Mä en tiedä miten jatkaa.

16vTyttö

Mua on kiusattu 9vuotta joka on jättänyt aikamoiset jäljet. En kunnioita itseäni enään mitenkään, pidän itseäni huonona ihmisenä, verrattuna jokaiseen. Olen lihava, kyllä tiedostan sen, mutta en jaksa muuttaa itseäni. Joka ilta itken ja mietin elämääni ja suoraan sanottuna kierin itsesäälissä. Mulla on perheongelmia joka satuttaa mua ihan hirveesti. Oon todella väsynyt kokoajan, ja viimeisen vuoden olen viettänyt vain, aamulla itkien kouluun, itkien, nukkuen ja hiljaa koulupäivä läpi, kotiinpäin menossa itken ja pääsen kotiin, riisun vaatteet ja menen nukkumaan. Makaan vain sängyssä ja ehkä saatan koneella elokuvia katsella. En tiedä mihin suuntaan repeen enään. Mulla on yhteishaku käynnissä, haluan pitää välivuoden, en jaksa enään. Mutta mut heitetään ulos jos teen sen. En jaksa koskaan lähteä ulos, ei mitään aktiviteettia. Ajattelen usein miltä tuntuisi kuolla tai jatkasinko viiltelyä, tosin ei se auttanut 2vuotta sitten sen enempää, muutaku rumat ranteet. Huoh, miten ihme jaksan enään?

7

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimaasulle

      Älä luovuta! Pistä liinat kiinni ja tee täyskäännös. Välivuosi,hyvä juttu! Nyt sitten vaikka sossuun pyytämään apua,jos sulla ei ole ketään muuta joka auttaa.Jos vanhempasi,tai vanhempi on niin uuvatti,että ei ymmärrä sun olevan ihan loppu.Niin ok..sitten on aika vaikea tilanne.Mutta ei mitenkään mahdoton!!!Tsemppiä, ei kannata antaa voittoa pahalle.Eli elämää ei pidä lopettaa omankäden kautta.Olet nuori ja kaikkien vaikeuksien kautta jos jaksat nyt taistella,tulee kohta parempaa eteesi.

    • soiaoasdpoasdop

      Juo enemmän kahvia.

    • SallaKo

      Jumala tahtoo ja voi auttaa sinua. Ota vähän aikaa tervehtymistäsi varten, masennuksen takia voi käsittääkseni saada sairsalomaa ja jotain tukea Kelasta. Olisiko sinulle hyvä jokin sellainen työ, jossa ei tarvitse olla paljon tekemisissä ihmisten kanssa? Tykkäisitkö omasta rauhasta? Puutarhurin työ? Itse olen monta kertaa miettinyt, pitäisikö oman jaksamisen takia vaihtaa työ edes vähän vähemmän äärisosiaaliseen...

      Mutta turvaudu Jumalaan! Tustustu häneen. Kotona voit rukoilla ja lukea Raamattua, ihan uskon alkutaipaleella voisi jokin muukin hengellinen kirja olla hyvä.

      Tästä osoitteesta: http://www.onewaymission.fi/index.php/kotimaa/opetuslapseuskoulu/netti-opetuslapseuskoulu
      ...löytyy ihan parasta hengellistä opetusta, varsinkin Tapani Suonto on hyvä (ekasta ja vikasta jaksosta löytyvä mies)

      Raamattu löytyy tästä osoitteesta: http://www.evl.fi/raamattu/

      Jumala on ihmeellinen, hän voi auttaa silloin, kun kaikki muu toivo on mennyt (ja toki jo sitä ennenkin). :) Minut hän on auttanut jaloilleni hyvin pahasta, koko elämän pilaavasta ahdistuksesta.

      Rukoilen puolestasi!

    • Tsemppiä

      Hei,

      Minä tiedän tunteesi. Itse olin koko lapsuuteni kiusattu. Neuvoni sinulle:

      1) älä luovuta <3

      2) Laske kelan sivuilta mitä saisit opintorahaa, asumistukea ja harkitse tarvittaessa myös opintolainaa.

      3) suunnittele omaa tulevaisuuttasi, luo itsellesi tavoitteita, mitä haluaisit isona olla. kuuntele itseäsi. Ja lopeta se vertaileminen. Meistä jokainen on erilainen. Sinussa on jotain, mitä muut kadehtivat. Siksi he hyökkäävät sinun 'heikompaan kohtaan'. Kateudesta. Kauneushan on katsojan silmissä.

      4) lähde rohkeasti vaikka toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ympäristönvaihto auttoi ainakin minua. Kiusaaminen loppui siihen. Vieraat ihmiset eivät kiusaa sinua, saat mahdollisuuden eheytyä. Saat myös etäisyyttä kotiväkeen, mikä kokemukseni mukaan on hyvä asia.

      5) älä jää yksin. Tätä en voi liikaa painottaa. Hoida itsesi. Käy tarvittaessa juttelemassa jonkun ammattiauttajan kanssa. Älä satuta itsesi. Ethän sinä sitä tahdo? Tahdot vaan voida hyvin. Viiltely ei tuo sitä apua. Uusi suunta elämässäsi auttaa. Uudet koulukaverit, uudet maisemat, unelmien toteuttaminen.

      6) vain sinä voit muuttaa tämän tilanteesi. Näytä niille! Etsi sitä suomalaista sisua!! Käy kouluja, vaikka väittelisit tohtoriksi itsesi! Hanki hyvä ja vakaa taloudellinen tilanne itsellesi. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se tuo valtaa ja vapautta. Tiettyä turvaa.

      7) olet vahvempi kuin uskotkaan. Sinussa ei ole mitään vikaa. Voin jo kirjoituksestasi päätellä, että olet todella kaunis ja älykäs. You can do it!

    • 12plus12

      Kuulostat aivan minulta, ap.

      Korjaa ensin perhesuhteesi kuntoon, se on kaiken a ja o. Vaikka se voisikin vaatia hikeä ja kyyneliä, on perhe kaikista tärkeintä.

      Yritä löytää jotain mielekästä tekemistä päiviisi. Koulupäivän jälkeen käy vaikka kaupungilla kiertelemässä, mene kävelylle, piirrä. Vaikka ei mitenkään kiinnostaisi eikä huvittaisi, tee se silti! Vaikka puolen tunnin kävelylenkki joka päivä. Etsi netistä mielenkiintoisia kohteita lähiympäristöstäsi, paneudu alueesi historiaan, bongaa luonnonihmeitä jne.

      Nukkuminen ja "lagaaminen" vain pahentavat oloa, vaikka sitä ajattelisikin että nukkuessa pääsee hetkeksi pois kaikesta paskasta. Mutta epäsäännöllinen rytmi vain pahentaa mielialaa.

      Ennen koulujen loppumista voit käydä koulusi psykologilla tai terveydenhoitajalla. Selität heille kaiken, voit saada apua. Haluatko apua? Harva nuori on vastaanottavainen avulle. Itsekin menin vasta ammattikoulussa terveydenhoitajalle, jossa purskahdikin itkuun. Mutta apua sain heti, asiat alkoivat järjestyä kun pääsin hoitoon psykiatrian poliklinikalle. Halusin apua, halusin parantua, halusin eroon kaikesta pahasta. Nämä asiat ovat ratkaistavissa, jos itse niin tahtoo, usko minua!
      Nyt voin vaan sanoa, että kaduttaa, kun en aiemmin hakenut apua vaan annoin itseni kärsiä.

      Välivuosi todennäköisesti vain pahentaisi tilannettasi. Mitä oikein tekisit, makaisit sen kokoajan. Sellainen ei ole mitenkään hyväksi. Masentunut ihminen tarvitsee päivään rytmin ja säännöllisyyttä, mikä pitää kiinni arjessa. Siksi monille masennuksen takia työkyvyttömillekin järjestetään erilaista kuntouttavaa toimintaa. Masennuksesta ei parane kotona lääkepurkki kädessä maaten.

      Muista, että hyvin suurella todennäköisyydellä et tule tekemään valitsemasi alan töitä tulevaisuudessasi - sitä ei siis tarvitse stressata. Voisit ajatella jatko-opinnot itsellesi kuntouttavana toimintana. Valitse ala, joka sinua kiinnostaa. Toki, saatat tuntea ettei kiinnosta mikään, mutta se on aivan normaalia. Valitse siis sellainen, minkä koet itsellesi helpoimmaksi - nyt kun oma jaksamisesi on kysymyksessä. Kenties, uudesta koulusta saisit kaverinkin, jonka seurassa koulunkäyntikin helpottuisi.

      Oletko koskaan pohtinut millaista elämää haluaisit elää? Mitä elämääsi kuuluisi? Millaisessa paikassa asuisit, olisiko lapsia? Mitä olisi mukava tehdä työksesi? Näinkin yksinkertaisten asioiden miettiminen voi kuin voikin antaa potkua. Katsele netistä inspiroivia kuvia, mitä haluaisit saavuttaa, mistä tykkäisit. Kiertele huonekalu- ja sisustuskauppoja, mitä haluaisit huoneeseesi, omaan kotiisi.

      Uskon, että jos löytäisit itsellesi keinoja jaksaa seuraavat kolme vuotta, elämäsi alkaa kirkastua. Ensimmäinen askel on parantaa perhesuhteet, luot kodista itsellesi hyvän paikan olla ja elää. Toinen on arki ja rutiinit. Koulunkäynti on hyvästä, ammattikoulu ei ole yhtä raskas kuin peruskoulu tai lukio. Saat varmasti kaverin, toisen, useammankin, ole rohkea omana itsenäsi. Tutustu ja puhu, vaikka miten tuntuisi vastenmieliseltä sinusta. Kaveri koulussa auttaa jaksamaan.
      Elämä on mahdollisuuksia täynnä. Opit näkemään ne, jos haluat. Voit saavuttaa aivan mitä ikinä haluatkaan. Varmasti jokainen tahtoisi elää mielekästä ja hyvää elämää, sinullakin on avaimet siihen, älä hukkaa niitä!

    • Moi 16v. tyttö! Yhdyn edellisten kirjoittajien mielipiteeseen siitä, että olet arvokas ja toivon, että et anna periksi. Tuo koulun terkkarille puhuminen olisi varmasti hyvä juttu, sillä joskus vain on tilanteita, joissa on turvauduttuva muiden apuun kun omat voimat eivät enää riitä. Esimerkiksi myös http://www.mll.fi/nuortennetti/ on hyvä nettisivusto, jonka kautta voi löytää erilaisia tapoja pyytää apua. Toivon, että asiasi lähtevät parempaan suuntaan ja saat tarvitsemasi avun. Kyllä se elämä vielä joskus näyttää valoisankin puolensa!

      Sanna
      NettiSaapas
      Helsinki

    • biiiiiiip

      Älä jää itseksesi kärsimään. Kiusaamaninen jättää arpensa joiden toipuminen kestää ja kannattaa oikeasti jutella jollekulle. Tee asioita vaikka et aina jaksaisikaan. Enkö nyt tarkoita että pakonomaisesti tulisi käydä koko ajan kierroksilla, mutta mielekäs tekeminen oikeasti helpottaa oloa. Etsi itsellesi vaikka uusi harrastus ehkä liikunnan parissa. Liikkuminen helpottaa oloa, tutustut uusiin ihmisiin yms. En itsekkään kannata välivuodenpitämistä suursti mutta jos siihen päädyt niin huolehdi että sinulla on silloin tekemistä työ tms, ettet päädy makoilemaan vellomassa pahaa oloasi vuodeksi. Arjen rytmi tukee hyvinvointia. Oikeasti tee se muutos minkä haluat elämässäsi tapahtuvan, yritä, älä luovuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe