Nikean ensimmäinen kirkolliskokous 325

epaimen

Konstantinus I Suuri ja Licinius antoivat yhteisen Milanon ediktin vuonna 311, joka toi päätökseen vuoden 303 helmikuussa koko Rooman alueella alkaneen Suuren vainon. Idän augustus Licinius kärsi ratkaisevan tappion Khrysopolin taistelussa 18. syyskuuta 324 ja hänet hirtettiin seuraavana vuonna huolimatta Konstantinuksen lupauksesta säästää hänen henkensä.

Koko Rooma idästä länteen oli Liciniuksen kuoleman jälkeen Konstantinuksen yksinvallan alla. Kesällä 325 keisari tarttui "isän kädellä" valtakuntansa uskonnon asioihin, jotka olivat olleet niin veristen selvittelyjen kohteena hänen edeltäjiensä Diocletianuksen ja Maximinuksen ajoista alkaen.

Konstantinuksen kilpailija Maxentius oli jo puuttunut kristittyjen asioihin uudella tavalla karkoittaen Rooman paavi Eusebiuksen virastaan. Kyse ei tässä tapauksessa ollut vainosta vaan uusista uskontopolitiikan tuulista keisarin osallistuessa kristittyjen sisäisiin kahnauksiin pyrkien niitä ratkomaan. Paavin kohdalla oli kyse katkerasta riidasta siitä, kuinka Suuren vainon aikana luopuneisiin tulisi nyt suhtautua - oliko heillä mahdollisuus palata Kristuksen kirkkoon ja hoitaa siellä virkaa.

Konstantinus puuttui Kristuksen kirkon asioihin ilmeisesti siitä syystä, että hänen suureksi yllätyksekseen ja pettymyksekseen nämä ihmiset riitelivät keskenään henkeen ja vereen. Jos valtion suosiman uskonnon tarkoitus on lujittaa valtavaa imperiumia sisäisesti, sitoa kansalaisia toisiinsa ja valtioon hengellisesti, miten tämä olisi mahdollista, kun nämä ovat keskenään toistensa kurkussa?

Yksi keisari, yksi suosittu uskonto hänen hallitsemassaan valtakunnassa. Ei tässä auta keisarin muuta kuin tarttua kirkon asioihin ja käyttää siellä valtaansa asioiden ratkaisemiseksi! Tällä kertaa ei sotatantereella, vaan nyt hengellisin sota-asein.

Tätä keisarin otetta Kristuksen kirkkoon kutsutaan "kesaro-papismiksi" eli keisari ottaa itselleen paavin tapaisen ylivallan kirkossa. (Myöhemmin paavit sitten havittelivat keisarin valtaa itselleen!)

22

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konstantinus ei ryhtynyt etevänä sotilaana pakkotoimiin Kristuksen seuraajien saattamiseksi yhteen laumaan. Hän ymmärsi neuvonantajiensa kertomasta, että kristittyjen sisäiset riidat olivat luonteeltaan opillisia. Sitten Jeesuksen aikojen oli noussut väkeviä opettajia eri puolilla vainottua kirkkoa, jotka saarnoillaan ja kirjoituksillaan olivat kehittäneet kristillistä opetusta tiettyyn suuntaan.

      Esikoislestadiolaiset ymmärtävät erittäin hyvin alkukirkon opillisen hajaannuksen eri johtajien toimesta, onhan lestadiolainen herätysliike itse malliesimerkki uskonnollisen liikkeen sisäisistä opillisista - ja valtaa koskevista - riidoista, jotka ovat särkeneet sen 19 eri suuntaukseen, jotka kiroavat toinen toisensa pannaan. Ruotissa ja autonomisessa ajan Suomessa ei ollut mitään poliittista tahoa, joka olisi yrittänyt näitä sisäisiä riitoja hoitaa - niin Ruotsin kuningas kuin tsaari antoivat lestadiolaisten riidellä rauhassa, ja niin he todella tekivätkin aina amerikkoja myöten!

      Alkukirkon tilanne on verrattavissa tähän lestadiolaisten nykyhistoriaan muuten, mutta kyseessä olivat silloin huomattavasti suuremmat kiistat kuin lessujen ja essujen parissa. Mitä Kristus merkitsee jumalakuvalle? Kuka Jeesus oikein on?

      Pienempiä mutta yhtä vaikeita riitoja oli kirkossa pääsiäisen ajankohdasta, seurataanko juutalaista kalenteria vai sanoudutaanko siitä irti? Monia käytännön kysymyksiä oli ilmassa, jotka repivät eri kaupunkien seurakuntia sisäisesti toisistaan.

    • Tilanne oli silleen erikoinen, että keisari Konstantinus oli itse pakana - häntä ei oltu kastettu Kristuksen kirkkoon. Hän oli itse Balkanin kuuluisia sotilaskeisareita, jotka 200-luvun puolivälistä olivat pitäneet imperiumissa korkeinta valtaa ja uskontopolitiikaltaan liberaali.

      Toki äiti-Helena oli pojalleen Jeesuksesta kertonut ja varmasti vaikuttanut tämän asenteisiin kristittyjä kohtaan etenkin Nicomediassa Suuren vainon alkaessa, Konstantinus oli itse paikanpäällä, kun Didyman oraakkelin kohtalokas vastaus sinne tuotiin.

      Mutta kuten valtion muussa hallinnossa ja armeijan järjestyksessä, myös uskontopolitiikassa Konstantinuksella oli valittu neuvonantaja, läheinen mies, espanjalainen piispa Hosius Cordubalainen (256-359).

      On ilmeistä, että Hosius neuvoi keisari Konstantinusta kutsumaan kaikki kristityt piispat yhteiseen kokoukseen ratkomaan keskinäiset kiistansa, hän oli todennäköisesesti Jerusalemin apostolisen kokouksen jälkeen ensimmäisen koko kirkkoa käsittävän kirkolliskokouksen puheenjohtaja. Hosius myös kirjoitti keisarin puheen piispoille (oraatio pyhille).

    • Keisarilta kävi kutsu kaikille Kristuksen kirkon piispoille saapua yhteiseen neuvonpitoon. Kutsu lähti 1800 miehelle saapua Nikean kaupunkiin Bithyniassa (turkin İznik kaupungin nimi tulee Nikea sanasta) luoteis-Anatoliassa noin 90 km nykyisestä Istanbulista lähellä Izmitin lahtea

      Mielestäni tämä piispojen valtava määrä on olennaisen tärkeä fakta, jonka vapaakirkolliset hurmahenget unohtavat syyttäessään Konstantinusta valtiokirkon luomisesta ja pakanuuden tuomisesta Kristuksen kirkkoon. Tämä on S.aatanan valhe, etten paremmin sano.

      Keisarin kutsuessa ensimmäisen kirkolliskokouksen Kristuksen kirkossa oli 1800 piispaa. Kirkko oli järjestäytynyt hierarkisesti jo kauan ennen kuin se pääsi Rooman vainojen puristuksesta ja kolmisäikeinen viran juuret näkyvät jo Uuden testamentin myöhemmissä kirjoituksissa - diakoni, piispa (kreikan poimen, paimen) ja seurakunnan paimen (latinan pastor).

      ceterum censeo, en voi käsittää, miksi Suomen ev.lut. kirkko ei suostu tähän 3-säikeiseen malliin eikä anna diakoneille heille kirkossa kuuluvaa kunnia.asemaa.

      En myöskään ymmärrä, miksi esikoislestadiolainen herätysliike täysin laiminlyö diakonian viran paitsi mitä nyt hieman omista huolta pidetään.

      • teuta

        Siihen aikaan oli aina saattaia matkassa , joten henkilo määrä on ollut mahtava
        kun kaikki in pitänyt majoittaa ja ruokkia ,,tietenkin 1800 jo joku pakosta on samalta suunnalta kotoisin Aikaisemminn laskin toisella viisiin ,muttanyt on laskettava , 3 osallistuja
        eli n.9000 yhteensä. , no ne jotka kulki isoja linjoja laivalla tietenkään ei tarvinnut ainakaan
        niin monta seuralaista, , mutta iso porukka niitä on ollut .


    • Nikean ensimmäinen kirkolliskokous on monumentaalisen tärkeä tapahtuma Kristuksen kirkolle ja ihmiskunnan sivilisaatioiden historiassa. Kirjoitan tämän sarjan viimeiset tekstit siihen liittyvistä asioista kiiruhtamatta tämän virstanpylvään ohi. Minne tästä olisi kiire, mikä on tärkeämpää?

      • Mikä siis oli se taivaallinen tilaus, jonka maallinen keisari voi toimittaa? Olisiko nyt oppikiistoissa käytettävää valtakunnansovittelijaa? Onhan sekin totta, että Jeesuskin pääsi sukkuloimaan jossainpäin, kun vainot loppuivat, mutta toiko se hyväksyntä pelkkää siunausta vai syleiltiinkö suuri osa elämää kuoliaaksi?


      • teuta
        vihne kirjoitti:

        Mikä siis oli se taivaallinen tilaus, jonka maallinen keisari voi toimittaa? Olisiko nyt oppikiistoissa käytettävää valtakunnansovittelijaa? Onhan sekin totta, että Jeesuskin pääsi sukkuloimaan jossainpäin, kun vainot loppuivat, mutta toiko se hyväksyntä pelkkää siunausta vai syleiltiinkö suuri osa elämää kuoliaaksi?

        Minusta se oli Konstanttinuksen kohdaala , tilojen rakentaminen , ja koolle kutsuminen
        ja yhdessä asiassa olla kovasti mukana , ja se oli se kysymys Areiolaisuus. , enpä usko
        että hän oli niin muissa asioissa suuna päänä. ,,mutta näin..


      • Jossain kirkkohistoriassa sanotaan, että hän kutsui kirkolliskokouksen koolle ja johti sitä. Kyllä kai keisarin mielipiteellä oli vahva jalansija??? Olen edelleen sitä mieltä, että ajallisesti vanha ei ole oikeaa siksi, että se on vanhaa.


      • Kärsivällisyyttä, vihne, kiva jos jaksat seurata nikean tekstejä ja arvostan sinun ja teutan palautetta.
        Kyseessä on Kristuksen kirkon tärkein uskontunnustus. Niitä uskonnollisia ryhmiä, jotka eivät sitä tunnusta, ei pidetä kristillisinä.
        Asia on hyvin laaja, koetan tiivistää. Kuten näet, kirjpitan kokoajan ihmisistä, en teorioista ja ideoista tyhjiössä. Vuorossa on nyt Arius, jonka teuta tuossa jo mainitsee.


      • Älä ala! Apostolisen uskontunnustuksen tunnustan, mutta Nikeassa on ongelma.


      • näino

        Apostolinen uskontunnustus saisi riittää. Se on selkeä. On yksi Isä ja Hänellä yksi Poika, joka syntyi ihmiseksi neitseestä Pyhän Hengen vaikutuksesta, lunastaakseen syntiin langenneet ihmiset. On yksi Pyhä Henki joka hallitsee yhdessä seurakunnassa, jossa on syntien anteeksiantamus. Niin kuin Jeesus, niin myös kaikki, jotka ovat Pyhästä Hengestä syntyneet, eivät kuole koskaan, vaan elävät iankaikkisesti.

        Oliko se tässä kirkolliskokouksessa, kun päätettiin, että Isä on syntynyt ennen iankaikkisuutta ja Poika on syntyny Isästä ennnen iankaikkisuutta ja Pyhä Henki käy ulos sekä Isästä, että Pojasta?


      • On kyllä. Mutta en mene sisältöön tuolla tavoin kuten yleensä vaan koetan amtaa syventävää tietoa Nikean sisällöstä ja henkilöistä ja riidoista, pyydän kärsivällisyyttä.


      • Voit mennä mihin haluat, en voi estää, mutta tuntuu oudolta ottaa vastaan selityksiä asiasta, jota en hyväksy. Mutta kirjoita muille.


      • hämmästyttää

        Mikä ongelma mielestäsi on Nikealla?

        Minun mielestäni usko on henkilökohtainen, joten uskoa ei voi tunnustaa toisten puolesta, vaan ihan omasta puolesta.

        "tosi Jumala tosi Jumalasta,
        syntynyt, ei luotu,
        joka on samaa olemusta kuin Isä
        ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,"

        Tämä mielestäni kumoaa kohdan Isästä:

        "Kaikkivaltiaaseen Isään,
        taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan."

        Outoa on myös, että Pyhää Henkeä kutsutaan Herraksi.


      • teuta
        hämmästyttää kirjoitti:

        Mikä ongelma mielestäsi on Nikealla?

        Minun mielestäni usko on henkilökohtainen, joten uskoa ei voi tunnustaa toisten puolesta, vaan ihan omasta puolesta.

        "tosi Jumala tosi Jumalasta,
        syntynyt, ei luotu,
        joka on samaa olemusta kuin Isä
        ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,"

        Tämä mielestäni kumoaa kohdan Isästä:

        "Kaikkivaltiaaseen Isään,
        taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan."

        Outoa on myös, että Pyhää Henkeä kutsutaan Herraksi.

        Sanoit tuossa että hämmästýttää että Pyhää henkeä kutsutaan Herraksi..

        Ei mista kuunete tai lue,PYHÄ HENKI ON ISÄSTÄ JA POJASTA EI TEHTY ,EIKÄ LUOTU,
        EIKÄ' SYNTYNYT , VAAN HEISTÄ LÄHTEVÄ ,

        Tämä asia on mulleselvä ei sitä Rouvaksikaan voi tituleerata , koska on kahdesta herrasta
        liikkeelle saatu on kuin ikiliikkuja ei väsy koskaan ja toteuttaa molempien Herrojen mukaista tahdon alaisuutta .

        Isää ei ole kukaan tehnyt , eikä luonut ,eikä synnyttänyt ,

        Poikaa on ainostaan isästä ,ei tehty ,eikä luotu , vaan syntynyt,,


    • Nuda_veritas

      Kirjoitat asiaa, ystävä hyvä!

      • hämmästyttäälle!
        Siinä Nikean tunnustuksessa: Yhden kasteen syntienanteeksiantamiseksi...
        Jos olemme raamatullisia ja vetoamme Jeesukseen asioissa, niin näin ei saa sakramenttejä yhdistää, kun Jeesuskaan ei niin tehnyt. Vain alttarin eli ehtoollisen yhteydessä puhuttiin syntien anteeksiantamisesta vuodatettavan veren tähden.


      • hämmästyttää
        vihne kirjoitti:

        hämmästyttäälle!
        Siinä Nikean tunnustuksessa: Yhden kasteen syntienanteeksiantamiseksi...
        Jos olemme raamatullisia ja vetoamme Jeesukseen asioissa, niin näin ei saa sakramenttejä yhdistää, kun Jeesuskaan ei niin tehnyt. Vain alttarin eli ehtoollisen yhteydessä puhuttiin syntien anteeksiantamisesta vuodatettavan veren tähden.

        Se on kyllä vähän epätarkka. Siinä ei sanota mikä kaste se on. Onko se parannuksen kaste, kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vai Jeesuksen Pyhän Hengen tulikaste?

        Sanotaanko raamatussa, että ehtoollisessa saa synnit anteeksi? Eikö siitä sanota, että se on uusi liitto ja Jeesus käskee nauttimaan seen muistokseen.

        Mistä on tullut, että kaste on uudensyntymisen paikka? Eikö uudestisyntymisessä saa syntejä anteeksi?


      • Kun apostolien tekoja luetaan, niin kiinnitetään helposti siihen koko huomio mitä apostolit tekivät ja sanoivat mikä oli järjestyus jne. Siinä jää helposti Herramme osuus varjoon. Kun pääsääntöisesti puhutaan mitä kukin sanoi ja kukin teki, niin siinä tulee eri painotuksia ja riitaa. Kaikki on Jumalasta ja Hänen armoaan ja me vain haparoimme sen kanssa, että miten sitä saa tarjota ja mitsen se pitää ottaa vastaan.


    • Nikean_lestadiolaiskokou

      Onko tämä nyt lestadiolaisuutta? Ainakin tekstit ovat tällä palstalla. Täällä on kyllä osio: yleistä kristinuskosta.

      • epaimen

        lestadiolaisuuden parissa on paljon syvällisiä ja itsenäisesti ajattelevia kristittyjä, jotka tunnistavat Kristuksen kirkon paljon laajemmin kuin Jällivaara tai Oulu. Esikoisten ongelmana on, ettei missään opeteta - eikä saa keskustella - keskeisistä opin ja elämän asioista. Jos edes saarnaajat niin tekisivät, niin lahkoutumisen uhka ei olisi niin paha...

        iskulauseet eivät auta, vain se joka syventyy meidän Herramme tekoihin ihmiskunnan keskellä löytää hengellisiä aarteita Kristuksessa ja Pyhä Henki antaa ymmärrystä ja valoa aivan tämän päivän arkiseen elämään ja uskoon.

        mutta toki helpompi on sivuuttaa kaikki tuo, koska eihän sitä tarvita - kuulun esikoisiin ja asiani ovat siksi kunnossa kunhan kiltisti istun tässä paatissa sitä Raamatulla tai tunnustuksilla heiluttelematta...


      • Kyllä asioiden tutkimisella on puolensa. Helposti ajattelemme, että sata vuotta jKr eläneet ovt säilyttäneet terveen ja tuoreen opin ja vanha on hyvää. Jos vertailun vuoksi kyseltäisi ensimmäisestä maailmansodasta tai kolmikymmenvuotisesta sodasta, mitä vastauksia saisimme gallupissa? Varsinkin nuorten keskuudessa voisi kuvitella: Onk sellane ollu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe