Suola vai nasta

Kumpi kuluttaa tiet? Saksassa suolattiin teitä jo silloin kun nastat oli sallittu eikä lopetettu kun nastat kiellettiin. Mutta teiden kuluminen urautuminen loppui heti, kun nasta kielto alkoi.


Sama myös meille. Ottakaamme oppia autoilun edelläkävijä maasta

18

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MoreControl

      On aivan selvää ettei Suomen maanteiltä löytyvää rupea ja koloille kulumista saa aikaiseksi muuten kuin jollakin mekaanisella tavalla tekemällä. Pelkkä suola ei riitä, vaan myös sulatettu pinta yhdessä nastan kanssa on erittäin vahingollinen pinnoitetuille teille. Siksi viime aikojen talvet ovat myös kuluttaneet teitämme todella tehokkaasti, koska nastalta suojaavaa jäätä ei ole ollut vaikkei suolaa olisi käytetykään. Tästä ilmiöstä on aivan oikeaa tutkimustietoakin.

      Tuo suolan käyttö on oikeastaan erillinen ongelma ja monesti tulee kohdattua tilanne jossa sen käyttäminen ei ole mitenkään perusteltua. Tänäkin talvena näin on käynyt varmasti useammankin kerran.

      • Nastapellet kuvittelee että Suomessa on suolakin erilaista kuin Saksassa


    • Aatun_aatu

      Kerropa, miksi Saksan Aatun aikana tehdyt tiet ovat urattomia, jos siellä on joskus nastoilla ajeltu?

      • päättelijä

      • mielisairaat..lääkäriin

        Voihan tietysti olla mahdollista, että niitä on Aatun jälkeen uusittu.


      • menen.koeajolle

        Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan


      • hoitolan.ylilääkäri
        mielisairaat..lääkäriin kirjoitti:

        Voihan tietysti olla mahdollista, että niitä on Aatun jälkeen uusittu.

        Tuolla harhaisella kitkahörhöllä on sellainen alati kehittyvä fantasia, eli minulla on ajokortti, auto ja siinä kitkarenkaat ja nyt siihen fantasiaan on lisätty vaimo jolla myös on ajokortti ja auto jossa tietenkin kitkarenkaat. Pikkuhiljaa tämä potilaamme kehittää fantasiansa myötä itselleen keinotodellisuuden johon uskoo ihan täysin.


      • paltikki
        mielisairaat..lääkäriin kirjoitti:

        Voihan tietysti olla mahdollista, että niitä on Aatun jälkeen uusittu.

        Kyllä varmaan on uusittu, liikuin paljon Baltiassa neuvostoliiton romahtamisen jälkeen ja siellä oli näitä Aatun alkuperäisiä betoniteitä. Osa jopa alkuperäisessä kuosissaan, eli ei remontoituna. n. 5:n metrin välein oli jopa 4-5 cm:n kynnys eli melkoinen tumps. Päivän kun ajeli ympäriinsä niin ei meinannut illalla saada unt kun korvissa kaikui vieläkin se tumps-tumps-tumps.......


    • miksiEtMietiPoika

      Se on se suolan, pakkasen ja jäätymisen/sulamisen yhteisvaikutus joka rapauttaa tiet Suomessa. Myös asfaltti on meillä paljon "kivisempää".
      Täysin turha vertaus aloittajalla jos hieman vaivautuisi miettimään kokonaisuuksia.
      Suomessa on myös mietittävä olosuhteita ja turvallisuutta hieman eri lähtökohdista. Et ilmeisesti ole lukenut tutkimusta kitkarenkaiden moninkertaisesta kuoleman riskistä?

      • mielisairaat..lääkäriin

        Vai että moninkertainen kuolemanriski. Suosittelen, että menet hoitoon, suoraan hoitoon, kulkematta lähtöruudun kautta. Ja jos asut stadin seudulla ja menet autolla, niin varmista, että siinä on nastarenkaat. Täällä kun on niin helvetin liukasta.


      • Meillä oli nyt lähes roudaton talvi, mutta tiet ei ole koskaan olleet näin huonossa kunnossa kun nyt on. Pakkastalvien ja lumi ja jään jälkeen tiet ovat paremmassa kunnossa kuin leudon talven jälkeen. Eli syy on yksin nasta


      • Sileätie

        Miksiköhän Suomessa on asfaltti tehty karkeasta louhossepelistä ja Saksassa se on aina täysin sileää, hienopintaista ja ajossa äänetöntä? Minäpä kerron; Suomessa nastarenkaiden kulutuksen vuoksi tiet tehdään meillä karkeasta louhosssepelistä.

        Jos haluatte kuulla joskus autonne äänen, niin menkääpä kerrankin ajamaan Saksan hienoja teitä pitkin. Näin avartaisitte nurkkakuntaista käsitystänne ja voisitte ehkä lopettaa asfaltin hakkaamisen ja rouhimisen pölyksi.


      • Sileätie kirjoitti:

        Miksiköhän Suomessa on asfaltti tehty karkeasta louhossepelistä ja Saksassa se on aina täysin sileää, hienopintaista ja ajossa äänetöntä? Minäpä kerron; Suomessa nastarenkaiden kulutuksen vuoksi tiet tehdään meillä karkeasta louhosssepelistä.

        Jos haluatte kuulla joskus autonne äänen, niin menkääpä kerrankin ajamaan Saksan hienoja teitä pitkin. Näin avartaisitte nurkkakuntaista käsitystänne ja voisitte ehkä lopettaa asfaltin hakkaamisen ja rouhimisen pölyksi.

        Suomessa on myös uusi asfaltti sileää, mutta talven jälkeen karheaa ja tästä saamme kiittää nastapellejä


      • kitkapellet-hirteen
        autoilija kirjoitti:

        Suomessa on myös uusi asfaltti sileää, mutta talven jälkeen karheaa ja tästä saamme kiittää nastapellejä

        Haista sinä rääpäle PERCE


      • Eivät kitkarenkaat sitä kuolemanriskiä aiheuta vaan se muuttuvista keliolosuhteista piittaamaton ja aivot narikkaan jättänyt kuljettaja. Auto on kone, joka tekee sen, mitä kuljettaja haluaa.


    • eikuskin

      Uskallan kirjoittaa sen olevan jano.

    • Autoilija59

      Nastarenkaat tulee laittaa verolle, ne jotka niillä ajavat niin 500 € veroa vuodessa ja tarra takaluukkuun , kuten Venäjällä.
      Kaikki tuntevat hepun joka Sirklaa tiet ruvelle.
      Kitkarenkailla ei kolareita ajeta yhtään sen enemmän, yleisin syy on kännissä. Toiseksi yleisin liian suuri tilannenopeus, kolmanneksi lyhyehkö turvaväli.
      Oslon tyyliin lumiketjut takakonttiin ja nastat kieltoon.
      Lisäksi onnettomuusriskin vaikuttaa tuuri ja ajettujen kilometrien määrä.
      Siinä Sipilälle ensimmäinen homma hoidettavaksi, niin verotuksen tarve laskee.

    • Nastaton

      Kysyn vaan että kuka suolaa sitten meidän kylätiet jotka ovat hiekkateitä? Niin on tuhansia kilometrejä! Itse asuin 500m päästä asvalttitietä mutta edessä on kaksi isoa mäkeä. Miten minä sitten pääsen töihin kun en renkaita saa käyttää?
      Nämä valittajat ajavat virma bemari Länsiväylällä Espoosta Munkkiniemeen ja se on iso ongelma kun on pieni ura!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13158
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9601
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      94
      9094
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      18
      7734
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6714
    6. 147
      6134
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      15
      3114
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      391
      1189
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1133
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      980
    Aihe