Olen elämäni aikana kokenut ja kuullut erilaisista lääkäreistä yhtä ja toista, vaan koskaan en kokenut enkä kuullut mitään kovin positiivista neurologeista! Olen tullutkin siihen tulokseen että he ovat aika tietämättömiä monien sairauksien suhteen. Vaikkeivät sitä myönnäkkään. Jätetään sitten vaan potilas vähän kuin oman onnensa nojaan.
Noin ei minkään muun alan lääkäri tee, kokemusta on, ja paljon.
olevinaan ovat!
13
1359
Vastaukset
- toope
Ihan saman olen pannut merkille, vaikka en mielelläni leimaakaan tiettyä ihmisryhmää tai ammattikuntaa, mutta tuntuu silti merkillisen paljon teurastajahenkisiä kyynikoita löytyvän juuri neurologeista, paria poikkeusta lukuunottamatta. Itse jouduin olemaan yli puoli vuotta ilman hoitoa kun sairauteni syy ei meinannut selvitä. Sanottiin vain että kun mitään vakavaa ei löytynyt, että ei me nyt käydä vielä tässä vaiheessa hoitamaan. Vasta kun oireeni alkoivat pahentua, lääkäri lopulta pitkin hampain suostui aloittamaan lääkityksen.
Kai sitä pitää olla suunnilleen pää kainalossa ennen kuin tässä maassa ylipäätään saa hoitoa. Minä olen sentään nuori ja sisukas, mutta entäs vanhat, huonokuntoiset, liikuntarajoitteiset yms. joilla ei ole edes omaisia tukemassa...- vastaanotolla
Kävin aamulla neurologilla sairaalan polilla. Pitkäaikainen neurologini oli kyllä talossa mutta muissa tehtävissä, joten sain sijaisen. Asiasta en tiennyt etukäteen. Vaikka neurologi oli ennestään minulle tuntematon ja nuoren puoleinen sain vaikutelman hyvästä neurologista. Hän esitti hyviä kysymyksiä ja selitti asiat tarkkaan. Neuvotteli kanssani eri vaihtoehdoista kuntoutuksen ja lääkityksen sekä yleisen itsehoidon suhteen. Käväisi keskustelumme sisällöstä vaihtamassa muutaman sanan "oman" neurologini kanssa. Päivitettiin lääkitys ja kuntoutus ohjelmani. Poistuin paikalta varsin tyytyväisenä. Puolenvuoden päästä uudestaan tai soitan jos on jotain kyseltävää. Aika näyttää päivitysten onnistumisen.
Minulla ei ole mitään negatiivista sanotavaa vuosien varrelta neurologeista.
Tapanani on tehdä hiukan muistiinpanoja lääkäri käyntiä varten, jotta muistan esittää kaikki kysymykseni (vaikka muisti on normaali). Tämän päiväinen lääkäri sanoikin,, että hyvä ja selkeä tapa hoitaa asiaa. Myös lääkityksestä olen itse tehnyt dosettiini (käytössä 2 kpl/vrk)otto kaavion, koska lääkkeitä on paljon ja ottokertoja kovin monta / vrk. Dosetin takakantta on sitten muissakin tilanteissa helppo vilauttaa esim. tk:ssa, hammaslääkärissä yms.
Kun kerran tekee kaavion pohjan huolella ja tallentaa muistiin tietokoneelle, niin sitä on helppo muuntaa tarpeen mukaan. Kannattaa printata karongille.
Hyvää joulun odotusta.
- neuron potilas
Käsitykseni on toinen.
Kun aikanaan sain diaknoosini 15 vuotta sitten, sain sen heti ensi käynnillä. Neurologi oli juuri silloin vasta erikoistumassa ja suht nuori. Nyttemmin nimekäskin. Pääsin ehkäpä maan parhaan tai parhaimpien joukkoon kuuluvan neurologin vaki potilaaksi keskus-sairaalaan. Neurologini toimi ylilääkärinä silloin ja on nyt eläkkeellä. Pyysin toiselle neurologille ja täytyy sanoa että jos neurologi tästä vielä paranee niin mahtaneeko olla sitten kysymyksessä Jumala. Viimeisimmän hoidossa olen ollut n. kymmenen vuotta.
Kaikki kolme neuroa on erikoistuneet juuri minun diagnoosini sairausryhmään. Nykyistä lääkäriäni olen muutamalle suositellut, kun on kysytty, mistä löytyy hyvä neurologi. Kaikki ovat pysyneet ko. lääkärin potilaana. Toivon saavani pitää vielä pitkään lääkäri-potilas suheeni. Käyn vastaanotolla 2xvuodessa. Olen nykyisellään liikunta rajoitteinen, mutta hoidan itse asiani itsenäisesti.- avainsana
Siinäpä se, neurologien perusongelma on alan sairauksien käsittämätön moninaisuus. Kukaan lääkäri ei voi hallita koko kirjoa ja useimmilla ei kantti kestä tunnustaa osaamattomuuttaan. Maallikosta tuntuisi järkevältä ohjata potilas eteenpäin, kun ei kerran ymmärrä asiasta mitään -perusneurologi sen sijaan tuhlaa aikaa ja rahaa hakuammuntoihin ja pahimmillaan leimaa potilaan luulotautiseksi!
Julkisella puolella ei voi vapaasti valita hoitavaa lääkäriä, kollegat eivät uskalla astua toistensa varpaille. Yksityisellä puolella taas tutkimukset maksavat tähtitieteellisesti, ei niihin ole tavallisella kansalaisella varaa.
Jos käy niin hyvä tuuri, että ensimmäinen hallitsee juuri sinun tautisi, kannattaa lopettaa lottoaminen - kaikki osallesi tuleva arpajaisonni tuli jo käytettyä! - neuron potilas
avainsana kirjoitti:
Siinäpä se, neurologien perusongelma on alan sairauksien käsittämätön moninaisuus. Kukaan lääkäri ei voi hallita koko kirjoa ja useimmilla ei kantti kestä tunnustaa osaamattomuuttaan. Maallikosta tuntuisi järkevältä ohjata potilas eteenpäin, kun ei kerran ymmärrä asiasta mitään -perusneurologi sen sijaan tuhlaa aikaa ja rahaa hakuammuntoihin ja pahimmillaan leimaa potilaan luulotautiseksi!
Julkisella puolella ei voi vapaasti valita hoitavaa lääkäriä, kollegat eivät uskalla astua toistensa varpaille. Yksityisellä puolella taas tutkimukset maksavat tähtitieteellisesti, ei niihin ole tavallisella kansalaisella varaa.
Jos käy niin hyvä tuuri, että ensimmäinen hallitsee juuri sinun tautisi, kannattaa lopettaa lottoaminen - kaikki osallesi tuleva arpajaisonni tuli jo käytettyä!Kirjoitin hunosti, anteeksi.
"Neurologi oli juuri silloin vasta erikoistumassa ja suht nuori."
Piti olla, lääkäri oli vasta erikoistumassa neurologiksi. Asia muuttuu oleellisesi.
Tämä nuori lääkäri halusi siirtää minut keskus-sairaalan potilaaksi.
HUOM. ko. lääkäri teki heti oikean diagnoosin.
Ymmärrrän kyllä että oli tuuriakin matkassa aikalailla.
Niinkuin aiemmin kerroin, niin kymmmenen vuotta sitten vaihdoin sairaalan polilla lääkäriä, omasta pyynnöstä ja sain lääkrin jonka itse nimesin.
Koko juttu oli näin. Tilasin ajan pitkityneen flunssan vuoksi yksityiseltä lääkäriasemalta. Kävin yleislääketieteen erikoislääkärillä, joka alkoi jututtaa mukavilla jutuilla minua. Asialla oli tarkoituksensa. Kyseinen lääkäri seurasi likehdintääni ja ilmeitäni samalla. Lopuksi tämä tarkka hyvä lääkäri suositteli neurologille ajan varaamista. Näin toimin. Ja siitä sitten asiat lähtivät liikkeelle.
Keskus-sairaalan potilaaksi pääsin siksi, että olin harvinaisen nuori tautiryhmäni potilaaksi. Vielä nyt 15-vuotta myöhemminkin olen nuori diaknoosiini nähden.
Kasolti on minullakin kokemusta lääkäreistä ja potilaana olemisesta sekä pitkäaikais, kotonakin hoidossa olleen potlaan omaisena. Ehkäpä juuri siksi asiat hoituu. Täytyy kuitenkin muistaa että kaikkea ei elämässä aina saa ja mitä on jäljellä voi hyvinkin olla sitä parasta. Riippu paljonkin meistä itsestämme miten toimimme. Lääkärit ovat kuitenkin vain ihmisiä niin kuin mekin.
- tarina
ekan kerran kun kävin neurologilla käden takia mistä lähtenyt voimat niin vastaus oli mittausten jälkeen että tarkkaa syytä ei tiedetä vika voi kestaa päivän ,viikon,kuukauden.nyt on kestäny jo6kk joten odotellaan. nyt olen päästä käyn neuropsykologilla jossa kahdesti yhden kerran jo käynny. tänään olin mittauksessa eeg jossa väläyteltiin valoja yms. kuulemaan tulokset menen 17 pv en odota liikoja. vois olla että elä sen kanssa tai jotakin. nyt kun kävin neurologilla niin kertokaa joku joka tietää enemmän onko oikein se että kun mua tutkitaan paikalle tulee toinen neurologi ja kesken tutkimuksen ne rupeaa miettii sen toisen lääkärin potilaan diaknoosia ,siinä sitten kuunelin mitä toista vaivaa millainen ihminen potilas on ,juoko ,rellestääkö yms muuta tietoa mikä mun mielestä ei mulle kuullu. siinä ne ihmetteli ja löivät viisaat päät yhteen ja päättivät " kokeilla " yhtä lääkitystä. toivottavasti mun kohdalla ei näin tehdä että mun asioista puhutaan muitten potilaitten kuullen. eli tää mun kokemuksista neurologeista. olen kyllä sitä mieltä että pakko sitä on käydä kunkin erikoislääkärin pakeilla haluaa tai ei. itse en osaa diaknisoida itseäni kovin hyvin.
- neuron potilas
Joskus voi olla, että kestää pidempään saada tietää vaivoille nimi. Monissa neurologian alaan kuuluvissa sairauksissa on oireet niin samantapaisia jotta tutkia täytyy ja tarkkaan. Toisaalta taas saman diagnoosin omaavat henkilöt voivat taas keskenään olla oireistoltaan erilaisia ja sairaus voi myös olla eri vaiheessa meneillään. Diagnosointi ei aina ole helppoa. Joskin ei ole mukavaa olla itse odottelemassa tietoa joka viipyy.
Ei todellakaan ole oikein että joudut kuuntelemaan toisen potilaan tietoja. Ei kai kuitenkaa keskustelleet ao, potilaan nimellä?
Hoito henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus. Kaikki me kuitenkin tiedämme että vaitiolovelvollisuus käsite on eri ihmisillä hyvin venyvä. "Mitäpä sitä ihminen salaisuudella tekisi, jollei sitä voi kertoa kolmannelle henkilölle."
Toisin sanoen, me tiedämme siis, että vaitiolo ei ole aukoton.
Vaitioloa rikotaan hyvin laajasti muuallakin kuin sairaaloissa ja lääkäriasemilla.
Vaitioloon voisi milestäni liittää myös hyvät tavat. Ei ole mukavaa olla puolipukeissa tai intiimissä operoineissa, tilassa jossa liikkuu tarpeettomia henkilöitä, vain näennäisesti verholla eristettynä.
Mm. ensiapuasemilla usein on verholla eristetyt tilat ja lääkärit ja hoitajat keskustelevat keskenään että potilaan kanssa melkoisen avoimesti. Jos haluaa hoitoa niin näissä asioissa on osattava hiukan tinkiä. Kohtuudella tietenkn. On hyvä osata itse reklamoida kun siihen on aihettaa. - S. Kron
neuron potilas kirjoitti:
Joskus voi olla, että kestää pidempään saada tietää vaivoille nimi. Monissa neurologian alaan kuuluvissa sairauksissa on oireet niin samantapaisia jotta tutkia täytyy ja tarkkaan. Toisaalta taas saman diagnoosin omaavat henkilöt voivat taas keskenään olla oireistoltaan erilaisia ja sairaus voi myös olla eri vaiheessa meneillään. Diagnosointi ei aina ole helppoa. Joskin ei ole mukavaa olla itse odottelemassa tietoa joka viipyy.
Ei todellakaan ole oikein että joudut kuuntelemaan toisen potilaan tietoja. Ei kai kuitenkaa keskustelleet ao, potilaan nimellä?
Hoito henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus. Kaikki me kuitenkin tiedämme että vaitiolovelvollisuus käsite on eri ihmisillä hyvin venyvä. "Mitäpä sitä ihminen salaisuudella tekisi, jollei sitä voi kertoa kolmannelle henkilölle."
Toisin sanoen, me tiedämme siis, että vaitiolo ei ole aukoton.
Vaitioloa rikotaan hyvin laajasti muuallakin kuin sairaaloissa ja lääkäriasemilla.
Vaitioloon voisi milestäni liittää myös hyvät tavat. Ei ole mukavaa olla puolipukeissa tai intiimissä operoineissa, tilassa jossa liikkuu tarpeettomia henkilöitä, vain näennäisesti verholla eristettynä.
Mm. ensiapuasemilla usein on verholla eristetyt tilat ja lääkärit ja hoitajat keskustelevat keskenään että potilaan kanssa melkoisen avoimesti. Jos haluaa hoitoa niin näissä asioissa on osattava hiukan tinkiä. Kohtuudella tietenkn. On hyvä osata itse reklamoida kun siihen on aihettaa.Niin, jos ei lääkäri itse tiedä potilaan vaivojen syytä, niin miten on niin hirvittävän vaikeaa antaa lähete jonnekin muualle tutkittavaksi. Ei ole tarkoituksenmukaista että vaivojen pahenemista vaan odotellaan ja samoja kokeita tehdään parin kuukauden välein. Mullakin oireet pahenevat silmissä, sen toteamiseen ei tarvitsisi joka kerta ottaa emg:tä.
Sitten vaitiolovelvollisuudesta, se on mun kokemuksen mukaan pelkkä sanonta. Ainakin neuron puolella, siellä juorutaan kaikkien asioista. Olen kuullut kuinka neurolla työskentelevä hoitaja kertoo aina naapureilleenkin kuka nyt tuli osastolle. Pienellä paikkakunnalla tuttuja on paljon. - tärkeää!
S. Kron kirjoitti:
Niin, jos ei lääkäri itse tiedä potilaan vaivojen syytä, niin miten on niin hirvittävän vaikeaa antaa lähete jonnekin muualle tutkittavaksi. Ei ole tarkoituksenmukaista että vaivojen pahenemista vaan odotellaan ja samoja kokeita tehdään parin kuukauden välein. Mullakin oireet pahenevat silmissä, sen toteamiseen ei tarvitsisi joka kerta ottaa emg:tä.
Sitten vaitiolovelvollisuudesta, se on mun kokemuksen mukaan pelkkä sanonta. Ainakin neuron puolella, siellä juorutaan kaikkien asioista. Olen kuullut kuinka neurolla työskentelevä hoitaja kertoo aina naapureilleenkin kuka nyt tuli osastolle. Pienellä paikkakunnalla tuttuja on paljon.Näin varmaan on, että pienellä paikkakunnalla ei mikään pysy salassa, kun ei isollakaan. Pahinta on ehkä se, että jutut saa siivet ja kohta kylillä tiedetään asiat "paremmin" kuin itse asianomainen.
Mitä diagnoosin tekoon tulee niin, joskus on mietityttänyt seuravan laisesti: On tietysti tärkeätä saada oikea diagnoosi, mahdollisimman pian. Mutta, kumpi on sitten huonompi/parempi asia, saada viiveellä varmasti oikea diagnoosi vai heti diagnoosi, joka osoittautuu myöhemmin vääräksi. Jälkimmäisessä potilasta aletaan hoitaa myös väärän diagnosin mukaan. Itselleni näistä kahdesta vaihtoehdosta tuntuisi ensimmäinen mukavammalta. Asioilla on aina puolensa.
Joihinkin sairauksiin on hyvin oleellista pidempi seuranta mm. kokeiden seuranta, jotta saadaan vertailu materiaalia ja näin ollen täsmällisempää tietoa.
Lääkärit kyllä keskustelevat toistensa kanssa potilaistaan ja näin pähkäilevät yhdessä diagnooseja ja hoitoja. Seuraavalle neurologille on turha lähettää kovin herkästi, jollei ole kysymys esim. tiettyyn sairauteen erikoistunut lääkäri tai tutkinta mahdollisuu ko. paikassa paremi.
Ainahan voi itse vaihtaa lääkäriä mahdollisuuksien mukaan. Potilas-lääkärisude on hyvin tärkeä asia. Luottamus täytyy olla molemmin puoleinen.
- herkkupe.....
Joo, muakin on lääkäri epäillyt juopoksi oireideni perusteella. Häh! Ihan kuin samanlaisia oireita ei voisi muilla olla. Minä sitäpaitsi olen raitis, en juo en polta, en ole koskaan noita paheita harrastanut. En mitenkään inhoa alkoholia, se vaan maistuu niin pirun pahalle että ei ole mun juttu. Lääkäri kuitenkin ei oikein ollut uskoa että en ole juonut. Kait se olisi ollut mukava selitys oireilleni, nyt on ihan pihalla, lääkäri siis.
- katsura
Minä en menisi allekirjoittamaan tuota kommenttia. Omalla kohdallani on kaiiki mennyt paremmin kuin hyvin neurologien osalta. Ensimmäisen kerran kun hakeuduin neurolle menin yksityiselle. Hän otti asiani hyvinkin vakavasti ja kun ei itse osannut suorilta sanoa mikä on ongelma, laittoi keskussairaalaan tutkimuksiin. Satuin saamaan sairaalan johtavan tutkijaneurologin vaivaani selvittämään. Suorastaan pelottaa näiden ihmisten tehokkuus.
- olkoon
olet varmaan eri Keskussairaalan potilas kuin minä, täällä ei ole tehokkuudesta tietoakaan! Jonot joka tutkimukseen ovat vähintään kuukauden mittaiset, lääkäri odottaa tuloksen ja määrää sitten vasta seuraavaan tukimukseen - taas odotetaan. Osittain on varmaan rahasta kiinni, mutta kyllä osa menee lääkärin osaamattomuuden ja välinpitämättömyyden piikkiin. Suureen organisaatioon on motivaatiovammaisenkin lääkärin helppo piiloutua, potilaan valittaessa voi vedota tehtyjen tutkimusten määrään aikataulusta piittaamatta.
Diagnoosi ja oikea hoito voi lopulta löytyä, mutta kukaan ei kanna huolta tai vastuuta siitä, miten järjettömän pitkä prosessi vaikuttaa potilaan kuntoon ja ennusteeseen!
Ilman lottovoittoa ei voi yksityispuolelle siirtyä, joten kovin on aseeton olo!
- Antsu1
Mulla on vain positiivisia kokemuksia neurologeista. Tosin kokemusta on vain kahden käynnin verran. Terveyskeskuslekuri kirjoitti heti lähetteen (päivän kestäneet kummat epävarmuusongelmat niin liikkumisessa kuin puhumisessakin) ja kesälomakaudesta huolimatta pääsin alle kuukaudessa eteenpäin vastaanotolle.
Todella positiivinen kokemus, kerrankin lekurilla tuntui olevan aikaa haastatella ja jutella mun kanssa oireet selville. Ja lähete tuli heti mg-kuviinkin, joiden perusteella varmistui, että kyseessä oli ollut TIA-kohtaus (ohimenevä aivoverenkiertohäiriö).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632