Tietön tie, portiton portti

J..

Valaistumista ei voi saavuttaa, vaan pikemminkin pitää luopua jostain, jotta tajuaa olevansa valaistunut. -kommentteja?

22

1660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kira

      näinhän sitä kaikissa kirjoissa sanotaan... uskottava on. kuulostaahan se ihan loogiseltakin.

      • xyz

        se bowie -Kira?


      • kira
        xyz kirjoitti:

        se bowie -Kira?

        koskaa kuullukkaa... eli enpä oo.
        :)


    • ngawang

      kun kuulee Buddhasta ja ymmärtää että valaistuminen on mahdollista kaikille myös minulle. Näin "mieli" pyrkii itsestään valaistumaan eikä tarvitse luopua eikä kehittää mitään. Siis näin uskon minä.

      • kyselijä

        Minäkin taidan jättää tuon asian vain alitajunnan hoidettavaksi.


      • ngawang
        kyselijä kirjoitti:

        Minäkin taidan jättää tuon asian vain alitajunnan hoidettavaksi.

        Ei tarvitse edes kuulla Buddhan opetuksia.

        Kaikki olennot automaattisesti väistävät kärsimystä ja pyrkivät onnellisuutta kohden.


      • bhairava
        ngawang kirjoitti:

        Ei tarvitse edes kuulla Buddhan opetuksia.

        Kaikki olennot automaattisesti väistävät kärsimystä ja pyrkivät onnellisuutta kohden.

        Kyllähän jokainen oppii kun toistaa virheitään tarpeeksi monta kertaa.

        Tosin näen jos esim opiskelee dharmaa ja meditoi, pystyy tarkastelemaan jokaipäiväistä elämää uusista näkökulmista valppaammalla tietoisuudella - näin tätä prosessia voi nopeuttaa.

        Ihmisluonto on laiska ja nautinnonhaluinen. Vaikka kuulostaa paradoksaaliselta opetella olemaan tekemättä ja yrittämättä, olen varma että se on mahdollista. Sekin on asteittainen prosessi.

        Jokainen tavallaan.

        Vapautukoon kaikki olennot harhasta ja kärsimyksestä. :)


      • käpykaartilainen
        ngawang kirjoitti:

        Ei tarvitse edes kuulla Buddhan opetuksia.

        Kaikki olennot automaattisesti väistävät kärsimystä ja pyrkivät onnellisuutta kohden.

        "Kaikki olennot automaattisesti väistävät kärsimystä ja pyrkivät onnellisuutta kohden."

        Niin tekevät, mutta kärsivät yhä edelleen samsarassa, eikä valaistuminen ole lähelläkään vaikka onkin lähellä.


      • ngawang
        käpykaartilainen kirjoitti:

        "Kaikki olennot automaattisesti väistävät kärsimystä ja pyrkivät onnellisuutta kohden."

        Niin tekevät, mutta kärsivät yhä edelleen samsarassa, eikä valaistuminen ole lähelläkään vaikka onkin lähellä.

        Buddha opettaa kaikkialla


      • Hirviä demoni
        ngawang kirjoitti:

        Buddha opettaa kaikkialla

        Sinä sanot, että "Buddha opettaa kaikkialla".

        Minä kysyn, että "jos on näin, niin miksemme me kaikki ole jo valaistuneita tai edes polulla valaistumiseen?"


      • pseudonyymi
        Hirviä demoni kirjoitti:

        Sinä sanot, että "Buddha opettaa kaikkialla".

        Minä kysyn, että "jos on näin, niin miksemme me kaikki ole jo valaistuneita tai edes polulla valaistumiseen?"

        Seisomme edessämme.


      • ngawang
        Hirviä demoni kirjoitti:

        Sinä sanot, että "Buddha opettaa kaikkialla".

        Minä kysyn, että "jos on näin, niin miksemme me kaikki ole jo valaistuneita tai edes polulla valaistumiseen?"

        ettei buddhat opettaisi?

        Kaikki ovat buddhatilaa, jos mä näkisin sut pitäisin sua buddhana, muurahaistakin pidän buddhana, kaikki toimivat henk. koht.näkemyksen mukaan. Mistä sä tiedät kuka on kuka?
        Luuletko emanaatiot paljastavat itsensä leikkimällä halleluja puhtautta. Valaistumisen jälkeen ymmärrämme, mutta esiintyykö samsara vapautumisen tilassa, se jää vielä nähtäväksi?
        En etsi buddhaa, en etsi itseäni enkä muita.
        Mä tiedän jo.
        Todellinen vastaus kysymykseesi löytyy
        http://www.wisdom-books.com/ProductDetail.asp?CatNumber=9973


      • tao
        ngawang kirjoitti:

        ettei buddhat opettaisi?

        Kaikki ovat buddhatilaa, jos mä näkisin sut pitäisin sua buddhana, muurahaistakin pidän buddhana, kaikki toimivat henk. koht.näkemyksen mukaan. Mistä sä tiedät kuka on kuka?
        Luuletko emanaatiot paljastavat itsensä leikkimällä halleluja puhtautta. Valaistumisen jälkeen ymmärrämme, mutta esiintyykö samsara vapautumisen tilassa, se jää vielä nähtäväksi?
        En etsi buddhaa, en etsi itseäni enkä muita.
        Mä tiedän jo.
        Todellinen vastaus kysymykseesi löytyy
        http://www.wisdom-books.com/ProductDetail.asp?CatNumber=9973

        ei eroa nirvanasta.

        A. Watts pohtii:
        "On siis järjetöntä pitää nirvanaa itseään jonakin joka on käsitettävissä tai saavutettavissa.
        Mikäli lisäksi minä on pelkkä sovinnaisuus, on hölynpölyä kuvitella että nirvana on jonkun saavutettavissa oleva tila. Kuka sen saavuttaa ?
        ..
        Ellei ole saavutettavissa olevaa nirvanaa, ellei ole yksilöllisiä olentoja, silloin orjuutemme samsaraan on näennäistä, olemme jo nirvanassa. Sen etsiminen on mielettömyyttä, sellaisen etsimistä joka ei ole koskaan kadonnut."

        Mutta sinähän tiesit jo !


      • ngawang
        tao kirjoitti:

        ei eroa nirvanasta.

        A. Watts pohtii:
        "On siis järjetöntä pitää nirvanaa itseään jonakin joka on käsitettävissä tai saavutettavissa.
        Mikäli lisäksi minä on pelkkä sovinnaisuus, on hölynpölyä kuvitella että nirvana on jonkun saavutettavissa oleva tila. Kuka sen saavuttaa ?
        ..
        Ellei ole saavutettavissa olevaa nirvanaa, ellei ole yksilöllisiä olentoja, silloin orjuutemme samsaraan on näennäistä, olemme jo nirvanassa. Sen etsiminen on mielettömyyttä, sellaisen etsimistä joka ei ole koskaan kadonnut."

        Mutta sinähän tiesit jo !

        saatavana ilmaiseksi
        http://www.mountaindev.com/vajratext.html

        tässä otsikot

        “THE NATURE OF SA.MSAARA AND NIRVAA.NA
        DOES NOT GO BEYOND SPACE”

        "THE ARISING OF THE PHENOMENAL WORLD
        AS THE BUDDHA FIELDS"

        “THE EXAMPLE OF BODHICITTA.”

        “THE NATURE OF BODHICITTA”

        “TRANSCENDING ACTION, EFFORT, CAUSE, AND EFFECT”

        “The Teaching that Everything is Included in Bodhicitta.”

        “EVERYTHING IS THE ETERNAL SELF-EXISTENCE OF BODHICITTA”

        “THE NON-DUALITY OF BODHICITTA”

        “ALL DHARMAS PASS THE PASS
        INTO THE SPACE OF ENLIGHTENMENT”

        “NOT MOVING FROM REALIZATION OF DHARMATAA”

        “CONDITIONED APPEARANCES
        ARE THE PURE EQUALITY OF SPACE.1361”

        “THE ETERNAL LIBERATION OF ALL DHARMAS
        WITHIN THE SPACE OF BODHICITTA.”

        “ALL DHARMAS ARE ETERNAL BUDDHAHOOD WITHIN BODHICITTA”

        EMAHO Tunnustan olen toistanut tekstiä ääneen kuten mantran laulajat..ehkä vieläkin?


      • tao
        ngawang kirjoitti:

        saatavana ilmaiseksi
        http://www.mountaindev.com/vajratext.html

        tässä otsikot

        “THE NATURE OF SA.MSAARA AND NIRVAA.NA
        DOES NOT GO BEYOND SPACE”

        "THE ARISING OF THE PHENOMENAL WORLD
        AS THE BUDDHA FIELDS"

        “THE EXAMPLE OF BODHICITTA.”

        “THE NATURE OF BODHICITTA”

        “TRANSCENDING ACTION, EFFORT, CAUSE, AND EFFECT”

        “The Teaching that Everything is Included in Bodhicitta.”

        “EVERYTHING IS THE ETERNAL SELF-EXISTENCE OF BODHICITTA”

        “THE NON-DUALITY OF BODHICITTA”

        “ALL DHARMAS PASS THE PASS
        INTO THE SPACE OF ENLIGHTENMENT”

        “NOT MOVING FROM REALIZATION OF DHARMATAA”

        “CONDITIONED APPEARANCES
        ARE THE PURE EQUALITY OF SPACE.1361”

        “THE ETERNAL LIBERATION OF ALL DHARMAS
        WITHIN THE SPACE OF BODHICITTA.”

        “ALL DHARMAS ARE ETERNAL BUDDHAHOOD WITHIN BODHICITTA”

        EMAHO Tunnustan olen toistanut tekstiä ääneen kuten mantran laulajat..ehkä vieläkin?

        uskalla !


      • tiiu
        Hirviä demoni kirjoitti:

        Sinä sanot, että "Buddha opettaa kaikkialla".

        Minä kysyn, että "jos on näin, niin miksemme me kaikki ole jo valaistuneita tai edes polulla valaistumiseen?"

        koska mielemme ei ole kirkas...


    • tao

      Älä ihmeessä takerru sen selvittämiseen mistä on luovuttava.
      Kuten Wu-men'n kirjassa Portiton portti todetaan "Buddha on kolme naulaa pellavaa" (kertomus 18).

      Hän paiskaa kolme naulaa pellavaa,
      sanat lähellä, merkitys vielä lähempänä.
      Ken pohtii oikeaa ja väärää,
      on oikean ja väärän erittelijä.

      Kaikki käsitteillä operointi, asioiden erottelu toisistaan on mielen nerokas keino sitoa sinut mieleen, dualismiin, käsitteelliseen ajatteluun, itseen, henkiseen kehitykseen,...
      Seuraavan kertomuksen otsikko kirjassa onkin "Tavallinen mieli on tie".

      Luopumisella minä tarkoitan seuraavantyyppistä asiaa: "jumalaa tavoittava vihdoin väsyy, irrottaa otteensa ja kokee kuinka jumalaan pudotaan. Silloin ymmärretään Zen, joka on sama kuin Tao, kristinuskon uudestisyntyminen, buddhalainen nirvana, elämän punaisen langan loputtomuus uskontojen läpi." (Yrjö Kallinen)

      Tavoittamisesta luopumista ja ymmärtämistä voi valmistella "tavanomaisin" buddhalaisin harjoituksin, myös älyllisin pohdiskeluin. Jossain vaiheessa on luovuttava niistäkin.

      Luopumisen ajatusta voi lähestyä myös tutkimalla taolaista käsitettä (!?) wu-wei : pakoton, luonnon järjestyksen mukainen, karmaa aiheuttamaton tekeminen.

      • *********

        Olikohan myös näin: mitä kovemmin nirvanaa tavoittelee, sitä enemmän siitä erkanee.

        Ovatko siis meditointi, askeettiset elämäntavat, yms. oikeita/tarpeellisia tapoja tavoitella valaistumista..??


      • lapsi

        Ei, kyllä. Musta, valkoinen. Herne, kasvi, palkoineen. Käsitteet ovat osa epätodellisuuden hahmottamista. Mutta kaikki eivät halua ymmärtää totuutta. Se voi sattua. Sinua ei voi sattua jos sinua ei ole. Jos ymmärrät - ymmärrät ja tiedät että et voi ymmärtää, sillä sinua ei ole. Ei pidä löytää, sillä ei ole ketään joka etsisi eikä mitään jota löytää.


      • Tyhjyyskö on olemassa
        lapsi kirjoitti:

        Ei, kyllä. Musta, valkoinen. Herne, kasvi, palkoineen. Käsitteet ovat osa epätodellisuuden hahmottamista. Mutta kaikki eivät halua ymmärtää totuutta. Se voi sattua. Sinua ei voi sattua jos sinua ei ole. Jos ymmärrät - ymmärrät ja tiedät että et voi ymmärtää, sillä sinua ei ole. Ei pidä löytää, sillä ei ole ketään joka etsisi eikä mitään jota löytää.

        Niipä ja niinkö.
        Arvon kieltäminen on klassinen minän defenssi.
        "happamia sanoi kettu"
        Jos valaistuminen on sen ymmärtämistä että mitään ei ole, niin kuka sen ymmärtää ja mitä ei ole. Jos mitään ei ole niin olemassaolemattomuus on edelleen käsite joka rajoittaa havainnointia. Eikö niin että ihminen, myös Siddartha, on rajallinen ja tämän rajallisuuden kanssa taistelu on suurta tuskaa. Saako siitä nauttia, saako sen kieltää, mitä jos ei ole saamista tai saamattomuutta. On kuitenkin rajallisuus. Ja sehän sattuu kun tajuaa, että kaikki on turhaa ja kuolen - kuolemme - joskus. Kaiken arvon kieltäminen harhaksi julistamalla voi tuoda rauhaa ja valaistusta, mutta kenelle? Sille peilillekö johon ei kerry pölyä koska sitä ei ole? Pölykö on? Olemassaolemattomuusko on? Vai onko käsitys siitä, että rajallisuus on ahdistavaa ja sille pitää löytää pakotie, joillekin siis osa kaikkeutta ja joillekin ikuinen elämä ja joillekin turhuus jonka vuoksi kannattaa mieluummin väittää kaikkea harhaksi kuin tunnistaa itsensä ja monen muun asian loppuminen ja sammuminen - ilman suurempaa merkitystä. Rajallisuus ajaa aina etsimään rajojen puutetta ja mikä olisikaan parempi tapa kuin väittää itselleen että mitään ei ole. Kenelle sitä sitten opetta jos mitään ei ole ja kuka valaistuu jos valaistumista ei ole. ZEN on joskus hämmästyttävän lähellä totuuden kieltämistä sen etsimisen varrella. Ja joskus hämmästyttävän lähellä totuutta väittäessään että sitä ei ole. Ai mitä totuutta? Raja on rajallisen olennon tapa hahmottaa asioita ja luokittelu luonnollista. Mutta ilman käsitteellistä hahmottamiskykyä ei ole automaattisesti onneton tai onnellinen. Jos valaistus on onnellisuuden ja onnettomuuden ylä (tai ala) puolelle asettumista, niin kuka asettuu ja suhteessa mihin. Voihan sitä kaiken arvon kieltää, mutta kun kuolema on koskettanut, niin tietää että jos ei halua elää eikä kuolla niin oudolla tavalla se silti säväytää. Jos järkeä ei löydä niin lienee totta että vika on siinä että sitä yrittää etsiä, mutta jos mitään ei ole niin ei ole myöskään etsimistä, löytämistä, valaistumista tai olemassaolemattomuutta.


      • tao
        Tyhjyyskö on olemassa kirjoitti:

        Niipä ja niinkö.
        Arvon kieltäminen on klassinen minän defenssi.
        "happamia sanoi kettu"
        Jos valaistuminen on sen ymmärtämistä että mitään ei ole, niin kuka sen ymmärtää ja mitä ei ole. Jos mitään ei ole niin olemassaolemattomuus on edelleen käsite joka rajoittaa havainnointia. Eikö niin että ihminen, myös Siddartha, on rajallinen ja tämän rajallisuuden kanssa taistelu on suurta tuskaa. Saako siitä nauttia, saako sen kieltää, mitä jos ei ole saamista tai saamattomuutta. On kuitenkin rajallisuus. Ja sehän sattuu kun tajuaa, että kaikki on turhaa ja kuolen - kuolemme - joskus. Kaiken arvon kieltäminen harhaksi julistamalla voi tuoda rauhaa ja valaistusta, mutta kenelle? Sille peilillekö johon ei kerry pölyä koska sitä ei ole? Pölykö on? Olemassaolemattomuusko on? Vai onko käsitys siitä, että rajallisuus on ahdistavaa ja sille pitää löytää pakotie, joillekin siis osa kaikkeutta ja joillekin ikuinen elämä ja joillekin turhuus jonka vuoksi kannattaa mieluummin väittää kaikkea harhaksi kuin tunnistaa itsensä ja monen muun asian loppuminen ja sammuminen - ilman suurempaa merkitystä. Rajallisuus ajaa aina etsimään rajojen puutetta ja mikä olisikaan parempi tapa kuin väittää itselleen että mitään ei ole. Kenelle sitä sitten opetta jos mitään ei ole ja kuka valaistuu jos valaistumista ei ole. ZEN on joskus hämmästyttävän lähellä totuuden kieltämistä sen etsimisen varrella. Ja joskus hämmästyttävän lähellä totuutta väittäessään että sitä ei ole. Ai mitä totuutta? Raja on rajallisen olennon tapa hahmottaa asioita ja luokittelu luonnollista. Mutta ilman käsitteellistä hahmottamiskykyä ei ole automaattisesti onneton tai onnellinen. Jos valaistus on onnellisuuden ja onnettomuuden ylä (tai ala) puolelle asettumista, niin kuka asettuu ja suhteessa mihin. Voihan sitä kaiken arvon kieltää, mutta kun kuolema on koskettanut, niin tietää että jos ei halua elää eikä kuolla niin oudolla tavalla se silti säväytää. Jos järkeä ei löydä niin lienee totta että vika on siinä että sitä yrittää etsiä, mutta jos mitään ei ole niin ei ole myöskään etsimistä, löytämistä, valaistumista tai olemassaolemattomuutta.

        olematon.
        Ei buddhalaisuus väitä ettei mitään ole, ettei minää ole.
        Mitään vain ei ole olemassa erillisinä, riippumattomina, pysyvinä.
        Onhan virrassakin monta pisaraa. Ne ovat olemassa mutta eivät ilmene erillisinä.

        Keskeistä buddhalaiselle opetukselle on että kaikki asiat ovat pysymättömiä, eivät ikuisia. Tämä on kaikkien ehdollisten ilmiöiden luonne. Mikään ei ole pysyvää, mikään ei pysy samana.
        Et voi astua kahta kertaa samaan virtaan.

        Kaikki muodon saanut on katoavaista.
        Muoto on raja, se joka erottaa toisen toisesta. Minä ja ei-minä.
        Se raja on määritelty käsitteillä, se on harhaa.


    • whomever

      Konkreettista: Valaistuakseen on saavutettava tyhjyys, joka on egottomuus. Luovuttava siis kaikesta, asia kerrallaan. Kun itsestään riisuu kaiken keinotekoisen, löytää lopulta sen mikä itsessä on aitoa ja se on tyhjyys. Tyhjyys on peilin kaltainen, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen, joka sitä katsoo, näkee siinä vain omat projektionsa. Nopeimmin tyhjyyden ja egottomuuden saavuttaa palvelemalla muita, eli asettamalla kaikkien muiden edun kokoajan omansa edelle. Samalla tulee loputtomasti ja konkreettisesti luopua kaikesta, mihin ego on kiintynyt. Oma menneisyys täytyy käsitellä sitä mukaan, kun se nousee esille. Se täytyy ymmärtää ja oma vahingollinen käytöksensä korjata, jotta voisi palvella muita paremmin. Kun tyhjyys on täydellinen, se on buddha, valaistunut ja siitä sitten alkavat uudenlaiset ongelmat ja haasteet. Kaikki muu, kuin konkreettinen, jatkuva harjoitus on pelkkää egon ruokkimista ja sanahelinää. Tärkeintä on rehellisyys itseä ja muita kohtaan ja konkreettinen jatkuva harjoitus. Kaikki ongelmat tulee ratkaista sitä mukaan, kun niitä ilmenee. Siihen pääsee meditaatiolla. Mitä vähemmän pistää vastaan muutoksille, sitä nopeammin tyhjyys laajenee. Täydellinen tyhjyys on mahdollista saavuttaa neljässä vuodessa. Jos tähän harjoitukseen lähtee, se kannattaa omistaa jollekin asialle -

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3227
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1086
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1043
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      54
      972
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      934
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      839
    Aihe