Sairastuin psykoosiin helmikuussa 2013. En osannut itse hakea hoitoa, vaan elin omaa elämääni ja se vasta oli hauskaa. Heräilin öisin klo 5 ja lähdin lenkille, soitin mukana. Haloo Helsingin huuda biisi, on hyvä esimerkki. Elin musiikin ja biisien mukaan. Luulin, että musiikki oli tehty minulle. En nähnyt tai kuullut outoja. Luulin vain, että kameroita on joka puolella. Olin hyvin iloinen ja halusin olla esillä. Kaikkien nähtävillä. Kävelin, mutta en välttämättä jaksanut kävellä takaisin kotiin. Pyysin vanhempia hakemaan. Psykoositila ei ollut pelottava. En joutunut osastolle, koska en halunnut sinne ja lääkäri totesi minut vaarattomaksi, kuitenkin ajokiellon hän antoi. Psykoosin kestosta ei ole tietoa kenelläkään. Se saattoi kestää päivän, viikon tai kuukauden. Hoitoon päästyäni, minulle määrättiin heti psykoosilääkitys. Luulin, että minut haluttiin tappaa, että eihän minua mikään vaivaa, ajattelin. Nauroin paljon ja olin hyvin iloinen. Nyt kaksi vuotta syönyt psykoosilääkkeitä. Ketipinor 25 mg vielä iltaisin, kohta sekin loppuu. Uskon, että en saa psykoosia enään, koska ne riskitekijät on poissa. Ei pelkoa, unettomuutta. Olen vahvempi nyt ihmisenä. Hienoa, että selvisin. Olen kokenut huiman muutoksen mielialassa, kun lääkettä on vähennetty. Olen tyytyväinen itseeni. Jaksan nauraa, hymyillä, itkeä. Ennen ne tunteet oli poissa ja vihasin olemustani. Minulle on tullut painoa, lääkkeittein myötä 10 kg. Ruokahalu kasvoi ja uskon, että lääkkeetkin lihotti. Olen saanut paljon tukea ystäviltä ja saanut hyvää hoitoa kahden vuoden ajan psykiatrian poliklinikalta. Puhuminen on tärkeää. Käyn töissä normaalisti, olin sairaslomalla vain 1 kk. Liian lyhyt sairasloma, mutta kun halusin palata töihin. Ihanaa alkaa vihdoin elää elämääni. Nautin joka päivästä täysin rinnoin. On ihana meikata ja pitää huolta itsestäni. Ennen en sitä tehnyt. Kuljin haamuna horroksessa kaksi vuotta. Ei tunteita ei eloa. Nyt päivä kerrallaan eteenpäin. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo.
Psykoosin kokenut
7
145
Vastaukset
- KaikkeaHyvää
Et itse hakenut hoitoa. Mutta joku ilmeisesti haki puolestasi? Miten päädyit hoitoon lopulta? Mielenkiinnosta vaan kyselen. :)
- onnellinen-1984
Ystävä vei minut hoitoon, josta sain kiirreellisen lähetteen psykiatrian poliklinikalle
Vähän ristiriitaista tuo alun hauskuus ja sitten lopun haamuna horroksessa kulkeminen.
- NäinYmmärsin
Alussa kaikki tuntui hyvältä koska ei tiennyt homman nimeä, mutta kun homma selvisi, niin huomasi että oli kulkenut haamuna horroksessa ja kaikki näyttääkin nykyään oikeasti paremmalta.
NäinYmmärsin kirjoitti:
Alussa kaikki tuntui hyvältä koska ei tiennyt homman nimeä, mutta kun homma selvisi, niin huomasi että oli kulkenut haamuna horroksessa ja kaikki näyttääkin nykyään oikeasti paremmalta.
Kuulostaa ihan järkevältä tulkinnalta.
- onnellinen-1984
Psykoosilääkitys teki sen että ei ollut tunteita ja oli vaan niin pihalla
- Näin_tulkitsin
Haamuna horroksessa lääkityksen vuoksi pari vuotta,nyt kun lääkitystä vähennetään niin ihmisyys alkaa palaamaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1731676
- 107969
- 85809
- 51655
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19653ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;190450- 26439