Yhä useampi sanoo "ei kiitos" rippikoululle.

"– Nyt viiden vuoden aikana näyttää nimenomaan Suomessa tapahtuneen merkittävää kriittisyyden lisääntymistä kirkkoa, uskontoa ja niihin liittyviä asioita kohtaan. Tätä on vaikea selittää muulla kuin sillä, että suomalaisessa yhteiskunnassa on tapahtunut muutos hengellisiin asioihin suhtautumisessa. Samaa muutosta ei näy meidän verrokkimaissa.

Kyselytutkimus on tehty vuonna 2008 ja uudelleen 2013 Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Vastanneita oli 25 000–30 000."


http://yle.fi/uutiset/yha_useampi_sanoo_ei_kiitos_rippikoululle__nuorten_kriittisyys_kasvaa_muuta_eurooppaa_nopeammin/7781713



Ei siis johdeta vain kirkosta eroamisissa vaan myös nuorten kriittisyydessä uskontoja kohtaan, mikä on vain tietenkin hyvä asia.
Enää eivät nuoret mene kirkkoon tai rippikouluun vain perinteiden takia. Tai vain siksi koska kaikki kaveritkin menevät. Vaan siksi että joko omaavat jonkinlaista uskoa koko touhua kohtaan, tai sitten eivät ja jäävät silloin hyvällä syyllä pois.

5

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narkkienkeli

      Ei tarvi nuorison muuttaa käsityksiään hengellisistä asioista. Muutenkin voidaan alkaa vieroksua luutuneita tapoja.

      • Ei ainakaan omana aikanani juuri kukaan illemmin uskonasioita nuorista niinkään vakavasti ottanut kuin itse. Ja usko tuskin taitaa olla syynä monellakaan riparin käymiseen. Ja uskoa se tuskin millään tavalla heillä edes vahvistaa yhtikäs mihinkään.


    • iwokki

      Yhä useampi sanoo "ei kiitos" tieteelliselle tutkimukselle ja valitsee evoluutioteorian totuuden tilalle.

      • Taikausko rippileireineen on katoavaa perinnettä Suomessa. Ja siinä vaiheessa kun saatte todistettua maan alle 10 000 vanhaksi, näkymättömän joulupukin sen luoneen. Ja Nooan arkit ja puhuvat käärmeet sekä aasit toditettua "tieteellisesti" jäämme innollaa odottamaan testituloksianne.
        Tosin aika huonoilta ovat viimeiset 3 000-vuotta näyttäneet todisteiden puolesta.
        Mutta toivossa on hyvä elää... Varmaan??


    • parannustahyvä

      Rippikoulut ovat järkyttävää kidutusta. Siitä jää muistoksi vain pelkkiä traumoja. Hyvä jos sellaisesta uskonnollisesta hirveydestä ollaan pääsemässä eroon, ja ihmisten järki alkaa kasvaa jo nuorena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1674
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1005
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      891
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      823
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      794
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      792
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      783
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      783
    Aihe