Hiihtoladut prkl

hiihtäenvaikävellen

Joo, sama keskustelu käydään läpi satoja kertoja eri palstoilla tänäkin talvena. Tässä aloitetaan yksi.

Miksi, oi miksi? Miksi sinne kalliilla rahalla lanatulle ladulle pitää tunkea kävelemään? Eilen Parkkimäessä joku oli painanut koko lenkin niin että oli talvikenkiken jäljet 5...10cm koko helveten matkan luistelubaanalla. Parasta oli se että tämä älyn jättiläinen oli vielä työntänyt vaunuja/rattaita...
Haluaisin vain selvennyksen miksi sinne pitää mennä kävelemään? Se kävely ei voi olla edes nautinto pehmeässä lumessa vaunuja työntäen. Ehkäpä joku katkera hiihdon vihaaja...
Pari perustelua miksi ei:
1. Ladut menee oikeasti pilalle. Kävellä voi kyllä Nurmijärvellä kymmeniä kilometrejä kirkollakin ihan tietä/kävelutietä pitkin. Hiihtoon on tarjolla vain yksi 3km lenkki.
2. Turvallisuus; alamäessä tulee vauhtia helposti 40...50 km/h. Ei kävely varmaan tunnukaan niin hyvältä idealta kun 100kg rysähtää lastasi päin neljääkymppiä.
3. Lunta on vähän ja siitä yritetään latukoneilla saada siedettävät ladut. Jos siellä tampataan kävellen niin ei se latujen kuntoon positiivisesti vaikuta. Ajattele vaikka näin; päällystetään asfaltilla tie tasaiseksi ja käydään sen jälkeen kaivamassa siihen heti monttuja. Kiva siinä on sitten kulkea.

Pyytäisin, tässä nykymaailman "minä, minä, minä" meinigissä ottamaan huomioon myös muiden liikkujien tarpeet ja turvallisuuden. Hiihdon osalta tämä tarkoittaisi sitä että hiihto suoritetaan hiihtoladulla ja kävely kävelytiellä tai tiellä.

5

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kypsynyt

      Sama vika Röykässä. Hiihtolenkillä yht. 5 vastaantulijaa. 2 oli hiihtäjiä ja kolme pulleaperäistä ämmää koirien kanssa. Ja tasan latua pitkin. Eivät tiedä mikä latu on? Ilmeisesti luulevat lentokoneen siivenkärjen piirtäneen jonkin viirun hankeen? Niin tyhmä nykyämmä on.

    • hiihtäenvaikävellen

      Tästä saadaakin kivat sodat kohta ladulle. Ladulla tamppaajat saavat ainakin minulta kommenttia. Ensin kauniisti ja jos ei mene perille niin sitten vähemmän kauniisti.

    • hattuunjäitä

      Kyllä niille laduille kaikki mahtuu. Aloittajan syytä muistaa, että nopeus on oltava sellainen, että pystyy pysäyttäyttämään esteen kohdatessaan. Jotkut kuvittelevat että laduilla saa mennä kuinka lujaa vaan. Laitapa vähän jäitä hattuusi

      • Kaikki_ladulle

        Ai mahtuu vai ? Kuorma-autot, koiravaljakot, Tekniikan Maailman mönkijöiden testiryhmä, Panssariprikaati vaunuharjoituksessa, ilmavoimien harjoitus lentokenttä ?

        Nopeuden pitää olla aina sellainen että jyrkän laskun jälkeen pystyy väistämään esim. keskelle latua pystytetty Marttojen ompeluseuran kokous pöytineen. Nopeamman kulkijan kuuluu väistää...


      • hiihtäenvaikävellen

        Just, laduilla saa mun puolesta *hiihtää* kuka vaan. Mutta ei sinne koiria tarvi kuselle tuoda ja lastenvaunuja työnnellä. Sauvakävelyynkin on paremmat baanat muualla kuin hiihtoladuilla. Kyllä nopeus laskussa nousee äkkiä 40km/h pienessäkin töppäreessa eikä sitä ihan noin vain pysäytetä. Tämän takia laduille ei ole mitään asiaa töhöilemään jos ei ole hiihtämässä.
        Yritäppäs mennä koiran ja/tai vaunujen kanssa vaikka Levin rinteeseen "kun minä-olen-minä, ja minun pitää mennä ja muut väistää". Tulee muuten äkkilähtö, vaikka poliisin saattamana jos ei muuten usko. Vauhdit on hiihtoladulla parhaimmillaan laskettelurinnetasoa joten siitä voi miettiä kuinka turvallista siellä on kulkea. Pitänee alkaa perustamaan "ladunturvajoukkoja" jotka muiluttaa latuja pilaavat urpot jonnekin vaalimaan taakse.

        Minä en oikein ymmärrä näitä nykyajan tolloja. En minä muista että 80 90 -luvuilla tällaisia ongelmia olisi ollut. Ei kenellekään tullut edes mieleen mennä pilaamaan kalliilla rahalla tehtyjä hiihtobaanoja. Kävellä voi kyllä ihan teitä ja kävelyteitä pitkin.

        Ja laduilla saa mennä just niin kovaa kuin pääsee, siellä ei ole nopeusrajoituksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe