Suomen perusturvan taso EI täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia.
Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea moittii Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistasoa riittämättömäksi.
Komitea tarkasteli muun muassa toimeentulotuen, sairauspäivärahan ja työmarkkinatuen tasoa suhteessa suomalaisten keskituloon.
Komitea katsoo päätöksessään, että kansalaisten minimitoimeentulon taso on Suomessa liian matala.
Suomi joutuu Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta järjestön tarkkailulistalle.
Noloutta lisää se, että pohjoismaisen hyvinvointivaltion pitää raportoida säännöllisesti perusturvan parannuksista siihen asti, kunnes niiden taso täyttää vaatimukset.
EU: Suomen sossutuki LIIAN PIENI!
68
347
Vastaukset
- 480eKuukaudessa
No onhan se totta että kun suomalaisten keskipalkka on n. 3000 e/kk, niin siihen suhteutettuna sossn 480 e/kk on täysin mitätön ja riittämätön elämiseen!
Suuri osa joutuu jopa käymään töissä 8 h/pv 40 h/vk 172 h/kk 1840 tuntia vuodessa, 480 euron kuukausituloilla.
Tekisitkö sinä työtäsi jos saisit siitä ainoastaan 480 euroa kuussa?- työtönmies39
Olen tehnyt duunia tolla sossupalkalla mutta korkeintaa 5 tunnin päiviä. Ihan perseestähän se oli mutta siitä sai sen 9 euroa päivässä lisää eli n 180 kuukaudessa 480 euron lisäksi. Tein pari vuotta ja säästin se rahat ja ostin pienen veneen 5 hv moottorilla että pääsen kalaan kesäsin-. Eipä sillä 480 eurolla tehdä paljo mitään, ruokaa sillä ostaa ja bensaa perämoottoriin kesällä. Vaatteita ostaa joskus ja jouluna kun on säästänyyt tarpeeksi.
- työvaisossu
Minä teen töitä ilomielin 2000 euron kuukausipalkalla. Maksan siitä veroja 400 e, asunto, lämpö, sähkö, vesi, vakuutukset, lääkkeet 1000 euroa. Työmatkat 100 euroa. Jäljelle jää 500 euroa, jota voi verrata siihen sossuasiakkaan 480 euroon. Tasoissa ollaan muuten, mutta minä käyn töissä. Minulla on työtoverit, vuosilomat ja pikkujoulut. Eläkettäkin karttuu.
Minusta se sossulaisen 480 euroa ei ole vähän. - mietippäuudelleen
Sossulainen maksaa kuiten tuosta summasta osan vuokraa ja myös mainitsemasi muut kulut. Sinulle jää puhtaana 500 käteen, ei sossulaiselle tuota summaa jää.
- tyävaisossu
Sossulainen nimenomaan EI maksa tuosta määrästä vuokraa ja muita mainitsemiani kuluja. Miten se olisi mahdollistakaan?
- köyhä
Kyllä voi vuokraa maksella 480:stä, kun aina ei ole mahdollista asua niin edullisessa vuokra-asunnossa kuin mitä sosiaalihuolto sallii. Minulla meni tuosta 480:stä 70 euroa vuokraan, kun raja sosiaalihuollolla oli tällä 450 euroa, ja minulla oli vuokra 520 euroa.
Ja sitten pitää itse maksaa netti-ja puhelinlittymät , joita sosiaalihuolto ei myöskään avita. Kotivakuutusta korvataan 5 euroa/kk, ja sen hintaista kotivakuutusta en ole mistään saanut, aina mennyt yli. - OulunMalli
köyhä kirjoitti:
Kyllä voi vuokraa maksella 480:stä, kun aina ei ole mahdollista asua niin edullisessa vuokra-asunnossa kuin mitä sosiaalihuolto sallii. Minulla meni tuosta 480:stä 70 euroa vuokraan, kun raja sosiaalihuollolla oli tällä 450 euroa, ja minulla oli vuokra 520 euroa.
Ja sitten pitää itse maksaa netti-ja puhelinlittymät , joita sosiaalihuolto ei myöskään avita. Kotivakuutusta korvataan 5 euroa/kk, ja sen hintaista kotivakuutusta en ole mistään saanut, aina mennyt yli.Taidat olla oululainen, nuo maksimivuokrat on muuten vuoden 2012 tasolla ja ylimeneviä ei tosiaankaan huomioida. Sama homma vesimaksun osalta. Onneksi täällä kuitenkin sähkölasku huomioidaan, vaikka itse vuokra ja/tai vesi menisikin maksimista yli, edellisellä paikkakunnalla nimittäin ei huomioitu, mikäli jo vuokrassa tuli ylitystä.
- OulunMalli
Niin ja esimerkiksi OP-Pohjolasta saa halvimman mahdollisen kotivakuutuksen suurinpiirtein 60€ vuosimaksulla, eli se tekee nippanappa sen 5€/kk. Tietystikään tuossa halvimmassa mahdollisessa kotivakuutuksessa ei ole sitä "vastuuvakuutusta", jota ne vuokranantajat "vaatii" (on muuten laiton vaatimus), eli kyse pelkästä irtaimistovakuutuksesta pienimmällä mahdollisella arvolla ja suurimmalla mahdollisella omavastuulla.
- EPÄtasavertaista
Ok-talossa täytyy olla kiinteistövakuutus joka maksaa useita satoja euroja vuodessa. Kuitenkaan sossu ei korvaa sitä, vaan pelkän kotivakuutuksen osan.
Tämä asettaa kansalaiset epätasavertaiseen asemaan, koska vuokralaisilla ja omistusosakkeessa olevilla kiinteistövakuutus hyväksytään kokonaisuudessaan (sehän sisältyy vuokraan tai hoitovastikeeseen).
Ok-talossa asuva saa asumistukea n. 60-70 euroo max. Eihän se tietenkään riitä lähellekään todellisia asumiskustannuksia!
Kuitenkaan ei muka saisi säästää tilille vaikka laskut joutuu maksamaan kokonaisuudessaan tililtä jossain vaiheessa. Mitenkähän ne luulee että sinne tilille saa silloin rahaa?
- kiinteistövakuutus satoja euroja
- kiinteistövero satoja euroja
- tontinvuokra satoja euroja jopa tuhansia euroja
- vesilasku
- sähkölasku jopa satoja euroja kuukaudessa
- jätelasku
- nuohous
- jne... muu kunnossa pito ja huolto - Pitkäaikatyötön
EPÄtasavertaista kirjoitti:
Ok-talossa täytyy olla kiinteistövakuutus joka maksaa useita satoja euroja vuodessa. Kuitenkaan sossu ei korvaa sitä, vaan pelkän kotivakuutuksen osan.
Tämä asettaa kansalaiset epätasavertaiseen asemaan, koska vuokralaisilla ja omistusosakkeessa olevilla kiinteistövakuutus hyväksytään kokonaisuudessaan (sehän sisältyy vuokraan tai hoitovastikeeseen).
Ok-talossa asuva saa asumistukea n. 60-70 euroo max. Eihän se tietenkään riitä lähellekään todellisia asumiskustannuksia!
Kuitenkaan ei muka saisi säästää tilille vaikka laskut joutuu maksamaan kokonaisuudessaan tililtä jossain vaiheessa. Mitenkähän ne luulee että sinne tilille saa silloin rahaa?
- kiinteistövakuutus satoja euroja
- kiinteistövero satoja euroja
- tontinvuokra satoja euroja jopa tuhansia euroja
- vesilasku
- sähkölasku jopa satoja euroja kuukaudessa
- jätelasku
- nuohous
- jne... muu kunnossa pito ja huoltoAlin yhden henkilön hyväksyttävien omakotitalon hoitomenojen maksimi on tänä vuonna 97 e/kk. Siitä 80 % on 77,60 euroa.
http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_omakotitalo
Kiinteistövero peritään osakeasunnossa hoitovastikkeen sisällä, joten tässäkin kohdellaan eri tavalla omakotiasujaa. Voisikin olla perusteltua huomioida tämä omakotiasujan asumistuessa, koska kyse on lakisääteisestä maksusta, jota ei edes kunnanvaltuuston päätöksellä voi jättää määräämättä.
Yhtäältä on selvää, että kiinteistöveron tonttiosuuden huomioiminen asumistuessa voi mennä kohtuuttomuuksiin, jos ajatellaan isojen hehtaaritonttien omistamisen veroseuraamuksia. Toisaalta kuitenkin verosta eritellään vakituisten asuinrakennusten veroprosentti, joka on nykyään vähintään 0,37 % rakennuksen arvosta. Tämä kiinteistöverolain pakottama minimimäärä voitaisiin ottaa huomioon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920654#L3P12
- mitästähänpitäissanoa
En tiedä, että saako tänne keskusteluihin enää kommentoida kun ei ole nimimerkkiä olemassa eikä ole koskaan ollutkaan, enkä halua että kukaan (muutenkaan) kyttäisi netissä kirjoittelua, mutta aiheeseen; koska se kiinnostaa, yleisellä tasolla sellainen kommentti, että mielestäni Suomen viimesijaisimman sosiaaliturvan taso ei ole liian alhainen, MUTTA jotta Suomessa köyhään väestöön kohdistuva kyykytys ja suomalaisten köyhien nälän näkeminen loppuisi
( en tiedä mikä "segmentti" maan kansalaisista kuvittelee, ettei Suomessa ole köyhiä, enkä halua tietääkään), Suomen sosiaalilainsäädännöstä pitäisi mielestäni poistattaa yksi naurettava (varmaan jostakin edellisen vuosisadan köyhäinhuoltoasetusten mukainen) pykälä, jonka perusteella köyhältä voi evätä toimeentulotuen miniminkin kokonaan, jos köyhä saa satunnaistakin avustusta omilta läheisiltään. Olen puhunut.
Tavallaan uskon kyllä siihenkin, että ei rikas maa Suomi ainakaan köyhien tukien kanssa erityisen avokätinen ole, mutta kun tuossa viestissä ei ole lukuja, en osaa ottaa kantaa. Jospa annetaan sen porukan uskoa iltapäivälehtiä, joilla menee niin kivasti, että maitopurkin hintaa eivät edes kysyessä tiedä, eipä se ole keneltäkään pois. Tietysti paras olisi, että jos hyvätuloisetkin ymmärtäisivät ( en tarkoita keskiluokkaa), että ei se ole ilmaista käyttää julkisia palveluita...- KaikkiEIsaamitään
Ei läheskään kaikki saa mitään muuta. Moni ei saa edes sitä perusosaa 480 e/kk.
Jos sulla ei ole vuokra-asuntoo, et saa asumistukee..
Pienyrittäjät eivät saa yhtään mitään, vaikkei heillä olisi tuloja moneen kuukauteen. - mitästähänpitäissanoa
En tiedä, tuleeko tämä oikeaan paikkaan ja toistan, että en ole saitin rekisteroitynyt jäsen.:) Ymmärrän hyvin nimimerkin "KaikkiEIsaamitään" lukemaani tekstiä. Toivon mukaan vain luin sen oikein. Tervetuloa testaamaan, millaista on vaikka elää lapsettomana ahkerasti lukeneena ja tutkinnonkin omaavana ja opintoaikoinakin usein vaativaa työtä tehneenä veronmaksajana ja työtä vieroksumattomana yliopisto-opiskelijana lama- Suomessa, jolta on sairauden vuoksi opinnot pitkittyneet, sosiaaliturvaa. Voin kertoa, että se sosiaaliturva on nolla. Tiettyyn rajaan asti pystyy elämään pätkätöillä tai omien sukulaisten elättinä, kun yhteiskunta ei anna muuta kuin asumistuen lapsettomalle, mutta rajat on kaikessa. Monet joutuvat lopettamaan esimerkiksi opintonsakin viittä vailla maistereina byrokratian vuoksi: mikäli jos et ole lapsiperheellinen, mikäli jos et ole pilannut elämääsi siten holtittomalla tavalla että joutuisit päähän paijatun hyysätyn asemaan, jos et ole rikas: sinä et saa mitään.
Toivon, että tuo on joku vitsi, että joku kirjoittaa mulle noin. Minä luulen, että kukaan ei saa toimeentulotuen täyttä perusosaa. Tosin, ei ole kokemusta sellaisesta elämästä, missä saisi jotakin esim. työttömyysturvaa samaan aikaan, kun pamppaloi sossuun. Onko sellaisiakin muka, saako jotkut minimisosiaaliturvaa? Tietämättömän kysymys ja aidosti en v*ttuile. Sossu on paikka, mihin kukaan ei mielellään varmaan koskaan jalallaan astu. On epämiellyttävää edes ajatuksena, että miten ihmisarvo mitataan tässä nykyisessä mukamas "hyvinvointivaltiossa", missä 480 euroa pitää "anoa" kuukausittain jos olisi nälkäkuolema edessä, mutta jossa samassa valtiossa samaan aikaan vaikkapa kahden vanhemman ja viiden lapsen perhe valittaa siitä, että lapsilisät ovat vain tonni kuukaudessakuntalisineen.
Minusta on törkeää touhua koko bisneslogiikalle altistettu julkinen sektori.
Olet oikeassa, että pienyrittäjien aseman täytyy olla sosiaaliturvan kannalta usein mahdoton. Mutta niin se on monille muillekin ihmisryhmille. Esimerkkiä olisi paljon. Jotenkin toivoo, että ihmiset jaksaisi niiden tilastomaakareiden keskellä, joiden väite on, että kaikki tässä maassa pärjää ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Kukaan tietysti ei pysty ajatteluaan rakentamaan kuin omasta tilanteestaan. En usko, että mikään köyhä nälkää näkevä on kateellinen kenellekään: ne pitäis pyytäää eduskuntaan esittämään kokemuspohjaa, olis aika asiallista. - eipäMuuta
"mutta jossa samassa valtiossa samaan aikaan vaikkapa kahden vanhemman ja viiden lapsen perhe valittaa siitä, että lapsilisät ovat vain tonni kuukaudessakuntalisineen."
Tiedän perheistä joiden lapset ovat nostaneet koko valtion takaaman opintolainan vaikka eivät sitä edes tarvitse ja laittaneet sen rahastoihin tuottoa kasvamaan, koska se on ilmaista rahaa. Myös veronmaksajien makasamat lapsilisät on laitettu kaikki pörssi osakkeisiin kun rahaa tulee muutenkin ovista ja ikkunoista.
Jostain syystä ihmiset eivät näe mitään väärää siinä, että rikkaat perheet laittavat valtion maksamia tukia pörssiosakkeisiin kun eivät niitä tarvitse, mutta auta armias jos joku köyhä perhe joka joutuu sossusta hakemaan kuukausittain saa ruoka rahaa sitä leimaamisen määrää vaikka joka sentti menee tarpeeseen eikä mihinkään pörssi osakkeisiin tai rahastoihin.
Jotenkin tuntuu, että kohtuus on tästä maasta kuollut kokonaan kun ei tajuta enää edes hävetä. - lio8iy
Myös veronmaksajien makasamat lapsilisät on laitettu kaikki------Varsinkin kaupungien omakotialueilla nuoriso menee harrastuksiin, kouluun omalla mopoautolla kun noilla busseilla pääsee niin huonosti.
- PJTa
KaikkiEIsaamitään kirjoitti:
Pienyrittäjät eivät saa yhtään mitään, vaikkei heillä olisi tuloja moneen kuukauteen.Perusturva kuuluu kaikille.Kela työtömälle ,työmarkkinatuki n.700 - verot (ks.kela sivut).Asumistuki ei ole Suomessa täysimääräine,joten omavatsuu menee peruspäivärahasta.Tuolla yhtälöllä ei laskuja makseta ja harkinnanvarainen toimeentulotuki astuu kuvioihin.Tuossavaiheessa ei omaisuutta saa olla.(oma asunto kyllä ja sekin tulisi olla velaton,kenenkään velkoja kun ei yhteiskunta lyhennä).
Asunnonsuhteen on kriteerejä.Neliöt tulee olla asujien lukumäärän suhteen kohdallaan,ylimääräisiä neliöitä ei hyväksytä.Lisäksi on lukuisia tapauksia,kun vuokraa ei hyväksytä lainkaan tukien piiriin.Näin käy mm. nuorilla aikuisilla,joilla ei ole työtä,eikä mahdollisuutta asuntoon,jolloin vanhempien nurkissa asumista ei katsota asumiskuluista.Tilanne on falski sillä kaikki eivät ole elatuskykyisä vanhemmista,vaan myös mm. työttömiä.
Eu kannan otto on paikallaan ja tuo perusosuus ,jonka pareustuslaki jo sinänsä takaa kuuluu kaikille aikuisille, toimeentulo mahdollisuuden takaamiseksi. - Pitkäaikatyötön
KaikkiEIsaamitään kirjoitti:
Pienyrittäjät eivät saa yhtään mitään, vaikkei heillä olisi tuloja moneen kuukauteen.Vuokra-asunto ei ole edellytys asumistuelle. Itse olen saanut työttömänä asumistukea osakeasuntooni, ja saan nytkin parisataa euroa joka kuukausi.
"Yleinen asumistuki on tarkoitettu helpottamaan pienituloisten ruokakuntien asumismenoissa. Voit saada yleistä asumistukea vuokra- tai omistusasuntoon."
http://www.kela.fi/asumistuki;jsessionid=2220019F1193E9FCE1032B9E56D0CEC6
- Vähintään776euroa
Vähimmäistaso ei saisi missään tapauksessa alittaa 40 % mediaanitulosta eli toissa vuonna 776 euroa kuukaudessa.
Suomessa sosiaalitukea saavia kotitalouksia arvioitiin olevan n. 245.000 vuonna 2013.
Suuri osa näistä ei saa lähellekään 776 euroa joka kuukausi.
Tiedän montakin työtöntä jotka eivät todellakaan saa tuota 776 e/kk vaan huomattavasti vähemmän.- viranhaltija
Usein työtön saa toimeentulotukea, jos ei suoraan omalla tilille, maksavat joitakin laskuja. Nämä maksetut laskut kuuluu laskea myös tuohon sosiaalituen kokonaismäärään. Kukaan ei suomessa asu ja syö alle 500 e/kk. Toimeentulotuen perusosakin on jo 480 e joka ei siis sisällä vielä asumisen/terveydenhuollon kuluja.Jos joku joutuu itse maksamaan vuokrat, sähköt ym.elämisen lisäksi tuosta 480 eurosta, lienee viisasta saattaa sosiaalityöntekijän päätös sosiaalilautakunnan tarkistettavaksi. Kaikista viranhaltijan päätöksistä saa valittaa! Vaikka tuki ei tule suoraan työttömälle, on se kuitenkin sellaista tuloa jota palkallinen ei saa. Moni palkallinenkin joutuu elämään alle 500 e/kk ruokaan, vaatteisiibn, puhelimeen, vakutuuksiin ym ym.
Mutta siis, ihminen jota työttömyys tms. taloutta kaatava tekijä rasittaa, ei saisi joutua epäasiallisen kohtelun kohteeksi, työttömyys/köyhyys on harvojen oma valinta. Jaksamista kaikille köyhyysloukussa kamppaileville.
- Ex-nollatuloinen
Itse saan toimeentulotuen perusosana 412,68 ja sillä on pärjättävä. Siinä in kaikki tuloni ja sitä voidaan milloin tahansa alentaa jopa 40 prosenttia, näin on aiemmin tehtykin.
Olen aikuinen ja joudun asumaan vanhempien luona. Minulla on kuitenkin oma talous ja minun pitäisi pystyä osallistumaan asumiskuluihin, mutta en pysty koska en voi saada täyttä toimeentulotukea ja asumustukea en voi saada lainkaan.
Harkinnanvaraista tukea en saa, suojaväri tai korkea sosiaalinen status puuttuu.- miksikk
On se niin väärin! Minäkään en saa enkä ole koskaan saanut yhtään toimeentulotukea enkä asumistukea enkä edes työttömyysturvaa. Itse on pitänyt raataa työssä, mutta tuloni menevät työn vieroksujille. Tämä on kansallinen häpeä ja rikos.
Jos saisin edes toimeentulotuen minimin repeisin riemusta. Miksi minulle ei kuulu tuota ilmaista rahaa? Miksi minun vuokraa ei makseta? Miksi minun pitää tehdä töitä? Miksi minua riistetään? Miksi? - MilläElätIlmanTyötä
No milläs sää sit elät kun sulla ei oo työpaikkaa eikä kukaa palkkaa sua eikä siis maksa sulle palkkaa?
- miksikk
Sanoinhan, että itse pitää raataa työssä. Sillä on elettävä ja elätettävä joku toimeentulotuen asiakas lisäksi. Miksei minulle makseta tuota ilmaista tukea? Ansaitsisin sen yhtä hyvin ja ehkä paremminkin kuin kaiken maailman joutolaiset.
Nytkin pitää lähteä illaksi töihin.
- Viracocha
Itse olen kuolemansairaana tapellut sosiaalivirastoa vastaan nyt 8v! Välillä paremmin tuloksin, välillä huonommin ja vain yhtenä vuonna olen saanut sen, mitä laki lupaa! Mistään ja kenestäkään ei ole ollut apua asioiden korjaamiseksi! Se kertoo, miten suuri valta sosterilla on Suolessamme! Juuri tällä hetkellä tilanteeni on se, että sairaala on pistänyt hoitosuhteeni poikki, lääkkeet on loppu, sosiaalitoimi on jaettu perustoimeentuloon ja aikuissosiaalitoimeen, molemmat eri paikoissa, eikä päätöksistä mitään tietoa!
- Kroonisestisairas
Mulla muuten on sama tilanne kun sinulla. Sairastan kroonista parantumatonta tulehdusaisairautta, joka pahenee ajoittain niin, että menen todella heikkoon kuntoon en kykene kuin nukkumaan pahimpina kausina. En jaksa tehdä itselleni edes ruokaa aina ja syön sitten viikkoja pelkkää leipää jos jaksan pahimpina kausina syödä ollenkaan.
En ole saanut sitten vuodesta 2008 lähtien yhtenäkään vuonna saanut edes sitä pienintä minimi toimeentuloa mikä laissa on määrätty kaikkein pienimmäksi toimeentuloksi, koska voimat ei riitä viranomaisen kanssa tappeluun. En siis edes sitä 500€ kuussa. Pakollisiin asumismenoihin liittyviä laskujakin on jäänyt maksamatta tämän takia vaikka en ole ottanut senttiäkään velkaa ikinä ja olen ulosotossa.
Itselläni on sama hoitosuhde on poikki eikä lääkkeisiin ole rahaa (no eipä tähän sairauteen hoitoa ole pelkkia oireita lievittäviä lääkkeitä vain).
Että sellainen hyvinvointi valtio tämä suomi. Kiitos vain päättäjät, rikkaat, poliitikot ja muut.
- Viracocha
Toivottavasti eutanasia tulee pian!
- Yksineläjä
Niin, no kyllä sillä vajaalla 300 e tulee toimeen, jos käy lidl:ssä ja alennusmyynneissä.
- vaipie
Eipä ole siellä EU:saa taidettu ottaa huomioon, että meillä tuon 480 euron rahasumman lisäksi toimeentulotukiasiakkaille maksetaan asunto, lämpö, vesi, sähkö, kotivakuutus ja sairaanhoito. Loppusummaksi tulee helposti 1500 euroa. Onkohan virolaisen keskipalkkakaan niin paljon. Meilläkin joidenkin ei kannata käydä töissä, koska sossusta saa paremman tai vähintään yhtä hyvän toimeentulon kuin työstä.
Että se sossutuen pienuudesta Suomessa.- wertu
"rahasumman lisäksi toimeentulotukiasiakkaille maksetaan asunto, lämpö, vesi, sähkö, kotivakuutus ja sairaanhoito."
Et ole tainnut ottaa huomioon, että ei nämä rahat sille köyhälle jää vaan ne menevät asunnot omistaville rikkaille, pörssiyhtiöille, keskuslämmityslaskuina ja vesilaskuina, jotka laki pakottaa maksamaan tai ihan vaan vuokrana kuinka paljon rikas kehtaa pyytää.
Köyhä on vain välikäsi kun veronmaksajien rahat siirretään pörssi sijoittajille. - Ex-nollatuloinen
En saa mitään tukea asumiskuluihin. Saan vain toimeentulotuen perusosaa 412,68.
Ja tosiaan kaikki nämä kansalaisen tuet ovat itseasiassa vain tulonsiirto rikkaille. Kaikki tukirahat menevät peruskulutuksen kautta suoraan rikkaille. Köyhälle ei jää mitään. - MonetEIsaa
Niin tosiasia on etteivät läheskään kaikki saa yhtään mitään muuta.
Asunnottomat, jotka asuvat kavereiden nurkissa, saavat vain sen 480 e/kk jos sitäkään kun sossu kieroilee jotain.
Pienyrittäjät eivät saa edes sitä 480 e/kk vaikkei tuloja olisi ollut moneen kuukauteen.
Omistusasujat eivät saa väittämättä asumistukea kuin muutaman kympin, joka ei millään riitä oikeisiin asumiskuluihin.
Moni sossutukeen oikeutettu ei vaan jaksa tapella viranomaisten kanssa saadakseen sen mikä heille kuuluu. - tämäkuuluu
Sossun tukiaiset ei ole mikään itsestään selvä oikeus. Laki suo mahdollisuuden saada tukea vaikeuksissa. Laki voidaan muuttaa milloin vain.
Ihmisen kuuluu tehdä töitä ja elättää itse itsensä silloin kun on aikuinen ja työkykyinen. Se on ainoa, mikä heille kuuluu. Ei todellakaan kuulu mitään sossutukia. Ikävä juttu, mutta sellaista elämä on. - orjamies39
No vitut makseta mitään sairaanhoitoa. itse olen 480 eurosta aina saanut maksaa hammaslääkäri laskut ja muut lääkäri kulut. Olen yksin asuva, lapseton toimeentulotuen saaja. Olin orjatöissä ja loukkasin jalkani ja jalka pakettiin ja kulut joutusin maksamaan siitä 480 eurosta.
- vaipie
wertu kirjoitti:
"rahasumman lisäksi toimeentulotukiasiakkaille maksetaan asunto, lämpö, vesi, sähkö, kotivakuutus ja sairaanhoito."
Et ole tainnut ottaa huomioon, että ei nämä rahat sille köyhälle jää vaan ne menevät asunnot omistaville rikkaille, pörssiyhtiöille, keskuslämmityslaskuina ja vesilaskuina, jotka laki pakottaa maksamaan tai ihan vaan vuokrana kuinka paljon rikas kehtaa pyytää.
Köyhä on vain välikäsi kun veronmaksajien rahat siirretään pörssi sijoittajille.Eihän kenenkään esim. asumiskulut omalle pankkitilille jää ja sinne pesää tee, vaikka olisi millaiset tulot. Myös rikkaat maksavat asumisestaan johonkin. Myös rikkaat maksavat vedestä, sähköstä ja lämmöstä, ellei omista sellaista maata ja vettä, mistä saa oman veden ja voi perustaa oman sähkövoimalan ja kasvattaa itse lämmityspuut. Sittenkin on jonkun hoidettava nämä vedenkuljetukset, sähkövoimalaa ei tule ilmaiseksi eikä metsä muutu lämmityspuiksi ja siirry takkaan itsestään. Vain köyhimmille tämä kaikki maksetaan yhteiskunnan varoista.
Tosi tyhmä köyhä kuvittelee, että rikkaille tulee kaikki itsestään ihan kuten köyhille. Ja joku pöllöpää uskoo, että rikkaan välttämättömät menot ovat tuloja. Se on satua. - VainVuokrallaSaa
Entäs kun köyhä mummeli asuu pienessä vanhassa homeisessa mummonmökissään ja saa asumistukea ainoastaan 60 e/kk?
Ei sillä kuule maksella:
- kiinteistöveroa,
- kiinteistövakuutusta,
- sähkölämmitystä,
- vesllaskua
- jätelaskua,
- tontin vuokraa,
- pakollista nuohousta,
jne.
Vain vuokrakämpässä olevat pääsevät rahastamaan veronmaksajia.
Muita sorretaan. - HyvinhänSullaMenee
VainVuokrallaSaa kirjoitti:
Entäs kun köyhä mummeli asuu pienessä vanhassa homeisessa mummonmökissään ja saa asumistukea ainoastaan 60 e/kk?
Ei sillä kuule maksella:
- kiinteistöveroa,
- kiinteistövakuutusta,
- sähkölämmitystä,
- vesllaskua
- jätelaskua,
- tontin vuokraa,
- pakollista nuohousta,
jne.
Vain vuokrakämpässä olevat pääsevät rahastamaan veronmaksajia.
Muita sorretaan.Saat sentään tuota asumistukea 60€/kk, itse asuin aikoinaan puulämmitteisessä "mummonmökissä" ja ongelma oli se, ettei asumistukea saanut ollenkaan vaikka olin työttömänä kelarahalla, toisekseen sossustakaan ei herunut mitään, koska "asumiskulut on niin pienet" (itse tehdyt polttopuut peräkärryn kanssa kerätyistä jätepuista, minimaalisen pieni sähkölasku, vesilasku, jätemaksu, kotivakuutus, lainan lyhennys & korot, kiinteistövero..) Olisi siis kuulemma pitänyt olla ISOMMAT asumiskulut, että olisi ollut oikeutta tt-tukeen. Siinäpä sitten kituutettiin kelarahoilla ja makseltiin usein isoina erinä tulevia vuotuisia kustannuksia.....
- gfhgfhgfhgfjdg
wertu kirjoitti:
Köyhä on vain välikäsi kun veronmaksajien rahat siirretään pörssi sijoittajille.Mitä hittoa. Niinhän ne menevät palkannauttijankinkin kukkarosta eteenpäin. Miten tyhmiä ihmisiä täällä voi olla! Ehdotan että otetaan nämä käteen jäämättömät lisät kaikilta kitisijöiltä pois kun kertran jatkuvasti ne unohdetaan laskelmista.
- 1000alle
Nämä etuudet eivät täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia
Sosiaalinen peruskirja edellyttää, että minimimäärien tulee olla vähintään 50 % kansalaisten mediaanitulosta eli 970 euroa kuukaudessa vuonna 2013.
Vähimmäistaso ei saisi missään tapauksessa alittaa 40 % mediaanitulosta eli toissa vuonna 776 euroa kuukaudessa.
Sairauspäivä-, äitiyspäivä-, ja kuntoutusraha sekä takuueläke ja työttömyysturvan peruspäiväraha rikkoivat 40 prosentin säännöstä.
Työmarkkinatuki ja toimeentulotuen perusosa jäivät selvästi alle 50 prosenttia mediaanitulosta.
http://yle.fi/uutiset/euroopan_neuvostolta_sapiskaa_suomelle_liian_matalasta_sosiaaliturvasta/7797709
EI OLE LÖÖPPI UUTINEN.
Ihan työeläkkeissä n. 20 % jää myös alle noiden.- InvestoikaaKöyhiin
Suomalaisille maksatut sosiaalituet eivät ole kuluja vaan investointeja!
Niillä pidetään Suomen pyörät pyörimässä ja lisätään kulutusta.
Suomessa sossutuella taatusti ostetaan Suomesta ruokaa, palveluita ja tavaroita, joka omalta osaltaan auttaa työllistämään suomalaisia. - mitästähänpitäissanoa
Voisi ollakin loogista, että alle tuhannen euron säännöllisillä kuukausituloilla alkaa Suomessa (kallis maa) olla vaikea elää "normaalia" elämää. Suomessa kun maksaa muun muassa infrastuktuurin ylläpito paljon jo haastavista sääolosuhteista johtuen ja siten muunmuassa julkisen liikenteen käyttäminen on turkasen kallista, talvisin maksaa asuntojen lämmityskulut paljon ja ylipäätään "normaalielämään" osallistuminen alkaa edellyttää köyhiltäkin jo kohta älypuhelimia ja tietokoneita, mitä tuskin toimeentulotuesta tai pienimmistä perhetuista tai työttömyyskorvauksista tai opintotuista ostellaan...
En usko, että toimeentulon alarajoilla olevat ihmiset kadehtii ketään tai mitään siitä, ettei ole varaa ostaa joka kuukausi uusia merkkivaatteita tai ettei pysty harrastamaan liikuntaharrastuksia tai kulttuuriharrastuksia niiden hintavuuden vuoksi ( rikkaat ne sellaisista valittaa), mutta on varmaan aika selvää, veikkaisin, että ei paljoa yhteiskunnallista luovuutta ja innovatiivisuutta ja sitä kautta yhteiskunnan taloudellistakaan menestystä lisää, jos työttömät passivoituvat koteihinsa siksi, että kahvikupin kahvilassa juominen veisi talouden konkurssiin tai että jos pitää valita, ostaako ruokaa vaiko pakolliset lääkkeet jokakuukausittaisten pakollisten laskujen maksun jälkeen.
Mielenkiintoista kyllä se, että kuinka valtamedia hokee, että Suomessa maailman paras sosiaaliturva. Tiedän hyvin että on akateemisia tutkimuksia, joissa ollaan vahvasti toista mieltä, mutta ehkä se järkyttäisi jossakin omahyväistä tilaa liikaa, jos muuta puhuttaisiin. Eihän kenestäkään nimittäin ole kivaa ajatella, että köyhiä on Suomessakin ja että heidän nälän näkemisestään piittaaminen on Suomessa ehkä(?) kolmannen sektorin järjestöjen varassa, suurin piirtein.;)
Se on sellaista ns. "reserviajattelua", että tietty osa ihmisistä syrjäytetään köyhyyteen odottelemaan parempia aikoja. Heitä sitten tietty talouseliitti mielellään syyllistää milloin tyhmyydestä, milloin köyhyydestä ja milloin mistäkin ja tyhmä osa keskiluokkaa peesaa sosiaalisen median avulla. Valinnan vapaus tietyssä mielessä on toki jokaisella, mutta yhtään yhteiskunnan todellisuutta tietävät ymmärtävät, että esimerkiksi työttömyys ei aina ole oma valinta, tai puhumattakaan siitä, että ylpeä suomalainen helpolla menisi sossuun maan historian tuntien.
Tarkoitus kommentoida siis nimimerkin "1000alle" tekstiin... - Nairu_teoria
mitästähänpitäissanoa kirjoitti:
Voisi ollakin loogista, että alle tuhannen euron säännöllisillä kuukausituloilla alkaa Suomessa (kallis maa) olla vaikea elää "normaalia" elämää. Suomessa kun maksaa muun muassa infrastuktuurin ylläpito paljon jo haastavista sääolosuhteista johtuen ja siten muunmuassa julkisen liikenteen käyttäminen on turkasen kallista, talvisin maksaa asuntojen lämmityskulut paljon ja ylipäätään "normaalielämään" osallistuminen alkaa edellyttää köyhiltäkin jo kohta älypuhelimia ja tietokoneita, mitä tuskin toimeentulotuesta tai pienimmistä perhetuista tai työttömyyskorvauksista tai opintotuista ostellaan...
En usko, että toimeentulon alarajoilla olevat ihmiset kadehtii ketään tai mitään siitä, ettei ole varaa ostaa joka kuukausi uusia merkkivaatteita tai ettei pysty harrastamaan liikuntaharrastuksia tai kulttuuriharrastuksia niiden hintavuuden vuoksi ( rikkaat ne sellaisista valittaa), mutta on varmaan aika selvää, veikkaisin, että ei paljoa yhteiskunnallista luovuutta ja innovatiivisuutta ja sitä kautta yhteiskunnan taloudellistakaan menestystä lisää, jos työttömät passivoituvat koteihinsa siksi, että kahvikupin kahvilassa juominen veisi talouden konkurssiin tai että jos pitää valita, ostaako ruokaa vaiko pakolliset lääkkeet jokakuukausittaisten pakollisten laskujen maksun jälkeen.
Mielenkiintoista kyllä se, että kuinka valtamedia hokee, että Suomessa maailman paras sosiaaliturva. Tiedän hyvin että on akateemisia tutkimuksia, joissa ollaan vahvasti toista mieltä, mutta ehkä se järkyttäisi jossakin omahyväistä tilaa liikaa, jos muuta puhuttaisiin. Eihän kenestäkään nimittäin ole kivaa ajatella, että köyhiä on Suomessakin ja että heidän nälän näkemisestään piittaaminen on Suomessa ehkä(?) kolmannen sektorin järjestöjen varassa, suurin piirtein.;)
Se on sellaista ns. "reserviajattelua", että tietty osa ihmisistä syrjäytetään köyhyyteen odottelemaan parempia aikoja. Heitä sitten tietty talouseliitti mielellään syyllistää milloin tyhmyydestä, milloin köyhyydestä ja milloin mistäkin ja tyhmä osa keskiluokkaa peesaa sosiaalisen median avulla. Valinnan vapaus tietyssä mielessä on toki jokaisella, mutta yhtään yhteiskunnan todellisuutta tietävät ymmärtävät, että esimerkiksi työttömyys ei aina ole oma valinta, tai puhumattakaan siitä, että ylpeä suomalainen helpolla menisi sossuun maan historian tuntien.
Tarkoitus kommentoida siis nimimerkin "1000alle" tekstiin..."Se on sellaista ns. "reserviajattelua", että tietty osa ihmisistä syrjäytetään köyhyyteen odottelemaan parempia aikoja."
NAIRU-teoria (non-accelerating inflation rate of unemployment) joka on ollut Suomessakin käytössä jo vuosia, eli työttömyys ei ole epäonnistuminen, vaan työttömyyttä käytetään politiikassa palkkojen kurissa pitämiseen, Suomen NAIRU-tason on katsottu olevan n. 8% jonka verran pitää työttömyyttä vähintään olla.
" Nykyään viranomaiset laskevat erilaisia arvioita NAIRU konseptille ja työttömyyden uhatessa laskea liian alhaiseksi he rupavat hillitsemään talouskasvua työttömyyden kasvattamiseksi. Tällaisella talouspolitiikalla ei enää saavuteta niin alhaisia työttömyysasteita kuin oli mahdollista vielä saavuttaa ennen NAIRU konseptin tuloa suosioon.[1]
NAIRU teorian mukaan "täystyöllisyyteen" viittaavaa työttömyysastetta voidaan alentaa vain tekemällä rakenteellisia uudistuksia: näillä tarkoitetaan esimerkiksi työttömyysturvan heikentämistä jotta ihmisillä olisi enemmän kannustimia hakea työpaikkoja ja ammattiliittojen vallan rajoittamista jotta niiden toiminta ei häiritsisi työmarkkinoiden luonnollista toimintaa.[1]"
http://fi.wikipedia.org/wiki/NAIRU - örfröyh
Nairu_teoria kirjoitti:
"Se on sellaista ns. "reserviajattelua", että tietty osa ihmisistä syrjäytetään köyhyyteen odottelemaan parempia aikoja."
NAIRU-teoria (non-accelerating inflation rate of unemployment) joka on ollut Suomessakin käytössä jo vuosia, eli työttömyys ei ole epäonnistuminen, vaan työttömyyttä käytetään politiikassa palkkojen kurissa pitämiseen, Suomen NAIRU-tason on katsottu olevan n. 8% jonka verran pitää työttömyyttä vähintään olla.
" Nykyään viranomaiset laskevat erilaisia arvioita NAIRU konseptille ja työttömyyden uhatessa laskea liian alhaiseksi he rupavat hillitsemään talouskasvua työttömyyden kasvattamiseksi. Tällaisella talouspolitiikalla ei enää saavuteta niin alhaisia työttömyysasteita kuin oli mahdollista vielä saavuttaa ennen NAIRU konseptin tuloa suosioon.[1]
NAIRU teorian mukaan "täystyöllisyyteen" viittaavaa työttömyysastetta voidaan alentaa vain tekemällä rakenteellisia uudistuksia: näillä tarkoitetaan esimerkiksi työttömyysturvan heikentämistä jotta ihmisillä olisi enemmän kannustimia hakea työpaikkoja ja ammattiliittojen vallan rajoittamista jotta niiden toiminta ei häiritsisi työmarkkinoiden luonnollista toimintaa.[1]"
http://fi.wikipedia.org/wiki/NAIRURakenteellisia uudituksiahan on tehty jo vuosia ja velka vain kasvaa, tämä talousmalli on syvältä eikä toimi, tuloksena talouskatastrofi Kreikan tapaan koko EU-alueelle.
- mitästohonpitäissanoa
Täällä nimettömillä palstoilla on vähän outo tyyli lainailla viestejä... Tossakin otettiin lause multa, toi nimimerkki "Nairu_teoria". Mistä syystä ei viitti itse viestilainauksia muiden viesteistä käyttääkään, kun ei omista täällä edes omia tekstejään.
Jos keskustelussa oikeasti puhutaan talouspoliittisista teorioista, niin kyllähän se tunnettua on, että eräänlainen teoria hillitä velkadeflaatiota yhteiskunnan lamatilanteessa on vähentää työttömyyskustannuksia työttömien määrää keinotekoisesti lisäämällä. Siirtämällä siis rahaa julkisen sektorin palveluista yksityisen sektorin yritysten pystyssä pitämiseen, kun yksityinen ja julkinen sektorihan toimivat limittäin. Eri asia sitten se, että ketkä siitä hyötyvät ja ketkä eivät, eivät ainakaan työttömät ihmiset. Ja en tiedä mikä teoria tuo on, tämä ei ole mikään akateeminen keskustelu.
Itse sitä mieltä, että kukaan ei hyödy, jos pienituloisimpien sosiaalietuuksia vielä alennetaan. Ja lienee fakta, että sosiaalietuudet eivät ole Suomessa EU:n mitään huippua, mutta antaa niiden luulla, jotka niin haluavat luulla. - korjaaus
Tuosta rikkomuksesta johtuen Suomen pitäisi saada sanktioita EU:lta . EUJäsen maksut kaksinkertaiseksi kunnes kunnes Suomi täyttää sosiaalisen perusturvan vaatimukset.
- Viha1
suomessa nyt hyvänen aika köyhyyttä ole, ja kukaan ei tienaakaan alle 2500€/kk. Mutta 8000€ ei riitä palkaksi silti kansanedustajille jne. Näin on. Kysykää vaikka kokoomukselta. Ja heikommasta aineksesta pitää päästä eroon, heillä ei ole oikeutta elää, kysykää sekoomukselta vaikka sekin. Saatte varman vastauksen: " helppo se on siinä elää juu kun "me" maksemme" jne.... Niin, on se kurjaa kun itsellä on varmaan tosi kurja olla kun tienaa vain 8000€/kk ja lisät päälle. Geenimuunneltua ruokaa, vaarallisia lisäaineita, tupakkaa, alkoholia jne. Varma keino päästä eroon "heikommasta aineksesta" joka heiltä tuossa lipsahtikin kerran. Onneksi tajuan missä mennään, rahalla ei voi ostaa älykkyyttä. Kyllä kokoomuslaiset sen tekisivät jos se olisi mahdollista. Toki, sentyyppiset ihmiset varmasti luulevat, ettei köyhä voi olla älykäs. Siinäpä se heidän epä-älyllisyytensä juuri ilmeneekin, sillä on tutkittu ja todistettu, että varallisuus, koulutus jne. eivät kerro ihmisen älykkyydestä mitään. Jokin pummi jossain ostarin helmalla kuset housussa voi olla ja usein jopa onkin älykkäämpi kuin vaikka joku äleksänder stupido. Miettikää sitä. Tyhmyys asuu kokoomus väessä, eivät edes itse ymmärrä sitä. Vihaan heitä. Ajavat asiat juuri siihen suuntaan, että vain rikkaalla on tyyliin oikeus elämään. Miettikää vähän! Oikeasti! Vain rikkailla on rahaa kunnolliseen terveelliseen ruokaan, kunnolliseen terveydenhoitoon jne! Ikään kuin tätä ei huomattaisi. Minä ainakin huomaan kehityksen, olen huomannut jo vuosia. Eipä ole helppoa olla enää köyhä 10 vuoden päästä. Mutta minkäs teet, jos et asialle voi mitään syystä tai toisesta. Kaikki eivät voi olla rikkaita pankinjohtajia. Kuten porvareiden mielestä pitäisi. Muuten ei ole oikeutta elämään. On se erittäin hieno "arvo maailma" ja varsin humaani kaikenlisäksi, todellakin.
- DEMAREIDENsyytä
Perustulolla on kannatusta yli puoluerajojen. Vuoden takaisessa Helsingin Sanomien TNS Gallupilla teettämässä selvityksessä 54 prosenttia vastaajista kannatti perustuloa.
Perustulo merkitsisi sosiaaliturvan mullistusta.
Perustulo lisäisi itsensä työllistämistä ja yrittäjyyttä ja vähentää sosiaalipalvelujen käyttöä.
Demarit vastustavat, koska uskovat että perustulo murentaisi työntekijoiden neuvotteluvoimaa, ja työmarkkinoille syntyisi lisää matalapalkka-aloja.
- Jos ois perustulo, ja tietäis että rahaa saisi myös ensi kuussa ilman että tarvii alkaa pelleillä virastoissa, niin pystyishän sitä suunnittelee elämäänsä pidemmälle, sanoo valtimolainen Teemu Kukka.
Eduskunnassa perustulosta on keskusteltu useaan otteeseen läpi vuosikymmenten. Kannattajat haluaisivat purkaa perustulon avulla nykyisen sosiaaliturvajärjestestelmän kannustinloukkuja ja vähentää tukiin liittyvää byrokratiaa.
Puolueet ovat tehneet laskelmat omien perustulomalliensa tueksi.
Perustulon pitäisi olla nykyisen vähimmäisturvan, eli käytännössä täyden työmarkkinatuen suuruinen. Perusturvan varassa elävä työtön saa nyt noin 550 euroa kuukaudessa käteen.
Kokoomuksen yksittäiset kansanedustajat ovat kertoneet kannattavansa perustuloa. Heidän mukaansa perustulon pitäisi olla sen verran pieni, että se kannustaisi työntekoon.
Kokoomuksen kansanedustaja Lasse Männistö on puhunut perustulon puolesta. Hän on luonnehtinut perustuloa yksinkertaisimmaksi tavaksi purkaa nykyisiä tuloloukkuja.
Valtimon kunnassa ollaan jo yli 20 vuoden ajan yritetty järjestää perustulokokeilua, joka voisi pitkäaikaistyöttömien elämää. Perustulo, eli kaikille maksettava kuukausittainen tuki, vähentäisi Kelan byrokratiaa ja luukulta toiselle juoksemista.
Valtimolla uskotaan, että perustulon avulla kuihtuvat maaseutukylät voitaisiin pitää asutettuina.
- Entinen SAK:n johtaja (Pertti) Viinanen soitti eläkkeeltä, että minkä takia lähdet tämmöistä tekemään. Murskaatte kaiken sen, mitä SAK:ssa ollaan Forssan kokouksesta lähtien saatu aikaan, entinen kunnanjohtaja Pentti Kemppinen sanoo.
Demarit ovat syynä siihen miksei perustuloa ole vieläkään saatu!
Kaikki muut puolueet, niin vasurit ja vihreät kuin keskusta ja kokoomus haluaisivat perustulon.
Miksi demarit VIHAAVAT työttömiä?!!
Pahin työttömien vihaaja SAK-Iihalainen on taas TV1 A-studio Talk punomassa juoniaan työttömien päänmenoksi. - MitäMaksaa
Saako yksittäinen kansalainen erota EU.sta jos tahtoo?
- sailere
Saa erota. Muuta vaikka Marokkoon ja hanki Marokon kansalaisuus, niin et ole EU:n piirissä. Sveitsi olisi varmaan mukavampi maa, mutta eivät varmasti huoli sinua kansalaisekseen. Norjassa tietysti sama juttu.
- Pirunvaltaa
Onko se mikään ihme ,meillähän on vallassa porvarihallitus.He ei ihmistä säästä.Kokoomus ja demarit ovat muutenkin tuhonneet suomen talouden.Kyllä heidän tavoite näyttää olevan entisestäänkin vähentää ostovoimaa,silkkaa ahneuttaan.
- dgsfjdhgfhjdhdjg
Ehdotan että kaikilta jotka parkuu tätä alle viittäsataa ja unohtavat muut tulonsiirtonsa otetaan ne muut tulonsiirrot pois, koska niillä ei näytä olevan mitään merkitystä.
- ehdotuksista
Millainen/millaisdet kirjoittaa köyhyys-palstalle ja luulee, että sen maagisen noin viidensadan- seitsemänsadan euron päälle saavat kaikki jotakin muutakin? Tottakai valituksen käsityskulma voi olla erilainen riippuen siitä, että valittaako joku vaikka sitä, että saa yhteiskunnan perhetukien ainakin tonni per perhe lisäksi vähäistä toimeentulotukea ja joku saattaa valittaa siitäkin, että mielestään ei saa mitään yhteiskunnalta mikä voi olla tottakin jos on keskiluokkainen veronmaksaja, mutta kyllä se vaan on ihan totuus, että aika ison osan määrää Suomen kansasta pitäisi pärjätä kuussa alle neljälläsadalla eurolla ruokarahaa, ja se on vähän tän maan hintatasolla ja tän maan rikkauden huomioiden, ainakin jos halutaan, että koko kansan osaamispotentiaali saadaan pelastamaan maan kansantalous. Minä en ainakaan koskaan ole saanut yhteiskunnalta "tulonsiirtoja" = vastikkeetonta itse tienaamatonta rahaa, jonka määrissä en olisi jo nälkään kuollut ja en ole urputtanut siitäkään, muutoin kuin että onhan se tavallaan törkeää joskus sekin, että ansiosidonnaiseen verrannollisessa työmäärässä työnantajat määräävät jopa työsuhteen päättymisen jälkeen, että me kun lasketaan sun työtunnit näin, ei auta vaikka kirjanpidossa lukisi, että tyyppi teki 40 tuntia töitä viikottain, valittamatta siitä, että palkka oli verojen jälkeen alle viis euroa.
Jokainen voi määrätä oman elämänsä tiettyyn rajaan asti, mutta niiden puolella en ole, joiden mielestä työnantajat saa pissiä palkoissa linssiin ihmisiä, koska itse en enää sitä virhettä tee, että menisin tekemään töitä esim. puol vuotta yhteensä alle viiden tonnin palkalla täyspäiväisesti. Terkuin ahkera ihminen.
Suomessa ne köyhät jotka eivät ole leipäjonoissa, niitä niiden oman perheet auttavat. Leipäjonoissa seisovien määrä olisi vähintään kymmenkertainen Suomen maassa, jos yhteiskunnassa tehtäis selväksi tilastojen valossa rehdisti, että isoa osaa tän maan kansalaisista ei oikeastaan Suomen tukijärjestelmät "elätä" mitenkään, ja sen totuuden julkituomista tän maan vallanpitäjät pelkää. Tässä maassa Suomi on kustannustaso sen suuruinen, että jos vaikka sossutuki on noin kuusi euroa kaikkiin elinkustannuksiin per päivä per ihminen, ei ole epäselvää, että ne ihmiset näkee nälkää. Noin tuhannen euron säännöllisillä kuukausituloilla voi jokainen ihminen jos nuukasti elää, elää ihan inhimillistä elämää, ettei tarvitse pyörtyillä nälkään ja pystyy maksamaan laskunsa, mutta sossutuki taitaa olla yksi kolmasosa siitä, nyky- Suomessa, jos nyt ajatellaan vaikeimmassa asemassa olevia.
Ylipäätään se on törkeää, miten näillä palstoilla haukutaan köyhyydestä. En ihmettele, ettei ole koulutusta eikä paljoa mitään tajua, jos aukoo naamaansa netissä ihmisryhmille, joiden pilkkaamista sivistyneistö pitää halveksuttavana tekona. Mä en alentuisi itse vertaamaan itseäni nettipalstojen ihmisiin. Johtuu varmaan siitä, että en ole luuseri. Puolustan ihmisiä, jotka uskaltavat kertoa köyhyydestä ja parasiitteja on ne, jotka tulee köyhyys- aiheen palstoille pilaamaan aihemukaisen keskustelun. - Minullaeiolemitään
muiden kustantamia "etuisuuksia" niinkuin hienosti sanotaan. Sen sijaan olen säästänyt koko elämäni ja sijoittanut säästöt fiksusti pörssiin. Parin miljoonan salkku nyt vähän yli miljoonan plussalla joten olen lopettanut työnteon jo kauan sitten. On nykyisin aikaa viittuilla itseäni tyhmemmille vaikka aamusta iltaan.
- ajs
Kehoitan jokaista,jotka päättävät perusturvan tasostaTULEMAAN TOIMEEN,VAIKKA PUOLIVUOTTA.Se on tosi taiteilua.
- SossutukiliianISO
Olisi oikein nostaa työttömyysturvaa, sairauspäivärahaa, vanhempain- ja äitiysrahaa ja pienimpiä eläkkeitä niin, että ne olisivat 50% mediaanituloista. Mutta se ei nyt mene minulla perille, että miksi pitäisi nostaa sossutukea? Minkälainen on se ihminen, joka ei ole eläkkeellä, kuntoutustuella tai sairaspäivärahalla, ei saa työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea? Miksi joku elää jatkuvasti ja ainoana tulolähteenään pelkällä sossutuella? - En tiedä muita syitä kuin että tyyppi ei ole työtön työnhakija, mutta on kuitenkin työkelpoinen ja ilman töitä. Siis pummi. Jos on muitakin syitä niin kertokaa!
Sossun toimeentulotukihan on tarkoitettu tilapäiseksi avustukseksi, jos muut tulot ei riitä. Ei se ole mikään jatkuvaan toimeentuloon tarkoitettu ainoa tuki.- syitä
Esim pummi
lopetin yritystoiminnan kannattamattomana ja sosiaaliviraston kehoituksesta, he eivät voineet pidempään avustaa minua.
En kuitenkaan saanut työttömuuspäivärahaa, koska työkkärin päätöksen mukaan pystyin yhä hyvin työllistämään itseni yrittäjänä, vaikka olin siis luopunut jo liikepaikasta ja poistanut itseni rekistereistä.
esim pummi
Minut irtisanottiin enkä saanut ansiosidonnaista koska minulla oli sivutoiminen valokuvaustoiminimi, josta saadut tulot olivat olleet n. 2000-4000 EUR per vuosi viimeisen 3 vuoden aikana. 6kk karenssi napsahti työkkärillä virkailijan päätöksellä
Vuonna 2012 tehtiin työttömän ”moitittavan menettelyn” vuoksi noin 90 000 karenssipäätöstä, ja suuri osa näistä päätöksistä eväsi työttömyysturvan käytännössä kokonaan. - VoihanTUSKA
Tuo pienyrittäjien huono kohtelu on Suomessa myös iso epäkohta, johon pitäisi tulla parannus. Ei tarvitse ihmetellä, miksi meillä ei synny yritystoimintaa, jos vaarana on tippua sossutuelle silloin kun yrittäminen ei elätä. Pienyrittäjän, eli käytännössä useimmiten ammatinharjoittajan, pitää voida ilmoittautua työnhakijaksi ja olla oikeutettu samaan työttömyyskorvaukseen kuin muidenkin! Monella alalla nykyään pitää olla ammatinharjoittaja, että saa tehdä edes jotain töitä. Suoraan ei palkata.
- työtönmies
Töitä ei saa joten ei voi ansaita rahaa. Kyllä monet menisi töihib jos rahaa voisi ansaita työtä tekemällä ja edes hiukan enemmän kuin mitä sossutuet on. Sossutuki 485 yksinasuvalle joten sellaiset 750-850 kun voisi ansaita verojen ja laskujen jälkeen kun sais niin menisin töihin
- Kysyyvaan
Nyt jokin ei täsmää. Työtön saa työttömyyskorvausta. Joko Kelalta tai omasta työttömyyskassasta. Jopa Kelan minimi työttömyyspäiväraha on keskimäärin 705 e/kk. http://www.kela.fi/peruspaivaraha_maara
Lisäksi voi hakea asumistukea, ja jos vieläkään ei rahat riitä asumiseen ja perheen elättämiseen niin voi tietysti sossusta saada lisätukea. Mutta yksinasuva työtönmies kyllä elää ihan hyvin noillakin: työttömyyspäivärahalla ja asumistuella.
Miksi sinä työtönmies et ole ilmoittautunut työvoimatoimistoon työnhakijaksi, niin että saisit työttömysykorvausta? Miksi et hae asumistukea? - sossupummi-
Kysyyvaan kirjoitti:
Nyt jokin ei täsmää. Työtön saa työttömyyskorvausta. Joko Kelalta tai omasta työttömyyskassasta. Jopa Kelan minimi työttömyyspäiväraha on keskimäärin 705 e/kk. http://www.kela.fi/peruspaivaraha_maara
Lisäksi voi hakea asumistukea, ja jos vieläkään ei rahat riitä asumiseen ja perheen elättämiseen niin voi tietysti sossusta saada lisätukea. Mutta yksinasuva työtönmies kyllä elää ihan hyvin noillakin: työttömyyspäivärahalla ja asumistuella.
Miksi sinä työtönmies et ole ilmoittautunut työvoimatoimistoon työnhakijaksi, niin että saisit työttömysykorvausta? Miksi et hae asumistukea?Sossuraha on 485 yksinasuvalle ja sillä pitää pärjätä. Toki saa asumistukee et voi asua jossain. Sossurahasta ostat ruuan , vaatteet, puhelin, harrastukset kuten sali. Ruokaa menee jo 250 , kuntosali 50, vaatteita täyty usein ostaa joten 60-80, netti 30, puhelin, polkupyörän kumit maksaa 20-30 koska kuljen aina fillarilla niin kumit kuluu nopeesti.Eipä siit jää hirveesti euroja mihinkään muuhun. Minulta on varastettu kaksi fillaria ja se on heti 100-150 euroa uusi kunnon fillari joka ei hajoa heti joten itse ne täytyy ostaa. Siten pitää säästää rahaa vaikka pesukoneeseen jos sellainen hajoo. sossu osti kerran käytetyn pesukoneen minulle 150 eurolla ja se kesti kaks päivää eli kaks pesukertaa. Säästin sitten itse pesukoneeseen 300 ja ostin ihan uuden ja se on kestänyt jo 5 vuotta.
- Pitkäaikatyötön
Kysyyvaan kirjoitti:
Miksi sinä työtönmies et ole ilmoittautunut työvoimatoimistoon työnhakijaksi, niin että saisit työttömysykorvausta? Miksi et hae asumistukea?Minimipäiväraha on kyllä keskimäärin 705 e/kk, mutta se on veronalaista tuloa. Siitä otetaan kiinteä 20 prosentin ennakonpidätys, joten tilille maksetaan keskimäärin 564 e/kk. http://www.kela.fi/peruspaivaraha_verotus
Asumistukea maksetaan korkeintaan 80 % hyväksyttävistä asumismenoista, joten "Ruokakunta maksaa itse aina vähintään 20 % asumismenoistaan." http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki_maara-ja-verotus
Niinpä 500 e/kk asunnossa majaileva maksaa vähintään 100 euroa perusomavastuuta eli työttömälle jää 464 e. Siis jo alle toimeentulominimin (485 e), vaikka sähköt, terveyskeskusmaksut, vakuutukset ym. on vielä maksamatta. - Juurikinnäin
Niin ... eli jos saa työttömyyskorvausta minimissään sen 705 e/kk ja lisäksi 400 e/kk asumislisää, niin se tekee vähintään 1105 e/kk. Siis minimissään sen verran. Ja lisäksi voi saada vähän sossutukeakin, kuten moni pienituloinen työssäkäyväkin, harkinnan ja tarpeen mukaan.
Työtön EI siis saa pelkästään 485 e/kk sossutukea. Älkää selittäkö ihan höpöjä. Teiltä menee uskottavuus.
Jokainen, joka on edes joskus ollut töissä ja maksanut veroja, ymmärtää tämän. Jos ei ymmärrä, niin tuskin on edes työtön, vaan on ihan vaan pummi, joka ei ole koskaan töitä tehnyt tai veroja maksanut.
Kun puhutaan tuloista, puhutaan AINA bruttotulosta. Myös vertailussa oleva suomalaisten keskiansio on bruttotuloa. - NäinSeVaanMenee
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
Minimipäiväraha on kyllä keskimäärin 705 e/kk, mutta se on veronalaista tuloa. Siitä otetaan kiinteä 20 prosentin ennakonpidätys, joten tilille maksetaan keskimäärin 564 e/kk. http://www.kela.fi/peruspaivaraha_verotus
Asumistukea maksetaan korkeintaan 80 % hyväksyttävistä asumismenoista, joten "Ruokakunta maksaa itse aina vähintään 20 % asumismenoistaan." http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki_maara-ja-verotus
Niinpä 500 e/kk asunnossa majaileva maksaa vähintään 100 euroa perusomavastuuta eli työttömälle jää 464 e. Siis jo alle toimeentulominimin (485 e), vaikka sähköt, terveyskeskusmaksut, vakuutukset ym. on vielä maksamatta.Juuri tuo 20% ennakonpidätys on arsesta, puhutaan "riittävästä perusturvasta" ja sitten siitä kahmaistaan viidennes pois. Useimmissa kunnissa ei riitä edes tuo 20%, vaan jouluksi pätkähtää vielä mätkyt maksuun, kuten allekirjoittaneelle 130€ viime joulukuussa..
Asumistuen osalta ollaankin sitten jo vielä kimurantimmissa kuvioissa, monet ei saa sitä joko ollenkaan, tai sitten reippaasti vähemmän kuin se "mainittu 80% hyväksytyistä kustannuksta", kas kun ne hyväksyttävät kustannukset vaihtelee melkoisesti asuinkunnasta riippuen. Omakotitalossa asuvana työttömänä en ole ollut oikeutettu asumistukeen, vaikka tuloina oli pelkkä peruspäiväraha, syy oli "liikaa neliöitä ja liian pienet kustannukset". No talo piti myydä ja muuttaa vuokralle. Tällä hetkellä maksan vuokraa suunnilleen 100€/kk enemmän, kuin mitä tuossa talossa oli kaikki kulut keskimäärin kuukautta kohti.
Sitten mennäänkin toimeentulotuen puolelle, se se vasta on mielenkiintoinen.. periaatteessa sen pitäisi olla se "viimeisin perusturva", käytännössä näin ei ole, vaan toimeentulotuen eväämiseen, pienentämiseen, tms löytyy joka helkkarin kuukausi perusteet. Tämä tarkoittaa monessa tilanteessa sitä, että sen "viimesijaisen perusturvan" joutuu hankkimaan vippaamalla, tai epämääräisillä pimeillä tienesteillä, kuten nyt vaikkapa "aikuisviihdepalveluja tuottamalla"... - Pitkäaikatyötön
Juurikinnäin kirjoitti:
Niin ... eli jos saa työttömyyskorvausta minimissään sen 705 e/kk ja lisäksi 400 e/kk asumislisää, niin se tekee vähintään 1105 e/kk. Siis minimissään sen verran. Ja lisäksi voi saada vähän sossutukeakin, kuten moni pienituloinen työssäkäyväkin, harkinnan ja tarpeen mukaan.
Työtön EI siis saa pelkästään 485 e/kk sossutukea. Älkää selittäkö ihan höpöjä. Teiltä menee uskottavuus.
Jokainen, joka on edes joskus ollut töissä ja maksanut veroja, ymmärtää tämän. Jos ei ymmärrä, niin tuskin on edes työtön, vaan on ihan vaan pummi, joka ei ole koskaan töitä tehnyt tai veroja maksanut.
Kun puhutaan tuloista, puhutaan AINA bruttotulosta. Myös vertailussa oleva suomalaisten keskiansio on bruttotuloa.Jos puhutaan työssäkäyvien ja työttömien bruttotuloista, puhutaan yhteismitattomista asioista. Kuten totesin, työttömän veroprosentti on aina 20, mutta pienituloisella työntekijällä huomattavasti vähemmän. Kun itse sain palkkaa 1.450 e/kk, maksoin veroa 15 %. Nyt irtisanottuna minimipäivärahaa saavana tulot ovat muuttuneet -51,4 % ja veroprosentti 33,3 %. Tätä kutsutaan poliitikkojen kielellä kannustinloukkujen purkamiseksi.
- mitähähniin
Suomes 300 000-500 000 työtöntä. Minne ne kaikki laitetaan tekemään töitä sossupalkalla. Työpaikkoja ei ole kuin muutama.
- sossuorja
Tämä hoituu irtisanomisilla. Sitten voidaan teettää edullisesti työt sossuorjilla ja kilpailukykykin paranee.
- KeksittyjäHommia
Eihän orjatöissä kyse ole oikeista töistä vaan keksityistä hommista.
Toinen kaivaa ojaa edessä ja toinen täyttää kuopan perässä.
Kyllä tälläisiä hullun hommia löytyy pilvin pimein.
- Yli7562eKuussa
Suomessa on n. 700.000 virkaloista ja lisää palkataan:
Oikeusministeriö hakee parhaillaan yhdenvertaisuusvaltuutettua viiden vuoden määräaikaispestiin. Palkka on tällä hetkellä 7 562 euroa kuukaudessa, mutta koska kyseessä on sopimuspalkka, voi se olla korkeampikin.
Yhdenvertaisuusvaltuutetulla on myös oma toimisto, jossa hänellä on käytettävissään toimialaan perehtyneitä esittelijöitä ja muuta henkilöstöä.
Pomokaan ei puhalla niskaan, sillä yhdenvertaisuusvaltuutettu on ”toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton”.
Sinä maksat tämänkin palkan! Vuodessa lähes 100.000 euroa. Tälläkin maksaisi yli 16 ihmisen perustulon.
Turhat virkaloiset pitää potkia pois eikä todellakaan palkata lisää entistä suuremmilla palkoilla! - KreikkaanPERUSTULO
Kreikka suunnittelee keski-ikäisille kansalaispalkkaa. Suomalaisten rahoilla?! :o
Kreikan euroryhmälle toimittamassa ohjelmassa kaavaillaan perustuloa maan 50–65-vuotiaille kansalaisille.
Kyproksella on laadittu perustulon kaltainen noin 500 euron kuukausitulo vähävaraisille lapsiperheille.
Miksei Suomessa muka ole mahdollisuutta perustuloon kun meidänhän piti olla hyvinvointivaltio?
Kaikilla muilla persaukisilla mailla on kyllä varaa antaa perustuloa, mutta meillä ei koska maksamme muiden velkaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161