Olisiko väkivallankäyttö oikeutettua jos?

Callpuppi

Moosesta, Jeesusta, paavia, Lutheria tai vaikkapa Muhammedia pilkattaisiin. Eroaako joku mielestäsi selvästi toisista tässä joukossa, ja jos niin miksi?

18

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilpertti

      Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Valitettavasti jo lapset osaavat pilkata.

      http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1423709487954.html

      "6-vuotiaalla Miralla (nimi muutettu) ei ole esikoulussa ainuttakaan kaveria. Häntä kiusataan ja syrjitään. Mira jäi tällä viikolla myös viidettä kertaa ilman synttärikutsua – ainoana lapsena. "

      – Hän on ujo ja hiljainen tyttö. Lapset syrjivät häntä selvästi. Hän jää esikoulussa muiden jalkoihin. Hänet on jätetty yksin isossa ryhmässä. Hän joutuu leikkimään joka päivä yksin, tytön äiti kertoo Ilta-Sanomille.

      – Hän ei ole saanut siis ainuttakaan synttärikutsua esikoulunsa aikana. Tästä on tullut jo vitsi lastenkin keskuudessa. Lapset huutavat Miralle päin naamaa, miksei hän saa kutsua, ja henkilökunta ei puutu asiaan millään tavalla, äiti sanoo.
      "

      • Äitinpoikanen

        Ovatko hänen ystävänsä kaikki Jehovan todistajia, jotka eivät vietä lainkaan syntymäpäiviä?


    • Ei ole mielestäni oikeutettua väkivallankäyttö vaikka ketä tahansa uskonnon perustajaa tai johtajaa pilkattaisiin. Se on ehdottomasti väärin. Minusta on silti aika typerää pilkata toisille ihmisille pyhiä asioita. Mohammedin pilkkaaminen on myös vastuutonta ja vaarallista. Onneksi perussuomalaiset nuoret perui pilapiirroskisan. Muuten varmaan täälläkin ennenpitkää paukkuisi.

      • Niinköluulet

        Luopumalla sanavapaudestako edistämme sitä etteivät islamistit katso täälläkin oikeudekseen tehdä iskujaan?


      • Niinköluulet kirjoitti:

        Luopumalla sanavapaudestako edistämme sitä etteivät islamistit katso täälläkin oikeudekseen tehdä iskujaan?

        En kannata sananvapaudesta luopumista. Minusta se on länsimaisen sivistyksen kulmakiviä. En usko, että esim. Mohammedin pilakuvien kieltäminen olisi hyvä ajatus meillä. Ajattelen tätä lähinnä pragmaattiselta kannalta. Parempi säilyttää henke ja toistenkin turvallisuus kuin lähteä pilkkaamaan muslimien profeettaa niiden radikaali-islamilaisten terroristien takia. Olisi toki mahdollista tehdä yhteiskunnastamme poliisiyhteiskunta, jossa kaikkia vahditaan. Siihen ei varmaan haluta kuitenkaan mennä, en minäkään. Avoimessa yhteiskunnassa terroritekojen tekeminen on mahdollista ei edes kamalan vaikeaa, joten minusta on hyvä olla tässä itsesensuuria. Tämä on oma mielipiteeni. Meillä saa ajatella vapaasti. :)


      • Huomaatämä
        Niinköluulet kirjoitti:

        Luopumalla sanavapaudestako edistämme sitä etteivät islamistit katso täälläkin oikeudekseen tehdä iskujaan?

        Islamistit ristiinnaulitsevat nykyäänkin jo jatkuvasti kristittyjä, ja leikkelevät vääräuskoisten kurkkuja poikki, sekä polttavat heitä - keinona edistää islamin valtaa. Ei tähän mitään pilkkapuheita tarvita, ja pilakuvat pommipäistä ovat seurausta islamin käyttämistä keinoista ja niiden kritiikkiä, - siis sen jälkeen kun he itse aihetta antoivat.


      • KTSEiKirj

        Huomaa myös tämä idiootti:

        Islamilaiset ITSE parhaillaan uhrautuvat laittamalla Isisiä kuriin.
        Hoidetaan me omat rikollisemme täällä ja lopetetaan tää perseily!


      • Huomaatämä kirjoitti:

        Islamistit ristiinnaulitsevat nykyäänkin jo jatkuvasti kristittyjä, ja leikkelevät vääräuskoisten kurkkuja poikki, sekä polttavat heitä - keinona edistää islamin valtaa. Ei tähän mitään pilkkapuheita tarvita, ja pilakuvat pommipäistä ovat seurausta islamin käyttämistä keinoista ja niiden kritiikkiä, - siis sen jälkeen kun he itse aihetta antoivat.

        Niin, kyse on ääri-islamisteista. Ei voi että yleistää, että muslimit.


      • Katoppastätä
        jmmikkonen kirjoitti:

        En kannata sananvapaudesta luopumista. Minusta se on länsimaisen sivistyksen kulmakiviä. En usko, että esim. Mohammedin pilakuvien kieltäminen olisi hyvä ajatus meillä. Ajattelen tätä lähinnä pragmaattiselta kannalta. Parempi säilyttää henke ja toistenkin turvallisuus kuin lähteä pilkkaamaan muslimien profeettaa niiden radikaali-islamilaisten terroristien takia. Olisi toki mahdollista tehdä yhteiskunnastamme poliisiyhteiskunta, jossa kaikkia vahditaan. Siihen ei varmaan haluta kuitenkaan mennä, en minäkään. Avoimessa yhteiskunnassa terroritekojen tekeminen on mahdollista ei edes kamalan vaikeaa, joten minusta on hyvä olla tässä itsesensuuria. Tämä on oma mielipiteeni. Meillä saa ajatella vapaasti. :)

        Kysymys koski sitä oikeuttaako pilkkaaminen, väkivaltaan kuten tietysti islaminuskon näkemys on, ja eihän siihen tarvita edes sitä väkivaltaa kun tämä uskonto katsoo oikeudekseen väkivallan käytön, kuten Koraani ja sunna opettavat.


      • Houmaatämäkin
        jmmikkonen kirjoitti:

        Niin, kyse on ääri-islamisteista. Ei voi että yleistää, että muslimit.

        Ei kyse ole mistään "ääri-islamista" kun muslimit turvautuvat väkivaltaan asiaansa edistääkseen, vaan siitä että he toimivat sekä Koraanin, että Muhammedin elämäntapaa seuraavan sunnan mukaisesti. Allah on se, joka aseita käyttää ja muslimit ovat vai alistujina siihen Allahin välikäsiä, kurkkuja leikellessään, kuten mm. Koraanin suura 8:17 opettaa.


      • Tiedossaon
        KTSEiKirj kirjoitti:

        Huomaa myös tämä idiootti:

        Islamilaiset ITSE parhaillaan uhrautuvat laittamalla Isisiä kuriin.
        Hoidetaan me omat rikollisemme täällä ja lopetetaan tää perseily!

        KTS se on tunnetusti kurkunleikkaajajumalan Allahin asialla, ja puolustelee kurkunleikkaajia aina.


    • pyhätarvotkunniaan

      En ymmärrä miksi pitää pilkata kenenkään pyhiä arvoja.
      Aivan sanoi hän sitä voisi alkaa pilkkaamaan, vaikka jonkun kotia, toisen kutsumustyötä, aatetta, mitä tahansa. Olisiko se teistä oikein.

      • pyhätarvotkunniaan

        Lisäys. Väkivalta luo väkivaltaa. Se ei ole hyväksyttyä missään tapauksessa.


    • eipilkkaamista

      Pilkkaaminenkin on henkistä väkivaltaa.

      • voihh

        Kuka sinua on pilkannut?


    • heteroman

      Väkivallan käyttö on, toisin kuin homokohtien kohdalla, uskovillekin hyväksyttyä "älä tapa" käskystä huolimatta koska siinä puolustetaan taloudellisia ja fyysisiä arvoja ja terveen järjen käyttö on tässä tapauksessa sallittua. Herää vaan kysymys miksei konservatiivinen ja fundamentalistinen usko hyväksy terveen järjen käyttöä homopykälienkin kohdalla ?

      • heteroman

        Varsinaiseen aloittajan kysymykseen sanoisin ,että väkivalta jonkun uskonvaikuttajan pilkkaamisen takia ei ole oikeutettua missään tapauksessa.


      • jaahhh

        Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22; Room. 1:26-27; 1. Kor. 6:9). Room. 1:26-27 opettaa nimenomaan, että homoseksuaalisuus on seurausta Jumalan kieltämisestä ja tottelemattomuudesta Häntä kohtaan. Kun ihminen jatkaa elämistä synnissä ja epäuskossa, Raamattu kertoo meille, että Jumala ”luovuttaa” hänet vielä kamalampaan ja paheellisempaan syntiin näyttääkseen hänelle, miten turhaa ja toivotonta on elämä erossa Jumalasta. 1. Kor. 6:9 sanoo, että homoseksuaaliset vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        Jumala ei luo homoseksuaalisia ihmisiä. Raamattu sanoo, että ihmisestä tulee homoseksuaali synnin vuoksi (Room. 1:24-27) ja pohjimmiltaan omasta tahdostaan. Ihmisellä saattaa olla synnynnäisesti suurempi taipumus homoseksuaalisuuteen, aivan kuten joillakin on taipumusta väkivaltaisuuteen tai joihinkin muihin synteihin. Tämä ei anna ihmiselle lupaa tehdä syntiä antamalla periksi syntisille mielihaluilleen. Jos jollakulla on taipumusta vihaan tai raivoon, saako hän silloin antaa periksi noille taipumuksille? Ei tietenkään! Sama pätee homoseksuaalisuuteen.

        Raamattu ei kuitenkaan kuvaa homoseksuaalisuutta sen suurempana syntinä kuin mitään muutakaan. Kaikki synti loukkaa Jumalaa. Homoseksuaalisuus on vain yksi niistä asioista, jotka 1. Kor. 6:9-10 luettelee asioina, jotka pitävät ihmisen poissa Jumalan valtakunnasta. Raamatun mukaan Jumalan anteeksianto on tarjolla yhtä lailla homoseksuaalille kuin avionrikkojalle, epäjumalanpalvelijalle, murhaajalle, varkaalle jne. Jumala myös lupaa kaikille Jeesukseen Kristukseen turvautuville voiman voittaa synnin, myös homoseksuaalisuuden (1. Kor. 6:11; 2. Kor. 5:17; Fil. 4:13).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe