Ihmispelkoinen

solitaryman

Olen siinä tilanteessa, että en oikein tiedä mitä tehdä. Olen alle 30-vuotias mies, työtön, yksinäinen ja masentunut. En pysty oikein käydä kaupassa kuin pakolla, enkä oikein hoitamaan muitakaan asioitani ilman jatkuvaa ahdistusta sosiaalisista tilanteista. Kaikki mahdolliset asiat hoidan internetin kautta. Pelkään jopa naapureitani. En pysty menemään lääkäriin, enkä tiedä miksi menisin, kun lääkkeitä en halua enää eivätkä ne auta, tai jos auttaa tuovat ne kasapäin muita ongelmia. Olen laiminlyönyt ja tuhonnut lähes kaikki ihmissuhteeni, enkä edes halua nähdä ketään stressin ja ahdistuksen takia. Olen muutenkin lamaantunut ja en oikein jaksa hoitaa arkiaskareita. En enää oikein osaa jutella ihmisille, sosiaaliset taidot kun hiipuvat jos ei niitä käytä, ei minulla ole oikein mitään yhteistä juteltavaakaan eikä asiaa. Onko ketään vastaavasta tilanteesta selvinneitä, neuvoja tai vinkkejä?

8

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 393020

      Olen vastaavassa tilanteessa. Olen erakoitunut kotiin. Kaupassa käyminenkin ärsyttää. Jos joudun ihmisten kanssa juttusille, tunnen oloni vaivautuneeksi. Esim. silmiin katsominen tuottaa vaikeuksia kun ajattelen tilannetta ihan liikaa. En tiedä mitä tehdä. Jotkut rauhoittavat lääkkeet voisi auttaa mutta lääkärit kirjoittavat oikeasti tehokkaita lääkkeitä nihkeästi. Kolmiolääkkeet on ainoat jotka auttaa.

    • yksyks

      Kannattaa harkita psykoterapiaa. Muistaakseni ryhmämuotoinen terapia voi olla erityisen toimiva sosiaalisen pelon kanssa eläville, vaikka sinne meneminen on varmasti kauhistuttavaa.
      Hienoa, että etsit vertaistukea. Kannattaa lukea sosiaalisten tilanteiden pelosta mahdollisimman paljon. Netistä löytyy paljon itsehoitovinkkejä. Tällainen pelko on kuin noidankehä: koska vuorovaikutustilanteita välttelee, positiivisia (=parantavia) kokemuksia ei voi syntyä, ja pelko pahenee. Ryhmämuotoisessa psykoterapiassa harjoitellaan yhdessä erilaisten tilanteiden kohtaamista ja sieltä saatavat kokemukset ovat usein rakentavia.
      Älä vaadi aluksi itseltäsi liikoja, aloita pienin askelin. Kannattaa kuitenkin säännöllisesti laittaa itsensä ylittämään oman mukavuusalueensa rajat. Aluksi voisit käydä vaikka hiljaisissa ja rauhallisissa paikoissa (vaikka kirjastossa) ja istuutua jonnekin rauhalliseen nurkkaan lueskelemaan. Jonain päivänä voit ottaa tavoitteeksesi vaikka kysyä neuvoa jonkin kirjan etsimisessä. Vähitellen tavoitteet voivat kasvaa. Ehkä jossain vaiheessa uskallat vaikka aloittaa uuden harrastuksen tai tehdä vapaaehtoistyötä - molemmista saa valtavasti iloa itselleen.
      Kannattaa myös miettiä mitä tilanteissa pelkää ja miksi. Tunnetko syyllisyyttä tai häpeää jostain? Pelkäätkö, että ihmiset vaativat liikaa tai tuomitsevat sinut? Näiden asioiden käsitteleminen terapeutin kanssa on hyödyllisintä, kovin syvälle ei palstalla pääse. Tällainen kannustus kuitenkin on sanottava, että muista, ettei sinun tarvitse olla mitään enempää tai vähempää kuin oma itsesi. Ei kannata olla itseään kohtaan liian ankara. Itsessään on niin helppo huomata vikoja, joihin muut eivät kiinnitä koskaan mitään huomiota.
      Toivottavasti pelko helpottaa. Ole kärsivällinen, anna itsellesi aikaa, vaadi ajoittain edistysaskeleita. Tsemppia hurjasti!

    • vito50

      Itse olin 90 luvun alussa kolmekymppisenä lähes samassa tilanteessa. Työttömänä pari vuotta. Masentunut enkä älynnyt hakea apua. Olen Asperger tyyppinen, eli vaikea olla sosiaalinen. Voin esittää tunnin, pari sosiaalisuutta ,mutta sitten pitää mennä omiin oloihin lepäämään. Onnistuin vihdoin kuitenkin saamaan mukavan työpaikan näyttelemällä haastattelussa olevani sosiaalinen. Työssä tapasin paljon yrityksen sisäisiä asiakkaita, mutta ei tarvinnut jäädä pitkiksi ajoiksi seurustelemaan. Nyt olen 52 vuotias ja olen ymmärtänyt omat rajoitteeni. Kymmenen vuotta olen syönyt mielialalääkkeitä, välillä pitänyt takoa. Nyt syön Sepram lääkettä. Kävin neljä vuotta 2009 -2013 psykoterapiassa, mutta se ei minua paljoa auttanut.Ehkä joku löytää siitä avun. Nykyinen työni on melko tylsä,mutta hyväpalkkainen eli pärjäilen.
      Älä missään nimessä luovuta, niinkuin minä melkein

    • kalmankalpea
    • wadelm

      Minulla oli/on/on ollut tuo sama ongelma. Ei ehkä ihan noin pahana, mutta kyllä mieluusti hautauduin kotiin tietokoneeni kanssa ja välttelin sosiaalisia tilanteita. Sossiminen ärsyttää, koska ihmiset tuntuvat siltä, etteivät ne ole kiinnostuneita "oikeista" asioista, vaan jauhavat jotain tyhmää small talkia, jota en hallitse, eikä se kiinnosta minua. Olin monta vuotta kovin yksinäinen, mitä nyt vanhempien kanssa jutustelin silloin tällöin.

      Nyt tilanteeni on siinä mielessä "parantunut", että olen parisuhteessa. Kumppani ei luojan kiitos ole mikään seurapiirihai, vaan istuu mielellään hänkin kotona omissa oloissaan, joten voimme möllöttää keskenämme. Hänen kanssaan en jännitä ihan niin paljoa. Mutta hänen kaverinsa!! Kaverit kun tulevat kylään ihan milloin lystäävät, eikä niiltä voi välttyä. Niiden tullessa häviän aina omiin oloihini tietokoneeni kanssa, koska en uskalla jutella niille. Eikä niin kauheasti kiinnostakaan, juurikin siksi, että juttelusta eli sosiaalisesta kanssakäymisestä tulee huono olo, koska jännittää ihan liikaa. Kaikenlainen kylään meno on myös tuskaa. Hikoan kuin hullu, pulssi hakkaa kolmessa sadassa, kahvikuppi ei kädessä pysy. Ja kuristaa ja ahdistaa ja ärsyttää ÄÄÄRRRGH.

      Naapureita en minäkään tunne, enkä edes halua tuntea, koska ei ole mitään sanottavaa niille. Tuntuu, että ne hyökkää heti kimppuun, jos saavat tietää jotain minusta. Kaupat ovat kauheita paikkoja, mutta tutussa kaupassa voin joten kuten asioida silloin tällöin, jos nyt pakottavaa tarvetta ilmenee, eikä kumppani ehdi käymään kaupassa. Jos ostoksille on pakko lähteä, menen sinne mieluiten hänen seurassaan ja hiljaisimpaan mahdolliseen aikaan.

      Kavereita ei luonnollisesti ole.

      Tästä tuskin on mitään apua aloittajalle, mutta halusin ehkä vain jakaa tämän näyttääkseni, ettei aloittaja ole yksin jännityksensä kanssa.

    • ujojojoj
    • Hae aloittaja netistä meditaatiosivut. Siellä on mielenkiintoinen vähän sinnepäin kuin pahan karman poistamisvideo.
      Itse olen lähes viitoitetulla - reikimeditaatiopolulla RM). Eilenkin sydän löi hyvin epätasaisesti.
      Kun olin ehtinyt puoleen väliin n. tunnin kestävän harjoituksen puoliväliin, pulssi oli tasaantunut.
      RM on melkoinen kyinen pelto kun siinä joutuu kohtaamaan omat pelkonsa kerta kerran jälkeen.
      Kuitenkin tuo menetelmä antaa hyvän suojan kaikkea pahaa, sisäistä ja ulkoista vastaan.
      Kyseessä minulle henk. koht. huirja nettilöytö, jonka avulla jaksaa elää.

      Tai mindfulness. Kokeile.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe