Ulkonäköön liittyvät pakko-oireet ja masennus

Surullinenolenjahölmö

Olen jo 30-vuotias nainen, työelämässä ja naimisissa. Olen jo nuoresta asti kärsinyt voimakkaasta luulotaudista, joka johti pakonomaiseen tarkkailuun erilaisten sairauksien osalta. Olin niin ahdistunut siihen aikaan, että oksensin pelkästä ahdistuksesta päivittäin parin vuoden ajan. Pelkäsin kuollakseni erilaisia sairauksia ja kun se suljettiin pois, olin hetken helpottunut, kunnes aloin epäilemään oliko asiaan oikeasti luottamista tai kehitin vielä kamalamman sairauden itselleni ja kehä vain jatkui. Tarkistelin lopulta itseäni jatkuvasti ja kuulostelin elimistöni toimintaa. Jos löysin mustelman, oli se merkki leukemiasta ja alkoi tajuton tarkistelu, ettei kyseessä vain ole se. Lopulta sain käsiini kerrasta poikki kirjan, jonka avulla minä paranin tästä. Alkuun ahdisti erittäin paljon, mutta yllättävän nopeasti vapauduin. Tilalle meinasi tulla sitten ovien ja hellan tarkistelupakko ja pelkäsin tulipaloa... Ymmärsin kuitenkin, että nyt mennään taas kohti pakonomaista tarkistelua ja kykenin sen lopettamaan.

Nyt sitten jo muutaman vuoden ajan olen kärsinyt niin järkyttävästä ja veemäisestä ongelmasta, jota en saa millään kuriin. Olen muuten ihan normaali ihminen ja tulen toisten kanssa toimeen. Minua kuvaillaan usein iloisena ja energisenä, liikunnallisena ihmisenä. Minä itse tunnistan, että tämä on hulluutta, mutta en saa tätä millään kuriin. Kyseessä on siis ulkonäön pakonomainen tarkkailu ja siitä voimakkaasti ahdistuminen. Minulla kuluu pahimmillaan useita tunteja itseni tarkkailuun peilistä. Minun on tarkisteltava kokoajan kuinka ruma olen ja saatava selvyys kuvittelenko rumuuden vai olenko todella ruma ja vastenmielisen näköinen pöhöttynyt ihminen. Ja minulla saattaa kulua tunteja tämän asian ratkaisuun ja nykyisin tilanne on niin paha, että koen aina vain olevani erittäin ruma ja jotenkin väsyneen ja pöhöttyneen näköinen, ohuthiuksinen, huonoihoinen ja jotenkin epämuodostunut ihminen. Välillä näen pääni ihan kummallisen isona, kun taas joskus en niin pahana.

Olen alkanut eristäytymään, sillä en halua joutua ihmisten nähtäväksi. Työt kykenen hoitamaan mutta ajattelen pakonomaisesti ja suunnattomasti häveten ulkonäköäni kokoajan. Tiedostan jotenkin jatkuvasti miltä näytän ja ahdistun siitä. Tällähetkellä tämä on erityisen paha, koska olen lähdössä ulkomaille. Yritän saada itseäni kuntoon juoksulla, joogalla ja kahvakuulalla. Olen jatkuvasti jollain ruokavaliolla, jonka kuvittelen muuttaman ulkonäköni sellaiseksi, etten olisi näin vastenmielinen. Harrastan paljon urheilua, mutta esimerkiksi kuntosalilla käynnin jouduin lopettamaan, koska en jaksa sitä pakonomaista peilistä katselua ennen sinne pääsyä.

Kaupungilla tai vieraassa paikassa en koskaan katso peilistä. Joskus jos vahingossa vilkaisen kaupassa vaikka peiliin, meinaan saada sydänkohtauksen ja masennun, sekä ahdistun niin paljon, että joudun kotona tarkkailemaan monta tuntia näytänkö todella niin rumalta miltä näytin kaupan kirkkaissa valoissa. Minulla on kotona kaksi peiliä joista voin katsoa, niissä on valaistus ok ja valo tulee tietystä kulmasta, eikä koskaan sivusta. Jos valo tulee sivusta, niin en kestä sitä, miltä näytän. Ihan hirveää kirjoittaa tällaista sontaa tähän edes ja tiedän mitä joku tästä ajattelee, että on siinäkin ongelma ihmisellä, et menisi jonnekin irakiin niin tulisi vähän suhteellisuuden tajua. Niimpä. Ymmärrän sen ihan. Ei tämä tervettä ole ja tekisin mitä vain päästäkseni tällaisesta sairaasta eroon. En voi käsittää miksi minä en parane tästä.

Minulla on alkanut elämänilo karista kovaa vauhtia viimeisten kuukausien aikana. Häpeän ulkonäköäni jopa perhepiirissä ja ystävien nähden. Kukaan ei ole ikinä elämässäni arvostellut minun ulkonäköäni tai haukkunut sitä, joten minulla ei ole sellaisesta tullut traumoja. Olen alkoholistikodista lähtöisin, en tiedä onko sillä mitään tekemistä minkään kanssa...En ole itse löytänyt syytä tälle.

Välillä minulla on parempia kausia, välillä kuten nyt, on erittäin vaikea olla itsensä kanssa. Minulla on kokoajan vain se pakonomainen tarve mennä tarkistelemaan peilistä itseäni ja kammata hiuksiani. Sekin on suuri ahdistuksen aihe, kun hiukseni ovat ohentuneet...jatkuvasti asettelen niitä ja yritän saada selvyyttä onko ne ihan hirveät vai kuvittelenko asian ja nykyisin olen vaan päätynyt aina siihen lopputulokseen, että olen hirveä.

Mistä tällainen ihminen voi saada apua? Minusta tuntuu, etten jaksa kovin kauaa ja tämä vain pahanee kun vanhenen. Ottaisin mielummin jo sen sairauksien tarkkailun kuin tämän joka on ollut kaikista ahdistavin ikinä. Onko kellään samanlaista ollut?

4

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YksiVastaaja

      Hei!

      On muitakin, ja tästä häiriöstä löytyy enemmän tietoa englanninkielisiltä sivuilta hakusanalla body dysmorphic disorder. Sille on saatavissa apua.

    • psyykesolmu

      No huhhuh olipa tutunkuuloista tekstiä!
      Itse kärsin samantapaisesta ongelmasta, sekä myös ahdistuneisuudesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Vuosia olen syönyt lääkityksiä ja lääkinnyt itseäni viinalla ja muilla päihteillä jne, mutta nykyään yritän räpiköidä raittiina. Minulla kaikkien henkisten ongelmien taustalla on erittäin huono itseluottamus ja minäkuva.
      Tämä johtuu kammottavasta alkoholistilapsuudesta joka antoi elämälle surkea startin, mutta nyt kun ikää on kohta kolmekymmentä, olisi vihdoin aika päästä eteenpäin. Mikähän siinä onkin, että vaikka ihmisellä on älyä ja tietoa ym niin näitä henkisiä ongelmia ei vaan tahdo saada kukistettua. Hoet itsellesi tunnin ennen uloslähtöä että olet hyvä tyyppi ja ihan normaali, mutta ulos astuessa ja ensimmäisen ihmisen vastaantullessa kaikki romahtaa nanosekunnnissa ja tilallesi tulee jumalattoman outo ja ruma, kaikin puolin kelvoton saasta joka ahdistuksissaan yrittää ryömiä maan rakoon... huh.. Joka päivä, vuodesta toiseen. Sitä tietää olevansa ihan kivan näköinen ja ennen kaikkea sitä saa useinkin kuulla muilta. Toiset ihmiset eivät voi edes uskoa sitä! Heidän silmissään näytät kivalta ja olet kiva, omat aivosi huutavat sinulle että olet kuvottava paska, arka, outo... argh! Itselleni nuo markettien isot peilit ovat myös kammottavia. Vaikka kotoa lähtiessä näyttäisi vaatteet ja olemus ihan hyvältä, niin joka kerta kun katseen erehtyy kääntämään kauppaeskuksen tms peiliin, tekee mieli huutaa ja juosta pakoon! Kammottava ryysyinen rumilus, koko olemus ryhditön ja ruma, naama vääristyneenä, vastenmielisen näköinen mikälie juntti normaalien ihmisten keskellä.. Voi luoja kun näistä ongelmista joskus vapautuisi :/

    • Minäkuva

      Kysymyksessä lienee vääristynyt minäkuva.
      Aiheesta löytyy infoa esim. Väestöliiton sivuilta.

    • Niin se on vaan omassa päässä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7306
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4262
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1619
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe