Vähäpuheinen ei ole ujo

ujous.ruma.sana

Jos puhuu vähän, se johtuu siitä, ettei ole mitään asiaa eikä viitsi mennä mukaan kaikenmaailman paskanjauhantaan. Ei vähäpuheinen ole ujo, hän avaa silloin kun asiaa on, oltiinpa millaisessa ja miten isossa seurassa tahansa. Vähäpuheinen voi myös olla erittäin hyvä esiintyjä.

Ujo on sellainen, jolla on mielessä jotain blokkeja. Kun niistä pääsee, ujosta voi tulla melkoinen paskanjauhaja. Joka on kuitenkin edelleen ujo eikä saa suutaan auki silloin kun tarvitaan.

Ujo on muuten kamala sana. Pissistermistöä. Kaipaisi päivittämistä. Sekaannusta tulee sanojen käytössä, koska ujo sanana on joltain menneeltä vuosituhannelta eikä meillä taida olla kielessä sanaa, joka kuvaisi sitä, mistä tällä palstalla on tarkoitus keskustella.

7

1998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jebajeejee

      Kiitos! Nyt tiedän miten sanoa kun joku seuraavan kerran kysyy miksi olen niin ujo. "En mä oo ujo vaan vähäpuheinen" :D Oivallista.

    • jdjdkfkfjgjgkgk

      Hienompi termi on introvertti. Kannattaa tutustua, itse ainakin huomaan olevani hyvin introvenrtti persoonallisuus. Sinällään ärsyttää hiljaisen ja ujon sekoittaminen. Itse ainakin ärsyynnyn kun minua sanotaan ujoksi. Ujo pelkää muita. Introvertti inhoaa small talkkia, uusia ihmisia isoja ryhmiä. Voin kuitenkin pitää luokan edessä puheen koko luokalle eikä tunnu missään. Uuden koulun aloittaminen sama juttu. Mutta kun on koolla ryhmä uusia ihmisiä ilman järkevää juttua, olen yleensä ihan hiljaa. En myöskään jaksa olla kovin kauaa ihmisten kanssa tekemisissä, vaan väsyn nopeasti siihen. Kuitenkin monet tuntemani hyvin puheliaat ihmiset, jotka tarvitsevat koko ajan seuraa ympärilleen ovat niitä ujoja. Esim puheen pitäminen tai uuden koulun aloittaminen ottavat todella koville. Mitenhän saisi ihmiset ymmärtämään, että HILJAISET EIVÄT (välttämättä) OLE UJOJA.

      • minä.mörkki

        Onkohan se intreverttikään ihan oikea termi? Ihmiset eivät ole puhtaasti introvertteja tai ekstroverttejä, kuten eivät ole puhtaasti muutakaan missä nähdään vain kaksi vaihtoehtoa.

        Minua kyllä kiinnostaisi kovasti jutella ihmisten kanssa maailmantapahtumista, matkustamisesta, mistä tahansa asioista yleisellä tasolla, mutta en kestä noita höpöttäjiä, jotka puhuvat vain omista asioistaan tai jauhavat joitain teeveesarjoja. Ne samat ihmiset ovat niitä, jotka sitten punastelevat esiintyessään tai kieltäytyvät menemästä yleisön eteen. Ja pikkutilanteissakin ovat hiljaa, sanovat jälkeenpäin, että minun olisi tehnyt mieli sanoa....Mikseivät ne saa suutaan auki, kun puhutaan asiaa ja koolla on alle 10 vuosien ajan tuttua ihmistä?

        Junassakin ihmiset saattavat kälättää puhelineen puoli tuntia, mutta sitten kun joku antaa tilaa poistua, ei saa puserretuksi sanaa kiitos. Tai kun joku kysyy onko tämä lipunmyyntivaunu, ne ovat mykkiä. Tai kun joku puhelias vanha setä alkaa jutella täysin selvin päin, niin ei niiltä sitä juttua synny. Miksei? Eikä vieraidenkin ihmisten kanssa voi jutella ihan muuten vaan, tilanteethan tulevat ja menevät kuten ihmisetkin.


      • TyranniTuppisuu

        Työpaikoilla on näitä kälättäjiä, joiden taukoamaton puhetulva on jotain järjetöntä. Mutta annas olla, kun tulee vaikka työpaikkakokous ja siellä pitäisi sitten sanoa mielipiteensä jostain tärkeästä, selkeästi mielipiteitä jakavasta asiasta, niin VOI, VOI, kälättäjät menettävät puhekykynsä samantien.

        Toisinsanoen, puheliaat ihmiset ovat useimmiten paskanjauhajia, jotka ovat pelkureita, eivät uskalla näyttää väriään, kun tulee tosipaikka eteen, vaan hymisevät ja piiloutuvat jonkun yleisen mielipiteen taakse.

        Minua pidetään ujona, hiljaisena, outona, mutta oikeastaan melkein odotan, että tulee joku tilanne, missä voi ns. näyttää värinsä, sanoa mielipiteensä ja sitten jäädä huvittuneena katselemaan, kun väri vaihtuu muiden naamalla, suut mutristuvat, joku lähtee kävelemään neuvottelupöydästä jne., koska eivät kestä sitä, että joku jota he luulevat araksi ja ujoksi, onkin se kaikkein rohkein, joka uskaltaa ilmaista mielipiteensä H-hetkellä.


    • hullumaailmavesi

      Introvertin ja extrovertin ero on siinä, kokeeko sosiaaliset tilanteet siten, että 1) väsyy niissä vai 2) saa energiaa niistä. Toki extroverttikin väsyy jossain vaiheessa. Itse koen olevani melko puhdas introvertti. Sosiaaliset tilanteet väsyttävät. Vaikka olisivat mukaviakin. Jos ei ole mitään järkevää asiaa olen mieluumin hiljaa. Tai jos on paljon puolituttuja ihmisiä. Toisaalta hyvien ystävien kanssa voin jutustella turhemmistakin asioista. Väsyn kuitenkin nopeasti, ja jo muutaman tunnin kuluttua kaipaan omaa rauhaa.

      Ja kyllä mielestäni inttovertti ja extrovertti on avoin asteikko johon johonkin väliin kuulumme. Mielestäni noin 90 prosenttia on ambivertteja, ja ainoastaan ääripäät ovat ns. Extro, tai introvertti ihmisiä.

      Jännä juttu kuitenkin, että ne kaikkein ns sosiaalisimmat ja "rohkeimmat" ovat niitä joita esiintyminen pelottaa eniten. Toki poikkeuksiakin löytyy.

      • kummastelen_tätä

        Ne ns. sosiaaliset sanovat jännittävänsä esiintymistä. Miksi ihmeessä? Esiintyminenhän on hauskaa!

        Miten ne sitten saavat suun auki muuten ja puhuvat ihan liikaakin?


    • estoinen_ekstro

      Ekstroverttihan tarkoittaa sitä, että huomio on ensin ulkoisessa maailmassa ja sitten sisäisessä. Introvertilla ensin sisällä sitten ulkona. Tämä on Jungin luoma määritelmä.
      Introverttiys, ekstroverttiys ja sosiaalisuus ovat eri asioita, kuten myös estoisuus.

      Minä olen ekstrovertti, joka ei puhu kovin paljoa tai janoa bileitä. Olen myös aika estoinen.
      Puhun kyllä ja olen hyvä vetämään roolia, olemaan hauska, mutta en uskalla muodostaa läheisiä ihmissuhteita. Itseasiasiassa minulla ei ole ollut koskaan parisuhdetta ja olen yli kolmikymppinen.

      Minä katselen ulkoista maailmaa ajatellen, että mitä tuonkin takana olisi. Ajattelen asioita paljon, muttta ensisijaisesti huomioni on "out there" vaikka se ei ole konkreettisiin tapahtumiin, ihmisiin tai esineihin kiinnittynyttä.

      Ilmeisesti sellainen tiedemies kuin Einstein oli varmaan ekstrovertti. Hän ei oikein välittänyt ihmissuhteista, mutta tutkaili maailmaa monen eri näkökulman läpi. Hän oli myös hyvä saamaan ihmisten huomion, oli seuramies ja kävi usein ns naisissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe