Sivistyksestä tuli mieleen

Iloitsen siitä ettei edes tällä palstalla svekojen kirjoituksissa törmää netti fennoille niin tyypiilisiin alatyylisiin nimittelyihin. Täältä puuttuu täysin nimittely kuten "fennopaska", "nefe-/fennohuora" yms.

Me svekot emme myöskään puhu vihasta tai edes tunne vihaa maanmiehiämme kohtaan, joka selkeästi vaikuttaisi olevan netti fennojen kiihkon polttoaine.

Hienoa kanssasvekot! Tyyli pitää säilyttää! Keep up the good work.

95

214

Vastaukset 95

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frånborgå

Man behöver ju inte smutskasta människor trots att de inte är av samma åsikt.Jag har åtminstone aldrig under mitt sextoåriga liv träffat någon svenskspråkig som "hatar "den finskspråkiga befolkningen.Vi lever ju sida vid sida i vardagen.det är ingens FEL att vi råkar ha olika modersmål.,det kan man inte själv påverka i vilken familj man föds.

• Just det! Nätfennomanernas upprepade påståenden om att vi svenskspråkiga skulle "hata" finskan och de finskspråkiga är helt löjliga!
        De allra flesta av oss svenskspråkiga lever sida vid sida i frid och ro, med finskspråkiga vänner, grannar, släktingar, arbetskamrater, lagkamrater, äkta hälftar m.m. Var det för en svenskspråkig skulle finnas utrymme för hat mot finskan och de finskspråkiga har jag svårt att föreställa mej.

Det finns knappt en enda svenskspråkig i detta land som inte skulle känna en enda finskspråkig, ens på någon nivå, men väl finskspråkiga som inte känner en enda svenskspråkig. Vi vet vad vi pratar om, nätfennomanerna pratar mest skit!

• Päinvastoin
        Ankdam kirjoitti:

Just det! Nätfennomanernas upprepade påståenden om att vi svenskspråkiga skulle "hata" finskan och de finskspråkiga är helt löjliga!
        De allra flesta av oss svenskspråkiga lever sida vid sida i frid och ro, med finskspråkiga vänner, grannar, släktingar, arbetskamrater, lagkamrater, äkta hälftar m.m. Var det för en svenskspråkig skulle finnas utrymme för hat mot finskan och de finskspråkiga har jag svårt att föreställa mej.

Det finns knappt en enda svenskspråkig i detta land som inte skulle känna en enda finskspråkig, ens på någon nivå, men väl finskspråkiga som inte känner en enda svenskspråkig. Vi vet vad vi pratar om, nätfennomanerna pratar mest skit!

Suomalaiset tuntevat ruotsalaisen kulttuurin täysin. Me osaamme ruotsia, me laulamme rakkaalla suomen kielellä myös samoja lauluja ja luemme samoja satuja kuin ruotsalaiset lapset. OMIEN rakkaiden lisäksi - joita ruotsalaiset eivät tunne. Ruotsalaiset taas eivät tunne suomalaisuutta LAINKAAN. He eivät osaa kieltä, he viljelevät täysin perättömiä ennakkoluuloja ja valheita, he eivät ruotsiksi laula suomalaisia lauluja tai lue suomalaisia satuja jne. Katson asiaa hieman objektiivisemmin kuin sinä. En keskity pienen pieneen kielenvaihtajavähemmistöön vaan nimenomaan SUOMEN ja RUOTSIN väliseen suhteeseen, mistä tässä kokonaisuutena todellisuudessa onkin kyse!!!!!

• SDare
        Ankdam kirjoitti:

Just det! Nätfennomanernas upprepade påståenden om att vi svenskspråkiga skulle "hata" finskan och de finskspråkiga är helt löjliga!

Voin sanoa, että minun mieheni ruotsalaisena on jo nyt myöntänyt, että Ruotsissa vallitsee "synnynnäinensuomalaisviha".

On siis olemassa ruotsinkielisiä, jotka huomaavat tilanteen, kun sitä oikein alkavat ihmisarvon kannalta miettiä. Esim. minun mieheni tapauksessa siihen tarvittiin maahanmuuttopolitiikan ymmärtäminen ja samalla sitten siinä on huomannut, miten Ruotsi on Suomeakin kohdellut.

• ykkkss
        Ankdam kirjoitti:

"Det finns knappt en enda svenskspråkig i detta land som inte skulle känna en enda finskspråkig, ens på någon nivå, men väl finskspråkiga som inte känner en enda svenskspråkig" Miljooonat suomenkieliset eivät ole missään tekemisissä ruotsinkieisten kanssa. Me haluamme elää rauhassa, haluamme hoitaa omia tarpeitamme, toteuttaa omia haaveitamme.
        On härskiä ja röyhkeää, että Folktinget, RKP ja jopa Ahvenanmaa puuttuu suomenkielisen väestön oikeuksiin, vaatii meille pakkoa opetella ruotsia, vaatii meitä pitämään pystyssä ruotsinkielisyyden/ kaksikielisyyden kulissia, vaikka kunnissamme ja alueillamme ei asu yhtä ainoata ruotsinkielistä. Meidät pakotetaan uhraamaan aikaamme, resurssejamme ja rahojamme tuon keinotekoisen kaksikielisyysrakennelman ylläpitämiseen. Hyöty siitä menee ruotsinkieliselle vähemmistölle, meille se on raskas taakka.
        Siksi inhoan RKPtä ja Folktingetiä ja pakkoruotsia koko ajan entistä enemmän

• tvåspråkig
        ykkkss kirjoitti:

"Det finns knappt en enda svenskspråkig i detta land som inte skulle känna en enda finskspråkig, ens på någon nivå, men väl finskspråkiga som inte känner en enda svenskspråkig" Miljooonat suomenkieliset eivät ole missään tekemisissä ruotsinkieisten kanssa. Me haluamme elää rauhassa, haluamme hoitaa omia tarpeitamme, toteuttaa omia haaveitamme.
        On härskiä ja röyhkeää, että Folktinget, RKP ja jopa Ahvenanmaa puuttuu suomenkielisen väestön oikeuksiin, vaatii meille pakkoa opetella ruotsia, vaatii meitä pitämään pystyssä ruotsinkielisyyden/ kaksikielisyyden kulissia, vaikka kunnissamme ja alueillamme ei asu yhtä ainoata ruotsinkielistä. Meidät pakotetaan uhraamaan aikaamme, resurssejamme ja rahojamme tuon keinotekoisen kaksikielisyysrakennelman ylläpitämiseen. Hyöty siitä menee ruotsinkieliselle vähemmistölle, meille se on raskas taakka.
        Siksi inhoan RKPtä ja Folktingetiä ja pakkoruotsia koko ajan entistä enemmän

absolut!

Kaikki vanhat puolueet keskustaa myöden täysin pakkoruotsituksen takana!

Taitaa olla itse Timo Soinikin olla pakkoruotsituksen takana, kun toppuuttelee persujen liiallista meuhkaamista pakkoruotsi asialla!

• valitettavastitotta
        tvåspråkig kirjoitti:

absolut!

Kaikki vanhat puolueet keskustaa myöden täysin pakkoruotsituksen takana!

Taitaa olla itse Timo Soinikin olla pakkoruotsituksen takana, kun toppuuttelee persujen liiallista meuhkaamista pakkoruotsi asialla!

Valitettavasti suomalaiseen kansanluonteeseen kuuluu hyväuskoisuus ja sinisilmäisyys. Suomalaiset eivät ymmärrä, että MUISSA kulttuureissa ei välttämättä ollakaan yhtä rehellisiä ja oikeudenmukaisia kuin omassamme.

• SuomalaisuuttaArvostava
        Ankdam kirjoitti:

Todellapa hyvin vaikutat tuntevan suomalaisen kulttuurin, kun kutsut sitä mm. "melankoliseksi" ja suomalaisia "barbaareiksi metsien miehiksi". Lisäksi täällä jatkuvasti mainostat, kuinka "TV:ssä" tai jossain muussa mediassa olet "nähnyt" jotain - ja niihin viittaat "suomalaisuutena". Uskoisin siis, että ainoa kosketus suomalaisuuteen sinulla on TV ja internet. Ainakin sellaisen vaikutelman olen todellakin saanut. Suomalaisten melankolisuus on myös pelkkä myytti. Suomessa on aivan yhtä paljon mm. musiikissa iloista rallatusta kuin melankolistakin. Ihan lasten musiikista lähtien. Olet kyllä niin paljon suomalaista kulttuuria täällä halveksunut, että et todellakaan voi sanoa sitä kaunista suomalaista kulttuuria tuntevasi.

• SDare kirjoitti:

Voin sanoa, että minun mieheni ruotsalaisena on jo nyt myöntänyt, että Ruotsissa vallitsee "synnynnäinensuomalaisviha".

On siis olemassa ruotsinkielisiä, jotka huomaavat tilanteen, kun sitä oikein alkavat ihmisarvon kannalta miettiä. Esim. minun mieheni tapauksessa siihen tarvittiin maahanmuuttopolitiikan ymmärtäminen ja samalla sitten siinä on huomannut, miten Ruotsi on Suomeakin kohdellut.

Ruosudaami täällä taas puhuu pehmosia!! Minua ei kiinnosta Ruotsin asiat, eikä se mitä mieltä riikinruotsalaiset ovat, erityisesti ei kiinnosta pöhkön SD-miehesi mielipiteet
        Tällä palstalla juttelevat Suomessa asuvat suomalaiset! Minä olen suomalainen!! Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia!!
        Sinä olet mamu uudessa kotimaassasi, minä en ole mamu!

Suomi24:lla on oma palsta teille ruotsinsuomalaisille!! Pysy siellä.

• heltsjukt
        Ankdam kirjoitti:

Man kan inte leva hela sitt liv bland den finskspråkiga befolkningen (åtminstone inte på tvåspråkiga orter )och gå och "hata och avsky " sina arbetskamrater,grannar vänner och ofta också familjemedlemmar som råkar vara finskspråkiga.Språkfanatikerna är löjliga med sina underliga teorier som inte har någon grund i verkligheten.

• SDare
        Ankdam kirjoitti:

Ruosudaami täällä taas puhuu pehmosia!! Minua ei kiinnosta Ruotsin asiat, eikä se mitä mieltä riikinruotsalaiset ovat, erityisesti ei kiinnosta pöhkön SD-miehesi mielipiteet
        Tällä palstalla juttelevat Suomessa asuvat suomalaiset! Minä olen suomalainen!! Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia!!

Huh, miten ylimielinen oletkaan. Voin sanoa, että varsinkaan tämän jälkeen tuollaista lapsellista ihmisten luokittelijaa en kyllä itsekään pidä "suomalaisena". Sinä et tunne historiaa. Jos tuntisit, tietäisit, että ainoa ero suruilla ja ruosuilla on se, että toisen kieli on yhteiskunnasta hävitetty, toisen kieltä nöyrässä Suomen yhteiskunnassa pidetään etuoikeutetussa asemassa historian epäoikeudenmukaisuuksien vuoksi. Hyi, inhoan tuollaista rasismia ja ylimielisyyttä, ihmisarvon halventajaa, vihaa täynnä olevaa asennetta.

• SDare
        Ankdam kirjoitti:

Missä olen maininnut olevani "ruosu"? Vaikka olisinkin, en tee tuollaisia luokituksia. Jos olisin Ruotsissa asuva suomalainen, olisin silloin "Ruotsissa asuva suomalainen", en "ruosu".

• täällätaas
        Ankdam kirjoitti:

Todella elit taas todeksi tuota aloituksen väitettäsi. Ei nimittelyjä, vaan "sivistystä".

"pöhkö SD -mies"

"ruosu-daami"

"sinä olet mamu, minä en"

• SDare kirjoitti:

Missä olen maininnut olevani "ruosu"? Vaikka olisinkin, en tee tuollaisia luokituksia. Jos olisin Ruotsissa asuva suomalainen, olisin silloin "Ruotsissa asuva suomalainen", en "ruosu".

Sinä olet ruosu, eli "Ruotsissa asuva suomalainen"

Toisalta siitäkin käsitteestä voidaan keskustella ja sen tiimoilta harrastaa segregoivaa lokerointia.
        Suru vs ruosu, ainakin tällä palstalla se toimii selkeänä jakona ja kertoo krnestä on puhe.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1003&artikel=2102921

Omasta SD-kullastasi tekee pöhkön kaikki ne hänen oudot mielipiteensä joiden pohjalta sinä täällä palstalla arvostelet Suomen kielipolitiikkaa ja maanmiehiäsi. Luulisi ruotsalaisen miehesi, jos kenenkään, olevan tyytyväinen että sinut on koulussa pakotettu lukemasn ruotsia. Miten muuten olisitte päässeet suhteessanne alkuun ja sinä alkanut pärjätä mamuna ruotsinkielisessä maassa?

Mitä vikaa muka on toteamuksessa että sinä olet mamu minä en? Minä asun synnyinmaassani Suomessa, suomalaisen mieheni kanssa, sinä olet muuttanut Ruotsiin ruotsalaisen miehen perässä. Olet siis Ruotsissa maahanmuuttaja, eli mamu.

• SDare
        Ankdam kirjoitti:

Toisalta siitäkin käsitteestä voidaan keskustella ja sen tiimoilta harrastaa segregoivaa lokerointia.
        Suru vs ruosu, ainakin tällä palstalla se toimii selkeänä jakona ja kertoo krnestä on puhe.

Omasta SD-kullastasi tekee pöhkön kaikki ne hänen oudot mielipiteensä joiden pohjalta sinä täällä palstalla arvostelet Suomen kielipolitiikkaa ja maanmiehiäsi. Luulisi ruotsalaisen miehesi, jos kenenkään, olevan tyytyväinen että sinut on koulussa pakotettu lukemasn ruotsia. Miten muuten olisitte päässeet suhteessanne alkuun ja sinä alkanut pärjätä mamuna ruotsinkielisessä maassa?

Mitä vikaa muka on toteamuksessa että sinä olet mamu minä en? Minä asun synnyinmaassani Suomessa, suomalaisen mieheni kanssa, sinä olet muuttanut Ruotsiin ruotsalaisen miehen perässä. Olet siis Ruotsissa maahanmuuttaja, eli mamu.

Uskomatonta ylimielisyyttä. Minä olen puhunut kyllä ihan englantia mieheni kanssa, enkä muuttanut "hänen perässään" mihinkään. Olet todella ilkeämielinen ihminen. Käsittämättömän paha sielultasi ja sydämestäsi. Ja hän puhuu jo suomen kieltä jonkun verran. Aina sinun mielikuvissasi suomalainen on jotenkin automaattisesti "alempi". Ei meidän maailmassamme. Eikä meidän petheessäämme. Vai "pöhköt mielipiteet". Siinäpä "sivistynyt kommentti. Rakastan äidinkieltäni ja minulla on siihen oikeus. Olisi jo sinullakin syytä miettiä tuota SD:n ja PS:n vihaamista, jos muka oikeasti haluat (molemmat?) kielesi ja kulttuurisi maailmassa säilyttää. Jos et nimittäin tilannetta ymmärrä, olet todella lyhytnäköinen.

• SDare
        Ankdam kirjoitti:

Ja minä en kyllä mieheni mielipiteistä elä, vaan minulla on omani. Käytin sitä vaan esimerkkinä. Niin paljon olemme Suomen kielipolitiikasta ja Ruotsin maahanmuuttopolitiikasta puhuneet.

• SDare kirjoitti:

Ja minä en kyllä mieheni mielipiteistä elä, vaan minulla on omani. Käytin sitä vaan esimerkkinä. Niin paljon olemme Suomen kielipolitiikasta ja Ruotsin maahanmuuttopolitiikasta puhuneet.

Just joo, SDare!

Äärettömän irvokasta on se että ruotsinsuomalaiset sankoin joukoin äänestävät ja jopa johtavat Ruotsissa SD'tä

Vaikka ei tietenkään mitään uutta auringon lla. Ruotsin rasistisinta porukkaahan on kautta aikain olleet juuri ruotsinsuomalaiset jotka ilmeisesti ihonvärinsä ja pohjoismaalaisuutensa (?) ansiosta kokevat itsensä jonkinlaisiksi eliittimaahanmuuttajiksi.

Kertoo sinusta paljon että uudessa kotimaassasi tuet maan rasistisinta puoluetta ja siinä ohessä lietsot kieliriitaa entisen kotimaasi kantaväestöön kuuluvia ruotsinkielisiä ja meidän kansalaisoikeuksia vastaan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=3813407

• kiitosSuomalaisuudestani
        Ankdam kirjoitti:

Just joo, SDare!

Äärettömän irvokasta on se että ruotsinsuomalaiset sankoin joukoin äänestävät ja jopa johtavat Ruotsissa SD'tä

Vaikka ei tietenkään mitään uutta auringon lla. Ruotsin rasistisinta porukkaahan on kautta aikain olleet juuri ruotsinsuomalaiset jotka ilmeisesti ihonvärinsä ja pohjoismaalaisuutensa (?) ansiosta kokevat itsensä jonkinlaisiksi eliittimaahanmuuttajiksi.

Kertoo sinusta paljon että uudessa kotimaassasi tuet maan rasistisinta puoluetta ja siinä ohessä lietsot kieliriitaa entisen kotimaasi kantaväestöön kuuluvia ruotsinkielisiä ja meidän kansalaisoikeuksia vastaan.

Saanko kysyä, mitä puolustat oikeastaan täällä?

Ehdottoman selvää on, että kannatat kielesi ja kulttuurisi häviämistä, jos kannatat Ruotsin kaltaista maahanmuuttopolitiikkaa.

Miksi siis tuhlaat aikaasi täällä, ns. "ruotsin kielen ja kulttuurin puolustamiseen ja säilyttämiseen" ?

Ja miksi laitat kysymysmerkin suomalaisten "pohjoismaalaisuuden" jälkeen ?

• 20prosentinkannatus
        Ankdam kirjoitti:

Just joo, SDare!

20 % Ruotsissa on "ruotsinsuomalaisia" - toki on ! Ruotsihan on hävittänyt suomen kielen. Mutta ei nykypäivänä löydy enää 20 %, joita voisi kutsua "ruotsinsuomalaisiksi" . Olet siis aika hakoteillä.

• 20prosentinkannatus kirjoitti:

20 % Ruotsissa on "ruotsinsuomalaisia" - toki on ! Ruotsihan on hävittänyt suomen kielen. Mutta ei nykypäivänä löydy enää 20 %, joita voisi kutsua "ruotsinsuomalaisiksi" . Olet siis aika hakoteillä.

Vain kielen puhujat itse voivat "hävittää kielensä" lakkaamalla puhumasta sitä. Suomalaiset Ruotsissa ovat itse lakanneet puhumasta suomea kun eivät ole opettaneet lapsilleen omaa äidinkieltään.
        Monet jo toisen polven ja viimeistään kolmannen polven maahanmuuttajataustaiset suomalaiset Ruotsissa eivät enää osaa suomea.
        Syy ja häpeä on ruotsinsuomalaisten itsensä!!

P.S.
        Kolmas osa ruotsinsuomalaisista on taustaltaan Suomesta muuttaneita ruotsinkielisiä joten he eivät alunperinkään ole olleet suomenkielisiä.

• femina14
        SDare kirjoitti:

Det verkar att finns kvinnor som inte har någon egen åsikt.När MIN MAN har sagt.......åtminstone om man hör till SD i Sverige och Sannfinländarna här.

• femina14 kirjoitti:

Det verkar att finns kvinnor som inte har någon egen åsikt.När MIN MAN har sagt.......åtminstone om man hör till SD i Sverige och Sannfinländarna här.

Dessutom tycker jag att det är synnerligen paradoksalt att så många finnar i Sverige ställer sig bakom SD.
        Snuskigt nästan! ....dessvärre typiskt.

• SDare
        femina14 kirjoitti:

Sanoin yhden mieheni mielipiteen esimerkkinä siihen omaan mielipiteeseeni. Olen iloinen, että mieheni on sieluniumppanini ja kunnioittaa ihmisarvoa. Varsinkin, kun huomaa, miten harvassa se jo alkaa olla.

• justjusst
        Ankdam kirjoitti:

Dessutom tycker jag att det är synnerligen paradoksalt att så många finnar i Sverige ställer sig bakom SD.
        Snuskigt nästan! ....dessvärre typiskt.

Viimeisimmissä mittauksissa SD:llä ollut 20% kannatus. Olet kovin lapsellinen ja lyhytnäköinen.

• justjusst kirjoitti:

Viimeisimmissä mittauksissa SD:llä ollut 20% kannatus. Olet kovin lapsellinen ja lyhytnäköinen.

Miten niin minä olen lapsellinen ja lyhytnäköinen? En ymmärrä mihin viittaat.
        .
        En puhunut SD'n kannatuksesta vaan siitä paradoksista että niin monet ruosut kannattavat SDtä.

• moraalitonPuolue
        Ankdam kirjoitti:

Vain kielen puhujat itse voivat "hävittää kielensä" lakkaamalla puhumasta sitä. Suomalaiset Ruotsissa ovat itse lakanneet puhumasta suomea kun eivät ole opettaneet lapsilleen omaa äidinkieltään.
        Monet jo toisen polven ja viimeistään kolmannen polven maahanmuuttajataustaiset suomalaiset Ruotsissa eivät enää osaa suomea.
        Syy ja häpeä on ruotsinsuomalaisten itsensä!!

P.S.
        Kolmas osa ruotsinsuomalaisista on taustaltaan Suomesta muuttaneita ruotsinkielisiä joten he eivät alunperinkään ole olleet suomenkielisiä.

Ei todellakaan ole ruotsinsuomalaisten häpeä, että Ruotsin yhteiskunta on suomen kielen hävittänyt. Olet järkyttävän pahansuopa!

Uskotko siis oikeasti, että hallitsematon maahanmuutto säilyttää ruotsin kielen ja kulttuurin? Oikeasti????

Ruotsissa on n. 26 vuoden kuluttua yli puolet maahanmuuttajia. Jokaisella se oma tärkeä kulttuuritaustansa, jota olisi kunnioitettava. He lisääntyvät huomattavasti ruotsalaisia nopeammin. Tämä ei tarkoita pelkästään ruotsalaisen kulttuurin (kieli suurimpana osana) ja perinteiden, mm. ristin lipussa, tuhoa, vaan myös kielen häviämistä. Ei sellaisessa kaaos- ja sotatilamaassa mitään ruotsia puhuta, kieli ensin köyhtyy, sitten katoaa.sitä paitsi, mitä sellaisessa kaaosmaassa, jossa saa vaan pelätä henkensä puolesta, on puolustettavaa? Ei edes se "kieli" tai oma valta-asema. RKP:llehän näyttäisi olevan tärkeää vain raha ja valta. Viis äidinkielestä, ihmisarvosa, turvasta, kodista, uskonnosta ja isänmaasta. Kaikki saa hävitä, kunhan on valta-asema säilyy.

• yiioios

Freudenthalin asenne elää, se näkyy räikeänä sinussa, Ankdam. Ruotsinkielisenä kannatat apartheidia, vaadit suomenkielisiä ja kaikkia muita kielivähemmistöjä uhramaan omat tarpeensa ja pyrpimyksensä sinun hävyttömyytesi ja röyhkeytesi edessä. Vastenmielinen Ankdam, vastenmielinen Folktinget ja RKP. inhoan teitä.

• Olet erehtynyt tuossa asenneasiassa. Freudenthal oli ensijaisesti uusmaalaisen yksikielisen, ruotsinkielisen maalaisväestön kielellisten oikeuksien puolestapuhuja aikana jolloin fennomana jylläsi ja kalevalainen kansallisromanttinen huuma oli vallannut maan
        .
        Oman sukuni juuret ovat suomalaisessa sivistyneistössä ja fennomaniassa ja niitä samoja arvoja kunnioitan itsekin.

AOF politikoi opiskeluaikanaan ja piti palopuheitaan osakunnassaan Nylands Nationissa. Opiskeluajan jälkeen hän ei enää aktiivisesti osallistunut politiikkan vaan ryhtyi tiedemieheksi.
        Freudenthalilta ei löydy ainoatakaan kirjallista kielipoliittista teosta tai edes säilynyttä puhetta, joten aika heppoisen henkisen perinnön hän jätti. AOF on Puntilan väitöskirjan ansiosta fennoidoli, me surut tuskin häntä muistamme muuna kuin yhtenä RKPn perustajista. RKP'tä ei perustettu ketään vastaan vaan toimimaan puolesta, eli valvomaan ruotsinkielisen väestönosan etuja.

Te nefet syytätte Freudenthalia suomenkielisten nimittelystä. Totean vain että pata kattilaa soimaa! Väitän että te netti fennot olette omine, meihin suruihin kohdistuneisiin törkynimittelyinenne peitonneet AOFin sen monituhatkertaisesti. AOF kielitieteilijä, ei kielipolitikko!

• siinätapauksessa
        Ankdam kirjoitti:

Olet erehtynyt tuossa asenneasiassa. Freudenthal oli ensijaisesti uusmaalaisen yksikielisen, ruotsinkielisen maalaisväestön kielellisten oikeuksien puolestapuhuja aikana jolloin fennomana jylläsi ja kalevalainen kansallisromanttinen huuma oli vallannut maan
        .
        Oman sukuni juuret ovat suomalaisessa sivistyneistössä ja fennomaniassa ja niitä samoja arvoja kunnioitan itsekin.

AOF politikoi opiskeluaikanaan ja piti palopuheitaan osakunnassaan Nylands Nationissa. Opiskeluajan jälkeen hän ei enää aktiivisesti osallistunut politiikkan vaan ryhtyi tiedemieheksi.
        Freudenthalilta ei löydy ainoatakaan kirjallista kielipoliittista teosta tai edes säilynyttä puhetta, joten aika heppoisen henkisen perinnön hän jätti. AOF on Puntilan väitöskirjan ansiosta fennoidoli, me surut tuskin häntä muistamme muuna kuin yhtenä RKPn perustajista. RKP'tä ei perustettu ketään vastaan vaan toimimaan puolesta, eli valvomaan ruotsinkielisen väestönosan etuja.

Te nefet syytätte Freudenthalia suomenkielisten nimittelystä. Totean vain että pata kattilaa soimaa! Väitän että te netti fennot olette omine, meihin suruihin kohdistuneisiin törkynimittelyinenne peitonneet AOFin sen monituhatkertaisesti. AOF kielitieteilijä, ei kielipolitikko!

Olet kyllä hyvä esimerkki siinä tapauksessa siitä, miten omia juuriaan voi pahimmalla tavalla halventaa.

• LöpölöpölinnutLaulaa

Uskomatonta, miten päälaelleen asiat voikaan kääntää!! Minun mielikuvissani VAIN ja aionostaan SUOMALAISET ovat uhreja, suomen"ruotsalaiset" ylimielisiä, nimitteleviä alistajia (mongoolifenno, udmurttifenno, väkivaltageenifenno, romukasafenno, puukkofenno, tyhmäfenno, alkoholistifenno, mitä ikinä!!!! Suomalaisilla on VIHDOIN oikeus puolustaa sitä omaa ARMAISTA ARMAINTA äidinkieltään ja kulttuuriaan, joka on ollut LIIAN kauan jo sellaisen paineen ja rasismin kphteena, vääristelyn ja propagandan. Todella rakastan Suomea ja suomalaisuutta, ennen en huomannut, kuinka tärkeä osa se minuakin onkaan!! Äänestäkää suloisten, rakkaiden suomalaisten lasten puolesta seuraavissa vaaleissa, ruotsalaisen puolueen epärehellisyyttä, moraalittomuutta ja rasismia vastaan!!!

• EIrasismille

Juurti tämä tässä ylimielisyydessä onkin uskomattominta. Ollaan niin turtuneita siihen suomalaisiin jo vuosisatojen ajan kohdistuneeseen rasismiin, ettei sitä EDES HUOMATA. Minullr ainakin nykyään jo PELKKÄ sana "finne" kertoo siitä alistamisesta ja ylimielisyydestä. Hienoa, että te IHANAT ja rehelliset suomalaiset olette näin suurissa määrin jo avanneet silmänne!! Hyvä kanssa"fennot"! Itse en ole ikinä käyttänyt tuollaisia sanoja, olen syntynyt onneksi suomenkieliseen rakkaaseen perheeseen, en "fenno"perheeseen tai mihinkään muuhun ennakkoluuloja viljelevän nimitysten perheeseen.

• Todellakyllästynyt
        EIrasismille kirjoitti:

Juurti tämä tässä ylimielisyydessä onkin uskomattominta. Ollaan niin turtuneita siihen suomalaisiin jo vuosisatojen ajan kohdistuneeseen rasismiin, ettei sitä EDES HUOMATA. Minullr ainakin nykyään jo PELKKÄ sana "finne" kertoo siitä alistamisesta ja ylimielisyydestä. Hienoa, että te IHANAT ja rehelliset suomalaiset olette näin suurissa määrin jo avanneet silmänne!! Hyvä kanssa"fennot"! Itse en ole ikinä käyttänyt tuollaisia sanoja, olen syntynyt onneksi suomenkieliseen rakkaaseen perheeseen, en "fenno"perheeseen tai mihinkään muuhun ennakkoluuloja viljelevän nimitysten perheeseen.

Sivistykseen kuuluu TIETO ja ÄLYKKYYS minun käsitykseni mukaan. Täällä kun lukee näitä naiiveja RKP:sten juttuja jostain "ugreista", tulee kyllä jokin täysin päinvastainen kuva "sivistyksestä". Pitäisi edes ymmärtää erottaa esim. ugrilaiset (unkari, hanti ja mansi) sekä suomalaiset kielet toisistaan! Kyllä alkaa arvostaa suomalaisten älykkyyttäkin, vaikka se onkin tullut siinä sivussa. Suomalaisten pääpiirre on toisista välittäminen, rehellisyys ja rakkaus.

• Svekotrolli

Sorry vaan mutta ugreista ja udmurteista jankuttavat ja itsesäälissä kieriskelevät tällä palstalla nettifennot!!

• MALKAomassasilmässänne
        Svekotrolli kirjoitti:

Sorry vaan mutta ugreista ja udmurteista jankuttavat ja itsesäälissä kieriskelevät tällä palstalla nettifennot!!

Kylllä niitä ns. "hurreista" puhuvia ns. "nettisvekoja" täällä on pilvin pimein, jotka yrittävät leimata suomalaisia "hurrihaukkujiksi". Mutta en usko samoin käyvän toisin päin, suomalaisten kun ei tässä tilanteessa TARVITSE niin alhaisiin keinoihin alentua. Tunnistan kyllä suomalaisiin kohdistuvan aidon rasismin helposti. Tiedän sen olevan samaa myös Ruotsissa, ja jopa Norjassa ja Tanskassa, vaikkei tosin yhtä suurissa määrin. Vrt. Sundbegin tappouhkaukset jne. Lisäksi on huomioitava, että suhde ruotsinkieliset vs. suomenkieliset on 1:20.. Eli aikamoinen ero määrässä TODELLISUUDESSA, vaikka teidän mielikuviinne on propagandalla saatu iskostettua, että suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä on Suomessa saman verran.

• MALKAomassasilmässänne kirjoitti:

Kylllä niitä ns. "hurreista" puhuvia ns. "nettisvekoja" täällä on pilvin pimein, jotka yrittävät leimata suomalaisia "hurrihaukkujiksi". Mutta en usko samoin käyvän toisin päin, suomalaisten kun ei tässä tilanteessa TARVITSE niin alhaisiin keinoihin alentua. Tunnistan kyllä suomalaisiin kohdistuvan aidon rasismin helposti. Tiedän sen olevan samaa myös Ruotsissa, ja jopa Norjassa ja Tanskassa, vaikkei tosin yhtä suurissa määrin. Vrt. Sundbegin tappouhkaukset jne. Lisäksi on huomioitava, että suhde ruotsinkieliset vs. suomenkieliset on 1:20.. Eli aikamoinen ero määrässä TODELLISUUDESSA, vaikka teidän mielikuviinne on propagandalla saatu iskostettua, että suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä on Suomessa saman verran.

Minä en tällä palstalla muista lukeneeni yhdenkään meikäläisen (=ruotsinkielisen) haukkuvan ja nimittelevän "suomalaisia" tai edes "suomenkielisiä" ryhmänä.
        Itse keskustelen palstan netti fennojen kanssa, tai kulloisenkin kirjoittajan jonka kirjoitusta kommentoin, en Suomen kansan kanssa.

Te palstan netti fennot sen sijaan yleistätte lähes joka lauseessanne nälvimisenne koskemaan meitä kaikkia, lähes 300 000 ruotsinkielistä, paitsi tietysti niissä viesteissä joissa haukutte minua nimimerkkikohtaisesti

• pieniTytönTylleröinen2
        Ankdam kirjoitti:

Minä en tällä palstalla muista lukeneeni yhdenkään meikäläisen (=ruotsinkielisen) haukkuvan ja nimittelevän "suomalaisia" tai edes "suomenkielisiä" ryhmänä.
        Itse keskustelen palstan netti fennojen kanssa, tai kulloisenkin kirjoittajan jonka kirjoitusta kommentoin, en Suomen kansan kanssa.

Te palstan netti fennot sen sijaan yleistätte lähes joka lauseessanne nälvimisenne koskemaan meitä kaikkia, lähes 300 000 ruotsinkielistä, paitsi tietysti niissä viesteissä joissa haukutte minua nimimerkkikohtaisesti

Anteeksi, mutta jokaisen "FENNO"-jutun oletan AINA koskevan SUOMALAISIA. Aivan samalla tavoin kuin "sveko" kenties kollektiivisestikin ruotsinkielisiä. En näe mitään eroa näissä. ENEMMÄN täällä SUHTEESSA on asiattomuuksia juuri ns. "fennoista".

• pieniTytönTylleröinen2 kirjoitti:

Anteeksi, mutta jokaisen "FENNO"-jutun oletan AINA koskevan SUOMALAISIA. Aivan samalla tavoin kuin "sveko" kenties kollektiivisestikin ruotsinkielisiä. En näe mitään eroa näissä. ENEMMÄN täällä SUHTEESSA on asiattomuuksia juuri ns. "fennoista".

Älä tekeydy tyhmäksi! "Fenno" tällä palstalla on lyhenne "nettifennosta" tai vaihtoehtoisesti lyhenne palstan ääriaineksesta "netti fennosta".

Itse teen aina selkeän eron, kirjoittaen joko suomalaisista, ruotsinkielisistä suomalaisista ja suomenkielisistä suomalaisista, riippyen siitä ketä tarkoitan. En myöskään koskaan kirjoita vain ruotsalaisista vaan aina joko ruotsinkielisistä, suomenruotsalaisista (suru) tai riikinruotsalaisista.
        Te netti fennot sitä vastoin valitettavasti usein sekoilette käsitteiden kanssa, eikä aina ole yksiselitteistä ketä milloinkin tarkoitatte.

FENNO ei koskaan tarkoita suomalaista!

• pieniTytönTylleröinen3
        Ankdam kirjoitti:

Älä tekeydy tyhmäksi! "Fenno" tällä palstalla on lyhenne "nettifennosta" tai vaihtoehtoisesti lyhenne palstan ääriaineksesta "netti fennosta".

Itse teen aina selkeän eron, kirjoittaen joko suomalaisista, ruotsinkielisistä suomalaisista ja suomenkielisistä suomalaisista, riippyen siitä ketä tarkoitan. En myöskään koskaan kirjoita vain ruotsalaisista vaan aina joko ruotsinkielisistä, suomenruotsalaisista (suru) tai riikinruotsalaisista.
        Te netti fennot sitä vastoin valitettavasti usein sekoilette käsitteiden kanssa, eikä aina ole yksiselitteistä ketä milloinkin tarkoitatte.

FENNO ei koskaan tarkoita suomalaista!

Olen todella kiitollinen "Fenno". Kun pikkutyttönä lauleskelin "minä olen pikkutyttö aivan matalainen", en ymmärtänyt, millä kielellä sen lauloin. Nykyään tässä rasismin paineessa sen ymmärrän. Miten arvokas osa se äidinkieli onkaan omaa identiteettiä. Fenno tarkoittaa suomalaista. Sivistyssanakirjan mukaan "suomalais-", "Suomi-". Eikä ole mitään "riikinruotsalaista" ( valtakunnan-) ja "suomenruotsalaista" muussa kuin alumaalaisen mielikuvissa. Minulle on vain ruotsalaiset ja suomalaiset, virolaiset ja kongolaiset.

• pieniTytönTylleröinen3 kirjoitti:

Olen todella kiitollinen "Fenno". Kun pikkutyttönä lauleskelin "minä olen pikkutyttö aivan matalainen", en ymmärtänyt, millä kielellä sen lauloin. Nykyään tässä rasismin paineessa sen ymmärrän. Miten arvokas osa se äidinkieli onkaan omaa identiteettiä. Fenno tarkoittaa suomalaista. Sivistyssanakirjan mukaan "suomalais-", "Suomi-". Eikä ole mitään "riikinruotsalaista" ( valtakunnan-) ja "suomenruotsalaista" muussa kuin alumaalaisen mielikuvissa. Minulle on vain ruotsalaiset ja suomalaiset, virolaiset ja kongolaiset.

Turha lukea keslustelupalstoja sivistyssanakirja kädessä, jokaiseen sisäpiiriin syntyy oma slanginsa.
        Onko sinusta britti, amerikkalainen ja australialainen sama asia? Voitaisko aina vain puhus englantilaisista riippumatta kansallisuudesta samoinkun nyt haluat puhua ruotsalaisista.
        Ruotsinkielisiä asuu sekä Suomessa että Ruotsissa. "Ruotsalaisista" puhutaan sekä Suomessa että Ruotsissa ja yleensä tarkoitetasn nimenomaan oman maan ruotsalaisisa (Suomessa ruotsinKIELISIÄ).
        Tällaisella palstalla kirjoittavien joutaisi kuitenkin olla täsmällisrmpiä ettei käsitteet ja kansallisuudet mene sekaisin.

Sinä tytöntyllerö puhut toisaalta niin sekavia että suosittelen sinua siirtymään täyspäiväisesti niiden rakkaiden lastenlaulujesi pariin etkä enää vaivaa pientä päätäsi vaikeammilla asioilla.

• PieniTytönTylleröinen3
        Ankdam kirjoitti:

Turha lukea keslustelupalstoja sivistyssanakirja kädessä, jokaiseen sisäpiiriin syntyy oma slanginsa.
        Onko sinusta britti, amerikkalainen ja australialainen sama asia? Voitaisko aina vain puhus englantilaisista riippumatta kansallisuudesta samoinkun nyt haluat puhua ruotsalaisista.
        Ruotsinkielisiä asuu sekä Suomessa että Ruotsissa. "Ruotsalaisista" puhutaan sekä Suomessa että Ruotsissa ja yleensä tarkoitetasn nimenomaan oman maan ruotsalaisisa (Suomessa ruotsinKIELISIÄ).
        Tällaisella palstalla kirjoittavien joutaisi kuitenkin olla täsmällisrmpiä ettei käsitteet ja kansallisuudet mene sekaisin.

Sinä tytöntyllerö puhut toisaalta niin sekavia että suosittelen sinua siirtymään täyspäiväisesti niiden rakkaiden lastenlaulujesi pariin etkä enää vaivaa pientä päätäsi vaikeammilla asioilla.

Kuule, pidän sinua hyvin naiivina. En edes katso omia laudaturin papereitani, vaan voin 100% varmuudella sanoa olevani oikeassa ja sinua älykkäämpi, mitä tulee juuri tasa-arvokysymyksiin ja ihmisarvon kunnioitukseen. Minulle kun jokainen kieli ja kulttuuri on täysin samanarvoinen ja elän ja politikoin sen mukaan. Toisin kuin sinä. Pelkistä kielivirheistäsi huomaa puolikielisyytesi, mutta ennen kaikkea sen huomaa ymmärtämättömyydestäsi ja suhteellisuudentajuttomuudestasi.

Ja muuten sana "ruotsalainen" ei tarkoita "ruotsinkielistä" suomen kielessä. Vaikka sivistyssanakurja antaakin sille merkityksen "ruotsinkielinen" VAIN, kun puhutaan "suomenruotsalaisista", kukaan suomalainen ei sitä sellaiseen yhdistä. Suomen kielessä nuo nen-päätteiset sanat kansallisuuksista viittaavat juuri kansallisuuteen, ei kieleen.

Joo, rakastan lapsia, joten rakastan lastenlauluja. En yritä jättää lastenlauluja taakseni yrittääkseni olla "niin aikuinen".

• "Kuule, pidän sinua hyvin naiivina."
        Kiitos samoin!

"En edes katso omia laudaturin papereitani, vaan voin 100% varmuudella sanoa olevani oikeassa ja sinua älykkäämpi, mitä tulee juuri tasa-arvokysymyksiin ja ihmisarvon kunnioitukseen."

Kertoisitko miten kunnioitus ja tasa-arvo liittyy älyyn ja älykkyyteen? Puhut älystä mutta tarkoitat todellisuudessa eettisiä arvoja ja tunneälyä. Tyhmäkin voi arvostaa toista ihmistä ja kunnioittaa tasa-arvoa siihen ei älyä tarvita.
        Mihinkään älykkyyskilpailuun en tosin aio kanssasi ryhtyä, ainakin puhut hyvin tyhmiä väitetystä älykkyydestäsi huolimatta, joten panee epäilemään...

Mitä taas ihmisarvon kunnioitukseen ja tasa-arvoon tulee niin niiden nimeen vannominen ei kaltaiselle sd-laiselle oikein istu. Kanssaihmisten kunnioituksen ja tasa-arvon tulisi koskea kaikkia ihmisiä eikä vain oikean värisiä ja uskoisia. Ole minun puolestani vaikka kuinka älykäs mutta ennen kaikkea olet tekopyhä!!

Tiedoksi että Suomessa puhutaan usein "ruotsalaisista" ja tarkoitetaan vain meitä maan omia "ruotsalaisia" eli ruotsinkielisiä, ja sitä tehdään sekä suomen että ruotsin kielleä.
        Ref Svenska folkpartiet - Ruotsalainen kansanpuolue, Svenska litteratursällskapet, Svenska pensionärsförbundet, Finlands svenska skådespelarförbund j.n.e.
        Em järjestöillä' ei ole mitään tekemistä Ruotsin (Sverige) kanssa vaan ovat suomalaisia mutta ruotsinkielisiä järjestöjä.

"Ja muuten sana "ruotsalainen" ei tarkoita "ruotsinkielistä" suomen kielessä."

Usein tarkoittaa, sano mitä sanot. Ei tietenkään siellä Ruotsissa mutta täällä Suomessa. Sopii lopettaa tuo vänkääminen, tämä on suomalainen keskustelupalsta!

• PieniTytönTylleröinen3
        Ankdam kirjoitti:

"Kuule, pidän sinua hyvin naiivina."
        Kiitos samoin!

"En edes katso omia laudaturin papereitani, vaan voin 100% varmuudella sanoa olevani oikeassa ja sinua älykkäämpi, mitä tulee juuri tasa-arvokysymyksiin ja ihmisarvon kunnioitukseen."

Kertoisitko miten kunnioitus ja tasa-arvo liittyy älyyn ja älykkyyteen? Puhut älystä mutta tarkoitat todellisuudessa eettisiä arvoja ja tunneälyä. Tyhmäkin voi arvostaa toista ihmistä ja kunnioittaa tasa-arvoa siihen ei älyä tarvita.
        Mihinkään älykkyyskilpailuun en tosin aio kanssasi ryhtyä, ainakin puhut hyvin tyhmiä väitetystä älykkyydestäsi huolimatta, joten panee epäilemään...

Mitä taas ihmisarvon kunnioitukseen ja tasa-arvoon tulee niin niiden nimeen vannominen ei kaltaiselle sd-laiselle oikein istu. Kanssaihmisten kunnioituksen ja tasa-arvon tulisi koskea kaikkia ihmisiä eikä vain oikean värisiä ja uskoisia. Ole minun puolestani vaikka kuinka älykäs mutta ennen kaikkea olet tekopyhä!!

Tiedoksi että Suomessa puhutaan usein "ruotsalaisista" ja tarkoitetaan vain meitä maan omia "ruotsalaisia" eli ruotsinkielisiä, ja sitä tehdään sekä suomen että ruotsin kielleä.
        Ref Svenska folkpartiet - Ruotsalainen kansanpuolue, Svenska litteratursällskapet, Svenska pensionärsförbundet, Finlands svenska skådespelarförbund j.n.e.
        Em järjestöillä' ei ole mitään tekemistä Ruotsin (Sverige) kanssa vaan ovat suomalaisia mutta ruotsinkielisiä järjestöjä.

Usein tarkoittaa, sano mitä sanot. Ei tietenkään siellä Ruotsissa mutta täällä Suomessa. Sopii lopettaa tuo vänkääminen, tämä on suomalainen keskustelupalsta!

Se, että sanot minua "tyhmäksi", ei muuta mielikuvaani sinun älykkyydestäsi. Minulle jo pelkät kielivirheet kertovat paljon. Tiesin itse asiassa jo valmiiksi sinun vastaavan noin - ilman mitään perusteluja.

Suomen kielen sana "ruotsalainen" ja ruotsin kielen sana "svensk" eivät ole toisiinsa verrattavia sanoja. Sanalla "svensk" voidaankin viitat myös ruotsinkielisyyteen.

• PieniTytönTylleröinen3
        Ankdam kirjoitti:

"Kuule, pidän sinua hyvin naiivina."
        Kiitos samoin!

Tasa-arvon YMMÄRTÄMINEN liittyy todellakin myös älykkyyteen. Sinä esimerkiksi et voi mitenkään ymmärtää, että ENEMMISTÖÄKIN voi alistaa ja enemmistön ihmiisarvoa halventaa. Kuvittelet vähemmistön voivan toimia miten tahansa - vähemmistöasemaansa viitaten. Vähemmistöasemaan, jota Suomessa ruotsinkielisillä ei edes ole virallisesti.

• PieniTytönTylleröinen3 kirjoitti:

Se, että sanot minua "tyhmäksi", ei muuta mielikuvaani sinun älykkyydestäsi. Minulle jo pelkät kielivirheet kertovat paljon. Tiesin itse asiassa jo valmiiksi sinun vastaavan noin - ilman mitään perusteluja.

Suomen kielen sana "ruotsalainen" ja ruotsin kielen sana "svensk" eivät ole toisiinsa verrattavia sanoja. Sanalla "svensk" voidaankin viitat myös ruotsinkielisyyteen.

Missäs minä olen sinua tyhmäksi sanonut? Nimittelit itse minua naiviksi, ja vastasin samalla mitalla toteamalla "Kiitos samoin!"
        Naivi ei ole yhtä kuin tyhmä vaan tarkoittaa lapsellinen / hyväuskoinen.
        Etkö ymmärtänyt itse käyttämääsi sanaa?

• PieniTytönTylleröinen3
        Ankdam kirjoitti:

Missäs minä olen sinua tyhmäksi sanonut? Nimittelit itse minua naiviksi, ja vastasin samalla mitalla toteamalla "Kiitos samoin!"
        Naivi ei ole yhtä kuin tyhmä vaan tarkoittaa lapsellinen / hyväuskoinen.
        Etkö ymmärtänyt itse käyttämääsi sanaa?

"Naiivilla" tarkoitetaan mm. "yksinkertaista", mikä aika pitkälti tarkoittaa lopulta juuri "tyhmää". Oliko sinulla kommentoitavaa itse asiaan?

• Henriette_Nielsen

Suomen kielellä ei ole vielä kyetty määrittelemään käsitteitä suomenkielinen sivistys ja kulttuuri. Ne ovat jäsennetty suomenkieliseen käsitteistöön ruotsin kielen välityksellä. Miksi?

Ruotsin kieli on vaikuttanut kaikkiin Suomea koskettaneisiin maailmanhistoriallisiin tapahtumiin, kulttuuriseen identifikaatioon ja jokaisen suomenkielisen yksilön tiedon hankkimiseen. Se, mihin merkitykseen ruotsinkielinen sivistys kulloinkin liitetään, täytyy ymmärtää hieman laajemmasta kontekstista käsin, eikä pelkkänä "pakkoruotsia" koskevana jankkauksena.

Kysymys on yksinkertaisrsti siitä, että sivistys-käsitettä käyttävällä suomenkielisellä ryhmällä on ollut aina käytössään vain asiaa koskeva ruotsinkielinen jäsennys. Useimpien suomalaisten oppineiden äidinkieli oli ruotsi. Suomea käyttäessään he saattoivat koko ajan turvautua ruotsin kielen jäsentelyihin. Tämän vuoksi koko sivistys -käsitettä ei ole aikaisemmin edes tarvinnut määritellä suomeksi, eikä siihen olisi tarvetta vieläkään. Maassamme kun on edelleen kaksi virallista kansalliskieltä, joista vain ruotsin kielellä on kyetty määrittelemään edes suomenkielinen sivistys ja kulttuuri.

• YÄKRKP

Tämän ylimielisyyden ja propagandan vuoksi olisi jo pikkuhiljaa aika ikiaikaisen, suomalaisen kansan herätä! Se, että Ruotsi on joskus Suomen valloittanut ja propagandalla sen jälkeen historian pimittänyt tarkoituksellisesti, ei muuta sitä toisasiaa, että suomalaisuus ON olemassa (onneksi<3) ja että jokaisella ihmisellä on sama ihmisarvo. YÄK, ihmisarvon halveksuja RKP. Minäkin inhoan sellaista puoluetta koko sydämestäni. Ja koko sydämestäni RAKASTAN perhettäni, suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria.

• Hurripaskoilletämä

"Suomen kielellä ei ole vielä kyetty määrittelemään käsitteitä suomenkielinen sivistys ja kulttuuri. Ne ovat jäsennetty suomenkieliseen käsitteistöön ruotsin kielen välityksellä. Miksi?"
        Voiko röyhkeämpää olla mitä nämä hurripaskojat ovat että tullaan ivaamaan minun synnyinmaatani ja kieltäni ? Luuletteko että suomalaiset pitävät teistä muuna kuin paskakikkareina joita vihataan entistäkin enemmän.

• YmmärränTäysinPaskapuhee
        Hurripaskoilletämä kirjoitti:

"Suomen kielellä ei ole vielä kyetty määrittelemään käsitteitä suomenkielinen sivistys ja kulttuuri. Ne ovat jäsennetty suomenkieliseen käsitteistöön ruotsin kielen välityksellä. Miksi?"
        Voiko röyhkeämpää olla mitä nämä hurripaskojat ovat että tullaan ivaamaan minun synnyinmaatani ja kieltäni ? Luuletteko että suomalaiset pitävät teistä muuna kuin paskakikkareina joita vihataan entistäkin enemmän.

Ymmärrän täysin, että suomalaisilla jopa välillä menee yli ja käytetään sanoja "paska" jne. NIIN vihainen kaikesta tästä oman rakkaan kulttuurini halveksunnasta itsekin olen, rauhallisena ja tunnollisena suomalaisena opsikelija"tyttönä".

Myös Ruotsissa on tullut huomattua, miten maahanmuuttopolitiikka jo muistuttaa SUomen kielipolitiikkaa moneltakin osalta. Samalla tavoin sitten joillakin alkaa tulla ylilyöntejä. Se on luonnollista, kun on kyse 9 miljoonan ja 5 miljoonan kokoisista kansoista, jotka ovat rasismin ja propagandan kohteena.

• Nettisuomal-nettifenno

Henriette_Nielsen: "Kysymys on yksinkertaisrsti siitä, että sivistys-käsitettä käyttävällä suomenkielisellä ryhmällä on ollut aina käytössään vain [niinkö?] asiaa koskeva ruotsinkielinen jäsennys."

Jäsennys? Vain ruotsinkielinen jäsennys? Ruotsinkielistä käsitettä sivistys "jäsentää" latina ja saksa, kielet, jotka ovat olleet myös "suomenkielisen ryhmän" käytettävissä Agricolasta alkaen ja jo ennen häntäkin. 1700-luvulla Porthan monen muun fennon tavoin piti äidinkielenään suomea, vaikka kirjoittikin latinaksi ja ruotsiksi. Porthanin mukaan vielä 1700-luvun alussa "Suomen papisto, useimmat maaseudun säätyhenkilöt sekä suurin osa kaupunkien kauppiaita ja porvaristoa käytti keskustellessaan toistensa kanssa etupäässä suomea." (Suomen kansalliskirjallisuus V, sivu192)

Saksan sana bilden (ruotsin kieleen lainattu muodossa bilda) tarkoittaa ‘kuvata, luoda, tehdä; sivistää, kouluttaa‘. Latinan sanat 'cultura' ja 'cultus' ovat tietenkin oma lukunsa eurooppalaisissa kielissä.

SAOB: bilda. "Ordet lånades från t. på 1600-talet, men blef vanligt först på 1700-talet." (Sana lainattiin saksasta 1600-luvulla, mutta yleistyi vasta 1700-luvulla.) http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Suomen kielessä sana kulttuuri esiintyy 1729 latinan alkuperäisimmässä maanviljelyyn liittyvässä merkityksessään. (Jywäin Culturi eij ollengan sen [tupakanviljelyn] cautta wähendyä taida.)

• Suomalainenrehellisyys
        Nettisuomal-nettifenno kirjoitti:

Henriette_Nielsen: "Kysymys on yksinkertaisrsti siitä, että sivistys-käsitettä käyttävällä suomenkielisellä ryhmällä on ollut aina käytössään vain [niinkö?] asiaa koskeva ruotsinkielinen jäsennys."

Jäsennys? Vain ruotsinkielinen jäsennys? Ruotsinkielistä käsitettä sivistys "jäsentää" latina ja saksa, kielet, jotka ovat olleet myös "suomenkielisen ryhmän" käytettävissä Agricolasta alkaen ja jo ennen häntäkin. 1700-luvulla Porthan monen muun fennon tavoin piti äidinkielenään suomea, vaikka kirjoittikin latinaksi ja ruotsiksi. Porthanin mukaan vielä 1700-luvun alussa "Suomen papisto, useimmat maaseudun säätyhenkilöt sekä suurin osa kaupunkien kauppiaita ja porvaristoa käytti keskustellessaan toistensa kanssa etupäässä suomea." (Suomen kansalliskirjallisuus V, sivu192)

Saksan sana bilden (ruotsin kieleen lainattu muodossa bilda) tarkoittaa ‘kuvata, luoda, tehdä; sivistää, kouluttaa‘. Latinan sanat 'cultura' ja 'cultus' ovat tietenkin oma lukunsa eurooppalaisissa kielissä.

SAOB: bilda. "Ordet lånades från t. på 1600-talet, men blef vanligt först på 1700-talet." (Sana lainattiin saksasta 1600-luvulla, mutta yleistyi vasta 1700-luvulla.) http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Suomen kielessä sana kulttuuri esiintyy 1729 latinan alkuperäisimmässä maanviljelyyn liittyvässä merkityksessään. (Jywäin Culturi eij ollengan sen [tupakanviljelyn] cautta wähendyä taida.)

Tästäkin huomaa, että suomalaiset osoittavat ja kirjoittavat selkeää faktaa lähteineen täälläkin, "suomenruotsalaiset" taas perustavat juttunsa omille ennakkoluuloilleen ja ihmisarvon halveksunnalleen. Aikamoin ero, mitä tulee rehellisyyteen.

• förstårinte
        Suomalainenrehellisyys kirjoitti:

Tästäkin huomaa, että suomalaiset osoittavat ja kirjoittavat selkeää faktaa lähteineen täälläkin, "suomenruotsalaiset" taas perustavat juttunsa omille ennakkoluuloilleen ja ihmisarvon halveksunnalleen. Aikamoin ero, mitä tulee rehellisyyteen.

Kan du förklara varför så många av oss svenskspråkiga finländare gifter oss över språkgränsen om vi nu bara "hatar "och avskyr alla som är finskspråkiga ?Då skulle vi ju se ner på våra egna äkta hälftar och barn som är till hälften finskspråkiga.

• suhteellisuudentaju
        förstårinte kirjoitti:

Kan du förklara varför så många av oss svenskspråkiga finländare gifter oss över språkgränsen om vi nu bara "hatar "och avskyr alla som är finskspråkiga ?Då skulle vi ju se ner på våra egna äkta hälftar och barn som är till hälften finskspråkiga.

Tässä ei olekaan kyse mistään yksittäisistä ihmisistä. Omatkin lapseni ovat puoliksi ruotsinkielisiä. Tässä on kyse politiikasta ja sen eriarvoistavuudesta, syrjivyydestä nimenomaan suomalaisia kohtaan. Ja valitettavasti jopa 70 % ruotsinkielisistä edelleen vaan äänestää sitä puoluetta, joka eniten tekee hallaa ruotsin kielelle ja kulttuurille. Voin sanoa, että itse ruotsin kieli ja kulttuuri on minulle oman rakkaan äidinkieleni ja kulttuurini jälkeen maailmassa toiseksi tärkein. Mutta vihaan RKP:n politiikkaa, koska vihaan epärehellisyyttä ja ihmisarvon halventamista. Siis itse kielellä ja kulttuurilla ja poliittisella puolueella ei sinänsä ole tekemistä keskenään.

• sorgligt
        Hurripaskoilletämä kirjoitti:

Just,just....i mitt eget älskade fosterland kallas jag hurripaska för att mitt modersmål inte är RÄTT .

• 1yhdeksästoistaosaIhmine
        sorgligt kirjoitti:

Just,just....i mitt eget älskade fosterland kallas jag hurripaska för att mitt modersmål inte är RÄTT .

Olisikohan se kuitenkin tässä tilanteessa niin, että minun rakas äidinkieleni ei ole tälle svekokratialle OIKEA? Vain suomenkielisiä syrjitään. Vai millä muulla maailman vähemmistöllä on samanlainen etuoikeutettu asema?

• Askelmerkit

"Henriette_Nielsen"

Ajatuksesi ovat kuin suoraan 1800 l. Alkupuolelta. Olet varmasti huomannut että silloisesta tilanteesta Maailma on Suomi muuttunut. Kiellinen tilanne oli tietysti jo silloin täysin epäoikeudenmukainen ja kestämätön ( ruotsinkieltä osaamattomia suomalaisia 85% väestöstä v.1809 ja ruotsi ainoa virallinen kieli!).
        Mutta mitä yrität väittää?
        Onko ajatuksesi se, että suomenkieli on jotenkin kehittymätön ja barbaarinen? Tästä syystä se tarvitsee "holhoojaksi" ruotsinkielen ( joka ON RUOTSIN kieli)? Huikean rasistinen ja öykkärimäinen lausunto ! Jokaisen suomalaisen siis täytyisi opetella ainakin ruotsin alkeet, ollakseen "sivistynyt"??
        Fennomaanit tekivät jo yli sata vuotta sitten huikean teon ja nostivat suomen sivistyskieleksi, onko tämä jäänyt huomaamatta? Ruotsinkieli kehitettiin sivistyskieleksi 1600 l. Suomenkieli päätettiin silloin tuhota....
        Koskeeko tämä entisen siirtomaaisännän kielen opettelu vain Suomea? Ainakin Euroopassa Suomen tilanne on ainutlaatuinen. Pienet ja menneisyydessä alistetut kielet pärjäävät hyvin omillaan, esim. Viro, Latvia, Liettua, Slovakki ym. Suomella ei olisi mitään hätää vaikka ruotsi olisi vain paikallinen vähemmistökieli. Suomen ja Ruotsin yhteistyö vain alleviivaa tarvetta tehdä suomenkielestä ainoa virallinen kieli maassamme. Emmehän ole mikään Ruotsin alusmaa!

• ärtynyt
        Askelmerkit kirjoitti:

"Henriette_Nielsen"

Ajatuksesi ovat kuin suoraan 1800 l. Alkupuolelta. Olet varmasti huomannut että silloisesta tilanteesta Maailma on Suomi muuttunut. Kiellinen tilanne oli tietysti jo silloin täysin epäoikeudenmukainen ja kestämätön ( ruotsinkieltä osaamattomia suomalaisia 85% väestöstä v.1809 ja ruotsi ainoa virallinen kieli!).
        Mutta mitä yrität väittää?
        Onko ajatuksesi se, että suomenkieli on jotenkin kehittymätön ja barbaarinen? Tästä syystä se tarvitsee "holhoojaksi" ruotsinkielen ( joka ON RUOTSIN kieli)? Huikean rasistinen ja öykkärimäinen lausunto ! Jokaisen suomalaisen siis täytyisi opetella ainakin ruotsin alkeet, ollakseen "sivistynyt"??
        Fennomaanit tekivät jo yli sata vuotta sitten huikean teon ja nostivat suomen sivistyskieleksi, onko tämä jäänyt huomaamatta? Ruotsinkieli kehitettiin sivistyskieleksi 1600 l. Suomenkieli päätettiin silloin tuhota....
        Koskeeko tämä entisen siirtomaaisännän kielen opettelu vain Suomea? Ainakin Euroopassa Suomen tilanne on ainutlaatuinen. Pienet ja menneisyydessä alistetut kielet pärjäävät hyvin omillaan, esim. Viro, Latvia, Liettua, Slovakki ym. Suomella ei olisi mitään hätää vaikka ruotsi olisi vain paikallinen vähemmistökieli. Suomen ja Ruotsin yhteistyö vain alleviivaa tarvetta tehdä suomenkielestä ainoa virallinen kieli maassamme. Emmehän ole mikään Ruotsin alusmaa!

Kyllä juuri noin olisi pitänyt tehdä meilläkin kuin Balttiassa tehtiin vapautumisen
        jälkeen.
        Ei sielläkään venäjänkieliset enää nenälle hypi kuten eräs vähemmistö
        meillä.
        Katsoo olevansa oikeutettu päättämään enemmistön opinnoista ja soittaa
        suutansa joka käänteessä,keksii uusia vaatimuksia joka vaalikaudella.
        Meidän on saatava tänne sellaiset päättäjät,joita ei ruotsalaisrahalla
        osteta.
        Emme ole enää alusmaa vaikka nytkin rkp nostaa jo esille taas venäjä-
        vihaa ja aikoo siihen vedoten saada taas kytkettyä meitä Ruotsiin ainakin
        kielen avulla.

• 1yhdeksästoistaosaIhmine kirjoitti:

Olisikohan se kuitenkin tässä tilanteessa niin, että minun rakas äidinkieleni ei ole tälle svekokratialle OIKEA? Vain suomenkielisiä syrjitään. Vai millä muulla maailman vähemmistöllä on samanlainen etuoikeutettu asema?

Kerropa nyt aivan tarkalleen miten sinua äidinkielesi petusteella syrjitään? Annapa esimerkkejä. Kiitos.

• oletkoNaiivi
        Ankdam kirjoitti:

Kerropa nyt aivan tarkalleen miten sinua äidinkielesi petusteella syrjitään? Annapa esimerkkejä. Kiitos.

huomattavasti helpompi pääsy korkeakouluun on mielestäni konkreettisin ja selkeimmin huomattavissa oleva äidinkieleen perustuva syrjintä.

• oletkoNaiivi kirjoitti:

huomattavasti helpompi pääsy korkeakouluun on mielestäni konkreettisin ja selkeimmin huomattavissa oleva äidinkieleen perustuva syrjintä.

Suomessa järjestetään yliopisto-/korkeakouluopetusta neljällä eri kielellä, eli suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saamen kielellä.

Jokaiseen em koulutuksista voi hakeutua minkä äidinkielinen tahansa! Ketään ei Suomessa koulutukseen hakeuduttaessa syrjitä tai suosita hänen äidinkielensä takia!! Jos osaat suomea, ruotsia, englantia tai saamea voit äidinkielestäsi riippumatta hakeutua niistä mihin vain

Se onko johonkin koulutukseen helpompi tai vaikeampi päästä johtuu koulutuspaikkojen määrän ja koulutukseen hakijoiden määrän suhteesta, ei äidinkielestä!!!

Kun joutuu parempiensa ja enemmän osaavien kanssa kilpailemaan ja häviää niin sitä ei sanota syrjinnäksi!!

• propagandakopurrut
        Ankdam kirjoitti:

Suomessa järjestetään yliopisto-/korkeakouluopetusta neljällä eri kielellä, eli suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saamen kielellä.

Jokaiseen em koulutuksista voi hakeutua minkä äidinkielinen tahansa! Ketään ei Suomessa koulutukseen hakeuduttaessa syrjitä tai suosita hänen äidinkielensä takia!! Jos osaat suomea, ruotsia, englantia tai saamea voit äidinkielestäsi riippumatta hakeutua niistä mihin vain

Se onko johonkin koulutukseen helpompi tai vaikeampi päästä johtuu koulutuspaikkojen määrän ja koulutukseen hakijoiden määrän suhteesta, ei äidinkielestä!!!

Kun joutuu parempiensa ja enemmän osaavien kanssa kilpailemaan ja häviää niin sitä ei sanota syrjinnäksi!!

Mitä ihmettä??? Se on juuri äidinkieleen perustuvaa syrjintää! Kyllähän ruotsia äidinkielenään puhuva voi hakea suomenkielisiinkin korkeakoulupaikkoihin! Miten ihminen voi edes kasvaa noin yksinkertaiseksi??

• propagandakopurrut kirjoitti:

Mitä ihmettä??? Se on juuri äidinkieleen perustuvaa syrjintää! Kyllähän ruotsia äidinkielenään puhuva voi hakea suomenkielisiinkin korkeakoulupaikkoihin! Miten ihminen voi edes kasvaa noin yksinkertaiseksi??

Kerropa miten sinua äidinkielesi takia opiskelijavalinnassa syrjitään? Miten muka äidinkielesi estää sinua hakemasta ruotsinkieliseen koulutukseen? Se ei ole syrjintää jos et voi hakea koulutukseen koska et osaa kieltä jolla olisi tarkoitus opiskella, se on sinun puolelta puuttuva taito. Ei sinua tietenkään äidinkielesi takia hylättäisi vaan puutteellisen opiskelukielen osaamisen takia!

Ei myöskään ole syrjintää ettet voi hakea tekniseen korkeakouluun ellet osaa matematiikkaa. Ei ruotsinkielinenkaan opiskelija voi hakea suomenkieliseen koulutukseen ellei hän osaa suomea.
        Opiskelemaan pääsemiseen on aina jotkut pääsyvaatimukset, ellei niitä täytä vika on sinussa itsessäsi eikä järjestelmässä.

• propagandakopurrut
        Ankdam kirjoitti:

Kerropa miten sinua äidinkielesi takia opiskelijavalinnassa syrjitään? Miten muka äidinkielesi estää sinua hakemasta ruotsinkieliseen koulutukseen? Se ei ole syrjintää jos et voi hakea koulutukseen koska et osaa kieltä jolla olisi tarkoitus opiskella, se on sinun puolelta puuttuva taito. Ei sinua tietenkään äidinkielesi takia hylättäisi vaan puutteellisen opiskelukielen osaamisen takia!

Ei myöskään ole syrjintää ettet voi hakea tekniseen korkeakouluun ellet osaa matematiikkaa. Ei ruotsinkielinenkaan opiskelija voi hakea suomenkieliseen koulutukseen ellei hän osaa suomea.
        Opiskelemaan pääsemiseen on aina jotkut pääsyvaatimukset, ellei niitä täytä vika on sinussa itsessäsi eikä järjestelmässä.

ET voi olla tosissasi nyt! Olen joskus pitänyt sinua ihan kohtuu fiksuna, joka vaan uskoo propagandaa ja näin ollen kulkee laput silmillä. Kielivirheitä on paljon, mutta niitä voi olla myös äidinkieleltään suomenkielisillä. Jos äidinkielesi on ruotsi, pääset Suomen yhteiskunnassa helpommin opiskelemaan kuin silloin, jos äidinkielesi on suomi. Ei silloin vaikuta mikään "kielitaito" tms. Katsot asioita uskomattoman kapeakatseisesti. Voiko noin asioita edes katsoa? Hyvin on sinut kyllä propagandalla aivopesty! Tai sitten yksinkertaisesti ajattelet vaan niin yksinkertaisesti asioista.

• uskomatonta
        Ankdam kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi, että myös ruotsinkielinen voi hakea suomenkielisiinkin koulutuksiin? Ei minua edes kiinnosta hakea heikkolaatuiseen "ruotsinkieliseen" opetukseen, mutta kyse ei olekaan siitä! Kyse on juuri ÄIDINKIELEEN perustuvasta syrjinnästä. Voiko asia olla niin vaikea ymmärtää?

• uskomatonta
        Ankdam kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/yliopistojen_ovet_aukeavat_helpommin_ruotsinkielisille/5432237

• uskomatonta kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/yliopistojen_ovet_aukeavat_helpommin_ruotsinkielisille/5432237

Käytännössä mahdollisesti mutta onko se sinun syrjintää? EI!
        Koulutukseen johon on vähemmän hakijoita on luonnollisesti suhteessa helpompi päästä mutta ketä siinä muka syrjitään? Pikemminkin ruotsinkielisiä syrjitään koska lähimainkaan kaikilla aloilla ei ole alalle ruotsinkielistä koulusta.

Samanlaista "syrjintää" tapahtuu siinä tapauksessa myös erilaisten koulutusten välillä koska toisiin koulutuksiin on helpompi päästä kuin toisiin.
        Myös eri yliopistojen suosio vaihtelee, samaan koulutukseen on eri yliopistoissa erilaiset sisäänpääsyrajat johtuen hakijamääristä.

Sisäänpääsyn pisterajat määräytyvät opiskelupaikkojen määrän ja koulutuksen suosion petusteella, ei äidinkielen!!

• yksinkertainenajattelu
        Ankdam kirjoitti:

Käytännössä mahdollisesti mutta onko se sinun syrjintää? EI!
        Koulutukseen johon on vähemmän hakijoita on luonnollisesti suhteessa helpompi päästä mutta ketä siinä muka syrjitään? Pikemminkin ruotsinkielisiä syrjitään koska lähimainkaan kaikilla aloilla ei ole alalle ruotsinkielistä koulusta.

Samanlaista "syrjintää" tapahtuu siinä tapauksessa myös erilaisten koulutusten välillä koska toisiin koulutuksiin on helpompi päästä kuin toisiin.
        Myös eri yliopistojen suosio vaihtelee, samaan koulutukseen on eri yliopistoissa erilaiset sisäänpääsyrajat johtuen hakijamääristä.

Sisäänpääsyn pisterajat määräytyvät opiskelupaikkojen määrän ja koulutuksen suosion petusteella, ei äidinkielen!!

"Toisiin koulutuksiin on helpompi päästä kuin toisiin" - minkä perusteella siinä silloin syrijtään? Rasismin määritelmistä "ihonvärin", "äidinkielen", "kansallisuuden" vai "uskonnon" perusteella?

Ja kyllä, se on Suomessa juuri suomenkielisiin kohdistuvaa syrjintää. Ruotsin kieli ÄIDINKIELENÄ takaa helpomman pääsyn mm. koekakouluun kuin suomen kieli äidinkielenä. Tuossa ei pitäisi olla yhtään mitään epäselvää.

• yksinkertainenajattelu kirjoitti:

"Toisiin koulutuksiin on helpompi päästä kuin toisiin" - minkä perusteella siinä silloin syrijtään? Rasismin määritelmistä "ihonvärin", "äidinkielen", "kansallisuuden" vai "uskonnon" perusteella?

Ja kyllä, se on Suomessa juuri suomenkielisiin kohdistuvaa syrjintää. Ruotsin kieli ÄIDINKIELENÄ takaa helpomman pääsyn mm. koekakouluun kuin suomen kieli äidinkielenä. Tuossa ei pitäisi olla yhtään mitään epäselvää.

Todistat kerta kerran jälkeen kuinka hyödyllistä olisi Suomessa ruotsia. Et voi vedota syrjintään jos sinulta itseltäsi puuttuu jotain mitä sillä sillä toisella on. Jos sinä olisit kielitaitosi suhteen samalla viivalla olisivat puntit tasan, voisit itsekin hakeutua joko suomen- tai ruotsinkieliseen koulutukseen.
        Ratkaisevassa asemassa on kielitaito, ei äidinkieli!!

Ei ruotsi äidinkielenä ole mikään etuoikeus, se on etu. Se on etu jonka sinä tarjoat!!! Suomessa tulee aina olemaan myös ruotsinkielistä koulutusta, se on sinusta itsestäsi kiinni lähdetkö kilpailemaan niistä paikoista tai et.

Lääkiksessä, siinä maan ainoassa ruotsinkielisessä lääkärikoulutuksessa, ja johon otetaan maksimissaan 30 opiskelijaa /v on lähes puolet opiskelijoista äidinkieleltään suomenkielisiä. Syrjivätkö hekin sinua?

• yksinkertainenajattelu
        Ankdam kirjoitti:

Todistat kerta kerran jälkeen kuinka hyödyllistä olisi Suomessa ruotsia. Et voi vedota syrjintään jos sinulta itseltäsi puuttuu jotain mitä sillä sillä toisella on. Jos sinä olisit kielitaitosi suhteen samalla viivalla olisivat puntit tasan, voisit itsekin hakeutua joko suomen- tai ruotsinkieliseen koulutukseen.
        Ratkaisevassa asemassa on kielitaito, ei äidinkieli!!

Ei ruotsi äidinkielenä ole mikään etuoikeus, se on etu. Se on etu jonka sinä tarjoat!!! Suomessa tulee aina olemaan myös ruotsinkielistä koulutusta, se on sinusta itsestäsi kiinni lähdetkö kilpailemaan niistä paikoista tai et.

Lääkiksessä, siinä maan ainoassa ruotsinkielisessä lääkärikoulutuksessa, ja johon otetaan maksimissaan 30 opiskelijaa /v on lähes puolet opiskelijoista äidinkieleltään suomenkielisiä. Syrjivätkö hekin sinua?

Ei voi olla! Siis ymmärrätkö, että ÄIDINKIELEEN perustuva syrjintä tarkoittaa juuri ÄIDINKIELEEN perustuvaa syrjintää? Silloin ei kiinnitetä huomiota muuhun kuin siihen ÄIDINKIELEEN - kumpaa ÄIDINKIELTÄ puhuva pääsee helpommin korkeakouluun! Minäkin puhun ruotsia - ilmeisesti pääsen lääkärikouluun sen ruotsin taitoni perusteella? Sairasta!!! Ymmärrän todella jo, mitä puolikielisyyden aiheuttama yksinkertaisuus tarkoittaa. Et voi olla tosissasi, jos et osaa tehdä eroa äidinkielen ja "kielitaidon" välillä. Jos Ruotsissa olisi esim. englanninkieliseen koulutukseen helpompi päästä, se olisi englantia äidinkielenään puhuvien suosimista ja muiden äidinkielien syrjimistä. Etu ja etuoikeus juontuvat juuri samoista asioista. Ei todellakaan ole terve tilanne se, että olisi suurikin ETU osata juuri ruotsia Suomessa. Kertoo siitä, ettei demokratia ja ihmisarvon kunnioitus toimi, vaan jossain on joku pahasti pielessä.

• boobpi

HE! Koko suomenruotsalainen "identiteetti ja yhteisöllisyys" rakentuu suomalaisuuden vihaamiselle. Jos suomalaisia ei olisi, niin vihan kohteena olisivat todennäköisesti virolaiset ja venäläiset. Jos svekkulit olisivat täällä yksinään aina Nevalta Ivaloon, niin viha kohdistuisi riikinruotsalaisiin. Niih slaavilaista, niih slaavilaista. Venäläiset ovat täällä pohjolassa toinen porukka joka tarvitsee vihollisia.

• Puppua-

Yhteisöllisyys on minulle lestadiolaisena erittäinkin tuttua, mutta kyllä myös esim. suomalaisessa pienessä kylässä oli hyvinkin "yhteisöllistä". Koulut pitivät huolta omistaan, vanhempainyhdistykset jne. toimivat hyvin, naapurustossa välitettiin toisista jne. Siksi en ihan ole päässyt jyvälle, mitä tarkoittaa "yhteisöllisyys" juuri suomenruotsalaisessa kontekstissa verrattuna suomalaiseen, suomenkieliseen vastaavaan.

• pyykkipesu
        Puppua- kirjoitti:

Yhteisöllisyys on minulle lestadiolaisena erittäinkin tuttua, mutta kyllä myös esim. suomalaisessa pienessä kylässä oli hyvinkin "yhteisöllistä". Koulut pitivät huolta omistaan, vanhempainyhdistykset jne. toimivat hyvin, naapurustossa välitettiin toisista jne. Siksi en ihan ole päässyt jyvälle, mitä tarkoittaa "yhteisöllisyys" juuri suomenruotsalaisessa kontekstissa verrattuna suomalaiseen, suomenkieliseen vastaavaan.

Unohtuiko ne etelän veronmaksajilta varastetut miljoonat ja krooninen sukurutsa. Tunnen ainoastaan savolaista ryssän nuolijaa kohtaan enemmän vihaa kuin mitä närpiöläistä tomaattikeisaria kohtaan. Suomessa pitäisi ottaa ensinnäkin sellainen laki käyttöön ettei ulkomaalaisilla ole oikeutta toimeentulotukeen. Venäläisen nwisen naituaan jokaisen savolaisen maajussin tulisi automaattisesti menettää maataloustukensa, katsotaan sitten miten ne suomalaisia murhanneiden kakarat pärjää siellä Kostamuksessa ilman "Puavo-sedän" lähettämiä namuja.

• äläAlistuPsykolle

"boobpi"

Olet oikeassa. Jo Suomen sodan aikana Suomen ruotsinkielinen aatelisto ja ylemmät säädyt olivat salaa kääntyneet Ruotsia vastaan ja odottivat venäläisten tuomaa autonomiaa. Ruotsin puolesta taisteli vain oppimattomat talonpojat! Sodan jälkeen ruotsinkieliset pääsivät sitten toteuttamaan itseään, vaikka heitä oli selvä vähemmistö ja näistäkin suurin osa kielenvaihtajien sukua.
        Suomen aatelisto oli suurimmaksi osaksi suomenkielinen vielä ennen nuijasotaa.
        Onko suruissa enemmän narsisimia kuin valtaväestössä? Tuntuu ainakin olevan.
        Ruotsinkieliset kävivät huutamaan Ruotsia, "viikinkiveljiä" apuun vasta 1850 luvulla, kun suomalaisuus kävi nostamaan päätään ja kielelle vaadittiin oikeuksia.

• dardmody
        äläAlistuPsykolle kirjoitti:

"boobpi"

Olet oikeassa. Jo Suomen sodan aikana Suomen ruotsinkielinen aatelisto ja ylemmät säädyt olivat salaa kääntyneet Ruotsia vastaan ja odottivat venäläisten tuomaa autonomiaa. Ruotsin puolesta taisteli vain oppimattomat talonpojat! Sodan jälkeen ruotsinkieliset pääsivät sitten toteuttamaan itseään, vaikka heitä oli selvä vähemmistö ja näistäkin suurin osa kielenvaihtajien sukua.
        Suomen aatelisto oli suurimmaksi osaksi suomenkielinen vielä ennen nuijasotaa.
        Onko suruissa enemmän narsisimia kuin valtaväestössä? Tuntuu ainakin olevan.
        Ruotsinkieliset kävivät huutamaan Ruotsia, "viikinkiveljiä" apuun vasta 1850 luvulla, kun suomalaisuus kävi nostamaan päätään ja kielelle vaadittiin oikeuksia.

Baltiansaksalaiset ne paskat pelasti, muuten olisi kasakat murhanneet.

• 515

Meidän sukupolvemme pitäisi tuntea häpeää fennomaanien edessä sillä
      se työ,jonka he aloittivat on jäänyt vallan kesken.
      Me olemme päästäneet valtaan sellaiset,jotka eivät ansaitse valtaa ja joille
      vain omakohtainen hyöty on tärkein,ei kansakunnan tulevaisuus.
      Suomalaisten lasten opetus vaatii nyt aivan muuta kuin jonkun pienen vähemmistön paapomista selvitäkseen tässä koko ajan muuttuvassa
      globaalissa maailmassa.

• avpixlat.info

Taas ankdam puhuu ikään kuin ruotsinkielisiä olisi saman verran suomalaisiin nähden. Minusta täällä on suhteessa paljon enemmän asiattomuuksia juuri ruotsinkielisiltä. Ankdam todella asiattomalla ja halveksuvalla tyylillään on yksi heistä. Mutta jos haluaa vertailla ruotsinkielistä enemmistöä suomenkieliseen enemmistöön, varmaan pitäisi löytää joku verrattava tilanne - Ruotsin maahanmuuttopolitiikka? Sillähän enemmistöä ja sen kulttuuria alistetaan ja hiljennetään. Siis flashbackin maahanmuuttokeskustelut on varmaan hyvä paikka tällaiselle erikielisten vertailijalle?? Miten lapsellinen voi olla ihminen, joka ei koknaisuutta näe ja ihmisarvoa kunnioita. Suomalainen on 100% ihminen, ei 1/19 osa ihminen, kuten ankdamin mielikuvissa. Rakastan suomen kieltä.

• "Suomalainen on 100% ihminen, ei 1/19 osa ihminen, kuten ankdamin mielikuvissa. Rakastan suomen kieltä."

Ruotsinkielinenkin suomalainen on 100% ihminen, ei 4,6% suomenkielisestä suomalaisesta.
        Ihmisoikeuksia ei jaeta suhteessa ryhmän kokoon, kansalais-ja ihmisoikeudet kuuluvat kaikille suomalaisille suhteessa 1:1.
        Minäkin rakastan äidinkieltäni.

Miten muuten Ruotsin maahanmuuttopolitiikka liittyy tähän palstaan (RKP) Jos sinua ruosuna ahistaa oma mamuasemasi niin keskittyisit arvostelemaan Ruotsin mamu-ja kielipolitiikkaa asiaomaisilla foorumeilla, sen sijaan että räksytät meille suomenruotsalaisille täällä entisessä kotimaassasi.
        Suru ei ole ruosun peilikuva!! Suru on suomalainen, ruosu on uudessa kotimaassaan mamu! Ei voi mitenkään verrata!!!

Ei Ruotsissa mitään keskustelua hiljennetä, tarttis vain osata sitä ruotsia jos haluaa siellä äänensä kuuluville!

• besökare
        Ankdam kirjoitti:

"Suomalainen on 100% ihminen, ei 1/19 osa ihminen, kuten ankdamin mielikuvissa. Rakastan suomen kieltä."

Ruotsinkielinenkin suomalainen on 100% ihminen, ei 4,6% suomenkielisestä suomalaisesta.
        Ihmisoikeuksia ei jaeta suhteessa ryhmän kokoon, kansalais-ja ihmisoikeudet kuuluvat kaikille suomalaisille suhteessa 1:1.

Miten muuten Ruotsin maahanmuuttopolitiikka liittyy tähän palstaan (RKP) Jos sinua ruosuna ahistaa oma mamuasemasi niin keskittyisit arvostelemaan Ruotsin mamu-ja kielipolitiikkaa asiaomaisilla foorumeilla, sen sijaan että räksytät meille suomenruotsalaisille täällä entisessä kotimaassasi.
        Suru ei ole ruosun peilikuva!! Suru on suomalainen, ruosu on uudessa kotimaassaan mamu! Ei voi mitenkään verrata!!!

Ei Ruotsissa mitään keskustelua hiljennetä, tarttis vain osata sitä ruotsia jos haluaa siellä äänensä kuuluville!

Trevligt att du Ankdam igen är på plats.Nu får neffena hjärtsnörp igen,dom är så allergiska för sanningen.

• Naiiviudenhuippu
        Ankdam kirjoitti:

"Suomalainen on 100% ihminen, ei 1/19 osa ihminen, kuten ankdamin mielikuvissa. Rakastan suomen kieltä."

Ei voi muuta sanoa kuin että SUOMI ON MAAILMAN rakkain, suloisin ja ihanin maa, kiitos, että suomalaiset olette niin älykkäitä, kauniita, ihania ja sydämellisiä. Arvostan sitä nniin paljon, kun olen niin paljon muita kulttuureja saanut oppia tuntemaan.

• Voikoollatottakaan
        Ankdam kirjoitti:

Ruotsalaiset Suomessa on enemmän "mamuja" todellisuudessa kuin Ruotsin ikiaikainen kansa (suurin osa ruotsalaisista on alkujaan suomalaisia) suomalaiset, joiden kieli on Ruotsista hävitetty todella raa'alla tavalla. Tai AINAKAAN näitä kahta ryhmää ei todella voi erottaa mitenkään toisistaan. Eikä ylipäätään ihmisiä voi noin luokitella mihinkään lokeroihin. Ankdam on harvinaisen lokeroiva eli rasistinen ihminen.

• batepulkibreivi
        Ankdam kirjoitti:

Henkkisen isäsi Freudenthalin mukaan suomalainen ei ole koiranpaskan arvoinen.

• trevljacklvondasikn
        Voikoollatottakaan kirjoitti:

Ruotsalaiset Suomessa on enemmän "mamuja" todellisuudessa kuin Ruotsin ikiaikainen kansa (suurin osa ruotsalaisista on alkujaan suomalaisia) suomalaiset, joiden kieli on Ruotsista hävitetty todella raa'alla tavalla. Tai AINAKAAN näitä kahta ryhmää ei todella voi erottaa mitenkään toisistaan. Eikä ylipäätään ihmisiä voi noin luokitella mihinkään lokeroihin. Ankdam on harvinaisen lokeroiva eli rasistinen ihminen.

Ämmä kokee olevansa parempaa rotua, on se sairas.

• Voikoollatottakaan kirjoitti:

Miten ei voi lokeroida? Siis niinkö että ruotsinkielinenkin on Suomessa sataprosenttinen ihminen?
        Mitä vikaa siinä "lokeroinnissa" on?

Yrität siis väen vängällä tehdä meistä suruista jotain muuta kuin mitä olemme, miksi?

Kerro myös miten suomi hävitettiin Ruotsista raa'alla tavalla.

Miksi muuten paheksut suomen kielen häviämistä Ruotsista mutta toivoisit saman tapahtuvan ruotsin kielelle Suomessa. Minusta se on aika kaksinaamaista, eikö sinusta?
        Kieltä ylläpitävät sen puhujat!!

• persukritisk
        besökare kirjoitti:

Trevligt att du Ankdam igen är på plats.Nu får neffena hjärtsnörp igen,dom är så allergiska för sanningen.

Veltto Virtanen är ju ett utmärkt exemplar på den sannfinska civilisationen.(tågskandalen )

• persukritisk kirjoitti:

Veltto Virtanen är ju ett utmärkt exemplar på den sannfinska civilisationen.(tågskandalen )

Det kan man gott säga. Det blir knappast så väldigt många som saknar honom nu då han beslutat att inte mera ställa upp i vårens val.

• Pirunhurrit
        Ankdam kirjoitti:

Miten ei voi lokeroida? Siis niinkö että ruotsinkielinenkin on Suomessa sataprosenttinen ihminen?

Yrität siis väen vängällä tehdä meistä suruista jotain muuta kuin mitä olemme, miksi?

Miksi muuten paheksut suomen kielen häviämistä Ruotsista mutta toivoisit saman tapahtuvan ruotsin kielelle Suomessa. Minusta se on aika kaksinaamaista, eikö sinusta?

Ahvenanmaan rasistit, olisiko siinä jotain ajattelemista teille ?

• etuoikeutettuasema
        Ankdam kirjoitti:

Entä suomalainen Ruotsissa? Onki hän 5 % ihminen, kun on sinun mukaasi "maahanmuuttaja ja suru ei? Entä kaikki muut maailman vähemmistöt?

• flashbackintaso
        persukritisk kirjoitti:

Arvostan suomalaista sivistystä ja rauhallisuutta entistä enemmän, kun Ruotsissa katselen kiroilevia, kiljuvia, huumeita käyttäviä nuoria, kjotka puukottavat toisiaan selkään ja viljelevät järkyttäviä ennakkoluuloja - mm. suomalaisia.

Jopa sen poikkeuksellisen ns. " rauhattomankin" suomalaisen, VelttoVirtasen juttua on ilkeämielinen vasemmistolainen ja media selvästi paisutellut.

Suomalainen kulttuuri on todella hieno asia. Kiitos, että se on olemassa.

• ulkoapäinkatselija
        Ankdam kirjoitti:

Normaali vähemmistöasema ei ole kielin hävittämistä. Enemmistöltä ei suomalainen vähemmistö vaatisi ikinä MITÄÄN. Niin pahoja suomalaiset eivät ole. He eivät pakota omaa kieltään ja kulttuuriaan muille eivätkä halveksu muiden kulttuureja.

Onko suomen kielellä Ruotsissa ja Ahvenanmaalla todellakin normaali vähemmistöasema ja vähemmistölle kuuluvat kielelliset oikeudet? Olen lukenut, että Ruotsi on hyvin pitkälti suomalainen alunperin.

Mikä on niin vaikeaa ymmärtää ijmisarvossa - jokaisen äidinkielen ja kulttuurin samassa arvossa? Et sinä voi tuntea suomalaisuutta, jos et sitä ole kokenut. Et ole elänyt suomenkielistä lapsuutta, et voi suomalaisuutta silloin tuntea. Ainoa, mikä sinulla suomalaisuudesta on "tietona", on omat järkyttävät ennakkoluulosi.

• adjöadjö
        Ankdam kirjoitti:

Det kan man gott säga. Det blir knappast så väldigt många som saknar honom nu då han beslutat att inte mera ställa upp i vårens val.

Snart borde han ha haft lakejer att bära upp sin stora basker.

• ihmisarvo-
        adjöadjö kirjoitti:

Snart borde han ha haft lakejer att bära upp sin stora basker.

Jopa hieman keskimääräistä temperamenttisempoi "VelttoVirtanenkin" on ihminen. Hänellä on ihmisarvo. Tiesitkö sitä? Uskon tilanteen menneen niin, että vasemmistolainen kansanedustaja on pahansuopuudessaan sitä paisutellut ja media vielä enemmän. Temperamenttisuudessa suomalaiset ovat luultavasti siellä "hännillä". Esim. ruotsalaiset ovat todella päälle puhuvia ja kailottavia, espanjalaisten kaltaisia "temperamentissaan".

• ihmisarvo- kirjoitti:

Jopa hieman keskimääräistä temperamenttisempoi "VelttoVirtanenkin" on ihminen. Hänellä on ihmisarvo. Tiesitkö sitä? Uskon tilanteen menneen niin, että vasemmistolainen kansanedustaja on pahansuopuudessaan sitä paisutellut ja media vielä enemmän. Temperamenttisuudessa suomalaiset ovat luultavasti siellä "hännillä". Esim. ruotsalaiset ovat todella päälle puhuvia ja kailottavia, espanjalaisten kaltaisia "temperamentissaan".

Ei kai tässä kukaan ole Virtasen ihmiarvoa polkenut, arvostelu kohdistui vain hänen moukkamaiseen käytökseensä. Ennemminkin on kyse vuosien saatossa tuolla eduskunnassa ollut siitä, ettei Virtanen ole kunnioittanut muiden arvoja.

• ihmisarvo-
        Ankdam kirjoitti:

Ei kai tässä kukaan ole Virtasen ihmiarvoa polkenut, arvostelu kohdistui vain hänen moukkamaiseen käytökseensä. Ennemminkin on kyse vuosien saatossa tuolla eduskunnassa ollut siitä, ettei Virtanen ole kunnioittanut muiden arvoja.

Saattoi olla jotain "moukkamaista" tuossa tilanteessa, mutta valitettavasti luottoni on vasemmistolaiseen mediaan mennyt, joten en usko tilanteen menneen niin kuin se esitti. Paremminkin uskon, että Modigin ja vasemmistolaisen (jonkun) käytös on ollut tilanteessa epäkunnioittavaa. Millä tavalla Virtanen ei ole kunnioittanut muiden "arvoja" ja millä tavalla vasemmistolaiset ja (eli) RKP:set OVAT kunnioittaneet muiden arvoja?

• trotsålder
        ihmisarvo- kirjoitti:

Säga vad man vill,men av en riksdagledamot väntar man sig nog bättre uppförande.Min femåring bär sig ibland åt på samma sett som herr Virtanen.

• jagälskarMITTmodersmål
        ulkoapäinkatselija kirjoitti:

Normaali vähemmistöasema ei ole kielin hävittämistä. Enemmistöltä ei suomalainen vähemmistö vaatisi ikinä MITÄÄN. Niin pahoja suomalaiset eivät ole. He eivät pakota omaa kieltään ja kulttuuriaan muille eivätkä halveksu muiden kulttuureja.

Onko suomen kielellä Ruotsissa ja Ahvenanmaalla todellakin normaali vähemmistöasema ja vähemmistölle kuuluvat kielelliset oikeudet? Olen lukenut, että Ruotsi on hyvin pitkälti suomalainen alunperin.

Mikä on niin vaikeaa ymmärtää ijmisarvossa - jokaisen äidinkielen ja kulttuurin samassa arvossa? Et sinä voi tuntea suomalaisuutta, jos et sitä ole kokenut. Et ole elänyt suomenkielistä lapsuutta, et voi suomalaisuutta silloin tuntea. Ainoa, mikä sinulla suomalaisuudesta on "tietona", on omat järkyttävät ennakkoluulosi.

En finskspråkig vet heller ingenting om en svenskspråkigs identitet,hen har aldrig heller levt som svenskspråkig i Finland.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      118
      1620
    2. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      111
      1222
    3. Junaonnettomuus

Kuka jäi junan alle?
      Haapajärvi
      10
      1196
    4. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      68
      1134
    5. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      56
      1006
    6. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      998
    7. Onko sinulla vihan tunteita

Minua kohtaan? Haluatko kostaa jotakin tai tehdä pahaa? Voit tähän sanoa ihan luottamuksella.
      Ikävä
      131
      896
    8. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      417
      865
    9. mitä olet valehdellut

kaivatullesi? kerro rehellisesti totuus
      Ikävä
      76
      839
    10. Naisen kimppuun lenkkipolulla

Poliisin tietojen mukaan noin 30–40 vuotias ulkomaalaistaustaisen näköinen mies kävi naisen kimppuun yllättäen Rentukant
      Kajaani
      64
      792
    Aihe