Lihava shetlanninponi! D:

Ponittaja

Eli meil olis semmonen rasvapallo tuol tallissa D: Poni on jo 20 w mutta oikea energiatykki! Ajattelin tässä keväällä viimeistään kesällä ruveta kuntouttamaan sitä. mutta siis miten ponin painoa voi pudottaa? Poni on noin 95 cm korkea. Kuinka saisin siltä noin 100 kg pois? Tuntuu ettei poni laihdu millään! Lisäksi poni on isossa karsinassa toisen ponin kanssa ja syö luultavastiu toisenkin ponin heinät... Ponin paikkaa ei voi vaihtaa sillä ei ole tilaa muuallakaan.


Kuinka ponin painon voi mitata?

4

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poni---

      Heinät voi laittaa tiheäverkkoiseen heinäverkkoon, se jo hidastaa syömistä. Tärkeää on, että heinää on mahdollisimman usein saatavilla PIENIÄ määriä. Juuri toi heinäverkko on hyvä valinta, koska siitä riittää syömistä pitkäksi aikaa, mutta syöminen on hidasta.
      Tietysti toiselle ponille täytyy laittaa heinäverkko myös, jotta molemmilla syöminen kestäisi yhtä kauan.

      Kaikki väkirehut luonnollsesti pois. Ainoastaan heinää, vettä, kivennäistä ja suolaa.
      Heinässä kannattaa katsoa, ettei ole liian ravinteikasta heinää. (Ei-ravinteikas ei ole sama asia kuin huono heinä, eli ei tietenkään pölyävää tai homeista heinää).

      Tarhan tulee olla mahdollisimman iso ja tarhausaika mahdollsiimman pitkä. Tarhassa heinää voi ripotella ympäri tarhaa, jos vaan mahdollista, jotta poni joutuu liikkumaan syömisen ohella.



      Liikunnasta jättäisin ratsastuksen kokonaan pois, ellei ratsastaja ole HYVIN KEVYT (siis ihan joku pikkulapsi, ihan max 35kg). Noin painavalla ponilla omakin massa on niin iso, että äkkiä tulee vaan ongelmia.

      Liikunnan ei muutenkaan kannata olla kovin raskasta, koska ponilla tuota massaa on. Pitkät kävelylenkit on tosi hyviä, joko taluttaen tai vaikka kärryillä. Lyhyitä aikoja kerrallaan voi ponia taluttaa vaikka hangessa tai juoksuttaa, mutta hyvin varovaisesti alkuun.

    • Ponittaja

      Pitääks se suola lisätä ruokaan?

    • ponipulleaparka

      Jos hevosen omistajana et tiedä eläimen suolan antamisesta, kysy mielellään eläinlääkärin apua ponisi laihdutukseen. Ettei mene vikaan ja tule vaurioita.

    • Ponittaja

      Ok ):

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe