Kuinka ajovuorot menevät silloin jos vastakkain olevien parkkialueiden välissä on tie ja kaksi autoa on vastakkain kääntymässä samaan suuntaan. Olen itse siis kääntymässä vasemmalle kuten vastaantuleva myös itsestäni päin katsottuna. Eikös se ole selvää että silloin minun on väistettävä vastaantulevaa?
Kuva selventämään tilannetta(kuvitellaan että kuvan sininen autokin on kääntymässä vasemmalle ja molemmat tullaan parkkipaikalta): http://tinyurl.com/q7axgl6
Tieliikennelakihan sanoo näin: Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä
Eikös niin että kun saavun esim. tasa-arvoiseen risteykseen jossa vastapäätä on parkkipaikka niin minun ei vasemmalle kääntyessä tarvitse väistää tätä parkkipaikalta tulevaa (ainoastaan oikealta tulevia kuuluu väistää) koska parkkipaikalta tulevan on väistettävä kaikkia? Joka päivä näkee että parkkipaikalta tulevat änkeävät eteen ja pitävät vastaan tulevaa vasemmalle kääntyjää väistämisvelvollisena
Vastaantulevan väistäminen vasemmalle kääntyessä
2
341
Vastaukset
- PahaSanoa
Tuosta kuvasta ei voi sanoa että onko tuo kaupan parkkipaikalta tuleva väylä tie tai katu vai pelkkää parkkialuetta. Tielle liittymässä on kuitenkin suojatie ja kärkikolmio ja se myös tulee risteykseen, joten minusta se näyttää risteykseltä, eikä pihaliittymältä.
- Merkinpystyttäjä
Nämä ovat tosiaan hankalia tapauksia. Ellei kärkikolmiota ole, kyseessä luultavasti on "vähäinen tie" tai pihaliittymä, mutta sellaisellekin voidaan kolmio laittaa. Suojatietäkään ei tarvita vähäisen tien kohdalle, mutta enpä muista minkään säännöksen senkään merkitsemistä kieltävän.
Eli kolarin sattuessa mennään luultavasti vähintään hoviin asti ja se maksaa hävinneelle paljon. Eikä tuloksesta voi olla etukäteen varma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110