Ja jos et ole niin miksi?
Oletko lukenut Tuomaksen evankeliumin?
30
80
Vastaukset
- lukennu
Olen kyllä.
http://teacherluke.co.uk/2012/12/20/122-the-end-of-the-world/- lukijaa
Mitä ajattelit siitä? Linkkisi taisi tulla väärään ketjuun.
- lukennu
lukijaa kirjoitti:
Mitä ajattelit siitä? Linkkisi taisi tulla väärään ketjuun.
Voishan niitä huonompiakin evankeliumeja olla. Mitä sitten?
Linkki oli tarkoitettu avattavaksi!
Kuunteleppa se tarkasti. - lukijaa
lukennu kirjoitti:
Voishan niitä huonompiakin evankeliumeja olla. Mitä sitten?
Linkki oli tarkoitettu avattavaksi!
Kuunteleppa se tarkasti.Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä.
- 9685768
Voisiko aloittaja linkata Tuomaksen evankeliumin tähän ketjuun?
- lukijaa
1. Ja hän sanoi, ”Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.”
2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
3. Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”
4. Jeesus sanoi, ”Henkilö, vanha päiviltään, ei epäröi kysyä viikon vanhalta lapselta elämän paikasta, ja tämä henkilö tulee elämään. Sillä monet ensimmäisistä tulevat viimeisiksi, ja heistä tulee yksi.”
5. Jeesus sanoi, ”Tunne se, mikä on kasvojesi edessä, ja mikä sinulta on salattu, paljastetaan sinulle. Sillä ei ole mitään salattua mikä ei tulisi paljastetuksi. [Eikä ole mitään haudattu eikä se tulisi nostetuksi.]”
6. Hänen opetuslapsensa kysyivät ja sanoivat hänelle, ”Haluatko meidän paastoavan? Kuinka meidän tulisi rukoilla? Pitäisikö meidän avustaa köyhiä? Minkälaista ruokavaliota meidän tulisi noudattaa?”
Jeesus sanoi, ”Älkää valehdelko, äläkä tee sellaista mitä inhoat, sillä kaikki asiat paljastetaan taivaan edessä. Kaiken jälkeen, ei ole mitään salattua mitä ei paljastettaisi, eikä mitään ole peitetty siten, että se jäisi salatuksi.”
7. Jeesus sanoi, ”Onnekas on se leijona, jonka ihminen syö, niin että leijonasta tulee ihminen. Ja tyhmä on se ihminen, jonka leijona syö, ja silti leijonasta tulee ihminen.”
8. Ja hän sanoi, henkilö on kuin viisas kalastaja, joka heitti verkkonsa mereen vetäen sen ylös täynnä pieniä kaloja. Niiden joukosta kalastaja löysi upean ison kalan. Hän heitti kaikki pienet kalat takaisin mereen, ja valitsi helposti ison kalan. Kaikki, joilla on korvat, on parempi kuunnella!
9. Jeesus sanoi, katso, kylväjä meni ulos, otti kourallisen siemeniä ja viskasi ne. Osa putosi tielle, ja linnut tulivat ja söivät ne. Toiset putosivat kalliolle, eivätkä ne juurtuneet maaperään eivätkä tuottaneet tähkäpäitä. Toiset putosivat orjantappuroihn, ja ne tukahduttivat siemenet ja madot söivät ne. Ja toiset putosivat hyvään maahan ja tuottivat hyvän sadon: se tuotti kuusikymmentäkertaisen ja satakaksikymmentäkertaisen sadon.
10. Jeesus sanoi, ”Minä olen tuonut tulen maailmaan, ja katso, vartioin sitä kunnes se palaa kunnolla.”
11. Jeesus sanoi, ”Taivas katoaa, ja sen yllä oleva katoaa. Kuolleet eivät elä, eivätkä elävät kuole. Päivinä, jolloin söitte sitä, mikä on kuollut, teitte sen eläväksi. Kun olet valossa, mitä teet? Päivänä jolloin olit yksi, sinusta tuli kaksi. Mutta kun tulet kahdeksi, mitä teet?”
12. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Me tiedämme että sinä aiot lähteä luotamme. Kenestä tulee johtajamme?” Jeesus sanoi , ”Aivan sama missä olette te kuljette vanhurskaaseen Jaakobiin, jonka tähden taivas ja maa tulivat olemaan.”
13. Jeesus sanoi opetuslapsilleen, ”Verratkaa minua johonkin ja kertokaa millainen olen.” Simon Pietari sanoi hänelle, ”Sinä olet kuin vanhurskas sanansaattaja.” Matteus sanoi hänelle, ”Sinä olet kuin viisas filosofi.” Tuomas sanoi hänelle, ”Opettaja, suuni on täysin kykenemätön sanomaan millainen olet.” Jeesus sanoi, ”Minä en ole opettajasi. Koska olet juonut, olet tullut myrkytetyksi kuplivasta lähteestä jota olen hoitanut.” Ja hän otti hänet erilleen ja puhui kolme puhetta hänelle. Kun Tuomas tuli ystäviensä luokse takaisin, he kysyivät häneltä, ”Mitä Jeesus sanoi sinulle?” Tuomas sanoi heille, ”Jos kerron teille yhden puheen jonka hän puhui minulle, poimitte kiviä ja kivitätte minut, ja kivistä lähtee tuli ja kuluttaa teidät.”
14. Jeesus sanoi heille, ”Jos paastoatte, keräätte syntiä päällenne, ja jos rukoilette, teidät tuomitaan, ja jos annatte köyhille almuja, vahingoitatte henkiänne. Kun menette mihin maahan tahansa ja kuljekelette maaseudulla, kun ihmiset ottavat teidät sisälle, syökää mitä teille tarjotaan ja parantakaa sairaat heidän keskuudestaan. Kaiken jälkeen, se mikä menee suustasi sisään ei sinua saastuta, se mikä suustasi tulee ulos, se saastuttaa sinut.”
15. Jeesus sanoi, ”Kun näette sen, joka ei ole naisesta syntynyt, langetkaa kasvoillenne ja palvokaa. Se on teidän Isänne.”
16. Jeesus sanoi, ”Ehkä ihmiset luulevat että olen tullut tuomaan rauhan maailmaan. He eivät tiedä, että olen tullut aiheuttamaan taisteluita maan päälle: tulta, miekan, sodan. Sillä talossa on viisi: kolme kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaa vastaan ja poika isää vastaan, ja he tulevat seisomaan yksin.”
17. Jeesus sanoi, ”Minä tulen antamaan teille s - lukijaa
108.Jeesus sanoi, ”Joka juo suustani, tulee kaltaisekseni; minä itse tulen siksi ihmiseksi, ja hänelle tulevat paljastetuiksi kaikki salatut asiat.”
109.Jeesus sanoi, valtakunta on kuin ihminen, jonka peltoon oli kätketty aarre, eikä hän tiennyt sitä. Kun hän kuoli, hän jätti pellon pojalleen. Poikakaan ei tiennyt sitä. Hän otti pellon haltuunsa ja myi sen. Ostaja meni kaivelemaan, löysi aarteen, ja alkoi lainata rahaa korkoa vastaan kenelle vain tahtoi.”
110.Jeesus sanoi, ”Joka on löytänyt maailman ja tullut hyvinvoivaksi, kääntäköön selkänsä maailmalle.”
111.Jeesus sanoi, ”Taivas ja maa kääritään kokoon teidän läsnäollessanne, ja joka elää elävästä, ei näe kuolemaa.” Eikö Jeesus sano ”Ne jotka ovat löytäneet itsensä, heidän mielestään maailma ei ole arvollinen”?
112.Jeesus sanoi, ”Kirottu on liha joka on riippuvainen sielusta. Kirottu on sielu, joka on riippuvainen lihasta.”
113.Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Milloin valtakunta tulee?” ”Se ei tule odottamalla sen tuloa. Ei sanota ’katso, täällä!’ tai ’katso, tuolla!’. Ennemmin valtakunta levitetään maan päälle, eivätkä ihmiset näe sitä.” - lukijaa
lukijaa kirjoitti:
1. Ja hän sanoi, ”Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.”
2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
3. Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”
4. Jeesus sanoi, ”Henkilö, vanha päiviltään, ei epäröi kysyä viikon vanhalta lapselta elämän paikasta, ja tämä henkilö tulee elämään. Sillä monet ensimmäisistä tulevat viimeisiksi, ja heistä tulee yksi.”
5. Jeesus sanoi, ”Tunne se, mikä on kasvojesi edessä, ja mikä sinulta on salattu, paljastetaan sinulle. Sillä ei ole mitään salattua mikä ei tulisi paljastetuksi. [Eikä ole mitään haudattu eikä se tulisi nostetuksi.]”
6. Hänen opetuslapsensa kysyivät ja sanoivat hänelle, ”Haluatko meidän paastoavan? Kuinka meidän tulisi rukoilla? Pitäisikö meidän avustaa köyhiä? Minkälaista ruokavaliota meidän tulisi noudattaa?”
Jeesus sanoi, ”Älkää valehdelko, äläkä tee sellaista mitä inhoat, sillä kaikki asiat paljastetaan taivaan edessä. Kaiken jälkeen, ei ole mitään salattua mitä ei paljastettaisi, eikä mitään ole peitetty siten, että se jäisi salatuksi.”
7. Jeesus sanoi, ”Onnekas on se leijona, jonka ihminen syö, niin että leijonasta tulee ihminen. Ja tyhmä on se ihminen, jonka leijona syö, ja silti leijonasta tulee ihminen.”
8. Ja hän sanoi, henkilö on kuin viisas kalastaja, joka heitti verkkonsa mereen vetäen sen ylös täynnä pieniä kaloja. Niiden joukosta kalastaja löysi upean ison kalan. Hän heitti kaikki pienet kalat takaisin mereen, ja valitsi helposti ison kalan. Kaikki, joilla on korvat, on parempi kuunnella!
9. Jeesus sanoi, katso, kylväjä meni ulos, otti kourallisen siemeniä ja viskasi ne. Osa putosi tielle, ja linnut tulivat ja söivät ne. Toiset putosivat kalliolle, eivätkä ne juurtuneet maaperään eivätkä tuottaneet tähkäpäitä. Toiset putosivat orjantappuroihn, ja ne tukahduttivat siemenet ja madot söivät ne. Ja toiset putosivat hyvään maahan ja tuottivat hyvän sadon: se tuotti kuusikymmentäkertaisen ja satakaksikymmentäkertaisen sadon.
10. Jeesus sanoi, ”Minä olen tuonut tulen maailmaan, ja katso, vartioin sitä kunnes se palaa kunnolla.”
11. Jeesus sanoi, ”Taivas katoaa, ja sen yllä oleva katoaa. Kuolleet eivät elä, eivätkä elävät kuole. Päivinä, jolloin söitte sitä, mikä on kuollut, teitte sen eläväksi. Kun olet valossa, mitä teet? Päivänä jolloin olit yksi, sinusta tuli kaksi. Mutta kun tulet kahdeksi, mitä teet?”
12. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Me tiedämme että sinä aiot lähteä luotamme. Kenestä tulee johtajamme?” Jeesus sanoi , ”Aivan sama missä olette te kuljette vanhurskaaseen Jaakobiin, jonka tähden taivas ja maa tulivat olemaan.”
13. Jeesus sanoi opetuslapsilleen, ”Verratkaa minua johonkin ja kertokaa millainen olen.” Simon Pietari sanoi hänelle, ”Sinä olet kuin vanhurskas sanansaattaja.” Matteus sanoi hänelle, ”Sinä olet kuin viisas filosofi.” Tuomas sanoi hänelle, ”Opettaja, suuni on täysin kykenemätön sanomaan millainen olet.” Jeesus sanoi, ”Minä en ole opettajasi. Koska olet juonut, olet tullut myrkytetyksi kuplivasta lähteestä jota olen hoitanut.” Ja hän otti hänet erilleen ja puhui kolme puhetta hänelle. Kun Tuomas tuli ystäviensä luokse takaisin, he kysyivät häneltä, ”Mitä Jeesus sanoi sinulle?” Tuomas sanoi heille, ”Jos kerron teille yhden puheen jonka hän puhui minulle, poimitte kiviä ja kivitätte minut, ja kivistä lähtee tuli ja kuluttaa teidät.”
14. Jeesus sanoi heille, ”Jos paastoatte, keräätte syntiä päällenne, ja jos rukoilette, teidät tuomitaan, ja jos annatte köyhille almuja, vahingoitatte henkiänne. Kun menette mihin maahan tahansa ja kuljekelette maaseudulla, kun ihmiset ottavat teidät sisälle, syökää mitä teille tarjotaan ja parantakaa sairaat heidän keskuudestaan. Kaiken jälkeen, se mikä menee suustasi sisään ei sinua saastuta, se mikä suustasi tulee ulos, se saastuttaa sinut.”
15. Jeesus sanoi, ”Kun näette sen, joka ei ole naisesta syntynyt, langetkaa kasvoillenne ja palvokaa. Se on teidän Isänne.”
16. Jeesus sanoi, ”Ehkä ihmiset luulevat että olen tullut tuomaan rauhan maailmaan. He eivät tiedä, että olen tullut aiheuttamaan taisteluita maan päälle: tulta, miekan, sodan. Sillä talossa on viisi: kolme kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaa vastaan ja poika isää vastaan, ja he tulevat seisomaan yksin.”
17. Jeesus sanoi, ”Minä tulen antamaan teille s17. Jeesus sanoi, ”Minä tulen antamaan teille sellaista, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä käsi ei ole koskettanut ja mitä ei ole ihmissydämeen noussut.”
18. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Kerro meille, millainen loppu meille tulee.” Jeesus sanoi, ”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.”
19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
20. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Kerro meille minkälainen on Taivaan valtakunta.” Hän sanoi heille, se on kuin sinapin siemen, kaikista siemenistä pienin, mutta kun se putoaa valmistettuun maaperään, se tuottaa suuren kasvin ja tulee suojaksi taivaan linnuille.”
21. Maria sanoi Jeesukselle, ”Minkälaisia ovat sinun opetuslapsesi?” Hän sanoi, he ovat kuin pienet lapset, jotka elävät pellolla joka ei ole heidän. Kun pellon omistajat tulevat, he sanovat ”Antakaa peltomme takaisin.” He ottavat vaatteensa pois heidän edessään järjestyksessä antaakseen ne heille takaisin, ja he palauttavat pellon heille. Tästä syystä sanon, jos talon omistajat tietävät varkaan olevan tulossa, he ovat vartiossa ennen varkaan tuloa eivätkä anna varkaan murtautua heidän taloonsa varastamaan heidän omaisuuttaan. Ja te, olkaa vartiossa maailmaa vastaan. Valmistakaa itsenne suurella voimalla, niin että varkaat eivät löydä tapaa päästä luoksenne, sillä ongelma jota odotat tulee.” Olkoon keskuuudessanne henkilö joka ymmärtää. Kun sato kypsyi, hän tuli nopeasti kantaen sirppiä ja korjasi sen. Jokaisen, jolla on korvat, olisi parasta kuunnella!
22. Jeesus näki lapsia, joita imetettiin. Hän sanoi opetuslapsilleen, ”Nämä imevät lapset ovat kuin ne, jotka astuvat sisälle valtakuntaan.” He sanoivat hänelle, ”Astummeko siis valtakuntaan sisälle lapsina?” Jeesus sanoi heille, ”Kun teette kahdesta yhden, ja kun teette ulkopuolen sisäpuoleksi ja sisäpuolen ulkopuoleksi, ja yläpuolen kuin alapuoli, ja kun teette miehen ja naisen yhdeksi, niin ettei mies ole mies eikä nainen nainen, kun laitatte silmänne, kätenne ja jalkanne niille paikoille, mihin ne kuuluvat, kuvan kuvalle varattuun paikkaan, silloin te astutte sisälle [valtakuntaan].”
23. Jeesus sanoi, ”Minä valitsen teideät, yhden tuhannesta ja kaksi kymmenestä tuhannesta, ja he seisovat yhtenä.”
24. Hänen opetuslapsensa sanoivat, ”Näytä meille paikka, jossa olet, sillä sitä meidän täytyy etsiä.” Hän sanoi heille, ”Jokaisen, jolla on korvat, olisi parasta kuunella! Valon ihmisen sisällä on valo, ja se loistaa koko maailmalle. Jos se ei loista, on pimeää.”
25. Jeesus sanoi, ”Rakasta ystäviäsi kuin omaa sieluasi, suojele heitä kuin silmääsi.”
26. Jeesus sanoi, ”Sinä näet tikun ystäväsi silmässä, mutta et näe puuta omassa silmässäsi. Kun otat puun silmästäsi, näet tarpeeksi, että voit poistaa tikun ystäväsi silmästä.”
27. ”Jos ette paastoa maailmalta, ette löydä valtakuntaa. Jos ette noudata sapattia sapattina, ette tule näkemään Isää.”
28. Jeesus sanoi, ”Otin paikkani keskellä maailmaa, ja lihassa ilmestyin heille. Löysin heidät kaikki juoneina, eikä heissä ollut yhtään janoista. Minun sieluani särki ihmisyyden lasten tähden, koska he ovat sydämissään sokeita eivätkä näe, sillä he ovat tulleet tyhjään maailmaan, ja myös etsivät ulospääsyä tyhjästä maailmasta. Mutta sillä aikaa he ovat juovuksissa. Kun he ravistavat viininsä pois, he muuttavat tapansa.”
29. Jeesus sanoi, ”Jos liha tuli olemaan hengen tähden, se on ihme, mutta jos henki tuli olemaan ruumiin tähden, se on ihmeiden ihme. Vielä ihmettelen, kuinka näin suuri hyvinvointi on tullut tähän köyhyyteen."
30. Jeesus sanoi, ”Siellä missä on kolme jumalallista, he ovat jumalallisia. Missä on kaksi tai yksi, siellä minä olen heidän kanssaan.”
31. Jeesus sanoi, ”Ei ole profeetta tervetullut kotikyläänsä, eikä lääkäri paranna niitä, jotka hänet tuntevat.”
32. Jeesus sanoi, ”Korkealle kukkulalle rakennettu ja linnoitettu kaupunki ei sorru, eikä se voi olla piilossa.”
33. Jeesus sanoi, ”Mitä korvallanne kuulette, toisella korvalla julistakaa katoiltanne. Kaiken jälkeen, ei kukaan sytytä lamppua ja laita sitä korin alle, eikä kukaan piilota sitä. Ennemmin, lamppu laitetaan lampunjalkaan, että jokainen tulija ja menijä näkisi sen valon.”
34. Jeesus sanoi, ”Jos sokea johtaa sokeaa, he molemmat putoavat kuoppaan.”
35. Jeesus sanoi, ”Et voi mennä vahvan taloon ja ottaa sitä voimalla ellet ensin sido hänen käsiään. Vasta sitten voit tutkia hänen talonsa.
36. Jeesus sanoi, ”Älkää tuhlatko aikaanne suremiseen, aamusta iltaan ja illasta aamuun, [syömisistänne tai] pukeutumisistanne. [Olette paljon p - lukijaa
lukijaa kirjoitti:
17. Jeesus sanoi, ”Minä tulen antamaan teille sellaista, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä käsi ei ole koskettanut ja mitä ei ole ihmissydämeen noussut.”
18. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Kerro meille, millainen loppu meille tulee.” Jeesus sanoi, ”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.”
19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
20. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Kerro meille minkälainen on Taivaan valtakunta.” Hän sanoi heille, se on kuin sinapin siemen, kaikista siemenistä pienin, mutta kun se putoaa valmistettuun maaperään, se tuottaa suuren kasvin ja tulee suojaksi taivaan linnuille.”
21. Maria sanoi Jeesukselle, ”Minkälaisia ovat sinun opetuslapsesi?” Hän sanoi, he ovat kuin pienet lapset, jotka elävät pellolla joka ei ole heidän. Kun pellon omistajat tulevat, he sanovat ”Antakaa peltomme takaisin.” He ottavat vaatteensa pois heidän edessään järjestyksessä antaakseen ne heille takaisin, ja he palauttavat pellon heille. Tästä syystä sanon, jos talon omistajat tietävät varkaan olevan tulossa, he ovat vartiossa ennen varkaan tuloa eivätkä anna varkaan murtautua heidän taloonsa varastamaan heidän omaisuuttaan. Ja te, olkaa vartiossa maailmaa vastaan. Valmistakaa itsenne suurella voimalla, niin että varkaat eivät löydä tapaa päästä luoksenne, sillä ongelma jota odotat tulee.” Olkoon keskuuudessanne henkilö joka ymmärtää. Kun sato kypsyi, hän tuli nopeasti kantaen sirppiä ja korjasi sen. Jokaisen, jolla on korvat, olisi parasta kuunnella!
22. Jeesus näki lapsia, joita imetettiin. Hän sanoi opetuslapsilleen, ”Nämä imevät lapset ovat kuin ne, jotka astuvat sisälle valtakuntaan.” He sanoivat hänelle, ”Astummeko siis valtakuntaan sisälle lapsina?” Jeesus sanoi heille, ”Kun teette kahdesta yhden, ja kun teette ulkopuolen sisäpuoleksi ja sisäpuolen ulkopuoleksi, ja yläpuolen kuin alapuoli, ja kun teette miehen ja naisen yhdeksi, niin ettei mies ole mies eikä nainen nainen, kun laitatte silmänne, kätenne ja jalkanne niille paikoille, mihin ne kuuluvat, kuvan kuvalle varattuun paikkaan, silloin te astutte sisälle [valtakuntaan].”
23. Jeesus sanoi, ”Minä valitsen teideät, yhden tuhannesta ja kaksi kymmenestä tuhannesta, ja he seisovat yhtenä.”
24. Hänen opetuslapsensa sanoivat, ”Näytä meille paikka, jossa olet, sillä sitä meidän täytyy etsiä.” Hän sanoi heille, ”Jokaisen, jolla on korvat, olisi parasta kuunella! Valon ihmisen sisällä on valo, ja se loistaa koko maailmalle. Jos se ei loista, on pimeää.”
25. Jeesus sanoi, ”Rakasta ystäviäsi kuin omaa sieluasi, suojele heitä kuin silmääsi.”
26. Jeesus sanoi, ”Sinä näet tikun ystäväsi silmässä, mutta et näe puuta omassa silmässäsi. Kun otat puun silmästäsi, näet tarpeeksi, että voit poistaa tikun ystäväsi silmästä.”
27. ”Jos ette paastoa maailmalta, ette löydä valtakuntaa. Jos ette noudata sapattia sapattina, ette tule näkemään Isää.”
28. Jeesus sanoi, ”Otin paikkani keskellä maailmaa, ja lihassa ilmestyin heille. Löysin heidät kaikki juoneina, eikä heissä ollut yhtään janoista. Minun sieluani särki ihmisyyden lasten tähden, koska he ovat sydämissään sokeita eivätkä näe, sillä he ovat tulleet tyhjään maailmaan, ja myös etsivät ulospääsyä tyhjästä maailmasta. Mutta sillä aikaa he ovat juovuksissa. Kun he ravistavat viininsä pois, he muuttavat tapansa.”
29. Jeesus sanoi, ”Jos liha tuli olemaan hengen tähden, se on ihme, mutta jos henki tuli olemaan ruumiin tähden, se on ihmeiden ihme. Vielä ihmettelen, kuinka näin suuri hyvinvointi on tullut tähän köyhyyteen."
30. Jeesus sanoi, ”Siellä missä on kolme jumalallista, he ovat jumalallisia. Missä on kaksi tai yksi, siellä minä olen heidän kanssaan.”
31. Jeesus sanoi, ”Ei ole profeetta tervetullut kotikyläänsä, eikä lääkäri paranna niitä, jotka hänet tuntevat.”
32. Jeesus sanoi, ”Korkealle kukkulalle rakennettu ja linnoitettu kaupunki ei sorru, eikä se voi olla piilossa.”
33. Jeesus sanoi, ”Mitä korvallanne kuulette, toisella korvalla julistakaa katoiltanne. Kaiken jälkeen, ei kukaan sytytä lamppua ja laita sitä korin alle, eikä kukaan piilota sitä. Ennemmin, lamppu laitetaan lampunjalkaan, että jokainen tulija ja menijä näkisi sen valon.”
34. Jeesus sanoi, ”Jos sokea johtaa sokeaa, he molemmat putoavat kuoppaan.”
35. Jeesus sanoi, ”Et voi mennä vahvan taloon ja ottaa sitä voimalla ellet ensin sido hänen käsiään. Vasta sitten voit tutkia hänen talonsa.
36. Jeesus sanoi, ”Älkää tuhlatko aikaanne suremiseen, aamusta iltaan ja illasta aamuun, [syömisistänne tai] pukeutumisistanne. [Olette paljon p36. Jeesus sanoi, ”Älkää tuhlatko aikaanne suremiseen, aamusta iltaan ja illasta aamuun, [syömisistänne tai] pukeutumisistanne. [Olette paljon parempia kuin liljat, jotka eivät puhu eivätkä pyöri. Ja kun teillä ei ole vaatteita, mitä puette päällenne? Kuka lisää teille pituutta? Se sama antaa teille vaatetuksenne.]”
37. Hänen opetuslapsensa sanoivat, ”Milloin ilmestyt meille, ja milloin me näemme sinut?”Jeesus sanoi, ”Kun riisuudutte häpeilemättä, otatte vaatteene ja laitatte ne jalkojenne alle kuin pienet lapset ja hypitte, silloin te näette elävän pojan ettekä pelkää.”
38. Jeesus sanoi, ”Usein te olette halunneet kuulla näitä sanoja joita puhun teille, eikä teillä ole ketään muuta jolta kuulisitte ne. Tulee päiviä, jolloin te etsitte minua ettekä löydä.”
39. Jeesus sanoi, ”Fariseukset ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin. Olkaa te ovelia kuin käärmeet ja yksinkertaisia kuin kyyhkyset.”
40. Jeesus sanoi, ”Isä on istuttanut viinirypäleen. Koska se ei ole vahva, se vedetään juurineen ylös ja se menehtyy."
41. Jeesus sanoi, ”Jokainen, jolla on jotain kädessään, tulee saamaan lisää, ja jokaisella, jolla ei ole mitään, siltä otetaan sekin vähä pois.”
42. Jeesus sanoi, ”Olkaa ohikulkijoita.”
43. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Kuka sinä olet sanomaan meille näitä asioita?” ”Ette ymmärrä, kuka olen, siitä, mitä minä sanon teille. Mieluummin, olette tulleet juutalaisten kaltaisiksi, jotka rakastavat puuta mutta vihaavat sen hedelmää, tai rakastavat hedelmää mutta vihaavat puuta.”
44. Jeesus sanoi, ”Joka pilkkaa Isää, saa anteeksi, ja joka pilkkaa poikaa, saa anteeksi, mutta joka pilkkaa pyhää henkeä, hänelle ei anneta anteeksi maassa eikä taivaassa.”
45. Jeesus sanoi, ”Ei viinirypäleitä korjata orjantappuroista, eikä viikunoita ohdakkeista, sillä ne eivät tuota hedelmää.” Hyvät ihmiset tuottavat hyvää siitä, mitä he ovat varastoineet; pahat ihmiset tuottavat pahaa siitä, mitä he ovat sydämiinsä varastoineet, ja sanovat pahoja asioita. Sillä sydämen ylitsevuotavuudesta he tuottavat pahuutta.
46. Jeesus sanoi, ”Aatamista Johannes Kastajaan, naisista syntyneiden joukossa ei ole suurempaa kuin Johannes Kastaja. Mutta minä olen sanonut että kuka tahansa teistä, joka tulee lapseksi, tunnistaa valtakunnan ja tulee suuremmaksi kuin Johannes.”
47. Jeesus sanoi, ”Ihminen ei voi ratsastaa kahta hevosta eikä taivuttaa kahta jousta. Eikä orja voi palvella kahta herraa, muuten orja kunnioittaa toista ja loukkaa toista. Ei kukaan juo ikääntynyttä viiniä ja halua heti juoda uutta viiniä. Uutta viiniä ei kaadeta vanhoihin leileihin, tai ne saattavat hajota, eikä ikääntynyttä viiniä kaadeta uuteen leiliin ettei se pilaantuisi. Uutta paikkaa ei ommella vanhaan kankaaseen ettei siihen tulisi repeämiä.”
48. Jeesus sanoi, ”Jos kaksi tekee keskenään rauhan yhdessä talossa, he sanovat vuorelle ’Liiku tänne!’ ja se liikkuu.”
49. Jeesus sanoi, ”Onnittelut niille, jotka ovat yksinäisiä ja valittuja, sillä te löydätte valtakunnan. Sillä sieltä te olette tulleet ja sinne te jälleen palaatte.”
50. Jeesus sanoi, ”Jos he sanovat teille, ’Mistä te olette tulleet?’ vastatkaa ’Me olemme tulleet valosta, paikasta jossa valo tuli olemaan itsestään, vakiintui ja ilmestyi heidän kuvassaan.’ Jos he sanovat teille ’Oletko se sinä?’ vastatkaa ’Me olemme sen lapsia, ja me olemme elävän Jumalan valittuja.’ Jos he kysyvät teiltä, ’Mikä on todisteena Isästä sinussa?’ vastatkaa ’Se on liike ja lepo’.”
51. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Milloin tulee loppujen kuolleiden hetki, ja milloin tulee uusi maailma?” Hän sanoi heille, ”Mitä odotatte tulevaksi on jo tullut, mutta ette tiedä sitä.”
52. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Kaksikymmentäneljä profeettaa on Israelissa puhunut, ja he ovat kaikki puhuneet sinusta.” Hän sanoi heille, ”Te ette ole välittäneet elävästä joka on keskuudessanne, ja olette puhuneet kuolleista.”
53. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Onko ympärileikkaus tarpeellinen vai ei?” Hän sanoi heille, ”Jos se olisi tarpeellinen, heidän vanhempansa tuottaisivat valmiiksi ympärileikattuja lapsia. Ennemmin, todellinen ympärileikkaus hengessä on tullut hyödyllisemmäksi joka tavalla.”
54. Jeesus sanoi, ”Onnittelut köyhille, sillä he kuuluvat Taivaan valtakuntaan.”
55. Jeesus sanoi, ”Joka ei vihaa isäänsä ja äitiänsä ei voi olla opetuslapseni, ja joka ei vihaa veljiään ja siskojaan, ja kanna ristiä kuten minä teen, ei ole minun arvoiseni.”
56. Jeesus sanoi, ”Jokainen, joka on tullut tuntemaan maailman on löytänyt raadon, ja joka on raadon löytänyt, hänen mielestään maailma ei ole arvollinen.”
57. Jeesus sanoi, Isän valtakunta on kuin henkilö jolla on hyvä siemen. Hänen vihollisensa tuli yöllä ja kylvi rikkaruohoa hyvän siemenen sekaan. Kylväjä ei antanut työläistensä kitkeä rikkaruohoja, ja sanoi heille, ”Ei, muuten te voisitte kitkeä rik
- lukijaa
Tuomaan evankeliumi on yksi varhaisimpia Jeesuksen opetuksia koskevia kirjoituksia kanonisten evankeliumien ulkopuolelta. Tämän vuoksi sitä pidetään erittäin merkittävänä kirjoituksena. Evankeliumi sisältää ainoastaan Jeesuksen opetuksia. Voidaan huomauttaa, ettei evankeliumi mainitse Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta, jotka ovat keskeisiä kristillisen uskon kohtia. Jotkut ovat kuitenkin tulkinneet evankeliumin aloitussanat "Elävä Jeesus puhui nämä salaiset sanat, ja Didymos Juudas Tuomas kirjoitti ne muistiin" osoituksena siitä, että opetukset olisi annettu Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, koska siinä mainitaan erikseen "elävä".
Jotkut tutkijat lukevat evankeliumin gnostilaisten kirjoitusten joukkoon, koska se löydettiin Nag Hammadista muiden, vielä selvemmin gnostilaisten kirjoitusten joukosta. Jotkut hylkäävät tulkinnan, koska evankeliumi ei sisällä gnostilaisuuden mytologian kuvauksia, kuten demiurgia ja muuta gnostilaista luomismyyttiä, sellaisina kuin ne on esitetty useissa muissa gnostilaisissa kirjoituksissa sekä kirkkoisä Irenaeuksen gnostilaisuutta vastustaneissa kirjoituksissa. Evankeliumissa kuitenkin puhutaan valosta ja "valon lapseudesta" (esim. Tuom. ev. 50), mikä muistuttaa gnostilaisesta ajatuksesta, jonka mukaan ihmisissä on kuolematon sisin, joka on peräisin valon maailmasta.- MatteusMarkusLuukasJoh
Tuomaan evankeliumi on ihme hölinää, jokin loogisuus je selvyys puuttuu tekstin sanamuodoista, tulee mieleen Koraanin epäselvyys. Tämän takia ei tule luettua. Kyllä neljä Raamatun evankeliumia ovat voittamattomia.
Olen lukenut Tuomaksen evankeliumin. Minusta se oli hauska, erityisesti Jeesuksen sanat "halkaise kivi, niin minä olen siellä" ja "jokainen nainen, joka tekee itsensä Jumalan valtakunnan tähden mieheksi, pelastuu" ja "jos ihminen syö leijonan, hän muuttuu leijonaksi, jos leijona syö ihmisen, hän muuttuu ihmiseksi". En oikein usko, että nämä palautuisivat historian Jeesukseen, eikä valtavirran Jeesus-tutkijatkaan pidä Tuomaksen evankeliumia Jeesus-tutkimuksen kannalta relevanttina lähteenä. Kuitenkin kiva, että on säilynyt gnostilaisia tekstejä, vaikka kirkko niitä ahkerasti hävitti harhaoppisina.
- lukijaa
Jeesus puhui vertauskuvin.
Jotkut tutkijat lukevat evankeliumin gnostilaisten kirjoitusten joukkoon, koska se löydettiin Nag Hammadista muiden, vielä selvemmin gnostilaisten kirjoitusten joukosta. Jotkut hylkäävät tulkinnan, koska evankeliumi ei sisällä gnostilaisuuden mytologian kuvauksia
Miksi pidät sitä gnostilaisena? lukijaa kirjoitti:
Jeesus puhui vertauskuvin.
Jotkut tutkijat lukevat evankeliumin gnostilaisten kirjoitusten joukkoon, koska se löydettiin Nag Hammadista muiden, vielä selvemmin gnostilaisten kirjoitusten joukosta. Jotkut hylkäävät tulkinnan, koska evankeliumi ei sisällä gnostilaisuuden mytologian kuvauksia
Miksi pidät sitä gnostilaisena?Monet tutkijat pitävät sitä gnostilaisena tekstinä. En toki ole lukenut vielä kovin paljoa aiheesta. Gnostilaisuus on sateenkaaritermi, joka keksittiin myöhemmin. Lainaan erästä tutkijaa Tuomaan evankeliumin arvioimisesta:
"Secondly, we must admit that exaggerations have occurred, where interpreters more or less forced every logion into the constraints of a ready-made mythological pattern. There is no doubt that EvThom picks up early Jewish sapiential traditions; the affinity between logion 2, about ‘seeking and finding’, and Sirach 6:27f. (see ch. 3a, nr. 1) is an eloquent example. This, however, does not take us very far, since there is an increasing consensus in recent research into gnosis that the Jewish wisdom myth (linked to a Jewish apocalyptic which was understood no longer in temporal, but in spatial terms) played a role in the birth of gnosis. We may cautiously affirm that many of the central concepts employed in EvThom locate it on the path to a fully developed gnosis. I am unconvinced by the recent suggestion that the Jewish mysticism of ‘ascensions’ into the heavenly realms provides a better explanation, since we know even less about this particular form of mysticism than we do about gnosis—quite apart from the notorious imprecision of the concept of ‘mysticism’ in general."
Klauck, H.-J. (2003). Apocryphal gospels: an introduction (p. 122). London; New York: T&T Clark.- lukijaa
Oliko Jeesus sitten myöhemmin keksityn jaettelun mukaan välillä gnosti ja välillä ei vaikka kaikki tutkijat eivät edes ole samaa mieltä! Lue huolella.
lukijaa kirjoitti:
Oliko Jeesus sitten myöhemmin keksityn jaettelun mukaan välillä gnosti ja välillä ei vaikka kaikki tutkijat eivät edes ole samaa mieltä! Lue huolella.
Toki myöhemmin laaditut käsitteet ovat historiantutkimuksessa usein enemmän tai vähemmän mielivaltaisia (vaikka termi "patristinen aika" tai "keskiaika"). Kuitenkin historiantutkijat pyrkivät ymmärtämään lähteiden valossa kutakin aikaa ja kulttuuria.
Eräs tutkija puhuu antiikin tietyn uskonnollisen suuntauksen yhteydessä mieluummin gnosiksesta kuin gnostilaisuudesta. Hän määrittelee gnosiksen piirteet seuraavasti:
"1. The experience of a completely other-worldly, distant, supreme God;
2. the introduction, which among other things is conditioned by this, of further divine figures, or the splitting up of existing figures into figures that are closer to human beings than the remote supreme God’;
3. the estimation of the world and matter as evil creation and an experience, conditioned by this, of the alienation of the gnostic in the world;
4. the introduction of a distinct creator God or assistant: within the Platonic tradition he is called ‘craftsman’—Greek demiurgos—and is sometimes described as merely ignorant, but sometimes also as evil;
5. the explanation of this state of affairs by a mythological drama in which a divine element that falls from its sphere into an evil world slumbers in human beings of one class as a divine spark and can be freed from this;
6. knowledge (‘gnosis’) about this state, which, however, can be gained only through a redeemer figure from the other world who descends from a higher sphere and ascends to it again;
7. the redemption of human beings through the knowledge of ‘that God (or the spark) in them’ (TestVer, NHC IX, 3, 56, 15–20), and finally
8. a tendency towards dualism in different types which can express itself in the concept of God, in the opposition of spirit and manner, and in anthropology."
Markschies, C. (2003). Gnosis : an introduction (pp. 16–17). London; New York: T&T Clark.
Hänen mukaansa tämä määrittely kuvaa monien varhaiskristittyjen ja ei-kristittyjen ajattelijoiden käsitystä gnosiksesta.
Jeesus oli palestiinan juutalainen. Nykyinen akateeminen tutkimus korostaa erityisesti synoptisten evankeliumien asemaa Jeesus-tutkimuksessa, jota täydennetään tutkijoista riippuen enemmän tai vähemmän Johanneksen evankeliumilla. Harva tutkija nojautuu myöhempiin lähteisiin, kuten Tuomaan evankeliumiin. Toki siellä on voinut säilyä myös joitakin historiallisen Jeesuksen lausemia.- lukijaa
Miten myöhäisempi? Ajoitettu 50-140 jKr kuten muutkin evankeliumit! Älä anna sokeiden johtaa itseäsi.
http://www.earlychristianwritings.com/thomas.html lukijaa kirjoitti:
Miten myöhäisempi? Ajoitettu 50-140 jKr kuten muutkin evankeliumit! Älä anna sokeiden johtaa itseäsi.
http://www.earlychristianwritings.com/thomas.htmlIhmettelen hieman sitä miten emotionaalisesti tunnut suhtautuvan asiaan kommentista päätellen. Mielestäni 50 on kyllä turhan varhainen ajoitus Tuomaan evankeliumille ja 140 liian myöhäinen ajoitus Uuden testamentin evankeliumeille.
Tässä erään tutkijan arviota Tuomaan evankeliumista. Craig Evans on Uuden testamentin eksegeetti ja kansainvälisesti arvostettu Jeesus-tutkija:
http://www.christianitytoday.com/ct/1998/june15/8t7053.html- lukijaa
jmmikkonen kirjoitti:
Ihmettelen hieman sitä miten emotionaalisesti tunnut suhtautuvan asiaan kommentista päätellen. Mielestäni 50 on kyllä turhan varhainen ajoitus Tuomaan evankeliumille ja 140 liian myöhäinen ajoitus Uuden testamentin evankeliumeille.
Tässä erään tutkijan arviota Tuomaan evankeliumista. Craig Evans on Uuden testamentin eksegeetti ja kansainvälisesti arvostettu Jeesus-tutkija:
http://www.christianitytoday.com/ct/1998/june15/8t7053.htmlSinä haluat vähätellä Tuomaksen evankeliumia ajoittamalla sen myöhäiseksi ja puhumalla gnostikoista. Lukisit myös muiden tutkijoiden arvioita jotka ajoittavat sen aikaisemmaksi.
lukijaa kirjoitti:
Sinä haluat vähätellä Tuomaksen evankeliumia ajoittamalla sen myöhäiseksi ja puhumalla gnostikoista. Lukisit myös muiden tutkijoiden arvioita jotka ajoittavat sen aikaisemmaksi.
Ajoittaisin Tuomaan evankeliumin toiselle vuosisadalle ja Uuden testamentin evankeliumit ensimmäiselle. Tuomaan evankeliumi on kyllä arvokas ikkuna varhaisten kristittyjen maailmaan, mutta historialliseen Jeesus-tutkimukseen sillä no kovin rajallinen anti. Kansainvälisesti arvostetuin suomalainen Jeesus-tutkija Tom Holmen on kirjoittanut hyvän populaariesityksen valtavirran Jeesus-tutkimuksesta (Jeesus, WSOY, 2007). Suosittelen sitä lämpimästi.
Edellä lainaamani tohtori Hans-Josef Klauck joka on Munichin yliopiston UT:n eksegetiikan professori, toteaa Tuomaan evankeliumista seuraavaa:
"These considerations warn against dating the composition of EvThom to the first century. The early second century is still early enough! More is expected of EvThom than the text can in fact provide, when it is claimed that its testimony to the tradition about Jesus is equal or even superior to that of the synoptics. If we free it from this intolerable burden, we ourselves are free to discover the wealth of insights which its logia offer us."
Klauck, H.-J. (2003). Apocryphal gospels: an introduction (p. 122). London; New York: T&T Clark.- lukijaa
jmmikkonen kirjoitti:
Ajoittaisin Tuomaan evankeliumin toiselle vuosisadalle ja Uuden testamentin evankeliumit ensimmäiselle. Tuomaan evankeliumi on kyllä arvokas ikkuna varhaisten kristittyjen maailmaan, mutta historialliseen Jeesus-tutkimukseen sillä no kovin rajallinen anti. Kansainvälisesti arvostetuin suomalainen Jeesus-tutkija Tom Holmen on kirjoittanut hyvän populaariesityksen valtavirran Jeesus-tutkimuksesta (Jeesus, WSOY, 2007). Suosittelen sitä lämpimästi.
Edellä lainaamani tohtori Hans-Josef Klauck joka on Munichin yliopiston UT:n eksegetiikan professori, toteaa Tuomaan evankeliumista seuraavaa:
"These considerations warn against dating the composition of EvThom to the first century. The early second century is still early enough! More is expected of EvThom than the text can in fact provide, when it is claimed that its testimony to the tradition about Jesus is equal or even superior to that of the synoptics. If we free it from this intolerable burden, we ourselves are free to discover the wealth of insights which its logia offer us."
Klauck, H.-J. (2003). Apocryphal gospels: an introduction (p. 122). London; New York: T&T Clark.Millä perusteella sinä päätät ajoituksista? Katolilainen pappi ei selvästikään ole uskottava lähde.
Hänellä ei ole perusteluja siteerauksessasi ja silti sokeat seuraavat! Hyvin rajallisesti mahtuu yhteen viestiin tekstiä eikä kaikki palstan lukijat välttämättä jaksa lukea kaikkea, niin laitan vain katkelmia. Sivuilla 107-120 käsittelee aihetta tämä kaveri. Varmaan kunkin tulee päätellä kuhunkin kysymykseen että mihin argumentteihin ja kehen tutkijoiden luottaa. Eksegetiikassa ei lähdetä siitä mihin kirkkoon joku kuuluu vai kuuluuko mihinkään, vaan ihan historiantutkimuksesta on kysymys.
- lukijaa
jmmikkonen kirjoitti:
Hyvin rajallisesti mahtuu yhteen viestiin tekstiä eikä kaikki palstan lukijat välttämättä jaksa lukea kaikkea, niin laitan vain katkelmia. Sivuilla 107-120 käsittelee aihetta tämä kaveri. Varmaan kunkin tulee päätellä kuhunkin kysymykseen että mihin argumentteihin ja kehen tutkijoiden luottaa. Eksegetiikassa ei lähdetä siitä mihin kirkkoon joku kuuluu vai kuuluuko mihinkään, vaan ihan historiantutkimuksesta on kysymys.
Kaikki tutkijat eivät suinkaan ole samaa mieltä. Lue huolella.
lukijaa kirjoitti:
Kaikki tutkijat eivät suinkaan ole samaa mieltä. Lue huolella.
Toki on tutkijoita jotka ajoittavat Tuomaksen evankeliumin 50-luvulle, kuten Jeesus seminaari. He ovat kuitenkin vähemmistössä enkä pidä heidän lähestymistapaansa kovin onnistuneena. Kyseessä ei ole apostoli Tuomaksen kirjoitus, vaan pseudonyymi kirjoitus. Hekin, jotka ajoittavat kirjoituksen ensimmäiselle vuosisadalle, yleensä myöntävät, että sitä on toimitettu myöhemmin.
- jhgfd
Rohkenen epäillä, ettei noiden käännöksien suhteen ole kääntäjällä ollut asian vaatimaa ymmärrystä. Sanasta sanaa kääntämällä ja oman mielen tulkintoja tekemällä ei synny asiallista käännöstä. Niinhän on raamatunkin suhteen, väärin käännetty/väärin tulkittuna valehtelee UT:nkin teksteissä niin että hirvittää, paavalilais-luterilaisuuden sopaskaa....
- lukijaa
Netistä löytynyt suomennos on huono. Etsivä löytää parempaa.
- klpo
Pitäisi paremmin osata Raamatun Evankeliumit, eli uskoa Evankeliumi Jeesuksesta ja saada syntinsä anteeksi eli tehdä parannus, ennekuin alkaa nuita lukea!
- lukijaa
Oletko lukenut Tuomaksen evankeliumin?
- Kallemalle
Olen lukenut sen joskus aikoinaan. Ei se minua säväyttänyt, selvästikään ei ole samaa kaliiberia kuin neljä kaanonissa olevaa evankeliumia. Tuomaan evankeliumi on gnostilainen, ja siinä on kaikenlaista puutaheinää mukana. Sitä ei lueta kristinuskon pyhiin kirjoituksiin.
- TosiOnTuomaasta
Puutaheinää mitä puutaheinää, potaskaa täynnä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161