oli netissä seuraava ilmoitus:

” Olen neljän lapsen äiti ja etsin loppuelämäksi mieluiten uskovaista elämänkumppania, tai olet ainakin avoin kristillisille asioille. Haluan elää suhteessa jossa kaikki asiat jaetaan ja koetaan yhdessä. Erittäin tärkeitä asioita parisuhteessa ovat minulle uskollisuus, luotettavuus, rehellisyys ja avoimuus koska olen itsekin sellainen. Arvostan syvällisiä keskusteluja ja mukavaa yhdessäoloa, arjen keskellä toinen toisensa huomioimista. Harrastan valokuvausta ja tykkään laittaa kotia nätiksi. Matkusteleminen myös on ihan ok, etenkin kylpylät ja laivaristeilyt.”

Sain yhteydenoton mukavalta mieheltä, kirjoittelimme, tapasimme pari kertaa, hän kävi kotonanikin. Ajattelin jo, että ehkä hän voisi olla tuleva elämänkumppanini. Sain kuitenkin tietää, että hän salaa jotain, ja vihdoin hän suostuikin kertomaan, että hän sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Hän kertoi sen sähköpostitse johon liitti linkin: http://www.iltalehti.fi/mieli/2013082917428710_md.shtml

Kun sain tuon tietää niin ilmoitin hänelle välittömästi, että en halua jatkaa suhdettamme, seuraavasti:

”Kiitos kun kirjoitit ja olet mukava ihminen mutta minusta tuntuu että meistä ei kuitenkaan tule paria. Toivon sinulle kaikkea hyvää!”.

Olenhan sentään uskovainen ihminen. Lisäksi mies oli työtön ja hänellä oli yli kolmetuhatta euroa velkaa!

Tuskin kukaan voisi tuollaista miestä rakastaa, tai elää hänen kanssaan onnellisessa parisuhteessa, uskoisin niin.

Mietin nyt, että olihan ratkaisuni jättää mies oikea?

16

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KysynVaan-76

      "Tuskin kukaan voisi tuollaista miestä rakastaa, tai elää hänen kanssaan onnellisessa parisuhteessa, uskoisin niin."

      Kristityksi ja uskovaksi itseäsi väittävänä ihmisenä voisit hieman ajatella uudelleen vaikkapa Raamatun tai Jeesuksen opetusten valossa tuota lausettasi. Mitä kristinusko opettaa rakkaudesta? Että työtöntä, velkaista ja sairasta ei voi rakastaa?

      • kommentoinvaan

        Kyllä tuollaista henkilöä voi ihmisena tukea ja "rakastaa", mutta ei itseään silti tarvitse sitoa mihinkään pari- tai muuhun suhteeseen. Jos ihminen ei tunnu itselle oikealta, ei suhteen päättämisestä kannata tuntea huonoa omaatuntoa tai muutenkaan murehtia. Omaa henkistä hyvinvointiaankin pitää ajatella.

        jos ko. henkilö tietää itsekin sairastavansa kaksisuuntaista mielialahäiriötä, osaa hän hakea siihen apuakin, asia ei ole uuden tuttavuuden vastuulla eikä velvollisuus.

        Lyhyesti: jos jotakuta ei koe itselleen sopivaksi, ei tämän kanssa tarvitse ryhtyä parisuhteeseen.

        Moralisoitavaa voisi olla enemmän, jos vaikkapa aviopuoliso olisi sairastanut vuosien yhdessäolon jälkeen, ja silloin haluaisi jättää tämän pelkästään sairauden takia. Ei sairaan ihmisen kanssa silti tarvitse uuten suhteeseen ryhtyä jos ei itse ole siihen valmis ja halukas - sen verran isosta asiasta kuitenkin on kyse, etenkin jos ihmistä ei vielä muutenkaan tunne täysin. Mielestäni aivan hyväksyttävä ratkaisu.


      • raaja-rikko

        "Jos ihminen ei tunnu itselle oikealta, ei suhteen päättämisestä kannata tuntea huonoa omaatuntoa tai muutenkaan murehtia. Omaa henkistä hyvinvointiaankin pitää ajatella."

        Alkuperäisestä viestistä tuli se käsitys, että suhde tuntui toimivan kunnes sairaus tuli ilmi. Tulee mieleen kysyä, että miten sairaus näkyy ko. miehen elämässä. Tuon artikkelinkin perusteella kaksisuuntainen on täysin hoidettavissa, ja nuo ihmiset voivat elää ihan normaalista.

        Jos tuo on suhteen päättämisen syy niin se on vähän sama kuin jos saisi tietää, että toisella on vaikka kompurajalka ja siksi lopettaisi suhteen.

        Jos mies on ollut mukava niin miksi et tutustuisi häneen paremmin. Vai onko hän jotenkin muuten outo?


      • kommentoinvaan

        Sairaus saattaa hyvinkin olla täysin hoidettavissa. Mutta jos tietoisuus siitä häiritsee ja vaivaa itseä, miksi pitäisi lähteä sellaiseen suhteeseen.
        Omia ennakkoluuloja saa kai ihmisellä kuitenkin olla, eikä ketään voi eikä pidä pakottaa toimimaan omia tuntemuksiaan vastaan.
        Me voimme paheksua ja moralisoida aloittajaa siitä, että hän on päättänyt aluillaan olevan suhteen tuosta syystä, mutta onko sitten yhtään moraalisempaa sanoa että suhdetta olisi pitänyt jatkaa omista tuntemuksista huolimatta.

        Ethän nyt oikeasti verrannut kampurajalkaa, ja lääkehoidosta riippuvaista mielisairautta tosissasi toisiinsa? Kampurajalkaisuudesta ei aiheudu vaaraa itselle tai muille, mutta entäs jos ne mielialalääkkeet jättää ottamatta?


      • platonistakin_on

        Voi rakastaa, mutta ei tarvitse mennä naimisiin. Ne on eri asioita.


      • raaja-rikko
        kommentoinvaan kirjoitti:

        Sairaus saattaa hyvinkin olla täysin hoidettavissa. Mutta jos tietoisuus siitä häiritsee ja vaivaa itseä, miksi pitäisi lähteä sellaiseen suhteeseen.
        Omia ennakkoluuloja saa kai ihmisellä kuitenkin olla, eikä ketään voi eikä pidä pakottaa toimimaan omia tuntemuksiaan vastaan.
        Me voimme paheksua ja moralisoida aloittajaa siitä, että hän on päättänyt aluillaan olevan suhteen tuosta syystä, mutta onko sitten yhtään moraalisempaa sanoa että suhdetta olisi pitänyt jatkaa omista tuntemuksista huolimatta.

        Ethän nyt oikeasti verrannut kampurajalkaa, ja lääkehoidosta riippuvaista mielisairautta tosissasi toisiinsa? Kampurajalkaisuudesta ei aiheudu vaaraa itselle tai muille, mutta entäs jos ne mielialalääkkeet jättää ottamatta?

        Tottakait olin tosissasi. Entä sitten jos olisi lääkehoitoinen reuma, tai vaikka MS-tauti.
        Vähän olen samaa mieltä kunin alla vanha_ja_sairas mies, että asia olisi syytä avoimesti kertoa heti, mieluummin jo ilmoituksessa, että mitkä taudinkuvat eivät ole sallittuja.
        Entä sitten vaikka sydänsairaus. Keuhkorappeuma.
        Ilmoitukseen vaan reilusti, että pitää olla terve. Jos alkaa tapailla niin kyllä sitten pitäisi uskaltaa myös tutustua. Tuo viestikin, jos totta on, millä aloittaja ilmoitti, ettei halua jatkaa suhdetta, niin sen olisi voinut perustella. Ehkä syy onkin joku muu.


    • Vanha_ja_sairas_mies

      Suhteessa tärkeintä on kuitenkin rakkaus, vai kuinka? Kor.1:13

      Ilmoituksessasi kerrot: "Erittäin tärkeitä asioita parisuhteessa ovat minulle uskollisuus, luotettavuus, rehellisyys ja avoimuus koska olen itsekin sellainen."

      Miksi et ole avoin ja rehellinen ilmoituksessasi. Jos sinulla vielä on haku päällä niin kirjoitathan ilmoitukseen: ethän sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Tai: älä vastaa jos sinulla on sairausdiagnoosi. Kerro ilmoituksessasi rehellisesti ja avoimesti millaisen sairauden omaavan ei kannata ottaa yhteyttä.

      Siten et saa turhia yhteydenottoja, ei tule turhia tapaamisia, et särje kenenkään sydäntä toteamalla hänet epäkelvoksi jonkin toissijaisen syyn perusteella, ja muutkin lukijat saavat paremman käsityksen arvomaailmastasi.

      • Aloittaja_

        Just.

        Mitä luulet, moniko ottaisi vakavissaan yhteyttä jos ilmoituksessa tuollaisia heti kertoisi?

        Mies muuten vastasi lopettamisviestiin seuraavasti:
        Nyt harmittaa :-(

        Olisi pitänyt sun vaan antaa miettiä rauhassa - kertomatta... ehkä sitten olisit saattanut päättää toisin, ja kun olisin tuon kertonut vasta kun olisit minut jo paremmin tuntenut niin sillä ei olisi ollut mitään merkitystä. Miksi olin liian rehellinen?

        Kaikesta huolimatta olen ihan normaali ihminen, ja uskon, että tiedät sen. Ja olen kuulemma mukava :-) Niin on moni muukin sanonut.

        Suuresti ihmettelen, että "uskovainen" ihminen tekee rehellisyyden vuoksi tuollaisen päätöksen noin hätäisesti.

        Tutustuisit minuun!

        Mitä sinä muuten haluat elämältä, mitä haluat parisuhteelta, millaisen parisuhteen haluat?

        Hyvää yötä, Jeesus myötä, kiitos tästä päivästä.


    • Ystävät

      Minkähän ikäinen olet? Ilmeisesti lapset ovat vielä pieniä tai ainakin alaikäisiä. En usko että kovin paljon on vakavasti otettavia miehiä. Moni voi kyllä ryhtyä suhteeseen hetkeksi, ja näytellä olevansa hyvinkin kristillinen ym. Ole tarkkana. Tuo mies varmasti otti onkeensa eikä jatkossa asiaa kerro heti suhteen alussa.

      • Tuuria

        Juurikin noin. Ja uskovaiset ne vasta tarkkoja on siitä, että kenen kanssa alkavat suhteeseen. Ikävämpää olisi ollut jos olisivat vaikka pari vuotta jo seurustelleet ja toisen tauti olisi sitten havaittu. Erohan siinäkin olisi ollut ainoa vaihtoehto. Hyvin siis kävi!


      • kommentoinvaan

        Ihan rehellisesti, kuinka moni alkaisi suhteeseen kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan kanssa, jos olisi ko. henkilöön vasta äskettäin muutenkin tutustunut?

        Mikään ei sellaiseen velvoita, eikä tuo ratkaisu tee minun mielestäni kenestäkään yhtään huonompaa ihmistä. Olisi väärin itseä kohtaan ryhtyä johonkin, mihin ei ole valmis, ja mahdollisesti kärsiä sen takia.

        Itse voin myöntää, että tuskinpa. En sano että ehdottomasti en, mutta luulen etten kovin herkästi ainakaan. Olisi turhaa hurskastelua teeskennellä edes nimettömänä nettipalstalla muuta. Eri asia on, jos puolisoni sairastuisi useiden yhteisten vuosien jälkeen; tuskinpa sen takia hylkäisin.


      • niinpäniinpä

        hyvä kommentti.
        itsensä ylentäjiä kyllä riittää, mutta kuinka moni oikeasti toimisi niinkuin täällä toisia yrittää sormi ojossa opettaa?


      • eiplussata

        Joku totesi, että kuka takaa että sairas ottaa lääkkeensä. Ovatko siis tosiuskovaiset sellaisia, että ensimmäisenä epäillään, että henkilö ei ota tarpeellisiä lääkkeitään.
        Uskon itse, että jokainen jolla on diagnoosi ja lääkitys niin toimii kuten pitää. Olipa sitten kaksisuuntainen, sydänvaiva, diabetes, tai mikä tahansa. Jotkut holistit voivat toimia toisin, mutta eivät normaalit ihmiset kuin poikkeustapauksissa.
        Jos raakasti ajattelisi niin mieluummin itse olisin kaksisuuntaisesta kärsivän kanssa kuin sydänvaivaisen kanssa, tai jos toisella olisi paheneva MS-tauti. Tietoa, että se voi olla todella vaikeaa elämää.


    • ArjalainenKomistus

      NoSiisheilol ja daa... tietysti pitää seukata vain puhdasrotuisen, fyysisesti ja psyykkisesti täydellisen, sekä velattoman ja hyväpalkkaisen kanssa. Muut älkää vaivautuko. Joku roti seukkaamisessakin.

    • lukekaapa

      Jaakobin kirje 2:1

    • alennus

      Kylläpä täällä ollaan kirkasotsaisia ja ojennetaan toista. Synnittömiä kivenheittelijöitä riittää ihan jonoksi asti. Missä on se kristillinen lähimmäisenrakkaus ja ymmärrys aloittajaa kohtaan - kun moni raamatun oppeihinkin kerran viittaa? Aika niukasti näkyy... Tuomitsijoita ja paremmin tietäviä hurskaita kyllä löytyy - ja jokainen varmasti toimii omassa elämässään niinkuin täällä muita neuvoo, eikö? Eikä yhtään ylennä itseään? Onnea vaan.
      Ehkäpä tuossa ylivertaisuudessanne voitte hieman yrittää edes ymmärtää aloittajan ratkaisua ja tukea tätä, pelkän tuomitsemisen sijaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe