Kavahtaako Vapaaseurakuntaa?

Pettymys..-

En liity vapikseen. En ole käynyt edes AMK:ia. Onko se niin elitististen ihmisten paikka oltava ja miksi ihmeessä? Mikä tarkoitus on sillä että mennään Hawaijille vuodeksi surffaamaan ja sitten Australiaan? ONko se jokaisen vapisnuoren elämän suurin tavoite?

Mitä ovat nämä aiemmat puheet Lahden vapaaseurakunnan touhuista? Mikä on tilanne nyt?

22

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elitistinen? Oman kokemukseni mukaan pikemminkin päinvastoin.

    • Tavallinenpulliainen

      Ei todellakaan ole mikään elitistinen paikka. Kyllä siellä on ihan tavallisia pulliaisia. Jos joku tahtoo mennä jonnekin, onhan se vapaaehtoista, jos on siihen varaa. Ei nyt leimata seurakuntaa tuollaisten marginaaliasioiden mukaan. Kannattaa tulla katsomaan itse, silloin sen näkee.

    • ExVapislainen

      Periaatteessa olet tervetullut vapikseen, jos sinulla on jotain tuotavaa kirkolle. Mielellään olet korkeasti koulutettu ja varallisuutta jonkin verran, jotta voit ylläpitää menestyvää seurakuntaa. Vapaakirkko noudattaa toiminta-ajatusta, jonka mukaan seurakuntiin tulee valita vain "fantastisia ihmisiä". Näin voidaan ylläpitää seurakunnan kasvua ja edustavaa ulkoasua.

      Pastorin kunnioittaminen on tärkeää huomionosoituksin. Tämä vaatii yleensä seurakuntaan liittyviltä naisilta hieman enemmän, sillä muuten heidän etenemismahdollisuutensa eri toimintoihin saattaa hidastua.

      Kouluttamattomia ei kyllä vapiksessa tarvita. GLS-kokouksissa korostetaan ehdotonta kuuliaisuutta johtajalle ja fantastisuuden velvoitetta seurakuntalaisille, jotta voivat täyttää dynaamisen tiimiläisen velvoitteen.

      Ihannejäsen on kaunis ja varakas nainen, joka suo palveluja pastoreille.

      • Vapis4ever

        1. Vapis ei valitse ihmisiä.
        2. Kyllä sinne voi tulla kuka vain selvin päin ja häiriköimättä.
        3. Netissä sitä liikkuu kaikenlaista soopaa


      • Vapis4ever

        Niin ja liittymiseen tarvitaan henkilökohtainen usko kolmiyhteiseen Jumalaan ja oma tahto liittyä .


    • jotainmuutaehkä

      Kannattaa mennä Suomen teologiseen opistoon opiskelemaan, siellä näet hetkessä koko kirkon toiminnan ytimen. Vehkeilyä, salailua, romansseja, kateutta, hyväksikäyttöä.

      Uskon, että parissa viikossa saat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi, vaikka joudut kyllä maksamaan siitä (tietysti) todella hyvän hinnan. Suomen teologinen opisto rahoittaa pitkälti Vapaakirkon toimintaa, joten opiskelijoiden pitäminen siellä onkin osoittautunut haasteelliseksi. Lähinnä se on toteutettu uhkailulla ja lupaamalla olemattomia "uramahdollisuuksia" kaikille, kunhan palvovat ja kunnioittavat "johtajaa". Siellä sitä kutsutaan kansankielellä sitouttamiseksi.

      Naisilla on vähän helpompaa siellä, jos vain muistaa pukeutua hyvin, eli avonaisiin paitoihin ja pikkuisiin minihameisiin. Sitä kautta voi päästä asemaan, jossa ei tule syrjityksi.

      • tuntematon666

        olin siellä vuoden ja sairastuin......ihme touhua...


    • IkäväPaikka

      Suomen teologinen opisto... Hyi. Eipä houkuttele. Olen tosin huomannut että seurakunnissa liikkuu ennen kaikkea tavallista väkeä. Heitä tosin ei oteta niin todesta. Hallinto, ylistys, kaikki näkyvä onkin sitten eliitin käsissä. Ja sinne näyttää nuoret naiset pääsevän silkalla ulkoisella olemuksellaan. Vähän haureuteen viittaava olemus on kieltämättä lavalla kun kokouksissa käy. Ovatko vapiksen nuoret naiset eksyksissä? Ainakin näemmä aivopestävissä.

    • mitenpitäisiparantaa

      Mistähän tämä aika epämääräinen kritiikki nyt nousee?

      Ovatko ne vain omia mielikuvia, vai perustuvatko ne itse koettuihin tosiasioihin?

      Pikkuisen parempia ja tarkempia perusteluja olisi nyt hyvä saada tuolle kritiikille?

      Mitkä asiat sinusta pitäisi muuttaa tai olla toisin?

      • EiMikäänmaailmanParantaj

        Mikä noissa perusteluissa niin epätarkkaa oli?

        Vapiksessa olen usein havainnut asetelman rahvas ja eliitti. rahvas käy kokouksissa ei pidä meteliä itsestään ja maksaa painostuksen alla kymmenykset. Joilla eliitti sitten elää. vanhemmistoihin jne. taitaa olla sitten varakkaammalla väellä joku etuoikeus päästä... päättämään asioista. ja olemaan itsekin johtajia kun rikkaalla on näemmä isommat SIUNAUKSET ja tietämys.

        Oletteko huomanneet että työläistaustaiset nuoret jäävät melko pian vapiksen toiminnasta pois koska siellä ei ole heille tilaa? tilalle jäävät tuuliajolla olevat haihattelijat jotka vievät opiskelupaikat ensikertalaisilta kerta toisensa jälkeen kun eivät tiedä mitä heistä sittenkään tulisi kun on päästy AMK:iin opiskelemaan vuosi toisensa jälkeen jotain uutta. siihen asti on eletty eliittivanhempien suojissa ilman mitään käytännön rajoja. sitten kun he myöhemmin muutaman australiassa/USA:ssa/Hangossa vietetyn vuoden jälkeen ovat "valmiita" johtamaan seurakuntaa jne. on soppa valmis. Mikään ei muutu. Huomattu mm. Lahdessa, treellä ja varmasti monessa muussakin paikoissa.

        ilmeisesti niissä kouluissa saadaan aikaan jokin epämääräinen riippumattomuuden tunne joka johtaa sitten heikkoon itsetuntoon ja sitä pitää purkaa seurakuntalaisiin. riittämättömyyden tunne... en minä seurakuntalainen ole mikään kunnon uskovainen, tuo elitistinen johtohahmo on. sehän on ollut australiassakin!

        mitä pitäisi tehdä toisin. muistaa sääntö raamatusta: rakastakaa toisianne. siitä pitäisi lähteä myös vapiksessa. Ei siitä että rakastakaa toisianne siellä eliitin puolella.

        sitten ne ulkomaan opiskelut/reissut. mitä niissä oikeasti tapahtuu? usein ei yhtään mitään mikä olisi hyväksi kotiseurakunnalle. ne ovat todellisuudessa turistimatkoja.


      • vastaAn20909

        riippumattomuuden tunne... no miksipä ei. mutta riittämättömyyden tunne oli se mitä enempi aattelin


      • juu2
        EiMikäänmaailmanParantaj kirjoitti:

        Mikä noissa perusteluissa niin epätarkkaa oli?

        Vapiksessa olen usein havainnut asetelman rahvas ja eliitti. rahvas käy kokouksissa ei pidä meteliä itsestään ja maksaa painostuksen alla kymmenykset. Joilla eliitti sitten elää. vanhemmistoihin jne. taitaa olla sitten varakkaammalla väellä joku etuoikeus päästä... päättämään asioista. ja olemaan itsekin johtajia kun rikkaalla on näemmä isommat SIUNAUKSET ja tietämys.

        Oletteko huomanneet että työläistaustaiset nuoret jäävät melko pian vapiksen toiminnasta pois koska siellä ei ole heille tilaa? tilalle jäävät tuuliajolla olevat haihattelijat jotka vievät opiskelupaikat ensikertalaisilta kerta toisensa jälkeen kun eivät tiedä mitä heistä sittenkään tulisi kun on päästy AMK:iin opiskelemaan vuosi toisensa jälkeen jotain uutta. siihen asti on eletty eliittivanhempien suojissa ilman mitään käytännön rajoja. sitten kun he myöhemmin muutaman australiassa/USA:ssa/Hangossa vietetyn vuoden jälkeen ovat "valmiita" johtamaan seurakuntaa jne. on soppa valmis. Mikään ei muutu. Huomattu mm. Lahdessa, treellä ja varmasti monessa muussakin paikoissa.

        ilmeisesti niissä kouluissa saadaan aikaan jokin epämääräinen riippumattomuuden tunne joka johtaa sitten heikkoon itsetuntoon ja sitä pitää purkaa seurakuntalaisiin. riittämättömyyden tunne... en minä seurakuntalainen ole mikään kunnon uskovainen, tuo elitistinen johtohahmo on. sehän on ollut australiassakin!

        mitä pitäisi tehdä toisin. muistaa sääntö raamatusta: rakastakaa toisianne. siitä pitäisi lähteä myös vapiksessa. Ei siitä että rakastakaa toisianne siellä eliitin puolella.

        sitten ne ulkomaan opiskelut/reissut. mitä niissä oikeasti tapahtuu? usein ei yhtään mitään mikä olisi hyväksi kotiseurakunnalle. ne ovat todellisuudessa turistimatkoja.

        kukahan oot kirjoitit ihan oikein mitä tapahtuu myös jyväskylässä..huomasin jotain myös sellaista perheitten kesken joo enpäs sano....yöööök!!!!


    • girlgirl67

      vapis on vain hienojen ihmisten koulutettujen paikka ja jos on rahaa pääsee eteenpäin minut nöyrytettiin niin että......en tajua näitä lahkoja kun kaikissa jotain omituista eikö sitä voi uskoa yksin jumalaan ilman lahkoja???

      • Kylläpä tuntuvat merkillisiltä omiin kokemuksiin verrattuna nämä kommentit, että vapis olisi jotenkin rikkaiden ja koulutettujen paikka... Ainakin meidän vapiksella ylivoimainen enemmistö on hyvin pienituloista väkeä, esim. eläkeläisiä, työttömiä ja opiskelijoita.


      • MuuttuuksMitäkä
        Tipale kirjoitti:

        Kylläpä tuntuvat merkillisiltä omiin kokemuksiin verrattuna nämä kommentit, että vapis olisi jotenkin rikkaiden ja koulutettujen paikka... Ainakin meidän vapiksella ylivoimainen enemmistö on hyvin pienituloista väkeä, esim. eläkeläisiä, työttömiä ja opiskelijoita.

        Enemmistö... Mutta entä se vähemmistö jolla on yleensä valta? Heillä on valta myöhemminkin, ja heidän jälkeläisillään jne jne.


      • MuuttuuksMitäkä kirjoitti:

        Enemmistö... Mutta entä se vähemmistö jolla on yleensä valta? Heillä on valta myöhemminkin, ja heidän jälkeläisillään jne jne.

        No eipä meillä ainakaan.


      • Näkökulmaa

        Voi tietysti uskoa Jumalaan ilman lahkoja.
        Hyvä on kuitenkin olla joitakin uskovien yhteyksiä.
        Et tarvitse siihen ihmiskäsin rakennettuja temppeleitä.


    • Harmillisetmuistot

      Olen kavahtanut ja kavahdan vapaakirkkoja.
      Jouduin helvetillisesti vainotuksi vapaakirkossa ahdinkadulla kouvolassa.
      En unohda sitä koskaan.
      Menetin siellä ollessani luottamukseni uskoviin,totaalisesti.

      • PahatMuistot

        Samoja kokemuksia täällä. Ankara lahko ja absoluuttinen henkilökultti. Eräs näistä sekopääjohtajista tuhosi elämäni, kun nyt vaan päätti niin.

        Kierrän srk:t ja niiden jäsenet todella kaukaa lopun elämääni. Pelottavaa porukkaa.


      • PahatMuistot kirjoitti:

        Samoja kokemuksia täällä. Ankara lahko ja absoluuttinen henkilökultti. Eräs näistä sekopääjohtajista tuhosi elämäni, kun nyt vaan päätti niin.

        Kierrän srk:t ja niiden jäsenet todella kaukaa lopun elämääni. Pelottavaa porukkaa.

        " Ankara lahko ja absoluuttinen henkilökultti." Whaaaat? :O Selvennä nyt hyvä ihminen mitä tuolla ankaruudella ja henkilökultilla tarkoitat, kuulostaa näin vapislaisen korvaan aivan käsittämättömältä.


      • aerpgoij
        Tipale kirjoitti:

        " Ankara lahko ja absoluuttinen henkilökultti." Whaaaat? :O Selvennä nyt hyvä ihminen mitä tuolla ankaruudella ja henkilökultilla tarkoitat, kuulostaa näin vapislaisen korvaan aivan käsittämättömältä.

        Ymmärtääkseni tuota on selvennetty jo aika paljon tällä palstalla useiden toimesta. Olet myös itse ollut aika aktiivinen kommentoija noissa keskusteluissa. Miksi siis nyt esität tietämätöntä? Onko hätä suuri, kun lahko ei saa avautujia jalkapuuhun?

        Monia viestejä on näköjään myös sensuroitu, mikä nyt on ihan oletettavaa. Yksityiskohtiin on tietysti vaikea täällä mennä. Käytännössähän se merkitsisi oikeusprosessia. Sitä silmälläpitäen on parempi pitää henkilökohtaiset asiat henkilökohtaisina.

        Samoin toivon, että kohtalotoverit rohkaistuvat kertomaan kokemuksiaan yleisellä tasolla sillä tiedän, että näitä tapauksia on tietyssä keskittymässä paljon.


      • Harmillisetmuistot
        PahatMuistot kirjoitti:

        Samoja kokemuksia täällä. Ankara lahko ja absoluuttinen henkilökultti. Eräs näistä sekopääjohtajista tuhosi elämäni, kun nyt vaan päätti niin.

        Kierrän srk:t ja niiden jäsenet todella kaukaa lopun elämääni. Pelottavaa porukkaa.

        oliko tuo hengellinen johtaja Punkkinen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe