Kosketusnäytöt tulivat autoihin ensin navigaattoreissa. Sitten autotehtaat ovat keksineet, että miltei kaikki kojelaudan nappulat voidaan laittaa kosketusnäyttöön.
Tästä seuraa, että jos ajaessa aiot säätää jotain, sinun pitää tökkiä hipaisunäyttöä pitkän aikaa kaivaaksesi menun valikoista oikean toiminnon ja sitten säätää ilmastointia tai radiota tai jotain. Tähän menee moninkertainen aika verrattuna siihen, että toimintoa varten olisi perinteiset napit ja nupit. Samalla huomio kiinnittyy ajamisen ja liikenteen seuraamisen sijasta siihen näytön hiplaamiseen, joka vaatii paljon enemmän keskittymistä, että osut oikeaan kohtaan ruudulla ja löydät sieltä tarvttavan toiminnon. Hardisnappien sijainnin muistaa miltei ulkoa ja niihin käsi osuu helposti joten ajaessa ei tarvitse välttämättä siirtää katsetta pois tiestä kuin sekunniksi. Hiplailunäytössä täytyy tehdä paljon enemmän toimenpiteitä, ja sillä aikaa auto kulkee jo satojen metrien matkan.
Kosketusnäyttö autossa on turvallisuusriski.
Hiplailunäytöt ovat vaarallisia autossa
23
101
Vastaukset
- diipadaii
Ihan just samaa mieltä, perinteiset nappulat takaisin
- KjellPippelström
Tarjolla on paljon mukavampaakin hiplattavaa...
- ruahaha
Mutta varmaankin TM:ssä tuo viritelmä ylistetään taas maasta taivaisiin. Se kun on taas uutta ja ihmeellistä "euro-osaamista". Liikenneturvasta viis.......
Typeriä todella ovat, mutta eivät "maksa" mitään ja voidaan sisällyttää kymmeniä toimintoja.
Esim. ilmastoinnin säätö kolmella kierrettävällä nupilla toimii hienosti pimeänä pakkasaamuna.
Käännät vain nupit kaakkoon ja lähdet ajamaan. Siis lämpötila maksimiinsa, puhaltimen nopeus maksimiinsa ja puhallus tuulilasiin maksimiinsa. Ei todella tarvitse mitään asetella eikä tökkiä näyttöä.- helpommin
Useimmissa (tai ainakin nykyisessä ja edellisessä autossa ja kaikissa vuokralla olleissa) automaatti-ilmastoinneissa tuo hoituu yhdellä nappulalla suoraan.
helpommin kirjoitti:
Useimmissa (tai ainakin nykyisessä ja edellisessä autossa ja kaikissa vuokralla olleissa) automaatti-ilmastoinneissa tuo hoituu yhdellä nappulalla suoraan.
Minullakin on automaattinen ilmastointi, mutta sen toiminta kannattaa ohittaa ikkunat jäässä ja ohjata käsin maksimilämmöt tuulilasiin esittämälläni tavalla.
- helpommin
Tuo huurteenpoistonappi (ainakin autossani) kääntää lämmöt puhalluksen täysille ja suuntaa kaiken laseille (myös sivulasit saavat osansa).
helpommin kirjoitti:
Tuo huurteenpoistonappi (ainakin autossani) kääntää lämmöt puhalluksen täysille ja suuntaa kaiken laseille (myös sivulasit saavat osansa).
Hyvä systeemi sinulla. Tuota toimintoa tarkoitin, kytkimet kaakkoon, onnistuu pimeässäkin "käsikopelolla" rukkaset kädessä.
- MissäEiOle
Täpinä kirjoitti:
Hyvä systeemi sinulla. Tuota toimintoa tarkoitin, kytkimet kaakkoon, onnistuu pimeässäkin "käsikopelolla" rukkaset kädessä.
No missä kosketusnäytöllisessä autossa ei ole painiketta josta saa lämmöt täysille? Ainakin kaikissa minun ajamissa automaatti-ilmastoiduissa autoisa on aina ollut erillinen painike josta saa huurteenpoiston päälle, myös niissä joissa on kosketusnäyttö.
Eiköhän nykyään kaikissa autoissa ole automaattinen ilmastointi, johon ei juuri tarvitse koskea. Radion namiskat taas löytyvät yleensä suoraan ratista...
Tuulilasin puhaltimen nappulaa tarvitsee joskus, joten se olisi hyvä olla erillinen. Samoin esp:n poisotto.- tähh
miksi se pitää saada pois?
- eiköSullaOle
Tappaa kiihdytyksen mm. paksussa sohjossa ja lumessa, jäät paikoilleen keskivalliin kun avustin leikkaa vedon renkailta.
- Euroncap
Uudempien autojen tapauksessa Espin saa pois vain liikkeellelähtöä varten, menee automaattisesti päälle kun nopeus nousee hieman.
Euroncap kirjoitti:
Uudempien autojen tapauksessa Espin saa pois vain liikkeellelähtöä varten, menee automaattisesti päälle kun nopeus nousee hieman.
Ihan hyvältä kuulostaa. Saakin mennä päälle jossain 50 km/h ja yli vauhdeissa (paitsi ralliautoissa). Lähinnä tuota matalammissa vauhdeissa siitä on haittaa.
- jooOOTruudinkeksijä
No ei tosiaakaa oo kaikissa autoissa automaattista ilmastointia, ehkä muutaman vuoden vanhoissa on mutta pirusti on suomessa paljon vanhempiakin autoja jos et sitä oo tiäräksää toinoi hokassu viälä niiku sillai että.
jooOOTruudinkeksijä kirjoitti:
No ei tosiaakaa oo kaikissa autoissa automaattista ilmastointia, ehkä muutaman vuoden vanhoissa on mutta pirusti on suomessa paljon vanhempiakin autoja jos et sitä oo tiäräksää toinoi hokassu viälä niiku sillai että.
Onkos näissä vanhemmissa autoissa sitten kosketusnäytöillä toimivat manuaali-ilmastoinnit? Jännää. Olisin melkein veikannut, että kosketusnäytöt ovat yleistyneet vasta automaatti-ilmastointien jälkeen.
- OK_näin
Omassa on kosketusnäyttö mm. medialle, puhelimelle ja naville sekä netille, mutta ratissa painikkeet radion perussäätöihin jne. Myöskin "ilmanvaihtoon" liittyvät säädöt on omien nappiensa takana.
Tämä on ihan hyvä ja turvallinen tapa asioille, ellei itse halua sählätä. Kosketusnäytössä osan toimintojen käyttö on estetty ajon aikana turvallisuussyistä (Vänkärihän voisi käyttää niitä turvallisesti...). - nuorenaseonopittava
Kalle näyttää.
- hmmmmm
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Toki näyttää siltä, että monessa autossa tuo kosketusnäyttö tulee lisävarusteena. Premium malleissa ne taas varmaan kuuluvat varusteluun. Ei tavan kansanautoihin niitä tarvitse lainkaan. Ovat aivan liian vikaherkkiä verrattuna siihen miten kauan niiden pitäisi toimia; yli 10v - 15v ellei kauemminkin. Eihän edes älypuhelimetkaan kestä monta vuotta.
Toki premium ihmisille on ihan sama kestääkö mikään, koska vaihtavat autoaan usein. - EiOngelma
Mahtaisiko olla vähän sukupolvikysymys?
Vai kuinka moni pitää puhelimessa kosketusnäyttöä huonompana kuin vanha kunnon pyöritettäväkiekkoinen lankapuhelin?Riippuu tarkoituksesta. Esimerkiksi tekstiviestin kirjoittaminen ajaessa onnistui paljon paremmin vanhalla nokialla kuin nykyisellä kosketusnäyttömallilla. Tuntuma kun puuttuu, niin pitää nähdä koko ajan mitä tekee...
On toki vähentänyt tekstareiden kirjoittamista ratissa, mutta tulee niitä edelleen silloin tällöin liikennevaloissa räplättyä. Saa vilkuilla aika paljon valoja, että ehtii lähtemään ripeästi.- diipadaii
Kosketusnäyttö puhelin on sata kertaa vaarallisempi kuin peruskänny, joka sekin on vaarallinen.
- autotietäjä
Kosketusnäytön toiminnassa on eroa. Premium-luokassa helppo ja hyvä toimivuus, sen sijaan hintaluokan 15 000 - 30 000 Toyota-mallien halppishiplat eivät ole hyviä millään mittarilla. Toyo parempi tavallisia namiskoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492288- 262023
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271485Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161414- 1211361
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107904Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78876Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333863