Ruotsiin muutto

Andershedberg

Muutetaan kaikki Suomesta Ruotsiin, suomen-ruotsalaisena voin kyllä suositella sitä lämpimästi ja varauksetta. Näitäkin typeriä juttuja kun lukee täällä niin kyllä Ruotsi tuntuu vaan isänmaalta, mina hemland.

4

53

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitos.vanhemmat

      muutettiin jo 1964, me lapset ja vanhemmat, oli valmiina asunto, sängyt kaikille, 10 hengen ruokapöytä ja tuolit. 4h k=93 neliötä, siinä asuttiin siihen asti kun kodista muutettiin, opiskelemaan ja avioon. Vain vaatteita otettiin mukaan Suomesta ja valokuvia, kamerat, yms. mitä ny mahtui kuplanvolkkariin ja katolle ja taakse moottoritilan äälle telineeseen.

      vaikka suomella pärjäsi, kieli on ollut ja on edelleen kurja kun ei kunnolla osaa, ei sitä vahingossa opi, vaikka silloin lapset oltiin 12-14v.
      vanhemmat on nyt joka kk suomessa, mökissään ja sukuloimassa.

      • vaihteluasopivasti

        mitenkähän muistelet Suomea noin kin myöhään muuttaneena? Kun on jo tavallaan kaikki peruskoulut melkein läpi käynyt Suomessa, ei varmaan ollut helppoa muuttaa Ruotsiin.
        Pienen kaihoisan huokauksen kuvittelen kirjoituksessasi, kun "vanhemmat ovat nyt mökillä ja sukulaisissa usein"
        Itse mutin Ruotsiin jo yli neljäkymmentä vuotta sitten.
        En osannut ruotsia tullessani. Päätöksen muuttamisesta tein kyllä ihan itsenäisesti ja muutinkin sitten ihan itse nuorena aikuisena.
        Nyt kuitenkaan en koskaan Suomea ole halunnut unohtaa, vaan pidän yllä kielitaitoa sekä olen opiskelun myötä oppinut myös ruotsin.
        Nyt koen että minä kuulun molempiin maihin. Vaan ja ainoastaan kielen opittuani voin kokea että elän täyspainoisesti ruotsissakin.
        Ei siis ole enää väliä, missä asuu. Uskon enempi siihen että kun huolehtii läheisimmät suhteensa hyvin, olkoon sitten kylkiäinen tai naapuri tai harrastusporukka, tulee hyvä mieli siitä asiasta, että on tehnyt jotain lähimpien hyväksi. Hyvä tulee aina takaisin itselle, ennemmin tai myöhemmin. Työn tekeminen elannokseen on jokaisen oikeus. Siinäkin voi olla paljon haasteita, jos ei viihdy, tai jos ei ole töitä. Uskon kuitenkin että oma asenne, jos se on myönteinen, sillä pärjää pitkälle. Huonojenkin päivien ohi. Minulla on ollut onneksi aina lähelläni ihmisiä, jotka ovat halunneet minua tukea silloin kun olen tukea tarvinnut. On ollut niinkin fiksuja lähimpiä että ovat tukeneet vaikka en tiennyt tarvitsevani tukea. Sellaista kutsun jo lähimmäisen rakkaudeksi. Sitä lisää, ja ei ole silloin väliä, missä se koti on.
        Ei täällä eikä siellä ole asiat yhtään erilaisia. Vaikeat ajat ovat nyt joka paikassa. Silloin lyöttäydytään vaan porukalla ongelmien kimppuun ja taas kohta alkaa aurinko paistaa. Sitä se elämä on.


    • Muuttoakannattaaharkita

      Tässä tulee hyvä ehdotus, josta kannattaa ottaa vaarin kaikkien niiden, joiden mielestä Suomessa on viimeksi kuluneiden vuosien aikana menty perse_edellä_puuhun vähän kaikissa asioissa ja jotka eivät perusta yhteiskunnasta, jossa ei selviä asioita saada ratkaisuun, joka sallii hölmöydet ja tuhlaamisen valtion hallinnossa, jossa ahneet ja itsekeskeiset saavat äänensä kuuluville ja joka tavallisen ihmisen näkövinkkelistä katsottuna huononee päivä päivältä.
      Nykyään yhä tiheämmin tulee mieleen ajatus muuttamisesta pois Suomesta, koska tämä maa on nykyään riitainen ja huonosti hoidettu eikä tee muuta kuin vapisee Venäjän pelkoa ja nuolee USA:a ja natoa. On niitä toki muitakin mahdollisia kohdemaita, mutta Ruotsi yksi lähimmistä. Samoin kuin Norja. Muita mahdollisia Australia, Kanada, Thaimaa, Sveitsi, Itävalta, Espanja, onhan noita paikkoja, joissa suomessa syntyneen olettaisi voivan asua hyvin.

      • kuinkas

        Kun oli edelliset vaalit, en äänestänyt, ja nyt voin todeta, että eipä olisi kannattanut, koska ne, jotka pääsivät päättämään, ovat antaneet talouden karata syöksyyn, ja parin tuhannen röyhkeän varastaa jopa kansallisomaisuuttamme. Urpilainen oli kaveriensa kanssa huonoin valinta vuosikymmeniin, ja kokematon Katainen oli myös, ei auttanut kuin säestää madamea!!!! Naton nuolemisesta on tyhjää puhua, koska Venäjä on se ongelma, ei Nato . Pelkoa siinä tuskin paljon on, mutta kuka nyt haluaisi alkaa suomalaisena sotimaan?
        Osansa on tehneet kaikki ammattiliitot ja agitaattorit, jotka eivät ole halunneet olla ahkeria työssään, suunsoitossa kylläkin!
        Ja tällaiset Pekka Perät kuittailevat miljoonapotteja konkurssiin menossamolevasta yhtiöstä siirrellen anastetut varat vaimon ja muiden sukulaisten nimiin!!! Laitonta!
        Aika moni pienyrittäjäkin on vastuuton sovittujen tehtävien toteutuksessa oikein.
        Joka portaassa rosvotaan mitä ikinä saadaan vaan onnistumaan.
        Tehtaiden työntekijät lorvivat ja tekevät omia töitään työaikana!
        Tahallaan pistetään roskiin tuotteita, joiden laatua ei viitsitä valvoa.
        Liian moni sanoo, että en viitsi, työnantaja ei saa hyötyä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe