Älykkyyttä on muutakin kuin akateemista

Koulu

Suora lainaus:
Kaikki eivät myöskään opi samalla tavalla. Toinen oppii puhumalla, toinen liikkumalla. Kolmas herra yksin tietää. Harva paikallaan hiljaa istuen. Jos lapsi ei opi tällä 300 vuotta vanhalla pedagogiikalla, hänet siirretään pois. Tukiopetukseen, pienryhmään, erityisluokalle. Ja vain siksi, ettemme ymmärrä, miten hän oppii.
Älykkyyttä on muutakin kuin akateemista. Milloin alamme mitata ja arvostaa sitä? Vain osa lapsista on akateemisesti älykkäitä. Lopuilla ei tunnu olevan väliä. He ovat ns. hukkaan heitetyt lapset.

39

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tehdastöihin

      Tulevaisuudessa on runsain mitoin työpaikkoja myös ei-akateemisille nuorille: siivoojina, tehdastyöläisinä jne, kun suuret ikäluokat jäävät pois työelämästä. Joten ei kannata murehtia liikaa, jos lapsella ei ole lukuhaluja.

      • Kysyn_vain

        Vai että suuret ikäluokat ovat jäämässä pois työelämästä? Nuorimmatkin suurista ikäluokista täyttävät tänä vuonna 65 vuotta ja keskimääräinen eläkkeellejäänti-ikä Suomessa on ollut siinä 61 vuoden paikkeilla. Kuinka suuren osan suurista ikäluokista luulet olevan vielä työelämässä?


      • Akateemisuus on tekniikkalaji, niin kuin pujottelu. Luetaan kirja, lainataan siitä muutama ajatus ja lisätään oma näkemys. Siinä kaikki.


      • tulivaanmieleen
        Kysyn_vain kirjoitti:

        Vai että suuret ikäluokat ovat jäämässä pois työelämästä? Nuorimmatkin suurista ikäluokista täyttävät tänä vuonna 65 vuotta ja keskimääräinen eläkkeellejäänti-ikä Suomessa on ollut siinä 61 vuoden paikkeilla. Kuinka suuren osan suurista ikäluokista luulet olevan vielä työelämässä?

        Suuret ikäluokat jäivät pois työelämästä, siitä huolimatta työttömiä on paljon, mitä mättää?
        Taitaa olla niin, ettei nuoremmalla ikälulokalla ole työhaluja


      • miettiläs kirjoitti:

        Akateemisuus on tekniikkalaji, niin kuin pujottelu. Luetaan kirja, lainataan siitä muutama ajatus ja lisätään oma näkemys. Siinä kaikki.

        Kirjasta luetun tiedon ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön on todellista viisautta. Ei pidä väheksyä lukemisen tärkeyttä. Jokainen hakee tarvitsemansa tiedon tai ajanvieton ko. tavalla. Ilman tietoa ei olisi työtä ammatista riippumatta, puhumattakaan koko yhteisön hyvinvointia.


    • MrJuha82outolintu

      Yksi fiksuimpia ketjunavauksia.
      Älykkyys on niin laaja käsite.
      Jokainen osaa jotain.
      Toiset ovat esim tunneälykkäitä.

    • KiitosPaljon

      Kerran, oppituntia pitäessäni, eräs opiskelija tarjosi minulle palan viisautta: "Jos olet kuollut, niin se ei haittaa sinua itseäsi, koska et tiedä sitä. Muita se sen sijaan voi haitata. Ja aivan sama juttu, jos olet tyhmä."

      • Mainio_heitto

        Ei muuten yhtään huonompi veistely, kenestä onkaan lähtöisin.

        Sehän ilmeisesti pitää paikkaansa että mm. vähemmän jostain aiheesta tietävät voivat olla hyvinkin varmoja omasta asiantuntijuudestaan, kun taas enemmän aiheesta tietävä tajuaa paremmin miten rajallinen se oma tieto lopulta onkaan.

        Sama asia jos on tyhmä, on paljon helpompi olla varma asioista jos ei osaa hahmottaa asioita monelta kannalta ja niiden eri puolia.ja yhteyksiä. Asioiden laajempi hahmottaminen ja niistä enemmän tietäminen kun tekee vastauksista epävarmoja tai vähintään siltä kuulostavia kun tietää että mitä minä nyt sanan koskee mahdollisesti vain tiettyä tilannetta, koska muuttujia on niin paljon ja toisessa tilanteessä tämä ei välttämättä pidä paikkaansa eikä halua olla epärehellinen että näin väittäisi.

        Samaan aikaan joku tampio voi paukutella henkseleitä omasta varmuudestaan, koska ei yksinkertaisesti tajua asian kaikkia puolia. Ja monet helposti vietävät ovat mukana täysillä koska pakkohan asian on olla totta jos joku sitä noin varmana puhuu.


    • niijustjuu

      Minkähän vuoksi riehujat eivät opi riehumalla muuta kuin riehumaan vielä enemmän? Mihin tarvitaan riehujia?

      • Vääräkatselutapa

        Riehuminen on merkki siitä, että aktiviteetteja ei ole riittävästi. Riehujat ovat melko usein laiskojen vanhempien, jotka eivät jaksa järjestää lapselle / lapsille riittävästi puuhaa ja tekemistä, perillisiä. Riehumisesta ei voi koskaan syyttää lasta vaan ainoastaan vanhempia, joitten käsityskyky ei riitä ohjaukseen. Miten lapselta silloin voi vaatia muuta?


      • rauhallinenlapsi

        Mistä tuo riehuminen tuli? Ei riehuminen oli vastakohta akateemiselle "älykkyydelle".


    • työelämäntarpet

      Kyse onkin lähinnä siitä, että yhteiskunta tarjoaa ilmaisen opetuksen, mutta mitä kaikkea opetuksen pitää sisältää? Nykyään yhdessä ekaluokassa on keskimäärin kaksi erityisopetusta tarvitsevaa esim. ADHD- tai vaikkapa lukihäiriöoppilas. Jokaisessa luokassa on myös muunlaista tukea tarvitsevia esim. vanhempien päihteiden tai avioeron vuoksi turvattomuutta, masennusta tms kärsiviä lapsia, jotka eivät välttämättä saa mitään tukea.

      Opettaja saa koulutuksen vain opettamiseen. Opettaja ei ole koulutukseltaan esim. psykologi tai päihteisiin erikoistunut sairaanhoitaja. Pelkäksi opettajaksi opiskelu vie jo 5 vuotta. Mitenköhän paljon se veisikään aikaa, jos pitäisi opiskella myös esim. psykologin taidot, koska senkin opiskelu vie aikaa nykyisin noin 5-v.

      Ymmärrän AP:n aloituksen siitä, että vanhempi turhautuu, jos oppilas ei opi tunnilla. Toisaalta ymmärrän hyvin myös opettajaa, joka turhautuu siihen, jos oppilas ei opi. Opettajalla on opetussuunnitelma, jonka mukaan pitää edetä. Ymmärrät varmastikin, että tunneilla ei voida edetä kaikista hitaimman oppilaan mukaan, vaan tunnilla edetään keskiverron mukaan. Jos edettäisi hitaimman mukaan, niin opetussuunnitelman tavoitteita ei täytetä ja vastaavasti suurin osa luokasta alkaisi turhautumaan, koska tunneilla ei tapahdu mitään edistystä. Sen vuoksi välkyille oppilaille pyritään tarjoamaan lisätehtäviä ja hitaammin edistyville tukiopetusta tms.

      Valitettavasti kuntien taloudellinen tilanne on se mitä on. Moni kunta esim. lomauttaa koko henkilökuntaansa (myös opettajia), joka pahentaa tilannetta entisestään. Myöskään tukiopetusta tms. ei voida järjestää siinä laajuudessa kuin mitä olisi tarvetta. Sen vuoksi aika paljon jää vastuuta kotiläksyistä yms. myös vanhemmille.

      Suomessa on aika harvinaista ottaa lapsi kotiopetukseen. Jos osaa itse opettaa lastaan, niin voihan tuollaistakin vaihtoehtoa harkita.

      Ongelma on juuri siinä, että on painetta kasvattaa ryhmäkokoja. Osa oppilaista oppii edelleen hyvin opettajaa kuuntelemalla ja kirjoja lukemalla. Miten yksi opettaja hallitsee luokkaa ja opetustilannetta, jos pitäisi pystyä säilyttämään opiskelurauha ja tarjoamaan jokaiselle oppilaalle räätälöityä opiskelua hänen tarvitsemalla/haluamalla tavalla?

    • Ihanoikeasti

      Älykkyys ei liity opiskeluun lainkaan . Opetellut tiedot ja taidot ovat kovin suppeat ja rajalliset . Älykäs ihminen ratkoo useammanlaisia tietoa ja taitoa vaativat ilman ennakkoon opiskelua.

      • Elämäonkoulu

        Älä höpsi. Kukaan ei ratko yhtään mitään ilman jonkin asteisia eväitä, joilla pystyy ratkomaan. Palikat täytyy olla ennen kuin rakentaminen onnistuu.


      • Älytön

        Älykkyys on, niin monisäikeinen, monihaarainen ,monisävyinen, monirihmainen ja monitahrainen asia.
        Lukutaidoton voi olla kirjailijaa älykkäämpi.
        Simpanssi voi olla ihmistä älykkäämpi.
        Älykkyys voi kääntyä älyttömyydeksi noin vain.
        Mistä päästä älykkyyttä sitten pitäisi mitata,
        Etupäästä, takapäästä, alkupäästä, loppupäästä.
        Älykäs on älyttömien joukossa yksinäinen,
        samoin kuin älytön älykkäiden joukossa,
        mutta vaikea on sanoa kuka kukin on?


    • ällipuuska

      Olen itse dyslektikko, jota en itse tunnistanut kouluaikana. Vasta vanhemmalla iällä ymmärsin muiden älykkyyksien ja etenkin intuition ja tunneälyn merkityksen todellisessa arkielämässä. Nykyisin nautin erityispiirteestäni oppimisen suhteen, koska en ole ulkopuolisen "kirjaviisauden" varassa, vaan oman. Lahjakkuus on yksilöllistä ja minulla on omanlaiseni, jonka olen pystynyt valjastamaan sisäisen elämän rikkaudeksi.

    • Amatööri

      'Älykkyys' on vain kattokäsite hyvin erilaisille merkityksille - kuten usein, monet erimielisyydet johtuvat siitä, että samaa sanaa käytetään usealla eri tavalla.
      Hyvin perinteinen tapa käyttää sanaa 'järki' ei tarkoita palikkatesteillä mitattavaa älykkyyttä, vaan sitä, että ihminen on "järjissään", kuten esimerkiksi harkitsee rauhassa tekojaan suhteessa niiden seurauksiin, kuten siihen, miten toiset käsittävät omat teot, millä on yhteys julkiseen tietoisuuteen, eikä yksilön yksityiseen järjenkäyttöön. Tällaista tekojensa seurauksia ja harkintansa perusteella toimivaa "järkevyyttä" onkin paljon vaikeampaa mitata.
      Sitä, miten järkevyyttä tulkitaan julkisesti, voitaisiin myös tutkia käyttäen lähtökohtana julkista tulkkiutuneisuutta järkevyydestä, so. mitä tällä sanalla tarkoitetaan tutkijoiden sille varaaman käytön ulkopuolella. On selvää, että tutkijoiden käsitys järkevyydestä kattaa vain pienen osan siitä, mitä suuri yleisö pitää järkevänä. Suuren yleisön käsitystä ei pitäisi yrittää väkisin kaventaa vain siksi, että sen tutkiminen vaatii toisenlaisia menetelmiä. Yhdessä mielessä älykäs saattaa olla toisella tavalla järjetön.

      • Puukolli

        = älykkyys vastaan viisaus. Järkevyys/viisaus tulee monesti kokemuksen kautta, ei välttämättä sisäsyntyisenä.

        Ja on huomioitavaa että oli älykäs tahi viisas tai molempia, ihmisellä saattaa olla vielä esim. ideologiasta johtuvia sokeita alueita, mm. omat uskomukset, joihin hän ei keskitä samanlaista itsetutkiskelua tai kriittistä ajattelua kuten ehkä muihin asioihin elämässään.

        Todellinen viisaus punnitaankin siinä pystyykö tarvittaessa kyseenalaistamaan myös omat dogmansa jos näyttää ettei todellisuus ei tue niiden olemassaoloa.


    • kissan.viiksi

      > Älykkyyttä on muutakin kuin akateemista.

      Ihanko totta?

      > Milloin alamme mitata ja arvostaa sitä?

      Miksi sitä tarvitsee mitata? Keneen viittaat meillä? Minä ainakin vältän yksilöiden arvostelua. Luonto päättää yksilöiden arvon.

      > Vain osa lapsista on akateemisesti älykkäitä.

      Joo vai?

      > Lopuilla ei tunnu olevan väliä. He ovat ns. hukkaan heitetyt lapset.

      Lopulta väliä on minun mielestäni vain sillä, onnistuuko yksilö tuottamaan menestyksekkäitä jälkeläisiä, ja se on täysin mahdollista ilman akateemista menestystä.

      • Amatööri

        Mitä tarkoitat sillä, että "luonto päättää yksilöiden arvon"? Tarkoitatko, että esimerkiksi kivillä ja puilla on käsityksiä yksilöiden arvosta?
        Ihmisten luonnollisille ominaisuuksille, so. kuten vilkkuluomirefleksi - paljon muita geneettisesti täysin määräytyneitä toimintojahan ihmisellähän ei ole; niitä harvoja on turhaa alkaa listata - arvo ei näytä olevan vakio.
        On siten kummallista - - väittää, että luonto päättäisi yksilöiden arvon, sillä ihmiset näyttävät päättävän sen, vaikka luonnollinen, so. synnynäinen ominaisuus olisi ja pysyisi samana.


      • Amatööri

        p.s. en viittaa yllä esimerkiksi autonomisen hermoston toimintaan, jossa on tietysti enemmän geneettisesti määräytynyttä, kuten aivastelu, tms.


      • Kivimuuli

        Yllättävän vihamielinen suhtautuminen aloittajan postiin. Kerrot välttäväsi yksilöiden arvostelua, mutta samassa postauksessa sitten heittelet noita sarkasmi tagejasi, joka minulle joka olen ollut sarkasmin liikakäyttäjä vuosia sitten, tuo on minimissäänkin selvä merkki ylimielisyydestä toista kohtaan. Itse onneksi karistin moisen luonnevian aikoinaan tiedostamalla toimintani.

        Itsekin ihmettelen tuota luonnon päättämistä yhtään mistään. "Luonto" kun on täysin ennalta-arvaamaton ja satunnainen elementti, joka ei todellakaan automaattisesti erottele ns. parempia huonommista, vaan kyse on useimmissa tapauksissa sattumasta. Paremmat lähtökohdat voivat tietyissä tilanteissa parantaa selviytymismahdollisuuksia, mutta ne eivät niitä takaa millään tavalla.

        Ja siinä vaiheessa kun aletaan muutenkin puhua asioista "luonnon" mittakaavassa, yksilötaso jää lopulta melko pieneksi ja merkityksettömästi ja populaatiot ovat jo järkevämpi tarkastelukulma.
        Mm. muurahaiset ovat yksi hyvin menestynyt eliöryhmä, mutta mitä merkitystä on yhdellä työläisellä tai edes yhdyskunnalla kokonaisuuden kannalta jos laji muuten menestyy? Ja se menestyy sillä että se höydyntää isoja populaatioita, jolloin laajempikin tuho kohtaa vain tiettyjä yhdyskuntia muiden jatkaessa toimintaansa.

        Myös ihminenkin on lopulta menestynyt vain yhteistyön ja yhteisen avunannon ansiosta ja tähän menestyksen syihin kuuluu myös lajin heikommista yksilöistä huolehtiminen. Heikompien ryhmään kun ovat kuuluneet myös lapset (tulevaisuus) ja vanhukset (kokemus). Mm. joku Stephen Hawkingkin kaltainen saattaa lopulta olla hyvinkin merkittävä tekijä tulevaisuutta vaikka hän yksilönä onkin rampa eikä selvitymiskykyinen tahi "kelvollinen".

        Yksilönä ihminen ei ole erityisen hyvä selviytymisessä. Mitätön suoja ja paranemiskyky sekä fyysisiä vammoja että tauteja vastaan. Olemattomat luontaiset puolustautumisvälineet. Ei erityistä voimaa tai nopeutta. Suunnattoman pitkä raskausvaihe, sekä aika jonka kestää että lapsi pystyy selviytymään itsenäisesti.

        Jo ns. yksinkertaisemmasta eliömaailmasta löytyy esimerkkejä jotka voittavat ihmisen helposti kullakin osa-alueella, jotkut jopa useammalla.

        Jo mitättömältä näyttävä vamma voi ajaa ihmisyksilön tilaan, jossa se ei enää selviä ruuan hankinnasta ja selviytymisestä omin voimin ja jäisi nopeasti itseään tehokkaampien petojen armoille. Ja juuri tässä yhteistyö on taannut ihmisen menestymisen ja leviämisen lajina.

        Sinä voit olla kaikkein älykkäin, voimakkain, viisain ja lisääntymiskykyisin yksilö koko ihmiskunnasta, kehityksen seuraava taso, varsinainen Übermensch ja silti jo mitätön sattuma voi pyyhkäistä sinut ja jälkeläisesi pois.

        Yksilön arvo on lopultakin hyvin rajallinen kun puhutaan ihmisistä ja ihmisten menestymisestä. Kaikki mitä me tähän mennessä olemme saavuttaneet, on yhteistyön ansiota, vaikka joukossa merkittäviä yksilöitä onkin. Mutta kun se merkittävinkään yksilö ei normaalisti selviä edes aikuisikään ilman ympäröivän yhteisön tukea.

        Muun kuvitteleminen on harhaa.


      • Amatööri
        Kivimuuli kirjoitti:

        Yllättävän vihamielinen suhtautuminen aloittajan postiin. Kerrot välttäväsi yksilöiden arvostelua, mutta samassa postauksessa sitten heittelet noita sarkasmi tagejasi, joka minulle joka olen ollut sarkasmin liikakäyttäjä vuosia sitten, tuo on minimissäänkin selvä merkki ylimielisyydestä toista kohtaan. Itse onneksi karistin moisen luonnevian aikoinaan tiedostamalla toimintani.

        Itsekin ihmettelen tuota luonnon päättämistä yhtään mistään. "Luonto" kun on täysin ennalta-arvaamaton ja satunnainen elementti, joka ei todellakaan automaattisesti erottele ns. parempia huonommista, vaan kyse on useimmissa tapauksissa sattumasta. Paremmat lähtökohdat voivat tietyissä tilanteissa parantaa selviytymismahdollisuuksia, mutta ne eivät niitä takaa millään tavalla.

        Ja siinä vaiheessa kun aletaan muutenkin puhua asioista "luonnon" mittakaavassa, yksilötaso jää lopulta melko pieneksi ja merkityksettömästi ja populaatiot ovat jo järkevämpi tarkastelukulma.
        Mm. muurahaiset ovat yksi hyvin menestynyt eliöryhmä, mutta mitä merkitystä on yhdellä työläisellä tai edes yhdyskunnalla kokonaisuuden kannalta jos laji muuten menestyy? Ja se menestyy sillä että se höydyntää isoja populaatioita, jolloin laajempikin tuho kohtaa vain tiettyjä yhdyskuntia muiden jatkaessa toimintaansa.

        Myös ihminenkin on lopulta menestynyt vain yhteistyön ja yhteisen avunannon ansiosta ja tähän menestyksen syihin kuuluu myös lajin heikommista yksilöistä huolehtiminen. Heikompien ryhmään kun ovat kuuluneet myös lapset (tulevaisuus) ja vanhukset (kokemus). Mm. joku Stephen Hawkingkin kaltainen saattaa lopulta olla hyvinkin merkittävä tekijä tulevaisuutta vaikka hän yksilönä onkin rampa eikä selvitymiskykyinen tahi "kelvollinen".

        Yksilönä ihminen ei ole erityisen hyvä selviytymisessä. Mitätön suoja ja paranemiskyky sekä fyysisiä vammoja että tauteja vastaan. Olemattomat luontaiset puolustautumisvälineet. Ei erityistä voimaa tai nopeutta. Suunnattoman pitkä raskausvaihe, sekä aika jonka kestää että lapsi pystyy selviytymään itsenäisesti.

        Jo ns. yksinkertaisemmasta eliömaailmasta löytyy esimerkkejä jotka voittavat ihmisen helposti kullakin osa-alueella, jotkut jopa useammalla.

        Jo mitättömältä näyttävä vamma voi ajaa ihmisyksilön tilaan, jossa se ei enää selviä ruuan hankinnasta ja selviytymisestä omin voimin ja jäisi nopeasti itseään tehokkaampien petojen armoille. Ja juuri tässä yhteistyö on taannut ihmisen menestymisen ja leviämisen lajina.

        Sinä voit olla kaikkein älykkäin, voimakkain, viisain ja lisääntymiskykyisin yksilö koko ihmiskunnasta, kehityksen seuraava taso, varsinainen Übermensch ja silti jo mitätön sattuma voi pyyhkäistä sinut ja jälkeläisesi pois.

        Yksilön arvo on lopultakin hyvin rajallinen kun puhutaan ihmisistä ja ihmisten menestymisestä. Kaikki mitä me tähän mennessä olemme saavuttaneet, on yhteistyön ansiota, vaikka joukossa merkittäviä yksilöitä onkin. Mutta kun se merkittävinkään yksilö ei normaalisti selviä edes aikuisikään ilman ympäröivän yhteisön tukea.

        Muun kuvitteleminen on harhaa.

        Ihmisellä on mielestäni luonnolliset puolustautumisvälineet, sillä "hän syntyy ymmärryksensä aseiden kanssa" - kuten melko luontaisesti vakioisissa ympäristöissä kehittyvällä kyvyllä keksiä ja käyttää työkaluja. Ihmisen "ymmärryksen aseet" eivät ole perimällisesti määräytyneitä, pelkästään aivojen kannaltakin, sillä ihmisen menestys ei perustu - karkeasti sanottuna - ehdottomiin heijasteisiin, vaan niiden puutteeseen yhdistettynä kykyyn oppia, so. aivokuorelta ohjautuneisiin oppimisen vaikutuksiin, eli ehdollistumiin.
        Lienee totta, että ihminen on menestynyt yhteistyön ja yhteisen avunannon ansiosta, mutta en tiedä mitään syytä pitää sitä perimällisesti määräytyneenä, vaan opittuna toimintana, jolla on perustansa ihmisen luonnollisessa perimällisen määräytymisen puutteessa, so. luonnollisessa avuttomuudessa, eli itseriittoisuuden puutteessa.
        Esimerkiksi monet hyönteiset ovat itseriittoisia heijasteidensa takia, eikä niiden tarvitse oppia liittymään yhteen. Muurahaiset ovat mielenkiintoinen tapaus, koska niiden ehdottomat heijasteet ovat yhteisöllisiä. Ihmisen tapauksessa ei ole kuitenkaan kyseessä sellainen, koska hän kykenee oppimaan yhteisöllisyytensä pois - tai ylipäätänsä oppimaan sen -, toisin kuin muurahainen.
        Ihmisen yhteistölliseen menestykseen ei tarvita oletusta siitä, että kyseessä olisi ehdoton heijaste - en tiedä väitätkö edes sellaista, vaan jatkan vain keskustelua -, vaan se saattaisi perustua myös esimerkiksi enemmän tai vähemmän pelkkään yleiseen luonnolliseen avuttomuuteen, sekä luonnolliseen kykyyn kehittää ratkaisuja siihen - joiden seuraukset eivät ole perimällisesti määräytyneitä. Esimerkiksi vanhemmille saattaa olla kokemuksen opettamaa, että on hyödyllistä ehdollistaa lapsensa muodostamaan yhteisöjä, eikä selviytymään yksin, jonka seurauksena jälkeläiset ehdollistetaan yhteisöihin ja ehdollistamaan omatkin lapsensa yhteisöihin, jolloin kyseessä olisi pelkästään oppimisen avulla tapahtuva yhteisöllisyyden synty.


      • Kivimuuli

        Minä en ota kantaa siihen onko yhteisöllisyys/yksilöllisyys opittua, vaan väitettä että luonto jotenkin arvottaisi yksilöitä ja heidän arvoaan (oletettavasti yhteisölle) vain pelkän lisääntymisen perusteella. Ja yksilön arvosta yleisestikin. Osin varmaan puhumme toistemme ohi, mutta tarkoitukseni olikin vastata pohjakommenttiin, ei suoraan sinulle.

        Ihmisellä ei ole luontaisia aseita puolustautua vaikka leijonaa tai muuta vastaavaa petoa vastaan yksilö vastaan yksilö tilanteessa.

        Eikä edes erityisen hyvää selviämisen mahdollisuutta edes alkeellisilla aseilla tai työkaluilla joita pystyy valmistamaan ilman erikoisosaamista ja muiden apua.

        Myös kehon puolustautumiskyky taudinaiheuttajia vastaan on hyvin rajallinen (esim tulehdukset taistelussa syntyneistä vammoista) ja ennen ns. modernin lääketieteen ja ymmärryksen kehittymistä jopa yksinkertaiset haavat saattoivat olla tappavia. Myös lapsikuolleisuus oli runsasta. Pelkästään hygienian vaikutuksen ymmärtäminen hoidossa on melko tuore ilmiö kun katsotaan koko ihmisen kehityskaara.

        Ja tämän takia sanoin että ihminen itsessään ei ole mitenkään erityisen lahjakas verrattuna moniin muihin eläimiin ja että menestyminen lajina vaatii vähintään jonkinasteista yhteistoimintaa.

        Ymmärrän mitä tarkoitat sanomalla "hän syntyy ymmärryksensä aseiden kanssa", mutta käytännön todellisuudessa olisi aika julmaa katsottavaa kun laitat esim. vuoden-parin ikäisen lapsen puolustautumaan yhtä pitkän ajan kehittynyttä nälkäistä petoeläintä vastaan. Ja puhun nyt ns. absoluuttisesta iästä.

        Mainitsemiesi "ymmärryksensä aseiden" haudonta-aika on pitkä ja ne vaativat hoitoa ja vaalimista että niiden terä saadaan käyttökuntoon. Ne eivät tosiaan ole hyödynnettävissä heti syntymästä vaikka ne syntymässä saadaankin. Syntymän ja käyttöönoton välinen aika on melko pitkä verrattuna moniin muihin eläimiin ja se tarkoittaa että ihminen yksilönä aloittaa alakynnestä vaikka potentiaali on todella korkealla.

        Myös yksilön kyky oppia on rajallinen, jos ainoa tietoa tuottava ja keräävä lähde on yksilö itse, ilman yhteisön tuomaa apua.

        Ilman kerättyä tietoa ja muita sinua opastavia yhteisön jäseniä lähes ainoa keino on yritys erehdys. Ja se ei tosiaan ole yksilön kannalta turvallinen menetelmä vihamielisessä ympäristössä. Saati että ihminen on täysin avuton useita kuukausia syntymänsä jälkeen ja vielä senkin vaiheen päätyttyä lähes kykenemätön selviytymään muuten kuin poikkeusolosuhteissa.

        Tällaista tiedetään tapahtuneen, mutta siinä tilassa kasvaneet ihmiset taas eivät välttämättä enää pysty käyttämään näitä ymmärryksen aseitaan sillä potentiaalilla mikä toisissa olosuhteissa olisi mahdollista. Yleensä käyttäytyminen on jokseenkin taantunutta, kun aika jonka turvallisissa olosuhteissa kasvanut ihmistaimi käyttää taitojen kartuttamiseen ja hiomiseen, meneekin selviytymistaisteluun ja ruuan hankintaan.

        Esim. kyky hyödyntää työkaluja tehokkaasti ei ole vaistonvarainen toiminto, kuten esim. kissoilla on kynsien käyttäminen. Suuri osa osaamistamme asioista on opittu meitä ympäröivän yhteisön ja sen (sukupolvien ajan) keräämän tiedon ansiota. Ihminen oppii tiettyjä asioista helpommin tietyssä vaiheessa, mutta siinä vaiheessa hän taas ei fyysisesti ja henkisesti ole täysikasvuinen.

        Ihminen pystyy selviämään yksilönä tiettyyn rajaan, mutta toimittaessa yksilönä suurin osa ajasta ja energiasta menee selviämiseen, jos sinulla ei ole mahdollisuutta turvautua ympäröivän yhteisön sinulle tarjoamaan apuun, suojelun, ruuan, hoidon tms, muodossa. Ja mitä käy vammautuessa tai vakavamman infektion iskiessä? Kuka hankkii ja varmistaa ravinnonsaannin sillä ajalla? Tai jos vamma on hoidettavissa, mutta vaatii erikoisosaamista tai on hankalassa paikassa? Ongelma joka länsimaisen yhteiskunnan syleilyssä voi olla lähinnä ikävä haitta, tarkoittaa toisissa olosuhteissa varmaan kuolemaa.

        Yhteisöllisyydestä on myös huomattavasti helpompaa oppia pois, kun samaan aikaan voi kuitenkin hyödyntää yhteisöllisyyden jo tuottamia hedelmiä.


    • Akat_Aneeminen

      Akateemisuus ei tarkoita minkäänlaista älykkyyttä. Oppiarvoja on ylipäänsä turha yhdistää älykkyyteen, vaikka penkkiä kuluttaneet omanarvon tunteessaan muuta väittäisivätkin. Viisaus ja älykkyys ovat kaksi eri asiaa. Viisaaksi tullaan lukemalla ja älykkääksi synnytään kasvetaan.

      • luvallisesti_tyhmä

        Akateemikkona en yhdistä edes viisautta välttämättä akateemisuuteen, vaan ennemminkin näsäviisauteen. Olin paljon ylimielisempi, ennen kuin aloin opiskella yliopistolla. Olin esimerkiksi ateisti.
        Nykyään ymmärrän olevani tyhmä - olen mieluummin oikeassa tässä asiassa, kuin toisissa - ja liityin kirkkoon. Sitä edelsi älyllinen työskentely ja älyn hylkääminen - ei tietysti kaikissa asioissa, kuten ammatissani, vaan riittää kunhan tunnistaa, missä sitä pitää soveltaa ja missä ei. Tietysti jos en olisi koskaan alkanut opiskella yliopistolla, saattaisi olla, että olisin aivan toisessa tilanteessa nykyään - kuten viisastelemassa kilpaa. Älyn hylkääminen ei tietenkään itsessään johda uskontoon, vaan epätoivoon omista kyvyistä - siinä tilanteessa voi tosin etsiä uskontoa.
        Poikkeuksellisen pahansisuisille ihmisille kirjojen lukeminen saattaa tehdä hyvää, aivan kuten jos jonkun täytyy oppia kantapään kautta, niin on parempi että se käy nopeasti. Mikään ehdoton edellytys se ei viisaudelle ole, eikä siihen välttämättä johda.


    • Julma_muailma

      Akateeminen älykkyys... Joo onhan niitä muitakin älyn lajeja kuin tuommonen tiedon omaksumisen tyyppi. Mutta kyllä minua silti vähän kummastuttaa tämä hyssyttely. Kun eihän ihmiset muutenkaan ole samanlaisia muilta ominaisuuksiiltakaan, joten miksi olisivat jotenkin älyllisestikkään. Osa on nokkelia ja fiksuja, ja osa melkoisia imbesillejä, yleensä kuitenkin joltain siltä väliltä. Eihän kukaan tietenkään olisi mielellään tyhmä, mutta tuskin rujokasvoinen, hermoheikko tai muuten vaan epämieluisa joltain osin.

      Aina löytyy harja, jolla pestä viisampien selkää hengenpitimeksi.

    • VOIPERKELESENTÄÄN

      Kuvaa hyvin asennetta, joka täällä on. Vain paremmat, varakkaammat ja koulutetut (kenellä on varaa) eli eliitti ja parempiosaiset, joka on paikalliset hurrit ja muut konnat.. Onneksi on vielä sielun "akateemisuus" ja sivistys, joka kumpuaa ihmisestä, ja jonka omaamiseen ei tarvita korkeakoulututkintoja. Nämä rikkaiden penskat on tyhmiä kun saappaat, eivätkä reppanat ymmärrä elämästä eikä muista ihmisistä mitään. Onneksi tässä maassa on fiksuja ja sivistyneitä (sielun sivistystä) moninkertaisesti noihin rannikkohurrien ja muihin nousukkaissiin verrattuna, joten ne voi jättää kokonaan huomioimatta. Normaali suomalainen ihminen on fiksu ja sivistynyt (edelleen sielunsivistystä) vaikkei töissä olekaan eikä töitä saa.. Siitä jokainen saa "kiittää" kokoomuspaska-aivoja, jotka ajoivat maan perikatoon neljässä vuodessa.

      • AkateeminenÄiti

        Nimimerkki VOIPERKELESENTÄÄN osoittaa omalla kirjoituksellaan suunnatonta "sielun sivistystä". :-DDD Tyypillistä vakaumuksellisen vasemmistolaisen ajatusmaailmaa: Vihataan niitä, joiden äidinkieli on ruotsi. Vihataan niitä, joilla on oppimiskykyä ja -motivaatiota hankkia vaikka akateeminen tutkinto. Vihataan ja kadehditaan niitä, jotka pärjäävät työelämässä ja saavat ihan oikeaa (mutta liian pientä) palkkaa. Vihataan niitä, joilla on sisua pyörittää yritystä.

        Eikö olisi itsellekin hauskempaa, jos myöntäisi tosiasiat: En koskaan välittänyt opetella niitä asioita, mitä koulussa yritettiin opettaa. Älyni ja oppimiskykyni eivät riittäneet kunnolla edes amiston läpäisemiseen. En halua tehdä työtä, koska ilmankin elää. En viitsi panostaa muuhun kuin kadehtimiseen, en ainakaan itseni kehittämiseen. Ja ennen kaikkea: ITSE OLEN TIENI VALINNUT, EN ENÄÄ SYYTÄ MUITA LUUSERIUDESTANI.


      • EsiintyväTaiteilija
        AkateeminenÄiti kirjoitti:

        Nimimerkki VOIPERKELESENTÄÄN osoittaa omalla kirjoituksellaan suunnatonta "sielun sivistystä". :-DDD Tyypillistä vakaumuksellisen vasemmistolaisen ajatusmaailmaa: Vihataan niitä, joiden äidinkieli on ruotsi. Vihataan niitä, joilla on oppimiskykyä ja -motivaatiota hankkia vaikka akateeminen tutkinto. Vihataan ja kadehditaan niitä, jotka pärjäävät työelämässä ja saavat ihan oikeaa (mutta liian pientä) palkkaa. Vihataan niitä, joilla on sisua pyörittää yritystä.

        Eikö olisi itsellekin hauskempaa, jos myöntäisi tosiasiat: En koskaan välittänyt opetella niitä asioita, mitä koulussa yritettiin opettaa. Älyni ja oppimiskykyni eivät riittäneet kunnolla edes amiston läpäisemiseen. En halua tehdä työtä, koska ilmankin elää. En viitsi panostaa muuhun kuin kadehtimiseen, en ainakaan itseni kehittämiseen. Ja ennen kaikkea: ITSE OLEN TIENI VALINNUT, EN ENÄÄ SYYTÄ MUITA LUUSERIUDESTANI.

        Suunnilleen näin minäkin asian näen. Tuo kiroilunimimerkki kyllä osoitti aika hyvin, millaista on niillä, joista koulumaailmassa käytetään sanontaa "saattaen vaihdettava". Mahtaako hän oikeasti ajatella, että hän todistaa itsellään tai kaltaisillaan olevan jotakin lahjakkuutta, joka ei ole akateemista. Yleensä ihmiset, joilla on kykyjä - olkoot sitten akateemisia tai esim. taiteellista lahjakkuutta ja kädentaitoja - löytävät kyllä paikan yhteiskunnassa. Kyllähän ihminen voi arvostaa itseään paljon paremmin, jos sen perustana ei ole toisten haukkuminen tai kadehtiminen!


      • VOIPERKELESENTÄÄN

        Teille kahdelle tämä voiperkelesentään kertoo sellaisen pikkuseikan, että: Ihminen on rehellinen, kouluja käynyt, mutta mutta ja mutta. Omaa myös sivistystä, myös sielun sellaistaa. Sitä ei kaikki opi vaikka lukisi kuinka korkeakoulututkintoja, ja svenska akadeemeja ja yksi hyvä esimerkki täysistä idiooteista on rannikkohurrit, jotka saa mellastaa täällä miten tykkää ja aina on paikka auki vaikka äö olisi 2. Juontaa juurensa jonnekin 300 vuoden päähän jolloin hurrit "omisti" tämän paskabn. Hyvä esimerkki on tämä (toivottavasti ei ikinä enää pääse ministedriksi) pikkunappula armeijaa käymätön nappula, joka oli kokoomusperseennuolija ja pakostakin tulee mieleen, että millä meriiteillä se edes pääsi puolustusministeriksi. Armeijapelkuri.. Mutta teistä kahdesta #viisaasta sivistyneestä" voisi sanoa, että se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Ruotsinkieltä ei tässä maassa tarvita ja hyvänä esimerkkinä oli se poru mikä tuli, jostain postin mainokuorista, että pitää saada ruotsinkielikin kansiin.. Voi saatana sentään, jätepaperiin.. siinä sitä on hurriloiden sivistystä


      • Tummatulikukka

        "koulutetut (kenellä on varaa) eli eliitti " Tämä oli hyvä! En ole ikinä aikaisemmin osannut lukea itseäni eliittiin, vaikka akateeminen koulutus onkin, ja ihan ok-palkkainen työkin.

        Suomessa on jokaisella varaa kouluttautua, opintolainaan saa valtion takauksen. Hyvin monet elelevät opiskeluajan jokseenkin niukoilla tuloilla, kyllä se on mahdollista, vaikka joskus ottaakin koville. Kaikilla ei kuitenkaan ole eväitä edes lukioon, yliopistosta puhumattakaan. Sille he eivät itse voi mitään. Kaikki eivät myöskään näe tarpeelliseksi kouluttautua tai kehittää itseään. Silloin kyseessä on oma valinta. Kummin päin tahansa, on todella outoa - ja täysin perusteetonta - kadehtia ja vihata niitä, jotka kouluttautuvat! Eivät he ole tehneet sinulle mitään pahaa - pikemminkin paljon hyvää.


    • sivustaseurannut

      Kaikki tuntuvat olevan nykyään tosi huolissaan, jos lapsi ei pärjää koulussa toivotulla tavalla nimenomaan lukuaineissa. Tämä on sääli, koska silloin lapsen muut kyvyt jäävät paitsioon; lapsi voi olla esim. liikunnallisesti lahjakas, kätevä käsistään tms. Ja jos lukuhaluja ei ole, niin lapsi voi opiskella ammattitutkinnon. Musta tuntuu, että tätä painetta lapselle pärjätä aiheuttaa nykyään koko ympäristö; vanhemmat, isovanhemmat, tuttavapiiri... Kaikki toivovat, että oma lapsi olisi kielinero, viulunsoittaja, ja muutenkin mahdollisimman "täydellinen" jo nuorella iällä.

      • Enkunmaikka

        Jos lapsen lukuaineiden arvosanat peruskoulussa eivät ole hyviä tai edes kelvollisia, on syytäkin huolestua edes vähän. Arvosanaan vaikuttavat koetulosten lisäksi monet muut seikat: yrittäminen, huolellisuus, tuntiaktiivisuus jne. Nämä ovat sellaisia seikkoja, joihin oppilas itse ja hänen kotijoukkonsa voivat vaikuttaa - täysin riippumatta siitä, kuinka akateemisesti oppimiskykyinen lapsi on.

        Opetushallituksen määrittelemien arvosteluperusteiden mukaisesti annoin Heidille englannista päättöarvosanaksi kahdeksan, vaikka koetulokset olivat kuutosen luokkaa. Hän ei läpäissyt lukion ensimmäistä kurssia. Tässä on sellainen ristiriita, jolle peruskoulun tai lukion opettaja ei voi mitään, ei myöskään oppilas tai hänen vanhempansa.


    • EineZweisprachige

      "Toinen oppii puhumalla, toinen liikkumalla. Kolmas herra yksin tietää. Harva paikallaan hiljaa istuen. "

      Siinäkö ne vaihtoehdot oli? Olenko todella niin poikkeava, että minun opiskelutapani, lukeminen ja kirjallisten harjoitusten tekeminen, ei edes kuulu näihin? Usein myös istun ihan hiljaa paikallani, kuuntelen luennoitsijaa ja teen muistiinpanoja. Menestyn opinnoissani hyvin tällaisilla metodeilla. Aivan samalla tavalla toimii suurin osa samassa oppilaitoksessa opiskelevista - ja heitä on aika paljon. Suurin osa valmistuu ihan ajallaan ihan kelvollisilla arvosanoilla.

      Minusta on outoa vähätellä akateemista älykkyyttä tai peräti kiistää sen merkitys, ehkä jopa olemassaolo! Eihän se sulje millään tavoin pois sitä, että osalla ihmisistä lahjakkuus on esimerkiksi taiteellista. Monet ovat sekä taiteellisesti että akateemisesti lahjakkaita, monilla on lisäksi vallan hyvä tunneäly. Yhtä kaikki on sekä yhteiskunnan että yksilön kannalta tärkeää kehittää omia kykyjään, ehkä jopa niitä, jotka eivät ole sitä kaikkein vahvinta aluetta. Kenties juuri tätä silmälläpitäen peruskoulussa on valinnaisina tarjolla sekä ns. akateemisia aineita että talenttiaineita.

    • Halla-ahon_äänestäjä

      Terve Hesari, luin roskiksesta löytämääni lehteä 13.4. - en tilaa. Siinä on sivulla B13 Pertti Ylermi Kreivi Lindgrenin kuolinkertomus ja nimittelette häntä törkeästi 1950-luvun huijariksi ("toimittaja" Petri Immonen) vaikka Lindgren on todella luova.

      Edellisellä sivulla B12 samalla aukeamalla on hymistelevä kirjoitus ("toimittaja" Veli-Pekka Leppänen) 70-vuotiaasta Kari Uusikylästä, joka on muka luovuuden tutkimuksen professori, mutta ette kutsu häntä huijariksi.

      Luovuutta ei tietenkään heikostimääriteltynä voi tutkia eikä yliopistosta työpaikan saanut tavis ole mikään tutkija, vaikka itse itseäänkin sellaiseksi kutsuu. Missä on Uusikylän vertaisarvioidut julkaisut kansainvälisissä lehdissä?

      Uusikylä on enemmänkin opetusälykkyyden vastainen marxilais-leniniläis-tasapäistäjä-tyyppinen steinerhömppää suosiva, jonka nälvintäkohteina on Nokian lisäksi matemaattisluonnontieteellisesti älykkäät kuten Päivölä-opistolaiset, jossa matematiikkalinjalla yhdistyvät työharjoittelu Nokian tutkimuskeskuksessa sekä lukio-opinnot Valkeakosken lukiossa, laajat matematiikan opinnot, runsaasti tietotekniikkaa, fysiikkaa ja kemiaa sekä mahdollisuus yliopistokurssien suorittamiseen jo koulussa http://www.paivola.fi/

    • herraPutin

      Eräs henkilö joka on ammattikoulun käynyt lukenut elämänsä aikana varmaan tuhansia kirjoja, käynyt monissa esittelyissä sekä osallistunut seminaareissa. Tälle henkilölle ei ole edes 30 vuotta kun hän on jo paljon viisaampi ja kokeneempi kun ne saman ikäiset tyypit jotka sinne Yliopistoon pyrkivät ja lukee 3v aikana samaa kirjaa eikä muusta maailmasta ole tietoakaan.

      • KenelleKellotSoivat

        herraPutinille: Yritit epäilemättä sanoa jotakin, mutta tekstissäsi ei ole mitään tolkkua. Ehkä äidinkielesi ei ole suomi? Ehkä ajatuksesi ei kulje lainkaan selkeästi? Ehkä olit kunnon kännissä?


    • siisälykäs

      Joku osaa viisaasti siivota liat pois, toinen hinkkailee sieltä täältä. Älykäs siivoja siis.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1303
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      949
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      929
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      904
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      820
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      811
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      799
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      788
    Aihe