onko enään mitään tehtävissä...

hildegard

ystäväni alkoholin käyttö on varmaankin maksimissaan...hän ei pysty nukkumaan...keskittymään...hän on hyvin äkkipikainen liikkeissään..äreä...vatsa ei toimi...jos hän syö...kaikki tulee ylös...mutta sen päälle hän voi kyllä juoda olutta...hän on laihtunut aivan luurangoksi...hän on joko humalatilassa tai kauheassa rapulassa...johon hän haluaa auttavan oluen...ja kaikkein pahinta mitä tässä on tapahtunut...hän varasti minulta rahaa...ystävältä...että hän saa lisää viinaa...olen pitänyt häntä ystävänä...mutta nyt en pysty luottamaan häneen ollenkaan...hän on muuten myynyt muuten kaiken irtoavan kotoaankin...jotenkin olen kahden tulen välissä...en haluaisi olevan hänen kanssaan missään tekemisissä enään...toinen minäni sanoo etten voi jättää häntä...enmä pysty kuitenkaan mitäänasialle...humalatilassa uhoo viiltävänsä ranteensa auki...mutta sitten vasta kun hänen äitinsä kuolee...hän pyytää eläkkeellä olevalta äidiltään apua ruokaostoksiin....äiti antaa...eihän ruokaa osta...hän juo ne...jääkaappi haisee homehtuneille jäännöksille...tiedä kuinka kauan ne sillä on olleet....kaikki asiat pyörii vaan alkoholissa...ja mistä hän rahan saa siihen...hän ei ajattele enään mitään muuta,,,kunhan hänellä on tuoppi kädessä...ja sanoisin että hän pössytteleekin...vaikkei hän tunnusta sitä...sevoi olla että vaikka kuinka haluaisi tässäkin tapauksessa välittää lähimmäisestään...on minun jätettävä hänet oman onnensa nojaan...mitä te tekisitte...surullista nähdä kun toinen vajoaa....

45

1850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6000-päivää
    • exzombi

      Älä auta. Anna olla ja pistä poikki välit. Kylmetä sydämesi. Minä olen nyt raitistunut alkoholisti. Kaikki pyörii oikeesti vaan sen juomisen ympärillä. Sain usein apua ja rahaa lainaksi ruokaan...kaljaan ne meni, ihan kaikki. Varastin ystävältä rahaa, joka muutenkin auttoi minua. Yht äkkiä kaikki apu loppui. Kukaan ei enään antanutkaan apua eikä ruokaa. Lisäsyy myös oli raitistumiseen että olin tosi pahassa kunnossa. Jopa lääkäri sanoi että en välttämättä elä kauaa. Mietin ja itkin, sit se tapahtui. Päätös että haluan elää. Pikkuhiljaa sain ystäviin kontaktin ja on mennyt pitkään, että he ovat todella huomanneet että olen nyt raitis. Käännät vaan kaverille selkäsi, ei ole sun vastuulla mitä hän tekee. Tuntuu kylmältä neuvolta, mutta mä tosiaan tiedän mistä puhun.

      • hildegard

        kiitos vastauksestasi exzombi...todella pahalta tuntuu kääntää selkänsä...sisimmässäni tiedän etten pysty asialle yhtään mitään...seon vain niin hirveetä nähdä kuinka alas sitä ihminen voi vajota...ja syynä alkoholi...mikä on johtanut alkoholiin...siihen voi olla vaikka kymmeniä syitä...ja jos kyseinen henkilö ei itse herää....hänen aikansa tulee olemaan todella lyhyt...sinä löysit elämällesi toisen suunnan...todella hienoa...voi kumpa näkisin sen päivän että kaverini löytäisi sen myös...kaikkea hyvää sulle exzombi


      • saikkuu

        jotkut päässy eroon lääkkeillä ja terapialla katko on kans ok riippuvaisuus sairaudet on pahoja oli sitten juoppo syöppö tai molemmat sitä oon ihmetelly että vähemmälläkin huomiota sais ...


      • Yksineläjä

        Lääkkeet ja viina pistää nupin ihan sekaisin, ei siis mitään järkeä!


      • Anonyymi

        Suurin syy munattoman juopon ongelmiin on juuri hyysäävä äiti. Loispaska juoksee pummimaan äitinsä helmoihin viinarahaa. Typerä äiti tietenkin auttaa. Vässykkä saa pään täyteen.


    • Tuulitukka3

      jätä toi renttu omiin oloihinsa, et sä sitä voi auttaa. Alkoholistiin ei voi luottaa missään asiassa, sen luonto on pettää itseään ja muita. Vaan se itte voi itteensä auttaa kun haluaa, niin kauan kun juo ei voi parantua. Se joko kuolee riippuvuuteensa tai nousee sieltä kuraojasta, voi sille antaa ohjeet kuinka saada apua.

      • absolutman

        Omasta kokemuksesta voin sanoa tämän lauseen, jonka lääkäri sanoi minulle ollessani katkaisuhoidossa paikallisessa terveyskeskuksessa.
        Nämä legendaariset sanat hän lausui 5.5.1996. Jotka vieläkin muistuvat mieleeni kun kyse on alkoholisoituneesta ihmispolosta: Ellei hän tee itse jotain, me olemme tehneet kaikkemme emme voi enään auttaa häntä(siis minua). Varmaan tekin olette kaikkenne tehneet, tämä Vanhalle Isälleni, joka oli käymässä siellä, johon hän vastasi: Kaikemme olemme yrittäneet.
        Silloin sain jonkinmoisen valaistuksen. Sieltä lähtiessäni olin tehnyt päätökseni ei pisaraakaan, myös antabus oli tukilääkkeenä mutta en tarvinnut sitä koska MINÄ EN VOI KOSKAAN OTTAA ENÄÄN. Se päätös on pitänyt tähänpäivään asti....KIITOS!
        Sain vielä jatkaa elämääni raittiina? Raittiina joka päivästä nauttien.
        Vaikka muut tekivät mitä hyvänsä ei auttanut, korkeintaan pidensivät tuskaa ja päätöstäni
        koska kaikkihan lähtee omasta itsestään, siihen ei hyysäämiset auta, ehken jokin sortin tuki, en tiedä.
        Katsokaa hyvät ihmiset tuo dokumentti ja ihmetelkää kuinka siinä noin kävi:
        http://areena.yle.fi/tv/2469429 Dokumenttiprojekti: Yläkerran Tuula Dokumenttielokuva keski-ikäisen pariskunnan elämästä alkoholismin ja läheisriippuvuuden ristiaallokossa. O: Henriikka Hemmi T: Mouka Filmi Oy


      • Irrota
        absolutman kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta voin sanoa tämän lauseen, jonka lääkäri sanoi minulle ollessani katkaisuhoidossa paikallisessa terveyskeskuksessa.
        Nämä legendaariset sanat hän lausui 5.5.1996. Jotka vieläkin muistuvat mieleeni kun kyse on alkoholisoituneesta ihmispolosta: Ellei hän tee itse jotain, me olemme tehneet kaikkemme emme voi enään auttaa häntä(siis minua). Varmaan tekin olette kaikkenne tehneet, tämä Vanhalle Isälleni, joka oli käymässä siellä, johon hän vastasi: Kaikemme olemme yrittäneet.
        Silloin sain jonkinmoisen valaistuksen. Sieltä lähtiessäni olin tehnyt päätökseni ei pisaraakaan, myös antabus oli tukilääkkeenä mutta en tarvinnut sitä koska MINÄ EN VOI KOSKAAN OTTAA ENÄÄN. Se päätös on pitänyt tähänpäivään asti....KIITOS!
        Sain vielä jatkaa elämääni raittiina? Raittiina joka päivästä nauttien.
        Vaikka muut tekivät mitä hyvänsä ei auttanut, korkeintaan pidensivät tuskaa ja päätöstäni
        koska kaikkihan lähtee omasta itsestään, siihen ei hyysäämiset auta, ehken jokin sortin tuki, en tiedä.
        Katsokaa hyvät ihmiset tuo dokumentti ja ihmetelkää kuinka siinä noin kävi:
        http://areena.yle.fi/tv/2469429 Dokumenttiprojekti: Yläkerran Tuula Dokumenttielokuva keski-ikäisen pariskunnan elämästä alkoholismin ja läheisriippuvuuden ristiaallokossa. O: Henriikka Hemmi T: Mouka Filmi Oy

        Loistava ohjelma Yläkerran Tuula.........
        Alkoholistista on päästettävä irti.....


      • sympaattinensurullinenEs

        Kiitos linkistä !!!
        Oli todella hyvä pätkä.
        Mihin tuo Esko mahtoi loppujen lopuksi kuolla...? Varmasti jotenkin siihen maksakirroosiin liittyvää


    • tahto

      Eli ei halua. Jos haluaisi, hakeutuisi suljetulle osastolle hoitoon, mistä ei pääse vähään aikaan pois.

    • Nuori-Lääkäri

      Paluu kohtuukäyttöön on ratkaisu, eli 17 annosta alkoholia per päivä.

      • Mun mielestä 24 annosta on kohtuullinen, kuhan vaan kärsii aamusta krapulan pois, ennenko aloittaa uudelleen.


      • kepas56
        he-ma kirjoitti:

        Mun mielestä 24 annosta on kohtuullinen, kuhan vaan kärsii aamusta krapulan pois, ennenko aloittaa uudelleen.

        jeah, mä olen vetänyt korin olutta joka päivä viimeiset 25 vuotta. Kun hyvin syö niin voi hyvin juoda:) Töissäkin käyn päivittäin. Tosin polkupyörällä:)


    • Realististi

      Mainitsit unettomuuden, joka voi olla syynä moniin asioihin, stressiin, sosiaalistentilanteiden pelkoihin, epäluottamukseen, unettomuuteen, päihteet toimivat usein 'itselääkkeinä'...

      Suosittelen ottaan yhteyttä miekkariin/lääkäriin, kokeilemaan melatoniinia ja ehkä jonkun diatsepaamin yhdistelmää alkoholi viekkareihin.

      Eipä tässä muuta. Yleisesti unettomuus aiheuttaa monta asiaa, unettomuutta, itsetuhoisuutta, stressin nousua, kyvyttömyyttä hoitaan itse asioitaan jne...

    • Vesihän

      on vanhin voitehista.

    • huddinen

      AA sinne voi mennä,,selvinpäin.Voi soittaa AA:n auttavaan puhelimeen ja keskustella,sekä saada neuvoja missä on lähin ryhmä!

      • AAnuksenhaju-

        työnnä löylykauha perceesseesi


      • nhmmmm

        Opettele kirjoittamaan


    • Kylseniinkösilttuntuu

      Kyl se viina on hyväosaisten juoma. Ei oo varaa tavallisel kadunmiehel edes tupakkaan.

    • hädässäystävätunnetaan

      Etsi tietoa aivoterveellisestä ruuasta kuten kalaöljyistä, mineraaleista ja vitamiineista ja koita saada hänet taipumaan vaihtamaan alkoholi monipuoliseen ruokaan. Osta hänellä vaikka yksi lasinen kalaöljypullo alkajaiseksi. Jos ei onnistu koita vielä saada hänet katkaisuhoitoon ja terapiaan. Taustalla voi olla traumoja. Aina on mahdollista ja toivoa nousta ahdinkoista. Ruoka hoito on parasta addikteille ja heidän aivoilleen. Tosin vie useitakin kuukausia kun alkaa huomata toipumista. Juomiselle ehdoton nollatoleranssi ja kerrot muussa tapauksessa kuolema on mahdollista. Joskus alkoholistin omat voimat ei riitä lopettamiseen joten siksipä katkaisuhoito osaavan ammattilaisten kanssa on hyvin suositeltavaa. Sun pitää oikeesti melkein repiä hänet hoitoon ja kertoa että tulevaisuudessa on mahdollista löytää vielä onnellisuutta. Vasta kun olet yrittänyt parhaasi voit kertoa että valitse juominen tai käännämme selkämme ennen kuin menet hoitoon. Hoitoon menemisessä ei ole mitään häpeällistä. Kotkan sydän nettisivusta voi löytää lohdutusta.

    • hhuuhg

      Alkoholi vain pahentaa asioita. Oireet joita alkoholilla yrittää lääkitä vain pahenevat sen seurauksena. Siitä tulee vain entistä pahempi olo.

    • dsfgasdgsdfg

      Ääni myös tuolle löylykauhalle.

      • DampfKelle

        "Ääni myös tuolle löylykauhalle."

        Löylykauhaterapia on oikeasti olemassa. Useiden työhönsä kyllästyneiden psykiatrien asenne on EVVK ja halveksivat potilaita tähän tyyliin - ylipainoiselle tokaisevat "syö paskas" tai "mee mainoksia jakamaan ettet paisu liikaa" [kyllähän omaa paskaa ainoana ravintona syömällä laihtuu, mutta epäkaupallisia mainoksia jakamalla päätyy käräjäoikeuteen nopeastikin].

        Jotta psykiatria olisi rehellistä niin vain rahan takia työtään tekevien tai parempaa työpaikkaa kyttäävien työhönsä kyllästyneiden psykiatrien pitäisi laittaa osaston oveen ja oman työhuonnensa oveen iso kyltti LÖYLYKAUHATERAPIA ja sairaanhoitaja sitten tyrkkäisi sen löyhykauhan peräaukkoon ja diagnooseihin kirjoitettaisiin "terve ja psykiatrisia sairauksia simuloiva - löylykauhaterapia riittävä".

        ELI

        Legendaarinen löylykauhaterapia on erittäin yleistä.


    • Oklademus

      Hoitoonohjaukseen! Hyvä esimerkki oli eilisessä Tuhkimotarinoita ohjelmassa ollut alkoholistinainen. Sai avun ja on nyt menestyvän r-kioskin yrittäjä. Ei vaan selvinnyt missäpäin kioski mahtaa olla. Iso hansikas Jennille!

    • kokemustaon

      ei sille mitää voi, anna kaverin olla, käy dressmannista ostamassa valmiiksi puku.

    • juomatta4vuotta

      Älä hylkää kaveria vie ruokaa kutsu vaikka paistamaan makkaraa,, mutta älä anna rahaa

      yläkerran tuula on semmoinen siisti versio alkoholismista paljon pahempaakin olen nähnyt

      ainiin AA ei auta ketään ainoastaan katkaisu/selkäranka.

      • jkkjgg

        Kyllä se AA joillekin toimii, ei se muuten olisi pyörinyt niin pitkään. Mutta se ei toimi ainakaan jos et itse halua raitistua. No sillon kyllä ei taida toimia oikeen mikään muukaan..


      • AAnuksenhaju-
        jkkjgg kirjoitti:

        Kyllä se AA joillekin toimii, ei se muuten olisi pyörinyt niin pitkään. Mutta se ei toimi ainakaan jos et itse halua raitistua. No sillon kyllä ei taida toimia oikeen mikään muukaan..

        työnnä löylykauha percesilmääsi


    • anttilanelvis

      apu ei tule ulkopuolelta .....alkoholisti on äärimmäisen itsekäs ja etsii juomiselleen jos jonkinlaista syyytä ....ja juominen loppuu jos alkoholisti itse siinä onnistuu sen päässään järkeilemään...nimim .kokemusta on ....yli vuoden raittiina ja erittäin tyytyväinen itseeni.toisten täytyy vain vajota syvälle ....syvälle....syvälle pohjalle ennenkuin edes harkitsee kokonaan lopettamista .itsellenikään ei sopinut mikään vain pari kaljaa juttu ...sillä vain huijasin itseäni....en minä välittänyt koskaan sauna kaljasta vaan join vain humaltuakseni ja mitä vain josta pään sai sekaisin ...ja loppuaikoina suurta huvia oli odottaa aamun krapulaa jota pääsi sitten jo aamuyöstä korjailemaan ...mutta huh ....taaksejäänyttä elämää....nyt alkoholia korvaa liikunta minulla ja se on hyvää huumaus ainetta ;)

    • oleystävä

      Jos tiedät mikä mihin ongelmaan hän saa helpostusta alkoholista, niin voit ohjata johonkin terapiaan, ryhmään tai harrastukseen mikä auttaa siinä. Jos ei tiedä niin voit yrittää keskustella ja varovasti kysellä asiasta.

      Pelkän alkoholiriippuvuuden hoitaminen on yhtä tehokasta kuin masennuksen hoitaminen pelkillä masennuslääkkeillä (jotka uusimpien tulosten perusteella jopa haitttaavat paranemista).

      Tehotonta siis.

    • Mikitin

      En jaksanut viestiäsi edes loppuun asti lukea, alku riitti. Anna sen ystäväsi olla. Hän ei raitistu, ellei sitä itse halua. Toisten antamat "ruokarahat" ja muu tuki vain mahdollistavat hänen juomisensa. Älä lähde kuuntelemaan mitään ranteen viiltely-juttuja, tms. Jätä hänet. Pääset itse helpommalla ja tällä tavoin tulet samalla auttaneeksi ystävääsi. Hän tekee itse omat valintansa. Sanon tämän kokemuksesta. Olen entinen sekakäyttäjä. Nyt 11 vuotta ilman päihteitä. Pummasin, huijasin ja varastin läheisiltäni rahaa, ym niin kauan kuin joku minua jaksoi kuunnella, päästi kotiinsa ja luotti tai uskoi kaiken maailman paskatarinoihini. Uskoin kai niihin usein itsekin. Kun viimeisimmätkin avuntarjoajat olivat ympäriltäni hävinneet jaksoin jonkun aikaa kitkutella vanhassa elämässäni kaiken menettäneenä, asunnottomana ja yksinäisenä, mutta se surkeus ja tuska kävi sietämättömäksi ja lopulta oli vaihtoehtoina itsemurha tai raitistuminen. Parin retkahduksen jälkeen sain raittiudesta jo paremmin kiinni ja nyt olen saanut elää 11 vuotta ilman päihteitä rakentaen elämääni uudelleen. Nyt sukulaiseni ja vanhat ystäväni pystyvät taas luottamaan minuun ja elän sen mukaisesti, että olen luottamuksen ja ystävyyden arvoinen. Ja "ruokaan" ei ole tarvinnut pummailla rahaa enää keneltäkään.

    • Maksakirroosi

      Kuulostaa siltä, että ketarat ovat ihan kohta pystyssä elikkä kivulias maksakirroosi kuolema. Ei näille ystävän puheet auta kun ollaan tekemässä hidastettua itsemurhaa.

      • Hildegard

        TOI OLI MUUTEN TODELLA HYVIN SANOTTU...SE ON JUURI TUOTA...HIDASTETTU ITSEMURHA...


    • pöllötyyppi

      Meikäläisellekin tuo alkomahooli maistuu varsin hyvin.
      Pakokeino todellisuudesta ja oman ihteni kohtaamisesta.
      Väitän et parasta mitä kovasti dokaavalle kaverille voi tehdä, ois jättää se oman onnensa nojaan... Jossain kohtaa rahat loppuu ja tulee muita ongelmia, ja kun on ollut pari-kolme viikkoa kuivilla nii sitten voi tarjota apua, muttei mm. rahan muodossa. Ruoka ruokana ja sillä tavalla. Ja siinä kahtoopi ettei mitään katoa, eikä osta ihtelleenkään kaljaa tai viinaksia. Jos jotain omaisuutta katoaa, niin vie asian poliisille eikä vaan uhkaile.

    • Päihdeterapeutti

      Ei ole mitään tehtävissä. Ainoa mikä saattaisi auttaa on se, että ostat jätesäkillisen löylykauhoja ja hakkaat sillä säkillä itseäsi päähän.

      Sitten sen jälkeen jätät miehesi, jätä se ja pakene vuorille. Juokse niin kauan kuin henki kulkee. Sitten mene naimisiin isomunaisen neekerin kanssa.

    • RaitisAlkoholisti

      Löylykauhaterapiat on amatööreille.
      Heviuusereille suosittelen ratakiskoterapiaa.

    • 100päivääilmansoopaa

      Alkoholi peittää alleen monet suuremmatkin ongelmat, joten te olette vähän ykssilmäisiä. eiks tästä maasta löydy ainuttakaan asiantuntijaa?

    • vierestäseuraava

      Lyhyesti ja ytimekkäästi: Frendisi heittää lusikan nurkkaan tai tajuaa itse tilanteensa ja muuttaa suuntaa. Ei paljon muita vaihtoehtoja enää tuossa vaiheessa harrastetta ole. Kylmä tosiasia. Saa jo ennemmin miettiä kannattaako auttajan yrittää polttaa itseään loppuun keississä, jota ei kuitenkaan pysty ratkaisemaan. Juuri yhden oman vanhan tutun saattelin hautaan 33-vuotiaana kun kolmas haimatulehdus oli liikaa.

    • ehkäsiinätotuus

      Tyypillinen sekakäyttäjä. eli kaikki vedetään millä vaan menee nuppisekaisin. Suurin osa alkoholin suurkäyttäjistä tiettävästi rouskii myös lääkkeitä.

    • Et häntä voi auttaa! Hänellä itellä pitää olla halu lopettaa,mutta kertomasi mukaan hänellä on halu täyttää lasi! Niinkuin Exzombi sanoi ja moni muukin on samaa sanonut! Voit itse mennä vaiks esim. AlAnoneihin, JOS haluat olla tämän alkoholistin vierellä kulkijana! Parempi olis lähtee pois! Minä olen raitis alkoholisti ja tehny kaik mahdolliset temput läheisilleni,mitä voi,mutta silti he olivat rinnallani ja näkivät minun raitistuvan! Alkoholismi ON sairaus joka teettää vaikka minkälaisia oireita! Addiktoitunut(alkoholikin on huume) ihminen kieltää sairautensa ja myös samalla mahdollisuuden saada apua!! OIKEESTI apua,ei mahdollistamista! Tämän vuoden tammikuussa haudattiin pojanpoikani äiti,sekakäyttyjä(kuukauden vaille 30vuotias)!!! Puhuin hänelle oman tarinani, HÄN sanoi,ettei hänelle käy niinkuin minulle,EI KÄYNYT,EI! Hän meni hautaan ja minä olen raittiina ja elän! ELIKKÄ kaksi vaihtoehtoa on kaverilla, joka on käyttäjä,joko raitistuu eläessään tai kuollessan! Rankkaa on juoda,mut vielä rankempaa on raitistua! Itsesi tähden jätä juova kaveri tai mene ALAnoneihin siellä saat työkaluja käsitellä asioita ja voit pysyä alkoholistin rinnalla kulkijana,selviytyen itsekin "ehjin nahoin"! Tsemiä!

    • turhaanauttanut

      Hyvä oli tuo lakerran Tuula, enempi näitä ohjelmia, et juopot herää!, ja auttajat, sillä oma elämä kaikilla.
      Kun juopon mielestä kaikki muut on idiootteja mutta ei itse hän, on aika nostaa kytkin.Eivät hae apua lääkäriltä, vaikka pitäs.

    • Punnittava

      Taitaa olla ystäväsi syvällä jo. Älä rupea häntä hyssyttelemään. Tee hänelle ystävällisesti selväksi, että et rupea pönkittämään hänen vajoamistaan. Mutta samalla myös tee selväksi se, että olet olemassa hänelle, kun hän on selvä. Vähän ristiriitaista, mutta alkoholismihan vie ihmiseltä moraalin, tunnollisesta rehellisestä ihmisestä tulee täysin päinvastainen, niin käy useimmille. Hänellä on vielä mahdollisuus, mutta hänet on jätettävä pärjäämään itsekseen niin kauan kuin hän juo. Toisaalta yrityksiä raitistua voi olla moniakin, silloin olisi hyvä, jos olisi olemassa ihmisiä, jotka tukevat sitä raittiutta, ovat ystävällisiä mutta eivät suostu hyppimään holisin pillin mukaan. Tieto, että on olemassa joku joka välittää.
      Se on raskasta, mutta tiukka voi olla. Itse olen saattanut hautaan ystäväni. Ikinä en suostunut viinaa kantamaan, en edes juurikaan keskustelemaan kun hän oli kännissä. Mutta kun oli yritystä silloin.. Toisaalta raskas osa on sekin. Kannattaa tavallaan pysyä ihan oman itsensä vuoksi kaempana, niin ettei tiedä kaikkea mitä, missä ja miten tapahtuu. Koska holistille tapahtuu ja kun hän sitten mahdollisesti raitistuu kokonaan tai pidemmäksi aikaa, hän tarvitsee normaaleja ihmisiä. Mutta suostuako siihen rooliin sen raskauden vuoksi, kannattaa miettiä huvittaako, jaksaako. Se on varma, että kovin yksipuoleista se ystävyys saattaa olla. Eikä ole tietoa saako koskaan takaisin.. Mutta onko elämässä aina muutenkaan niin.
      Minä olen tyytyväinen, että olin olemassa hänelle loppuun asti.. hän oli itsetuhoisa ja kuolikin oman käden kautta. Nyt ne asiat näkee, kun aika on antanut perspektiiviä.

    • Asiantuntija_

      Ratkaisu:Lopeta ryypiskely ja ala kuntoilla

    • jkfanvlkrli

      Surullista on nähdä kun toinen vajoaa! Sinä seisot rannalla ja ruikutat! Jossain päihdelinkin sivulla sanotaan: Älä valita! Valitse!
      Juoppoa et voi auttaa silloin kun hän juo! Vasta sitten kun hän itse ja omalla motivaatiollaan lopettaa juomisen voidaan ystäviä tarvita toisenlaiseen elämään auttajina. Se ei tarkoita sitä, kun juoppo on pari päivää tai viikon ilman viinaa, vaan sitä että hän on jo pitkällä raitistumisen tiellään.
      Älä anna hänen käyttää itseäsi hyväksi. Ansaitset parempaa ja pilaat omankin terveytesi! Juopot eivät välitä kenestäkään tai mistään... ainoastaan viinasta!
      Sairasta on kamala jättää oman onnensa varaan. Tiedän! Usko edes itseesi, jos et minuun!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe