Jeesus pesee opetuslastensa jalat ja kehoittaa:

Sirkka-Iita

14. "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

15. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

16. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

17. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette. "

Joh. 13. 14-17

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskotko-Jeesusta

      Jeesus asetti ehtoollisen kaikkine sääntöineen, jalkojen pesu oli myöskin tärkeä, sillä Jeesus sanoi:

      "Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
      Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Jos te tämän tiedätte, niin "OLETTE AUTUAAT; JOS TE SEN TEETTE"

      • Exadventistiparka

        Mielestäni suurin ongelma tässä "esikuvassa" on se, jos sitä noudattamalla katsoo sitten tehneen koko homman loppuun, eli ei tarvitse olla kanssaveljien tai -siskojen palvelija kuin sen 5 minuuttia kuukaudesta.

        Minun oma mielipiteeni on se, että Jeesus halusi asettaa esikuvan siitä, että me, vaikka näemmekin seurakunnassa juopon tai muuten mielestämme meitä huonomman, emme asetu toisten yläpuolelle asemamme vuoksi, tai varsinkaan siksi, että koemme olevamme jotenkin "bättre folk".

        Esimerkkinä käyttäisin kauan sitten tapahtunutta, kun adventtikirkoissa ole "vuosi 2000"-seminaari, ja herra Dwightia piti seurakuntalaisten saada väkeä kuulemaan. Toin autosani sinne muutamia yhteiskunnan hylkimiä, (no joo, kieltämättä likaisissa vaatteissa ja ehkä hieman haisivatkin).

        Mikä hieman yllätti minut oli se, että melkein heti kun olimme salin puolelle istahtaneet ryhmänä, seurakunnan vanhimmat pyysivät minua ystävällisesti siirtämään "nuo tuomasi" eteisen puolelle.

        Siinä sitä minusta oli jalkojenpesuesimerkkiä kerrakseen.


      • advari

        Hyvä kommenti, sanon vain Herra armahda meitä!
        Siunausta sinulle veli!


      • Totuus-kehiin
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Mielestäni suurin ongelma tässä "esikuvassa" on se, jos sitä noudattamalla katsoo sitten tehneen koko homman loppuun, eli ei tarvitse olla kanssaveljien tai -siskojen palvelija kuin sen 5 minuuttia kuukaudesta.

        Minun oma mielipiteeni on se, että Jeesus halusi asettaa esikuvan siitä, että me, vaikka näemmekin seurakunnassa juopon tai muuten mielestämme meitä huonomman, emme asetu toisten yläpuolelle asemamme vuoksi, tai varsinkaan siksi, että koemme olevamme jotenkin "bättre folk".

        Esimerkkinä käyttäisin kauan sitten tapahtunutta, kun adventtikirkoissa ole "vuosi 2000"-seminaari, ja herra Dwightia piti seurakuntalaisten saada väkeä kuulemaan. Toin autosani sinne muutamia yhteiskunnan hylkimiä, (no joo, kieltämättä likaisissa vaatteissa ja ehkä hieman haisivatkin).

        Mikä hieman yllätti minut oli se, että melkein heti kun olimme salin puolelle istahtaneet ryhmänä, seurakunnan vanhimmat pyysivät minua ystävällisesti siirtämään "nuo tuomasi" eteisen puolelle.

        Siinä sitä minusta oli jalkojenpesuesimerkkiä kerrakseen.

        Nimeä se adventtiseurakunta mikä oli kyseessä?
        Henkilö, joka näin käyttäytyi?

        Muutoin on melko todennäköistä, että juttu on vain sinun oman pääsi tuotetetta ja normaalia antiadventismia!


      • jatketaanHieman
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Mielestäni suurin ongelma tässä "esikuvassa" on se, jos sitä noudattamalla katsoo sitten tehneen koko homman loppuun, eli ei tarvitse olla kanssaveljien tai -siskojen palvelija kuin sen 5 minuuttia kuukaudesta.

        Minun oma mielipiteeni on se, että Jeesus halusi asettaa esikuvan siitä, että me, vaikka näemmekin seurakunnassa juopon tai muuten mielestämme meitä huonomman, emme asetu toisten yläpuolelle asemamme vuoksi, tai varsinkaan siksi, että koemme olevamme jotenkin "bättre folk".

        Esimerkkinä käyttäisin kauan sitten tapahtunutta, kun adventtikirkoissa ole "vuosi 2000"-seminaari, ja herra Dwightia piti seurakuntalaisten saada väkeä kuulemaan. Toin autosani sinne muutamia yhteiskunnan hylkimiä, (no joo, kieltämättä likaisissa vaatteissa ja ehkä hieman haisivatkin).

        Mikä hieman yllätti minut oli se, että melkein heti kun olimme salin puolelle istahtaneet ryhmänä, seurakunnan vanhimmat pyysivät minua ystävällisesti siirtämään "nuo tuomasi" eteisen puolelle.

        Siinä sitä minusta oli jalkojenpesuesimerkkiä kerrakseen.

        No, mitä sitten teit "tuoksuville" ystävillesi?
        Hengen silmilläni näen hieman tilaisuuden sisälle.


      • Itse-kokeneena
        Totuus-kehiin kirjoitti:

        Nimeä se adventtiseurakunta mikä oli kyseessä?
        Henkilö, joka näin käyttäytyi?

        Muutoin on melko todennäköistä, että juttu on vain sinun oman pääsi tuotetetta ja normaalia antiadventismia!

        Itse olen ollut myös todistamassa erästä tammikuista tapahtumaa, jossa rauhassa ja hiljaa kirkkosalin puolella istuneet laitapuolen kulkijat poistettiin siksi, että tuoksahtivat hivenen "urealle" ja joku vain salissa oli sitä mieltä, että kyseisen pariskunnan tulisi poistua kirkosta. Jälkeen päin henkilö, joka oli pyytänyt kyseistä pariskuntaa poistumaan puollusti tekoaan sanomalla, että nämä "pultsarit" olivat vain tulleet lämmittelemään sisälle, koska ulkona oli kova pakkanen.
        Aika merkillistä, että adventistivanhin näki näiden laitapuolen kulkijoiden sydämeen ja pystyi sanomaan, että he olivat vain lämmittelemässä varpaitaan kirkossa?
        Vaikka olisivatkin tulleet lämmittelemään itseään, niin sitä suuremalla syyllä heidän olisi pitänyt saada jäädä.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Mielestäni suurin ongelma tässä "esikuvassa" on se, jos sitä noudattamalla katsoo sitten tehneen koko homman loppuun, eli ei tarvitse olla kanssaveljien tai -siskojen palvelija kuin sen 5 minuuttia kuukaudesta.

        Minun oma mielipiteeni on se, että Jeesus halusi asettaa esikuvan siitä, että me, vaikka näemmekin seurakunnassa juopon tai muuten mielestämme meitä huonomman, emme asetu toisten yläpuolelle asemamme vuoksi, tai varsinkaan siksi, että koemme olevamme jotenkin "bättre folk".

        Esimerkkinä käyttäisin kauan sitten tapahtunutta, kun adventtikirkoissa ole "vuosi 2000"-seminaari, ja herra Dwightia piti seurakuntalaisten saada väkeä kuulemaan. Toin autosani sinne muutamia yhteiskunnan hylkimiä, (no joo, kieltämättä likaisissa vaatteissa ja ehkä hieman haisivatkin).

        Mikä hieman yllätti minut oli se, että melkein heti kun olimme salin puolelle istahtaneet ryhmänä, seurakunnan vanhimmat pyysivät minua ystävällisesti siirtämään "nuo tuomasi" eteisen puolelle.

        Siinä sitä minusta oli jalkojenpesuesimerkkiä kerrakseen.

        Noita harmittavia välikohtauksia aina sattuu.... 90-luvun lopulla oli ehtoollinen ja olimme juuri tulossa jalkojenpesulta, kun kirkkoon tulee mies, joka on vähän tuiskeessa. Silloin oli EU-ruuanjako viikolla ja hän olisi halunut nyt EU-ruokakassin, kun näki, että kirkossa on ihmisiä. Pastori sanoi, että ei nyt ja eräs sisar tarttui häntä kädestä ja talutti kirkosta ulos. Kun sisar tuli kirkkoon takaisin, minä livahdin ulos ja sanoin tälle miehelle, että meillä on ehtoollinen menossa, haluaisitko tulla. Ei halunnut, mutta hänellä kihosi kyyneleet silmiin, kun hänet huomioitiin. Eikä hän jäänyt odottelemaan tilaisuuden loppumista, että olisi tehty ruokakassi hänelle. Matteuksen luvussa 25 meille kerrotaan, että "minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle". Tuo sisar, joka talutti tämän miehen ulos, katui tekoaan ja harmitteli, että teki niin ja kerroin hänelle sitten, että kävin tämän miehen luona ulkona selvittämässä asiaa.


      • Exadventistiparka
        Stork7 kirjoitti:

        Noita harmittavia välikohtauksia aina sattuu.... 90-luvun lopulla oli ehtoollinen ja olimme juuri tulossa jalkojenpesulta, kun kirkkoon tulee mies, joka on vähän tuiskeessa. Silloin oli EU-ruuanjako viikolla ja hän olisi halunut nyt EU-ruokakassin, kun näki, että kirkossa on ihmisiä. Pastori sanoi, että ei nyt ja eräs sisar tarttui häntä kädestä ja talutti kirkosta ulos. Kun sisar tuli kirkkoon takaisin, minä livahdin ulos ja sanoin tälle miehelle, että meillä on ehtoollinen menossa, haluaisitko tulla. Ei halunnut, mutta hänellä kihosi kyyneleet silmiin, kun hänet huomioitiin. Eikä hän jäänyt odottelemaan tilaisuuden loppumista, että olisi tehty ruokakassi hänelle. Matteuksen luvussa 25 meille kerrotaan, että "minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle". Tuo sisar, joka talutti tämän miehen ulos, katui tekoaan ja harmitteli, että teki niin ja kerroin hänelle sitten, että kävin tämän miehen luona ulkona selvittämässä asiaa.

        Kertomasi esimerkki on aika hyvin linjassa sen kanssa, mitä kirjoitin.

        Eli jos ymmärsin oikein, tässä ihan konkreettisesti jalkojenpesun "rituaali" tuli täytettyä, joten toisten palveleminen on nyt suoritettu - joten ehtoollisen voi aloittaa, ja hylätä vähäosaiset.

        Todella harmillinen tapaus.

        Matt 5:
        "46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?"

        Olisikohan adventtikrikon sisällä aika vakavasti keskustella siitä, mitä jalkojenpesu kuvaa ?

        Sanoisin, että jalkojenpesu pitäisi jättää kokonaan pois, jollei se muuta sydämen asennetta --- ja varsinkin, koska se on tekopyhyyden lähde.

        Jeesushan moitti fariseuksia ja kirjanoppineita juuri heidän sydämensä kovuudesta. Sydämen kovuus nousee omista teoista ja rituaalien noudattamisesta, koska niillä peitetään omantunnon kolkutus.

        Siksi juuri olenkin näitä sapattivelvoitteita, jalkojenpesurituaaleja yms. vastaan - niitä perustellaan Raamatunjakeilla vaikka ne eivät kristityille velvoitteita olekaan, mutta eikö se Raamatunjakeilla perustelu ole juuri fariseusten ja kirjanoppineiden tyyli ?

        Jeesus antoi meille tasan yhden asian noudatettavaksi: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Jos sen toteutamme, teemme Isämme tahdon 100-prosenttisesti.


      • pata-katiilaa-jned-
        jatketaanHieman kirjoitti:

        No, mitä sitten teit "tuoksuville" ystävillesi?
        Hengen silmilläni näen hieman tilaisuuden sisälle.

        Juu, veit tietenkin ne ystäväsi kotiisi, tarjosit kylvyn, puhtaat vaatteet ja hyvän päivällisen? Niinkö sinä hoidit kristityn velvollisuutesi?.

        Olisit tehnyt sen jo ennen kun veit heidät hävästäviksi.


    • Tässä olemme kyllä eri linjalla - Jeesus pesi opetuslastensa jalat KOSKA NE OLIVAT VÄSYNEET JA PÖLYSTÄ LIKAANTUNEET .. ei hän olisi niitä muuten pessyt ..vai luuletko että olisi ?? :)) .. minä en ainakaan usko että olisi .. Jeesus teki hyvän työn jolla hän osoitti että kukaan ei ole niin "hyvä" - niin ylhäinen .. ettei voisi palvella ja tehdä hyvää myös niille jotka ovat riippuvaisia hänestä .. ja samasta syystä kuin Jeesus sanoi Luuk. 3:11 "... Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".

      Samalla tavalla on tämä ymmärrettävä .. ei ole kyse vain ihokkaasta ja ruuasta vaan " Auta lähimmäistäsi, aina kun voit kun hän apuasi tarvitsee". Kukaan ei saa iankaikkista elämää pesemällä toisten puhtaita jalkoja .. se on ihan hassua edes ajatella mitään sellaista ..

      Tämä Adventtikirkossa tapana oleva jalkojen pesu on minun mielestäni eräänlainen "riitti" ja Jeesus oli riittejä vastaan - juutalaiset olivat esimerkiksi tehneet Jumalan sanasta itselleen jonkinlaisen ihmisten "sääntö kokoelman" koska he lukivat kirjoituksista vain kirjaimen ja toimivat sen mukaan ilman ajatusta. Siitä on hyvä esimerkki Matteus 12 : - kun opetuslapset poimivat tähkäpäitä sapattina ja fariseukset valittivat siitä..

      alex

      • Hei Alex! Luetko vielä tuon opinkohdan, joka käsittelee ehtoollista. Siinä on laajemmin selitetty asiasta. Toki jokaisella saa olla tulkintansa ja mielipiteensä myös koskien ehtoollista. Leipä ja viinihän ne ovat kuitenkin pääasia ehtoollisella.

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-ehtoollinen


      • Stork7 kirjoitti:

        Hei Alex! Luetko vielä tuon opinkohdan, joka käsittelee ehtoollista. Siinä on laajemmin selitetty asiasta. Toki jokaisella saa olla tulkintansa ja mielipiteensä myös koskien ehtoollista. Leipä ja viinihän ne ovat kuitenkin pääasia ehtoollisella.

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-ehtoollinen

        Luettu ja aina siihen asti,,, kunnes siinä sanottiin "jalkojen pesun pyhä toimitus"... oli lukemani suurin piirtein se sama minkä minäkin tuossa aikaisemmin kirjoitin - vaikka ehkä hieman eri sanoilla ..
        Nyt en kuitenkaan voi olla samaa mieltä siinä, että Jeesus tarkoitti sillä että meidän tulisi pestä toistemme puhtaita jalkoja.. Sillä jos me alkaisimme ikäänkuin vain "kopioimaan" sitä mikä on todellista - siis sitä josta tuossa linkissäkin oli ensin kirjoitettu .. (siis syytä miksi Jeesus pesi opetuslastensa jalat) .. koska ne tarvitsivat pesua .. ?? En vieläkään usko että Jeesus olisi pessyt kenenkään puhtaita jalkoja ..

        Tässä tilanteessa voisi ottaa vaikka Jeesuksen opetuksen laupiaasta samarialaisesta tähän rinnalle: Samarialainen oli ikäänkuin juutalaisia rabbiineja alempi .. ja Jeesus oli opetuslapsiaan ylempi .. mutta kumpikin toimi lähimmäisensä hyväksi kun sitä tarvittiin .. Rabbiinit taas varmasti puhuivat sapattisin synagogissaan "hyvää sanomaa" .. Jeesus sen sijaan eli hyvää sanomaa ..

        alex


      • Lisään tähän pikku kommentin joka tuli mieleeni .. Minä nimittäin näen asian siten että jos me teemme riittejä itsemme ja sen pelkistetyn olennaisen välille .. silloin on riski suuri että se todellinen muuttuu ...
        Kun ihminen menee Herran ehtoolliselle sellaisena kuin hän on - oikeassa käsityksessä omasta itsestään Jumalan edessä (siis omassa elämän tilanteessaan) on se todellisuutta - jos aletaan liittämään jonkinlaisia riittejä siihen .. joiden tarkoitus on jokaisen ensin ikäänkuin opeteltava ... silloin on paljon mahdollista että se todellisuus joka ihmisessä ehkä on muuttuukin jonkinlaiseksi nöyryydenhakemiseksi ..

        ihminen on sitä mitä ihminen on ja yhtä hyvä niin .. liika yrittäminen vie usein vain hakoteille ..

        alex


    • Jehovannimeen
    • wisper6

      Minä uskon että jalkojen pesussa on muutakin kuin vain pesu, siinä on nöyryys kysymys me ajattelemme kuka nyt toisen jalkoja alkaisi pestä, mutta koska meidän Herramme on antanut siihen esimerkin niin kyllä meidänkin pitäisi nöyrtyä senverran, muutoin meillä ei ole osaa hänen kanssaan.

      • Ei_Jalanpesua_Tarvita

        " Minä uskon että jalkojen pesussa on muutakin kuin vain pesu, siinä on nöyryys kysymys me ajattelemme kuka nyt toisen jalkoja alkaisi pestä, mutta koska meidän Herramme on antanut siihen esimerkin niin kyllä meidänkin pitäisi nöyrtyä senverran, muutoin meillä ei ole osaa hänen kanssaan. "

        - nöyryys ei riiipu siitä, peseekö toisten jalat, vai ei.

        Jos sanot, ettei meillä ole osaa Hänen kanssaan, ellemme pese toistemme jalkoja, olet kyllä hakoteillä.


      • wisper6

        Kyllä siinä on nöyryyskin jalkojen pesussa, kuulin erään kerran kuinka eräs tuomarin rouva oli tullut uskoon ja sitten oli ehtoollinen ja rouva huomasi että pitäisi pestä jonkun jalat, hän ryhdisti itsensä hän lähti pois, mennessään hän sanoi että minäkö tuomarin rouva alkaisin pesemään jonkun jalat.


      • Otanpa tähän rinnalle esimerkin vaikka sairaan hoidosta, kun sairaanhoitaja vaihtaa vaipat vanhukselle joka on kykenemätön tekemään tarpeitaan normaalisti .. se on huolenpitoa .. ja sitä lähimmäisen rakkautta josta Jeesus puhui .. tehdä hyvää ilman titteleitä :)
        .. Mutta minua ei mitenkään häiritse jos ihmiset haluavat liittää jalkojen pesun Herran ehtoolliseen - se on heidän päätöksensä - itselleni se ei ole johdonmukaista ... Voisin ajatella esimerkiksi että jonkun halukkaan vanhuksen kotoa hakeminen Herran ehtoolliselle olisi paremminkin Jeesuksen esimerkin seuraamista.

        alex


    • Aloit-taja

      Ehtoollisenvietto on kokonaisuudessaan rituaalinen toimitus. Jos Jeesus on omalla esimerkillään näyttänyt sen, että siihen kuuluu myöskin nöyrtyminen jokaiseen lähimäiseen nähden, palvelu alttiutena, niin uskotaan Jeesusta.

      • Eppäilen

        Jaa, että nöyrrytään pesemään ihmisten puhtaita jalkoja?
        Mitä tapahtuisi jos joku tulisi ehtoolliselle tosi likaisena ja varpaat hikisinä ja jalat haisevina, pesisitkö ne? Hän todella tarvitsisi sitä .. entä jos heitä olisi kaksi vierekkäin .. pesisitkö nöyrästi heidän jalkansa .. tai jos heitä olisi kolme .. niin tai jos heitä olisi 12 .. hikistä ihmistä pölysinen hieltä haisevine jalkoineen ... ja jos vielä tietäisit, että yksi heistä olisi valmis myymään sinut ISIS terroristeille .. jotka sitten murhaisivat sinut .. hitaasti kiduttamalla naulaamalla sinut ristille .. Vieläkö nöyrästi pesisit heidän jalkansa ?


      • Nappi-otsaan
        Eppäilen kirjoitti:

        Jaa, että nöyrrytään pesemään ihmisten puhtaita jalkoja?
        Mitä tapahtuisi jos joku tulisi ehtoolliselle tosi likaisena ja varpaat hikisinä ja jalat haisevina, pesisitkö ne? Hän todella tarvitsisi sitä .. entä jos heitä olisi kaksi vierekkäin .. pesisitkö nöyrästi heidän jalkansa .. tai jos heitä olisi kolme .. niin tai jos heitä olisi 12 .. hikistä ihmistä pölysinen hieltä haisevine jalkoineen ... ja jos vielä tietäisit, että yksi heistä olisi valmis myymään sinut ISIS terroristeille .. jotka sitten murhaisivat sinut .. hitaasti kiduttamalla naulaamalla sinut ristille .. Vieläkö nöyrästi pesisit heidän jalkansa ?

        Kuula kalloon vain ja pesemisen saa suorittaa hautaustoimisto tai patologi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      82
      3772
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2599
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      94
      2136
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1647
    5. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1468
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1451
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1424
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      68
      1378
    9. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      24
      1342
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      11
      1264
    Aihe