Olin 1964 Lieksan sairaalassa pienen onnettomuuden vuoksi.
Nilkkani oli paketissa eikä sillä saanut polkea maahan.
Tuli lauantai ja se kääntyi illaksi.
Lääkäri lähti pois, ja siitä se riemu repesi.
Ylihoitaja tuli vapaavuorollaan sinne ja hänellä oli levysoitin mukana.
Hän toi myös juuri ostamiaan Katri-Helenan levyjä.
Hoitajat tuli myös ja paikalle posket hehkuen, ja sitten koko joukko alkoi mennä letkajenkkaa.
Sanoivat minulle, että tule mukaan.
Kysyin kuinka se onnistaa kun koipi on paketissa, mutta ylihoitaja sanoi, että pidä se ylhäällä ja hypi yhdellä jalalla.
Siinä sitä mentiin vaivaiset ja heidän hoitajansa ympyrää toisistaan kiinni pitäen letkistä.
Illan päätteeksi sovittiin ettei lääkärit tiedä mitään tästä vaan valitetaan vaivoja niin kuin ennenkin heti maanantaina.
Toinen repäisevä kokemus on Mähkön sairaalasta vuodelta 1957, mutta kirjoitan sen myöhemmin, vaikka tähän ketjuun.
Siinnä kylläkin hoitaja raivostui minulle niin, että meinasi käydä käsiksi.
Kamuttaja = Minä Kokemuksiani Lieksan sairaaloista
124
2445
Vastaukset
- teerisuolta
Minäkin olin joskus niihin aikoihin siellä umpisuolenleikkauksessa eikä olisi olltu hyppijäksi
- koskenhamppi
miksi puhut sairaaloista..........eihän lieksassa ole ollut milloinkaan kuin yksi sairaala eikä monta
- sairaalat
Olet väärässä, Mähköllä oli kulkutautisairaala ja keskustassa sairaala, jossa oli poli.Mähkön sairaalan lopetettua siinä toimi pitkän aikaa päiväkoti. Keskustan sairaalan paikalla on musiikkiopisto.
- Waldemaar
Eikö siellä ollut joku B-mielisairaala vielä 80-luvulla.
Asustelin siellä silloin ja hupsuja näytti kyllä olevan enemmän kuin tarpeeksi. Yhestä kun pääsi eroon niin toinen oli jo tulossa. Ei ollu ainankaan tylsää. - tervepotilas
Se oli B-luokan kansalaisia varten ja sen oikea nimi oli Pielisjärven sairaala. Se on jo mainittu täällä aiemmin.
- JumiUniTuli
Mitä vittua aloittaja jankkaa.
- äläörvellä
loppuko sulta viinat kesken ja nyt riehut rapulassa. alottajalla on selkeä asia mutta sinulla on lähinnä örvellystä
- Anonyymi
Eikös siellä ollut sota aikana saksalaisten sotasairaala,
Puurakennus siinä Brahen patsaan vieressä?
Vanhemmilta paloi talo 1950 ,vanhin veljeni kuoli palossa ja äitini paloi tosi pahasti.
Yöllä joku potilas oli mennyt vessaan ja kuulut epämääräistä ääntä pesuhuoneesta,mennyt tarkistamaan ääntä niin löytänyt äitini pimeästä pesuhuoneesta,oli muka unohtunut vaikeamin palanut potilas, olisko jätetty kuolemaan...
Äitin pelasti se,että kunnan lääkäri sai siirrettyä äitini Helsinkiin Tilkan sotilas sairaalaan. - Anonyymi
sairaalat kirjoitti:
Olet väärässä, Mähköllä oli kulkutautisairaala ja keskustassa sairaala, jossa oli poli.Mähkön sairaalan lopetettua siinä toimi pitkän aikaa päiväkoti. Keskustan sairaalan paikalla on musiikkiopisto.
Mähkö oli Lieksaanvasta 1973 alusta..sitä ennen se oli Pielisjärven kunnan sairaala jossa äitinikin oli reilut 2 kk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös siellä ollut sota aikana saksalaisten sotasairaala,
Puurakennus siinä Brahen patsaan vieressä?
Vanhemmilta paloi talo 1950 ,vanhin veljeni kuoli palossa ja äitini paloi tosi pahasti.
Yöllä joku potilas oli mennyt vessaan ja kuulut epämääräistä ääntä pesuhuoneesta,mennyt tarkistamaan ääntä niin löytänyt äitini pimeästä pesuhuoneesta,oli muka unohtunut vaikeamin palanut potilas, olisko jätetty kuolemaan...
Äitin pelasti se,että kunnan lääkäri sai siirrettyä äitini Helsinkiin Tilkan sotilas sairaalaan.oon homostellu jäbänpatzaalla
- kauppalanpoika
Kamuttaja kirjoittaa yhdestä Lieksan sairaaloista. Viime vuosisadalla sairaaloita oli ainakin kolme ja vieläpä samaan aikaan. Lieksan kauppalassa on ollut kaksi sairaalaa ja Pielisjärven puolella ainakin yksi.Toivottavasti tässä ketjussa kirjoitellaan lisää Lieksan sairaaloista.
- kauppalanpoika
Lieksaan perustettiin 38. Sotasairaala 7.10.1939. Aluksi se oli 60-paikkainen sairaala Lieksan kauppalan kansakoululla, eli nykyisen Keskuskansakoulun vanhemmassa osassa, nykyisen lukion tiloissa.Koulun uusi osa rakennettiin 1950-luvulla. Lieksan kauppalassa sijaitsi tämän lisäksi Lieksan kunnansairaala nykyisellä paikallaan ja Pielisjärven maalaiskunnassa, Mähköllä sijaitsi kulkutautisairaala, jossa viimeisimpänä toimi näihin päiviin saakka Mähkön päiväkoti. Myöhemmin sota-aikana varasairaalaksi otettiin Lieksan toimistotalo. Ilmapommitusten takia 16.2.1940 sotasairaala siirrettiin kokonaan Pielisjärvenkunnan kunnalliskotiin. Sotasairaalan toiminta lopetettiin 1.6.1940. 38. Sotasairaala toimi myös nimillä Lieksan harjoituskeskuksen sotasairaala (SS/JH).
- kauppalanpoika
Viime vuonna kirjoittelin nimimerkillä "vanha lieksalainen", joten melkein tuttuja ollaan. Pitänee piakkoin rekisteröityä ja pistäytyä silloin tällöin näillä historiapalstoilla.
kauppalanpoika kirjoitti:
Viime vuonna kirjoittelin nimimerkillä "vanha lieksalainen", joten melkein tuttuja ollaan. Pitänee piakkoin rekisteröityä ja pistäytyä silloin tällöin näillä historiapalstoilla.
tässä sulle rekisteröity nikki valmiiksi:
Salasana on abc123
Montako kertaa tätäkin pitää tyrkyttää toopelle.
Senkus kirjaudut ja vaihdat salasanan, niin se on sun maailman tappiin.
Outoa kun ei mene perille millään näille ääliöille.- vanhempilehtori
Paljon kiitoksia sinulle kaikkien kirjoittajien puolesta hyvin ystävällispitoisesta neuvosta ja tarjouksesta sekä vanhempien ihmisten kunnioittamisesta. Nykynuorison kallis koulutus näyttää joidenkin osalta menneen täysin hukkaan. Et ole poikkeus.Toivon sinunkin kohdallasi, että elämä opettaa oikeaan suuntaan kun pääset joskus irti teinivuosistasi ja kasvat aikuiseksi. Muista, että sinustakin jäävät jäljet, joita et voi muuttaa.
- nuorilektoori
kenelle lektoori tarkoitti tuon ei oikein selviä, muille kai kuin minulle siis kenelle
kamuttaja kirjoitti:
No nyt ymmärrän, ja eikun tervetuloa vaikka palstasta on tehty aika ankean näköinen.
Palsta on todellakin muuttunut melkoisesti. Saa nähdä pysyykö se pitkään tällaisena vai tuleeko parannuksia. Ehkä vielä totumme tähänkin kyhäelmään.
- vanhalieksalainenkin
kuka kaappasi nimimerkin aivan nenäni edestä
- kauppalanpoika
Todellakin nykyisen musiikkiopiston paikalla oli poliklinikka vastaanottoineen ja nykyisen neuvolan talossa oli lisäksi synnytyssairaala.
- vanhalieksankundi
Ehkä on ollut joskus 1800 luvulla jotain mutta ei sen jälkeen älä kamuttaja yritä todistrella huuhaatasi oikeaksi noilla vääristelyilläsi
- Pelastettu
Musiikkiopiston tiloissa oli sairaala ja siellä pelastettiin myös minun henkikultani. Olin 8v.(1959) vilkkaana lapsena jouduin onnettomuuteen. Leikkauspöydällä kiemurtelin ja vastustelin nukutusta vaan silloin otti lääkäri Unto Mäkinen työstä kiinni niin , että oli pakko hengittää hoitajan kasvoille laittamsta eettrikopasta. Leikkauksen jälkeen oli sanonuttu äidille, että vajaasta sentistä oli henki kiinni. Niin lähellä oli ollut suuri valtimo. Eetterin hajuun tuli kauhea kammo.
- timitralainen
Pelottavaa!!!!!!!!!!! Kauhistuttavaa!!!!!!!!!! Mistä voit tietää tai ees arvela tuollaista oletko sittenkin läkäri nykyään ja olt silloin opintoihin liittyvässä harjoittelussa siellä
- Pelastettu
kamuttaja kirjoitti:
Oletko sama tyttö joka sanoi sairaalaan tultuaan, että minua nukuttaa ja on vilu.
Noin en muista sanoneeni. Sairaalaan jouduin heinäkuussa.
- Pelastettu
Voihan tietenkin olla että olen sanonutkin. On kulunut aikaa niin paljon ja tilanne oli pelottava. Unto Mäkinen käski äidin pois ja tämä lähti hätäpäissään ulos koko rakennuksesta. Niinpä sitten oli hoitohenkilökunta hetken joutunut pähkäilemään minkä niminen tämä potilas on.
Pelastettu kirjoitti:
Noin en muista sanoneeni. Sairaalaan jouduin heinäkuussa.
Et ilmeisesti ole sama tyttö, vaikka moni asia täsmääkin.
Tytön äidin nimi oli Kerttu, jos sinun äitisi nimi on joku muu niin et varmasti ole sama.
Vilkas tyttö oli, tapahtui haaveri ja verta tuli paljon.Lisän vielä, että vuosi ja kuukausi täsmää, samoin äitisi vei.
En ollut itse paikalla vaan eräs joka oli kertoi lievästi järkyttyneenä, koska luuli tytön kuolevan veren hukkaan.
Näin kyllä tytön myöhemmin ja hän esitteli ylpeänä ompeleita haavassa.- Pelastettu
kamuttaja kirjoitti:
Et ilmeisesti ole sama tyttö, vaikka moni asia täsmääkin.
Tytön äidin nimi oli Kerttu, jos sinun äitisi nimi on joku muu niin et varmasti ole sama.
Vilkas tyttö oli, tapahtui haaveri ja verta tuli paljon.Minun äitini nimi oli Terttu. Onnettomuuteni tapahtui saaressa. Verta oli paljon kyllä.
- Pelastettu
Enkä muuten ollut meidän perheessä ainut, jonka henki Lieksan sairaalassa pelastettiin. V.1963 pääsiäisenä äitini oli toipunut juuri tyräleikkauksesta. Oli toinen pääsiäispäivä ja iltapäivällä äitini sai äkillisesti kovia vatsakipuja. Vietiin taksilla sairaalalle vaikka matka ei ollut pitkä. Siellä oli sillä hetkellä päivystämässä joku nuori lääkäri/opiskelija. Sairaalanlääkäri ,joka suoritti leikkauksia, oli vapaalla. Tämä nuori lääkäri ei osannut tehdä heti oikeaa diaknoosia. Potilaan tilan huonontuessa oli ottanut yhteyttä vanhempaan kolleegaan, joka vapaapäivästä johtuen oli hieman maistissa. Diaknoosiksiksi tuli kohdunulkoinen raskaus. Leikkaamaan pääsivät yöllä ja meille soitettiin tilanteen olevan huono. Leikkauksen aikana oli potilaan sydän pysähtynyt, mutta saatiin toimimaan uudelleen. Meidän käskettiin tulla heti aamulla katsomaan koska eloon jäämisen mahdollisuudet olivat heikot. Äiltini jäi henkiin ja eli vielä yli 25 vuotta tämän jälkeen. Olen koko ikäni kunnioittanut ja ihmetellyt näiden senaikaisten lääkäreiden ja hoitajien tietotaitoa. Tuntuu kuin silloin ennen olisi tehty enemmän ja sydämellä politaiden eteen vaikka olot, tilat ja laitteisto olivat paljon vaatimattomammat.
- kauppalanpoika
Pysytellään vain viime vuosisadalla eli 1900-luvulla, jonka me vanhemmat vielä muistamme henkilökohtaisesti. Kauppalanpoikana muistan Lieksan sairaalat hyvin ja kamuttaja teki hyvän aloituksen. Pielisjärven puolella, Lieksanjoen rannalla toimi vuosikymmenien ajan Pielisjärven sairaala mielenterveyspotilaita varten.
Sotien aikana sairaakäytössä oli myös Pankakosken koulu ja sairaalaosastoja oli myös Rajavartiostossa Timitrassa sekä Urheilukadun varrella sijainneissa saksalaisparakeissa.- eikätimitrassa
ei saksalaisten parakeissa ollut millonkaan mitään siraalaa höpiset joutavoa
- historianlukija
Eikö Pielisjärven sairaalassa luettu sinulle koskaan Lieksan historiaa käsitteleviä asioita? Hyvin olet tainnut viihtyä kuitenkin avohoidossa viime vuodet. Hyvää jatkoa edelleenkin!
Toinen muisto:
Mähkön sairaalassa olin 1957 pari viikkoa.
Piiroinen määritteli silmässä olevan taudin nimellä "Poikenluoma", kun ei muuta keksinyt.
Jäi mieleen tapaus kun sairaalan eteisessä oli happipullo nurkassa pystyssä.
Urheilin siihen aikaan paljon, ja harmitti kun joutui olemaan sairaalassa.
Päätinkin treenata nostelemalla sitä happipulloa.
Kerran hoitaja nimeltään Marja-Leena Tuukkanen sattui sen näkemään (kotoisin Ristiinasta).
Hän sai suorastaan "raivarin" siitä, ja alkoi huutaa kuin palosireeni.
Jouduin ylihoitajan puhutteluun ja uhkavaatimuksen, että jos vielä nostelen sitä minut heitetään ulos oli tauti missä vaiheessa hyvänsä.
Pullo painoi kuulemma noin 100 kg rahtikirjojen mukaan.
Ei silloin tullut ajateltua mitä tapahtuisi jos pullo putoaisi ja päällä oleva venttiili katkeasisi.
Että silleen.- luomapois
Mikä tauti on poikenluoma, en ole ikinä kuullutkaan.
Ikivanha suomalainen nimi joillekin taudeille.
Elias Lönn. jo kirjoitti siitä ja taitaa olla Kalevalassakin.
Piiroisen Puavo käytti nimitystä jos oli jotain selittämätöntä josta hän ei tiennyt.- kauppalanpoika
Kalevalasta löytyy kyseinen sana:
”Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iän-ikuinen,
sillä riisui rikkehiä, purkaeli puuttehia.
Poies poisti poikenluomat, paranti pahat panoset,
päästi kansan kuolemasta, Kalevan katoamasta”.
Pohjolan emäntä loitsuaa erilaisia tauteja Kalevalan kansan vitsaukseksi, mutta Väinämöinen parantaa ne omilla loitsuillaan ja voiteillaan, kuten Paavo Piiroinen kunnanlääkärinä ollessaan. Paavon vaimo, ekonomi Kerttu ”Kana” Piiroinen opetti matematiikkaa Lieksan yhteislyseossa 1950- luvulla vuoteen 1962 saakka.
- muistattekosvielä
Jos olisit ollut hajareisin sen pullonpäällä kun se kaula olisi katkennut, niin olisit kokenut saman kohtalon kuin Hilma joka lensi lieksasta venäjänpuolelle sillä torpedolla!
Minä olin sen verran suuri mies, että ehkä olisin lentänyt vain Kaarisilloille kaarelle istumaan.
- kauppalanpoika
Minä olin tapaturman takia ompeluttamassa käteeni tikkejä vuoden 1965 tienoilla kauppalan sairaalassa, nykyisen musiikkiopiston rakennuksessa. Toimenpiteen suoritti lääkäri Eränen. Ennen operointia suoritettiin nukutus eetteriä annostelevalla kuonokopalla. Tajunta katosi muutamassa sekunnissa ja muistan vieläkin, kuinka nukahtamisvaiheessa putosin ikäänkuin pohjattomaan kaivoon, jossa oli värilliset renkaat. Herättyäni olo oli todella sekava ja ajantaju kadoksissa pitkän aikaa.
- rotestimökinpoika
Minäkin kävin Piiroisen Paavon luona tai oikeastaan isä käytti kun nielaisin kuulakärkikynän jousen. Paavo käski tehdä tarpeet pottuun ja isän tikun kanssa etsiä jousta. Ei löytynyt. Tapahtui joskus -60 luvun alkupuolella.
- vieteriukkonen
isäsi olisi pitänyt liuottaa se ja laskea tee sihdin läpi nimittäin se on todennäköisesti noussut aivoihisi, olletko kamuttajalle sukua jos olet niin näin onkäynyt jos et ole niin se on tullut ulos tai on vielä suolessasi.
- rotestimökinpoika
Kiitos oikein asiallisesta kommentista.
- sitmävaaihmettelen
kui sää et jaksa pysyy poissa täältä ei sua kukaa kaipaa
- Lieksan_palsta
Sinä voit mennä ihmettelemään ja kirjoittelemaan omalle paikkakunnallesi, jos sinulla ei ole täällä mitään sanottavaa. Murteesikin on kaukana Lieksassa käytettävästä kielestä.
- Sorsala
Yrjölässä oli Pielisjärven kunnan navetta ja he käyttivät Pielisjärven sairaalan potilaita työvoimana pelloillaan.
- potilasminäkin
Ei kunnalla ol eikinä ollut navettaa. Minne ne maidot olisi juotettu potilaille vai. Ei meijeri niitä olisi ottanut kun se oli Osuusmeijeri ja otti vain osakkailtaan. Vai oli muka potilaast töissä siellä niinkun kamuttajakin jalka paketissa ja lapset leikkausten jälkeen. Älä nyt ihan hullujasi puhu.
- NÄINSEOLI
Ei ollu navettaa minkin todistan. Lehmiä kyllä oli ja ne oli isossa katoksessa eikä potilaita olisi kukaan uskaltanu viedä töihin ja antaa heinähankoja ja muita työvälineitä.
- olkaperho
Siellähän se on vieläkin paikallaan Pielisjärven kunnan navetta ja tilanhoitajan talo.
- miättäläjokilainen
elä valehtele ei kumpaakaan ole
- Anonyymi
NÄINSEOLI kirjoitti:
Ei ollu navettaa minkin todistan. Lehmiä kyllä oli ja ne oli isossa katoksessa eikä potilaita olisi kukaan uskaltanu viedä töihin ja antaa heinähankoja ja muita työvälineitä.
Kyllä mielisairaalan potilaita oli maatöissä, pelloilla ja heinähommissa. He tekivät kukin kuntonsa mukaan, sehän oli ajankulua ja terapiaa. Sairaala oli b-sairaala, jonka potilaat joutuivat olemaan siellä monet koko ikänsä.
Ne toisenlaiset potilaat pidettiin A-sairaalassa.
- Nomikäänsheriffi
Mielenkiintoista.
Muistan käyneeni vieraskäynnillä vakavasti itse itseään, tunteittensa vuoksi, haavoittanutta potilasta tuolla ns, musiikkiopiston paikassa. Siinä vanhan paloaseman vastapäätä oli silloin ennen tosiaan joku sairaalan osasto. 1988 tai jotain? Minä olin silloin liian nuori, tuntemaan suurta rakkautta ja ymmärrystä, jos sitä nyt sitten on oikeasti edes olemassa? - Nomikäänsheriffi
VAROITUS ! Edellinen linkki on pahaa laatua. Älkää aukaisko "heikium" on paha viirus tai mato koneellesi! Uskokaa kodinturvajoukkoja. Pyydän poistamaan tuon alimpaan jonninjoutavuuteen kuuluvan.
- Nomikäänsheriffi
Lepo. Ei se niin paha ollutkaan. Tutkin ja hutkin. Jonninjoutavaa markkinointia, joka ei tänne kuulu.
Minun sairaalakokemukseni:
En varsinaisesti ole itse niitä koskaan tarvinnut. Eläkkeellä ajattelisin näin.
Ihmisen mieli on arvoituksellinen. Olen pessyt sinisilmäiset rähmät aamujeni pesulla pois silmistäni.
Raha ei ole oleellista ihmiselle joka päättää.
Oleellista on vallan himo ja ahneus.
Moneskohan perisynti mikin edellä mainituista?
Sata vallanpitäjää, kysykää heiltä, mitä on luottamus mihin ja kuten.
En nyt puhu Lieksan ala-arvoisista yrittelijöistä, katson enemmän tähtiin ja siihen miten yksilötasolla oivaltaisimme asioiden laidan.
Rasismi käsitteenä on laajempi, kuin yhden pienen Lieksan ongelma.
Kysyin vaimoltani, onko sairaala kokemuksia Lieksasta. Hän vastasi että on. Hän onkin enemmän täältä kotoisin. Minä en. Ilmankos oli vastaus kaltainen tuohon suuntaan.
Niin sairaalakokemusten kautta, viisi lasta ja kahdeksan lastenlasta, kaikki on mennyt liian hyvin. Jotenkin tuntuu, että on vuoroni, milloin kaikki romahtaa…
Edelleen kysyn? Vahva fysiikka kehon vai molemmat mentaalin kanssa, pettääkö järjenjuoksu vai kehon kulttuuri?- kauhiastihmettelen
Oleksää kännissä vai kuis tuollasii puhut
- Nomikäänsheriffi
kauhiastihmettelen kirjoitti:
Oleksää kännissä vai kuis tuollasii puhut
Täytyypi myöntää, että oli pientä ja lauhaa räntätuiskua viime viikonloppuna ajatuksissani, mutta ei millään pahalla ketään kohtaan.
- KamuttajaLieksaan
Hei Kamuttaja, käväseppä lukemassa aloitus "Johtava lääkäri, kaupunginjohtaja", sillä siellä puhutaan sinusta, minä puhuin. Mitä mieltä olet?
- kamuonpha
Ei sitä hylkiötä enää lieksan tarvita pahempi kuin yksikkään mamu
- sotamies
Kuka tietää mikä oli Pankakosken hourula?Yhessä sotakirjassa kerrotiin jotta komppania majoitetiin Pankakosken hourulaan.
- kauppalanpoika
Polkupyöräkomppania 1:n varusmiehiä koulutettiin ennen sotia koulutuskeskuksena toimineessa Pielisjärven kunnalliskodissa, eli silloiselta epäviralliselta nimeltään Pankakosken Hourulassa. Virallisempi nimi on ollut myöhemmin Yrjölän vanhainkoti, joka toimi vuosina 1930 - 1960. Nykyään rakennus toimii Kotiseututalona. Sitä käytettiin sota-aikana myös Lieksan kauppalan sotasairaalan osastona. Pielisjärvenkunnan Yrjölän vanhainkoti uusittiin vuonna 1960, mutta sekin rakennus purettiin homevaurioiden takia muutamia vuosia sitten.
Pankakosken Hourulasta löytyy maininta Pappanetistä (linkki):
http://pappanetti.suntuubi.com/fi/MUSEO/Rukajärvi/- ddddddddddddddd
montakos vuotta vietit siellä
- Rehellisyyttä
Kertoisitko vankilakokemuksistasi
Yritätkö vihjailla jotain, voi voi.
Saat neljän vankilan nimet joista tiedän jotain lähinnä töihini liittyen.
Köyliön Varavankila, Keravan Nuorisovankila, Viipurin vankila, Stillwaterin Valtionvankila.- enjummarra
Missä tuo viimeinen on??????????
- historianhavinaa
Stillwater-nimisiä paikkakuntia on USA:ssa useita, mutta maineikas Valtionvankila on Minnesotan osavaltiossa:
http://www2.mnhs.org/library/findaids/gr00206.xml
https://www.google.fi/search?q=stillwater state prison&biw=1920&bih=920&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QIbvVP-fNOH5ywOcooHoAg&sqi=2&ved=0CDYQsAQHyvin mielenkiintoinen aihe tuo vankiloissa poikkeamisesi. Stillwaterin Valtionvankila on varsin kaukana noista muista, joten veikkailen, että olet tehnyt kyseisiä matkoja tutkijan työssäsi. Tutkimus voi liittyä lisensiaattityöhön tai väitöskirjaan, jossa vertaillaan vankiloita ja niiden oloja. Kyseiset kohteet eroavat toisistaan kuin yö ja päivä, joten aihe olisi hyvin ”herkullinen”. Jossakin vaiheessa viime vuonna mainitsit rivien välissä kirjallisista toimistasi. Voin olla aivan väärässäkin.
Aihe tuli mieleeni, koska minäkin olen tehnyt jo useita vuosia tutkimustyötä Suomen kouluoloista sivuten läheisesti myös Lieksaa. Tulihan viime vuonna kuluneeksi tasan 90 vuotta siitä, kun Lieksan kirkonkylän keskikoulua vastaava oppikoulu aloitti toimintansa. Aihe on ollut myös hyvin herkullinen.- uskopoisjo
rosvo se on ja ollut itse linnassa
- Lontta5
puhukkohan se ryskyä ja enkkua taitaa olla sittenkin agentti niin kun on epäilty
- rotestimökinpoika
kamuttaja kirjoitti:
Siellä juuri (Minnesotan) olen poikennut useamman kuin yhden kerran, samoin Viipurin.
Minäkin olen käynyt Minnesotassa, tosin Amerikansukulaisten luona Calumetissa ja Nashwaukissa vuonna 2009.
- OlenKamuttajaSilti
Jostain syystä ei sisäänkirjautuminen onnistu joten vanhalle lieksalaiselle ja rotestimökin pojalle vastaan myöhemmin kun pääsen rekisteröitymään.
Olen havainnut saman ongelman. Kirjautuminen ei joskus onnistu omilla rekisteröidyillä tunnuksilla ollenkaan. Olen käyttänyt silloin nimimerkkiä kauppalanpoika tai historianhavinaa.
- ievanpolokka
Minullakin on toisella sivustolla oma nikki, mutta harvoin onnistuu kirjautuminen tämän uudistuksen jälkeen.
- näinonvarma
kamuttaja taitaakin olla kansainvälinen rikollinen jolla on pitkät jäljet monissa maissa
rotestimökinpoika kirjoitti:
Minäkin olen käynyt Minnesotassa, tosin Amerikansukulaisten luona Calumetissa ja Nashwaukissa vuonna 2009.
Hei rotestimökin poika:
Minnesota on hienoa seutua enkä ihmettele miksi alueella on paljon suomalaisia.
Siellä oli ainakin silloin kun kävin Heinola niminen kaupunki.
Toisenkin suomenkielinen oli, mutta sitä en muista.
Noita paikkoja jotka mainitsit en muista tai paremminkin tiedä.wanha_lieksalainen kirjoitti:
Hyvin mielenkiintoinen aihe tuo vankiloissa poikkeamisesi. Stillwaterin Valtionvankila on varsin kaukana noista muista, joten veikkailen, että olet tehnyt kyseisiä matkoja tutkijan työssäsi. Tutkimus voi liittyä lisensiaattityöhön tai väitöskirjaan, jossa vertaillaan vankiloita ja niiden oloja. Kyseiset kohteet eroavat toisistaan kuin yö ja päivä, joten aihe olisi hyvin ”herkullinen”. Jossakin vaiheessa viime vuonna mainitsit rivien välissä kirjallisista toimistasi. Voin olla aivan väärässäkin.
Aihe tuli mieleeni, koska minäkin olen tehnyt jo useita vuosia tutkimustyötä Suomen kouluoloista sivuten läheisesti myös Lieksaa. Tulihan viime vuonna kuluneeksi tasan 90 vuotta siitä, kun Lieksan kirkonkylän keskikoulua vastaava oppikoulu aloitti toimintansa. Aihe on ollut myös hyvin herkullinen.Kyllähän se noihin opintoihini liittyy, olet oikeassa.
Tuo kouluaihe olisi kyllä näin jälkeenpäin ajatellen ollut paljon mielenkiintoisempi.
Kirjallista työtä riittää jatkuvasti ja sain vähä aika sitten valmiiksi maanantain luentoni.
Pakko myötää etten saa päähäni kuka olet, vaikka olen sitä mieltä, että olemme tavanneet joissain elämän mutkissa.
Kyllä nuo Stillwater ja Viipuri olivat kuin kaksi eri maailmaa.
Viipuri on heikkohermoiselle unohtumaton järkytys, minä taas olen tottunut kaikenlaisiin joten pystyin olemaan tehtäväni tasalla.- rotestimökinpoika
kamuttaja kirjoitti:
Hei rotestimökin poika:
Minnesota on hienoa seutua enkä ihmettele miksi alueella on paljon suomalaisia.
Siellä oli ainakin silloin kun kävin Heinola niminen kaupunki.
Toisenkin suomenkielinen oli, mutta sitä en muista.
Noita paikkoja jotka mainitsit en muista tai paremminkin tiedä.Calumet ja Nashwauk ovat noin parisataa mailia Minneapolista pohjoiseen. Lähin isompi paikka on Grand Rapids jossa on UPM Kymmene tehdas. Serkun mies oli siellä töissä.
Duluth löytyy Lake Superiorin rannalta, siellä on hautausmaa jonka kahdesta kivestä
löytyy sama sukunimi joka minullakin on. Läksivät Suomesta 1900 luvun alussa.
Harvinainen nimi niin siellä kuin täällä, joten en paljasta. Jäljittäminen olisi helppo.
Calumet on vanha kaivoskaupunki jossa oli paljon suomalaisia töissä sata vuotta sitten.
Kierrellessäni maaseutua huomasin paljon suomalaisia sukunimiä teiden varsilla.
Juntunen, Aho,Maki, Makela ym. - katsokarttaa
eihän Duluth ole Minnesotassa katso vaikka kartasta
- tarkkanäköinen
Duluth on satamakaupunki, ja St. Louisin piirikunnan pääkaupunki Minnesotan osavaltiossa, Yhdysvalloissa. Katso vaikka kartasta. Minnessotassa on.
- rotestimökinpoika
tarkkanäköinen kirjoitti:
Duluth on satamakaupunki, ja St. Louisin piirikunnan pääkaupunki Minnesotan osavaltiossa, Yhdysvalloissa. Katso vaikka kartasta. Minnessotassa on.
Niin on, lähellä Wisconsinin rajaa.
- rotestimökinpoika
Grand Rapids ja Calumet nimisiä paikkoja löytyy myös muista USA:n osavaltioista.
kamuttaja kirjoitti:
Kyllähän se noihin opintoihini liittyy, olet oikeassa.
Tuo kouluaihe olisi kyllä näin jälkeenpäin ajatellen ollut paljon mielenkiintoisempi.
Kirjallista työtä riittää jatkuvasti ja sain vähä aika sitten valmiiksi maanantain luentoni.
Pakko myötää etten saa päähäni kuka olet, vaikka olen sitä mieltä, että olemme tavanneet joissain elämän mutkissa.
Kyllä nuo Stillwater ja Viipuri olivat kuin kaksi eri maailmaa.
Viipuri on heikkohermoiselle unohtumaton järkytys, minä taas olen tottunut kaikenlaisiin joten pystyin olemaan tehtäväni tasalla.Olemme hyvinkin saattaneet tavata. Minäkään en tunnista sinua. Olen joskus kirjoittanut tällä palstalla, että en ole paljasjalkainen lieksalainen, koska muutin Lieksaan 1940-luvun loppupuolella ja silloin postiosoitteeni oli silloin Kallioleikkaus, jossa asuin viitisen vuotta. Hieman paremman kortteerin onnistuin saamaan vuonna 1953 läheltä Moisionkadun yhteiskoulua, joka oli minun kouluni. Koulun nimi muuttui Lieksan yhteislyseoksi vuonna 1956, jolloin siitä tuli valtion koulu. Kansakoulun neljä luokkaa kävin Keskuskoulussa, jossa opettajinani olivat MV ja MA.
Lukion jälkeen suoritin 11 kk:n armeijan Kainuun Prikaatissa ja opiskelin korkeakoulututkintoon Joensuussa,Tampereella ja Helsingissä. Lähes 40 vuoden ajan työskentelin suuressa kansainvälisessä yhtiössä ja ennen eläkkeelle jäämistäni lisäksi muutamia vuosia kahdessa suomalaisruotsalaisessa yhtiössä. Työurani aikana kertyi työmatkoja kymmeniin ulkomaisiin kohteisiin satamäärin. Lieksan asioita olen seurannut suurella mielenkiinnolla, vaikka en ole aina Lieksassa asunutkaan.rotestimökinpoika kirjoitti:
Grand Rapids ja Calumet nimisiä paikkoja löytyy myös muista USA:n osavaltioista.
Noissa paikoissa en ole käynyt.
Minnesotassahan on Missisipin alkulähde, ja siellä olen käynyt.
Minulla on valokuvakin jossa seison sen ensimmäisellä latvapurolla.
Siellä on tosiaan paljon suomalaista alkuperää olevia.
Minulla on sukulaisia lähinnä Floridassa.
Oli kerran jouluna Lake Worthissa suomalaisten vanhusten vanhainkodilla.
Pidin siellä juhlapuheen heidän joulujuhlassaan.wanha_lieksalainen kirjoitti:
Olemme hyvinkin saattaneet tavata. Minäkään en tunnista sinua. Olen joskus kirjoittanut tällä palstalla, että en ole paljasjalkainen lieksalainen, koska muutin Lieksaan 1940-luvun loppupuolella ja silloin postiosoitteeni oli silloin Kallioleikkaus, jossa asuin viitisen vuotta. Hieman paremman kortteerin onnistuin saamaan vuonna 1953 läheltä Moisionkadun yhteiskoulua, joka oli minun kouluni. Koulun nimi muuttui Lieksan yhteislyseoksi vuonna 1956, jolloin siitä tuli valtion koulu. Kansakoulun neljä luokkaa kävin Keskuskoulussa, jossa opettajinani olivat MV ja MA.
Lukion jälkeen suoritin 11 kk:n armeijan Kainuun Prikaatissa ja opiskelin korkeakoulututkintoon Joensuussa,Tampereella ja Helsingissä. Lähes 40 vuoden ajan työskentelin suuressa kansainvälisessä yhtiössä ja ennen eläkkeelle jäämistäni lisäksi muutamia vuosia kahdessa suomalaisruotsalaisessa yhtiössä. Työurani aikana kertyi työmatkoja kymmeniin ulkomaisiin kohteisiin satamäärin. Lieksan asioita olen seurannut suurella mielenkiinnolla, vaikka en ole aina Lieksassa asunutkaan.Sinulla on tosiaan ollut värikäs ja mielenkiintoinen elämä jota on mukava muistella näin "aikuis-iässä" jossa me molemmat ilmeisesti jo olemme.
Illan luento meni hyvin ja nyt seuraava on tiistaina klo 12.00.
Vaikka olen eläkkeellä ollut jo kauan, niin tuntuu kysyntää olevan enemmän kuin joskus ehtisi.
Minähän käytin aiemmin nimimerkkiä Kamuttaja-Setä, mutta rekisteröinti "pakotti" luopumaan tuosta Setä sanasta.kamuttaja kirjoitti:
Noissa paikoissa en ole käynyt.
Minnesotassahan on Missisipin alkulähde, ja siellä olen käynyt.
Minulla on valokuvakin jossa seison sen ensimmäisellä latvapurolla.
Siellä on tosiaan paljon suomalaista alkuperää olevia.
Minulla on sukulaisia lähinnä Floridassa.
Oli kerran jouluna Lake Worthissa suomalaisten vanhusten vanhainkodilla.
Pidin siellä juhlapuheen heidän joulujuhlassaan.Niin tuo Lake Worth on Floridassa.
- historianhavinaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Correctional_Facility_–_Stillwater
parempi linkki edelliseen viestiin - niiloneeger
Minä paljastan kohta totuuden kamuttajasta uudessa aloituksessa
- fklfdklägää
hyvä vihdoinkin
- Erkki_Eeger
Siihen ei pysty Niilon Eeger eikä Erkki Eegerkään.
- lisäähistoriaa
Parasta tällä hetkellä Lieksan palstalla ovat kamuttajan ja myös wanhan lieksalaisen kirjoitukset. Niistä huokuu jännittäviä, historiallisia, lieksalaisia totuuksia ja jo unohduksiin joutuneita mielenkiintoisia paikallisia asioita. Toivottavasti mukaan tulee muitakin oikeiden ja kiehtovien asioiden kirjoittajia. Palstallahan on tarkoitus keskustella Lieksan kunnan asioista. Lieksalaiset tuntevat oman kuntansa asiat kaikkein parhaiten.
- VanhaaLieksaa
Samaa mieltä ja tuo on minunkin toiveeni, että muitakin tietäjiä tulee mukaan. Heitä on kuitenkin aika monta ollut täällä vuosien aikana.
VanhaaLieksaa kirjoitti:
Samaa mieltä ja tuo on minunkin toiveeni, että muitakin tietäjiä tulee mukaan. Heitä on kuitenkin aika monta ollut täällä vuosien aikana.
Sitä minäkin ihmettelen minne he ovat hävinneet.
Onneksi aivan kaikki eivät ole häipyneet vaikka Iivantiiraan.
Lisäksi palsta tarvitsisi jonkinlaisen valvojan.- tiivaiira
kamuttaja kirjoitti:
Lisäksi palsta tarvitsisi jonkinlaisen valvojan.missä on iivantiira lieksassa
- rotestimökinpoika
tiivaiira kirjoitti:
missä on iivantiira lieksassa
Onko joku väittänyt että se on Lieksassa? Löytyy Kuhmosta.
- asiallisuuttamukaan
kamuttaja kirjoitti:
Lisäksi palsta tarvitsisi jonkinlaisen valvojan.Voisitko hakea valvojaksi niin saisi nuo sairaat aloitukset pois. Nurmeksen palstalla joku raivo riehuu ja näkyy meidänkin puolelle tehneen sairaita aloituksia ja jatkuvasti nostelee niitä.
- jonkhteer
rotestimökinpoika kirjoitti:
Onko joku väittänyt että se on Lieksassa? Löytyy Kuhmosta.
iivantiira on jonkerissa
- rotestimökinpoika
jonkhteer kirjoitti:
iivantiira on jonkerissa
Iivantiira on kylä Kuhmossa. Kylä sijaitsee noin 45 kilometrin päässä pohjoiseen Kuhmon kaupungin keskustaajamasta.[1]
Kylä oli aiemmin vaikeasti saavutettavissa, koska sinne ei mennyt tietä. Vuonna 1953 valmistui niin sanottu Kekkos I-tie Kuhmosta Iivantiiraan. jonkhteer kirjoitti:
iivantiira on jonkerissa
Iivantiira ei ole lähelläkään Jonkeria.
Tiedätkös, että kuuskyt- luvulla oli Jonkerissa suuria savotoita joiden ruokahuolto hoidettiin Lieksasta ei Kuhmosta.asiallisuuttamukaan kirjoitti:
Voisitko hakea valvojaksi niin saisi nuo sairaat aloitukset pois. Nurmeksen palstalla joku raivo riehuu ja näkyy meidänkin puolelle tehneen sairaita aloituksia ja jatkuvasti nostelee niitä.
Ikävä kyllä en ehdi toimia valvojana, koska muut hommelit vievät ajan niin tarkkaan.
Jos olisin aivan joutomies niin ehkä sitten harkitsisin.
Kaiken muun homman lisäksi tuo "Ukkius" vie melkoisesti aikaa.
Iivantiiraa käytettiin ennen muinoin eli viime vuosisadalla Lieksankin seudulla, kun haluttiin jonkun henkilön menevän mahdollisimman kauaksi eli pois silmistä. ”Mene vaikka Iivantiiraan!” Iivantiiran kylä on tunnettu kainuulaisesta sanonnasta toivottaa lähimmäinen ”Iivantiiran Ypykkään” kun tämän tahtoisi menevän mahdollisimman kauas.
- kumpikjintolloja
vanha lieksalainen ei tiedä itse mitään vaan etsii netistä. ei mitään uutta. sopii hyvin kamuttajan kanssa kriijoitelemaan kun kummallakaan ei ole omaa tietoa vaan varrastettua.
- tollolle
Eipä taida sinulla järki paljon päätä pakottaa kun et pysty kirjoittamaan mitään järkevää ja alakoulukin on tainnut jäädä kesken kirjoitustaidostasi päätellen. Kamuttaja ja wanha lieksalainen edustavat palstan parhaimmistoa. Ei Lieksan ja Pielisjärven muinaisia, paikallisia asioita netistä tai sosiaalisesta mediasta löydy. Netti voi olla silloin tällöin hyvänä apuna asioiden täsmentämisessä, mutta esimerkiksi wikipediaan ei pidä suin päin luottaa, vaan asiat pitää kaivaa oikeista ja luotettavista lähteistä.
- Itseolentietämätön
tollolle kirjoitti:
Eipä taida sinulla järki paljon päätä pakottaa kun et pysty kirjoittamaan mitään järkevää ja alakoulukin on tainnut jäädä kesken kirjoitustaidostasi päätellen. Kamuttaja ja wanha lieksalainen edustavat palstan parhaimmistoa. Ei Lieksan ja Pielisjärven muinaisia, paikallisia asioita netistä tai sosiaalisesta mediasta löydy. Netti voi olla silloin tällöin hyvänä apuna asioiden täsmentämisessä, mutta esimerkiksi wikipediaan ei pidä suin päin luottaa, vaan asiat pitää kaivaa oikeista ja luotettavista lähteistä.
Veit sanat suustani, kyllä se näin on. Ei Wikipedia tiedä Lieksan asioita, ehkä jotain joskus, mutta palstan tietäjillä on selvästi tietoa jota ei mistään opuksista löydy. Täytyy olla rautainen norsun muisti ja omia muistiinpanoja, ei muuten kaikkia noita asioita joista olette kertoneet voi tietää. Kiitos kaikille tietäjille.
- kamuttajannaapuri
lopettakaa hetio vastailu tälle sairaalle yksilö
- Viihtyyhän
Miksi pitäisi lopettaa. Vastailu. Jos sairasta ei hoida, sitä rankimmillaan voidaan kutsua heitteillejätöksi. No se oli huumoria.
Perusteltu vastaus näille häiriköille saa joskus aikaan sen, että he rupeavat ihan oikeasti ajattelemaan, tai häpeämään tekojaan. Valitettavasti se ei aina umpiluisempaan kalloon tehoa.
Somessa kirjoittelu sinänsä on mielestäni terapiaa. Näillä häiriköillä on ilmeisesti paha olo. Purkavat sen sitten näin. Ei se minua loukkaa, toivottavasti ei teitä muitakaan, se on ikään kuin jotenkin ennustettavissa, että meitä on monenlaisia.
Kamuttajan ja wanha_lieksalaisen juttuja lukiessani, minulle tulee itsehoidollinen mielenterapeuttinen tunne. Siinäkin yksi kokemus, vaikka tämä nyt ei sairaalaan verrattavissa olekaan;)- kamuttajannaapure
niin se kamuttaja on se häirikkkö
- Lieksan_hoitsu63-66
Minä olin vuodet 1963-66 Lieksan sairaalassa hoitsuja ja voin kertoa, että tuollaista siellä ei ole tapahtunut eikä olisi voinutkaan tapahtua. Nuo on niitä kamuttajan juttuja, joilla hän pyrkii hauskuuttamaan ihmisiä mutta ihan kaikkea ei kannata uskoa, tarinaa tulee enemmän kuin koiralta kust.a. Uskoo ken tahtoo uskoa.
- hissanmaikk
Kamuttajalle terkut ketjun muodossa.
- Anonyymi
Älä kirjoita enempää, tämäkin oli liikaa!
Ei tällaiset huhhahhei jutut kiinnosta ketään. Keksi joku parempi aihe ja runoile siitä. - Anonyymi
Itsekkin olin lieksansairaalassa 50luvun puolivälissä. Mähköllä toimi vielä 60luvulla sairaala. Kävin siellä katsomassa mummonani . Kelanvajakit voi jättä arvostelut Wanhaa ja kamuttajaa kohtaan. Oledtte vaan kateellisia toisten tietämyksestä. Toivon vielä heiltä paljon lisää. Kuitenkin nämä vajakit sotkeutuu joka väliin jos kirjoittaa asiasta.
- Anonyymi
Kaamuttaja muistaa vuodet väärin. 1964 se oli jo USAssa vierailevana historian professorina luennoimassa.
- Anonyymi
Kerro lissää jotain Kamusta, taidat olla ainoa joka tietää kuka hän on..
- Anonyymi
Puhut tarkkoja tosia.
- Anonyymi
Se luennoi siellä Lieksan historiasta, ja siitä saevat jenkit itean Jedi ritariloehin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se luennoi siellä Lieksan historiasta, ja siitä saevat jenkit itean Jedi ritariloehin.
Jos Kamuttaja luennoi vaikka Muumi mukeista niin kuulijoille tulee ideoita vaikka vetyauton kehittämiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Kamuttaja luennoi vaikka Muumi mukeista niin kuulijoille tulee ideoita vaikka vetyauton kehittämiseen.
Minä kaipaisin ideoita Kanuttajan sakin hivutukseen.
- Anonyymi
Oliko Lieksan sairaalassa somaleja?
- Anonyymi
Homoja olivat
- Anonyymi
Kuka tätä on linkittänyt ympäri nettiä. Tulee vastaa aika yllättävissä paikoissa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852