Väärin laskettu autojen keski-ikä

tilastohai

Suomessahan on EU:n vanhimmat autot ja tällä perusteella on usein vaadittu autoveroja alemmaksi. Kun ne uudet autot on niin ympäristöystävällisiäkin (niiden valmistaminen tosin ei ole). Tässä keskustelussa usein mainitaan autojen keski-iäksi Suomessa jopa 12,6 vuotta. Luku on ihan potaskaa.

Trafi ilmoittaa kuitenkin LIIKENTEESSÄ olevien autojen keski-iäksi 10.6 vuotta. Tyypillinen vastaatulija on 5 vuotias. Tämä on minusta ihan ok ja linjassa sen kanssa mitä näkee liikenteessä. Eniten ajavat käyttävät alle 5 v. autoja.

Toisin kuin muualla Euroopassa, meillä ei autoa tarvitse poistaa rekisteristä vaikka se ei olisikaan liikenteessä. Neljännes Suomen autoista on poissa liikenteessä, osa paalattuja, osa peltoautoina, tallin ylisillä tai meren pohjassa.

Länsi-Euroopassa on vajaat 2 vuotta uudempia autoja, mutta EU:n alueella Suomen autot eivät ole vanhimpia. Yhdysvalloissa, autoilijoiden luvatussa maassa, autojen vertailukelpoinen keski-ikä on 11 vuotta - siis enemmän kuin Suomen 10,6.

52

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä

      Ehkä jonkunverran tuo vaikuttaakin, mutta ei se todellinen keski ikä nyt lähelläkään 5 vuotta ole. Jos ajelet jossain Kainuun pienemmissä kylissä on todennäköistä ettet näe yhtään Suomikilpistä alle 10v autoa.

      • 20vuotias

        Juu, etkä Hesan keskustassa näe Suomi-kilpistaä yli 5 v. autoa. Kainuun pienimmissä kylissä on aika vähän autoilijoita, ne on muuttanut lähiöön työn (ja nyttemmin YT:neuvottelujen) luokse. Trafin mukaan tuo 5v. on jonkinlainen keskiverto.


      • hohhohhoo
        20vuotias kirjoitti:

        Juu, etkä Hesan keskustassa näe Suomi-kilpistaä yli 5 v. autoa. Kainuun pienimmissä kylissä on aika vähän autoilijoita, ne on muuttanut lähiöön työn (ja nyttemmin YT:neuvottelujen) luokse. Trafin mukaan tuo 5v. on jonkinlainen keskiverto.

        Joo niin varmaan ja keskimäärin lehmätkin lentävät aika hyvin. Kaikki eivät oikein ymmärrä keskiarvoa.


      • ikä

        Romutusikä onkin jo yli 20 vuotta.Sen pitäisi olla se tärkein parametri.Kaikki eivät ole rikkaita.


    • Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin vertailukelpoinen luku. Tarvittaisiin mediaani (oliko se tuo viisi vuotta? Epäilen vähän, en ehdi tarkistamaan) ja keskihajonta ainakin vielä...

      Fakta on silti se, että Suomessa autot ovat keskimäärin vanhoja. Se, että jossain muualla ovat vanhempia, ei liene ole mikään hieno asia. Itsekin ajelen yli 10-vuotiaalla yksilöllä ja mieluusti vaihtaisin uuteen, mutta ne hinnat. Jos uusi maksaa 100 000 euroa, niin ihan tuoretta käytettyä ei saa alle 30 000 euron. Naapurimaassa uusien hinnat puolet tuosta, mikä kyllä näkyy käytettyjenkin hinnoissa.

      • LiiankinUusillaAjetaan

        No oothan tilastotieteilijä. Kun Trafi kerran sanoo että keskimäärin 10.6 vuotta ja tyypillisesti alle 5 vuotta niin saahan sitä tarkistaa ja väittää, mutta jos et ota automuseosta sitä keskiarvoa niin ihan riittävän uusia ne peltilehmät on.

        Se nyt kuitenkin on selvää että Suomi ei tosiasiassa aja yli 12-vuotiailla autoilla eikä Euroopan vanhimmillakaan. Niin huonosti menee nyt Suomella että parempi kun fillaroitais kaikki.


      • Käytetty voi maksaa 30 000 vain silloin jos se on uutena maksanut enemmän.

        Mutta jos auto maksaa uutena 10 000-15 000€, se ei voi maksaa käytettynä kolmeakymmentätuhatta.

        Tarvitseeko jokainen perheauton? Jos ei, silloin pikkuauton pitäisi kelvata.

        Jos pitää välttämättä saada auto joka maksaa uutena 100 000, silloin se 100 000 pitää siitä maksaa. Halvempiakin on tarjolla.


      • seonjokotai
        LiiankinUusillaAjetaan kirjoitti:

        No oothan tilastotieteilijä. Kun Trafi kerran sanoo että keskimäärin 10.6 vuotta ja tyypillisesti alle 5 vuotta niin saahan sitä tarkistaa ja väittää, mutta jos et ota automuseosta sitä keskiarvoa niin ihan riittävän uusia ne peltilehmät on.

        Se nyt kuitenkin on selvää että Suomi ei tosiasiassa aja yli 12-vuotiailla autoilla eikä Euroopan vanhimmillakaan. Niin huonosti menee nyt Suomella että parempi kun fillaroitais kaikki.

        Ei voi olla samanaikaisesti noin. Menkää hei apukouluun.


      • kallistab
        M1978 kirjoitti:

        Käytetty voi maksaa 30 000 vain silloin jos se on uutena maksanut enemmän.

        Mutta jos auto maksaa uutena 10 000-15 000€, se ei voi maksaa käytettynä kolmeakymmentätuhatta.

        Tarvitseeko jokainen perheauton? Jos ei, silloin pikkuauton pitäisi kelvata.

        Jos pitää välttämättä saada auto joka maksaa uutena 100 000, silloin se 100 000 pitää siitä maksaa. Halvempiakin on tarjolla.

        Jos pitää välttämättä saada auto joka maksaa uutena 100 000, silloin se 100 000 pitää siitä maksaa. Halvempiakin on tarjolla.

        Miksi laittaa autoon 100000 kun vuoden päästä hinta 70000
        kahden vuoden 50000 kolme vuotta 30000 10 vuotta 5000€


      • köyhät_kyykkyyn

        Ei ne suomalaiset jotka ostaa 100 tonnin auton joko uutena tai vähän käytettynä näitä törkypalstoja lueskele.


      • yhdeksänplusyksi

        "köyhät_kyykkyyn"
        Jonkin aikaa näitäkin palstoja seuranneena olen paljolti samaa mieltä. Nämä palstat taitaa olla sellaisia ihmisiä varten, joilla on paljon aikaa ja vähän tekemistä. Jotka ovat lievästi tai enemmän pettyneitä eivätkä kovin varakkaita. Juuri sellaisia kuin itsekin olen. Enkä ole koskaan omistanut autoa, joka olisi uutena maksanut 100000,-, enkä koskaan tule omistamaankaan, eli kuulun siis selkeästi alakerran väkeen, vaikka olenkin koulutettu enkä koskaan ollut työttömänä.


      • assssssssss
        kallistab kirjoitti:

        Jos pitää välttämättä saada auto joka maksaa uutena 100 000, silloin se 100 000 pitää siitä maksaa. Halvempiakin on tarjolla.

        Miksi laittaa autoon 100000 kun vuoden päästä hinta 70000
        kahden vuoden 50000 kolme vuotta 30000 10 vuotta 5000€

        Neljässä vuodessa putoaa hinta puoleen, ei vielä kolmessakaan.


    • souwhat

      Mitäpä väliä vaikka olisikin maailman vanhin autokanta.
      Silti on kyse vain välineestä jolla on tarkoitus liikkua pisteestä A pisteeseen B.
      Miksi Suomalaisten pitäisi käyttää Euroopan serkkuja enemmän rahaa autoiluun?

      • 282

        Sillä auton iällä on paljonkin merkitystä esim. onnettomuustilanteessa. Itse ajan mieluummin onnettomuuspaikan ohitse 5 vuotta vanhalla autolla, kuin joudun onnettomuuteen 10 vuotta vanhalla autolla.


      • ohi_vaan
        282 kirjoitti:

        Sillä auton iällä on paljonkin merkitystä esim. onnettomuustilanteessa. Itse ajan mieluummin onnettomuuspaikan ohitse 5 vuotta vanhalla autolla, kuin joudun onnettomuuteen 10 vuotta vanhalla autolla.

        " kuin joudun onnettomuuteen 10 vuotta vanhalla autolla."

        Aja sillä 10 vuotiaalla kans onnettomuuspaikan ohi.


      • Ajahiljempaa
        282 kirjoitti:

        Sillä auton iällä on paljonkin merkitystä esim. onnettomuustilanteessa. Itse ajan mieluummin onnettomuuspaikan ohitse 5 vuotta vanhalla autolla, kuin joudun onnettomuuteen 10 vuotta vanhalla autolla.

        Joojoo, paljon ajavilla näyttää olevankin uusia autoja. Jos nyt jossain peräkylillä köröttelet tai kesällä festareille, niin aja sen verran hitaammin ettei se 10 vuotta vanha joudu onnettomuuteen.


      • yhdeksänplusyksi
        282 kirjoitti:

        Sillä auton iällä on paljonkin merkitystä esim. onnettomuustilanteessa. Itse ajan mieluummin onnettomuuspaikan ohitse 5 vuotta vanhalla autolla, kuin joudun onnettomuuteen 10 vuotta vanhalla autolla.

        Turhaa puhetta. Ei sillä auton iällä ole onnettomuustilanteessa mitään merkitystä. Ei se 5 v. vanha ole yhtään sen turvallisempi kuin 10 v. vanhakaan, molemmissa on turvavyöt ja turvatyynyt ja törmäystestattu kori. Ei niiden turvallisuudessa ole minkäänlaista käytännön eroa. Lisäksi onnettomuustilanteessa ratkaisee onnettomuuden syntytapa (nopeus, suunta, törmäyskohde) eikä auton laatu.

        Ehkä pikemminkin päinvastoin. Siinä uudemmassa on enemmän elektronisia toimintoja, jotka on vikaherkkiä Suomen oloissa.


      • EcAP
        yhdeksänplusyksi kirjoitti:

        Turhaa puhetta. Ei sillä auton iällä ole onnettomuustilanteessa mitään merkitystä. Ei se 5 v. vanha ole yhtään sen turvallisempi kuin 10 v. vanhakaan, molemmissa on turvavyöt ja turvatyynyt ja törmäystestattu kori. Ei niiden turvallisuudessa ole minkäänlaista käytännön eroa. Lisäksi onnettomuustilanteessa ratkaisee onnettomuuden syntytapa (nopeus, suunta, törmäyskohde) eikä auton laatu.

        Ehkä pikemminkin päinvastoin. Siinä uudemmassa on enemmän elektronisia toimintoja, jotka on vikaherkkiä Suomen oloissa.

        No auton "laatu" merkitsee myös kolaritilanteessa. Autojen kolariturvallisuudessa on eri mallien välillä eroja. Viime vuosina on paneuduttu esim. niskojen retkahtamisvammojen ehkäisyyn ja jalankulkijan vammojen pienentämiseen törmäystilanteessa.


    • Tahtoouuden

      Harmi kun monta vuotta toiminut argumentti ei pidäkään paikkaansa.

    • skfjslkjgkfsdlgjl

      Ei 10v autot ole nykyään mitään huonoja, niissä on jo hyvä turvallisuustaso ja matalat päästötkin. Ainut on tietysti 10v käytön tuoma kuluneisuus ja ruoste mutta hyväkuntoinen kohtuuvähän ajettu 10v auto on täysin käyttökelpoinen kulkuväline. Ajatelkaa, eihän se ole kuin vm. 2005 nyt vuonna 2015.
      Autojen parantuessa käyttöiänkin piteneminen olisi ihan järkevää, joku 70-luvun kottero saattoi olla jo alle 10 vuodessa paalikunnossa, moottoriremontti jo 100.000km kohdalla jollei jopa ennemminkin, ym.
      Olisi tuhlausta pistää nykyauto kaikkine hienoine ja kalliine tekniikoineen ennen aikojaan paaliin, on aivan järkevää käyttää hyväkuntoista autoa niin pitkään kuin huolto- ja korjauskustannukset pysyvät järkevinä vaikka rahallinen arvo olisikin jo pudonnut matalaksi. Käyttöarvo on edelleen olemassa.

      • Kymmpivuotinenpelaa

        Elektroniikan huippunopea kehitys vanhentaa autoja, aivan kuten 2005 ostettu tietokonekin saattaa olla priimakunnossa mutta silti vanha. Elektroniikka on tuonut lisää tehoa (moottorinohjaus) turvallisuutta (Silloin asb ja ajoneuvohallinta, nyt etututkaan perustuvat hätäjarrutus ja aktiivinen vakionopeus) ja vähän kai mukavuuttakin (avuttomien pysäköintivehkeet) mutta tietenkin elektroniikat kehittyvät vaiheittain, joten ensimmäisen uutuuden mukaan ei kannata singahtaa. Olen aivan samaa mieltä siinä että kymppivuotias kestää normi arkiajoa ihan mainiosti, jos se katsastuksesta pääsee läpi.

        Kyllä nykyautot on sekä luotettavampia että kestävämpiä kuin ne 70-luvun hökötykset. Vaikka ihmiset aina kaipaa aikaa jolloin autot olivat rautaa eikä mikropiirejä, niin kyllä ne lapsuusvuosien autot olivat vaarallisia, niiden huoltovälit olivat 5 000 ja sadantonnin kohdalla ne olivat jo aika väsyneitä. Öljyteknologialla ja sinkkipellillä koneet kestää ja pelti ei ruostu.


      • Rytmilaji

        Kumma kyllä mun kakstoistavuotias asianmukaisesti huollettu yksikkö ei o yhtään väsyny, kulkee iloisesti nuorempien tahtiin kehäteiden sisä- ja ulkopuolella. Ennakoinnilla saa vanhempaankin kaaraan kivasti turva- ja mukavuuskertoimia. Jonojen kuumakalleille turva-arsenaali ja kirkkaat jarruvalot ovat todella tarpeen, että suoriutuvat perille 5 minuuttia aiemmin kuin muut.


      • transbrake2

        Jos nyt uuden autoa veroa lasketaan ja käyttöveroa nostetaan niin autotehtaat ja myyjät siirtää veronalennuksen hintoihin. Sitten meillä on sekä kalliit uudet autot että entistäkin kovempi vuosivero. Ja millä voi säästää? Ajamalla entistäkin vanhemmalla autolla.


      • 33v

        Itse ajelen 33-vuotiaalla ajoneuvolla, joka on priimakunnossa, koska se on tehty kunnon raudasta, huollettu säännöllisesti ITSE, eikä omaa turhia kalliita hilavitkuttimia. Nykyiset sähkövimpaimilla täytetyt muovihirviöt ovat sutta ja sekundaa eivätkä kestä, koska merkkiliikkeitten huijarit muka "huoltavat" niitä. "Huollot" tarkoittavat vain leimaa huoltokirjassa ja suurta petoslaskua omistajalle. Todellisuudessa autoille ei ole tehty mitään.


      • Muuttojatkuu
        transbrake2 kirjoitti:

        Jos nyt uuden autoa veroa lasketaan ja käyttöveroa nostetaan niin autotehtaat ja myyjät siirtää veronalennuksen hintoihin. Sitten meillä on sekä kalliit uudet autot että entistäkin kovempi vuosivero. Ja millä voi säästää? Ajamalla entistäkin vanhemmalla autolla.

        Suomea on hallinnut jo n 30v aivoton akkavalta sekä heitä nuoleskelevat munattomat miehet, joitten takia jo 1,3 miljoonaa maan parhaimmistoon kuuluvaa kansalaista on muuttanut ulkomaille elämään.
        Nykymeno näyttää siltä, että muutto vain kiihtyy, kun idiootit keräävät poismuuttaneitten tilalle eläteiksi niitä "huippuosaajia" Afikasta.
        Nyt Virossakin antoivat typerille demarifeministeille valtaa ja tuloksena yritystoiminta ja osaavat ihmiset karkaavat maasta. Minunkin asuinpaikkakunnalta on muuttanut jo 200 suomalaista 6 kk aikana pois, joista vain 2 on palannut Suomi-nimiseen hölmölään.


      • luevähänenemmän
        Muuttojatkuu kirjoitti:

        Suomea on hallinnut jo n 30v aivoton akkavalta sekä heitä nuoleskelevat munattomat miehet, joitten takia jo 1,3 miljoonaa maan parhaimmistoon kuuluvaa kansalaista on muuttanut ulkomaille elämään.
        Nykymeno näyttää siltä, että muutto vain kiihtyy, kun idiootit keräävät poismuuttaneitten tilalle eläteiksi niitä "huippuosaajia" Afikasta.
        Nyt Virossakin antoivat typerille demarifeministeille valtaa ja tuloksena yritystoiminta ja osaavat ihmiset karkaavat maasta. Minunkin asuinpaikkakunnalta on muuttanut jo 200 suomalaista 6 kk aikana pois, joista vain 2 on palannut Suomi-nimiseen hölmölään.

        Kansasta puolet on naisia, joten munattomia tai munallisia miehiä ei tarvita siihen että naisten määrä on lisääntynyt vähitellen noin puoleen. Olen itsekin munista huolimatta äänestänyt naista, ja myös nuorta. Nykyään sattuneesta syystä myös keski-ikäisiä miehiä. Maailma on kuitenkin paljon parempi paikka kun kaikki ei mene pölhöpopulisti ukkokaartin vanhoillisten mielipiteitten mukaan. 1,3 miljoonaa ei ole paennut nykyaikaa: suurimmat muuttoliikkeet on olleet runsaat sata vuotta sitten ameriikkaan köyhyttää pakoon, ja 70-luvulla Ruotsiin työttömyyttä pakoon.


    • melkeinsäälittää

      Taas löytyi näköjään yksi urpo joka ei ymmärrä keskiarvo käsitettä ja haluaa kertoa sen koko kansalle.

    • Autoromuttaja

      Maaseudulla ajetaan vanhoilla autoilla, kesälomien aikaa näkee hyvin, kuinka uudenkarheita autoa tulee kaupungeista päin lomailemaan. Autojen ikä on hyvin paikkakuntakohtaista ja mitä sitten jos auto on 15 vuotta vanha, jos sillä ajetaan alle 3000 km vuodessa. Vanha uudestakin autosta tulee, jos sillä ajetaan 100.000 km vuodessa ja vaihtotarve tulee nopeammin, tämäkin antaa virheellisen kuvan siitä, että autokanta on nuorempaa kuin todellisuudessa ja myytyjen autojen määrästäkään ei voida oikein mitään päätellä, jos samat henkilöt ostaa joka kolmas vuosi uuden auton ja useat ihmiset ajavat 15 vuotta yhtä ja samaa autoa.

    • Vanhassa vara parempi, rupee olee kolkyt donaa liikaa onnettomista rimpuloista!

    • volv

      Minä ajan 18 vuotta vanhalla autolla.Ja ulko kuori on kuin uusi!!Mittarissa 588.000 km.Ja hyvin kulkee!!

      • alfa

        Sehän on volvo


    • sagerhjt

      Jep, vaihdoin tänään vm 1995 Mitsuni vm 2003 Mitsuun , Colt-> Space star . :)

    • Kuplaspesiaali

      Missä toinkupla on? Voin hakea sen ja kunnostaa siitä saa 5000 eur .kun on -60 lukujen.

    • HABAN1

      Minulla on 20 vuotta vanha auto eikä mitään ongelmia, sen sijaan nämä uudemmat autot tuntuu oleva että niissä näitä ongelmia on runsaasti .Muunmuassa tiepalveluihmiset on raportoineet että nämä uudemmat autot on niin ongelmallisia että niille ei voi mitään tien päällä.

    • wernerska

      Jos vanha auto saadaan kulkemaan Afrikan pojilla, niin kyllä se sama auto saadaan Suomessakin kulkemaan ihan saman ajan.

      • 314

        Varmasti joo, mutta on otettava huomioon se seikka, että Afrikassa TYÖTUNTI on murto-osan siitä, mitä se on Euroopassa.
        Tästä syystä Euroopassa ei kannata korjata sellaista autoa, joka Kuubassa ja joissain Afrikan valtioissa vielä korjattaisiin.


    • Audimieskö

      Ostin Audi A8 auton käytettynä vuonna 2003. Se oli sillon kolme vuotta ajettu ja yli 300 000 km 2.5 TDI 210 hv. koneelle aika paljon. Tuli Saksasta ja oli ollut raskaasta taksikäytössä.
      On aina vaihdettu öljyt ajallaan ja nyt onkin auton mittarissa yli 900 000 km. Jakopään hihnaa on vaihdettu, mutta siinäpä ne.
      Uudesta asti on seissyt sateessa ja Suomessa olon aikansa on suolavettä luiruutettu. Ei ole vielä missään ruostetta kun kaikki on alumiinia. Pelihän on konerempan jälkeen kuin uusi. Ei kai tämmöistä peliä kannata vaihtaa uuteen?

      • Koneremppa

        Missäs se koneremppa tehtiin ja kuinka laaja ?


    • ässteekaksinollakakkonen

      Itse ajan 21 vuotta vanhalla japanilaisella urheiluautolla. Ruostettahan toki on, mutta auto on suhteellisen yksinkertainen rakenteeltaan sekä vahvakorinen, on tällä korimallilla ajettu aikoinaan ralliakin.

      Aion pitää sen liikenteessä niin pitkään kuin pystyn haalimalla muutaman varaosa-auton.
      Kulutus pysyy kurissa harrastamalla ns. Hypermiling-tyyppistä (ks google) ajamista

      Jos auto on ollut aikoinaan ns. "premium" -tyyppiä ei vanheneminen tunnu niin isolta asialta :-)

    • serpienkylässä

      vanhimmat ja vanhimmat...aina sama itku,vaikka kuitenkin esim saksan tuonnin myötä on kakskyt vee kalustokin melko hyvillä turvavarusteilla(bägit,absit,luistonesto)yms...
      eikä mulla ainaka,maaseudun pajaduunarilla,ole minkäänsortin mahd pitää uutta autoa,vaikka ilman saisin..kasko,huoltokulut,ynnä muut.monta talvea kulkenu työmatkat 100-500e autolla,mikä taitaa olla jo perus merkkihuolto hinta???jos auto on paska,leiman loputtua osina myyntiin,ja loppu kierrätykseen,tai jos pikku vaivalla saa leiman,ajetaan toinenkin talvi!pitäiskö tässä rahotuksella väkisiin uutta autoa pihaan,ja pikavipillä hoitaa kulut,kun muuten ei varaa ole...
      entinen käyttöauto,300td mersu herkuilla,kesäautona enää,kun ympärivuoden ei varaa ajaa!kiitos verotuksen!

    • vanhassavaraa

      miksi ei saisi ajaa vanhalla autolla? autoveron takiako? mikä hiton väliä sillä on ajetaan vanhailla autoilla? kun auto on katsastettu niin se kelpaa liikenteeseen ja sillä selvä.
      turhaan ollaan huolissaan autokauppiaiden ahdingosta. vaihtakoot alaa.
      meille ei kannattais tuoda autoja ollenkaan noita paskoja ranskasta, italiasta, espanjasta yms. ajan laatupelillä, jolla ikää 27v. jossa kaikki toimii ja jos ei toimi niin voi korjata - toisin kuin nuo nykyiset, jotka hyytyy kun on pakkasta, kun on lauhaa, kun sataa tai ihan muuten vain. niitä ei saa hinata, eikä työntää, eikä startata apuvirralla koska kaikki menee sekaisin. mitään ei voi korjata vaan laitetaan pakettina uutta.
      noilla koirankopin kokoisilla kaupunkiautoilla ei saisi ajaa kaupungin ulkopuolella ollenkaan. ihmisiä kuolee ja loukkaantuu yhtä paljon vaikka autot ovat vaihtuneet.
      minun vanhan auton kokonaispäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin nykyisten, joita on pitänyt paalata ja tehdä uusiksi jo kolmeen kertaan samassa ajassa. autovero ja vakuutus maksaa jo auton hinnan. autovero pitäis alentua iän mukana.
      uudella autolla ajaminen on hirveää haaskausta.
      taksitkin pitäisi olla vanhempia ja kyytimaksu sen mukainen. känniläiselle on ihan sama onko taksi uusi vai vanha kunhan sillä jonnekin pääsee.

    • kusetusta

      Autokannan uusiminen veroa laskemalla on täyttä potaskaa.
      Mitä sitten vaikka auton saisi ilmaiseksi jos sen käyttö maksaa niin paljon, ettei ole varaa käyttää. Autoveron alennus on vain rahan siirtoa autotehtaille ja parempi osaisille kansalaisille.

      • assssssssss

        Totta, ihan kuin itse olisin sanonut.
        Suomessa ei ole pian ole köyhillä varaa ajaa ollenkaan, vaikka saisivat auton ilmaiseksi. Niin kovasti verotetaan, on käyttömaksua sun muuta. Pahin on tulossa, jos toteutuu se satelliittipohjainen paikannus ja ajokilometrien laskenta ja km-vero sen mukaan. Silloin ei kukaan aja halvalla. Tämä olisi tulonsiirtoa rikkaille. Silloin voitaisiin poistaa autovero kokonaan. KM-maksu vain tarpeeksi korkeaksi, niin kaikki rahoittaisivat autoveron poisto.


    • museokaara

      hehhee mulla autolla kohta synttärit jo yli rippikoulu iän. täyttää 16vee. ei ole rahaa uudempaan. kun yksin maksaa kaiken ilman mitään sossu tai asumistukia vuosikaudet työttömänä alle 700€ tuloilla on ihme kun edes jonkunlainen kottero. maalla kun ei ole julkista liikennettä. kimppakyyti kerran viikossa keskustaan ja 48km matkaa yhteen suuntaan.

      • Volvo-xxx

        Autoni täyttää alkukesästä 22 v. Se onkin hyvin kestäväpeltinen vanhempi Volvo.


    • tsipras

      ei autokanta uudistu tilastoja kaunistelemalla. oma auto tulee kunnioitettavaan 16v. ikään. ei ole varaa uudempaan. alle 700€ tuloilla. ilman sossu tai asumistukia kun elää on ihme kun on edes joku auto. täällä ei kulje mikään julkiset. keskustaan 46km.

      • hjkl

        oletko työtön? sulla on auto ! 16.v melko hyvä kun on katsastettu ja ajelet sillä.Alle noilla tuloilla et lolisi edes hengissä.


    • Kokemuksesta

      Mulla on lähes 10 vuotias auto jaka vaihtuu pian 2012 vuosimalliseen ja ihan siksi että kalliimmaksi tulee pitää vanhaa ritsaa joka alkaa kuitenkin jossain kohtaa piiputtamaan ja vaatimaan isompia korjauksia lisäksi nykyisestä autosta saa vielä ihan kelpo hyvityksenkin niin nyt on viimeinen aika vaihtaa uudempaan.

    • Järkevintä

      Mutta 10v ajettu auto taviksen käytössä on aivan kelpokunnossa . Kilometrit ovat alle 200 000 . Ihan oikea EKO teko on käyttää auto mahdollisimman loppuun , ilmaston & energian säästämiseksi . Joka takertuu johonkin muuhun niin ei tunne asiaa !!!!!

    • aikatäynä

      Oman nissanini 325000km ikä on tasan 21 vuotta.Pitäisi varmaan romuttaa kun 750 euroa meni viimeeksi katsastuskorjauksiin.

    • tilasto-ei-kerro-totuutt

      Autojen keskimääräistä ikää hinaa alas 1950 - 1970-luvun harrasteautot, usein amerikkalaiset, mutta muitakin harrastetaan ja 100 000 ei riitä niiden määräksi. Suomen lainsäädäntö ei tunne harrasteautoa, ne ovat rekisterissä, kuten muutkin, vaikka autolla ikää on 40 - 50 vuotta.

      • pitkillä

        Seisonnassa olevat autot ovat niitä harrasteautoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe