Pysäytä porvarillinen ryöstö

On suorastaan kummallista, miksi porvarit asettavat työn pääasiakseen tulevissa vaaleissa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ei ainakaan talouden kasvuun saattamisessa. Siksi ainoaksi selitykseksi jää se, että porvarit yrittävät käyttää kansakunnan hädänalaista tilaa hyväkseen työläisen aseman heikentämiseksi. Kaiken taustalla ammottaa siis työantajajärjestöjen punainen kita. Se taas, että myös virkamiehet ovat lähteneet mukaan tähän porvarisleikkiin, on kerrassaan järkyttävää.

Paitsi työn teettäminen, niin myös sosiaaliset tulonsiirrot ovat vaarassa. Jo aiemmin kuului suden ulvontaa, kun sosiaalisista tulonsiirroista yritettiin tehdä vastikkeellisia, mikä tosiasiassa tarkoittaisi ilmaistyömarkkinoiden synnyttämistä. Tällä kertaa nävertämisen kohteena on lähinnä ansiosidonnainen työttömyysturva, jota sitten terästettäisiin niin kutsutun koeajan pidentämisellä.

Jos porvarin päässä olisi muutakin kuin kassakoneen kilinää, niin huomio kääntyisi yhteiskuntamme varsinaiseen ongelmaan, joka ei suinkaan ole työ, vaan sen puute. Yhteiskuntamme ongelma ei ole julkinen sektori, vaan yksityinen, joka ei toimi. Siksi rakennemuutokset ja aktivointitoimenpiteet pitäisi kohdistaa yrityksiin, niiden johtoon ja laiskanpulskeisiin omistajiin, jotta yhteiskunta saataisiin toimimaan edes siedettävästi.

Tässä suhteessa voisimme ottaa oppia vaikka Venäjästä. Siellähän maasta luikkineita miljardöörejä käsketään tuomaan rahansa takaisin valtakuntaa hyödyttämään. Näin pitäisi tehdä meilläkin. Presidentti voisi vaikka kirkonmenojen jälkeen sunnuntaina televisiossa lukea yritysjohdolle sellaiset madonluvut, että kauppa suorastaan ampaisisi nousuun ja velkakäyrät ja työttömyys katoaisivat sen sileän tien. Luulisi presidentillä, valtakunnan ykkösmiehellä, olevan sen verran auktoriteettia, että yritysjohdossa alkaisivat lahkeet paukkua.

Toki yhteiskuntaa voisi myös järkiperäistääkin. Esimerkiksi peruskoulusta on varaa lyhentää muutama vuosi, kun nyt saimme esikoulun, jossa voimme varmistaa, että lapset oppivat lukemaan ja laskemaan. Sen sijaan kymmenen vuotta peruskoulua on aivan liikaa. Eihän tuommoisessa ajassa voi muuta kuin menettää järkensä tai ainakin todellisuuden tajunsa. Vapautuvia resursseja voitaisiin kohdistaa vaikka ammatilliseen koulutukseen ja tieteellisen ajattelun kehittämiseen. Nimenomaan ajattelun kehittäminen olisi tärkeää, koska taso on laskenut kauhistuttavasti.

Myös armeijaa voitaisiin keventää tuomalla sotilaskoulutus osaksi peruskoulua sekä omaksi oppiaineekseen että myös osaksi liikuntakasvatusta. Oleellista olisi opettaa kaikki nykyaikaisen sodankäynnin muodot, luonnossa selviytyminen ja erityyppisten aseiden hallinta. Myös tietotekniikan opetus voisi olla osa tätä taistelijan perusvarustusta. Siksi myös tietotekniikan perusteet tulisi hallita myös sotateknologian osalta. Nykyinen höpinä ohjelmoinnista ja sen ihmeitä tekevästä vaikutuksesta on lähinnä toiveajattelua. Pitäisi keskittyä sen ongelman ratkaisemiseen mihin tietotekniikkaa ja ohjelmointia ylipäätään tarvitaan. Työtön koodari on työtön koodari, jos sitä koodia ei mihinkään tarvita.

Verotuksessa yksi harkinnanarvoinen uudistus olisi muuttaa verotus koskemaan vain realisoituneita tuloja. Taivasosuuksien tai muiden laskennallisten arvojen verottaminen on ryöstöä. Työajan lyhentäminen poistaisi työttömyyden ja työajan lyhentyminen mahdollistuisi, kun ottaisimme käyttöön tuottavamman teknologian.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eva ehdottaa, että puolet yliopistojen yksiköistä pitäisi vähentää. Toisin sanoen yliopistojen opetus- ja tutkimusyksikköjen määrä pitäisi puolittaa nykyisestä. Lisäksi tämä porvarisjärjestö ehdottaa, että kandidaatin ja maisterin tutkinnot olisi erotettava toisistaan ja automaattinen oikeus maisteriopintoihin pitäisi kyseenalaistaa. Oikein analyysiksi mainitun jutun ovat raapineet kasaan Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan dekaani Arto Mustajoki ja Aalto –yliopiston rehtori Tuula Teeri.

      Ehdotus on vuosisadan tyhmin. Jos jotakin pitää lakkauttaa, niin Helsingin yliopisto. Se pitäisi vähintäänkin hajasijoittaa maakuntaan virkistämään alueiden innovaatiotoimintaa ja mahdollistamaan alueiden omiin vahvuuksiin perustuva kehitys.

      Alempien tutkintojen sisältöjä ja nimikkeitä on peukaloitu jo siinä määrin, ettei niiden merkitystä ymmärrä tyhmimmät itsekään. Tasapuolisen kohtelun vuoksi myös tohtorien tutkinnot pitäisi jakaa useampaan osaan sen mukaan miten tyhmästä tohtorista on kysymys.

      Eva on 1974 perustettu järjestö, jonka ”toiminta –ajatus” on toimia suomalaisen elinkeinoelämän edustajana ja talouspoliittisena ajatushautomona (Wikipedia). Kysymyksessä on siis täysin tarpeeton, turha, järjestö, joka voisi oikeastaan lakkauttaa itse itsensä eikä toimia suuren rahan kätyrinä ja demokratian uhkana näinä muutenkin vaikeina aikoina.

    • Hiohihihihihiihi

      Eiköhän tämän takan a ollut juuri sosialistit.D Sosialisti ministeri.

      "...Jo aiemmin kuului suden ulvontaa, kun sosiaalisista tulonsiirroista yritettiin tehdä vastikkeellisia, mikä tosiasiassa tarkoittaisi ilmaistyömarkkinoiden synnyttämistä..."

      • Kyllä muistini mukaan huuto kuului lakeuksilta. Siellähän ei ole kommunisteja nähtykään.


    • NäinoN-

      Järkevin koultusuudostrus olisi muuttaa ammatillinen koulutus takaisin kaksivuotiseksi.

      Nyt varsinkin ensimmäisenä vuotena koulupäiviä saattaa kaksi vajaata päivää. On liian paljon aikaa köäyettävissä. Opiskelupaikkaunnilla asuvat ammattikoululaiset joutuvat olemaan jopa neljä päivää viikossa asunnollaan...tekemättä mitään... Ei ole koulua eik'ä pysty kesken viikon käymään kotonakaan kun koulua on maanataina ja tortaina. Joskus kahden tunnin pätkä perjantainakin

      Kolme vuotta tuollaista opetusta on turhaa.

      • Sinällään pitkä koulutus ei mielestäni ole haitaksi, mutta se, ettei ole mitään tekemistä, on hukkaan heitettyä aikaa, pois jostakin tärkeämmästä. Erityisesti allekirjoittanutta kummastuttaa peruskoulun pitkä aika, eikö peruskoulun tehtäviä voi siirtää ammatilliseen koulutukseen tai korkeakouluopetukseen? Ammatillisessa koulutuksessa pitäisi mielestäni olla myös jako teoreettiseen ja käytännölliseen osaan. Opetus kaiken kaikkiaan on oman kokemukseni mukaan huonoa kautta koko koululaitoksen. Ammatillisessa koulutuksessa jopa käytetty kieli ja termistö on eksaktiin opetukseen tottuneelle suorastaan käsittämätöntä.


      • Olen täällä silloin tällöin ihmetellyt samaa eli miksi ammattikoulujen ja opistojen opintoja ryhdyttiin pitkittämään väkisin, ilman tarkoitusta 1980-luvulla, vaikka samaan aikaan osattiin ennustaa perinteisiä ammatteja kohtaava rakennemuutos.

        Koko ammattiopintoajattelu pitäisi laittaa uusiksi ja rakentaa tiedolle, että vanhoja ammatteja kuolee ja uusia syntyy kiihtyvällä vauhdilla. Niissäkin ammateissa, jotka säilyvät, tarvitaan uusia tietoja, taitoja ja käytännön sovellutuksia. Koulutus pitäisi rakentaa elinikäisen koulutuksen pohjalle työnantajien ja kouluttajien yhteistyönä. Mitä nopeammin rakennemuutoksiin ja uusiin tarpeisiin kyetään reagoimaan, sitä paremmin vältytään talouden notkahduksilta, vientivajeilta ja suurtyöttömyydeltä.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Olen täällä silloin tällöin ihmetellyt samaa eli miksi ammattikoulujen ja opistojen opintoja ryhdyttiin pitkittämään väkisin, ilman tarkoitusta 1980-luvulla, vaikka samaan aikaan osattiin ennustaa perinteisiä ammatteja kohtaava rakennemuutos.

        Koko ammattiopintoajattelu pitäisi laittaa uusiksi ja rakentaa tiedolle, että vanhoja ammatteja kuolee ja uusia syntyy kiihtyvällä vauhdilla. Niissäkin ammateissa, jotka säilyvät, tarvitaan uusia tietoja, taitoja ja käytännön sovellutuksia. Koulutus pitäisi rakentaa elinikäisen koulutuksen pohjalle työnantajien ja kouluttajien yhteistyönä. Mitä nopeammin rakennemuutoksiin ja uusiin tarpeisiin kyetään reagoimaan, sitä paremmin vältytään talouden notkahduksilta, vientivajeilta ja suurtyöttömyydeltä.

        Olet koulutusongelman ytimessä. Koulutus on paitsi huonoa, niin myös äärimmäisen byrokraattista ja kaavamaista. Elinikäisen koulutuksen ideasta ei tänä päivänä ole juuri merkkejä näkyvissä. Erityisesti työelämän ulkopuolella olevien osaamisen pitämisessä ajan tasalla ei ole huolehdittu. Meillä kohta koko työvoima on unohdettu työelämän ulkopuolelle ja kapitalisti hihkuu vain ulkomaisen työvoiman tuontia, kun nopeammin tuloksiin päästäisiin aivan omastakin takaa.

        Tarpeettoman koulutuksen koulutusaikaa voitaisiin lyhentää ja vastaavasti tulevaisuuden kannalta tarpeellisen koulutuksen koulutusaikoja pidentää. Tulevaisuuteen tähtäävän koulutuksen pitäisi olla pänttäämisen sijasta koulutusta luovuuteen, kekseliäisyyteen ja valmennusta teoreettiseen ajatteluun. Välittömän arkihavainnon ylittävään ajatteluun.

        Monesti järkevän toiminnan este on toimintojen lokeroituminen omaksi pieneksi kuplakseen. Siksi tarvittaisiin näiden kuplien rajat ylittävää toimintaa, jotta järkevä toiminta mahdollistuisi. Miksei peruskoululainen voisi hankkia tietoa ja osaamista samaan aikaan peruskoulusta, ammattikoulusta ja yliopistosta? Halutessaan. Eivätkö tutkintojen suorittamiseksi riitä, kun selviytyy loppukokeesta? Miksi pitää ylipäätään osallistua johonkin kuplatoimintaan, jos yksilö ei katso sitä tarvitsevansa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7745
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      106
      1004
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe