Kumpi kuluttaa tiet? Saksassa suolattiin teitä jo silloin kun nastat oli sallittu eikä lopetettu kun nastat kiellettiin. Mutta teiden kuluminen urautuminen loppui heti, kun nasta kielto alkoi.
Sama myös meille. Ottakaamme oppia autoilun edelläkävijä maasta
Suola vai nasta
18
51
Vastaukset
- MoreControl
On aivan selvää ettei Suomen maanteiltä löytyvää rupea ja koloille kulumista saa aikaiseksi muuten kuin jollakin mekaanisella tavalla tekemällä. Pelkkä suola ei riitä, vaan myös sulatettu pinta yhdessä nastan kanssa on erittäin vahingollinen pinnoitetuille teille. Siksi viime aikojen talvet ovat myös kuluttaneet teitämme todella tehokkaasti, koska nastalta suojaavaa jäätä ei ole ollut vaikkei suolaa olisi käytetykään. Tästä ilmiöstä on aivan oikeaa tutkimustietoakin.
Tuo suolan käyttö on oikeastaan erillinen ongelma ja monesti tulee kohdattua tilanne jossa sen käyttäminen ei ole mitenkään perusteltua. Tänäkin talvena näin on käynyt varmasti useammankin kerran. - Aatun_aatu
Kerropa, miksi Saksan Aatun aikana tehdyt tiet ovat urattomia, jos siellä on joskus nastoilla ajeltu?
- päättelijä
Ainakin tuosta voisi päätellä, että nastoja on saanutkäyttää vuoteen 1975 asti:
http://www.welt.de/motor/article124853185/Comeback-fuer-den-Winterreifen-mit-Spikes.html - mielisairaat..lääkäriin
Voihan tietysti olla mahdollista, että niitä on Aatun jälkeen uusittu.
- menen.koeajolle
Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan
- hoitolan.ylilääkäri
mielisairaat..lääkäriin kirjoitti:
Voihan tietysti olla mahdollista, että niitä on Aatun jälkeen uusittu.
Tuolla harhaisella kitkahörhöllä on sellainen alati kehittyvä fantasia, eli minulla on ajokortti, auto ja siinä kitkarenkaat ja nyt siihen fantasiaan on lisätty vaimo jolla myös on ajokortti ja auto jossa tietenkin kitkarenkaat. Pikkuhiljaa tämä potilaamme kehittää fantasiansa myötä itselleen keinotodellisuuden johon uskoo ihan täysin.
- paltikki
mielisairaat..lääkäriin kirjoitti:
Voihan tietysti olla mahdollista, että niitä on Aatun jälkeen uusittu.
Kyllä varmaan on uusittu, liikuin paljon Baltiassa neuvostoliiton romahtamisen jälkeen ja siellä oli näitä Aatun alkuperäisiä betoniteitä. Osa jopa alkuperäisessä kuosissaan, eli ei remontoituna. n. 5:n metrin välein oli jopa 4-5 cm:n kynnys eli melkoinen tumps. Päivän kun ajeli ympäriinsä niin ei meinannut illalla saada unt kun korvissa kaikui vieläkin se tumps-tumps-tumps.......
- miksiEtMietiPoika
Se on se suolan, pakkasen ja jäätymisen/sulamisen yhteisvaikutus joka rapauttaa tiet Suomessa. Myös asfaltti on meillä paljon "kivisempää".
Täysin turha vertaus aloittajalla jos hieman vaivautuisi miettimään kokonaisuuksia.
Suomessa on myös mietittävä olosuhteita ja turvallisuutta hieman eri lähtökohdista. Et ilmeisesti ole lukenut tutkimusta kitkarenkaiden moninkertaisesta kuoleman riskistä?- mielisairaat..lääkäriin
Vai että moninkertainen kuolemanriski. Suosittelen, että menet hoitoon, suoraan hoitoon, kulkematta lähtöruudun kautta. Ja jos asut stadin seudulla ja menet autolla, niin varmista, että siinä on nastarenkaat. Täällä kun on niin helvetin liukasta.
Meillä oli nyt lähes roudaton talvi, mutta tiet ei ole koskaan olleet näin huonossa kunnossa kun nyt on. Pakkastalvien ja lumi ja jään jälkeen tiet ovat paremmassa kunnossa kuin leudon talven jälkeen. Eli syy on yksin nasta
- Sileätie
Miksiköhän Suomessa on asfaltti tehty karkeasta louhossepelistä ja Saksassa se on aina täysin sileää, hienopintaista ja ajossa äänetöntä? Minäpä kerron; Suomessa nastarenkaiden kulutuksen vuoksi tiet tehdään meillä karkeasta louhosssepelistä.
Jos haluatte kuulla joskus autonne äänen, niin menkääpä kerrankin ajamaan Saksan hienoja teitä pitkin. Näin avartaisitte nurkkakuntaista käsitystänne ja voisitte ehkä lopettaa asfaltin hakkaamisen ja rouhimisen pölyksi. Sileätie kirjoitti:
Miksiköhän Suomessa on asfaltti tehty karkeasta louhossepelistä ja Saksassa se on aina täysin sileää, hienopintaista ja ajossa äänetöntä? Minäpä kerron; Suomessa nastarenkaiden kulutuksen vuoksi tiet tehdään meillä karkeasta louhosssepelistä.
Jos haluatte kuulla joskus autonne äänen, niin menkääpä kerrankin ajamaan Saksan hienoja teitä pitkin. Näin avartaisitte nurkkakuntaista käsitystänne ja voisitte ehkä lopettaa asfaltin hakkaamisen ja rouhimisen pölyksi.Suomessa on myös uusi asfaltti sileää, mutta talven jälkeen karheaa ja tästä saamme kiittää nastapellejä
- kitkapellet-hirteen
autoilija kirjoitti:
Suomessa on myös uusi asfaltti sileää, mutta talven jälkeen karheaa ja tästä saamme kiittää nastapellejä
Haista sinä rääpäle PERCE
Eivät kitkarenkaat sitä kuolemanriskiä aiheuta vaan se muuttuvista keliolosuhteista piittaamaton ja aivot narikkaan jättänyt kuljettaja. Auto on kone, joka tekee sen, mitä kuljettaja haluaa.
- eikuskin
Uskallan kirjoittaa sen olevan jano.
- Autoilija59
Nastarenkaat tulee laittaa verolle, ne jotka niillä ajavat niin 500 € veroa vuodessa ja tarra takaluukkuun , kuten Venäjällä.
Kaikki tuntevat hepun joka Sirklaa tiet ruvelle.
Kitkarenkailla ei kolareita ajeta yhtään sen enemmän, yleisin syy on kännissä. Toiseksi yleisin liian suuri tilannenopeus, kolmanneksi lyhyehkö turvaväli.
Oslon tyyliin lumiketjut takakonttiin ja nastat kieltoon.
Lisäksi onnettomuusriskin vaikuttaa tuuri ja ajettujen kilometrien määrä.
Siinä Sipilälle ensimmäinen homma hoidettavaksi, niin verotuksen tarve laskee. - Nastaton
Kysyn vaan että kuka suolaa sitten meidän kylätiet jotka ovat hiekkateitä? Niin on tuhansia kilometrejä! Itse asuin 500m päästä asvalttitietä mutta edessä on kaksi isoa mäkeä. Miten minä sitten pääsen töihin kun en renkaita saa käyttää?
Nämä valittajat ajavat virma bemari Länsiväylällä Espoosta Munkkiniemeen ja se on iso ongelma kun on pieni ura!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361