Ollaan maahanmuuttajia suomeen ja meidän eka 1v lapsi, poika on epäilty autisimiin:
1. ei vastaan nimi kutsuun ollenkaan, mutta muita äänettä hän huomaa ja kääntyy päättä välittömästi
2. harvoin katsoo isän ja aidin kasvot. kun se on todella iloinen, ehkä se katsoo 1sec meidän silmiä (en o varmaa siitä, kun on tosi lyhyt aika...)
3. tykkään pyöriä leluja
4. keho ja keli hidas kehitys. ei osaa puhu sanjoa, vaan "bababa, mamama". ei osaa seisoa ilman tukea.
5. ei osaa käyttää etusormia, piste jotain sitä kiinostaa, vaan kiuku kunnes saa mitä se haluu.
6. muutaman päivän sitten, tämä esiintyi; istumassa lukemassa vauvakirjaa, se itse keho pyörii. Ei tapahtu paljon, 2-3 kertaa leikimässä.
7, harvoin leikkiä isän ja aidin kanssa, vaan itse.
Missä voimme nopeasti päästä ja tutkia siitä? pitkää jono HUS:issa ja emme halua luopua hoito aika odottaessa.
Mitä pitää tehdään? APUA!
epäilty 1v lapsemme autisimiin, mitä teemme nyt?
6
<50
Vastaukset
- Aspergerinfo
Hei
Oletteko ottaneet yhteyttä Autismiliittoon? Sieltä voisitte saada tukea. Tosiasia on, että jonot ovat HUSiin pitkät. Yksityiseltä neuropsykiatrilta saa apua nopeammin, mutta se maksaa kohtuu paljon. Neuromental on yksi tällainen lasten neurologisiin kehityksellisiin poikkeavuuksiin keskittynyt lääkäriasema, mistä löytyy pitkäaikaista osaamista. Voisiko neuvolasta saada lähetteen tutkimuksiin, vaikka odotusaika onkin pitkä julkisella puolella?
Tässä linkit
www.autismiliitto.fi
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/lastenlinna/yksikot/lastenneurologian-vo/Sivut/default.aspx
http://www.neuromental.fi/cms/- nuoriisä113
Kiitti kaikkista tietoistasi! katotaas, miten nopeasti HUS vois otaa huomioon. Pray for my kid!
- muu_ka_lai_nen
Kiitos tiedosta. Maahanmuuttaja itsekin. Autismiliitosta en ole saanut juurikaan tukea. Tunnen muutamia suomen kansalaisia, joiden heidänkin on lähes mahdotonta päästä tarvittaviin tutkimuksiin ajoissa. Kuinka sitten maahanmuuttajan? Tässä maassa kaikki asiat eivät hoidu oikeudenmukaisesti aina.
- nuoriisä113
onko lapsesikin autismilainen?
- Aspergerinfo
nuoriisä113 kirjoitti:
onko lapsesikin autismilainen?
Minulla ei ole lapsia ikävä kyllä, mutta olen saanut Asperger-diagnoosin aikoinani. Se jos lapsella todetaan autistisia piirteitä ei ole maailman loppu. Moni autisminkirjon ihminen on erittäin lahjakas eikä autismia tai sen suuntaisia "häiriötilloja" tule kohdata ennakkoluuloisesti. Autismi on vahvuus, ei heikkous. Lasta tulee osata kuunnella oikein eli siten, että hän tuntee tulevansa kuulluksi ja rakastetuksi omana ainutlaatuisena itsenään.Aina ei ole helppoa, kuten ei elämä muutenkaan. Mutta aina voi yrittää toimia siten, että itse ja lähipiiri voisivat voida mahdollisimman hyvin, mitä sinäkin varmasti viestityksestäsi päätellen toivot. Joten tsemppiä. Ei elämä ole niin yksioikoista kuin usein kuvitellaan; jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa, vaikka olisi kuinka poikkeava normaalista tahansa. Muistakaa, ettei autismi ole välttämättä negatiivinen asia, siinä on myös hyvin paljon positiivista. Usein autismi-diagnoosin saanut lapsi omaa sellaisia kykyjä, joita harvoin normaalilapsilta löytyy. Joten ei mitään hätää! Luottakaa itsenne vanhempina ja lapsen kasvattajina. Hakekaa kaikki mahdollinen tuki, jos näette sitä tarvitsevanne.
- äskettäinkuultua
..ja karttakaa mahdollisuuksien mukaan Helsingin Kaupungin neuropsykiatrisia tutkimusryhmiä kuten esim. HUS, jossa johtavana ylilääkärinä toimii P.Tani kätyreineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde283151Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän352874- 1502358
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542299Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti261970Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3961778Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1101723- 3231630
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151492- 1351489