Erään kaverin näkemys vapaakirkosta

Tom Kärnä on vantaalainen kristitty filosofi. Hän liittyi vapaakirkkoon, mutta myöhemmin erosi siitä sen vuoksi, että hän ei usko helvettiin ja vapaakirkossa suurin osa uskoo. Hän piti tätä kynnyskysymyksenä.

Mietin aikoinani Suomen vapaakirkkoon liittymistä ja Suomen teologiseen opistoon hakemista. Kuuluin aiemmin luterilaiseen kirkkoon ja helluntaiseurakuntaan. Tutustuin hieman joihinkin vapaaseurakuntiin ja jututin vapaakirkollisia, sekä luin vähän kirjallisuutta. Käväisin myös opistolla katselemassa ja kuuntelemassa. Luin samalla myös juttua netistä. Päädyin lopulta vapaakirkkoon jäseneksi ja opiskelemaan opistolle.

Kun laitoin joskus hakukoneelle hakusanoiksi "erosin vapaaseurakunnasta" päädyin seuraavalle sivulle (Kärnän kirjoitus teki minuun silloin ihan hyvän vaikutelman vapaakirkosta):

http://www.nic.fi/~tomk/suomen_vapaakirkko.html

4

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tompp87

      mielenkiintoista lukea blogiasi suhteistasi vapaakirkkoon ja myös vantaan vapaaseurakunnasta. valitettavasti tuon seurakunnan pilaa yksi netti yms häirikkö joka yleensä on aina tuomassa itseään esiin, pyrkii olemaan äänessä kaikissa tilaisuuksissa - on kiusallista kuunnella hänen tekopirteää puhetta josta kuvastuu loputon itseihailu ja oman erinomaisuutensa. onnistuu karkottamaan ihmiset pois. sääli sillä kuten kirjoitat blogissasi seurakunnassa on muuten rentoa väkeä. siellä on kodikas ilmapiiri jonka aistii heti kun tulee mukaan jumikseen. siitä kadotuksen teologiasta, on varmaan totta että suurin osa vapaakirkollisista uskoo että iankaikkinen helvetti on olemassa. luulisin kuitenkin että vapaakirkossa ollaan varmaan sen verran avarakatseisia ettei ketään potkittaisi pois seurakunnasta jos ei tästä asiasta ole samaa mieltä. mutta tuo seurakunta-asiahan oli Tomin oma ratkaisu eli häntä ei erotettu sen takia että olisi harhaoppinen.

    • Vapis4ever

      Oon sitä mieltä et seurakunnassa ratkaisevaa on yhteinen oppi pääpiirteissään, rakastavat ihmiset ympärillä ja hyvä ilmapiiri ja tekemistä. Silleen saa tukea ja ystävii ja pysyy uskos ja mun mielestä ei oo pakko uskoo mitään, mutta sen verran avarakatseinen saa olla et ei haittaa jos muut ei usko just niinku sä.

    • heng.aillaan

      " Minkäänlaista jäsenmaksun kaltaista ei Vapaakirkko tunne."
      Turun vapis tuntee, en tiedä tunteeko muut vapikset ?

      Ote , tuosta jo vanhasta blogista;
      " Pidin vauhtia, ja jo seuraavan vuoden, eli v:n 1996 tammikuussa minut liitettiin Vantaan vapaaseurakunnan varsinaiseksi jäseneksi.

      " Piti oikein viedä sitten jäseneksitulolappu virastoon.
      Se oli kyllä kauhean tyhmÄÄ! Byrokratia on kauhea asia. Varsinkin kun minua inhotti - ja inhottaa edelleen - tuollainen isoveli valvoo- meininki."

      Minä: Onko kyseessä todellakin AIKUINEN IHMINEN ? Kuulostaa 3v. kitinältä. Yhteiskunta vaatii sitä byrokratiaa.

      " Kauhein asia Vapaakirkossa minusta oli (ja on) usko helvetin olemassaoloon. Minähän olin uskonut, että ne ei-pelastuneet eivät joudu helvettiin vaan vain kuoleman omaksi. Minusta alkoi tuntua siltä, että Vapaakirkosta ei kyllä ikinä saa kitkettyä turmiollista helvettioppia! Ja sen opin tärkeys kirkolleni paljasti minulle Vapaakirkon teologian onttouden. "

      Minä: Luojan kiitos, että ei saa, koska silloin Vapaakirkko ei eläisi Raamatun opin mukaan!

      " Vain omassa päässäni käydyn minun ja Vapaakirkon välisen teologisen kiistan antaman sykäyksen ansiosta aloin epäillä aikaa myöten myös omaksumaani oppia kuolemanjälkeisestä elämästä.
      " Se ei jotenkin tuntunut enää "sisäisesti loogiselta".

      Niimpä. älä luota omaan ymmärrykseesi, vaan RAAMATUN SANAAN !

      " En tietenkään palannut normaaliksi, so. helvettiin uskovaksi,
      mutta on ollut jotenkin vaikea sittemmin muodostaa itselleen käsitystä, miten ylösnousemuksen jälkeisen elämän laita on.
      Kiista aiheutti myös sen, että entistä enemmän aloin uskoa yksilön omaan moraaliseen vastuuseen, jota mikään ei saa järkyttää."

      Just ! Eli jumalasi on OMA JÄRKESI. Eli elät pimeydessä !

      J.Mikkoselle, en ymmärrä miksi postaat tänne tällaisia jo vanhojakin juttuja.
      Mikä tuon kaverin suhde jumalaan on tällä hetkellä ? Tuostahan on aikaa jo14v.
      Jos ihmisellä ei ole oikea suhde Jumalaan, tulee juuri edellisen kaltaisia,
      " keskosia ",joilta puuttuu terve oppi. Ja jotka lopulta luopuvat "uskosta" tai siten tulevat tuntemaan sen Raamatun Jumalan.
      Vapaaseurakunnalla on omat jutunsa, muilla srk:a omansa. Täydellistä srk ei täällä maanpäällä ole. Koska me ihmiset emme ole täydellisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      65
      3047
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1379
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe