Sapattikäskystä?

Kyselevä.kulkija

Kymmenessä käskyssä sapattikäsky. Tuleeko sapattikäskyä noudattaa niinkuin se vanhassa testamentissa aluperin tarkoitettiin, vai onko asiassa annettu lievennyksiä jossain vaiheessa? Missä vaiheessa sapatti määrättiin universaaliseksi? Voitteko hieman perustella asiaa?

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Lepopäivään on tullut ajassa muutosta.

      Kaikki Raamatunpaikat;

      1 Moos 2:1-4 = Luomisen muisto
      2 Moos 20:8-11 = Fyysinen lepo edellisen lisäksi
      5 Moos 5 = Lisäyksenä edellisiin Egyptistä paluun muisto
      Hes 20:20 = Liiton merkki
      2 Moos 31:14-16 = Liiton merkin syy
      Jes 58:13-14 = Päivän luonne
      Kaikki mitä Jeesus opetti lepopäivästä. (Pääasiassa nuhdellessaan fariseuksia.)
      Lain yksi käsky, ja laissa 10- ei 9- käskyä. Jaak 2:10 (8-13) Luuk 16:16-17, Pyhyys; Ilm 14:12, 12:17, Matt 5:17-18, 1 Joh 2:1-6.
      Lain merkitys synnin opettajana; Room 3:20,31 -Kuuliaisuus ja rakkauden laki; 1 Joh 5:2-3, 1 Joh 4:8, Jaak 1:25.

      Jes 58:13-14 on hyvä ohje päivän luonteesta. Arkiaskareet ja työ pois, ja päivä vietetään läheisten kanssa Jumalan seurassa. Päivä on ihmistä varten sillä ihminen tarvitsee palautumista fyysisistä ja henkisistä rasituksista jaksaakseen uupumatta. Ihminen tarvitsee hengellisesti virkistävän rakkauden päivän ja kiireinen ihminen aikaa perheelleen ja perhe aikaa perheelle ja Jumalan sanalle. Kaikki mahdollinen tehdään valmiiksi valmistuspäivänä ja arjen harrastukset ja työ pois.

      Jeesus Kristus kutsui itseään mm. "sapatin Herraksi" koska Hän oli sapatin asettajakin, Hän oli siksi oikea opettamaan lepopäivän viettoa.
      Fariseuksien tapoihin ei päivää saa sekoittaa vähääkään.

      Jeesuksen kuoleman jälkeen vietettiin lepopäivää;
      Jeesus ja opetuslapset pitivät sapatin. (Luuk 4:16, Joh 15:10, Matt 24:20)
      Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4) Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-20) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. Joh 15:10.

      Olen kirjoittanut tänne asiasta erilaista näkökulmista;
      >>> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/8


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija
      Kurpan torpan sepän pojanpojanpoika

      • Exadventistiparka

        Jari, käyn tässä läpi KAIKKI kohdat, jotka sanot todistavan että kristityn tulee pitää sapattia.

        Luuk 4:16; Koska Hän oli juutalainen, ja piti käskyt. Hänen piti olla virheetön Karitsa.

        Joh 15:10; Jeesus sanoi pitäneensä Isänsä käskyt. Totta. Samasta syystä kuin edellinen.

        Mitä sitten tapahtui ? Jeesus julisti UUDEN LIITON Hänen veressään.

        Luuk 23:56 hämmentyneet opetuslapset kunnioittivat sapattia edelleen; ehkä luullen Jeesuksen olleen vain ihminen. Tämä oli ennen ylösnousemusta - naiset valmistautuivat seuraavana päivänä käymään haudalla mutta tuskin kukaan odotti Jeesusta tapaavansa enää "elossa"... oliko kaikki loppu ???

        Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4. Nämä ovat oikein hyviä kohtia, kiitos Jari kun etsit ne puolestani.Näissä voi lukea sen AINOAN TODELLISEN SYYN miksi kristuksen ylösnousemuksen jälkeen mentiin sapattina synagoogaan. Tässä esimerkki:
        Apt 16:13 "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille."

        Miksi ? Koska sapatti oli päivä, jolloin ihmiset ehkä jopa odottivat opetusta eikä heillä ollut työtä, joten oli aikaa kuunnella. Erinomainen saarnauspäivä, ja kuten voi lukea, sinne mentiin joka kerta OPETTAMAAN EI-KRISTITTYJÄ.

        Ei voida Raamatun perusteella osoittaa, että se olisi ollut kristittyjen Jumalanpalveluspäivä, tms.

        Ja aina paranee, kiitos Jari taas:
        Joh 15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan."

        käskyt = käskyt, kun luetaan Raamattua, eikö ? Oletko koskaan huomannut, ettei tässä puhuta samoista käskyistä, vaikka sana on sama sekä suomeksi että kreikaksi ?

        Jeesus piti ISÄNSÄ käskyt, ja Hän pysyy ISÄNSÄ rakkaudessa.
        Jeesus käski meitä pitämään "minun käskyni", jotta pysytte "minun rakkaudessani".

        Hän EI sanonut esimerkiksi: "Jos te pidätte ISÄNI käskyt...pysytte Hänen rakkaudessaan".

        Mitä nämä Jeesuksen meille antamat käskyt ovat ? Hänen liittonsa, Hänen käskynsä, eikö ? Joh. 13:
        "34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.
        35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

        Ja vielä lainaisin:
        Luuk. 5:36 Ja hän sanoi heille myös vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi.
        2. Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Hepr. 8:
        "8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

        Mooseksen kautta Siinailla tehdyn liiton merkkinä oli sapatti, ja laki oli se ohjenuora, jota vastaan Israelin kuuliaisuus Jumalalle testattiin.
        Jeesus teki kanssamme uuden liiton, jonka merkkinä meille on annettu Pyhän Hengen sinetti, ja ohjenuorana Jeesuksen uusi käsky (tai käskyt).

        Sapatin pitämistä en muista Jeesuksen koskaan antanen kristittyjen ohjeeksi. Sen sijaan, UT:ssä on lähes 100 viittausta, jotka antavat ohjeita, joilla katetaan 9 muuta käskyä kymmenestä.

        Miksi Sapatin noudattamista ei anneta kertaakaan ohjeeksi UT:ssä, ei EDES ei-juutalaisille ??? Koska sapatti EI ole uuteen liittoon kuuluva käsky. Se oli vanhan liiton "merkki".

        Matt 24:20 Jeesus pyysi rukoilemaan ettei pako tapahtuisi talvella eikä sapattina. No varmasti. Mitäs luulisit juutalaisten tehneen kun kaverit rikkovat sapattia ? Kivittävän ? Huomaatko, että sanotaan myös "talvella" ? Se mainitaan ensin, joten lieneekö jopa pahempi asia kuin että pakenisi sapattina, en tiedä. Mutta mikään lepopäiväkäsky kristityille tässä ei käy ilmi.

        Luuk 16:17 " Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää."

        Aivan. Ei Jeesus kumonnut lakia, vaan täytti lain. Israelille laki on voimassa.


      • pyhpyh
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Jari, käyn tässä läpi KAIKKI kohdat, jotka sanot todistavan että kristityn tulee pitää sapattia.

        Luuk 4:16; Koska Hän oli juutalainen, ja piti käskyt. Hänen piti olla virheetön Karitsa.

        Joh 15:10; Jeesus sanoi pitäneensä Isänsä käskyt. Totta. Samasta syystä kuin edellinen.

        Mitä sitten tapahtui ? Jeesus julisti UUDEN LIITON Hänen veressään.

        Luuk 23:56 hämmentyneet opetuslapset kunnioittivat sapattia edelleen; ehkä luullen Jeesuksen olleen vain ihminen. Tämä oli ennen ylösnousemusta - naiset valmistautuivat seuraavana päivänä käymään haudalla mutta tuskin kukaan odotti Jeesusta tapaavansa enää "elossa"... oliko kaikki loppu ???

        Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4. Nämä ovat oikein hyviä kohtia, kiitos Jari kun etsit ne puolestani.Näissä voi lukea sen AINOAN TODELLISEN SYYN miksi kristuksen ylösnousemuksen jälkeen mentiin sapattina synagoogaan. Tässä esimerkki:
        Apt 16:13 "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille."

        Miksi ? Koska sapatti oli päivä, jolloin ihmiset ehkä jopa odottivat opetusta eikä heillä ollut työtä, joten oli aikaa kuunnella. Erinomainen saarnauspäivä, ja kuten voi lukea, sinne mentiin joka kerta OPETTAMAAN EI-KRISTITTYJÄ.

        Ei voida Raamatun perusteella osoittaa, että se olisi ollut kristittyjen Jumalanpalveluspäivä, tms.

        Ja aina paranee, kiitos Jari taas:
        Joh 15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan."

        käskyt = käskyt, kun luetaan Raamattua, eikö ? Oletko koskaan huomannut, ettei tässä puhuta samoista käskyistä, vaikka sana on sama sekä suomeksi että kreikaksi ?

        Jeesus piti ISÄNSÄ käskyt, ja Hän pysyy ISÄNSÄ rakkaudessa.
        Jeesus käski meitä pitämään "minun käskyni", jotta pysytte "minun rakkaudessani".

        Hän EI sanonut esimerkiksi: "Jos te pidätte ISÄNI käskyt...pysytte Hänen rakkaudessaan".

        Mitä nämä Jeesuksen meille antamat käskyt ovat ? Hänen liittonsa, Hänen käskynsä, eikö ? Joh. 13:
        "34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.
        35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

        Ja vielä lainaisin:
        Luuk. 5:36 Ja hän sanoi heille myös vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi.
        2. Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Hepr. 8:
        "8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

        Mooseksen kautta Siinailla tehdyn liiton merkkinä oli sapatti, ja laki oli se ohjenuora, jota vastaan Israelin kuuliaisuus Jumalalle testattiin.
        Jeesus teki kanssamme uuden liiton, jonka merkkinä meille on annettu Pyhän Hengen sinetti, ja ohjenuorana Jeesuksen uusi käsky (tai käskyt).

        Sapatin pitämistä en muista Jeesuksen koskaan antanen kristittyjen ohjeeksi. Sen sijaan, UT:ssä on lähes 100 viittausta, jotka antavat ohjeita, joilla katetaan 9 muuta käskyä kymmenestä.

        Miksi Sapatin noudattamista ei anneta kertaakaan ohjeeksi UT:ssä, ei EDES ei-juutalaisille ??? Koska sapatti EI ole uuteen liittoon kuuluva käsky. Se oli vanhan liiton "merkki".

        Matt 24:20 Jeesus pyysi rukoilemaan ettei pako tapahtuisi talvella eikä sapattina. No varmasti. Mitäs luulisit juutalaisten tehneen kun kaverit rikkovat sapattia ? Kivittävän ? Huomaatko, että sanotaan myös "talvella" ? Se mainitaan ensin, joten lieneekö jopa pahempi asia kuin että pakenisi sapattina, en tiedä. Mutta mikään lepopäiväkäsky kristityille tässä ei käy ilmi.

        Luuk 16:17 " Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää."

        Aivan. Ei Jeesus kumonnut lakia, vaan täytti lain. Israelille laki on voimassa.

        Sotasi sapattia vastaan vie sinut helvetin tuleen.


    • Niinsemeneekin

      Uuden liiton seurakunta on alun alkaen kokoontunut viikon ensimmäisenä päivänä Kristuksen ylösnousemisen kunniaksi. Näin pääsiäisen aikaan asia onkin ajankohtainen.

      • Eivätvietä

        Mutta pääsiäissunnuntai, Ylösnousemuksen muistopäivä, ohitetaan Adventtikirkossa; ei jumalanpalvelusta, ei mitään... Sapattina ehkä jotain pääsiäisestä mainitaan, mutta ei Jeesus sapattina ylösnoussut, vaan pääsiäissunnuntain aamuna!

        Ei pitkäperjantaitakaan adventismissa noteerata miksikään. Ei silloinkaan A-kirkossa järjestetä jumalanpalvelusta tai edes hartaushetkeä Jeesuksen ristinkuolemaa muistaen.


      • pyhpyh
        Eivätvietä kirjoitti:

        Mutta pääsiäissunnuntai, Ylösnousemuksen muistopäivä, ohitetaan Adventtikirkossa; ei jumalanpalvelusta, ei mitään... Sapattina ehkä jotain pääsiäisestä mainitaan, mutta ei Jeesus sapattina ylösnoussut, vaan pääsiäissunnuntain aamuna!

        Ei pitkäperjantaitakaan adventismissa noteerata miksikään. Ei silloinkaan A-kirkossa järjestetä jumalanpalvelusta tai edes hartaushetkeä Jeesuksen ristinkuolemaa muistaen.

        Väärässä olet.

        Ehtoollinen on tullut pääsiäisen tilalle. Mutta kyllä monissa adventtiseurakunnissa on pitkäperjantaina tilaisuus. Munkin omassa on.


      • pyhpyh

        Alkuseurakunta pyhitti sapattia eikä sunnuntaita.


      • Vaihtokauppako
        pyhpyh kirjoitti:

        Väärässä olet.

        Ehtoollinen on tullut pääsiäisen tilalle. Mutta kyllä monissa adventtiseurakunnissa on pitkäperjantaina tilaisuus. Munkin omassa on.

        Ehtoollinen on tullut pääsiäisen tilalle, omituista.... Ehtoollinen asetettiin kiirastorstaina, josta pääsiäispyhien vietto alkaa. Eihän kristikunta ole pääsiäistä poistanut vaihtaen sen ehtoolliseen, mitä puppua tuo on? Miksi tällainen joko-tai asetelma? Kristityt viettävät sekä pääsiäistä että ehtoollista, ei niistä toista voi toisella korvata.

        Ja alkuseurakunta vietti molempia, sekä sapattia että ylösnousemuspäivää usean vuosisadan ajan. Näin on adventtipastori meille kertonut, yhteiskristillisessä yhteydessä.


      • pyhpyh
        Vaihtokauppako kirjoitti:

        Ehtoollinen on tullut pääsiäisen tilalle, omituista.... Ehtoollinen asetettiin kiirastorstaina, josta pääsiäispyhien vietto alkaa. Eihän kristikunta ole pääsiäistä poistanut vaihtaen sen ehtoolliseen, mitä puppua tuo on? Miksi tällainen joko-tai asetelma? Kristityt viettävät sekä pääsiäistä että ehtoollista, ei niistä toista voi toisella korvata.

        Ja alkuseurakunta vietti molempia, sekä sapattia että ylösnousemuspäivää usean vuosisadan ajan. Näin on adventtipastori meille kertonut, yhteiskristillisessä yhteydessä.

        Uudessa liitossa ehtoollinen ottaa pääsiäisen paikan. Piste.


      • Harhaoppi
        pyhpyh kirjoitti:

        Uudessa liitossa ehtoollinen ottaa pääsiäisen paikan. Piste.

        Miten niin "pääsiäisen paikan"? Siis YLÖSNOUSEMUKSEN paikan? Onko tämä virallinen adventistinen oppi, ettei pääsiäistä ole? Eikä näin ollen Jeesuksen ylösnousemustakaan, niinkö? Miten ehtoollinen, kiirastorstaina asetettu, voi ottaa pääsiäissunnuntaina tapahtuneen ylösnousemuksen paikan - tämä on kyllä nyt ihan hurjaa harhaoppia. Ilmankos adventismia ei pidetä kristinuskona, vaan siitä erottuneena lahkona.


      • Hei!

        Kuule, minun on sanottava että olet tietoa joka ei pidä paikkaansa.
        Jeesus ei ole lepopäivää muuttanut.

        Perustelut;
        Nykyinen käsitys lepopäivästä syntyi kun ryhmä katolisia ja protestanttisia teologeja yhdessä ryhtyivät ajamaan ajatusta että muutos olisi tapahtunut jo apostolisena aikana. Syyksi mainittiin Kristuksen ylösnousemuksen muistelu apostolisena aikana. Raamattu ei kuitenkaan anna ajatukselle tukea. Jeesus ja opetuslapset pitivät sapatin. (Luuk 4:16, Joh 15:10, Matt 24:20)
        >>> Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4) Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-20) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. (1 Joh 2:3-6, Joh 15:10, 1 Piet 2:21, Ilm 14:12, 12:17)

        Poliittisista ja pakanallisista myös kirkollisista ja sosiaalisista syistä juutalaisvastaisuus yltyi Rooman valtakunnassa, ja keisari Hadrianus antoi juutalaisia vastustavat lait 135 jkr. Juutalaiset olivat kieltäneet Kristuksen. Rooman kristityt halusivat tehdä eroa juutalaisuuteen. Erottuakseen juutalaisuudesta he kokoontuivat Jumalan palveluksiin sapatti-iltaisin auringonlaskun jälkeen. Kokoukset venyivät usein viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Silloin he olivat myös ”viikon ensimmäisenä päivänä koolla” kun sen ajan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan.

        Maailmassa on kahdenlaista tapaa numeroida viikonpäivät. Raamatullinen tapa on että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Sapatti on lauantai ja viikon seitsemäs päivä alkuperäisessä viikonlaskussa. Suomessa siirryttiin 1.1.1973 uuteen viikkojärjestykseen kun seitsemänneksi päiväksi asetettiin sunnuntai. Osa almanakoista ehti mukaan vasta seuraavana vuonna.
        Keisari Konstantinus v.321 jkr, koski lakiin; Dan 7:25, kun kansalla oli kuusipäiväinen työviikko, ja kansa vietti kahta juhlaa viikottain; a) kristittyjen sapattia ja b) auringon päivää sunday:ta (?=sunnuntai) Keisari yhdisti päivät ja muutti päivän viikon 1 päivällä sunnuntaille. "Auringon kunnianarvoiselle päivälle" luki asetuksen tekstissä. Keisarin syy työvoimapolitiikka. Työpäiviä oli viikossa kuusi ja kansalla kaksi juhlaa. Keskiajan kirkko oli yhtä keisarillisissa päätöksissä.

        Alkuseurakunnasta lähtien on sapattia vietetty jokaisella vuosisadalla. Kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti vuonna 440 jkr että hänen aikanaan koko muu maailma vietti sapattia Jumalan käskyn mukaan ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan. Poikkeuksina hän mainitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat jotka painostivat sunnuntain viettoon. Sapattia viettivät Intian kristityt 200 luvulla, Persian- 300 luvulla ja Skotlannin- 500 luvulla. Waldolaista osa 1200 luvulla, norjalaisista osa 1400 luvulla. Myös osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista. Eräät luterilaiset papit 1600 luvulla viettivät lauantaisapattia. Jumala itse on asettanut sapatin. (Joh 1:1-3,14, Kol 1:12-18) Sapatti muistuttaa meitä luomisesta luomisen muistomerkin merkityksessä. (1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:13-17) Sapatti on Herran päivä. (Ilm 1:10, Jes 58:12-14)

        - Lepopäivä on siis ajan saatossa kokenut vastustusta niin kuin kaikki muukin Jumalan säätämä asetus 10- käskyn moraalilaissa; Room 6:22-23, Jaak 2:10, Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, >Ilm 14:12/ 12:17, 1 Joh 2:1-6.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • keksittyuskonto
        Eivätvietä kirjoitti:

        Mutta pääsiäissunnuntai, Ylösnousemuksen muistopäivä, ohitetaan Adventtikirkossa; ei jumalanpalvelusta, ei mitään... Sapattina ehkä jotain pääsiäisestä mainitaan, mutta ei Jeesus sapattina ylösnoussut, vaan pääsiäissunnuntain aamuna!

        Ei pitkäperjantaitakaan adventismissa noteerata miksikään. Ei silloinkaan A-kirkossa järjestetä jumalanpalvelusta tai edes hartaushetkeä Jeesuksen ristinkuolemaa muistaen.

        Pöyristyttävää. Koko muu kristikansa muistelee pääsiäispyhinä ehtoollisenasettamista, Herramme kärsimystä meidän edestämme ja Hänen kunniakasta ylösnousemustaan!


      • AikaPalaajuurilleen

        Lindeman kirjoittaa tästä ylösnousemuspäivän Baabeliuskonnon meriitistä, kuinka se hapattaa uudenliiton harhassa uskovia kautta linjan.
        Mutta, sapatti on Apostolisensrk. on helluntalainen kansainvälinen srk. Baptisteista kunnioittaa sapattia, vapaissa suunnissa on monia srk. jotka eivät hapata sunnuntaipyhää, koska se on pakanuutta, ihmiskäskyisyyttä. Luterilaisista luullakseni on tullut Herran Kansa, viettää sapattia, jne. jne. Mutta niskoittelevat tietoisesti elävät uskonnolliset kiivasluontoiset sunnuntaipakanat, viettävät sunnuntaita ja voitelevat vanhoja laakereita perustelemalla pääsisäisetä, että se sunnuntai ja ylösnousemus- saa aikaiseksi, että Jumalan laki muuttuu ihmiskäskyyn.

        On se suurta harhaa ja silmäpeitettä monien silmillä. Mutta, Kiitos Herralle, nyt on jo ajan muuttumassa ja ihmiset alkavat ymmärtää sapatin sisältöä läpi kristikunnan, paisi nämä muotojumaliset, jotka kihnuttaa mielensämukaisia juttujaan pyhäksi.


      • Exadventistiparka
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Kuule, minun on sanottava että olet tietoa joka ei pidä paikkaansa.
        Jeesus ei ole lepopäivää muuttanut.

        Perustelut;
        Nykyinen käsitys lepopäivästä syntyi kun ryhmä katolisia ja protestanttisia teologeja yhdessä ryhtyivät ajamaan ajatusta että muutos olisi tapahtunut jo apostolisena aikana. Syyksi mainittiin Kristuksen ylösnousemuksen muistelu apostolisena aikana. Raamattu ei kuitenkaan anna ajatukselle tukea. Jeesus ja opetuslapset pitivät sapatin. (Luuk 4:16, Joh 15:10, Matt 24:20)
        >>> Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4) Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-20) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. (1 Joh 2:3-6, Joh 15:10, 1 Piet 2:21, Ilm 14:12, 12:17)

        Poliittisista ja pakanallisista myös kirkollisista ja sosiaalisista syistä juutalaisvastaisuus yltyi Rooman valtakunnassa, ja keisari Hadrianus antoi juutalaisia vastustavat lait 135 jkr. Juutalaiset olivat kieltäneet Kristuksen. Rooman kristityt halusivat tehdä eroa juutalaisuuteen. Erottuakseen juutalaisuudesta he kokoontuivat Jumalan palveluksiin sapatti-iltaisin auringonlaskun jälkeen. Kokoukset venyivät usein viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Silloin he olivat myös ”viikon ensimmäisenä päivänä koolla” kun sen ajan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan.

        Maailmassa on kahdenlaista tapaa numeroida viikonpäivät. Raamatullinen tapa on että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Sapatti on lauantai ja viikon seitsemäs päivä alkuperäisessä viikonlaskussa. Suomessa siirryttiin 1.1.1973 uuteen viikkojärjestykseen kun seitsemänneksi päiväksi asetettiin sunnuntai. Osa almanakoista ehti mukaan vasta seuraavana vuonna.
        Keisari Konstantinus v.321 jkr, koski lakiin; Dan 7:25, kun kansalla oli kuusipäiväinen työviikko, ja kansa vietti kahta juhlaa viikottain; a) kristittyjen sapattia ja b) auringon päivää sunday:ta (?=sunnuntai) Keisari yhdisti päivät ja muutti päivän viikon 1 päivällä sunnuntaille. "Auringon kunnianarvoiselle päivälle" luki asetuksen tekstissä. Keisarin syy työvoimapolitiikka. Työpäiviä oli viikossa kuusi ja kansalla kaksi juhlaa. Keskiajan kirkko oli yhtä keisarillisissa päätöksissä.

        Alkuseurakunnasta lähtien on sapattia vietetty jokaisella vuosisadalla. Kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti vuonna 440 jkr että hänen aikanaan koko muu maailma vietti sapattia Jumalan käskyn mukaan ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan. Poikkeuksina hän mainitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat jotka painostivat sunnuntain viettoon. Sapattia viettivät Intian kristityt 200 luvulla, Persian- 300 luvulla ja Skotlannin- 500 luvulla. Waldolaista osa 1200 luvulla, norjalaisista osa 1400 luvulla. Myös osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista. Eräät luterilaiset papit 1600 luvulla viettivät lauantaisapattia. Jumala itse on asettanut sapatin. (Joh 1:1-3,14, Kol 1:12-18) Sapatti muistuttaa meitä luomisesta luomisen muistomerkin merkityksessä. (1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:13-17) Sapatti on Herran päivä. (Ilm 1:10, Jes 58:12-14)

        - Lepopäivä on siis ajan saatossa kokenut vastustusta niin kuin kaikki muukin Jumalan säätämä asetus 10- käskyn moraalilaissa; Room 6:22-23, Jaak 2:10, Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, >Ilm 14:12/ 12:17, 1 Joh 2:1-6.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        "Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. "

        Toit esille Raamatunkohtia, johon JO kommentoin, ja osoitin että ne kertovat opetuslasten menneen sapattisin saarnaamaan niille, jotka sapattisin kokoontuivat kuulemaan opetusta, eli siis muille juutalaisille.

        Raamattu ei tuo mitenkään, MISSÄÄN KOHDASSA, ilmi, että sapatti olisi ollut kristillisen seurakunnan kokouspäivä. Päinvastoin. Katsotaanpa esimerkkejä siitä mitä Raamattu SANOO: mitä tehtiin viikon 1. päivänä:

        Ap. t. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
        1. Kor. 16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

        ELI: Viikon ensimmäiseen päivään tuntuvat sopivan sekä seurakunnan kokoontuminen, ehtoollisen vietto että myös varainkeräys/kolehti tai miksi sitä nyt haluatkin sanoa.

        Eikö ole hassua, että muut kristityt tekevät RAAMATUN ESIMERKIN mukaan, mutta adventistit haluavat elää vanhan liiton sääntöjen mukaan ?


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. "

        Toit esille Raamatunkohtia, johon JO kommentoin, ja osoitin että ne kertovat opetuslasten menneen sapattisin saarnaamaan niille, jotka sapattisin kokoontuivat kuulemaan opetusta, eli siis muille juutalaisille.

        Raamattu ei tuo mitenkään, MISSÄÄN KOHDASSA, ilmi, että sapatti olisi ollut kristillisen seurakunnan kokouspäivä. Päinvastoin. Katsotaanpa esimerkkejä siitä mitä Raamattu SANOO: mitä tehtiin viikon 1. päivänä:

        Ap. t. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
        1. Kor. 16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

        ELI: Viikon ensimmäiseen päivään tuntuvat sopivan sekä seurakunnan kokoontuminen, ehtoollisen vietto että myös varainkeräys/kolehti tai miksi sitä nyt haluatkin sanoa.

        Eikö ole hassua, että muut kristityt tekevät RAAMATUN ESIMERKIN mukaan, mutta adventistit haluavat elää vanhan liiton sääntöjen mukaan ?

        Hei!

        Vuorokaudet vaihtuivat auringon laskuihin ja aina kun mentiin vähänkin yli auringolaskun oli jo uusi vuorokausi laskennassa, ja kaksi jo vuorokautta kulunut, vaikka olisi vain hetki kulunut uutta vuorokautta.

        Eli kun oli esim. tunnin verran kulunut aikaa auringoslaskun jälkeen niin keskusteltiin jo uudesta vuorokaudesta.

        Rahaa kerättiin- ei ole välttämätöntä kerätä nykyisen tavan mukaan sillä alkuseurakunta eli yhteistaloudessa ja elivät yhdessä. Eivät kokoontuneet ja hajaantuneet siis vain noin kerran viikossa.

        Matt 5:17-18, Jaak 2:10 (8-13) Luuk 16:16-17, Ilm 12:17/14:12, mm. lyhyesti.
        -Laki ei mihinkään ristillä lähtenyt muualle mitenkään, eikä vuorokausien vaihtelu muuttunut.
        Sama laki oli sydämessä ennen kivitauluja, ja sama laki on sydämessä kivitaulujen aikakauden jälkeen uudessa liitossa; Jer 3:31-33, Hebr 8:10, 10:12-18.
        Jaak 1.25.

        (Minulla hajosi näxxiksestä yksi kirjain. Xitää kirjoittaa ilman ko. kirjainta.
        Tiistaina voi ostaa vastaa uuden näxxiksen kauxasta.)


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Exadventistiparka
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Vuorokaudet vaihtuivat auringon laskuihin ja aina kun mentiin vähänkin yli auringolaskun oli jo uusi vuorokausi laskennassa, ja kaksi jo vuorokautta kulunut, vaikka olisi vain hetki kulunut uutta vuorokautta.

        Eli kun oli esim. tunnin verran kulunut aikaa auringoslaskun jälkeen niin keskusteltiin jo uudesta vuorokaudesta.

        Rahaa kerättiin- ei ole välttämätöntä kerätä nykyisen tavan mukaan sillä alkuseurakunta eli yhteistaloudessa ja elivät yhdessä. Eivät kokoontuneet ja hajaantuneet siis vain noin kerran viikossa.

        Matt 5:17-18, Jaak 2:10 (8-13) Luuk 16:16-17, Ilm 12:17/14:12, mm. lyhyesti.
        -Laki ei mihinkään ristillä lähtenyt muualle mitenkään, eikä vuorokausien vaihtelu muuttunut.
        Sama laki oli sydämessä ennen kivitauluja, ja sama laki on sydämessä kivitaulujen aikakauden jälkeen uudessa liitossa; Jer 3:31-33, Hebr 8:10, 10:12-18.
        Jaak 1.25.

        (Minulla hajosi näxxiksestä yksi kirjain. Xitää kirjoittaa ilman ko. kirjainta.
        Tiistaina voi ostaa vastaa uuden näxxiksen kauxasta.)


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Eli jos tuon kirjoituksen nyt pukisi lyhempään muotoon:

        1) Ainoa Raamatullinen todiste siitä, että sapatin pitäminen kristityille on pakollista tai että opetuslapset pitivät sapattia kristillisenä kokoontumis- tai ehtoollispäivänä, on se, että viikon ensimmäinen päivä on TOSI LÄHELLÄ sapatin päättymistä.

        2) Ihminen on sapatin armoilla. Sapattina ei SAA mennä kauppaan ostamaan tarvikkeita, joita käytetään evankelioimistyöhön.
        "(Minulla hajosi näxxiksestä yksi kirjain. Xitää kirjoittaa ilman ko. kirjainta. Tiistaina voi ostaa vastaa uuden näxxiksen kauxasta.)"

        Huhhuh. Kyllä nyt varmaan on todistettu että adventistien käsitys sapatin olemisesta Uuden liiton merkkinä kristityille perustuu vahvasti Raamattuun. Se, että Raamattu ei mitenkään sitä tue, ei haittaa asiaa.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Eli jos tuon kirjoituksen nyt pukisi lyhempään muotoon:

        1) Ainoa Raamatullinen todiste siitä, että sapatin pitäminen kristityille on pakollista tai että opetuslapset pitivät sapattia kristillisenä kokoontumis- tai ehtoollispäivänä, on se, että viikon ensimmäinen päivä on TOSI LÄHELLÄ sapatin päättymistä.

        2) Ihminen on sapatin armoilla. Sapattina ei SAA mennä kauppaan ostamaan tarvikkeita, joita käytetään evankelioimistyöhön.
        "(Minulla hajosi näxxiksestä yksi kirjain. Xitää kirjoittaa ilman ko. kirjainta. Tiistaina voi ostaa vastaa uuden näxxiksen kauxasta.)"

        Huhhuh. Kyllä nyt varmaan on todistettu että adventistien käsitys sapatin olemisesta Uuden liiton merkkinä kristityille perustuu vahvasti Raamattuun. Se, että Raamattu ei mitenkään sitä tue, ei haittaa asiaa.

        Joo, hei-

        On monta -äivää ka-uat kiinni.

        Kyllä yksi kirjain lakkaisi toimimasta. Kirjoitin äsken -itkän tekstin niin etten käyttänyt sellaisia sanoja missä -uuttuvaa kirjainta olisi tarvittu.
        Kännykällä ei ole mahdotonta kirjoittaa mutta -itkistä viestiketjuista -itää itse etsiä mihin vastaukseen klikkaa, ja se on aikaa vieää. Koneella aukenee se viesti heti mihin -itää vastata.

        Kuule- Monet kysymykset ovat isoja ja vievät -aljon aikaa. Ei saisi koskaan hermostua selittämiseen. Itse aikoinaan haukuin 10 vuotta koko ajan kiristäessäni tietoa, mutta minulla oli kyky ja taito muuttaa mieltäni kun havaitsin olevani väärässä.-
        Mutta selvitin asiat hyvin itselleni.

        Jokaisen aika ei riitä, on työtä ja kotona väkeä huollettevana.
        Niihin 28 kohtaan mitä kirkon sivuilla mainitaan -erusoinkohdat, niihin voi tyytyä, sillä kaikista ei tule Raamatun tutkijoita eikä ole tarvetta eikä välttämätöntä osata kaikkea mitä Raamatuntutkijat.

        Niihin toisinaan jotkut kaatuvat ja sitten turhautuvat uskossaan.
        Aikaa menee suurien kysymyksien valkenemiseen. -ajallaan.



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • pyhpyh
        Harhaoppi kirjoitti:

        Miten niin "pääsiäisen paikan"? Siis YLÖSNOUSEMUKSEN paikan? Onko tämä virallinen adventistinen oppi, ettei pääsiäistä ole? Eikä näin ollen Jeesuksen ylösnousemustakaan, niinkö? Miten ehtoollinen, kiirastorstaina asetettu, voi ottaa pääsiäissunnuntaina tapahtuneen ylösnousemuksen paikan - tämä on kyllä nyt ihan hurjaa harhaoppia. Ilmankos adventismia ei pidetä kristinuskona, vaan siitä erottuneena lahkona.

        No jo olet koiraleuka. Väitinkö minä muka että pääsiäinen ja ylösnousemus olisi sama asia?????????? Pääsiäinen on Vanhan liiton juhla, joka kumottiin ristillä. Piste.

        Mutta viettäkää te babylonistit vaan pääsiäistä ihan vapaasti jos haluatte. Me Jumalan kansana emme vietä, vaan vietämme Herran ehtoollista.


      • pyhpyh
        Exadventistiparka kirjoitti:

        "Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. "

        Toit esille Raamatunkohtia, johon JO kommentoin, ja osoitin että ne kertovat opetuslasten menneen sapattisin saarnaamaan niille, jotka sapattisin kokoontuivat kuulemaan opetusta, eli siis muille juutalaisille.

        Raamattu ei tuo mitenkään, MISSÄÄN KOHDASSA, ilmi, että sapatti olisi ollut kristillisen seurakunnan kokouspäivä. Päinvastoin. Katsotaanpa esimerkkejä siitä mitä Raamattu SANOO: mitä tehtiin viikon 1. päivänä:

        Ap. t. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
        1. Kor. 16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

        ELI: Viikon ensimmäiseen päivään tuntuvat sopivan sekä seurakunnan kokoontuminen, ehtoollisen vietto että myös varainkeräys/kolehti tai miksi sitä nyt haluatkin sanoa.

        Eikö ole hassua, että muut kristityt tekevät RAAMATUN ESIMERKIN mukaan, mutta adventistit haluavat elää vanhan liiton sääntöjen mukaan ?

        Puhut potaskaa. Ap.t. 20:7 ei ole mikään sunnuntai jumalanpalvelus, vaan Paavalin jäähyväisjuhla lauantai-iltama. 1. Kor. 16:2 ei ole mikään jumalanpalvelusteksti eikä kolehti, vaan palkkapäivän tilinsiirto kotona.

        Samaa paskaa jauhat kuin kaikki muutkin sapatinvihaajat.


      • Annamunkaikkikestää
        pyhpyh kirjoitti:

        No jo olet koiraleuka. Väitinkö minä muka että pääsiäinen ja ylösnousemus olisi sama asia?????????? Pääsiäinen on Vanhan liiton juhla, joka kumottiin ristillä. Piste.

        Mutta viettäkää te babylonistit vaan pääsiäistä ihan vapaasti jos haluatte. Me Jumalan kansana emme vietä, vaan vietämme Herran ehtoollista.

        Pääsiäinen on YLÖSNOUSEMUKSEN juhla! Ei ylösnousemusta ole missään ristillä kumottu, voi hyvänen aika sentään... Pääsiäinen EI ole ehtoollisen asettamisen juhla. Eikä maallinen suklaamunien, tipujen ja pupujen juhla. Kristityille pääsiäinen on suuren suuri juhla, Jeesuksen ylösnousemuksen voitto kuolemasta on mahtavinta, mitä maailmankaikkeudessa on tapahtunut.

        Ehtoollisella on oma paikkansa kristityn elämässä, muttei se missään tapauksessa pääsiäistä korvaa. Haukut kristittyjä, jotka juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta, babylonisteiksi, häh? Millä perusteella? Ja väität kuuluvasi "Jumalan kansaan"!? Oletko Jehovan todistaja, pyhpyh?


      • Exadventistiparka
        pyhpyh kirjoitti:

        Puhut potaskaa. Ap.t. 20:7 ei ole mikään sunnuntai jumalanpalvelus, vaan Paavalin jäähyväisjuhla lauantai-iltama. 1. Kor. 16:2 ei ole mikään jumalanpalvelusteksti eikä kolehti, vaan palkkapäivän tilinsiirto kotona.

        Samaa paskaa jauhat kuin kaikki muutkin sapatinvihaajat.

        Se, mitä kutsutaan nykyään lauantai-illaksi, oli tosiaan tuolloin viikon ensimmäisen päivän ilta. Miksei sitten kokoonuuttu viikon ensimmäisen päivän aamuna ???

        Opetuslapset eivät voineet olla koolla sunnuntai-aamulla, koska tuolloin sunnuntai oli työpäivä; viikon ensimmäinen.

        Olet siis oikeassa, se oli "lauantai-ilta", nykyilmaisuna. Mutta heille se oli ainoa aika viikon ensimmäistä päivää, jolloin kokous voitiin pitää.

        Sapattia ei mainita Raamatussa kristittyjen kokouspäivänä, eikä myöskään uuden liiton lepopäivänä. Se ei siis ollut velvoite.

        Korostaisin myös, että sapatti oli huono kokouspäiväksi siitäkin syystä, että silloin oli paras aika evankelioida, koska aikaa oli kaikilla, ja kuulijoita riitti. Evankelioinnin jälkeen, auringon laskettua, oli siis mitä mainioin aika kokoontua, tuoda uusia jäseniä paikalle, opettaa, syödä ehtoollista, yms.

        Raamattu ei anna uuden liiton kristityille sen paremmin sapattia kuin sunnuntaitakaan kokouspäiväksi. Siksi myös osa kristityistä eri aikakausina piti kokouksia aikanaan sapattina, osa sunnuntaina.

        Uuden liiton kristityille ei ole annettu kumpaakaan päivää PAKOLLISEKSI lepopäiväksi, tai MERKIKSI.


      • tuotanooin
        Annamunkaikkikestää kirjoitti:

        Pääsiäinen on YLÖSNOUSEMUKSEN juhla! Ei ylösnousemusta ole missään ristillä kumottu, voi hyvänen aika sentään... Pääsiäinen EI ole ehtoollisen asettamisen juhla. Eikä maallinen suklaamunien, tipujen ja pupujen juhla. Kristityille pääsiäinen on suuren suuri juhla, Jeesuksen ylösnousemuksen voitto kuolemasta on mahtavinta, mitä maailmankaikkeudessa on tapahtunut.

        Ehtoollisella on oma paikkansa kristityn elämässä, muttei se missään tapauksessa pääsiäistä korvaa. Haukut kristittyjä, jotka juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta, babylonisteiksi, häh? Millä perusteella? Ja väität kuuluvasi "Jumalan kansaan"!? Oletko Jehovan todistaja, pyhpyh?

        Etkös sinä juhli ylösnousemusta aina sunnuntaisin. Miksi tarvitset pääsiäisen?


      • Harhaoppi kirjoitti:

        Miten niin "pääsiäisen paikan"? Siis YLÖSNOUSEMUKSEN paikan? Onko tämä virallinen adventistinen oppi, ettei pääsiäistä ole? Eikä näin ollen Jeesuksen ylösnousemustakaan, niinkö? Miten ehtoollinen, kiirastorstaina asetettu, voi ottaa pääsiäissunnuntaina tapahtuneen ylösnousemuksen paikan - tämä on kyllä nyt ihan hurjaa harhaoppia. Ilmankos adventismia ei pidetä kristinuskona, vaan siitä erottuneena lahkona.

        Heippa!
        Ei kukaan ole kieltänyt ylösnousemusta, edelleenkään, vaikka vähän väliä tällä palstalla niin väitetään. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi on asetettu upotuskaste ja ehtoollinen uudessa liitossa. Kyllähän tänä sapattina adventtikirkoissa Raamatuntekstit, saarna, laulut ja lastenluokan opetus, jossa itse olin lasteni kanssa, käsittelivät pääsiäisen tapahtumia, eli kaikki asiat kyllä käytiin lävitse ja ylösnousemushan se on tietysti pääasia.

        Room 6: 3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

        5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

        7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,

        9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

        10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

        11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

        1 Kor. 11: 23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

        26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

        "Ilmankos adventismia ei pidetä kristinuskona, vaan siitä erottuneena lahkona."

        Sillä ei ole mitään merkitystä mitä ihmiset, olivatpa he sitten uskossa olevia tai ateisteja adventisteista ajattelevat. Sillä on merkitystä, mitä Jumala ajattelee.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. "

        Toit esille Raamatunkohtia, johon JO kommentoin, ja osoitin että ne kertovat opetuslasten menneen sapattisin saarnaamaan niille, jotka sapattisin kokoontuivat kuulemaan opetusta, eli siis muille juutalaisille.

        Raamattu ei tuo mitenkään, MISSÄÄN KOHDASSA, ilmi, että sapatti olisi ollut kristillisen seurakunnan kokouspäivä. Päinvastoin. Katsotaanpa esimerkkejä siitä mitä Raamattu SANOO: mitä tehtiin viikon 1. päivänä:

        Ap. t. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
        1. Kor. 16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

        ELI: Viikon ensimmäiseen päivään tuntuvat sopivan sekä seurakunnan kokoontuminen, ehtoollisen vietto että myös varainkeräys/kolehti tai miksi sitä nyt haluatkin sanoa.

        Eikö ole hassua, että muut kristityt tekevät RAAMATUN ESIMERKIN mukaan, mutta adventistit haluavat elää vanhan liiton sääntöjen mukaan ?

        Oletkos sinä kerettiläinen vai joku muu?

        Tässä on Raamatuntekstit viikon 1 päivästä sunnuntaista:

        Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

        Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

        Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

        Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.

        Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”

        Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta, ei jumalanpalveluksessa.

        Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        "Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".

        The New English Bible kääntää ajankohdan: lauantai-iltana.

        Historioitsija Augustus Neander:"kenties apostolin lähestyvä lähtö kokosi pienen seurakunnan veljelliselle jäähyväisaterialle, joka yhteydessä apostoli piti viimeisen puheensa, vaikka kyseessä ei ollutkaan erityinen sunnuntain jumalanpalvelus".(The History of the Christian Religion and Church s.337

        1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.

        Paavali kehoittaa laittamaan sunnuntaisin kotonaan rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti.

        Raamattu ei anna mitään tukea sunnuntain pyhittämiselle, vaikka monet kirkot sitä niin kovasti toivoisivat.


      • Stork7 kirjoitti:

        Oletkos sinä kerettiläinen vai joku muu?

        Tässä on Raamatuntekstit viikon 1 päivästä sunnuntaista:

        Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

        Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

        Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

        Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.

        Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”

        Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta, ei jumalanpalveluksessa.

        Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        "Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".

        The New English Bible kääntää ajankohdan: lauantai-iltana.

        Historioitsija Augustus Neander:"kenties apostolin lähestyvä lähtö kokosi pienen seurakunnan veljelliselle jäähyväisaterialle, joka yhteydessä apostoli piti viimeisen puheensa, vaikka kyseessä ei ollutkaan erityinen sunnuntain jumalanpalvelus".(The History of the Christian Religion and Church s.337

        1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.

        Paavali kehoittaa laittamaan sunnuntaisin kotonaan rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti.

        Raamattu ei anna mitään tukea sunnuntain pyhittämiselle, vaikka monet kirkot sitä niin kovasti toivoisivat.

        Nythän se on taas ajankohtainen, miten Jeesuksen kuollessa "temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti." Eli seremonialaki lakkasi olemasta voimassa.

        Tässä 10 käskyn ja siveyslain erot:

        SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:

        Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)

        Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)

        Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).

        Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)

        Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)

        Hengellinen (Room.7:14)

        Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)

        Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)

        Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)

        Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).

        SEREMONIALAKI:

        Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)

        Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)

        Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)

        Varjolaki (Hebr.10:1-4)

        Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)

        Lihallinen (Hebr.7:16)

        Väliaikainen (Hebr.7:12,18)

        Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)

        Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)

        Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)

        Mitä on poistettu uudessa liitossa?

        Uhrit (Hepr.10:1)

        Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)

        Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)

        Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)



      • kerettiläinen--
        Stork7 kirjoitti:

        Oletkos sinä kerettiläinen vai joku muu?

        Tässä on Raamatuntekstit viikon 1 päivästä sunnuntaista:

        Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

        Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

        Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

        Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.

        Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”

        Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta, ei jumalanpalveluksessa.

        Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        "Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".

        The New English Bible kääntää ajankohdan: lauantai-iltana.

        Historioitsija Augustus Neander:"kenties apostolin lähestyvä lähtö kokosi pienen seurakunnan veljelliselle jäähyväisaterialle, joka yhteydessä apostoli piti viimeisen puheensa, vaikka kyseessä ei ollutkaan erityinen sunnuntain jumalanpalvelus".(The History of the Christian Religion and Church s.337

        1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.

        Paavali kehoittaa laittamaan sunnuntaisin kotonaan rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti.

        Raamattu ei anna mitään tukea sunnuntain pyhittämiselle, vaikka monet kirkot sitä niin kovasti toivoisivat.

        >>Paavali kehoittaa laittamaan sunnuntaisin kotonaan rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti.<<

        No ei tietenkään ollut, koska kirkkoja ei tuohon aikaan edes ollut. Kirkkolaitoshan on katolisen kirkon synnyttämä luomus, joka sai alkunsa haureellisesta liitosta maallisen vallan kanssa.

        Ja jos tarkoitat tuolla kysymykselläsi "oletkos sinä kerettiläinen vai joku muu?" minua, joka kirjoitan nimimerkillä "kerettiläinen", niin siinä tapauksessa voin vastata ainakin omasta puolestani, että minä en ole nimimerkki "Exadventistiparka". Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin "Exadventistiparka" on löytänyt itselleen uuden seurakunnan, kun taas minä en ole. "Kerettiläisenä" minä kierrän kaikki "täydellisiä" tai vähemmän täydellisiä "oppipaketteja" laativat ja ihmisten omaatuntoa hallitsevat kirkot tai muilla nimillä kulkevat seurakunnat kaukaa. Minulla on Jumalan Sanan antama vapaus "koetella kaikki ja pitää se, mikä hyvää on" toisin kuin kirkkojen alistamilla seurakuntalaisilla, jotka voivat hyväksyä vain ne "totuudet", jotka tulevat heidän Pyhän Hengen sijaisina toimivien ihmisistä koostuvien "totuuskomissioidensa" kautta. Siihen ihmisorjuuteen en enää koskaan tule alistumaan. Ja vastaavasti en myöskään suostu uskomaan mihinkään sellaisiin "totuuskomissioiden" laatimiin opetuksiin, jotka ovat vastoin Raamatun opetuksia, kuten esimerkiksi, että Jeesus meni vuonna 1844 kaikkeinpyhimpään.

        "Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia" 1.Kor.7:23


      • Exadventistiparka
        Stork7 kirjoitti:

        Oletkos sinä kerettiläinen vai joku muu?

        Tässä on Raamatuntekstit viikon 1 päivästä sunnuntaista:

        Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

        Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

        Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

        Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.

        Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”

        Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta, ei jumalanpalveluksessa.

        Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        "Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".

        The New English Bible kääntää ajankohdan: lauantai-iltana.

        Historioitsija Augustus Neander:"kenties apostolin lähestyvä lähtö kokosi pienen seurakunnan veljelliselle jäähyväisaterialle, joka yhteydessä apostoli piti viimeisen puheensa, vaikka kyseessä ei ollutkaan erityinen sunnuntain jumalanpalvelus".(The History of the Christian Religion and Church s.337

        1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.

        Paavali kehoittaa laittamaan sunnuntaisin kotonaan rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti.

        Raamattu ei anna mitään tukea sunnuntain pyhittämiselle, vaikka monet kirkot sitä niin kovasti toivoisivat.

        Nimimerkin "kerettiläinen" jo vastattua että hän ei ole exadventistiparka, minäkin kiellän olevani kerettiläinen, nimimerkillä tai ilman...

        Stork7, vastasin jo aiemmin noihin ENNEN ylösnousemuksen päivää viittaaviin sapattikohtiin. Mieti nyt hieman tilannetta tuona sapattina, ja ymmärrä, ettei se todista sunnuntain, sapatin, keskiviikon eikä perjantain puolesta mitään.

        Apostolien kokoontuminen lauantai-iltana on - kuten jo olen aiemmin tuonut esiin - AINOA hetki viikon ensimmäistä päivää, jolloin he pystyivät kokoontumaan, koska 1. päivän aamuna, eli sunnuntaina, oli työpäivä.

        Väitteesi siitä että viikon 1. päivän iltana kokoontumiseen viittaava kohta todistaisi sen, että pitäisi kokoontua sapattina --- on täysin absurdi.

        Kuten sen adventistit TÄNÄ PÄIVÄNÄ korostavat - kokous on nimenomaan sapattina, eli EI LAUANTAI-ILTANA...


    • RistiinnaulittuLaki

      Kol 2:
      13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
      14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
      15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
      16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
      17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

      - sapatin vietto ei ole lain käsky enää, se on naulittu ristiin, olemme Uuden Liiton (UT) kansaa.

    • Meniköjakeluun

      Koko porukalla, Raamatun tuntemus pielessä. 3Moos.27:34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra Siinain vuorella antoi Moosekselle israelilaisia varten.

    • ttkkl

      Addventistitkin luottavat Raamattuun!
      Bible code ilmoittaa,että Ellen White on väärä profeetta!
      Voiko sitä väärän profeeetan joukoissakin pelastua!?
      Ja adventistit panettelevat toisia kristittyjä,vaikka itse apostolit määräsivät pakanakristityille lepopäiväksi sunnuntain, Pidä sabatti pyhänä! Apostoli Paavali haaksirikkoutui Lakiin, kun alkoivat syyttää häntä,että oli vienyt ympärileikkaamattomia Jerusalemin temppeliin. Ja adventistit ovat päänänsä syöksymässä sinne ympärileikkaamattomina! Lue vaikka Apostolien teoista! Barnabaan kirjeessä on ilmoitettu tuo sunnuntain vietto. Barnabas oli kirjurina Jeesuksen seurassa ja kirjoitti ylös Jeesuksen opetuksia.
      "Mutta jos he antavat ympärieikkauttaa itsensä, he ovat velvolliset kaikkea Lakia pitämään" ja viettämään sabattia!

      • pyhpyh

        Biblecode on eksytys ja harhaoppia. Se ei ole mikään koodi. Se on tahallista asioiden vääristelyä ja harhautusta, johon TYHMÄT (=sinä) ovat langenneet.

        Puhut ihan puhdasta valhetta. Apostolit eivät ole määränneet mitään sunnuntaita pakanoille lepopäiväksi.

        Barnabaksen kirje on harhaoppisen antisemitistin saatanalliset säkeet. Meille se ei merkitse mitään. Eikä sen kirjoittaja edes ole Barnanas, koska kirje on pseudonyymi.


      • Katajaankapsahditpyhpyh
        pyhpyh kirjoitti:

        Biblecode on eksytys ja harhaoppia. Se ei ole mikään koodi. Se on tahallista asioiden vääristelyä ja harhautusta, johon TYHMÄT (=sinä) ovat langenneet.

        Puhut ihan puhdasta valhetta. Apostolit eivät ole määränneet mitään sunnuntaita pakanoille lepopäiväksi.

        Barnabaksen kirje on harhaoppisen antisemitistin saatanalliset säkeet. Meille se ei merkitse mitään. Eikä sen kirjoittaja edes ole Barnanas, koska kirje on pseudonyymi.

        Kirje on pseudonyymi??? KIRJE???


      • Exadventistiparka

        "Barnabaan kirjeessä on ilmoitettu tuo sunnuntain vietto. Barnabas oli kirjurina Jeesuksen seurassa ja kirjoitti ylös Jeesuksen opetuksia.

        "Mutta jos he antavat ympärieikkauttaa itsensä, he ovat velvolliset kaikkea Lakia pitämään" ja viettämään sabattia!"

        Olen täällä kirjoittanut siitä, mitä Raamattu sanoo ja mitä se ei sano, ja miten vaarallista on lisätä Raamatun ilmoitukseen ajatuksia, jotka eivät perustu Raamattuun. Eiköhän tässä nyt taas ole aika korjata hieman.

        Vaikka sapattia ei olekaan uuden liiton kristityille määrätty, ei tuo lainaamasi Gal 5:3 kyllä pienimmässäkään määrin puhu sen puolesta, että sunnuntai olisi määrätty lepopäiväksi.

        TOSIN, Gal 5:3 ympäristö kokonaisuutena kyllä puhuu sen puolesta (vaikka EI yksinään asiaa todistakaan), että ne jotka lakia (tai ympärileikkausta tai vaikkapa sapattia) merkkinä pyhyydestään (tai ehtona pyhyydelle) pitävät, ovat kyllä noita jotka ovat langenneet pois armosta.

        Gal 5:
        "3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko."


    • Minusta asia on suunnilleen näin jos katsotaan Raamattua ja sen tarkoitusta :

      Raamattu on Jumalan antama sanoma siitä että ihmisille on "uusi" annettu mahdollisuus päästä eroon pahuudestaan ja vajavaisuudestaan ja sitä kautta Jumalan avulla halutessaan saada (saavuttaa) myös iankaikkinen elämä.

      Kun/jos Raamattua lukee siten, että muistaa tämän Raamatun pääasiallisen tarkoituksen on Raamattua paljon helpompi ymmärtää - kaikilla Raamatun opetuksilla on perimmäisenä tarkoituksena johdattaa ne ihmiset jotka sitä kaipaavat Jumalan yhteyteen ..
      Myös sapatin tarkoitus tulee helpommin ymmärrettäväksi jos ymmärtää tämän ..

      Sapattia voisi tavallaan verrata "Jumalan valtakunnan suurlähetystöön" maanpäällä - sapatissa on vallalla Jumalan valtakunnan "sapatti tarkoitus" - ihminen on ikäänkuin turvassa tältä maailmalta - suunnilleen kuin "suurlähetystössä" ollaan turvassa vaikka suurlähetystö sijaitseekin toisen valtion maaperällä.

      Minulle sapatti on myös lupaus siitä tulvasta ajasta josta Paavali ja ilmestyskirja kertoo - se on aikaa jolloin Jeesus hallitsee ja kuolema (= synnin seuraukset) lopullisesti voitetaan ..

      1. Kor. 15: 24 ==> 26
      .... sitten tulee loppu, kun hän (Jeesus) antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. .... Sillä hänen (Jeesuksen) pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

      alex

      • näin.se.on

        Sapatti seitsemäs päivä (lepopäivä parannukseksi) seitsemäs vuosituhat (vuosituhat parannukseksi) - näin se on, sille joka joka sen tajuaa.


      • Jottamitäh
        näin.se.on kirjoitti:

        Sapatti seitsemäs päivä (lepopäivä parannukseksi) seitsemäs vuosituhat (vuosituhat parannukseksi) - näin se on, sille joka joka sen tajuaa.

        Parannukseksi, häh?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      77
      3611
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2374
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2043
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1580
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1423
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1337
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe