En tiedä kuuluuko tämä tähän osioon, mutta koska asia koskee kuitenkin historiaa, niin kysyn siitäkin huolimatta, sillä tiedän toki A-, B- ja C- kuntoisuusluokat.
Kaksi sodassa palvellutta sukulaistani, joista olen täällä puhunut, olivat kelpoisuusluokaltaan luokkaa A II / A2. Toinen oli jo nelikymppinen ja se selittää asiaa, mutta kun toinen oli 30 vuotias sotien aikana, aiemmin asevelvollisuudesta vapautettu ja myös todettu A II/ A2 kelpoisuusluokkaan.
Korkea ikä tuki, mutta vaikuttaako aiemmin asevelvollisuudesta vapauttaminen siihen, että kuuluiko sodan aikaisessa jälkitarkastuksessa A II-luokkaan ja mihin tehtäviin siitä sitten määrätään
Kelpoisuusluokat sodissamme?
13
1470
Vastaukset
- OnkoTästäApua
Kelpoisuusluokat AI ja AII kelpasivat taistelutehtäviin. Saatoit pudota luokkaan AII vaikkapa silmälasien takana, mutta se ei ollut este ylenemiselle tai sotakouluihin pääsylle!
Ns. B-miehet olivat takalinjoilla huolto- tai muissa tehtävissä. Heitä käytettiin myös tien tekoon tai vartijoina varikoilla ja vankileireillä.- HerraDanglars
Tällä 40kymppisellä sukulaismiehelläni oli vain oikea kyynärpää hienoinen pulma. Korkea ikä ja tuo pieni vaiva saattoivat tehdä sen.
Mutta minkä tähden sitten tämä isoisäni, siis sotien aikana 30kymppinen ja siellä palvellut, täysin terve mies oli A II luokassa, vaikuttiko siihen esimerkiksi se että hänellä ei ollut aiemmin asevelvollisuutta suoritettuna?
Mutta kyllä on vastauksesta apua kiitos! :) - Raakarolle
HerraDanglars kirjoitti:
Tällä 40kymppisellä sukulaismiehelläni oli vain oikea kyynärpää hienoinen pulma. Korkea ikä ja tuo pieni vaiva saattoivat tehdä sen.
Mutta minkä tähden sitten tämä isoisäni, siis sotien aikana 30kymppinen ja siellä palvellut, täysin terve mies oli A II luokassa, vaikuttiko siihen esimerkiksi se että hänellä ei ollut aiemmin asevelvollisuutta suoritettuna?
Mutta kyllä on vastauksesta apua kiitos! :)Lääkärihän luokan ratkaisi. Turha sitä on täällä kysellä. A II oli siis rintamakelpoinen.
Kesällä -44 määrättiin myös B-miehiä rintamalle. Sodan aikana vaatimuksista tingittiin. Esimerkiksi palveluksesta vapautettua D-luokkaa tarkastettiin moneen kertaan. Talvella -44 siitä määrättiin palvelukseen usean patteriston tarve. - HerraDanglars
Totta kai se on selvää että lääkäri sen ratkaisi. Mutta näistä kelpoisuusluokista en kykene löytämään ns. taulukkoa, joka kertoo mitä mikäkin luokka ja numero tarkoittaa.
Silloin lähti myös 40kymppisiäkin äijiä rintamalle, Tuntemattomasta Sotilaan Korpela esimerkkinä. - Anonyymi
HerraDanglars kirjoitti:
Totta kai se on selvää että lääkäri sen ratkaisi. Mutta näistä kelpoisuusluokista en kykene löytämään ns. taulukkoa, joka kertoo mitä mikäkin luokka ja numero tarkoittaa.
Silloin lähti myös 40kymppisiäkin äijiä rintamalle, Tuntemattomasta Sotilaan Korpela esimerkkinä.Korpela oli sotatoimialueella, mutta hevosmiehenä huoltotehtävissä!
- vatupassi2
Setäni menetti poikana toisen peukalon eikä kelvannut armeijaan noin v. -36. Sen sijaan talvisodan jälkeen vaatimustasoa laskettiin ja hän päätyi väkeen reilusti yli kaksikymppisenä. Joutui jatkosodan kesällä -44 myös linjaan.
- HerraDanglars
Olihan se silloin niin että kaikille liikelle kykenevä väki pyrittiin saamaan rintamalle tai muihin tehtäviin armeijalle, ja kesä -44 oli Jatkosodan kipein ajankohta. Samoin kuin Helmikuu -40 oli Talvisodan haastavin aika, johon tuossa mainitsemani 40kymppinen ukko huollettiin rintamalle, mutta kuoli sieltä saamiinsa vammoihin, valitettavasti.
- OnkoTästäApua
Lisäksi sota-aikana oli varsin tavallista se, että haavoittuminen johti vammaan, joka pudotti miehen B-mieheksi (tai kokonaan palveluksesta vapautettavaksi). Monet lieväsdti jalka- tai käsivammaiset jatkoivat palvelusta huoltopuolella.
Vuonna 1944 Mannerheim antoi määräyksen, jonka mukaan 17-vuotiaita ei saanut laittaa suoranaisiin taistelutehtäviin. Toki henkensä saattoi menettää vaikkapa it-tyksitössä, mutta se oli siellä joka tapauksessa harvinaisempaa. - HerraDanglars
Monet noista 17-vuotiaista olivat niitä, jotka suorittivat sodan ajan nostomies palvelusta. Saattoivat olla huolto-, linnoitus ja muut välttämättömät, ei niin vaaralliset tehtävät.
Toinen isoisoisäni laitettiin vuonna 1944 auto-huoltomieheksi, aiemmin kun oli kiväärimiehenä sekä haavoittui myös.
Ps. kun puhusin isoisästäni, niin oliko linnoittaja kuitenkin sotilas? Koska hän oli 2lk. nostomiehenä vapaaehtoisena, ja hänen kotoaansa on löytynyt "Sotilaan kirjetasku". Tämän tähden kysyn että oliko linnoittaja sama kuin muutkin sotilaat, esim. huoltomies tai kivääri- ja konepistoolimies? - Anonyymi
HerraDanglars kirjoitti:
Monet noista 17-vuotiaista olivat niitä, jotka suorittivat sodan ajan nostomies palvelusta. Saattoivat olla huolto-, linnoitus ja muut välttämättömät, ei niin vaaralliset tehtävät.
Toinen isoisoisäni laitettiin vuonna 1944 auto-huoltomieheksi, aiemmin kun oli kiväärimiehenä sekä haavoittui myös.
Ps. kun puhusin isoisästäni, niin oliko linnoittaja kuitenkin sotilas? Koska hän oli 2lk. nostomiehenä vapaaehtoisena, ja hänen kotoaansa on löytynyt "Sotilaan kirjetasku". Tämän tähden kysyn että oliko linnoittaja sama kuin muutkin sotilaat, esim. huoltomies tai kivääri- ja konepistoolimies?Minun isoisäni oli kantakortin mukaan konekiväärimies vuoteen -43 kun yhtäkkiä siirrettiin ajomieheksi. Ajattelin jo, että hermotko sillä oli menneet. Katsoin kuitenkin tarkemmin ja huomasin että hieman ennen siirtoa oli lääkärin merkintä LTO 50, eli kuuro ja A2-luokka. Nyt kun muistelen, niin sillähän oli kuulolaite ja ei kuullut juuri mitään ilman sitä. Eno puhui, että sodassa oli joku räjähtänyt lähellä ja kuulo meni siinä. Jonkinlainen invaliditeetti siitä tuli, koska oli sillä statuksella. Arvostelut passissa oli hyvät sekä varusmiesajalta 1940-1942 että loppuajalta, jonka oli siis reserviläisenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun isoisäni oli kantakortin mukaan konekiväärimies vuoteen -43 kun yhtäkkiä siirrettiin ajomieheksi. Ajattelin jo, että hermotko sillä oli menneet. Katsoin kuitenkin tarkemmin ja huomasin että hieman ennen siirtoa oli lääkärin merkintä LTO 50, eli kuuro ja A2-luokka. Nyt kun muistelen, niin sillähän oli kuulolaite ja ei kuullut juuri mitään ilman sitä. Eno puhui, että sodassa oli joku räjähtänyt lähellä ja kuulo meni siinä. Jonkinlainen invaliditeetti siitä tuli, koska oli sillä statuksella. Arvostelut passissa oli hyvät sekä varusmiesajalta 1940-1942 että loppuajalta, jonka oli siis reserviläisenä.
Eräs entinen rintamalääkäri sanoi 70-luvulla, että "kuulohan siellä meni kaikilta". Mutta ymmärtää ettei etulinjaan voinut lähes kuuroja pistää.
Joku kysyi aiemmin noista linnoitusjoukoista, niin kyllä, oli linnoituspataljoonia. Oli myös pioneeriosastoja noissa hommissa. Mutta erikoisammattimiehiä kuten raudoittajia saattoi olla siviileinä linnoitustöissä, koska esim. 1940 kesältä on noita valokuvissa.
- varttihullu
siis kelpoisuusluokka ? - miten pitäs menetellä ku poliisit hoiteli siellä petoniseinän vieressä, ja lääkäri laitto mut eläkkeelle , voisko vaatia korvauksia menetetystä kelpoisuustasosta -nyt olen M3
- HerraDanglars
Ei nyt puhuta nykyisyydestä vaan vuosista 1939-1945 ja silloisesta Suomen armeijasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006