Tämä kannattaa katsoa

Suurintarina

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeAvarakatseinen

      Tällä ESITYKSELLÄ (isoilla kirjaimilla) pitäisi aloittaa kaikissa kouluissa uskonnon opetus.
      Saisivat pennut ajateltavaa kaiken sen roskan jälkeen, mitä niille on "pyhäkouluissa" ja seuroissa opetettu.

      Tästä linkistä tämänpäiväinen teksti, mikä taatusti menee yli "tosiuskovaisten" hilseen, mutta sopivasti liittyy linkittämäsi videon alkuun.

      http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015030719313106_ul.shtml

      Pienet ovat ympyrät, uskovaisten piireissä edelleen!

      Maailma onkin käänösvirhe ja olipa (aurinko-)Jumala eli Jeesus sitten kotoisin mistä tahansa. Raamattu onkin kopio. Patsi tietysti kijjan loppuosan selittelijät.
      ihmisen ymmärrys riitti tämän edellisen vuosisadan (1900) alkupuolelle asti vain meidän aurinkokuntaanmme ja linnunradan tähtiin.
      Lähigalaksit olivat vain sumuja. Niin näyttää olevan suurimmalle osalle edelleen.

      "Takana pimeys, edessä usva!"

      • eksytystä

        Tuossa puhuu susen suu.


    • kannatan-ideaa

      Joo, kannatetaan koululaisille ihan yleissivistyksen vuoksi. Eikä tuo tekisi pahaa uskovillekaan.

    • MeAgain

      Tuo pätkä on leikattu aikanaan suositusta Zeitgeist-salaliittodokkarista - eli caveat emptor ;)

      Sinänsä idea kuolemasta ja ylösnousemuksesta ei ole alkujaan kristittyjen idea, mutta tuo dokkari vetää surutta mutkia suoriksi. Jumalolentoja, kuten Horusta ja Jeesusta, yhdistävänä tekijänä käytetty syntymäpäivä 24/25. joulukuuta ei ole kuulunut alkujaan kumpaankaan tarinaan ja jälkimmäiseenkin se on yhdistetty vasta myöhemmin.

      • Varmaankin noin joissakin yksityiskohdissa, mutta totuus on kovin toisenlainen kuin esim kristityt itse esittää.
        Esimerkkinä kolminaisuusoppi johon lopulta päädyttiin kun kaikki muut versiot oli ensin hylätty.
        Yksi perusvirhe on siinä, että kristinuskon ideoiden ei yleensä myönnetä olevan lainakamaa ja sitähän tuossa tuotiin korostetusti esille.


      • MeAgain

        Joo, mutta kun tuo yksityiskohta - muista puhumattakaan - vetää maton alta dokkarin kantavalta idealta. Yhden myytin kumoaminen toisella ei oikein vaikuta miltään voitokkaalta yhtälöltä.

        Ainakin itse lukemissani historiallisissa ja kulttuurihistoriallisissa teoksissa raamatullisten konseptien vanhempi alkuperä on hyvin kuvattu. Jos tarkoitat fundamentalisteja, niin heidän näkökantansa pohjautuukin juuri sokeaan uskoon, joten mikään rationaalinen väittely ei ole edes mahdollista.


      • LiiallisetVäitteet
        MeAgain kirjoitti:

        Joo, mutta kun tuo yksityiskohta - muista puhumattakaan - vetää maton alta dokkarin kantavalta idealta. Yhden myytin kumoaminen toisella ei oikein vaikuta miltään voitokkaalta yhtälöltä.

        Ainakin itse lukemissani historiallisissa ja kulttuurihistoriallisissa teoksissa raamatullisten konseptien vanhempi alkuperä on hyvin kuvattu. Jos tarkoitat fundamentalisteja, niin heidän näkökantansa pohjautuukin juuri sokeaan uskoon, joten mikään rationaalinen väittely ei ole edes mahdollista.

        "Joo, mutta kun tuo yksityiskohta - muista puhumattakaan - vetää maton alta dokkarin kantavalta idealta."

        Niinpä, ja yleiseltä luotettavuudelta.

        Historiallisen totuuden kiistäminen vaikkapa Jeesukselta ja Buddhalta vähentää lisää uskottavuutta. Joidenkin mielenrauhaa sellainen vakuuttelu saattaa kyllä lisätä, mutta suurinta osaa sellainen ei vakuuta, vaan poistaa uskottavuuden väittäjien lopuiltakin lausunnoilta, ainakin minun silmissäni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      46
      3167
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2033
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1492
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1375
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1261
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1171
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1105
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe