Reumasairaudet, väsymys ja sydänoireet

Salamanteri33

Minulla epäillään Sjögrenin syndroomaa. Tutkimukset ovat vielä kesken ja tässä olisi 6kk aikaa seurantakäyntiin reumapolilla, jossa ratkaistaan saanko dg:n vai onko minulla ns. epäspesifi kollagenoosi, jonka oireiden kanssa saan jatkaa pärjäilemistä tk:n tuella. Toistaiseksi lääkityksinä Oxiklorin niveloireisiin ja beetasalpaajat sydämen tykyttelyihin.

Klassisia Sjögreniin passaavia oireita invalidisoivempina ongelmina olen pitänyt väsymystä, yleiskunnon yhtäkkistä romahtamista ja puristavaa, nipistävää tunnetta rinnassa, jonka takia oleminen tuntuu raskaalta. Varsinkin liikunnan jälkeen voi tulla puristuksen tunne rintaan. Hengästyn ja väsyn välillä pienistäkin kotiaskareista, joskus jo pelkästä puhumisesta. Herään väsyneenä, vaikka nukkuisin 14t. Lisäksi on sydämen tykyttelyoireita. Parempina kausina paradoksaalisesti kyllä liikunta on ainoa asia mitä jaksan tehdä ja siitä tuntuu tulevan vähän energiaa. Riskinä liikkumisesta tai muusta rasittumisesta on kuitenkin myös kokoajan olemassa fatiikki-tyyppinen väsymys, joka voi tullessaan jatkua monta päivää. Väsymyskausina unen määrä tai muut elintottumukset eivät tunnu vaikuttavan niihin mitenkään. Olen aloittanut syömään lisäravinteina d-vitamiinit (100mg/vrk), vahvat omega3.kapselit, B12-vitamiini ja maitohappobakteerit. Olen vähentänyt gluteenia ja laktoosia ruokavaliosta ja useamman vuoden ajan (on auttanut suoliston hyvinvointiin) ja vaihtanut rajummat liikuntalajit pehmeämpiin jne jne.

Alunperin viime kesänä hakeuduin tutkimuksiin yksityissektorille näiden oireiden vuoksi (siellä poissuljettiin mm. alkava sydänkohtaus, veritulppa ja keuhkojen sarkoidoosi, myös keuhkospirometriä tehtiin). Pitkän jonotuksen ja odotuksen jälkeen päästyäni reumapolille oli pettymys, ettei siellä näihin oireisiin enää tartuttukaan, vaan nyt keskitytään diagnoosin tarkentamiseen erilaisilla muilla tutkimuksilla (silmien kosteusmittauksia, kaulan imusolmukkeiden röntgeniä yms.). Toki tämäkin selvittely on tärkeää, mutta ei auta tähän hätään.

Päivystyksessä olen käynyt pariin otteeseen ja sen anti on ollut lyhyt EKG (1min), joka oli normaali. Verenpainetta ja happipitoisuutta on tutkittu ja nekin normaalit, tai jopa viittasivat hyperventilointiin. Muuten tutkimuksissa aiemmin tulehdusarvot, hemoglobiinit ja kilpirauhasarvot nekin olleet normaalit yksittäisen tutkimuksen perusteella. Natrium ja Kalium ovat viitearvojen alarajoilla, mutta niihin ei tartuttu. Ainoastaan tumavasta-ainetutkimuksissa on ollut raja-arvot ylittäviä ja lääketieteellisesti varteenotettavia tuloksia. Ne siis viitanneet Sjögreniin, jota ei vielä ole pystytty vahvistamaan muilla tutkimustuloksilla.

Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että tutkimuksista ei mitään kovin selkeää löydy ja olen silti näin huonossa kunnossa. Henkisesti on melko rankkaa olla näin väsynyt ja jaksamaton, varsinkin kun sen selvittely jää vielä kokonaan itselle.

Onko teillä vastaavia oireita johonkin reumasairauteenne liittyen?
Minkälaisia tutkimuksia olette pitäneet informatiivisinä?
Onko ollut apua jostakin lääkkeestä/hormonivalmisteesta/lisäravinteesta tms.?
Voisiko apua löytyä paremmin endokrinologialta, neurolta, taiko ehkä kardiologialta...

Kiitos etukäteen kaikista ajatuksistanne!

10

4069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaivainen

      Kerroit juuri kuin omaa tarinaani! Itsekin olen menossa parin viikon päästä polille ja todellakin pelottaa että tutkimus on juuri tuota :/ tosin itselläni on myös struuma joka myös kipeytyi mutta polilla sanottiin ettei nyt ole kyse kilpirauhasesta millään tavalla (häh!?)

    • väärädiagnoosivoiolla

      Krooninen borrelioosi kannattaa tutkituttaa.

      • saksanpositiivinenvain

        Suomessa ei kroonista borrelioosia valitettavasti helpolla tunnusteta olevan olemassakaan. Näin on!


    • mullanäin

      Itse sain diagnoosin "helposti" ilman sen enempää silmien tai suun kuivuuden mittauksia. Verikokeessa senkka koholla --> seuraavassa kokeessa reumafaktori koholla --> seuraavassa kokeessa tumavasta-ainetekijät arvossa 5000 ja samalla ssa-vasta-aineet koholla --> diagnoosi selvä. Olen siinä iässä, että vasta odottelen, milloin varsinaiset oireet alkavat. Sylkirauhaset vähän temppuilee ja silmiä kirvelee iltaisin (tosin niin tekee monella muullakin toimistotyötä tekevällä). Jaksan liikkua ja urheilla vielä ihan normaalisti enkä tarvitse mitään lääkitystä. Ikää kohta 40 v ja diagnoosin sain 32-vuotiaana.

    • lile85

      Mun tarina.... tosin lisään tohon vielä elohiiret puutumiset, näköhäiriöt, muistin menetykset,puhevaikeudet, vapinan ja uniongelmat.... :( epäillään sjögneriä. Vaikka borrelioosi testit oli heikosti positiiviset.

    • Sg76

      Bongasin vanhan keskustelun. Onko salamanteri33 saanut diagnoosin? Itsellä juuri menossa tuo tutkimusrumba. Silmien ja suun kuivumisen kestän, mutta kovat kivut ympäri kehon ja kova väsymys meinaa viedä järjen.

    • Reumaatikko

      Skögren diagnosoitu minultakin. Lisäksi selässä on liukumaa, joten kivut ovat arkipäivää. Väsymysoireet ovat rajut, mutta kortisoni auttaa siihen erittäin hyvin! Aurinkoihottuma on ollut lapsesta asti, vain raskausaikoina olen ollut oireeton. Silmät rutikuivat, suu aamuisin kuiva ja hampaat reikiintyvät helposti. Lääkityksenä aloitettu oxiklorin 300 mg ja kortisoni kuurina. Minulle tehtiin vain silmätesti diagnoosiin. Veriarvoista löytyi reumatekijä ja reuma-arvo oli selvästi koholla. Ilmeisesti tumavasta-aineet olivat koholla, kun reumalääkäri oli asiasta niin varma ilman sylkitestiäkin. Luulen että diagnoosi oli pitkälti nivelreuman ja selkärankareuman poissulkemista.sidekudosreumaa on suvussa, kuten myös nivelreumaa ja psoriasista. Lähinnä hirvittää, löytyykö tulevaisuudessa myös SLE. Olen ymmärtänyt että diagnostiikka on vaativaa näissä sidekudossairauksissa, joissa suunnistetaan monimuotoisten oireiden mukaan. Ikää minulla on kohta 40.

    • RouvaSjögren

      Olen sairastanut Sjögrenin oireyhtymää 10 vuotta. Minulla on reumafaktori positiivinen samoin SSA ja SSB arvot, tuma vasta-aineet ovat korkeat. Minulle tehtiin huulibiopsia ja siitä löytyi tulehtuneita sylkirauhasia. Näiden tutkimusten perusteella sain diagnoosin.
      Minulla taudin kulkuun kuuluu todella voimakkaat nivelkivut (ei turvotusta eikä tulehdusta), todella armoton väsymys, sanojen unohtelu, keskittymiskyvyn puute. Nuo mainitsemani oireet ovat ajoittaisia, eivät onneksi koko ajan päällä.
      Lääkityksenä minulla on Oxiklorin, tulehduskipulääke ja vatsansuojalääke.
      Sydänoireita minulla ei ole ollut. Kuulostaa vakavalta, toivottavasti olet saanut selvitettyä mikä sinua vaivaa.
      Liikun monta kertaa viikossa. Olen huomannut että jossakin määrin liikunta auttaa kipuihin. Minulla on ollut todella hankalat suolisto-ongelmat, niihin sain avun gluteenittomasta ruokavaliosta. Pyrin syömään kasvispainotteisesti syön punaista lihaa kerran viikossa. Olen huomannut sen, että sokeri on myrkkyä. Se lisää kipuja.
      Käytän Omega 3 ja 7. Tyrni tekee hyvää kuiville limakalvoille. Lisäksi minulla on jatkuvassa käytössä maitohappobakteerit, D-vitamiini, magnesiumi. Silmätippoja käytän kuiviin silmiin (reseptillä tulevat edullisemmaksi), lisäksi perusvoiteita rasvapitoisuus 30% ja todella rasvaista ongelma kohtiin. Joka aamu otan ruokalusikallisen neitsyt-oliiviöljyä, tämä auttaa kuivaan suuhun.
      Toivottavasti näistä on hyötyä.

    • Rouvaväsymys

      Hei ja huh huh!

      Kiitos näistä viesteistä, jotka tavallaan helpottavat ja tavallaan pelottavat!
      Viime vuonna 3/2016 alkoi aivan järkyttävä väsymys. En jaksanut enää mennä kuntosalille (olin käynyt säännöllisesti) enkä lenkille (normaalisti 3 -4 x vko). Saatoin nukkua töiden jälkeen 3 h tai vain maata sohvalla. Sitä ennen olivat alkaneet selkäkivut, joita myös tutkittiin. En jaksa edes luetella kuinka monella lääkärillä tai kuinka monella polilla kävin sinnikkäästi tutkituttamassa itseäni!

      Vihdoin pääsin sisätautipolille, jossa lääkäri epäili Sjögrenin syndroomaa. Nyt olen menossa reumapolille. Matkan varrella tulleet vaivihkaa myös silmien ja suun kuivuminen sekä refluksitauti. Voiko jälkimmäinen liittyä tähän sairauteen?

      Välillä väsymys niin kovaa, kuten joku kertoi, ettei jaksa puhua tai jo hengittäminenkin tuntuu vaikealta ja raskaalta. Muisti ja kognitio heittää. Kuuluuko sekin tähän...? Olen sellaisessa työssä, jotta se pitäisi olla kunnossa. Onko pahenemista tiedossa?

      Netin mukaan sairaus on yleinen. Kuinka en ole kuitenkaan kenenkään kuullut kertovan tästä...?

      Olisi mukava, jos joku voisi vastailla tai kertoa vielä omista kokemuksista!

      Kiittäen...väsynyt lomalainen

    • Anonyymi

      Hei, tämä on vanha ketju mutta toiv joku täältä löytää. Sain diagnoosin Sjögrenin syndrooma tänä kesänä -19, monta vuotta ollut oireita. Juuri tänä vuonna pahentuneet nivelkivut, kuivuus , väsymys ajoittain kovaa . Myös muistiongelmia ja sanat unohtuu. Päivät vaihtelevat ja töissä haastavaa jaksaa. Refluksi ongelmia nyt tullut myös. Onko muilla ollut palan tunnetta kurkussa ja kurkkukipua? Myös oxiklorin lääkkeen syöminen mietityttää; sivuoireita? Muuten mennään positiivisella mielellä:)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe