Perinneruokia pöytään!

Tänään syödään kaalikääryleitä, kotitekoisia. Odotan kieli pitkällä niiden valmistumista. Ostin eilen ison kaalin ja jauhelihaa. Tein viisitoista käälikäärylää ja lopusta kaalilaatikon. Lisuna nautin puolukkahilloa ja muusia ; ).

74

941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

Kaalikääryleet kyllä hyviä.

Muutenkin pidän kaalista ja kaaliruuista. Jostain syystä ikinä en ole itse ikinä saanut aikaiseksi tehdä kääryleitä. Ei edes erityisemmän iso fuuni, oletan ja halpaa, sekä helppo resepti. Ilmeisimmin en motaa kertaa eläissäni edes syönyt kotitekoisia, taitaa olla kaikki olleet jostain laitoskeittiöltä tai Atrialta olleet.

Se vaan tuli mieleen, kääryleet kaipaa mun mielestä ehfottomasti ketsuppia, että tulee makeutta lisää. Ja noissa valmiskääryleissä muutenkin mausteita kovin vähän, ite laitan joskus chiliä ja muskottia. Mutta siis toi ketsuppi, siitä piti kirjoittamani.

=DW=

• "..."

Oleks sää varastanut korppiksen nimmarin?
        Niin innokkaasti kun heti vastasit :)

H.

• ö-Öö

Olen tympiintynyt muuten nykyisen läppärin näppäimistöön, aivan liikaa virheitä. Vikahan tietenkin kirjoittajan, kuka käskee painella vääriä. Mutta en ole tähän tottunut, jotenkin liian sivussa, tai jotain.

=DW=

• ö-Öö
        hunksz kirjoitti:

"..."

Oleks sää varastanut korppiksen nimmarin?
        Niin innokkaasti kun heti vastasit :)

H.

Onkos sulla taas jäänyt lääkkeet syömättä ? Kundihan ihan harhainen.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Onkos sulla taas jäänyt lääkkeet syömättä ? Kundihan ihan harhainen.

=DW=

Minulla on kanssa on näppäimet hukassa vai liekö silmälasien uudistaminen aiheellista. Kirjoitin Nitan ketjuun viestin sinulle moninikki DW . Milloin muuten nukut. Sitä paitsi kaalikääryleiden teko ei ole ihan yksinkertaista ja ne voidellaan paistumisen aikana siirappivedellä mikä antaa niille makeuden. Ei ikinä perinneruokiin ketsuppia.

• "..."

Niinhän me useimmat olemme.
        Maailmamme kun on hiukkasen muuttunut.
        Seuratkaamme siis rekkautumattomien muuttuvaa maailmaa.
        Kuinka monta variaatiota saamme lukea sanonnasta: En se minä ollut.

H.

• ö-Öö
        korppis kirjoitti:

Minulla on kanssa on näppäimet hukassa vai liekö silmälasien uudistaminen aiheellista. Kirjoitin Nitan ketjuun viestin sinulle moninikki DW . Milloin muuten nukut. Sitä paitsi kaalikääryleiden teko ei ole ihan yksinkertaista ja ne voidellaan paistumisen aikana siirappivedellä mikä antaa niille makeuden. Ei ikinä perinneruokiin ketsuppia.

?

Monikikki, höpöhöpö. Meitsi muuten nukkuu tunnin/parin pätkissä ja epäsäännöllisesti. Kone aina käytössä, kun olen jotain hommailemassa, tällaisiin kommentteihin ei paljoa aikaa mene, saapi ajatuskatkoja.

Ketsuppi kuuluu kaalikääryleisiin, kuin etikka aladoopiin. Ketsuppi yks parhaista mausteista ja kastikkeista, erittäin monikäyttöinen. Kuten etikkakin. Ketsuppi tosin ei kovin perinteinen, suomessa vähemmän kasvaa luonnonvaraista tomaattia.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

?

Monikikki, höpöhöpö. Meitsi muuten nukkuu tunnin/parin pätkissä ja epäsäännöllisesti. Kone aina käytössä, kun olen jotain hommailemassa, tällaisiin kommentteihin ei paljoa aikaa mene, saapi ajatuskatkoja.

Ketsuppi kuuluu kaalikääryleisiin, kuin etikka aladoopiin. Ketsuppi yks parhaista mausteista ja kastikkeista, erittäin monikäyttöinen. Kuten etikkakin. Ketsuppi tosin ei kovin perinteinen, suomessa vähemmän kasvaa luonnonvaraista tomaattia.

=DW=

Ketsuppi ei kuulu kaalikääryleisiin. Ketsuppi kuuluu pikaruokaliden ranskiksiin ja höttöhampurilaisiin antamaan niille makua. Oikein tehdyt kaalikääryleet ovat itsessään makeita. Etikkaa ja suolaa laitetaan kaalin keitinveteen kun kaalinlehtiä pehmitetään.

• Täähän oli jo viime-vuonna?
      Kaali on Venäläinen perinne.
      Peruna Pommerista.
      Vain Nauris on aitoa Axel Gallen-Kallelaa.
      Ruokolahdelta varmaan sekin kotoisin.
      Milloin Metsä-Peura vaihtui Poroksi?
      Lammas Lemin Säräksi.
      Karhu Kalkkunaksi?
      Varis Kanan-Pojaksi.

yst.

H.

• ö-Öö

Iteasiassa

Ikinä nähnyt luonnossa villejä nauriita? En minäkään. Nauris ei kuulu suomen luontoon, eikä se kasva villinä. Ihan sama, kuin potulla, tomaatilla ja monilla muilla ruokakasveilla. Tullut tänne joskus ihmisen mukana kaukomailta ja ihminen pitää kantaa yllä.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Iteasiassa

Ikinä nähnyt luonnossa villejä nauriita? En minäkään. Nauris ei kuulu suomen luontoon, eikä se kasva villinä. Ihan sama, kuin potulla, tomaatilla ja monilla muilla ruokakasveilla. Tullut tänne joskus ihmisen mukana kaukomailta ja ihminen pitää kantaa yllä.

=DW=

Pottu on tuoreempi maahanmuuttaja kuin nauris.

• ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Iteasiassa

=DW=

Jep, potut meren takaa, nauriit idästä. Paljon elintarpeita, mitä ihminen tänne tuonut jostain muualta, jotka eivät kuulu suomen luontoon ja joita käytetään erittäin paljon. Luettele nopeasti kaikki suomessa luonnovaraisena kasvavat hedelmät.

Ja sitten suuri ongelma tänne tulleista elukoista ja kasveista, jotka eivät kuulu suomen luontoon, mutta pärjäävät täällä erittäin hyvin. Ukonputki kai puhutuin, lupiini tunnetuin, onhan niitä.

Kasvit ja elukat leviävät ja löytävät reviirinsä itse. Ihminen sotkenut senkin asian.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Iteasiassa

=DW=

"..."

Teevee, en kirjoittanut Botanistina.
        Vaan perinteistä.
        Tavallaan kuin Axelin kasken-polttaja.
        Kuten niin usein olet itsekin painottanut.
        Vain Saame on sitä ihtiään.

Ja aloituksen mukaisesti lisään vielä:
        Minuakin pännivät kokki-ohjelmat.
        Jos käsillä on mätiä, niin syödään sitten kanssa.
        Ei niihin lisukkeita tarvitse koristella.
        Suolaa korkeintaan, enemmän Suolaa...
        Mistä ihmeestä Saamekin Suolaansa Kahvia keksi laittaa...

H.

• Pieniä on varikset joulukalkkunaksi.
      Kaalikääryleistä tulee hyviä kotitekoisina, mutta tarvii lisää mausteita, koska perinteiset ohjeet on liian lällyjä nykyajan ihmisen makuun, jota on halapenjoilla ja piripireillä koulutettu nyt muutaman vuosikymmen ajan. Mutta karkeaksi rouhittua mustaapippuria ja siirappia mukaan niin ei ketsuppeja tarvita bastardisoimaan makuja.

• "Paloma.se.co"

Minä kyllä luulen aloittajan tarkoittavan koti-maisia kirjoittajia.
        Eikä ruokaa Ol-leng-an.

H.

• Laitoin (ohrasuurimoiden) sijaan coucousia, hieman eksotiikkaa Marokosta. Nostin juuri kaalikääryleet uunista hyvältä näyttää, pian pääsen makua analysoimaan ; )

• ö-Öö

Ketsuppi kuuluu kaalikääryleisiin >:/

=DW=

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Minä kyllä luulen aloittajan tarkoittavan koti-maisia kirjoittajia.
        Eikä ruokaa Ol-leng-an.

H.

Nyt meni kaalit ja viiniköynnöksen lehdet kyllä sekaisin. Minä kuvittelin pienessä yksinkertaisessa mielessäni että aloitus koski perinneruokia. Ei kirjoitajia. Hyvä tavaton. Takasin koulunpenkille, palomainen, pieni nainen.

• ö-Öö kirjoitti:

Ketsuppi kuuluu kaalikääryleisiin >:/

=DW=

Kääryleisiin a la Hikiä, maybe. /:

• 1eero

Näin miesmäisenä supi Suomalaisena en ruppee mitää ulokolaisten ruokia värkkäämään nimemen lausumisassakin mennee kiel solomuun.
      Tavallista kotiruokaa joka on muotounut perinteiseksi, suola muikkuu ja kirnupiimää joskus kalakukkoo ilman siipii

• Kaikella ystävyydellä 1eero, minusta joskus näyttää että sinulla on se kieli jo solmussa ja tekstiesi lukemiseen.... nooh, melkein, mutta ei aivan, tarvitsen tulkkia jos ne vielä solmuisemmiksi menee. Muuten oot ihan jees tyyppi ;)

• 1eero
        Paloma4ever kirjoitti:

Kaikella ystävyydellä 1eero, minusta joskus näyttää että sinulla on se kieli jo solmussa ja tekstiesi lukemiseen.... nooh, melkein, mutta ei aivan, tarvitsen tulkkia jos ne vielä solmuisemmiksi menee. Muuten oot ihan jees tyyppi ;)

Sen takia yritän välttää savon murretta kun mennee mutjalkkees, mutta kun tuo suu yrittää ohjailla käden liikettä, Turun murteen jätän niille jotka sitä osaavat.

• seesa

Kyllä, jos joku haluaa pilata kaalikääryleensä jollain ketsupilla, se hänelle suotakoon. Hyvin tehdyt, uunissa pitkään haudutetut, kunnolla maustetut, siirapilla makeutetut kaalikääryleet eivät ketsuppia kaipaa, ainoastaan puolukkahilloa, tuoresellaista. Eineskaalikääryleistä ei voi puhua samana päivänä itsetehtyjen kanssa. Hyvä Korppis.

• Kiitos tottahan tiedän alan ammatti-ihminen. Söin kaksi käärylää, muusia ja puolukkahilloa ihania olivat ei tarvinneet mitään mausteita. Llaitan virtuaali kääryleen, lisuineen sinulle ; ),

• Lorena
        korppis kirjoitti:

Kiitos tottahan tiedän alan ammatti-ihminen. Söin kaksi käärylää, muusia ja puolukkahilloa ihania olivat ei tarvinneet mitään mausteita. Llaitan virtuaali kääryleen, lisuineen sinulle ; ),

Itsetehdyt kaalikääryleet ovat parasta perinneruokaa mitä olen valmistanut, hyvällä ruokahalulla nauttinut niistä.

Laajennan hiukan käärylejuttua. Matkoillani maistelin eka kertaa viininlehti kääryleitä. Ovat usein myynnissä lasisissa säilyketölkeissä joissa säilykeliemen maku tulee liiaksi esille, samaa makua on kääryleissä. Tosiasiassa viininlehtikääryleet eivät kaalikääryleille vertoja vedä. Kaalikääryleet ovat parhaimmillaan hiukan vetäytyneinä paiston jälkeen.

• ö-Öö
        Lorena kirjoitti:

Itsetehdyt kaalikääryleet ovat parasta perinneruokaa mitä olen valmistanut, hyvällä ruokahalulla nauttinut niistä.

Laajennan hiukan käärylejuttua. Matkoillani maistelin eka kertaa viininlehti kääryleitä. Ovat usein myynnissä lasisissa säilyketölkeissä joissa säilykeliemen maku tulee liiaksi esille, samaa makua on kääryleissä. Tosiasiassa viininlehtikääryleet eivät kaalikääryleille vertoja vedä. Kaalikääryleet ovat parhaimmillaan hiukan vetäytyneinä paiston jälkeen.

Viinilehtikäärtleitä saa suomessakin, peltipurkeissa. Mulla taitaa olla nytkin kaapissa sellainen. Net on säilykkeitä, eri asia, kuin itse tehty.

Joskus Kreikassa koitin kaupoista haeskella viininlehtiä, että vois kokeilla itse tehdä. Ei myyty, oli vaan erilaisia tölkkejä. Olisi pitänyt etsiä jokin maalaistori jostain. Mä nimittäin olen tykästynyt niihin. Viininlehdissä tottakai erilainen maku, kuin kaalissa, se on se juttu. Jotenkin hapan maku.

Kaalikääryleiden historia, verrattuna kaalikääryleiden historiaan ois kiintoisa tietää. Mulla kutina, viininlehtikääryle paljon vanhempi idea. Kaikenlaiset alkuperäiskansat käyttävät lehtiä niinkuin lautasena. Viinikasvien asuinalueilla ihmisasutus vanhempaa, kuin jossain oakkasalueen karjalassa. Kyllä se ruokajuttu on peräisin lämpimistä maista. Ei täällä luonnostaan kasva viiniköynnöksiä, mutta kaaleja kyllä. Soveltavaa reseptinkehitystä, oletan.

=DW=

• Mutta ihan vakavasti, suomalainen ruokakulttuuri on kehittynyt valtavasti tämän puolen vuosisadan aikana minkä olenollut poissa. Perinneruuat ovat ns. lohturuokia: tuttuja ja turvallisia makuja joista etsitään lohtua kun maailma on kylmä ja kummallinen ja kielikään ei oikein taivu. Tosiasiassa, jos selaa vanhoja keittokirjoja (toin Suomessa käydessäni koulukeittokirjani jota olen seloillut) niin ohjeet ovat heikosti maustettuja ja usein ravintoarvoltaan epäilyttäviä. Ei viime vuosisadan alkupuolella ja silleen Suomessa mitään mausteita ollut: sipulia, valkopippuria ja laakerinlehtiä ruokaan kuin ruokaan. Jotkut ruokalajit eivät vaadi sen kummempaa: esimerkiksi karjalanpaisti korvaa maustamisen mietouden pitkällä valmistusajalla (hauduttaminen, jolloin aromit vapautuu ja maut sulautuu toisiinsa) ja näin säilyttää paikkansa vahvana ja suosittuna perinneruokana.

Toinen perinneruoka josta pidän on paistetut muikut Savonlinnan kesätorilla oopperajuhlien aikaan ;)

Kunnon hernekeitto, jos lisää savupekonia ja vahvaa sinappia.

On tosi maukkaita, lohdullisia perinneruokia ja sitten osa vanhaa kotiruokaa (etenkin koulukeittolaruokaa) jota en tarjoaisi edes hamsterilleni ;)

• suvenkorento1

Muuten hyvä, mutta ne muikut kuuluu syödä siellä Seurahuoneen kattoterassilla, se on perinne, josta en luovu.

Noihin kaalikääryleisiin palatakseni, Mysi Lahtisen kuulun keittokirjan mukaan niiden valmistamiseen kuluu kaksi päivää, jotta niistä tulee suussa sulavia,
        muuten ovat väärin laitettuja, kuten se entinen väärin sammutettu tulipalo.
        Kun tekee ison uunipellillisen, siitä riittää vielä toisenkin kerran nauttia.

• suvenkorento1

On tämä netti ihmeellinen, täältä löytyy nykyään kaikki, mm. Mysin reseptit.
        Tässä se maailman parhaiden kaalikääryleiden resepti. Tällä reseptillä olen tehnyt joka syksy vuodesta 1996 alkaen, joten kokemusta on.

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/112841/Mysi Lahtisen kaalikääryleet/

Ja niiden kanssa ei syödä ketsuppia, se olisi pyhäin häväistys. Kaupan valmiskääryleiden päälle kukin tunkekoon ihan mitä haluaa.

• Paljon on saapunut rekkaamattomia, tai uusio-nikkejä tukemaan teeveen mainos-
      kampanjaa.
      Teevee itsekin tekee parhaansa.
      Mikä ihmeellisintä, bessie on hiljaa.

H.

• ö-Öö

Yleisimmin kaalikääryleistä.

Kaaleja kyllä suomessa luonossakin. Mutta tällaisdt kaaliruuat, net tuleet mun mielestä tänne idästä, samaten tietenkin paljon muuta ruokakulttuuria. Itäsuomessa syödään juu paljon kaikenlaista itävaikutteista pöperöä vieläkin, piirakatjan ne pitää tietysti mainita.

Tarkoitan. Ite länsisuomesta syntyisin. Ei meillä kaalia syöty. Ei monesti kai ollut kasvimaallakaan, keittovärkeiksi. Eikä esim piirakoita tehnyt kukaan. Merikala oli arvossaan ja pottua ja läskisoosia tietenkin.

Tarkoitan sitä. Itäsuomessa venäjän kautta tulleita vaikutteita ruokakulttuurissa paljon, länsirannikko merenkulkualuetta, siellä erilainen ruokakultuuurikin. Potut tulleet merta pitkin, ei maitse venäjän kautta. Ja kun merta, lohihan se lähiherkku ollut. Kuka tietää maivan? Suurta herkkua, vaikka nyt haju onkin, hmm omaperäinen :D

Suomi parempi ja kiinnostavampi ruokamaa, kuin äkikseltään ajattelee. Lapin pöperöt yks, vaikkapa ruotsinkielisen alueen rapukekkerit, karjalanpiirakat, möttöset :D kaikenlaista löytyy. Vaikka tosiasiassahan suomalaiset syö nykyisin lähinnä pitsaa, kepappia ja hampurilaisia, pastaakin. Joopajoo, aika perinneuokiahan ne nykyisin on. Mutta ei suomalaista alkuperää.

Mutta edelleen vankahtamattomasti sitä mieltä. kaalikääryleisiin kuuluu ketsuppi.

=DW=

• ö-Öö

Sellainen hyvä esi,merkki unohtui.

Meilläpäin sieniä pidettiin elukoitten ruokana, ei ihmiset niitä syöneet. Muuallahan ne on suosittuja. Ja itellä tietenkin vanhemmiten myös, mutta poimimaan en uskalla, vaikka mökillä sieniä olisikin.

Ja särki. joessa niitä paljon. Ei niitä ihmiset syöneet, kai jokin perinnemuisto nälkävuosista, tai jotain. Mutta ei meilläpäin syöty särkiä. Niitä ongittiin kissoille ja kanoille, sioille. ei ihmkisravinnoksi, haukea, lota, sellaista piti kalan olla. Yks sinne muuttanut evakko herätti kummastusta, se pyysi kalaa ja kuivasi sitä naruilla. Kuivakala, perinnettä itäsuomessa. Samaten nyt herättänyt ihmetystä. Joku peräkammarinpoika hommasi thaimaata vaimon itselleen. Se todella innokas kalastaja, pyytää särkeä katiskoilla ja kokkailee niistä kalaruokia ja kehuu hyvänmakuiseksi kalaksi. Tottahan se, olen nuorena kerettiläisesti paistanut särkeä nuotiolla, erittäin hyvää, erittäin ruotoista. Mutta oishan niistä voinut tehdä kalapullia tms....

Ruuasta nyt vois kirjoittaa vaikka kuinka paljon, kuittaan tähän vuodatuksen lopuksi vain: Ketsuppi kuuluu kaalikääryleisiin.

=DW=

• 1eero

En ole huomannu muikussa erikoista hajua, se maistuu ja haisee samalta kuin maiva

• ö-Öö

Samansukuisia lohikaloja kumpikin.

Maussa ja hajussa on eroja. Maiva kuitenkin isompi ja etenkin se on merikala. Maivaa ei saa sisävesistä. Ruokavaliosta ja vedestä johtuen, maku ja haju on erilainen, kuin muikulla. Kokolailla sama asia, kuin ero papanoilla syötetyilla kirjolohilla ja merilohilla. On niissä eroa, vaikka lohikaloja kumpikin. Noin mainiten, milloin viimeksi syönyt villiä kirjolohta. Minä en ikinä, vaikka sitä kyllä esiintyykin suomessa. Tuontilajike, Kekkonen keksi nimen, mutta laji suomeen tuotu aiemmin, nimenä sateenkaarirautu tai forelli.

Maiva on mun kokemusten mukaan eri makuinen ja hajuinen, kuin muikku. Ai niin. Harjushan on myös lohikala, sukua muikulle. Mutta sen tunnistaa ulkonäön lisäksi ihan varmasti hajusta.

=DW=

• 1eero
        ö-Öö kirjoitti:

Samansukuisia lohikaloja kumpikin.

Maussa ja hajussa on eroja. Maiva kuitenkin isompi ja etenkin se on merikala. Maivaa ei saa sisävesistä. Ruokavaliosta ja vedestä johtuen, maku ja haju on erilainen, kuin muikulla. Kokolailla sama asia, kuin ero papanoilla syötetyilla kirjolohilla ja merilohilla. On niissä eroa, vaikka lohikaloja kumpikin. Noin mainiten, milloin viimeksi syönyt villiä kirjolohta. Minä en ikinä, vaikka sitä kyllä esiintyykin suomessa. Tuontilajike, Kekkonen keksi nimen, mutta laji suomeen tuotu aiemmin, nimenä sateenkaarirautu tai forelli.

Maiva on mun kokemusten mukaan eri makuinen ja hajuinen, kuin muikku. Ai niin. Harjushan on myös lohikala, sukua muikulle. Mutta sen tunnistaa ulkonäön lisäksi ihan varmasti hajusta.

=DW=

Muikku ja maiva on sama kala, jos mietitään mitä tapahtui jääkauden jälkeen, maan kohoamisen myötä jäi maiva järviin samalla tavalla kuin Saimaan norppa.

• 1eero kirjoitti:

Muikku ja maiva on sama kala, jos mietitään mitä tapahtui jääkauden jälkeen, maan kohoamisen myötä jäi maiva järviin samalla tavalla kuin Saimaan norppa.

Onko Maiva sama kala kuin haili.

• 1eero
        korppis kirjoitti:

Onko Maiva sama kala kuin haili.

Haili sanotaan myös kilohailiksi, muistuttaa silakkaa ja muikkua, piti vähän luntata, siitä tehdään myös anjovista, en muista syönneen sitä.

• Kaalikääryleet tuli Ruotsiin aikanaan Kaarle Xii sotureiden mukana Turkista, jossa viiniköynnöksen lehtiin käärityt lammasjauhelihakääryleet ovat perinneruokaa.
        Muuten olen sitä mieltä että ketsuppi on paholaisen keksimä ase tuhota makunautinnot.
        Alas ketsuppi!!!

• 1eero kirjoitti:

Haili sanotaan myös kilohailiksi, muistuttaa silakkaa ja muikkua, piti vähän luntata, siitä tehdään myös anjovista, en muista syönneen sitä.

https://www.youtube.com/watch?v=7SbZM2MceQ0
        mutta sanat on hieman väärin...."hailii hailii happamii koivistolaisten tappamii" on oikein ;)

• 1eero
        Paloma4ever kirjoitti:

mutta sanat on hieman väärin...."hailii hailii happamii koivistolaisten tappamii" on oikein ;)

Koivisto jäi rajan taa, haili siä happamii

• staka
        Paloma4ever kirjoitti:

Minullekin on lapsuudesta tuttu tuo värssy 'Hailii happamii koivistolaisii tappamii'.
        Mutta maivasta en ole koskaan (muistaakseni) kuullutkaan vaikka Saimaan rannalla asun.

• 1eero
        staka kirjoitti:

Minullekin on lapsuudesta tuttu tuo värssy 'Hailii happamii koivistolaisii tappamii'.
        Mutta maivasta en ole koskaan (muistaakseni) kuullutkaan vaikka Saimaan rannalla asun.

Hö sitänyt kutsutaan pohjanlahdella jostain syystä maivaksi, ihminen ne nimet on keksiny mites muuteen vai luuliko hänen ens kertaa maivan nähtyään tokasseen "kato maiva"

• ö-Öö
        1eero kirjoitti:

Tota.

Maiva aina merikala, muikku sisävesikala. Muikkuja voi olla rannikolla murtovesissä, mutta maivaa ei järvissä. Pikkasen erilainen ruokavalio ja suola tekee sen pienen maku- ja hajueron. Niitä muuten myydäänkin eri kaloina, ihan Hätälä ja muut tukkurit luokittelee ne eri kaloiksi.

Nuot särkikalat ois kiinnostavia. Tottakai nyt särjen tuntee jokainen, mutta sitten on mitä lie toutaimia vimpoja, pasureita... Vilkaisin wikistä, suomessa 18 eri särkilajia.Hah, siinäpä bongaamista kesäksi.

=DW=

.

• 1eero
        ö-Öö kirjoitti:

Tota.

Maiva aina merikala, muikku sisävesikala. Muikkuja voi olla rannikolla murtovesissä, mutta maivaa ei järvissä. Pikkasen erilainen ruokavalio ja suola tekee sen pienen maku- ja hajueron. Niitä muuten myydäänkin eri kaloina, ihan Hätälä ja muut tukkurit luokittelee ne eri kaloiksi.

Nuot särkikalat ois kiinnostavia. Tottakai nyt särjen tuntee jokainen, mutta sitten on mitä lie toutaimia vimpoja, pasureita... Vilkaisin wikistä, suomessa 18 eri särkilajia.Hah, siinäpä bongaamista kesäksi.

=DW=

.

Joo kyllä noitten kalojen vaikka ikänsä niitten perässä on ollu on pitänyt joskus tarkistaa vierailla vesillä mikä tää on, jossain päin maata kutsutaan omilla nimillä virallisista nimistä välittämättä.
        Turha tässä saivarrella muikulla on monta nimeä wiki kertoo muje, reäpys, rääpys Raahesta pohjoiseen on maiva, siikamaiva ym.

• suvenkorento1
        1eero kirjoitti:

Joo kyllä noitten kalojen vaikka ikänsä niitten perässä on ollu on pitänyt joskus tarkistaa vierailla vesillä mikä tää on, jossain päin maata kutsutaan omilla nimillä virallisista nimistä välittämättä.
        Turha tässä saivarrella muikulla on monta nimeä wiki kertoo muje, reäpys, rääpys Raahesta pohjoiseen on maiva, siikamaiva ym.

Kalamiehen loitsu
        Anna, Ahti, ahvenia,
        Pekka, pieniä kaloja,
        pistä pientä kukkokalaa,
        pane pari pökkelöistä,
        kyrmyniska koltiaista
        erämiehen evähiksi,
        pyyntimiehen purtaviksi.

Suomen Kansan Vanhat Runot

• de-meter

Minä pidän kaalikääryleitä työläinä. Kaalilaatikkoa tein sunnuntaina kun piti tulla vieraita. Nuoret pitävät sitäkin - siis laatikkoa - liian työläänä.
      Minähän syön hyvin vähän lihaa, mutta kun lihapullat ovat pikkumiehen herkkua, tein niitä pakkaseen. Sekoitin taikinaan ranskalaisen sipulikeiton ainekset ja kermaviilin (ohjeessa) sijasta turkkilaista jugurttia. Hyviä olivat. Täytyy tehdä toistekin. Mummon ruuista on tilaus aina voimassa...

• O-Orvokki

Äidin tekemiä aalikääryleitä, sisällä jauhelihaa, sipulia, keitetystä kaalista yli jääneet lehtiosat suikaleina, suolaa, hienonnettua valkoista ja mustaa pippuria. Tuleeko kanamunaakin täytteeseen?

Syötiin uunissa paistamisen jälkeen puolukkasurvoksen tai -hillon kanssa.
      Nammmmmm!

Kiitos muistutuksesta. Pitänee etsiä jostain vanha ohje esille ja kokeilla. ;)

Paistetut muikut ja pikkuahvenista valmistettu kalakukko maistuisi myös.

• Kananmunaa tulee jauhelihamassaan. Freesasin sipulit, lisäsin suolaa, valko- ja mustapippuria, sooloilin cilijauheella ja paprikajauheella. Riisin/orhasuurimoiden sijaan laitoin coucousia. Coucousia 2 dl kiehuvaan veteen. Veteen olin laittanut kasvisliemikuution. Taikinan annoin tekeytyä jääkaapissa sen aikaa kun keitin ison kaalin ja annoin sen hieman viiletä. Kaalinlehdet lähtivät hyvin irti. Lihan sisään rullaus oli helppoa koska taikina oli sopivan jämäkkää ja kaalinlehdet pehmeitä. Paistoin käärylöitä uunissa miedolla lämmöllä vajaat parisen tuntia. Käärylöiden päälle valelin paiston aikana siirappivettä. Paistamisen edetessä kostutin käärylöitä paistinliemellä. mmmmmm

• koppis1
        korppis kirjoitti:

Kananmunaa tulee jauhelihamassaan. Freesasin sipulit, lisäsin suolaa, valko- ja mustapippuria, sooloilin cilijauheella ja paprikajauheella. Riisin/orhasuurimoiden sijaan laitoin coucousia. Coucousia 2 dl kiehuvaan veteen. Veteen olin laittanut kasvisliemikuution. Taikinan annoin tekeytyä jääkaapissa sen aikaa kun keitin ison kaalin ja annoin sen hieman viiletä. Kaalinlehdet lähtivät hyvin irti. Lihan sisään rullaus oli helppoa koska taikina oli sopivan jämäkkää ja kaalinlehdet pehmeitä. Paistoin käärylöitä uunissa miedolla lämmöllä vajaat parisen tuntia. Käärylöiden päälle valelin paiston aikana siirappivettä. Paistamisen edetessä kostutin käärylöitä paistinliemellä. mmmmmm

Unohdin korppujauhot ja kerman lihamassasta

• 1eero
        koppis1 kirjoitti:

Unohdin korppujauhot ja kerman lihamassasta

Kaikessa kiireessä unohtuu, tuli hyvvee lähettävä käymään jääkaapilla, kiitos.

• ö-Öö

Marskin pata

Perinne tuuista ja kaalista kun oli aloitus. En tosiaan itse kääryleitä ole tehnyt. Mutta kerran tein yhden kaaliruuan, mitä voi suositella kaikille. Ei pikaruokaa, padasta kun on kyse. Oli jokin tilaisuus, minne meitsi pöljyyttään lupasi hoitaa kateringin. Siis paljon, hyvää ja halvalla. Olin kai lukenut just jonkin Marski-aiheisen kirjan ja sieltähän se löytyi. Ei varsinaisesti edes työläs tehdä, simppelit ja halvat aineet ja todella hyvää. Jotain samantyyppisiä olen tehnyt kyllä jälkeenkinpäin, mutta pitää koittaa muistaa tehdä tällä reseptillä vielä joskus.

Tämä siis kaalipata, todella hyvä sellainen. En viitsi kirjoittaa reseptiä. simppelit aineet, eikä prinssinakkeja saa missään tapauksessa unohtaa, Marski oli tarkka siitä. Kaaliruuat on hyviä. kaikki ei pidä, mutta eihän kaikki pidä kaikesta kuitenkaan.

Marskin padan resepti:

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/59203/Marskin Hapankaalipata/

=DW=

• 1eero

Jo mullaki oli yks päivä mielessä kaalilaatikon teko ja samalla vois tehä kaalikeittoa, mulla on tapana tehhä kerralla isompi erä ja pakastaa annoksiin myöhempää käyttöä varten, yksi ateria kaaliruokaa ei maksa juuri mitään. Nykyään ei ennee tarvii keittokirjaa siitä kiittäminen nettiä.

• Viatonsivullinen

Tosi mainiontuntuinen resepti, Marskin pata. Taidanpa kokeilla, otan reseptin talteen.

• Viatonsivullinen

Menin helpoimman kautta, keitin kaalikeittoa. Hirveän suurella kattilalla. Ensin
      reilusti peuranpyllyä kattilaan, kiehautetaan, kuoritaan vaahto, pilkotaan kaali sekaan. Sipuli, pippuri, keitetään kypsäksi, pari kolme tuntia voi mennä, riippuu kaalista. Liha pilkotaan vasta kypsänä. Timjamia laitan loppuvaiheessa. Kevyttä hyvää ruokaa, pakasteessa säilyy, jopa paranee. Siispä pakastin sopan.

• ent.siivoojaparka

Minä söin tänään norjalaisen kalasopan. Kesti 7 minuuttia valmistaa mikrossa. On sekin varmaan jossain joskus tehty suurella kattilalla ja sitten pakastettu. Minä löysin sen kaupan suuresta pakastealtaasta. Ihan hyvää se oli vaikka siinä ei kaalia ollutkaan.

Siinä oli sejtä (13%), kermaa, maitoa, porkkanaa, keltaista porkkanaa, sipulia, purjosipulia, juuriselleriä, valkoviiniä, rypsiöljyä, perunatärkkelystä, suolaa, etikkaa, sokeria(!!!!!), mausteita (mm tilliä). 190 kaloria. Bäst före 09.01.2016.

Söin purkista suoraan ja kertakäyttölusikalla, niin ei tullut tiskiä.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Minä söin tänään norjalaisen kalasopan. Kesti 7 minuuttia valmistaa mikrossa. On sekin varmaan jossain joskus tehty suurella kattilalla ja sitten pakastettu. Minä löysin sen kaupan suuresta pakastealtaasta. Ihan hyvää se oli vaikka siinä ei kaalia ollutkaan.

Siinä oli sejtä (13%), kermaa, maitoa, porkkanaa, keltaista porkkanaa, sipulia, purjosipulia, juuriselleriä, valkoviiniä, rypsiöljyä, perunatärkkelystä, suolaa, etikkaa, sokeria(!!!!!), mausteita (mm tilliä). 190 kaloria. Bäst före 09.01.2016.

Söin purkista suoraan ja kertakäyttölusikalla, niin ei tullut tiskiä.

ent.siivoojaparka
        norjalaisen kalasopan.

Minulla on juuri madekeitto odottamassa syöjäänsä. Siinä oli onneksi useita kalan(mateen)maksan paloja. Sain siis keiton lopun lapseltani, kuten usein esim. lohisopan.

Olen löytänyt kaupasta ihanan lisukkeen (säilykkeenä) turskanmaksaa. Minusta se on mainio lisäke, koska lapsuudessa totuin jo siihen, että kalakeitossa on kalanmaksaa a i n a. Tosin se oli "kortilla", kuka sen ehti ensimmäisenä löytämään ja sekin vielä, kuka sen söi!!:))

Tuo alempi kirjoituksesi (kaalipiirakasta) on myös "niin minua!" Miksi tehdä asioista hankalampia, kun sen voi tehdä toisinkin?

Vaikka alkuperäinen aloitus "kaali" muuttuikin kalasopaksi, niin kalasoppaan ei ainakaan laiteta ketsuppia! DDD

• Kristiina23 kirjoitti:

ent.siivoojaparka
        norjalaisen kalasopan.

Minulla on juuri madekeitto odottamassa syöjäänsä. Siinä oli onneksi useita kalan(mateen)maksan paloja. Sain siis keiton lopun lapseltani, kuten usein esim. lohisopan.

Olen löytänyt kaupasta ihanan lisukkeen (säilykkeenä) turskanmaksaa. Minusta se on mainio lisäke, koska lapsuudessa totuin jo siihen, että kalakeitossa on kalanmaksaa a i n a. Tosin se oli "kortilla", kuka sen ehti ensimmäisenä löytämään ja sekin vielä, kuka sen söi!!:))

Tuo alempi kirjoituksesi (kaalipiirakasta) on myös "niin minua!" Miksi tehdä asioista hankalampia, kun sen voi tehdä toisinkin?

Vaikka alkuperäinen aloitus "kaali" muuttuikin kalasopaksi, niin kalasoppaan ei ainakaan laiteta ketsuppia! DDD

Kunnon madekeitto kuuluu helmikuun herkkuihin ja juuri kuten kirjoitit maksapalat joukkoon. Minun ruokalistani tälle päivälle muuttui hovissa. Olimme pojan kanssa lumitöissä mökillä. Poika pudotteli lumet katoilta ja minä hääräsin maanpinnalla polkujen teossa. Nälkähän siinä tuli joten paluumatkalla poikkesimme Manta Grillillä. Söimme Kebabit, poika lohkoperunoilla ja minä salaatilla. Ei ketsuppia ei sinappia, mutta kaikki muut mausteet ja tulinen kastike.

• Viatonsivullinen

Kaalisoppaan laitan tietysti porkkanaa ja hienoa aromia soppaan tulee kun pilkkoo yhden reilunkokoisen fenkolin sekaan.

• 1eero
        korppis kirjoitti:

Kunnon madekeitto kuuluu helmikuun herkkuihin ja juuri kuten kirjoitit maksapalat joukkoon. Minun ruokalistani tälle päivälle muuttui hovissa. Olimme pojan kanssa lumitöissä mökillä. Poika pudotteli lumet katoilta ja minä hääräsin maanpinnalla polkujen teossa. Nälkähän siinä tuli joten paluumatkalla poikkesimme Manta Grillillä. Söimme Kebabit, poika lohkoperunoilla ja minä salaatilla. Ei ketsuppia ei sinappia, mutta kaikki muut mausteet ja tulinen kastike.

Madekeitto talvella on tapana mutta kesälläkin justii pyydettynä on ihan saman makuista

• AseetonHimoitsija

Mistä saisi peuranpyllyä?

• Päivää!

Söin eilen kaksi ja äskeen kolme käärylää...huhuh.. Vein ystävättärelleni kaksi. Pakastin loput kahdeksan käärylää. Ostin pottuja, kaalilaatikosta aijon syödä huomenna puolet ja toisesta puolesta teen kaalikeitton. Kaalikeitto on laiduttajan ruokaa siksi jätän sen viimeiseksi. Eiköhän näillä syömisillä saa tarpeeksi kaalista ja pärjää aina ensi talveen. Jos himo iskee kesken vuoden ostan valmiita kääryleitä.

Kuopus tuli eilen luokseni ja taivasteli, sinäkö se olet koko porraskäytävän hajustanut. Sisällä ei kaalinhajua ollut sillä minulla oli ikkuna auki. Kaaliruokien tuoksu ei ole taivaallista ihanuutta.

• mimmimum-mi

Kaalikääryleitä alkoi tehdä mieli...mutta ei itselle ole tullut pitkään aikaan tehdyksi...Kaalikeittoa ainakin kerran talvessa teen...sellaista lihatonta...ja vähän erilailla "sävellettyä"...kaalia..sipulia..porkkanaa..paseerattua tomaattia..jotain yrttejä...mutta ei varsiselleriä sen maku tökkäsee aika pahasti makuhermoja...

• ö-Öö

Yks vielä.

Kaalipiirakat. Jostain kerrosstaikinasta kuori, sisälle suunnilleen samat kamat, kuin kaalikääryleissä. Sitä en tiedä, onko valmistamisessa mitään omituista, oletan, kuoreen pisteltävä reikiä, kaalistatulee kaasuja. Vähän niinkuin lihapasteijat, mutta vähän erilainen täyte.

Pidän piirakoista, itse vaan ei viitsi tehdä. Yks mun faforiitti on tavallaan hot-dog, itänaapurista sekin. Sämpylä, jonka sisään leivottu kunnon nakki ja sitten paistettu uunissa. jenkit säätää aivan liikaa hot-dogiiensa kanssa, itänaapurit rationaalisempia. Tossa se, makkaran makua ja rasvaa tulee pullaankin. ja sämpylässä paistopinta. Tarkemmin en sämpylän reseptistä tiedä, kovin pullavaa se ei ole.

=DW=

• ent.siivoojaparka

Vähemmällä näpräämisellä pääsee kaalipiirakasta, kun heittää uunipannulle pannun kokoisen taikinalevyn, mössöt väliin ja toinen levy päälle vähän reunoja taitellen. Siitä sitten sen jäähdyttyä leikkelee suuhun sopivia paloja. Näin siis laiskan emännän keittiössä.

• mimmimum_mi

Huomenna teen lihapyöryköitä...nekin ovat perinneruokaa...ainakin ruåttalaisten...toiseen puoleen massaan laitan fetakuution pullan sisälle...se taas taitaa olla kreikkalaista..... olen maistanut niitä omatekoisena kyläpaikassa...oli vähän liian suolaisia mutta muutoin hyviä....

• ö-Öö

Jos fetaa, ei muuta suolaa.

Sama mun mielestä muunkin juuston kanssa. Tosin, kaikki ruoka melekein aina liian suolaista mun mielestä, jos ei ite tee. Lihaan saa kyllä makua, ilman suolaa. Kalassa mun mielestä pitää olla pikkasen sitä, maku yleensä aika vaisu ilman.

Mutta kokeile piruuttas kaalitäytteisiä lihapullia, vois olla kiintoisa idea. Hmm, kaalia ja sipulia kuullotetttuna, pikkasen pippuria ja jotain yrttiä. Tota vois kehitellä.

=DW=

• mimmimum-mi

Sitähän tässä puntaroin ...että ostanko "aito" fetaa..vai näitä mauttomampia salaatti kuutioita..ovat vähäsuolaisia... Aikasmoinen resepti tuo kaalitäytteinen lihabulla.... joku Hans tai Marko voisi kyllä ensin esitellä ja kokeilla.

• kalapullerot
        ö-Öö kirjoitti:

Jos fetaa, ei muuta suolaa.

Sama mun mielestä muunkin juuston kanssa. Tosin, kaikki ruoka melekein aina liian suolaista mun mielestä, jos ei ite tee. Lihaan saa kyllä makua, ilman suolaa. Kalassa mun mielestä pitää olla pikkasen sitä, maku yleensä aika vaisu ilman.

Mutta kokeile piruuttas kaalitäytteisiä lihapullia, vois olla kiintoisa idea. Hmm, kaalia ja sipulia kuullotetttuna, pikkasen pippuria ja jotain yrttiä. Tota vois kehitellä.

=DW=

Maistuisiko kalapullat?

• Hapankaalikääryleet täytteenä hirvijauhelihaa mukana rasvaista sikaa sekä kohtuullisesti ohraa.
      Hapankaalin teen itse mutta harmikseni hirven osalta olen riippuvainen yhdestä ystävällismielisestä lähimmäisestäni.

• henrjii

Kikka kakkonen. Kun keittää kokonaista kaalta vähän aikaa, kannattaa ottaa pois sen kattilasta ja iroitella lehdet kaalesta. Sillälailla saa nopesti kypsiä kaalenlehtiä.

• bessie-

Kikka kolme. Käyttää savoijinkaalia, sen saa purettua osiin keittämättä. Ei tarvitse sitä kantaakaan henkensä kaupalla siitä taistella pois etukäteen, kun se jää lopuksi käteen.
        Ihan raakoihin lehtiin kääräisin täytteen, vajaa tunti meni työhön porkkanoiden raastamisineen ja kaikkineen, kypsymiseen runsas tunti.

Oli tuota noita kääryleitä lopulta tehtävä, kun on aloituksen näkemisestä saakka tehnyt mieli mutta en joutanut tekemään kun askartelin Runebergin leivoksia.

Nyt on kaalikääryleitä vaikka muille jakaa. Kaiken kokoisia ja väreissäkin valinnan varaa, on vihreää ja ruskeaa ja siltä väliltä.

• Viatonsivullinen

Nyt on sialihakastikkeen vuoro, sen ruskean. Ostin kinkkusuikaletta ja muutaman
      viipaleen sian sivua, maatilapuodista. Samalla ostin taas kunnon läskillä varustetun possun-nahkapalan linnuille.

• Pirrepäs

Kaalikääryleet ovat kyllä ehdottomasti herkkua, ja kun ne on hieman työläitä valmistaa, niin eipä niitä kannata tehdä muutamaa, vaan pakastaa toinenkin pellillinen. Pidän kyllä kaikista kaalliruoista , ja jos haluan pikakaalilaatikon teen sen isossa kattilassa hauduttaen liedellä, ja sillä erolla että lisään siihen porkkanaa, jauhelihan sijasta siinä voi olla lenkkimakkaraa, eli silloin se on kaali - makkarapata, lapset tykkäsivät tuosta makkaraversiosta aikoinaan. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      83
      2092
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      402
      1916
    3. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1370
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1337
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1273
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1005
    7. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      266
      957
    8. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      952
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      254
      948
    10. 131
      868
    Aihe