Kattokaa herranjumala näitä korkoja, kyllä kannatti ostaa oma ajoissa. Asumiskulunu ovat halvemmat kuin vastaavassa olisi vuokralla..ahhaahhaahh
Missä ne Lukin ennustamat 15% korot on?
Koron nousu romahduttaa hinnat.
25
225
Vastaukset
- Antiluki
Laitetaan vielä se linkki niihin Lukin pelkäämiin korkoihin.
http://porssi.taloussanomat.fi/bonds/index.html?&START=1Jännästi muuten, kun ostin asunnon 2008 (Luki varoitteli muistaakseni, että kohta rommaa ja korot räjähtävät taivaisiin), oli korko yli 4%. Vuotta myöhemmin noin 0,4. Nyt alle nollan, mikä on jännää sinänsä. Mutta en valita. :)
- kohtuuparashinta
Jos ostat NYT ylihintaisen asunnon on todellinen korko ollut vuosia tuota tasoa, jos muutat asunnon pakkomyynti hinnaksi, niitäkin on jo paljon ja lisää tulee jatkuvasti (seuraa ulosotto myynti tilastoja).
Saisiko saman suomeksi? Tuosta ei ihan hirveästi ymmärtänyt. Mutta yritetään.
1. En osta (yritän ainakin välttää) ylihintaisia asuntoja. En nyt, enkä 2008 kun nykyiseni ostin.
2. Jos ostan nyt, ei viimeisten kuuden vuoden erittäin matala korkotaso hyödytä minua enää.
3. Miten asunto muutetaan pakkomyynti_hinnaksi? Tarkoittanet, että asunto mydään? Oli myyvä taho sitten viranomainen pakkomyyntiä suorittamassa tai ihan itse, niin markkinahinnan siitä saa. Ja se on enemmän kuin 2008. Toki pakkomyyntejä on nyt enemmän kuin vakaampina taloudellisina aikoina, mutta pääsääntösiesti pakkomyynnit ovat taantuvilta alueilta (kun ei mennyt kaupaksi muuten, niin sitten velkojen hoito epäonnistuu), eikä niitä vieläkään ole läheskään samoja määriä kuin 90-luvun alussa.
- kgbgbfg
Korot yksinään eivät kerro mitään hintojen noususta tai laskusta. Kovimpaan nousuaikaan 80-luvulla asuntolainojen korot olivat koko ajan noin 10% (välillä enemmänkin) ja silti asuntojen hinnat nousivat hurjaa vauhtia. Vastaavasti alhaisten korkojen aikaan asuntojen hinnat voi laskea. Jos oma talous on laskussa, ei asuntolainaa voi ottaa, vaikka korot olisivat nollassa. Vastaavasti, jos työpaikka on suhteellisen varma ja palkkaa korotetaan jatkuvasti (kuten 80-luvulla), ei korkeakaan korko ole suuri ongelma. Eli pelkkään korkoon tuijottaminen on typerää.
- Antiluki
Tajuatteko vuokrapellet, asun omassa halvemmalla kuin vastaavassa vuokra. Ja maksan omaa kokoajan pois, laina on lähes ilmaista.
tiedän että ette osta kun eihän köyhät lainaa saa.- Snadisti-stadista
Jos asut omassa halvemmalla, kuin vuokralla, niin maksat korkoja pankille saman tai enemmän mitä minulla menee vuokraan (kokonaiskorko). Minulla ei myöskään ole ikivelka taakkaa harteilla. Eli loppupelissä vuokralla on halvempaa.
- vuokralaisen_ominaishaju
Snadisti-stadista kirjoitti:
Jos asut omassa halvemmalla, kuin vuokralla, niin maksat korkoja pankille saman tai enemmän mitä minulla menee vuokraan (kokonaiskorko). Minulla ei myöskään ole ikivelka taakkaa harteilla. Eli loppupelissä vuokralla on halvempaa.
Hmm. Usun PK-seudulla uudessa kaksiossa ja viime vuoden aikana korkoja tuli 130 k€ lainasta maksettua melkein eurolleen 100 €/kk.
Mistähän löytyy satasella/kk vuokraläävä? Muistelen, että Sallassakin (siis hitusen Kehä III ulkopuolella) huudettiin vuokrayksiöistä 300 €/kk tjsp. Mutta niissä olikin 25 m² ja ikioma WC. Suihkukin oli, taloyhtiön yhteisissä saunatiloissa.... vuokralaisen_ominaishaju kirjoitti:
Hmm. Usun PK-seudulla uudessa kaksiossa ja viime vuoden aikana korkoja tuli 130 k€ lainasta maksettua melkein eurolleen 100 €/kk.
Mistähän löytyy satasella/kk vuokraläävä? Muistelen, että Sallassakin (siis hitusen Kehä III ulkopuolella) huudettiin vuokrayksiöistä 300 €/kk tjsp. Mutta niissä olikin 25 m² ja ikioma WC. Suihkukin oli, taloyhtiön yhteisissä saunatiloissa....Katos kun tämän palstan rommelille kaupunki antaa asumistukea. Tosin työttömyyskorvauksesta pitää laittaa kai pikkasen kuitenkin siihen asumiseen, tai muuttaa lähiöön...
- savieinari
TheRat kirjoitti:
Katos kun tämän palstan rommelille kaupunki antaa asumistukea. Tosin työttömyyskorvauksesta pitää laittaa kai pikkasen kuitenkin siihen asumiseen, tai muuttaa lähiöön...
Tavallisen työssäkäyvän kohdalla en näe taloudellisesti järkeä asua vuokralla, ainakaan vuotta paria pidempää. :D
Eri asia on sitten, jos saa sossusta tai Kelasta asumistukea tai muita toimeentulotukia. Mutta jos työpaikka on ns. varma (ja pysyy samalla paikkakunnalla) ja vuokra vs. laina pitää maksaa kokonaan itse, niin silloin omistusasuminen on ainoa järkevä vaihtoehto, pidemmän päälle. Vuokralle tuhnuttamaan/odottamaan hintojen laskua ei kannata jäädä.
Eikä 100 eurolla/kk tosiaan taida koirankoppia isompaa asuntoa saada, varsinkaan pk-seudulta ;=) - höpöhöpöjuttu
TheRat kirjoitti:
Katos kun tämän palstan rommelille kaupunki antaa asumistukea. Tosin työttömyyskorvauksesta pitää laittaa kai pikkasen kuitenkin siihen asumiseen, tai muuttaa lähiöön...
No on sulla taas jutut. Et sitten parempaa keksinyt.
- lähiöön
TheRat kirjoitti:
Välittäjilläkin on ankeat ajat. Moni joutuu työttömyyskortistoon, ja muuttamaan sinne lähiöön
höpöhöpöjuttu kirjoitti:
No on sulla taas jutut. Et sitten parempaa keksinyt.
En, jos sinä keksit, mistä PK-seudulla löytyy satasella kuussa vuokraläävä, niin kerro toki. Siis jos sossu ei maksa...
Joo, uskovainen mummo... :)- veio
Snadisti-stadista kirjoitti:
Maksat siis asunnon vuokraisännän puolesta?
Miten se on halvempaa? - Lukihäiriöinen
vuokralaisen_ominaishaju kirjoitti:
Mistähän löytyy satasella/kk vuokraläävä? Muistelen, että Sallassakin (siis hitusen Kehä III ulkopuolella) huudettiin vuokrayksiöistä 300 €/kk tjsp. Mutta niissä olikin 25 m² ja ikioma WC. Suihkukin oli, taloyhtiön yhteisissä saunatiloissa....Sun täytyy tietää mitä se huoneiston maksu tulee maksaan kun kaikki on maksettu viimeistä erää myöten,siinä näät sen asunnon oikean hinnan,sitten tähän päälle lasketaan yhtiö vastike joka vie niin sanottua rahaa /tuottoa.
yhtivastike korko konaisuudessaan kun lainat on maksettu ja ynnättään kulut mitä tuli maksettua asumisesta?
Vuokralainen voi päästä samaan tai voittaa penen huoneiston kohdalla esim:20 vuoden aikana,tässä täytyy ottaa huomioon vielä mahdolliset yhtiö remontit päälle,20 vuotta on pitkä aika josta muodostuu mittavat kulut huoneistoissa.(varsinkin helsingin vanhoissa asunnoissa) niitä kun on se kertoo tuo 130 000euroa ettei sitä olla edes kaksiossakaan.Tai jos on niin hyvä on.
- mikä_kannattaa
Silloin kun korot laski, niin asuntojen hinnat nousi 16% vuodessa pari vuotta peräkkäin.Nyt sitten ne lähtee laskuun.
Kannattaa laskea, mikä kannattaa, ja mikä taas ei.Niinpä. kannatti ostaa ajoissa.
Odotellaan vielä vähän sitä laskuunlähtöä, jookos? Laskun pitää olla luokkaa 10% vuodessa, että vuokralla kannattaisi kärvistellä. Edes taloudellisesti.- mikäaika
TheRat kirjoitti:
Niinpä. kannatti ostaa ajoissa.
Odotellaan vielä vähän sitä laskuunlähtöä, jookos? Laskun pitää olla luokkaa 10% vuodessa, että vuokralla kannattaisi kärvistellä. Edes taloudellisesti.Missä ajassa olet laskenut tuon 10% laskun, ja miten se kannattaa...??
mikäaika kirjoitti:
Missä ajassa olet laskenut tuon 10% laskun, ja miten se kannattaa...??
10% vuodessa. Laskettu vuoden ajassa. Kannattaa taloudellisesti.
Esimerkki: omistat kerrostalokaksion Helsingistä. Asunnon arvo noin 200 000 euroa. Vastikkeet 100 e/kk.
Vastaavan vuokra: 1000 e/kk.
10% arvonlasku tarkoittaisi 20 000 euroa ensimmäisenä vuotena. Lisäksi vastikkeet 1 200 euroa. Vuokriin menisi 12 000 euroa. Muuttokulut 1000 e/suunta. Myyntikulut 4 000 euroa. Uuden ostosta verot samaa luokkaa.
Vuodeksi vuokralle odottelemaan muuttaminen kustantaisi siis:
- 12 000 euroa (vuokra)
- 4 000 euroa (myyntikulut)
- 3 600 euroa (verot kun ostaa takaisin)
- 2 000 euroa (muuttokulut)
= 21 600 euroa
Säästöjä:
- 20 000 euroa (arvonalenema)
- 1 200 euroa (vastikkeet)
= 21 200
10% arvonalenemalla tässä tapauksessa tulisi tappiota 400 euroa. Toki tapaukset heittelevät, ja siksi tuo "luokkaa" siinä lainauksessani.
Selvää on, ettei nykyisillä 1% luokkaa olevilla arvonalenemilla voi tuhnuttelemalla taloudellista voittoa tehdä.- enttuhn
Yleensä jos vaihtoehtona on vuokralla kärvistely, niin omistusasunnosta joutuu maksamaan hieman asuntolainan korkojakin. Ja 100 euroa kuussa vastike kerrostalokaksiosta Helsingistä on jo aika alakanttiin, pyörivät nykyään 200 euron molemmin puolin jos taloyhtiöllä ei ole merkittäviä tuloja. Itse laskeskelin helsinkiläistä kaksiota ostaessani, että ilman muutto- ja myyntikuluja ja pienet omistusasumisen lisäkulut mukaan laskettuna vuokralla odottelun break-even on suunnilleen siinä kun hinnat laskevat 4-5% vuodessa. Ja tuolla pääsee siis vasta tasoihin ja se lasketaan koko odotteluajalta, joten jos ei ehdi reagoimaan laskun taittuessa, siinä todennäköisesti häviää lisää.
enttuhn kirjoitti:
Yleensä jos vaihtoehtona on vuokralla kärvistely, niin omistusasunnosta joutuu maksamaan hieman asuntolainan korkojakin. Ja 100 euroa kuussa vastike kerrostalokaksiosta Helsingistä on jo aika alakanttiin, pyörivät nykyään 200 euron molemmin puolin jos taloyhtiöllä ei ole merkittäviä tuloja. Itse laskeskelin helsinkiläistä kaksiota ostaessani, että ilman muutto- ja myyntikuluja ja pienet omistusasumisen lisäkulut mukaan laskettuna vuokralla odottelun break-even on suunnilleen siinä kun hinnat laskevat 4-5% vuodessa. Ja tuolla pääsee siis vasta tasoihin ja se lasketaan koko odotteluajalta, joten jos ei ehdi reagoimaan laskun taittuessa, siinä todennäköisesti häviää lisää.
Katsoin randomina viisi kaksiota Helsingistä 190-210 tuhannen euron hintaluokasta etuovelta. Hoitovastikkeet:
216,90 - http://www.etuovi.com/kohde/1146602
133,65 - http://www.etuovi.com/kohde/1146784
148,80 - http://www.etuovi.com/kohde/9715861
146,30 - http://www.etuovi.com/kohde/9931143
122,10 - http://www.etuovi.com/kohde/7198645
Tuossa on yksi vastike 200 euron luokassa, muut alle 150. Tuon perusteella satanen oli alakanttiin, mutta 200 yläkanttiin.
Korot voidaan toki arvioida, mutta sitten pitää huomioida myös marginaalin muutos uutta lainaa haettaessa. Esimerkiksi moni vanha laina on nyt noin 0,5 prossan marginaalilla, mutta uutta ei saa juuri alle 1%. Tuo on merkittävää, koska korkomenoista käytännössä kaikki koostuu marginaalista tällä hetkellä.
Verovähennys huomioiden koron vaikutus luultavasti luokkaa 1-2 satasta vuodessa. Ei juuri merkitystä.
Luulen, että kaikki menot minimoimalla tuolla 5% rommilla voi jäädä taloudellisesti omilleen. Tietysti tällöin pitäisi sitten myös saada se vastaava kämppä ostettua rommin jälkeen takaisin, mikä ei välttämättä ole helppoa. Toisaalta, hieman luvut eri tavalla valiten päästään 15% vaadittavaan rommiin.
Ei ole helppoa rommarin elämä.- enttuhn
Ero taitaa tulla siitä, että itse etsin ja ostin vähän isompia, noin 50 neliön kaksiota kun nuo halvemmat esimerkkisi ovat aika pieniä. Neliöiden mukaanhan nuo aika lailla menevät. Ja olen kyllä samaa mieltä, että vaikeaksi menee odottelemalla tienaaminen ilman uskovaisten mummojen tai vastaavanlaisten temppujen apua. Suoraan sanottuna ainakaan omassa tapauksessani en edes pahemmin jää itkemään, vaikka vastoin odotuksia olisi parin vuoden odotus säästänyt muutaman tonnin, koska joka tapauksessa halusin muuttaa hieman isompaan asuntoon sopivammalle paikalle.
enttuhn kirjoitti:
Ero taitaa tulla siitä, että itse etsin ja ostin vähän isompia, noin 50 neliön kaksiota kun nuo halvemmat esimerkkisi ovat aika pieniä. Neliöiden mukaanhan nuo aika lailla menevät. Ja olen kyllä samaa mieltä, että vaikeaksi menee odottelemalla tienaaminen ilman uskovaisten mummojen tai vastaavanlaisten temppujen apua. Suoraan sanottuna ainakaan omassa tapauksessani en edes pahemmin jää itkemään, vaikka vastoin odotuksia olisi parin vuoden odotus säästänyt muutaman tonnin, koska joka tapauksessa halusin muuttaa hieman isompaan asuntoon sopivammalle paikalle.
Nuo olivat randomina tuosta hintaluokasta valittuina. Isommat kaksiot ovat varmaan kalliimpia, joten niitä valikoitui vähemmän mukaan.
Myönnän toki, ettei otanta ole missään nimessä kattava. :)
- Antiluki
Korontarkistus päivä lähenee.... ai että onneksi otin lainaa kyllä suorastaan viduttaisi edelleen asua asumisoikeusasunnossa, vielä enemmän tietenkin ketuttaisi vuokralla jossain kaupungin läävässä Syyrialaisten naapurissa.. HUHUHUHUHUUH!!!
- sdgsdgsdgsdg
Onko Luki kuollut kun ei kommentoi näitä 15% korkoja... mutta kun 90luvun lama ... mutkun mutku..
Mieti Luki 12kk euribor on 0.22..... siis NOLLA PILKKU 22... ei 22%
voi että jotkut on sitten yksinkertasia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022246- 1041674
- 821347
- 1281343
- 1171246
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘641118Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631091- 511037
- 36962
- 33834