Kirkkokokemus

yllättävä_kirkko

11

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhteismieeliii, yhteismieeliii!

      Voi että mun tekis mieli mennä julmanpalvelukseen ja kysyä pari pikku juttua papilta siinä kirkkokansan edessä. Ihan vaan kuluttajasuojan nimissä, mutta en uskalla, kun suomessa uskonrauhaa ei ilmeisesti saa häiritä

      Tuo uskonrauha ei kyllä koske meitä ateisteja, kun saavat soitella kirkonkelloja ihan miten haluavat. Koita siinä sitten päiväunia vedellä, kun ihoa polttaa ja rikinkatku täyttää huoneet.

      • rohkeasti_vaan

        Miksi et kysy papilta jumalanpalveluksen jälkeen? Keskustelu on aina tervetullutta.


      • rohkeasti_vaan kirjoitti:

        Miksi et kysy papilta jumalanpalveluksen jälkeen? Keskustelu on aina tervetullutta.

        Kyllä olisi seurakunnan hyvä kuulla kysymykset ja vastaukset.


      • Hei he-ma
        Kun sinun kerran tekee mieli jumalanpalvelukseen, mene ihmeessä. Ne ovat kaikille avoimia. Papilta ei kannata siinä kesken kaiken kysyä asioita, kysy jumalanpalveluksen jälkeen; monissa seurakunnissa on kirkkokahvit, jossa on aikaa ja mahdollisuus keskusteluun. Kesken messun ei kannata kysyä sen takia, että jumalanpalveluksessa rukoillaan ja lauletaan yms. kuten tiedät, kirkkovieraat saakoot kirkkorauhan.

        Ei kirkonkelloja soitella miten tahansa, niitä soitetaan vain tiettyinä sovittuina aikoina. Ikävää, että asut niin lähellä kirkkoa, että kellot kuuluvat häiritsevästi kotiisi. Me olemme niin erilaisia, onneksi. On paljon ihmisiä, joiden mielestä on hienoa, että kellot kuuluvat kotiin.

        Hyvää kevään jatkoa sinulle,
        Pirkko-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei he-ma
        Kun sinun kerran tekee mieli jumalanpalvelukseen, mene ihmeessä. Ne ovat kaikille avoimia. Papilta ei kannata siinä kesken kaiken kysyä asioita, kysy jumalanpalveluksen jälkeen; monissa seurakunnissa on kirkkokahvit, jossa on aikaa ja mahdollisuus keskusteluun. Kesken messun ei kannata kysyä sen takia, että jumalanpalveluksessa rukoillaan ja lauletaan yms. kuten tiedät, kirkkovieraat saakoot kirkkorauhan.

        Ei kirkonkelloja soitella miten tahansa, niitä soitetaan vain tiettyinä sovittuina aikoina. Ikävää, että asut niin lähellä kirkkoa, että kellot kuuluvat häiritsevästi kotiisi. Me olemme niin erilaisia, onneksi. On paljon ihmisiä, joiden mielestä on hienoa, että kellot kuuluvat kotiin.

        Hyvää kevään jatkoa sinulle,
        Pirkko-pappi

        Sähän voisit pappina täällä kertoa kaikille lukijoille kuka kirjoitti ja minkälainen komitea raamatun kasasi? Vai meniskö toimeentulo, jos kertoisit?

        Edelleen voisit kertoa miten kakkivaltias luo niin ison kiven, ettei hän jaksa sitä nostaa?

        Mä voin jo etukäteen kertoa, että kenelle tahansa loogisesti ajattelevalle tuosta jälkimmäisestä on vedettävissä vain yksi johtopäätös.


      • jasittenvielätämäkin
        he-ma kirjoitti:

        Sähän voisit pappina täällä kertoa kaikille lukijoille kuka kirjoitti ja minkälainen komitea raamatun kasasi? Vai meniskö toimeentulo, jos kertoisit?

        Edelleen voisit kertoa miten kakkivaltias luo niin ison kiven, ettei hän jaksa sitä nostaa?

        Mä voin jo etukäteen kertoa, että kenelle tahansa loogisesti ajattelevalle tuosta jälkimmäisestä on vedettävissä vain yksi johtopäätös.

        Samaten pappi voisi kommentoida sitä väitettä, jonka joku täällä aiemmin taas kerran esitti (en löytänyt heti vain oikeaa ketjua, kun ei ole hakutoimintoa täällä), että ainoastaan kristinusko jotekin takaa paremman moraalin, ja uskonnosta vieraantuminen/kirkosta eroaminen väistämättä johtaa moraalin rappeutumiseen.


      • jasittenvielätämäkin kirjoitti:

        Samaten pappi voisi kommentoida sitä väitettä, jonka joku täällä aiemmin taas kerran esitti (en löytänyt heti vain oikeaa ketjua, kun ei ole hakutoimintoa täällä), että ainoastaan kristinusko jotekin takaa paremman moraalin, ja uskonnosta vieraantuminen/kirkosta eroaminen väistämättä johtaa moraalin rappeutumiseen.

        Pirkko Jalovaara on tällaisesta uskovaisesta ja uskovaisen moraalista oppikirjaesimerkki!


      • jasittenvielätämäkin kirjoitti:

        Samaten pappi voisi kommentoida sitä väitettä, jonka joku täällä aiemmin taas kerran esitti (en löytänyt heti vain oikeaa ketjua, kun ei ole hakutoimintoa täällä), että ainoastaan kristinusko jotekin takaa paremman moraalin, ja uskonnosta vieraantuminen/kirkosta eroaminen väistämättä johtaa moraalin rappeutumiseen.

        Tässä tarkoitettaneen, jos kyse viimeaikaisesta keskustelusta, tätä kommenttia:
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13507564#comment-78588285

        Tuolla kirjoittaja toteaa mm. "Vaikka kirkosta eroavat eivät ala välittömasti rötöstellä, näiden jälkipolvi on edellistä kauempana kristillisestä kertomusperinteestä ja alttiimpaa yhteisöllisyyden vastakohdalle, ryhmäkeskeisyydelle, kärjistetysti natsismille. "


      • jimmyogg kirjoitti:

        Tässä tarkoitettaneen, jos kyse viimeaikaisesta keskustelusta, tätä kommenttia:
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13507564#comment-78588285

        Tuolla kirjoittaja toteaa mm. "Vaikka kirkosta eroavat eivät ala välittömasti rötöstellä, näiden jälkipolvi on edellistä kauempana kristillisestä kertomusperinteestä ja alttiimpaa yhteisöllisyyden vastakohdalle, ryhmäkeskeisyydelle, kärjistetysti natsismille. "

        Ei ole pirkko-papilla munaa (sori, kannatan kyllä naispappeutta, jos nyt pappeja ylipäätään tarvitaan) vastata.

        Onkohan olemassa arviota ateistipappien määrästä? Uskontojen historiaa opiskellessa pakostakin osa papeista on niin älykkäitä,mettä huomaavat vedätykse, mutta eivät ilkeä enää lopettaa. Tai sitten näkevät vain helpon leipäpuun, uskovaosten mummojen rahoittamana.


      • he-ma kirjoitti:

        Ei ole pirkko-papilla munaa (sori, kannatan kyllä naispappeutta, jos nyt pappeja ylipäätään tarvitaan) vastata.

        Onkohan olemassa arviota ateistipappien määrästä? Uskontojen historiaa opiskellessa pakostakin osa papeista on niin älykkäitä,mettä huomaavat vedätykse, mutta eivät ilkeä enää lopettaa. Tai sitten näkevät vain helpon leipäpuun, uskovaosten mummojen rahoittamana.

        Suomessakin varmasti on uskomattomia pappeja, mutta kaapista ulos tuleminen lienee vaikeaa. Mutta varmasti joku uskaltaa vielä avata pelin, vaikka eläkkeelle jäädessään, niin ei tarvitse pelätä työpaikan menettämistä.


    • EroaValtiokirkosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe