”Raamatullinen kaste” ei ole raamatullinen
Koska tällä palstalla kirjoittelevat ahkerasti myös uudestikastajat, seuraavassa hieman tietoja.
Uudestikastajien markkinoima ”raamatullinen kaste” myös ns. uskovien kaste, ei ole UT:n mukainen kristillinen kaste. Se on vain tunnustustoimi ja lahkoon/seurakuntaan/kirkkoon liittymisen esitys ilman kristillistä merkitystä
Raamatullisen kristillisen kasteen tuntomerkkejä ovat
"vedestä ja Hengestä syntyminen", "uudestisyntymisen peso", "lupaus teille ja teidän lapsillenne", "vesi pelastaa kasteena", "kaste syntienne anteeksisaamiseksi", "pestä pois syntisi", "vedellä pesten sanan kautta".
"Raamatullinen kaste"
29
99
Vastaukset
- Balttis
Maksan tilillesi 10000€ joka jakeesta, joissa lapsia ja vauvoja kastetaan kuten kirkko tekee sylilapsille. Jos et voi osoittaa tällaista kastetta Raamatusta, kyseessä ei ole silloin Raamatun tuntema kaste. Niin yksinkertaista tämä matematiikka on. Ota rahat pois jos pystyt.
- Tarjous
Hei Balttis!
Maksan tilillesi 100 000 €, joka jakeesta, joissa torjutaan pienten lasten ja vauvojen kastaminen selvästi ja yksiselitteisesti. Annan lisäksi 50 000€:n bonuksen vauvojen kastamisen kieltävistä jakeista silloin, kun Raamatussa kastetaan perhekunnittain. Jos et voi osoittaa Raamatun Sanalla, että vauvat eivät kuulu perhekuntaan, eivätkä täten kastettavien joukkoon, kyseessä ei ole silloin Raamatun tuntema väite, vaan oma lihallinen ajatuksesi. Niin yksinkertaista tämä Sanan tutkiminen on. Ota rahat pois, jos pystyt. Raamatun antama järjestys on tämä: "kastamalla ja opettamalla".- voihuutoja
Mitähän te vielä keksitte..!?
- Täydennetäänpä
Sinulla ei ole "tarjous" alkeellisintakaan käsitystä siitä mitä "toteennäyttäminen", asioiden todistaminen merkitsee, ja silloin eräs tärkeimmistä todistelun perus sääntöjä on se etteivät "negaatiot" kelpaa todistukseksi. Siispä ei sellaisia asioita voi tai tarvitse todistaa, joista, - kuten tässä tapauksessa sitä ettei Raamattu tunne lainkaan vauvakastetta. Ei siis ole loogista vaatia todisteista "negaatiosta" - eli asiasta jolle ei voida osoittaa sisältöä, koska sitä ei ole. Siitä että: uskovien perhekutia kastettaessa olisi kastettu vauvoja tai pikkulapsia, ei ole löydettävissä mitään näyttöä tai vahvistusta Raamatun teksteissä. Vasta kun katolisuus yleistyi pakkolakien myötä valtakunnanuskontona, niin aikaisintaan alkaen 600-luvulta ryhdyttiin myös kastamaan kasteopetusta, eli evankeliumista osattomia pikkulapsia - .
- näinonasia
Ei kielletä kastamasta ei. Ei kyllä kielletä tervaamastakaan....
- Ihmisaktivisti
Helppoa rahaa. "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. "(Apostolien teot 8:12 KINB38)
Ne jotka uskoivat, vain ne kastettiin. Siellä oli varmasti pieniä lapsia mukana, mutta vain MIEHET ja NAISET kastettiin, ei vauvoja.
Mistä haen rahat?
Laitanko tilinumeron, jotta voit laittaa sen 150000€
- manitpois
Eipä ole rahnan puute lutterinlapsella.
Jotta ei tarvitsi tehtailla aina vain uusia ja uusia aloituksia (ja niillä täyttää aivan turhaan sivuja, olisi hyvä ensin etsiä jos vaikka aiheesta löytyisi ketju. kasteesta löydät täältä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13412345- Vänkäystä
Niinpä, mummomuori, mutta huomaatko, ettei näissä kasteketjuissa haluta niinkään keskustella kasteesta ja sen raamatullisesta sisällöstä, vaan ainoastaan tyrkyttää omaa näkemystä. Sana tyrkyttää on kieltämättä vähän ruma, mutta vapaiden suuntien on hyvin vaikeaa sulattaa sitä, että vauvana kasteen saanut voi olla Jeesukseen uskova, Pyhän Hengen ja armolahjoja saanut Jumalan lapsi. Minusta nimimerkki "Tarjouksen" tekemä vastatarjous Baltikselle oli oikein hyvä - mitä muutakaan ainoana, ehdottomana totuutena pitävälle voisi vastata? Kuka jaksaa lopulta lähteä taas kerran veivaamaan Raamatusta perusteleja omalla kannanotolleen, kun sitä on tehty jo iät ja ajat - ja toistuvasti näillä foorumeille? Voiton lunastajia ei taida ilmaantua.
P.S. Avaus oli sinänsä kohtullisen asiallinen, vaikka varmaan avaaja tiesi, että vänkäämiseksi tämä menee. Sen tähden avaus oli mielestäni turha. Miksi avata uusi vänkäysketju, kun entisissäkin on aivan riittävästi kestämistä?- pop-aganda
Lapsikaste on ollut kirkon agenda Konstantinuksesta asti. Menetelmät asiaintilan takaamiseksi ovat olleet hienovaraisia.
Eriäville mielipiteille on aina annettu tilaa, siihen on jopa kannustettu.
En ymmärrä käytävän keskustelun negatiivista sävyä. - Hampaattomalle
Et vain ottanut minulta sitä lupaamani kymppitonnia sitten, vaan veit keskustelun sivuraiteelle. Kukaan ei ole niin idiootti, että ryhtyisi todistamaa sellaisia asioita joita Raamattu ei tunne, ja siihenhän sinun älyvapaa tarjouksesi perustui. Minä puolestani maksan edelleenkin sen kybän joka jakeesta, jossa osoitetaan uskosta osattomia lapsia - puhumattakaan pikkuvauvoja kastettavan, ja on täysin varmaa ettei tällaisia jakeita Raamatusta löydy eikä voida osoittaa, eli vaikka laittaisin nollia lisää perään, kukaan maailmassa ei kykenisi lunastamaan rahojani, ja sekös varmaan sinuakin harmittaa, kuin pientä oravaa jolla on 500 pähkinää mutta ei yhtään syömähammasta.
ps. taisit kehasta lopuksi omaa avaustasi.
- klpo
Kastetodistus
Mooseksen Laki>:>"Kanden eli kolmen todistus on pätevä!"
Uusi Testamentti:"Kaikki asiat pitää kiinnitettämön kahden eli kolmen todistuksen kautta." Kastteen todistajia ovat kummit, joita on kaksi tai kolme.
Tertulianus vanhalla iällään muutti mielensä kasteasiassa montanuslaisen harhan haihduttua ja kehoitti vanhempia viemään lapsensa kasteelle, nuhdellen heitä, 'minkä tähden he lykkäävät lapsiensa kasteen myöhemmäksi'. Löytyy kirjoituksesta Tertulianuksen kirjoituksesta Baptismos, josta löytyy englanninkielinen käännös.
Raamatussa kirjoitettu: "Kahden eli kolmen todistuksella asia pätevä."
Lastenkastamisen apostolisuudesta todistavat: Origenes:'Lastenkastaminen on apostolinen käytäntö.' Ja Augustinus:'Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia.' Sekä Tertulianus vanhalla iällään nuhteli vanhempia, jotka lykkäsivät lasten kastamista, ja kehoitti heitä viemään lapset pikaisesti kasteelle.
Tuossahan on jo kaksi eli kolme todistusta lastenkastamisen apostolisuudesta.
Joten asiassa ei pitäisi olla enää epäselvyyttä.
Didakhe'ssa(Apostolinen opetus) on mainittu kastekäytännöt, jossa valelukastekkin on mainittu käytännöksi, jos on vähän vettä tai muuten vaikeat olot.
Apostolien suorittamien kasteiden yhteyessä ei ole muuta mainintaa kuin Kuulijan uskoontulo ja Pyhän Hengen saaminen ja kaste. Nuiden järjestyksestä, Pyhän Hengen saaminen ja kaste, on Apostolien teoissa vaihtelua ja siten ei saisi olla riidan aiheena. - 00000000
Aloitus kuuluu päivänselvästi Kaste-palstalle. Miksei sitä ole jo siirretty sinne?
- kähätikää
Jos kaikki aloitukset mitkä sisältävät keskustelua Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, Jumalasta, herätysliikkeistä, kasteesta, ym. ym. siirretään täältä pois, mitä jää jäljelle?
- hyväksykäätoisenne
Balttis ja hampaaton täällä lähettelevät jyrkkiä viestejään ja hampaaton näyttää olevan jo täynnä vihaa ja pilkkaa, avain kuin maailman ihminen uskovia kohaan. Balttiksen tekemä rahatarjous on samalla lailla yhtä tyhjän kanssa kuin Tarjous-nimimerkin. Ainoa ero on siinä, että Tarjous esitte oman versionsa käsittääkseni vain osoittaakseen, että Baltiken tarjous on vailla pohjaa. Nimimerkki Kipo esitti sentään jotain faktaakin. Tämä asia on tällä kertaa turha ja osoittaa vain riidan halua. Kasteesta on jo ketjuja ollut ja on olemassa, uutta avausta ei tarvita.
Nimimerkki Kähitikää kysyy: "Jos kaikki aloitukset mitkä sisältävät keskustelua Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, Jumalasta, herätysliikkeistä, kasteesta, ym. ym. siirretään täältä pois, mitä jää jäljelle?" Annat pitkän listan, mutta onko mitään kasteeseen verrattavaa - joka kerta, kun siitä yritetään keskustella niin jo avaus on jyrkkä, ehdoton ja eri mieltä olevia avaaja taatusti mollaa ja painaa alas. Miksi ette voi hyvksyä, että luterilaisuudessa ja useimmissa vapaiden suuntien seurakunnasa vain on kasteesta erilainen käsitys. Antakaa sen nyt vain olla niin, hyväksykää veljiksenne ja siskoiksenne erilaisen mielipiteen omaavatkin. Jos joku uskoo Jeesukseen, häntä sinun tulee rakastaa. Miksi et tee niin, vaan yrittämällä yrität vain päästä kiistelemään. Tarkoitan tällä kertaa Baltista ja hampaatonta.- Balttis
Räkyttäjille vastaaminen ei oikein maksa vaivaa, mutta koska ainakin yksi heistä ottanut nähtävästi tehtäväksesi jatkuvat henkilöön kiinnikäymisen, ilmeisesti estääksesi minua vapaasti kirjoittamasta. Hän ei kykene todelliseen keskusteluun asiasisällöistä joten kulkee perässäni räkyttäen kuin rakkikoira.
- luterilainen
Minä kyllä hyväksyn vapaiden suuntien kastekäsityksen heille, mutta eikö Luterilaisuus -palstalla saa myös kertoa mitä kaste merkitsee meille luterilaisille. Kasteesta on erilaisia käsityksiä, mutta miksi niistä ei saisi keskustella? Pitäiskö tästä palstasta tehdä joku samanmielisten poppoo. Minusta ei. Keskustelu on virkistävää.
- Balttis
Tottakai niistä saa, ja tulisikin keskustella ja vertailla niiden eroja - ja jos se tehdään vielä Raamatun valossa, - lopputulos ja itse keskustelukin on varmaan sekä opettavaista, että jos pysyy asia sisältöisenä, henkilöihin kiinni käymättä - silloin rakentaa tavalla tai toisella kaikkia sitä seuraavia, ja jokainen voi silloin itse päättää, millaista kastetta pitää Raamatun tuntemana kasteena, tai miten suhtautuu kirkkojen traditioihin. Ketään ei saisi pakottaa uskomaan - ja siksi hyvä keskustelu antaa niemenomaan näkemyseroineenkin vaihtoehtoja, ja lopulta se on jokaisen oman omantunnon ja valinnan tulosta, millaiseen näkemykseen hän päätyy. Tätä vapautta on kuitenkin historian saatossa kirkkojen ja niiden "pakkokasteiden" toimesta valinnanvapautta vuosituhannesta toiseen - ja vasta oikeastaan viime aikoina ollaan heräämässä tässäkin asiassa - siihen valinnan vapauteen jonka todellinen uskonnonvapaus kaikille suo. Tehkää hyviä valintoja.
- kgkjhlk
Ristinopin alkeita aletaan opettamaan lapsilleni heti, kun he menevät kunnalliseen kouluun. Siten kaikki dogmit, joita myöhemmässä elämässä heidän mieliinsä iskostetaan, saavat tukevan perustan. Oppien ytimessä on sitten se ajatus ikuisesta piinahelvetistä ja keinoista sen välttämiseksi. Juuri siitä lopultakin on kysymys tässäkin keskustelussa- kiista menetelmien toimivuudesta.
- päämies
Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, 2. oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. 3. Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.
4. Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet 5. ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia- Balttis
Vastine päämiehelle: Irralliset Hebrealaiskirjeestä aiheyhteydestään irrottamasi Raamatunjakeet eivät liity mitenkään siihen aiheeseen josta on kyse, vaan yrität vain harhauttaa lukiota, sillä: kastetta edelsi aina opetus joka sai sen kuulleet ihmiset tulemaan itse kasteelle tai ottamaan kasteen, kuten esim. kaikkien niiden uskovien perhekuntien kohdallakin oli tapahtunut joiden kastamisesta Apostolien teot meille kertovat. Lisäksi on täysi selvää historian tietojen valossa, että kastettaville annettiin jopa myös kastetta edeltävää "kasteopetusta" ennen kastetta Kristukseen.
Hebrealaiskirjeen kirjoittaja selvittää Jeesuksen Kristuksen taivaallisen mystisenkin kuningaspappeuden: Psalmi 110; Sak.6:12,13 - ja tehtävän kaikkiriittävyytä ja paljastaa lukijoille että: hän avaa Melkisedekin mysteerin tuntien sen salaisuuden, eli sen että: Jeesus Kristus on tuo mystinen Melkisedek, joka vieraili jo iankaikkisen armoliiton esikuvallisen kantaisän Aabrahamin luona, <-- siunaten kaikki uskovat jo esikuvallisesti Aabrahamissa, - antaen hänelle myös samassa yhteydessä: "leipää ja viiniä" - yhteiysateriana kanssaan: 1 Moos.14:18-20. Hän antoi itsensä elävänä uhrina "syntisen lihan ruumiin kastaisessa ruumiissa, vuodattaen viattoman verensä sovituksena, - ihminen ihmisestä periaatteella, - jonka esikuva oli myös Aabrahamin koetteleiminen, joka paljasti että: taivaallinen Isä tulisi antamaan oman Poikansa kerran uhrina syntien sovittamiseksi, ja suoloiseksi tuoksuksi edestämme, - kuten 1 Moos.22-luku avattuna uuden- ja oikeastaan jo Aabrahamin kanssa solmitun iankaikkisen armoliiton solmimisen hetkestä meille kertoo, viitaten tulevaan, eli siihen "siemeneen" jossa tämä liitto, "Jumalan valitseman karitsan verellä tultaisiin vahvistamaan". Kirje paljastaa kuitenkin myös sen että: tämä "Ihmisen- ja Jumalan Poika" - on kuoleman kukistavana Herrana, - yli kaikkien katoamattomassa taivaallisessa kirkkaudessa muuttumaton kaiken Herra ja kuiningapappi ikuisesti: ja tunnettu jo ennen maailman perustamistakin sellaisena "Isän tykönä": Hebr.13:8 Joh.17:5 Psal. 110.
- Näiin_
Raamatullisesta kasteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=4W61iP7hFxE - PasiToivonen
>>uskovien kaste, ei ole UT:n mukainen kristillinen kaste.>>
Miten sinä kastat ihmisen joka on uskova mutta jota ei ole koskaan kastettu? Pitääkö lyödä tajuttomaksi?- Turhapekuloida
Kun ihmiset olivat tulleet uskoon, ja saaneet jopa sen seurauksena Pyhän Hengen lahjankin, he menivät itse kasteelle, ja tämä on sitä järjestystä johon sekä Jumalan sana, että Pyhä Henki sitoutuu: Apt.10:42-48.
Pasi Toivoselle
En aivan ymmärrä kysymystäsi "pitääkö lyödä tajuttomaksi?", mutta vastaan ensiksi siihen, Ei pidä lyödä ja perusteluni on yksinkertainen: Raamattu ei moiseen missään kehota. Tarkoitit heittosi varmaankin huumoriksi, mutta en aivan ymmärrä, mitä ajat takaa.
Toinen kysymyksesi kuuluu "Miten sinä kastat ihmisen, joka on uskova,mutta jota ei ole koskaan kastettu?" Tässä ei ole mitään ongelmaa: hänet kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Tämäkin asia on yksinkertainen, jokainen uskova kuuluu Jumalan perheväkeen ja on oikeutettu saamaan kasteen.
On muistettava, että luterilaisuudessa lähetyskentällä ei kasteta ketään pakanaa, uskosta osatonta. Vasta uskoon tullut henkilö kastetaan ja sen jälkeen kastetaan "perhekunnittain", johon sisältyvät uskovan perheen lapset. Näin varmistetaan se, että Raamatun mukainen järjestys voi toteutua: kastamalla ja opettamalla. Nykyisen kansankirkkomme tapa kastaa kaikki lapset kirkon jäsenyyteen, vaikka vanhemmat eivät tunnustaudu uskoviksi, ei ole raamatullinen. Tarkoitus ei ole mennä liukuhihnamaiseen kasteriittiin, jossa uskolla ei ole mitään tekemistä.
Nimimerkki "kipo" toi julki muutamia todisteita siitä, että alkuseurakunnassa toimittiin juuri noin. Uskovat ja uskovien perheen lapset kastettiin ja tällöin toteutui kastaminen perhekunnittain. Muukin historiallinen aineisto todistaa aivan samaa: uskovien perheiden lapset kastettiin ja kastetta seurasi lapsille varhain opetus, mihin omantunnon liittoon heidät on kasteen kautta liitetty. Edelleen tänään on hyvää ja siunauksellista opettaa lapsille Jeesuksesta ja Hänen rakkaudestaan.
Luterilaisen ja monien vapaiden suuntien perusero kastekysymyksessä on mielestäni seuraava. Luterilaisuudessa kaste on Jumalan teko suhteessa ihmiseen, aivan niin kuin uskon lahjankin antaminen. Vapaissa suunnissa uskoon tullut menee, ottaa kasteen, näyttäen näen kuuliaisuuttaan Jumalalle. Se on ihmisen teko suhteessa Jumalaan. Koska luterilaisuudessa kysymys on Jumalan teko, se ei ole riippuvainen edes vastaanottajan ymmärryksen tasosta. Raamatussa on useita kohtia, joissa Pyhä Henki koskettaa jo äidin kohdussa olevaa sikiötä.
Kaste on siis luterilaisuudessa Jumalan teko ja vanhemmat jättävät rukouksessa lapsen Jumalalle, että Hän varjelisi pienokaisen aina kasteen armossa. Yksin kaste ei kuitenkaan pelasta, se on vain armonväline. Kaikilla, myös aikuisina uskoon tulleilla, on mahdollisuus luopua uskosta ja väheksyä armoa ja mennä mukaan "maailmaan". Luterilaisuudessa ei opeteta, että kaste yksin riittää pelastukseen - kasvaessamme meidän on turvauduttava yksin Jeesuksen ristin sovitustyöhön ja uskottava Jeesukseen. Joissakin piireissä on opetettu, että kerran kastettu on aina pelastunut, mutta se ei ole perusluterilaista oppia.
Olen tässä koettanut valaista luterilaista oppia kasteesta. Toivon, että erilaisen kastenäkemyksen omaavat voisivat rakastaa ja kunnioittaa toisenlaisen kastenäkemyksen omaavia, kun mitä he tapaavat omissa seurakunnissaa. Uskon yhteys on aina olemassa niiden välillä, jotka ovat Jeesuksen seuraajia. Kasteoppi ei uskovia saa erottaa, vaan kaikkien uskovien tulee rakastaa toisiaan.- taikavesioppia
Tokilutteri raklasti jo aikanaan ja antoi hyvän esimerkin siitä polttamalla halkopinossa ja loput jään alle, sillä tavalla se lutterin laitoksen oppi-isä rakasti niitä joill aoli silmät auki Raamatun luvuissaan !
Äläkä höpötä mistään opetuksista en ole elämnäni aikana kuullut lutterin kirkosta ainuttakaan tervettä parannussaarnaa eli se siitä opetuksesta.
natanaeli voisi antaa linkin josta voisin kuulla sellaisen edes kerran ennenkuin aika minusta jättää. - sekasotkullelähtö
natanaeli näkyy olevan jokin sekasotkun edustaja ja puhuu puuta heinää mukamas vauvakasteen todisteina kun että vauvat hypähtelevät äitiensä kohduissa ja se sitten todistaa jostain jotain huh millaista värilasien läpi luettua soopaa.
luulin jo jossain vaiheessa että tämä pitkien rämpsyjen tejkijä on raittiin Sanan julistaja, mutta mitä vielä, samaa luterilaista sekaa tulee kuin yleensä sieltä suunnalta.
kirkko on satasellapelastettava vaikka omalla raamatunkäännöksellä jos ei muta keinoa löydy.
mkä se oikein on joka estää astumasta raittiille tielle katkaisten napanuorat tuohon harhalaitokseen josta ei ole koskaan tervettä Sanaa kuultu.
kaikki veivaa tuon taikavesiopin ympärillä ja koko Raamattu on väännelty sitä tukemaan. - Itsekukin
>> Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän? >> Niin Pietari sanoi heille "Kääntykää ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen nimessä syntienne anteeksi saamiseksi, << Apt.2:37,38.
- gnbfdgndfgbdfg
Kyllä selkeästi Raamatusta voi lukea että parannuksen teko on liittynyt kasteeseen...miten vauva voi tehdä parannuksen mistään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958