Vaikea ahdistuneisuus/masennus ja pelkotilat

ahdistunut

Hei!
Olen 23-vuotias nainen ja minulla on todettu v.2012 vaikea ahdistuneisuus sekä keski-vaikea masennus. Kärsin lisäksi yleistyneestä sosiaalisten tilanteiden pelosta, eli siis pelkään yhtä paljon niin tuttujen kuin vieraiden ihmisten seurassa. Ongelmanani on lääkityksen etsiminen. Terapiassa olen käynyt 4 vuotta ja voin rehellisesti sanoa, ettei se ole auttanut ongelmiini yhtään.. Olen tällä hetkellä todella lujilla ja mietin päivittäin miten tällaista elämää kukaan jaksaa elää.. Rivatrilia olen syönyt 0,5 mg x 3-5/pvä vuoden ajan mutta tuntuu ettei se ole auttanut ongelmiini. Se kyllä väsyttää, mutta ei lievitä ahdistusta kuin hitusen.. Kaipaisinkin muilta samassa tilanteessa olevilta vastauksia lääkkeenvalintaan. Onko muilla samoja kokemuksia rivatrilista että sama olo vaikka ottaisi puolet vähemmän päiväannoksesta? Mitkä lääkkeet teillä on parhaiten auttanut tällaisessa tilanteessa? Olen kokeillut aiemmin buspironin, seronilin, sitalopraamin, mäkikuismaa mutta mikään ei ole vaikuttanut minuun.. Välillä sitä miettii, että olenko jo toivoton tapaus...

21

831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikuinen-paniikkiahdistus

Itse olen 26-vuotias mies ja minulla on täysin samat ongelmat. Tiedän jo ettei mitkään terapeutit eikä lääkkeet tule minua parantamaan eli olen täysin toivoton tapaus. Olis silti hyvä jos sais jonkun rivatrilin säännölliseen käyttöön niin ehkä se vähän tasais pahinta oloa. Ihmettelen vain miten moni muu on saanut tuon lääkityksen mutta minulle sitä on toistuvasti kieltäydytty määräämästä vai käykö monet hakemassa reseptinsä yksityisen puolen lääkäreiltä?

• ahdistunut

Vaadi lääkärinvaihtoa tai käy yksityisellä. Itse sain kuitenkin ihan yleiseltä puolelta lääkäriä vaihtamalla. Kaikki lääkärit eivät ymmärrä tai ovat vain niin varovaisia bentsoja määrätessään....

• Artsi7

Kuinka paljon harrastatte hikiliikuntaa ja ulkoilua viikossa?

• ahdistunut

keskimäärin 2x kuntosali, 3 kertaa jotain muuta, esim hiihtoa,luistelua,lenkkejä

• Artsi7

Kyllä mulla auttoi kuntosali, liikunta, ulkoilu yms...venlafax auttoi pelkotiloihin ja toi itsevarmemman olon. Puoleen vuoteen en ole tarvinnut mitään lääkitystä. Olet varmaan myös miettinyt mistä ahdistus voisi aiheutua?

En yleensä jaksa mitään hikiliikuntaa harrastaa eikä siitä ennenkään ole apua ahdistukseen ollut kun joskus on tullut harrastettua. Kävelen kyllä yleensä joka päivä kohtalaisen pitkiä lenkkejä.

Ikuinen-paniikkiahdistus kirjoitti:

En yleensä jaksa mitään hikiliikuntaa harrastaa eikä siitä ennenkään ole apua ahdistukseen ollut kun joskus on tullut harrastettua. Kävelen kyllä yleensä joka päivä kohtalaisen pitkiä lenkkejä.

Minulla tämä ahdistus on yleistynyttä enkä läheskään aina edes tiedä mistä tämä johtuu. Kokoajan vain on sellainen epämääräisen paha olotila päällä ja jos tulee uusia asioita tai stressaavia tilanteita niin silloin olen jo lähellä lopullista flippaamista.

• joko_olisi_aika

Ongelmasi lienee aikaisempi psyykenlääkekäyttö. Mitä enemmän pilaat aivojasi niillä sitä huonommin tulet todennäköisesti pärjäämään jatkossa. Voit jättää kuuntelematta ja jatkaa samalla pilleriläträyslinjalla tai herätä. Sinusta kiinni. Kun haluat tietää mielenterveysasioista ja psykiatriasta jotain, suuntaa osoitteeseen www.cepuk.org. Kaikkea hyvää.

Kyllä mulla on ollut nämä kamalat olot jo paljon ennen kuin olin edes mitään lääkettä kokeillut.

• fujtyi

Mitkä lääkkeet teillä on parhaiten auttanut tällaisessa tilanteessa?
      No mulla auttoi 25 mg Levozin iltalääkkeenä todella hyvin, nyt menee enää 5mg illassa.

Xanorista propralista on ollut vähän apua mutta en ole Xanoria saanut kuin pienen ja hyvin rajoitetun määrän yksityiseltä lääkäriltä. Tenoxia olen saanut pitkän ruinaamisen jälkeen pienen määrän uniongelmiin ja sillä kyllä tulee uni.

Unohtui mainita että nyt en ole edes moneen kuukauteen ottanut Xanoria ollenkaan mutta kohta varmaan pitää varata aikaa yksityiseltä kun olotila on mennyt niin jyrkästi alaspäin.

• artsi7

Jos ihmisellä ei ole aktiviteettia riittävästi, mielen pyrkii täyttämään synkät ajatukset. Oman vaikean ahdistushäiriöni olen näin saanut lähes oireettomaksi kahden vuoden aikana:

Liikunta: laittaa mielihyvähormonit liikkeelle ja on parasta mielenterveydelle

Ulkoilu: happi ja luonto rentouttaa/rauhoittaa ja takaa hyvät yöunet

Palleahengitysharjoitus: oikealla hengitystekniikalla oppii hallitsemaan paniikkia, ja on erittäin rentouttavaa/rauhoittavaa

Jooga: voi saavuttaa mielen ja kehon tasapainon eli mielenrauhan

Välimeren ruokavalio: parasta polttoainetta aivoille, sydämelle ja verisuonille

Sos.kanssakäyminen/ystävät: puhuminen/kuunteleminen purkaa pahaa oloa tehokkaasti

Muut harrastukset: ovat henkireikiä ja tuottavat mielihyvää

Rento ja myönteinen elämäntyyli: tuulen suuntaan emme voi vaikuttaa, mutta purjeet voimme säätää

Terapia: puhuminen auttaa aina kun hyvä kuuntelija löytyy

(Masennus- ja rauhoittavat lääkkeet): tarvittaessa, jos luonnonkeinot eivät riitä

Päihteet, sokeri, kahvi ja kaikki muu kiihdyttävä minimiin. Mielenterveysongelmiin löytyy lähes aina syitä - syiden löytämistä ja korjaamista.

• rewtwer

Miten korjataan rankan ja joka puolelta tulevan kiusaamisen aiheuttama ptsd? Kirjoitat ihan asiaa tuosta että elämäntavat kannattaa tarkistaa ja liikunta on todella hyväksi, mutta tuo syiden korjaaminen on vähän hämärää...

• artsi7

En ole psykologi. Tuo on selvästi ammattiauttajan asioita.

Jokainen voi tietää syitä ahdistukseensa ja voi säätää niitä parempaan suuntaan. Ja pätevillä perusohjeilla saa ahdistusta jo selvästi paremmalle tolalle.

• viidakko

Elämää voisi joskus auttaa itsepuolustuskurssi, onko vaan henkiselle puolelle sellaista.

• Artsi7

Kaikki fyysinen tekeminen varsinkin ulkoilmassa on mitä parhainta!

• parantunuttyttö

Ahdistuneisuuden, masennuksen takana voi olla jokin traumaattinen kokemus! Esim lapsuudessa koettu, mitä ei muista! Yleensä sen muistaa vasta myöhemmin jos ei käytä alkoholia lääkkeenä ahdistukseen! Meditaatio on hyvä tapa rentouttaa mieli;

• Anonyymi

Mä pelkään kaikkea ja että mua syytetään asioista mitä en oo tehnyt. Onko ne vainoharhoja,?

• Anonyymi

Ennemminkin jotain harhaluuloja, vainoharhat on toisenlaisia.
        Miksi pelkäät, että sua syytettäisiin asioista, mitä et ole tehnyt ?

• Anonyymi

Luo sairaiden käy sisar hento valkoinen lauloi ennen vanhaan Georg Malmsten.
      Toivotaan, että teitinkin terveyshuolenne omilla terveyspiireillänne edes madalletaan.
      . ex metsuri.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe