Onko veneisiin tarjolla mitään lämmittimiä tai kamiinoja, jotka toimivat ilman ulkopuolista energiaa?
Polttoaiane voisi olla esim. öljy tai jopa puu.
Lämmitin tulisi 30 jalkaiseen veneeseen.
Paras sähkövapaa lämmitin veneeseen?
59
6417
Vastaukset
- Benkku822
Tottahan noita löpökäyttöisiä ainakin löytyy, Kabola, Refleks, Taylors nyt ainakin tulee mieleen, kts. esim.
http://www.marinea.fi/laivakaminat- myöskinGeHå
Lisäisin luetteloon ruotsalaisen petroolikamiinan GeHå POD, koska itselläni on siitä hyvä kokemus eräästä aikaisemmasta veneestäni. Kamiina oli helppo asentaa (savuhormi tulee kannen läpi). Laitoin poikani kanssa lämpöpatterin jokaisen neljän punkan alle. Kamiinassa oli lämpökierukka nestekiertioa varten kuten Reflkesissä ja dieselkaminoissa. Nestekierto ei välttämättä tarvitse kiertovesipumppua, mutta pumpun asennus paransi tehoa (virran kulutus oli muistaakseni n. 200 mA). http://www.fotogenlampor.se/default.asp?mod=product&cat_id=150&product_id=61166
- vertailua
Mulla on kokemusta Refleksin dieselkaminasta, GeHå POD-petroolikaminasta sekä Taylors-petroolikaminasta. Refleksin sytyttäminen vaati sytykkeen pudottamista tulipesään. Kamiina oli varsin tehokas, mutta toisinaan tuulesta riippuen se savutti (puomipeite saattoi nokeentua). Petroolikamina ei vaadi yhtä isoa savuhormia eikä se nokea. Taylorsin petroolikamiina toimii painetankilla (kuten Taylors petroolihellat) ja vaatii polttimen esilämmityksen spriillä. Jos esilämmitys on puutteellinen, petrooli ei kaasuunnu ja palaa keltaisella nokeavalla liekillä. Hana pitää heti sulkea ja tehdä sytytysrituaali uudelleen. Tottumisen jälkeen Taylorsin sytytysrituaali on ongelmaton. Kamina suhisee toimiessaan, GeHå oli jokseenkin äänetön eikä vaatinut esilämmitystä eikä paineen pumppaamista tankkiin.
- kölivinossa
Olen myös joskus sytytellyt Taylorssia, mutta siinä mallissa ei mielestäni pumpattu painetta mihinkään vaan petrooli valui tankista ihan painovoimaisesti. Siinä oli sellainen lasiputken pätkä, josta sai seurattua tippuvaa petroolia ja säädettyä tiputuksen nopeutta. Ensin sytytys/esimlämmitys pienestä reiästä ruikattavalla spriillä. Ja sytytysrituaalin toistaminen jo osittain lämmenneelle kaminalle onkin jännittävä operaatio..
- seppomartti
Yhdessä 50- luvun ruotsalaisvalmisteisessa kosterissani oli painovoimainen vesikiertolämmitys. Patterit bunkan alla ja polttoaine siisti sprii. Oli hidas, täysin hiljainen mutta kaikkein miellyttävin lämmitys tähän asti. Ehkä nimi oli "GH pannan"?.
Reflexin dieselkaminan poistin 1-2v. käytön jälkeen kun savupiipusta tuli mustia rasvaisia nokihiutaleita sotkemaan kannen.
Pieni syrjähdys: millaisia kokemuksia on vesikiertoisten autolämmittimien käytöstä purjeveneessä?. - Celsius
seppomartti kirjoitti:
Yhdessä 50- luvun ruotsalaisvalmisteisessa kosterissani oli painovoimainen vesikiertolämmitys. Patterit bunkan alla ja polttoaine siisti sprii. Oli hidas, täysin hiljainen mutta kaikkein miellyttävin lämmitys tähän asti. Ehkä nimi oli "GH pannan"?.
Reflexin dieselkaminan poistin 1-2v. käytön jälkeen kun savupiipusta tuli mustia rasvaisia nokihiutaleita sotkemaan kannen.
Pieni syrjähdys: millaisia kokemuksia on vesikiertoisten autolämmittimien käytöstä purjeveneessä?.Se "GH pannan" on viralliselta nimeltään GeHå POD eli sama, josta viestissäni kerroin. Itselläni on ehtinyt 50 v aikana olla monta venettä ja monta erilaista lämmitintä. Balticissani (vm -86) oli tehtaan alkuperäisasennuksena Celsiuksen nestekiertolämmitin (kiertävä neste ei tietenkään ole pelkkää vettä). Lämmitin oli Balticin tehtaalla asennettu peräkannen alle ja ehkä siksi lämmittimestä ei kuulunut juuri mitään ääntä veneen asumistiloihin. Lämpöpatterit oli sijoitettu sohvien ja punkkien eteen tiikkikoteloihin lähelle turkkilevyjä. Koska nestekierron letkut olivat turkkilevyjen alla, myös turkki lämpeni ja oli kiva tassutella paljain jaloin.
Se ero puhallinlämmittimeen oli, että sisäilman lämpö nousi selvästi hitaammin ja lämmitys kannatti napsauttaa päälle hiukan aikaisemmin. Ne vuodet, jotka venettä pidin, Celsius toimi ilman ongelmia. Seuraavaan veneeseeni asennettiin Webasto, joka oli äänekkäämpi ja temppuili. Celsius taitaa olla alunperin kanadalaisiin kuorma-autoihin suunniteltu lämmitin.
Kamiinalämmitykseen siirryin vähentääkseni sähkön kulutusta - lämmityksen voi pitää päällä vuorokausitolkulla ilman akkujen lataamista (toisinaan syys- ja kevätpurjehduksillani on ollut useita pakkasöitä ja olen myös seilannut arktisilla vesillä maasähköstä kaukana). - Taylorintankki
kölivinossa kirjoitti:
Olen myös joskus sytytellyt Taylorssia, mutta siinä mallissa ei mielestäni pumpattu painetta mihinkään vaan petrooli valui tankista ihan painovoimaisesti. Siinä oli sellainen lasiputken pätkä, josta sai seurattua tippuvaa petroolia ja säädettyä tiputuksen nopeutta. Ensin sytytys/esimlämmitys pienestä reiästä ruikattavalla spriillä. Ja sytytysrituaalin toistaminen jo osittain lämmenneelle kaminalle onkin jännittävä operaatio..
Muistatkohan Taylorisi sytyttämisen väärin tai kerroitko toisen merkkisestä petroolikamiinasta. Britit ovat tunnetusti aika konservatiivisiä eivätkä hevin muuta hyväksi havaittuja tuotemallejaan. Taylorin kamiina on hyvin kauan ollut tällainen:
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079k.htm
Se muuten käyttää samanlaista poltinta, joka on perinteissä Primuksessakin. Näin polttimoita kaupan hyllyllä jopa Ittogottortormitissa Grönlannissa. - seppomartti
Celsius kirjoitti:
Se "GH pannan" on viralliselta nimeltään GeHå POD eli sama, josta viestissäni kerroin. Itselläni on ehtinyt 50 v aikana olla monta venettä ja monta erilaista lämmitintä. Balticissani (vm -86) oli tehtaan alkuperäisasennuksena Celsiuksen nestekiertolämmitin (kiertävä neste ei tietenkään ole pelkkää vettä). Lämmitin oli Balticin tehtaalla asennettu peräkannen alle ja ehkä siksi lämmittimestä ei kuulunut juuri mitään ääntä veneen asumistiloihin. Lämpöpatterit oli sijoitettu sohvien ja punkkien eteen tiikkikoteloihin lähelle turkkilevyjä. Koska nestekierron letkut olivat turkkilevyjen alla, myös turkki lämpeni ja oli kiva tassutella paljain jaloin.
Se ero puhallinlämmittimeen oli, että sisäilman lämpö nousi selvästi hitaammin ja lämmitys kannatti napsauttaa päälle hiukan aikaisemmin. Ne vuodet, jotka venettä pidin, Celsius toimi ilman ongelmia. Seuraavaan veneeseeni asennettiin Webasto, joka oli äänekkäämpi ja temppuili. Celsius taitaa olla alunperin kanadalaisiin kuorma-autoihin suunniteltu lämmitin.
Kamiinalämmitykseen siirryin vähentääkseni sähkön kulutusta - lämmityksen voi pitää päällä vuorokausitolkulla ilman akkujen lataamista (toisinaan syys- ja kevätpurjehduksillani on ollut useita pakkasöitä ja olen myös seilannut arktisilla vesillä maasähköstä kaukana).Juu, Celcius oli valtavan tehokas keskuslämmitys. Ei taida olla enää markkinoilla?. Mitenkäs Eberspächer vesikeskuslämmitys. On ainakin kooltaan Celciusta kompaktimpi.
- Jggk
seppomartti kirjoitti:
Juu, Celcius oli valtavan tehokas keskuslämmitys. Ei taida olla enää markkinoilla?. Mitenkäs Eberspächer vesikeskuslämmitys. On ainakin kooltaan Celciusta kompaktimpi.
Ei kannata vesikeskuslämmityksen rakentaminen pikkuveneisiin, 15 metriä niin voi alkaa miettimään vaihtoehtona.
- seppomartti
Jggk kirjoitti:
Ei kannata vesikeskuslämmityksen rakentaminen pikkuveneisiin, 15 metriä niin voi alkaa miettimään vaihtoehtona.
Miksei kannata? Ainankin lämmön siirtäminen ja jakaminen ohuessa nesteputkessa on parempi järjestely kuin paksulla ilmaletkulla
- Jggk
seppomartti kirjoitti:
Miksei kannata? Ainankin lämmön siirtäminen ja jakaminen ohuessa nesteputkessa on parempi järjestely kuin paksulla ilmaletkulla
Vesilämmitin kiertovesipumppuineen on yllättävää kyllä kovaäänisempi kuin ilmalämmitin ja sähkönkulutus on myös suuri. Toimiva järjestelmä on kalliimpi kuin toimiva ilmalämmitysjärjestelmä.
Monesti patterit eivät oikein riitä luovuttamaan riittävästi lämpöä vaan tarvitset kennopuhaltimet joka hyttiin ja muutenkin suuren vesitilavuuden varaajasäiliöineen...
Ilmalämmitin hoitaa myös ilmanvaihdon siinä sivussa. - Larsli
Taylorintankki kirjoitti:
Muistatkohan Taylorisi sytyttämisen väärin tai kerroitko toisen merkkisestä petroolikamiinasta. Britit ovat tunnetusti aika konservatiivisiä eivätkä hevin muuta hyväksi havaittuja tuotemallejaan. Taylorin kamiina on hyvin kauan ollut tällainen:
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079k.htm
Se muuten käyttää samanlaista poltinta, joka on perinteissä Primuksessakin. Näin polttimoita kaupan hyllyllä jopa Ittogottortormitissa Grönlannissa.Taylors 079d on diesel kayttoinen,eikä toimi paineella.
- TaylorO79K.079D
Larsli kirjoitti:
Taylors 079d on diesel kayttoinen,eikä toimi paineella.
Niin on. Taylor-kamiinoiden mallimerkinnöissä K tarkoittaa kerosiinia (meillä petroolia), D dieseliä. Dieselkaminoiden yhteinen piirre on se, että niiden savuhormi on paljon isompi kuin petroolikaminoissa ja ne voivat olla herkkiä nokeamaan.
- kölivinossa
Taylorintankki kirjoitti:
Muistatkohan Taylorisi sytyttämisen väärin tai kerroitko toisen merkkisestä petroolikamiinasta. Britit ovat tunnetusti aika konservatiivisiä eivätkä hevin muuta hyväksi havaittuja tuotemallejaan. Taylorin kamiina on hyvin kauan ollut tällainen:
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079k.htm
Se muuten käyttää samanlaista poltinta, joka on perinteissä Primuksessakin. Näin polttimoita kaupan hyllyllä jopa Ittogottortormitissa Grönlannissa.Tosiaan se Taylors-kamiina, jota olen sytyttänyt oli tuo mainittu d-malli. Polttoaineena taisi olla kuitenkin valopetrooli dieselin sijaan.
- Pepponen
Mulla on purkkarissani (34 jalkaa) ollut Dickinson Newport -löpökamiina kolme vuotta. Mainio peli, käytän gravitaatiotankkia eli ei tartte sähköä. Kyllästyin wallaksiin ja termikkeihin.. Siihen saisi myös vesikierukan (coilin) kuten podiin, en ole katsonut tarpeelliseksi. Suomessa ei kai edelleenkään ole edustajaa, tilasin kanadasta ja asensin itse. Suosittu masiina mm. Alaskan vesillä. Liekki palaa lasiluukun takana, ei haise tai nokea ja on äänetön. Voin suositella, on vähän kalliimpi kuin pod, reflexin hinnoissa..
- 19-3
Mitä moisen vehkeen kulutus on ja millainen polttoaine säiliö sinulla on ja mihin olet sen laittanut.
- Pepponen
Se vie nelisen litraa löpöä vuorokaudessa minimiteholla, täysillä varmaankin tuplasti, pienin teho riittänyt, käynnistäessäni pidän vähän aikaa isommallaan. Tankkina mulla on 20 litran jerrykannu jonka kiinnitin laipion taakse vessan puolelle kun oli sopivasti tilaa. Tankkaan tarvittaessa semmosella mustapekalla mitä on huoltiksilla vesikannuina, taskulampulla näkyy hyvin punaisen löpön määrä kun kurkistaa jerryyn. Porasin reiän jerryn pohjaan ja löysällä epoksilla hana kiinni ja siitä letkulla kajuutan puolelle ja punkan alla muuttuu taivuteltavaksi metalliputkeksi joka menee kamiinalle. Hyvin on kestänyt, ainakin toistaiseksi, vaikka en ole aiemmin juurikaan tehnyt Lvi-hommia! Kamiinan mukana tilasin rosterisen torven, kannen läpiviennin ja piipunhatun ja valitsin mallin DP. Jos googlettaa: Dickinson Newport diesel heater, niin löytyy lisätietoja. Tuo on pienin malli ja laipioon kiinnitettävä. Palstoilla lukee että pitävät kylmillä seuduilla kuukausia päällä yhtäjaksoisesti, en vaihtaisi mihinkään muuhun lämppäriin, ja seuraavaan mahdolliseen veneeseen tulee sama laite. On siinä muuten kiinteästi 12V:n flekti jolla voi puhaltaa lisää happea sytytettäessä, ihan kätevä vaikka syttyy muutenkin.
- Pepponen
Ja vielä: Newportista löytyy myös solid fuel-malli jossa voi polttaa puuta, hiiltä tai brikettejä. On teholtaan ja hinnaltaan puolet löpö-mallista. Mutta varmaan riittäis 30-jalkaiseen, ja tunnelmassa varmasti löytyy! Jos joskus hankin vähän "karumman" paatin, niin sitten semmoinen..
- seppomartti
Pari kysymystä: palaako liekki purjehtiessa kun tuulessa paineolot vaihtelee?. Palaako liekki puhtaasti myös purjehtiessa?.
- Pepponen
Kolmen kesän aikana on kaksi kertaa meinannut sammua kovassa vastatuulessa. On tupsauttanut pari kertaa piipusta savua, mutta on syttynyt samantien uudestaan. En tiedä miten kävisi jos ei syttyisi uudestaan, käryäisikö silloin jonkin aikaa? Vältän jatkossa päällä pitämistä ainakin kovalla tuulella luoviessa.. Hauska kieli tämä suomi, luin ekaks paineolot että painelet heh..
- Pepponen
Oiskohan tuohon jotain ratkaisua? Joku sopiva "tuulensuoja" tms. tarvittaessa? Vai tasaisiko erimallinen piipunhattu paremmin paineita, esim semmoinen H-malli?
- pelletit
Pepponen kirjoitti:
Ja vielä: Newportista löytyy myös solid fuel-malli jossa voi polttaa puuta, hiiltä tai brikettejä. On teholtaan ja hinnaltaan puolet löpö-mallista. Mutta varmaan riittäis 30-jalkaiseen, ja tunnelmassa varmasti löytyy! Jos joskus hankin vähän "karumman" paatin, niin sitten semmoinen..
Dickinsonissa ja muissa kiinteää polttoainetta käyttävissä venekamiinoissa pelletit voivat olla brikettejäkin mukavampi vaihtoehto. Hiili varmaankin on sotkuisempaa venekäytössä, vaikka sopiikin ulkogrilliin. Pelletit ovat brikettejä pienempiä, 1-3 cm kokoisia. Niitä tehdään purusta, kutterilastuista sekä turpeesta. Muistelen, että youtubessa on joitakin videoita kamiinan sytyttämisestä pelleteillä.
- Ratkaisu
Pepponen kirjoitti:
Oiskohan tuohon jotain ratkaisua? Joku sopiva "tuulensuoja" tms. tarvittaessa? Vai tasaisiko erimallinen piipunhattu paremmin paineita, esim semmoinen H-malli?
Onhan siihen ratkaisu, se tosin kuluttaa myös sähköä mutta kylläkin vähän. Siis vaikka Webasto, vaihtuu se ilmakin samalla...
Joo, Webasto ei ole sähkönkulutukseltaan kaikista pienin, mutta puhallustehoakin on aivan eri tavalla kuin vaikkapa Wallaksessa.
Näistä sähköttömistä kaminoista on kokemusta vain Kabolasta, joka kyllä toimi ihan ok vaikka välillä sen sytytyksessä oli omat temppunsa ja tuule vaikutti palamiseen.
Kamina sinänsä toimi ilman sähköä mutta vesikeskuslämmityksen kiertovesipumppu kulutti kyllä virtaa.
Webaston asennuksen jälkeen ei ole ikävä Kabolaa - Pepponen
Ratkaisu kirjoitti:
Onhan siihen ratkaisu, se tosin kuluttaa myös sähköä mutta kylläkin vähän. Siis vaikka Webasto, vaihtuu se ilmakin samalla...
Joo, Webasto ei ole sähkönkulutukseltaan kaikista pienin, mutta puhallustehoakin on aivan eri tavalla kuin vaikkapa Wallaksessa.
Näistä sähköttömistä kaminoista on kokemusta vain Kabolasta, joka kyllä toimi ihan ok vaikka välillä sen sytytyksessä oli omat temppunsa ja tuule vaikutti palamiseen.
Kamina sinänsä toimi ilman sähköä mutta vesikeskuslämmityksen kiertovesipumppu kulutti kyllä virtaa.
Webaston asennuksen jälkeen ei ole ikävä KabolaaRatkaisuna minulle ei ole kamiinan vaihto mihinkään muuhun lämppäriin, huonosti muotoilemallani kyssärilläni tarkoitin että millä voisi minimoida paineolojen muutosten vaikutukset kamiinan toimintaan kovassa vastatuulessa! "Ratkaisu"-nimimerkiltä siihen tuskin löytyy ratkaisua, joten ei kannata enempää nähdä vaivaa vepasto-perusteluille, on tuttu laite minullekin! Enemmänkin odotan vinkkiä vaikka "seppomartilta", tai joltain muulta kenellä on tietoa noista kamiinajutuista. Niinkuin esim podissa, niin myös Newportissa coili kierrättää vettä radexeissa ilman pumppua, perustunee johonkin fysiikan lakiin? Tästä veden kiertämisestä vesikeskuslämmitysjärjestelmissä ilman kiertovesipumppua löytyy paljon ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Siis minun newportissani ei ole, ainakaan toistaiseksi coilia, eli ei kulu sähköäkään..
- Muuallarulettaaparemmin
Täytyy kyllä sanoa, että muiden maiden keskustelupalstoilla ihmiset on asiallisia, siellä käydään järkeviä keskusteluja ja vinkkejä, ei provosoida tai muutenkaan tehdä kiusaa. Mikähän meitä suomalaisia oikein vaivaa? Vai onko muiden maiden "suomikaksnelosilla" paremmat sheriffit, tai tietääkö joku syytä? Jatkan muiden maiden palstojen seuraamista.. Ja tämä on minun ihan oma mielipide ja valintani, ei tarvitse kommentoida!
- Ihmetouhua
Pepponen kirjoitti:
Ratkaisuna minulle ei ole kamiinan vaihto mihinkään muuhun lämppäriin, huonosti muotoilemallani kyssärilläni tarkoitin että millä voisi minimoida paineolojen muutosten vaikutukset kamiinan toimintaan kovassa vastatuulessa! "Ratkaisu"-nimimerkiltä siihen tuskin löytyy ratkaisua, joten ei kannata enempää nähdä vaivaa vepasto-perusteluille, on tuttu laite minullekin! Enemmänkin odotan vinkkiä vaikka "seppomartilta", tai joltain muulta kenellä on tietoa noista kamiinajutuista. Niinkuin esim podissa, niin myös Newportissa coili kierrättää vettä radexeissa ilman pumppua, perustunee johonkin fysiikan lakiin? Tästä veden kiertämisestä vesikeskuslämmitysjärjestelmissä ilman kiertovesipumppua löytyy paljon ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Siis minun newportissani ei ole, ainakaan toistaiseksi coilia, eli ei kulu sähköäkään..
Outoa vetää herneet nenään heti kun kommenteissa ei ylistetä kaminalämmitystä. Olkoonkin ketjun otsikkona sähkövapaa lämmitin, niin keskustelussa on hyvä tuoda esiin muitakin vaihtoehtoja veneen lämmitykseen ja ilmanvaihtoon liittyen.
Ilmalämmittimissä suurin sähkönkuluttaja on lämmitysilmapuhallin ja jos ilma ei vaihdu kunnolla, niin kosteuskaan ei poistu.
Savupiipullisen kaminan ominaisuuksiin kuuluu tuulen ja ilmanpaineen vaihtelujen vaikutus palotapahtumaan, piipun malli tietystikin vaikuttaa mutta mikään savupiippu ei poista tätä ominaisuutta. - seppomartti
Pepponen kirjoitti:
Ratkaisuna minulle ei ole kamiinan vaihto mihinkään muuhun lämppäriin, huonosti muotoilemallani kyssärilläni tarkoitin että millä voisi minimoida paineolojen muutosten vaikutukset kamiinan toimintaan kovassa vastatuulessa! "Ratkaisu"-nimimerkiltä siihen tuskin löytyy ratkaisua, joten ei kannata enempää nähdä vaivaa vepasto-perusteluille, on tuttu laite minullekin! Enemmänkin odotan vinkkiä vaikka "seppomartilta", tai joltain muulta kenellä on tietoa noista kamiinajutuista. Niinkuin esim podissa, niin myös Newportissa coili kierrättää vettä radexeissa ilman pumppua, perustunee johonkin fysiikan lakiin? Tästä veden kiertämisestä vesikeskuslämmitysjärjestelmissä ilman kiertovesipumppua löytyy paljon ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Siis minun newportissani ei ole, ainakaan toistaiseksi coilia, eli ei kulu sähköäkään..
Ilmapuhaltimella on aika toivotonta siirtää lämpöä veneen takaosan lämmittimestä läpi veneen keulapiikkiin. Vedellä siirtyy pienemmillä häviöillä ja pienemmillä reiìllä rakenteissa. Mutta ilman sähköistä kiertovesipumppua ja puhallinta systeemi on hidas ja aika heikkotehoinen.Yllä ehdotettu suuri tankkitilavuus ei ole tarpeen, ehkä jopa päin vastoin koska kierto hidastusi. Patterit olivat isoja ja niille nykyveneessä voi olla vaikea löytää paikkoja. Kierto minun maallikkofysiikalla arvattuna perustuu veden kevenemiseen lämmitettäessä ja raskaampi kylmä vesi palaa alakautta takaisin. Toimii kun pistää pari tuntia enne tarvetta päälle tai pitää jatkuvasti päällä.
- tumpelotumppi
Itselläni oli aiemmin kaasulla toimiva vesikeskuslämmitin. Kysyin Webaston maahantuojalta sen vaihtamista heidän värkkiinsä, olisi mennyt heittämällä paikalle. Ei suositellut, koska järjästelmässäni se syttyisi ja sammuisi nopeassa syklissä kun yrittää pitää veden lämpötilan, taisi olla 87c ja nokeentuisi parissa vuodessa huoltokuntoon. Vaatii pattereihin puhaltimet ja ison vesivaraajan. Taitaa kuluttaa sähköä tällöin enemmän kuin ilmapuhallin.
- Jggk
seppomartti kirjoitti:
Ilmapuhaltimella on aika toivotonta siirtää lämpöä veneen takaosan lämmittimestä läpi veneen keulapiikkiin. Vedellä siirtyy pienemmillä häviöillä ja pienemmillä reiìllä rakenteissa. Mutta ilman sähköistä kiertovesipumppua ja puhallinta systeemi on hidas ja aika heikkotehoinen.Yllä ehdotettu suuri tankkitilavuus ei ole tarpeen, ehkä jopa päin vastoin koska kierto hidastusi. Patterit olivat isoja ja niille nykyveneessä voi olla vaikea löytää paikkoja. Kierto minun maallikkofysiikalla arvattuna perustuu veden kevenemiseen lämmitettäessä ja raskaampi kylmä vesi palaa alakautta takaisin. Toimii kun pistää pari tuntia enne tarvetta päälle tai pitää jatkuvasti päällä.
Suuri vesitilavuus on ehdoton edellytys järjestelmän toiminnalle, koska muuten lämmitin syttyy ja sammuu liian nopeassa syklissä ja poltin on vaihtokunnossa parissa kuukaudessa.
Kyllä se lämpö siirtyy ilmalämmittimellä sinne keulaan asti kunhan ilmaputkistoa ei haaroiteta väärällä tavalla alkupäästä. Ei kannata haarottaa heti ensimmäisessä haarassa puolta puhallustehosta pois.
Suomalaiset peltilaatikkolämmittimet on heikompia puhallusteholtaan kuin Saksalaiset ja sen takia kotimaisten lämmittimien sähkönkulutus on pienempi kuin Saksalaisissa, ilma kun ei siirry putkistossa itsestään vaan vaatii tehokkaan puhaltimen. - seppomartti
Jggk kirjoitti:
Suuri vesitilavuus on ehdoton edellytys järjestelmän toiminnalle, koska muuten lämmitin syttyy ja sammuu liian nopeassa syklissä ja poltin on vaihtokunnossa parissa kuukaudessa.
Kyllä se lämpö siirtyy ilmalämmittimellä sinne keulaan asti kunhan ilmaputkistoa ei haaroiteta väärällä tavalla alkupäästä. Ei kannata haarottaa heti ensimmäisessä haarassa puolta puhallustehosta pois.
Suomalaiset peltilaatikkolämmittimet on heikompia puhallusteholtaan kuin Saksalaiset ja sen takia kotimaisten lämmittimien sähkönkulutus on pienempi kuin Saksalaisissa, ilma kun ei siirry putkistossa itsestään vaan vaatii tehokkaan puhaltimen."Suuri vesitilavuus on ehdoton edellytys järjestelmän toiminnalle, koska muuten lämmitin syttyy ja sammuu liian nopeassa syklissä ja poltin on vaihtokunnossa parissa kuukaudessa." ROSKAA. ROSKAA.
Laitteissa (Ge-Ho,Taylor,Reflex) ei ole sytys/sammutusjärjestelmää olemassakaan. Että väite on mahdoton. Ylipäätänsä diesel- tai petrolikäyttöisen polttimon sytyttäminen hetki sammumisen jälkeen on vaarallinen vaihe.
Painovoimaisessa kierrossa ei kannata käyttää muuta säilötä kuin laajemisen varalta. Lämmityksen kannalta ei ole mitään mieltä isossa vesisäiliössä.Jos siihen liitetään 30 litran boileri niin hidas muuttuu vielä hitaammaksi. Jos pitää jatkuvasti päällä niin toki jossain vaiheessa on sitten lämpöä pattereissakin.
Mutta uusin kysymykseni selvemmin. Onko kokemuksia yo laitteiden toimivuudesta purjehtiessa eli jatkuvasti päällä?. Niissä poltettava neste tippuu painovoimaisesti halutulla ja tarkkaan säädettävällä nopeudella polttoastiaan. Mitenkäs halssin vaihto vaikuttaa, vaikka siis asentaa pitkittäissuuntaan muttei keskiveneeseen?. Reflex ilmeisesti ilmoittaa max kallistuksessi 15 astetta muttei siten voi purjehtia. Ja miten pelaa savupiippu kun tulee tuulen puuska? Veneessä pitäisi olla vedon toimivuuden kannalta ylipaine mutta kun keli kovenee niin Doradert imee eli sisällä on alipaine? - Jggk
seppomartti kirjoitti:
"Suuri vesitilavuus on ehdoton edellytys järjestelmän toiminnalle, koska muuten lämmitin syttyy ja sammuu liian nopeassa syklissä ja poltin on vaihtokunnossa parissa kuukaudessa." ROSKAA. ROSKAA.
Laitteissa (Ge-Ho,Taylor,Reflex) ei ole sytys/sammutusjärjestelmää olemassakaan. Että väite on mahdoton. Ylipäätänsä diesel- tai petrolikäyttöisen polttimon sytyttäminen hetki sammumisen jälkeen on vaarallinen vaihe.
Painovoimaisessa kierrossa ei kannata käyttää muuta säilötä kuin laajemisen varalta. Lämmityksen kannalta ei ole mitään mieltä isossa vesisäiliössä.Jos siihen liitetään 30 litran boileri niin hidas muuttuu vielä hitaammaksi. Jos pitää jatkuvasti päällä niin toki jossain vaiheessa on sitten lämpöä pattereissakin.
Mutta uusin kysymykseni selvemmin. Onko kokemuksia yo laitteiden toimivuudesta purjehtiessa eli jatkuvasti päällä?. Niissä poltettava neste tippuu painovoimaisesti halutulla ja tarkkaan säädettävällä nopeudella polttoastiaan. Mitenkäs halssin vaihto vaikuttaa, vaikka siis asentaa pitkittäissuuntaan muttei keskiveneeseen?. Reflex ilmeisesti ilmoittaa max kallistuksessi 15 astetta muttei siten voi purjehtia. Ja miten pelaa savupiippu kun tulee tuulen puuska? Veneessä pitäisi olla vedon toimivuuden kannalta ylipaine mutta kun keli kovenee niin Doradert imee eli sisällä on alipaine?Kaminoissa ei olekaan sytytys- ja sammutusautomatiikkaa mutta kyselit Eberin vesikeskuslämmityksestä aiemmin ja siihen liittyy tuo ongelma sama homma Webaston vesilämmittimen kanssa.
Suuri vesitilavuus vakauttaa järjestelmän toimintaa.
Kaminasysteemit ovat herkkiä tuulen- ja ilmanpaineen vaihteluille sekä myös kallistukselle.
Ilmalämmitin on edelleen se helpoin, halvin ja toimivin järjestelmä. Pieni miinus tulee paksuista ilmaputkista ja pienestä sähkönkulutuksesta. Jggk kirjoitti:
Kaminoissa ei olekaan sytytys- ja sammutusautomatiikkaa mutta kyselit Eberin vesikeskuslämmityksestä aiemmin ja siihen liittyy tuo ongelma sama homma Webaston vesilämmittimen kanssa.
Suuri vesitilavuus vakauttaa järjestelmän toimintaa.
Kaminasysteemit ovat herkkiä tuulen- ja ilmanpaineen vaihteluille sekä myös kallistukselle.
Ilmalämmitin on edelleen se helpoin, halvin ja toimivin järjestelmä. Pieni miinus tulee paksuista ilmaputkista ja pienestä sähkönkulutuksesta.Komppaan Jggk:ta asiassa. Nuo autojen esilämmitykseen tarkoitetut vesilämmittimet Eberit ja Webastot vaatii sen ison vesitilavuuden, koska niiden minimiteho on usein liian iso lämmön tasaamiseen. Samoin maksimiteho on monesti sen verran ravakka, että huonosti toteutettu patterikierto ei ehdi kaikkea lämpöä aina lykkimään sinne veneeseen. Helpoin tapa toteuttaa normaalikokoiseehuviveneeseen lämmitys, on käyttää puhalluslämmitintä. Isommissa paateissa alkaa nestelämmitys tulla sitten järkeväksi vaihtoehdoksi
Itsellä oli aikoinaan veneessä Refleksin kamina. Luulin haluavani sellaista. Hiljainen sähkötön ja luotettava. Niitä se kyllä olikin, mutta napista päälle kytkettävän puhalluslämmittimeen tottuneena vaivalloinen kaikkine polttoaineen kanssa turaamisineen ja sytytspalojen ja nesteen kanssa lääsäämisineen. Pienenä plussana vielä veneen kannella sellainen nokirengas pakoputken ympärillä.
Jos hyväksyy nuo ominaisuudet, Refleks ja muut sen kanssaveljet ja sisaret ovat varmaan kaikki samalla viivalla. Refleks lienen näillä leveysasteilla tunnetuin.
Refleksistä on saatavana myös erillisellä ilmahormilla varustettua mallia, joka tarkoittaa sitä, että paloilma otetaan ulkoa jolloin vastatuuli ja painevaihtelut eivät haittaa palamista niin paljon.
http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/?q=raittiinilmanotolla- erilainenkokemus
vanhami kirjoitti:
Komppaan Jggk:ta asiassa. Nuo autojen esilämmitykseen tarkoitetut vesilämmittimet Eberit ja Webastot vaatii sen ison vesitilavuuden, koska niiden minimiteho on usein liian iso lämmön tasaamiseen. Samoin maksimiteho on monesti sen verran ravakka, että huonosti toteutettu patterikierto ei ehdi kaikkea lämpöä aina lykkimään sinne veneeseen. Helpoin tapa toteuttaa normaalikokoiseehuviveneeseen lämmitys, on käyttää puhalluslämmitintä. Isommissa paateissa alkaa nestelämmitys tulla sitten järkeväksi vaihtoehdoksi
Itsellä oli aikoinaan veneessä Refleksin kamina. Luulin haluavani sellaista. Hiljainen sähkötön ja luotettava. Niitä se kyllä olikin, mutta napista päälle kytkettävän puhalluslämmittimeen tottuneena vaivalloinen kaikkine polttoaineen kanssa turaamisineen ja sytytspalojen ja nesteen kanssa lääsäämisineen. Pienenä plussana vielä veneen kannella sellainen nokirengas pakoputken ympärillä.
Jos hyväksyy nuo ominaisuudet, Refleks ja muut sen kanssaveljet ja sisaret ovat varmaan kaikki samalla viivalla. Refleks lienen näillä leveysasteilla tunnetuin.
Refleksistä on saatavana myös erillisellä ilmahormilla varustettua mallia, joka tarkoittaa sitä, että paloilma otetaan ulkoa jolloin vastatuuli ja painevaihtelut eivät haittaa palamista niin paljon.
http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/?q=raittiinilmanotollaVaikuttaa siltä, ettet ehkä ole perehtynyt Eberin ja Webaston venelämmittimiin tai keskuslämmityksen asennuksessa on ollut jotain häikkää, ehkä liian vähän lämpöpatterita tms.
webasto: http://www.webasto.com/gb/markets-products/marine/heating-solutions/water-heaters/water-heaters/
eberspächer: http://www.eberspacher.com/products/fuel-operated-heaters/water-heating/hydronic-4.html
Eräässä aikaisemmassa veneessäni oli keskuslämmitys lämpöpattereineen. Missään muussa veneessäni, jossa on ollut puhallinlämmitin, lämmitys ei ole ollut yhtä tasainen ja miellyttävä. Puhalluslämmitin kyllä lämmittää sisäilman nopeammin kuin keskuslämmitys. Siinä olet oikeassa.
Refleks tai muu sähkötön kamiina on Ebereitä yms. sähkölaitteita parempi ratkaisu niille, jotka tarvitsevat veneeseen pitempiaikaista ja tehokasta lämmitystä ilman jatkuvaa akkujen lataamisen tarvetta. Refleksin voi pitää käynnissä vaikka koko talven yhteen menoon, kunhan polttoainetta riittää. - Refleksistä
seppomartti kirjoitti:
"Suuri vesitilavuus on ehdoton edellytys järjestelmän toiminnalle, koska muuten lämmitin syttyy ja sammuu liian nopeassa syklissä ja poltin on vaihtokunnossa parissa kuukaudessa." ROSKAA. ROSKAA.
Laitteissa (Ge-Ho,Taylor,Reflex) ei ole sytys/sammutusjärjestelmää olemassakaan. Että väite on mahdoton. Ylipäätänsä diesel- tai petrolikäyttöisen polttimon sytyttäminen hetki sammumisen jälkeen on vaarallinen vaihe.
Painovoimaisessa kierrossa ei kannata käyttää muuta säilötä kuin laajemisen varalta. Lämmityksen kannalta ei ole mitään mieltä isossa vesisäiliössä.Jos siihen liitetään 30 litran boileri niin hidas muuttuu vielä hitaammaksi. Jos pitää jatkuvasti päällä niin toki jossain vaiheessa on sitten lämpöä pattereissakin.
Mutta uusin kysymykseni selvemmin. Onko kokemuksia yo laitteiden toimivuudesta purjehtiessa eli jatkuvasti päällä?. Niissä poltettava neste tippuu painovoimaisesti halutulla ja tarkkaan säädettävällä nopeudella polttoastiaan. Mitenkäs halssin vaihto vaikuttaa, vaikka siis asentaa pitkittäissuuntaan muttei keskiveneeseen?. Reflex ilmeisesti ilmoittaa max kallistuksessi 15 astetta muttei siten voi purjehtia. Ja miten pelaa savupiippu kun tulee tuulen puuska? Veneessä pitäisi olla vedon toimivuuden kannalta ylipaine mutta kun keli kovenee niin Doradert imee eli sisällä on alipaine?Kyselit kamiinan toiminnasta purjehtiessa ja veneen kallistuessa. Ainakin sy Mantassa "Hanski" asensi Refleksin polttoainesäätimen kääntyväksi, jolloin se toimii veneen kallistuessa. Käyttökokemuksista en vielä tiedä, koska Manta on Patagoniassa. Ehkäpä Mantan kotisivuilla on kerrottu käyttökokemuksesta. Myös Hanskin ja Aulin edellisessä veneessä, sy Kristiinassa oli Refleks.
erilainenkokemus kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, ettet ehkä ole perehtynyt Eberin ja Webaston venelämmittimiin tai keskuslämmityksen asennuksessa on ollut jotain häikkää, ehkä liian vähän lämpöpatterita tms.
webasto: http://www.webasto.com/gb/markets-products/marine/heating-solutions/water-heaters/water-heaters/
eberspächer: http://www.eberspacher.com/products/fuel-operated-heaters/water-heating/hydronic-4.html
Eräässä aikaisemmassa veneessäni oli keskuslämmitys lämpöpattereineen. Missään muussa veneessäni, jossa on ollut puhallinlämmitin, lämmitys ei ole ollut yhtä tasainen ja miellyttävä. Puhalluslämmitin kyllä lämmittää sisäilman nopeammin kuin keskuslämmitys. Siinä olet oikeassa.
Refleks tai muu sähkötön kamiina on Ebereitä yms. sähkölaitteita parempi ratkaisu niille, jotka tarvitsevat veneeseen pitempiaikaista ja tehokasta lämmitystä ilman jatkuvaa akkujen lataamisen tarvetta. Refleksin voi pitää käynnissä vaikka koko talven yhteen menoon, kunhan polttoainetta riittää.Kyllä minä niihin olen tutustunut. Ongelmana on se, että moni itseasentaja ei vaan malta rakentaa niitä kunnolla. Toinen on, että noita autojen esilämmittämiseen tarkoitetutja lämmittimiä ei ole yleensä tarkoitettu jatkuvaan lämmittämiseen ja lämmön ylläpitoon. Niisä on vain kaksi tehoporrasta, täysi ja puolikas. Se ei ole oikein järkevä lämmiittämiseen. Tuosta linkistä jäi pois Eberspächer hydronic commercial, jossa on sitten useampia portaita ja minimiteho 1,2Kw ja se on tarkoitettu myös lämmittämiseen.
Sitten, jos toteutus tehdän kunnolla, on lopputulos kaksi kolme kertaa kalliimpi, kuin puhalluslämmitys. Jós näiden parin kynnyksen yli pääsee sujuvasti, saa kyllä lämmityksestä varmaan asiallisen ja hyvän.- lämpöpatterit
seppomartti kirjoitti:
Ilmapuhaltimella on aika toivotonta siirtää lämpöä veneen takaosan lämmittimestä läpi veneen keulapiikkiin. Vedellä siirtyy pienemmillä häviöillä ja pienemmillä reiìllä rakenteissa. Mutta ilman sähköistä kiertovesipumppua ja puhallinta systeemi on hidas ja aika heikkotehoinen.Yllä ehdotettu suuri tankkitilavuus ei ole tarpeen, ehkä jopa päin vastoin koska kierto hidastusi. Patterit olivat isoja ja niille nykyveneessä voi olla vaikea löytää paikkoja. Kierto minun maallikkofysiikalla arvattuna perustuu veden kevenemiseen lämmitettäessä ja raskaampi kylmä vesi palaa alakautta takaisin. Toimii kun pistää pari tuntia enne tarvetta päälle tai pitää jatkuvasti päällä.
Epäilit, että lämpöpatterit voisivat olla liian isoja nykyveneisiin. Yritin netistä etsiä samoja putkimallisia lämpöpattereita, jotka aikanaan asensin GeHå PODiin ja jollaiset myös oli Celsius-lämmittimessäni. Aivan samoja en löytänyt, mutta tässä pari vaihtoehtoa:
Lämpöpatteri kiertovesijärjestelmään:
Kulmikas patteri 74mm x 151mm, pituudet 0.5 – 1.5 m
http://www.yachtboatparts.com/radiators-025kw-05kw-075kw-1786-p.asp
Pyöreä Spirotech-lämpöpatteri, läpimitta 65 mm, pituus 0.5 tai 1.00 m
http://www.toplicht.de/en/shop/ofen-herd-und-kocher/heizsysteme-und-umwaelzpumpe/heizkoerper/rohrheizkoerper-spirotech
Toplichtin sivuilla on erilaisia kamiinoita ja tarvikkeita
- tarkennus
Ilman ulkopuolista energiaa ei toimi yksikään lämmitin, mutta ilman sähköä toimivia lämmittimiä löytyy kyllä.
- thermostaaatio
Tämä meiltä olikin unohtunut, kiitos kun muistutit. Saattaa muuttaa koko keskustelun luonteen.
- pilkunviilausta
thermostaaatio kirjoitti:
Tämä meiltä olikin unohtunut, kiitos kun muistutit. Saattaa muuttaa koko keskustelun luonteen.
Taitaa olla tälle foorumille tunnusomaista, että joku tarttuu viestin lapsukseen eikä asiasisältöön - tässä tapauksessa asia oli sähkötön lämmityslaite. Ulkopuolista energiaa on sekin, että aurinko lämmittää veneen (toivottavasti kevätaurinko alkaisi pian paistaa).
- Vilkunpiilausta
pilkunviilausta kirjoitti:
Taitaa olla tälle foorumille tunnusomaista, että joku tarttuu viestin lapsukseen eikä asiasisältöön - tässä tapauksessa asia oli sähkötön lämmityslaite. Ulkopuolista energiaa on sekin, että aurinko lämmittää veneen (toivottavasti kevätaurinko alkaisi pian paistaa).
Keväälle ei ole erikseen mitään aurinkoa. Se on sama aurinko joka paistaa aurinkokunnassamma aina.
- Calvin78
Reflexistä löytyy hyvä videoblogi missä käydään laitteen asennus sekä muita asioita kivasti läpi. Muutenkin ihan kiva kanava seurata (Sail life): http://youtu.be/tEeQV3vFVRQ?list=PLQyv5OlNbA-qkszvZdO2YNZxXLlQuwC-i
- hienojavideoita
Kiitos vinkistä! Olipa vanhaan ja ränsistyneeseen Albin Balladiin saatu puhdas ja valoinen ilme (sarjassa oli myös jaksoja kunnotuksesta). Refleksin asennus ei ole yhtä helppo kuin petroolikaminoiden, joissa savuhormi on pienempi. Refleksin käytöstäkin oli samoja havaintoja kuin itselläni. Jos liekki on liian iso, kamiina tulee punahehkuiseksi ja sisällä on liiaan kuuma - siksi Refleksejä on asennettu myös venesaunan lämmittimiksi.
- FF27Charlotta
hienojavideoita kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Olipa vanhaan ja ränsistyneeseen Albin Balladiin saatu puhdas ja valoinen ilme (sarjassa oli myös jaksoja kunnotuksesta). Refleksin asennus ei ole yhtä helppo kuin petroolikaminoiden, joissa savuhormi on pienempi. Refleksin käytöstäkin oli samoja havaintoja kuin itselläni. Jos liekki on liian iso, kamiina tulee punahehkuiseksi ja sisällä on liiaan kuuma - siksi Refleksejä on asennettu myös venesaunan lämmittimiksi.
Joo todella kovan työn on kaveri tehnyt. Ja vaikka onkin laittanut paljon valkoista sisustukseen on puuta käytetty silleen sopivasti, että tunnelma ei ole liian sairaalamainen.
- ikiliikkujaseon
Kerro heti, jos löydät lämmittimen, joka ei tarvitse ulkopuolelta tuotua energiaa. Voisin hankkia niitä vaikka 10000 kappaletta aluksi.
- tahtoa
Älä luovuta, kyllä etsivä löytää.
- Finn26
Minulla on 26 -jalkaisessa purressa huutokaupasta kympillä ostettu vanha intin sissiteltan kamiina, siis ihan pönttö, jossa sekä luukku että piippu ovat pytyn päällä. Mitään sikakipinää siinä ei voi pitää, kuumenee muuten julmetusti, mutta brikettejä poltellen menee tuntikausia koskematta. Joskus polttelen käpyjä, on hyvä ja ilmainenpolttoaine helposti säädettävine lämmmöntuottoineen. Tuhkaa siroaa jonkin verran piipusta kannelle, mutta huuhtelemalla se lähtee. Vierassatamissa en uskalla käyttää kamiinaa.
- Asennusm
Miten olet saanut asennettua kamiinan niin, ettei ympäristö syty tuleen?
Puukamiina veneeseen kiinnostaisi myös.
- Joakim1
Onko olemassa yhtään valmista ratkaisua, jossa olisi tehokas kierto/puhallus yhdistettynä sähkön omavaraisuuteen tai jopa tuottoon? Nopeasti tulee mieleen, ettei olisi mitenkään mahdotonta tehdä ilmalämmitintä turbiinin pohjalta niin, että siinä olisi siis generaattori, joka tuottaisi sähköä omaan tarpeeseen tai jopa selvästi ylikin. 1-5 kW lämmitystehosta saisi mukavasti lämpötehossa juuri tuntumatta vaikkapa 100-200 W sähköä.
Luulisi tuollaiselle olevan kysyntää purjevenekäytössä eikä pitäisi olla tolkuttomasti perusilmalämmitintä kalliimpi.
Toinen vaihtoehto olisi pikkugeneraattori, jonka jäähdytyksestä hoitaisi vesikierron, mutta tässä vaihtoehdossa ehkä sähköntuotto olisi aivan liian suuri lämmitystarpeeseen nähden ja melu olisi ongelma. Ehkä polttokenno?- prattetwhitney
Suihkumoottori
Joskus visioitiin Safiren suunnittelijan kanssa sellaista ideaa mökkilämmittimiin ja se olisi ihan periaatteellisesti helppo toteuttaa. Jotain protoja oli kai joskus kokeiltukkin.
Jos tiedätte peltier elementin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peltier-elementti
Sehän toimii myös toisin päin. Kun toista puolta jäähdytetään, ja toista lämmitetään, se tekee virtaa. Tuollainen peltier elementtihässäkkä, ja jäähdytyssiili niskaan joko suoraan lämmönvaihtimeen tai sitten lämmitysputken alkupäähän alkaa kehräämään sähköä, kun lämmitin puhaltaa. Mitä enemmän lämpöä ja lämpötilaeroa, sitä enemmän sähköä tulee.
Jos lämmittimessä olisi vielä fiksu ohjauselektktroniikka noidenn peltierien ohjaamiseen, niin se hoitaisi sitten virran suunnan säätelyn.
no siinä se on kuvailtu. Ei muuta, kuin hopi hopi tekemään kaupallista tuotetta.- Joakim1
vanhami kirjoitti:
Joskus visioitiin Safiren suunnittelijan kanssa sellaista ideaa mökkilämmittimiin ja se olisi ihan periaatteellisesti helppo toteuttaa. Jotain protoja oli kai joskus kokeiltukkin.
Jos tiedätte peltier elementin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peltier-elementti
Sehän toimii myös toisin päin. Kun toista puolta jäähdytetään, ja toista lämmitetään, se tekee virtaa. Tuollainen peltier elementtihässäkkä, ja jäähdytyssiili niskaan joko suoraan lämmönvaihtimeen tai sitten lämmitysputken alkupäähän alkaa kehräämään sähköä, kun lämmitin puhaltaa. Mitä enemmän lämpöä ja lämpötilaeroa, sitä enemmän sähköä tulee.
Jos lämmittimessä olisi vielä fiksu ohjauselektktroniikka noidenn peltierien ohjaamiseen, niin se hoitaisi sitten virran suunnan säätelyn.
no siinä se on kuvailtu. Ei muuta, kuin hopi hopi tekemään kaupallista tuotetta.Peltierin hyötysuhde vaan on umpisurkea, joten ei tuosta saa järkevästi edes lämmittimen omakäyttöön riittävää tehoa. Tyypillinen hyötysuhde sähköntuotossa on luokkaa 5% eli 50 W tuotto vaatisi jo 1 kW lämpötehoa. Olisi ehkä mahdollista tuoda tuo hukattu 1 kW sisälle, mutta tuo on jo samaa luokkaa kuin tyypillisen lämmittimen minimiteho eli ei sitä voisi yhteen paikkaan tuoda.
Nuo kaminamalliset mökkilämmittimet vievät muutamia watteja, jonka saisi helpostikkin niistettyä sieltä talteen. Kotimaiset venelämmittimet maksimissaan parikymmentä Wattia. Kyllä sillä peltierhässäkällä saisi jotain takaisinpäin. Onko se taloudellisesti järkevää ja kannattavaa, on taas toinen asia, kun on keksitty siihen hommaan muitakin keinoja.
- tehoton-on
vanhami kirjoitti:
Nuo kaminamalliset mökkilämmittimet vievät muutamia watteja, jonka saisi helpostikkin niistettyä sieltä talteen. Kotimaiset venelämmittimet maksimissaan parikymmentä Wattia. Kyllä sillä peltierhässäkällä saisi jotain takaisinpäin. Onko se taloudellisesti järkevää ja kannattavaa, on taas toinen asia, kun on keksitty siihen hommaan muitakin keinoja.
Ecofan-nimellä myydään tuuletinta, joka laitetaan kaminan päälle. Se pyörii peltier-sähköllä tarkoituksena tehostaa ilman kiertoa kajuutassa. Messuilla sitä ihmettelin, mutta tehoa ei tuntunut olevan juuri lainkaan. Propelli pyöri hitaasti ja sen pystyi pysäyttämään suurin piirtein ilkeästi katsomalla. Tiedä sitten irtoaisiko siitä enemmän tehoa jos elementti olisi kiinni kuumemmassa kohdassa ja jäähdytys kanssa kunnossa? Hyvähän se olisi jos saisi kamiinan polttoaine- tai kiertovesipumpun sähkön "ilmaiseksi" peltierin avulla.
- pienetkulutukset
tehoton-on kirjoitti:
Ecofan-nimellä myydään tuuletinta, joka laitetaan kaminan päälle. Se pyörii peltier-sähköllä tarkoituksena tehostaa ilman kiertoa kajuutassa. Messuilla sitä ihmettelin, mutta tehoa ei tuntunut olevan juuri lainkaan. Propelli pyöri hitaasti ja sen pystyi pysäyttämään suurin piirtein ilkeästi katsomalla. Tiedä sitten irtoaisiko siitä enemmän tehoa jos elementti olisi kiinni kuumemmassa kohdassa ja jäähdytys kanssa kunnossa? Hyvähän se olisi jos saisi kamiinan polttoaine- tai kiertovesipumpun sähkön "ilmaiseksi" peltierin avulla.
Onko pienen kiertovesipumpun sähkönkulutus ongelma, esim 0.3 A ? Halvan/ilmaisen sähkötuulettimen saa romutettavan tietsikan jäähdyttimestä. Sen sähkönkulutus on minimaalinen.
Jos veneessä on aurinkopaneeli, sen teho riittää varaamaan akut siltä osin, mitä kiertovesipumppu ja tuuletin ovat pimeän aikana kuluttaneet. - sähkötöntailähes
pienetkulutukset kirjoitti:
Onko pienen kiertovesipumpun sähkönkulutus ongelma, esim 0.3 A ? Halvan/ilmaisen sähkötuulettimen saa romutettavan tietsikan jäähdyttimestä. Sen sähkönkulutus on minimaalinen.
Jos veneessä on aurinkopaneeli, sen teho riittää varaamaan akut siltä osin, mitä kiertovesipumppu ja tuuletin ovat pimeän aikana kuluttaneet.Kiertovesipumppu:
http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/vattenburen-varme-tillbehor/cirkulationspump-alde-12v
Kamiinaan ei tarvita polttoainepumppua, jos säiliön asentaa poltinta korkeammalle (ks. video Refleks-kamiinan asennuksesta vanhaan Albin Balladiin. Linkki oli jossain aikaisemmassa viestissä)
- skiglaaja
Tuli asennettua moottorin vesikiertoon kalorillämmitin normaali Eberin lisäksi. Eli aina koneajossa on käytössä samalla myös lämmintä puhallusta tarvittaessa ja aika tehokkaasti. Aika vähän on ilmeisesti purjeveneissä asennuksina? Vaikka kuitenkin nykyään koneajoa tulee aika monelle veneelle ja aika säännöllisesti. Onko jollain kokemuksia tällaisesta purjevenekäytössä?
- Pepponen
Nostan tässä vanhan ketjun, kun vaatii nämä nykyiset kelit lämmitystä veneillessä.
Hommasin tuommoisen Clasun puhaltimen Newport-kamiinani päälle, nopeuttaa aika hyvin lämmön leviämistä, eikä edelleenkään kulu sähköä, ja on lähes äänetön!
Perustuuko tämän toimiminen Peltier-efektiin, josta Vanhamikin aikoinaan kirjoitti?
https://www.clasohlson.com/fi/Kamiinapuhallin-2-lapaa/40-9836-1?showRatings=true
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723289
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272343Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311851Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja241281Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631197Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187