Piruuttani...

old-man-river

...pistän minäkin tänne arvioitavaksi ja haukuttavaksi omatekoisen treeniohjelman.
Taustatiedot: 53-vuotias mies, jolle vuosi sitten tehty lonkan tekonivelleikkaus, painoindeksi n. 35; treenin tavoitteena lähinnä peruslihaskunnon ylläpito.

-Ylätalja (eli niskan taa veto) 3*8*60kg
-vatsaliike ("rutistuslaitteella") 3*20*50kg
-selkälaite 3*15*70kg
-hartia (laitteessa, jossa nostetaan kahvoja suoraan ylös istuma-asennossa) 3*8*40kg
-reisiojentajat laitteessa 3*10*60kg
-reisikoukistajat laitteessa 3*8*35kg
-rintalihas (laitteessa istuma-asennossa, liikesuunta kroppaan nähden kuin penkkipunnerruksessa) 3*10*50kg

Lämmittelyksi ja palautukseksi olen katsonut reippaan kävelyn salille ja salilta kotiin riittävän.

Ei tuolla mitään Conan Barbaari -kroppaa hankinta. Mutta omasta mielestäni riittää asettamaani tavoitteeseen eli ylläpitoon ja pieneen lihasvoiman vahvistamiseen. PERUSTELTUJA vastaväitteitä otetaan vastaan.

15

1930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhtis

      niin, pientä viilausta ehkä...
      Ylätalja mieluummin eteen kuin taakse. Soutu alataljassa olisi hyvä olla, ja siinä on helpompi saada lavat puristettua mukaan kuin ylätaljassa.
      Vatsalihakset ilman laitetta, esim. pallon päällä. Voimapyörä?
      Selkälaitteen sijalle välillä selän ojentaminen selkäpenkissä, jolloin jalatkin saavat takaosastaan harjoitusta.
      Vaikea sanoa mitä tuo lonkkaleikkaus vaikuttaa mutta jos suinkin saisit jaloille liikettä muutakin kuin nuo laitteessa tehtävät ojennukset ja koukistukset. Jalkaprässi? Askelkyykky omalla painolla.
      Muistathan huolehtia takaosan lihasten liikkuvuudesta, takareisi ja sitten lonkankoukistaja, joka saisi harjoitusta askelkyykyllä.
      Lisäksi liikkuvutta ja hallintaa lapoihin ja ylävartaloon: wall slide, kts esim. youtube.
      Lämmitelyksi pieniä kiertoja selkärangalle, vaikka vain puukepillä.

    • raw

      Treeni tavoitteesi huomioiden, niin monipuolista treeniäsi. Eli eka treeni noin ja seuraavalla kerralla esim. Ylätaljassa eri kahva/eri ote leveys/myötäote/vastaote, rintaan löytyy myös monia eri liikkeitä ja samoin muille lihasryhmille... Aerobisiakin kannattaa vaihdella/lisätä pyöräily, hiihto, uinti ja jne...

    • old-man-river

      Pari kommenttia vastauksiin:
      -jalkaprässin ja sensukuiset olen jättänyt pois ihan lääkärin ohjeiden perusteella, neuvottiin välttämään äärirajoille menevää liikettä ettei tekonivel mene sijoiltaan. En viitsi stressata sen varomisen kanssa, joten jätän riskin kokonaan ottamatta
      -en ole koskaan oikein tykännyt "eri ohjelma eri päivinä" tyylistä. Meikäläiselle nyt vaan kerta kaikkiaan sopii paremmin tehdä samaa tiivistä ohjelmaa joka kerta miettimättä, onko nyt "jalkapäivä" vai "yläkropan päivä". Siksikin, että rytmi vähän vaihtelee, enimmäkseen käyn salilla joka toinen päivä mutta välillä tulee 3-4 päivän taukoja.
      -aerobisen kanssa on se ongelma, että kaikki muut paitsi joukkuepallopelit ovat aivan perkeleen tylsää puuhaa. Ja niihin taas tarvii paikan ja porukan eikä voi tehdä omassa aikataulussaan. Vähän samasta syystä tykkään pitää saliohjelman tiiviinä ja nopeatahtisena, ettei ehdi pitkästyä.

      • Meitsi-69

        Itsellä leikattu lonkka 7kk sitten. Penkkiä 130×8×2, maastaveto 120×8,170kg×1, jalkaprässi 200÷10*3,kulmasoutu 120×8×2. Lisää tulee kunhan kerkee treenaaman kunnolla.


    • Kukin tekee oman tuntemuksensa mukaan mutta kun kerran kysyt niin.
      Alkuun keppijumppa.
      Ylätaljan vaihtoehtona leuanvedot. Sekä talja, että vetoja eri otteilla.
      Vatsaa monipuolisemmin. Myös lankkuja, pitkääkin jos pysyy. Voimapyörää vaikka polvilta. Linkkareita. Jalkojen nostoja riipuksissa suorina ylös rekkiin ja polvet koukussa kummallekin sivulle. Yms.
      Istumapunnerruksia pysty- ja vinolla penkillä.
      Potkukone on varmasti paikallaan sekä myös yläkropan pienten lihasten treenaus.
      Jalat ja selkä ovat hankalia treenattavia.
      Aerobisia jumputuksia kannattaisi harrastaa viitseliäisyyden mukaan.
      Seuraan itse salilla pulssiani ja määritän palautukset sen mukaan. Uutta putkeen kun syke laskee 110:iin.
      Eräs molempien lonkkien proteesikaverini, 63v, käy salilla kanssani samaan aikaan.

      • old-man-river

        Tuo sykejuttu oli mielenkiintoinen, minullakin nimittäin on mittari kiinni aina salilla. Mutta olen asettanut rajan toisin eli odotan sykkeen laskua alle 90. Sillä tempolla minulta menee tuohon 7 liikkeen sarjaan aikaa päivästä riippuen 30-35 min.

        Ei ole mitään tieteellistä perustetta esittää minulla käyttämäni sykerajan syyksi, olen vain ajatellut niin, että jokainen sarja on sitä tehokkaampi, mitä "vahvempana" sen tekee; silloin pysyy parhaiten suoritusrytmi ja mm. "paluuliikkeen" teko kyllin hitaasti.


      • old-man-river kirjoitti:

        Tuo sykejuttu oli mielenkiintoinen, minullakin nimittäin on mittari kiinni aina salilla. Mutta olen asettanut rajan toisin eli odotan sykkeen laskua alle 90. Sillä tempolla minulta menee tuohon 7 liikkeen sarjaan aikaa päivästä riippuen 30-35 min.

        Ei ole mitään tieteellistä perustetta esittää minulla käyttämäni sykerajan syyksi, olen vain ajatellut niin, että jokainen sarja on sitä tehokkaampi, mitä "vahvempana" sen tekee; silloin pysyy parhaiten suoritusrytmi ja mm. "paluuliikkeen" teko kyllin hitaasti.

        Henkilökohtaiset tavoitteet muuttuvat ikääntymisen myötä.
        Aloittaessani 6-kymppisenä olivat verenpaineeni ja kolestrolini lääkityksistä huolimatta yläkantissaan. Koska en viitsi lenkkeillä enkä tuhista muutenkaan, niin pyrin yhdistämään aerobisen treenin lihaskunnon kohentamiseen.
        Minulla ei ole sykemittaria mutta seuraan palautumista aika ajoin kellosta. 11 vuoden aikana on tullut hyvä tuntuma seuraamattakin.

        Tuo lonkkajuttu on hankala. Itselläni pääpaino on "vanhanaikaisissa" herkoissa. Maastaveto, etu- ja takakyykyt, hack tangolla, rinnalleveto, pystynostot, punnerrus, vauhtipunnerrus ja raaka työntö.
        Koska käyn 6:na päivänä niin välipäiviin sopii noita nuorison harrastamia treenejäkin.

        Nyt koipeni on kipsissä 5:tä viikkoa, painoni on pudonnut pari kiloa ja olen joutunut aloittamaan verenpainelääkityksen. Pystyn vain noihin "nuorisoharjoitteisiin" joita teen 3 kertaa viikossa. Jaloille enkä selälle pysty tekemään mitään. Edes selkänojallista fillaria tai potkukonetta en pysty käyttämään.
        On selvää, ettei tämän kuurin jälkeen enää 71v ukon maksimitulokset ainakaan nouse. Tuskin pääsen entiselleenkään.
        4v takaiset syöpäleikkaukset vaativat parin vuoden "entisöintijakson". Viime lokakuun kolmannesta vatsan repimisestä palauduin melkein ennalleen 4:ssä kuukaudessa mutta silloin kyse oli ainoastaan vatsasta. Jalattoman touhut ovat hyvin rajallisia kuten ko. aluetta varovana tiedät.


      • old-man-river

        Aika lailla rasitteita on sinunkin treenaamiseesi jo kertynyt, mutta eipä moni 70v ylittänyt yllä tuommoisiin harjoitusmääriin silti. Eikä kai niin tarvitsekaan :)

        Jätin tuossa alussa sanomatta, että kai minulla lähtötaso silti oli vähän erilainen kuin keskimääräisellä ikäiselläni. Pohjaa on sen verran, että 18-40 ikävuoden välille mahtui kolmekin 1-2 vuoden jaksoa, jolloin tuli käytyä salilla melko aktiivisesti, 3-4 krt viikossa. Silloin painotkin oli toista lajia kuin nyt vaikkei mitään aktiviurheilijan luokkaa. Ainoa suoralta kädeltä mieleenjäänyt on, että penkkimaksimi oli 120 kg. Tänään epäilen, nousisiko edes 60 kg; en ole viitsinyt kokeillakaan. Verenpaineet on lääkkeiden avulla jokseenkin ihannearvoissa.

        Tuli tuossa aamulla salilla käydessä tämän keskustelun innoittamana kellotettua niitä palautusjaksoja. Tietysti ne pitenee loppua kohden, syke ei enää laske ihan niin nopeasti, mutta näytti kuitenkin siltä, että jos 110 kohdalla aloittaisi uuden sarjan, jäisi palautuminen 15-20 sekuntiin. En minä ihan niin tiiviisti viitsi :)


      • vm43
        old-man-river kirjoitti:

        Aika lailla rasitteita on sinunkin treenaamiseesi jo kertynyt, mutta eipä moni 70v ylittänyt yllä tuommoisiin harjoitusmääriin silti. Eikä kai niin tarvitsekaan :)

        Jätin tuossa alussa sanomatta, että kai minulla lähtötaso silti oli vähän erilainen kuin keskimääräisellä ikäiselläni. Pohjaa on sen verran, että 18-40 ikävuoden välille mahtui kolmekin 1-2 vuoden jaksoa, jolloin tuli käytyä salilla melko aktiivisesti, 3-4 krt viikossa. Silloin painotkin oli toista lajia kuin nyt vaikkei mitään aktiviurheilijan luokkaa. Ainoa suoralta kädeltä mieleenjäänyt on, että penkkimaksimi oli 120 kg. Tänään epäilen, nousisiko edes 60 kg; en ole viitsinyt kokeillakaan. Verenpaineet on lääkkeiden avulla jokseenkin ihannearvoissa.

        Tuli tuossa aamulla salilla käydessä tämän keskustelun innoittamana kellotettua niitä palautusjaksoja. Tietysti ne pitenee loppua kohden, syke ei enää laske ihan niin nopeasti, mutta näytti kuitenkin siltä, että jos 110 kohdalla aloittaisi uuden sarjan, jäisi palautuminen 15-20 sekuntiin. En minä ihan niin tiiviisti viitsi :)

        Ennen ja nyt? Lihasmuisti on pitkäjännitteinen. Liikkuvuus, nopeus, räjähtävyys ei sitä ole.
        38:n rappiovuoden jälkeen parhaiten palautui maastaveto joka ei vaadi mitään edellä mainituista. En ole koskaan penkannut mutta kuvittelisin penkin myös kuuluvan kohtaisen hyvin palautuvien joukkoon.
        Mave elpyi noin 75%:n tasoon verrattuna 23v vaiheeseen. Innostuin ja asetin tavoitteeksi 65:na tasalukemat. Olkaleikkaus ja anuksen laskimot aiheuttivat aikataulumuutoksen.
        Olkaleikkaukseen loppui myös temaustreenini.

        Seuraava etappi oli 7-kymppisenä samat raudat mavessa. Nyt tuo perkeleen peräsuolisyövän viimeinen leikkaus viime vuoden lokakuussa aiheutti uuden startin.
        Nyt on uskottava, etten enää koskaan tule vetämään tuota uusheräämiseni tavoiterautaa.

        Mutta tänään kokeilin ensimmäisen kerran painon varaamista romukoivelle. Murtumakohta kipeytyy kuormitettaessa mutta muu nilkka ja jalkaterä on romuna ja varsinkin akillesjänne kipeytyy pahasti.
        Kokeilen huomenna potkukonetta.

        Sykkeestä. Pulssini nousee vapaan tangon sarjoissa 150 - 180:een ja välillä sitä on mahdoton laskea kellosta seuraten.
        Aerobisissa jumputuksissa, viikoittain 3 - 5 x 30 - 45min pidän pulssin tasossa 115 - 130 = vanhuksen rauhallista tahkoamista.

        Eukon hermojahan minun kolinani koettelee. Ja sapuskan kantaminen.


      • old-man-river

        Täytyy myöntää, että aika rajuilla sykkeillä teet. Jos minulla nousee syke 150 asti, niin silloin sarja on ollut aivan suorituskyvyn rajoilla tai jäänyt peräti kesken. Mutta kukin tavallaan.


      • sykkeitä
        old-man-river kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että aika rajuilla sykkeillä teet. Jos minulla nousee syke 150 asti, niin silloin sarja on ollut aivan suorituskyvyn rajoilla tai jäänyt peräti kesken. Mutta kukin tavallaan.

        Sykkeet eivät verrannollisia keskenään ???????????


      • sykkeitä kirjoitti:

        Sykkeet eivät verrannollisia keskenään ???????????

        Mainitsin sykealueen sen vuoksi, että mielikuvittelen sen vaikuttavan aerobiseen kuntoon myös ilman jumputuksia. Ainakin leposykkeen laskeminen kielisi siitä.

        Tavallisesti olen tehnyt jumputukset, crossarin, steputtelumaton ja fillarin punttitreenien jälkeen jolloin sykkeen pitäminen aerobisella alueella on ollut helppoa. Tänään, ensimmäisen kerran 6:een viikkoon sätkytin alkuun fillaria. Kipsattu koipi oli ollut levossa nuo viikot joten surituskyky oli rajallinen enkä tahtonut saada sykettä päälle 100:n. Vasta 30min rupeaman lopulla se onnistui. Kokeilin suuremmalla vastuksella mutta koipi olisi mennyt tukkoon melko nopeasti.

        Pulssin taso on yksilöllinen juttu. Takavuosina lenkkeillessäni työkaverit kysivät joskus paljonko juoksin. Vastasin, että maratoonin verran. Kun eivät uskoneet niinsanoin hölkänneeni reilun 2-tuntia ja eikös se suunnilleen vastaa huippujen aikaa maratoonilla.
        Sanoman sisältö. Kuormitus on yksilöllistä. Juostessa matka ei ratkaise vaan syketaso ja sen kestoaika. Parempikuntoinen juoksee pitemmän matkan samalla kuormituksella mutta sehän ei lämmitä toisia.


      • 10-14
        sykkeitä kirjoitti:

        Sykkeet eivät verrannollisia keskenään ???????????

        Minun käsittääkseni ovat siinä mielessä, että maksimisyke ja eri syketasojen kuormittavuus elimistölle ovat jokseenkin samat kaikilla ihmisillä. Toisin sanoen, kenen tahansa kohdalla ollaan tosi rajuissa lukemissa ja elimistö on kovilla, jopa riskirajoilla, jos syke laulaa jossain 180 seutuvilla. Juuri siinähän on sykemittauksen idea harjoittelussa: pidetään syke sellaisella tasolla, jossa elimistö tekee optimaalisesti töitä suhteessa tavoitteeseen.

        Klassinen tapa laskea maksimisyke on 220 miinus oma ikä. Mutta siinä on jonkin verran vaihtelua.

        Sellainen treeni, jossa syke ylittää 80-85% maksimisykkeestä, sopii yleisesti ottaen vain ääritosissaan kilpailuja varten treenaaville aktiiviurheilijoille. Normaali-ihminen riskeeraan siinä vain suotta henkensä ja terveytensä.


      • tuhtis

        Sykemittarin käyttö on mielekästä jos ihminen tuntee omat sykerajansa, milloin mennään peruskestävyysalueella, milloin vauhtikestävyysalueella ja milloin haetaan maksimivauhtia.
        Siis ne aerobiset ja anaerobiset kynnykset ovat tärkeitä. Tuo on ikään perustuva laskelma, 220 miinus ikä, on hehtaariarvio, joka jollain ohuella keskimäärisyydellä voi osua jonnekin sinnepäin, mutta mitä nopeammin tuollaisista arvioista luopuu omassa harjoittelussaan, sen parempi.
        Jos on terve, iästä huolimatta, voi aivan hyvin hakea tuollaisia 80-85% sykkeitä, ei mitään ongelmaa. Sitä kutsutaan intervalliharjoitteluksi, ja se on tullut yhä suositummaksi myös tavallisten kuntoilijoiden keskuudessa.
        Jos on sydänvaivaa tai suvussa paljon sydänkuolleisuutta, kannattaa ehkä olla varovainen näissä maksimirykäyksissä. Mutta maksimaalisen hapenottokyvyn kehittäminen voi aivan hyvin olla harjoittelijan tavoitteena, vaikka olisi tavallinen kuntoilija. Eri asia on sitten, onko kuntosali sille harjoitukselle mielekäs paikka.


    • vm43

      Vielä syketasosta! Ennen nilkkani murtumaa vedin joskus treenin 10 x rinnalle > suoraan ylös > alas ja sama uudelleen. Tangon paino vain 50kg. 1:n minuutin palautuksella jolloin 3:n sarjan jälkeen pulssini veteli 180:ä joka lienee maksimini tai ainakin hyvin lähellä sitä.

      Nyt, usean huiliviikon jälkeen olen aloittanut varovaisen kuntoutumisen mutta matalatehoisessa aerobisessa tahkoamisessa on outo ilmiö.
      Kuntopyörälle ei kannata mennä ilman sykkeen nostamista punteilla. Tosin en vielä pysty tekemään mitään oikeasti kuormittavaa.
      Hinkkaan fillaria 110 - 130 sykkeellä mutta hiki ei edes osoita oireita kihoamisesta ja vasta 130:n tienoissa alkaa ilmenemään ensimmäiset orastavat oireet hengästymisestä.
      Tässä on jotain mätää. Pitäisihän repsahtaneen ihmisen hegästyä tai/ja hikoilla vai onko vanha ukko jo saattopolulla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      301
      2719
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      103
      2132
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      80
      1625
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      179
      1485
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1308
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe