Häpeän valtavasti työttömyyttäni

NoGood

Olen pitkäaikaistyötön ja häpeän sitä. Häpeän itseäni. Tiedän, ettei saisi verrata itseään muihin, mutta tunnen suurta alemmuutta verrattuna työssäkäyviin. Olen välillä ollut sairaslomalla masennuksen vuoksi, välillä äitiyslomalla. Silloin tunsin itseni samanarvoiseksi muiden äitien kanssa, joilla oli vauva. Sitten he palasivat työelämään. Minua sinne ei oikein kelpuuteta, kun olen vähän väliä sairaslomalla. Työkyvyttömyyseläkkeelle en pääse, kun sinne olen vissiin liian terve.

Vähät rahani osin käytän lapseeni, jotta hänen ei koskaan tarvitsisi syrjäytyä. Osa rahoistani menee tietysti lääkkeisiin ja muihin terveyskuluihin. Isoin osa asumiseen. Itselleni en juuri osta mitään. Koluan alelaareja ja kirppiksiä, koska paitani alkavat olla liian paikattuja pysyäkseen koossa. Hiutuneisiin paitoihin tulee yhden paikatun reiän viereen toinen. Samoin leggingseihin. Ostinkin tässä viime kuussa yhden viiden euron paidan itselleni.

Käyn harvoin kaupunkimme keskustassa, asumme lähiössä. Tänään kävin ja tunsin itseni ulkopuoliseksi. Olen ollut niin kauan vähissä varoissa, että se näkyy ulospäin. Ja se hävettää. En olisi uskonut, että voisin koskaan hävetä työttömyyttäni näin paljon. En pelkästään vaatteiden vuoksi, vaan koska en ole tuottava ihminen, yhteiskunnan jäsen. Luulen, että ilman lastani olisin jo tappanut itseni. En voi kuitenkaan sitä tehdä hänelle.

En tiedä osaako kukaan sanoa tähän mitään. Jonkun on helppo provosoida ja sanoa, että tapa ittes vaan, on yksi loinen vähemmän. Tiedän sen kyllä itsekin, että helpompaa se olisi yhteiskunnalle. Halvempaa. Mutta en vaan voi tehdä sitä lapselleni.

En tiedä. Vain häpeän. Älkää välittäkö.

4

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulta-sinulle

Itse en ole pitkäaikaistyötön mutta vähän samantapainen juttu kyseessä.

Tiedän tunteen. Mutta pitää rakastaa itseään (ja sinulla on lapsi jota rakastaa) ja yrittää olla välittämättä. Eivät muutenkaan kaikki ajattele työttömistä niin huonosti. tuntuu kuin etenkin vanha kansa tekee niin sekä sitten osa nuoremmista. On myös meitä suvaitsevampia. Sinun pitäisi löytää seuraa, joka hyväksyisi tilanteesi. Ei ole hyvä tuntea koko ajan alemmuutta. Minunkin pitäisi löytää enemmän seuraa jossa tilanteeni on tutumpi muillekin. Ja kun olen avautunut vihdoin ja toteuttanut itseäni, olen vähemmän epävarma ja onnellisempi! :)

Toivon sinulle rauhaa sydämeesi. Et ole ainoa, muista se!

• NoGood

Kiitos Sinulle :) järkevästi ajatellen tiedän asioiden olevan noin, mutta tunnetasolla häpeän tunne meinaa musertaa. Nyt aamulla olo on pikkaisen parempi, vaikka tunnen tuon mustan aukon häälyvän sisimmässä.

Se mitä sanoit sellaisen seuran löytämisestä, joka hyväksyisi tilanteen, olikin hyvä vinkki. Tuttavapiirissäni onkin eräs, joka on joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle jo kauan sitten. Voisin häneltä kysyä kuinka hän löytää arkeensa ja elämänsä sisältöä.

Tiedän, että kevyempiäkin kausia tulee, mutta tällä hetkellä häpeän viitta on raskas kantaa.

• kaikeentottuu

Hei, voimia sinulle oikein paljon. Et ole ainut työtön, et todellakaan. Masaennus lähtee ajan kanssa toivotaan. Kirkosta ja pelastusarmeijasta saat varmasti taloudellista yukea. Tsemppiä ja miusta lapsillesi olet ARVOKKAINTA ja tärkeintä maailmassa.

• Valmistuin ammattiopistosta keväällä 2010. Menin heinäkuussa armeijaan toiselle puolelle Suomea. Kotiuduin armeijasta tammikuussa. Keväällä 2011 olin parisen viikkoa työelämänvalmennuksessa paikallisella leirintäalueella, jossa on uima-allas ulkona, minigolf ynnä muuta kivaa. Lähdin sieltä, kun pääsin palkalliseen työhön, joka vastasi koulutusta. No, se oli vaan määräaikainen työ, ja loppui pian. Sen jälkeen en ole ollut palkallisessa työssä.

Elokuussa 2011 pääsin puoleksi vuodeeksi työelämänvalmennukseen kierrätyskeskukseen. Syyskuussa 2012 Pääsin Lappiin semmoselle työttömien leirille viikoksi. Vaellettiin tuntureilla, ja käytiin Levin kylpylässä. Sitten marraskuussa 2012 pääsin kuntouttavaan työtoimintaan samaan kierrätyskeskukseen, jossa olin jo aiemmin puoli vuotta. Siinä samassa paikassa olen vielä tänäkin päivänä.

Asun vielä vanhempien luona. Laitan joka kuukausi rahaa säästötilille jemmaan, jotta voisin jonain päivänä muuttaa omilleni asumaan. Saan siis työmarkkinatuen 9€ päivältä, kun osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Olen jo katsellut asuntoilmoituksia netistä.

Aiemmin häpesin omaa työttömyyttä, mutta jotenkin vaan totuin tähän tilanteeseen, enkä osaa enää tuntea häpeää asian takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4433
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3108
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2864
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2645
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2509
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2357
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2255
    8. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2244
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2015
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1717
    Aihe