parkkitutka

Högi

Chevrolet cruze -11 1.8 lt. Parkkitutka lopetti toimimisen, aluksi syttyi varoitusvalo silloin tällöin ja piippasi kerran. Putsasin sensorit puskurissa, ja se tuntui auttavan. Nyt kuitenkin valo syttyy heti startatessa, mutta kun kerran käyttänyt D:llä, niin valo ei pala, eikä kuulu piippauksia kun laittaa pakin päälle ja peruuttaa. Voisiko ko. vika johtua pelkästään sensorin hajoamisesta?
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tuollaisesta viasta? Auttaako pelkkä sensorin vaihto vai pitääkö koko peuutustutkahässäkkä vaihtaa?
Taitaa olla aika hinnakas vaihtaa koko systeemi.

21

3142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TOP66

      Minulla kävi sama viime vuonna. Huollossa kertoivat että kaksi sensoria oli hajonnut, ja vaihtoivat ne. Eli ei mennyt koko hässäkkä vaihtoon.Hintaa en osaa sanoa, kun meni silloin siihen 3 vuoden takuuseen.

      • Högi

        Kiitti TOP66 vastauksesta.
        Onko tämä normaalia cruzen omistajan arkipäivää?
        Ostin cruzeni viime heinäkuussa, autolla oli silloin ajettu 45000 km. Luulisi noinkin vähän ajetun auton olevan kutakuinkin kunnossa.
        No ensin meni kuskin penkistä lämmitys rikki, onneksi on kangaspenkit, nahalla olisi aika viileä.
        Sitten rupesi takaluukku pottuilemaan, ja nyt ei toimi kuin kaukoavauksella.
        Kuskin ikkunan avaus toimii tai ei toimi, riippuu kelistä.
        Nyt sitten pimeni toi parkkitutka lopullisesti, sekin oli jonkun aikaa toimii/ei toimi malli.
        Kylmällä kelillä ilmastointi ikäänkuin lopettaa yhtä-äkkiä toimimisen ja ikkunat huurtuvat, hetken kuluttua kaikki taas toimii normaalisti. Onko tuo vika vai ominaisuus?
        Onko täällä helsingin seudulla muita chevrolet huolto/varaosaliikkeitä kuin Länsi-Auto, kun tuntuu toi niiden hintapolitiikka olevan aika taivaissa?
        Tiedoista kiitollinen.


    • crr

      Kaikissa nykyajan autoissa on liiallisesta automatiikasta ja sähköistyksestä johtuen erinäisiä vikoja. Takaluukun kytkin on heikkoa tekoa, siihen pitäisi olla parannettu versio. Sitä en tiedä, saako sitä parannettua Suomesta. Omani on menossa tänään takuuhuoltoon tuon kytkimen vuoksi sekä lämmityksen korjaamiseksi. Lämmityslaitteeen ohjaus säätää ottamaan tuloilman auton sisältä, kunnes auto on tarpeeksi lämmin. Tarkoituksena nopeuttaa itse auton moottorin lämpenemistä. Samoin tapahtuu joskus kesken ajonkin, automatiikan jotenkin säätäessä ja "optimoidessa" lämpötiloja. Mikäli kyse on automaattisesta ilmastoinnista/lämmityslaitteesta, silloin nuo toimivat täysin "satunnaisesti". Siellä on pakko olla jokin logiikka, mutta siitä en ole päässyt perille. Omani on tehnyt joitakin kertoja niin, että puhaltaa ainoastaan kuumaa ilmaa niin paljon, että on ollut ajettava ikkunat raollaan talvellakin. Nyt joitakin päiviä sitten sekoitti kaiken muunkin ihan täydellisesti, eikä mikään toiminut. Mutta kuten aina huoltoon mennessäni, taas kaikki toimii hyvin, eikä sitä vikaa voida paikallistaa ilman sen päällä oloa. Saa nähdä, jos huollolla olisi joitain uusia ideoita. Näiden vikojen lisäksi ei 37000 km ajetussa Cruzessani ole ollut muita vikoja, vaan olen ollut siihen oikein tyytyväinen. Mutta kun on paljon kaikkia turhia hienouksia, niin vikoja voi kyllä syntyä, varsinkin Suomen ilmastossa.

      • crr

        Eilen huollossa. Takaluukun katkaisija vaihdettu takuuseen. Lämmityslaitteesta löydetty jokin vikakoodi, mutta se ei auttanut vian paikallistamiseen, joten sille ei tehty mitään muuta kuin koodi poistettu.


    • S_type

      Näin talvisin, jos auto on ulkona niin, että sensoreiden päälle on päässyt kertymään lunta joka sitten, kelien niin paljon vaihdellessa jäätyy niin oma tutkani saa lähestymis impulssin jonka heti kytken pois päältä, (valinta lienee kai kaikissa merkeissä) koska suurin virhe on mennä 'naputtelemaan' jäätä pois. Toki toiminto on todella herkkä ja on varsinkin Suomen talviolosuhteissa melkoisessa rasituksessa niinkuin kaikki sähköiset ja elektroniikan perässä olevat toiminnot, kuten jo edellä todettiinkin. Tässä tapauksessa veikkaisin kuitenkin vain sensoreiden luontaista kulumista pois pelistä. Lieneekö sitten tyyppivikoja. Who know's mutta tämän tyyppiset viat ovat tosiaankin vähänkin massasta poikkeaville merkeille harvinaisen kalliita korjata vian laatuun nähden. Itselläni toiminut Brittimerkissäkin tähän asti vaikka ikää ja kilometrejäkin on jo jonku verran kertynytkin. Joku on näitä joutunut korjailemaan jo todella lyhyen ajan kuluttua.

    • eräskuski

      Kaikki autot samanlaisia merkistä riippumatta, missä on parkkitutkat. Toimiessaan systeemi loistava apu pysäköintiin, mutta tämä Suomen talvi on haasteellinen niiden toimivuuden suhteen. -Loskaa, likaa ja jäätä antureissa, eipä siinä muuta tarvii. Vaikka kuin yrittää pitää niitä puhtaina niin jossain vaiheessa joku anturi rikkoutuu ja koko ketju pimeänä. Vaatii testerissä käynnin viallisen anturin paikallistamiseksi.

      • ihmenetti

        Suomessa on tosiaankin aika ihmeellinen tuo varaosien hinta. Länsi-Autossa oli tuon takaluukun avauskytkimen hinta lähes 124 euroa. Nettiä selaamalla löytyi ebaysta chevrolet cruzeen kytkin hintaan 44,50 dollaria kotiin toimitettuna. Osa tuli yhdeksässä päivässä etelä koreasta.
        Mielestäni aika hyvä säästö. Tosin you tubessa venäläiset näyttävät kuinka voit itse korjata viallisen kytkimen, jos haet osan elektroniikkaliikkeestä. Mikrokytkimen hinta on noin 50 senttiä. Nyt olen tuossa selaillut ebayta, ja löytänyt noita peruutustutkasensoreita hintaan 19,90-32,00 euroa pitää varmaan tilata varmuuden vuoksi


    • Aika_kyllästynyt

      Tutka on tyyppivika joka kiusaa liki kaikkia. Takaluukun kytkin ja parkkitutka vaihdettu takuuna kerran. Molemmat kesti noin reilun vuoden ja hajalla. En tee mitään, ostan osat ja vaihdan itse joskus kesällä. Osat ovat puhdasta pilipalia ja jos maahantuojalla olisi selkärankaa olisi nämä osat vaihdettu toimiviin jo aikapäivää sitten ilmaiseksi. Mutta kun ei ole niin ei ole.

      Ilmastoinnin alkuperäinen ohjelma on heikko ja ikkunat huurtuvat helposti kun ulkona on muutaman pakkasta. Penkkilämmittimet vaihdettu kerran takuuna - nyt kuskin puoleinen rikki...että silleen. Lisääkin vikoja löytyy, jarrut, pyöränlaakerit, sisälokasuojat, tukivarren nivelet, kampiakselin tunnistin jne....osa takuuna ja osa ei.

      • crr

        Ei ole maahantuojan vika, vaan itse GM 'n. Sama vika muuallakin myytävissä Cruzeissa.


      • Eri_mieltä

        Ei ole maahantuojan vika, vaan itse GM 'n. Sama vika muuallakin myytävissä Cruzeissa.

        Maahantuoja vastaa ongelmista kuluttajille sekä takuista - ei GM. Eli vika on maahantuojassa, jonka pitäisi hoitaa asiat kuntoon, tarvittaessa GM:n kanssa. Kuluttaja ei ole yhteydessä GM:n.


      • crr

        Maahantuojan on tehtävä niin kuin konserni on päättänyt. GM on pilannut hyvän auton, sen huollon ja myynnin. Kaikki väärän politiikan vuoksi, jotta Opelilla menisi paremmin. Olen jutellut maahantuojan edustajan kanssa puhelimessa joskus ja olen erittäin tyytyväinen saamiini vastauksiin ja käytännön tukeen jälleenmyyjien ja huollon suuntaan.


    • res.kulj.au

      Viallisen anturin löytäminen on helppo juttu, eikä vaadi mitään työkaluja.
      Pakki päälle ja sormella kokeilemaan väriseekö anturi. Ehjä anturi värisee, rikkinäinen ei.
      Itse vaihdoin Audiini (ensimmäinen ja viimeinen audi) muutama vuosi sitten, hinta oli n. 80 euroa kpl.

    • Högi

      No nyt on parkkitutkat hommattu. Kurkatessani puskurin alle huomasin sensoreiden olevan sellaisessa paikassa, että pitää varmaan irroittaa koko puskurin kuori.
      Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko vaihto irroittamalla sisälokkareiden ruuvit sekä kuoren alapuoleiset kaksi ruuvia, vai pitääkö purkaa koko kuori irti. Tuumiskelin, että mahtaisiko tuo muovi antaa senverran myötä, ettei tarttisi purkaa takavaloja eikä väännellä niitä hakasia siellä yläpässä, ne kun yleensä hajoavat heti kättelyssä.

    • JusaOulu

      Högi, joko vaihdatit tutkan anturit...? Mitä maksoi? Tällä viikolla oman Cruzen tutka sanoi sopimuksen irti juuri samoilla oireilla :-(

      Muuten 131 tkm mittarissa. Laakerit taakse vaihdettu, ja se takaluukun avausmekanismi. Ei (vielä...) muita vikoja

    • Högi

      En ole vielä vaihtanut, olen odotellut lämpöisempiä kelejä.
      Vaihtoa varten joutuu näemmä purkamaan koko puskurin kuoren pois, ja sen irroitus onkin aika iso homma jos meinaa saada sen ehjänä irti.
      Kuoressa on viisi reikää per sivu joihin tuulee kynnet korissa olevasta listasta ja vielä kuoressa kaksi kynttä per puoli lampun alla. joten takavalotkin joutuu irroittamaan. Sitten sisälokkarissa on vielä kolme ruuvia kummallakin puolella, ja alapuolella vielä kaksi muovinastaa jotka pitää poistaa.
      En uskalla koittaa onneani kylmällä kelillä muovikynsien vääntämiseen.
      Sensorit tilasin saksasta eBayn kautta. Toimitus kesti 9 päivää, ja hinnaksi tuli 88 euroa postiin tuotuna.
      Samat sensorit ovat ainakin myös opel insigniassa, ja kai muissakin opeleissa.
      Takaluukun kytkimen tilasin koreasta eBayn kautta, ja hinnaksi tuli 38 euroa. Vaihtaminen oli helppo homma, ja laitoin samalla silikonit kytkimen ympärille ja sinne takapuolelle, niin ei pääse vesi kytkimeen(ainakaan niin helposti).
      Vanha kytkin oli täynnä vettä.
      you tubesta löytyy hyvät videot sensoreiden ja kytkimen vaihdosta.

    • ite_vaihdoin

      Biltemassa koko systeemi (parkkitutka neljällä anturilla) noin 35 euroa. Varoitusvalo tietysti jää palamaan, jos vaihdat, mutta sehän palaa vain peruutettaessa.

      • Högi

        Niin eBayssa koko kasa neljällä anturilla, merkkiäänellä sekä välimatkailmaisimella 11 euroa 17 senttiä tarviketavarana suomeen tuotuna. Mutta kun on jo reijät puskurissa ja johdotukset valmiina.


      • ite_vaihdoin
        Högi kirjoitti:

        Niin eBayssa koko kasa neljällä anturilla, merkkiäänellä sekä välimatkailmaisimella 11 euroa 17 senttiä tarviketavarana suomeen tuotuna. Mutta kun on jo reijät puskurissa ja johdotukset valmiina.

        Menee samoihin reikiin, kun avartaa niitä sarjassa mukana tulevalla terällä. Johdot täytyy tietysti vetää uusiksi ja sitä varten on irrotettava koko muovinen "puskuri"osa.


      • Högi

        Saitko kuoren irti niin että kolot pysyivät ehjänä siinä kuoressa? Ne hampaathan ovat siinä kyljessä olevassa listassa kiinni. On mainaan netissä myynnissä kasapäin niitä muovikuoria joista on kiinnituskolot rikki.


      • Högi

        Tuli pari viikkoa sitten vaihdettua ne anturit sinne takapuskuriin.
        Homma meni muuten ihan jees, mutta vika pysyi. Liitinkin kuoren takana näytti hyväkuntoiselta, joten vika ei sitten taidakkaan olla siinä päässä.
        Vaihtaminen kyllä onnistuu kuoren ollessa paikallaan, ottaa vain ne kaksi keskinastaa siitä alareunasta ja vetokoukun irti ( kahdella pultilla kiinni). Tosin on se melkoista sormien kääntöä ja vääntöä että saa ne liittimet irti, siinä kun tarttee ruuvaria avatakseen liittimen lukituksen. Seuraavaksi täytyy ruveta tutkimaan sitä boksia, kunhan nyt ensin löydän sen. Johdot näyttävät menevän sinne vararengaskoteloon, mutta ei sitä sieltä löytynyt. Olisiko kenties jossain puskurin ja rengaskotelon välissä.


    • Meggeri77

      Suolavesi ilmeisesti ajan kanssa tuhoaa tämänkin osan. On myös herkkä kolhuille. Kahdesta autosta mennyt yksittäinen sulmä pimeäksi ja lakannut koko järjestelmä toimimasta. Veholla vaohaditin vanhaan mersuun anturin ja 150e veloittivat.

      Nykyisessä autossa pääsin halvemmalla kun tilasin netin kautta. Piti oikein linkkin katsoa tähän kun oli sen verran asiantuntevaa palvelua soittaessani ja lupasin suositella. Eli www.automasa.fi löytyy osia tutkiin n. 40€ kpl.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe