Ystävä dominoi, onko neuvoja?

Ravenwaves

Minulla on yksi ystävä, ja joo, tiedän ettei kukaan pakota minua olemaan hänen ystävänsä, vaan voisin vain katkaista välit, jos niin päättäisin.

Meillä on kuitenkin pitkä historia ystävinä, ja monissa asioissa meillä on mm. yhteinen maku sekä usein hauskaa yhdessä. Lisäksi hän on ainoa ystäväni. En halua katkaista häneen välejä kokonaan.

Meidän suhteessamme on kuitenkin ongelma (no joo, varmaan moniakin ongelmia, kuten aina ihmissuhteissa tuppaa olemaan :D). Tämä ongelma on se, että ystäväni on persoonallisuudeltaan dominoiva, ja minä olen alistuva. Nämä on nykytieteen mukaan persoonallisuuspiirteitä, jotka on geneettisesti määräytyneitä, tai ainakin alttius niille, ja niitä vahvistaa myös kasvuympäristön sosiaaliset tekijät.

Minä olen sisarussarjan keskimmäinen, ja tottunut alistamiseen ja tottelemiseen. Ystäväni on ainoa lapsi, ja tämä on vahvistanut hänen dominoivuuttaan.

Minulla ei ole varaa tämän takia varata aikaa psykologille tms. ja kysellä, kuinka vastustaa läheisen ystävän dominointia, käskyttämistä. Olisiko jollain antaa maallikon neuvoa? Onko joku kokenut samaa ja keksinyt tapoja, joilla pitää puolensa paremmin?

Esimerkkinä dominoinnista voin mainita arkisen tilanteen.

Ystäväni soittaa minulle ja pyytää minua seurakseen johonkin viikonlopputapahtumaan. En halua mennä sinne, vaan olen jo suunnitellut viettäväni rauhallisen viikonlopun kotona ja odotan kotiviikonloppua innoissani. Koska tunnen ystäväni ja tiedän hänen dominoivuutensa, vastaan jo lähtökohtaisesti arasti: "Emmä nyt tänä viikonloppuna viitti lähteä mihinkään..."

Ystäväni huokaisee tuskastuneesti ja hermostuneesti ja tokaisee: "Miksi et?". Alan selittää, että en vaan viitsi ja että haluan viettää rauhallisen viikonlopun kotona. Ja tähän ystäväni sanoo esim. valittavalla äänellä, että "Ainahan sä voit viettää rauhallisen viikonlopun kotona". Sanon siihen anteeksipyytävästi ja sydän tykyttäen loukkaamisen pelosta, että "minusta nyt vain tänä viikonloppuna tuntuu siltä, että haluan olla kotona" tms. Ystäväni reagoi tähän vaatimalla minua tuottamaan jonkin faktisen selityksen sille, että haluan olla kotona ja inttää "miksi?" ja sanoo "pakkohan siihen on olla joku SYY, että haluat olla kotona, et kai sä nyt ilman syytä tee jotain päätöstä!". Ja kun alan antaa syitä, ystäväni kumoaa ne yksi toisensa jälkeen loogis-rationaalisesti.

Lopulta olen aivan häntä koipien välissä kuin alistettu ja häpeävä koira, ja saatan joko suostua ystäväni pyyntöön tai kieltäytyä ja lopetella puhelun anteeksipyytävään sävyyn, jolloin ystäväni tuhahtaa vihaisesti "moi" ja katkaisee puhelun. Olen aivan säikyssä tilassa puhelun jälkeen ja saatan itkeä tuntien huomaamattani häpeää ja syyllisyyttä. Siis siinä tilanteessa en välttämättä sitä huomaa, vaan siinä hetkessä minulla on vain epämääräisesti ahdistava olo.

Neuvoja? Onko vaikka jotain kirjaa, jonka lukemisesta olisi minunlaiselle ihmiselle hyötyä?

9

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dancingshoes

      Hei!
      Ei sun pitäs tuntea tarvetta alkaa selitellä miksi et halua jonnekkin lähteä. Ystävälle pitäisi riittää jos sanot ettet jaksa/halua nyt lähteä/on muuta tekemistä, ei sitä pitäisi tarvita minusta perustella mitenkään..

      Olen itse ollut samanlaisessa tilanteessa useamman ihmisen kanssa, on ollu kavereita ja sukulaisia jotka käyttäytyivät mua kohtaan juuri noin. Ei siihen muu auttanu kun omien puolien pitäminen, päättää ne omat rajat mitä ei anna muiden talloa.
      Esim.jos väsyneenä päätät ettet lähde mihinkään ja kaveri soittelee ja tinkaa matkaan niin kaverille voi hyvin sanoa ettet nyt lähde. Pitää ne omat päätöksensä.

      Minä olin itse muille semmoinen heittopussi/paskasäkki, olin liian kiltti ja ihmiset pompotteli, komenteli eikä minua uskottu vaikka sanoin etten esim.lähde jonnekkin.

      Itsetunnon kohentaminen ja niiden omien rajojen löytäminen auttaa kummasti..Ja jos tuo kaveri ei muutu niin ehkä voit ajatella pienen välimatkan ottamista? ihmiset kummasti muuttuu kun et olekkaan koko ajan tavoitettavissa ja käytettävissä :)

    • Dancingshoes

      Ja lisäyksenä.. Tiedän että se vastaan sanominen tuntuu alussa tosi hankalalta mutta se kannattaa. Käyttäytyykö se sun kaveri kaikkia kohtaa näin? jos käyttäytyy niin ehkä hänelle ei kukaan ole koskaan sanonut vastaan, ehkä ne vanhemmatkin antavat kaiken periksi jos hän on ainoa lapsi. Eihän sitä ilkeasti tarvitse sanoa, ei se ilkeyttä ole jos pidät oman pääsi ja pidät puolesi, tsemppiä! :)

    • Piste_ja_saissin

      Minusta se alistuminen ei ole välttämättä kiltteyttä, vaan sitä, ettei oma tahto ole kehittynyt. Sillä ei ole mitään tekemistä kiltteyden kanssa, johon liittyy halu miellyttää, älkää nyt sekoittako käsitteitä.

      Kun oma tahto on, niin voi sanoa toiselle ettei halua lähteä sinne tai tänne selittelemättä sen kummemmin. Jos toinen alkaa jankata, niin toistaa vain sen, että en halua, etkö kuullut ekalla kerralla ja sitten se keskustelu kannattaa lopettaa ja siirtyä muihin aiheisiin.

      • Ravenwaves

        Olen aloittaja, ja enhän minä kiltteydestä mitään puhunutkaan..


    • a--------------

      Eikai tuossa käsitteitä ollut sekoitettu, eivät kiltteys ja alistuminen ole sama asia. Mutta kiltteys monesti liittyy tuohon alistumiseen; esim. haluaa miellyttää toista --> suostuu toisen tahtoon --> on helposti muiden komenneltavissa

      • Piste_ja_sassiin

        No jos tuommoisen tien valitsee ihan tieten tahtoen, niin ei sitten kannata täällä vinkua.


    • Dancingboots

      Voi piste ja sassiin, sie se ossaat kommenttisi oikein valita, ensin niin älykäs ja fiksu kannanotto, sitten puukkoa selkään, ei ihme että keskustelu kuihtui. Mistä nämä älypäät tupsahtaa näille sivuille. Dancingshoes ymmärrän tuskasi.

    • Tuttua

      Tuttua ja tosi vaikeeta. Vaikeaa siksi että se vastaa sanominen ja omien rajojen vetäminen tämmöisten ihmisten kanssa on oikeasti helpommin sanottu kuin tehty. Tiedät järjelläsi että kenenkään ei pidä antaa kohdella tuolla tavalla, mutta sitten kun joudut tilanteeseen jossa tämä toinen henkilö käyttäytyy kuten edellä mainitussa esimerkissä.. Niin et taas osaa olla selittelemättä ja annat jyrätä ylitsesi. Minulla oli juuri kuvatun lainen ystävä. Lisänä vielä ankara syyllistäminen kun en toiminut hänen mielensä mukaan. " et sitten viitsi edes soittaa, luulin olevani sinulle edes jotain" ym. Mainittakoon ettei tosiaan ollut kyse siitä etten esim. Ikinä soittaisi... En vaan hänen mittapuullaan riittävästi. Perheellisenä en pidä yhteyttä yhteenkään ihmiseen perhepiirin ulkopuolella harva se päivä, eikä tarvitsekaan. Kuuntelin tuon tuostakin joko tuota syyllistämistä, kiukuttelua tai loputtomiin sitä kuinka huonosti kaikki aina oli. Kun mikään tukeminen ei riittänyt eikä yritys hakea esim. hänen muutamaan hankalampaan ongelmaansa apua onnistunut, väsyin lopulta yrittämään. Kun sitten taas kerran tuli kiukkuisia, syyttäviä viestejä siitä etten ollut muutamaan päivään soittanut, minulle riitti. Tällä kertaa en provoisutunut yhtään ( se oli virheeni aina aiemmin) ja annoin vaan olla. Viestejä pukkasi mutta pidin radiohiljaisuuden 2 päivää jonka jälkeen soitin, selitin rauhallisesti etten enää jaksa kuunnella syytöksiä täysin turhasta ja vielä kerran kerroin hänelle että jokainen elää omaa elämäänsä, pitää yhteyttä ihmisiin sen minkä itse voi ja jaksaa ja että olemme siinä erilaisia. Mikäli minun tyylini ei riitä tai kelpaa, olen pahoillani mutta en ala muuttamaan itseäni kenenkään takia. Se ei kuitenkaan tarkoita etten välitä tai pidä ihmisestä. Yllättävää kyllä, hän tuntui ymmärtävän eikä saatu edes riitaa aikaiseksi. Hiljalleen tämä ystävyys kuitenkin jäi, opin kuitenkin vihdoin pitämään puoliani ilman draamaa ja riitaa, sain varmuutta ja sen jälkeen on ollut paljon helpompaa.

    • ota hetkinen taukoa ystävyydestä, puhu asioista ystäväsi kanssa, ja ennnen kaikkea ilmaise tahtosi, mikäli et ole kiinnostunut, innostunut lähtemään. esim. tapahtumiin sano asia rehellisesti ja piste. mikäli suuttuu tai loukkaantuu, anna hetken tilanteen rauhoittua, kenenkaan ei tarvii sysätä omia tunteitaan, tai mieltymyksiään syrjään toisen ihmisen takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe