14 vai 15 hyllytettyä puhujaa viimeaikoina?

Listaaja-luterilainen

Tuomas Palolan mukaan vl-puhujan paikalta on laitettu syrjään 14 miestä viime aikoina (ehkä noin 6-9 vuoden sisällä, eli 2009-2015 tai 2006-2015). En tiedä, laskiko hän itsensä mukaan tuohon 14:aan, vai oliko hän jo 15.sta.

Yritän nyt listata minulle mieleen tulevia hyllytystapauksia viimeajoilta (yllä olevien "viime aikojen" määritelmien mukaan).
Alaranta Johannes 1 (Salo)
Hintsala Mikko 2 (erosi puhujan paikalta oikeastaan tosin itse) (Espoo)
Hurtig Erkki 3 (Tornio)
Kärkkäinen Timo 4 (Oulu)
Leppänen Risto 5 (Lieto)
Naatus Steven 6 (Oulu)
Nenonen Heikki 7 (Helsinki)
Palola Tuomas 8 (Jyväskylä)
Sulila Kimmo 9 (Haaparanta, Ruotsi)

Myös Antti Pentikäistä ja erästä Jyrki Rauhalaa (Hyvinkäällä päin) on myös arveltu, mutta he eivät liene kuitenkaan todellisuudessa hyllytettyjen joukossa, vaan jatkavat ehkä vieläkin vl-puhujina.

Voisitteko lisätä listaan ne loput 5-6 viime aikoina hyllytettyä vl-puhujaa, kun Tuomas Palolan mukaan vl-puhujia on viimeaikoina hyllytetty 14 tai jopa 15, hän itse mukaan laskettuna. Lisäksi olisi kiva saada paikkakunnat, joilla he asuivat hyllytyksen tapahduttua tai nykyään tai hyllytys-rauhanyhdistyksen paikkakunta.

112

10728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Listaaja-luterilainen

      Anteeksi lukijoille:

      "Viime aikoina" pitäisi kirjoittaa erikseen.

    • Listaaja-luterilainen

      Lisäksi myös Nenonen erosi puhujan paikalta muistaakseni suosiolla, kuten Hintsalakin.

      • Pappeudesta

        Hintsala lienee eronnut pappi-vaimonsa vuoksi. Itse en suosittele enää uskovaisille nuorille hakeutumista teologiseen siinä mielessä, että on aikomus "repiä" itselleen ev.-lut. kirkon papin virka. Tuo virka on "ulkonaista, loisteliasta pappeutta", jossa ei varsinkaan tällä ajalla papit uhraa hengellisiä uhreja, vaan odottavat pikemmin saavansa uhreja eli ajallista hyvää ja hyvinvointia itselleen. Tämä pappeuteen ihmiset "korottavat" jonkun. Varsinkin keskiaikaisen katolisen kirkon uhripappeus ei perustunut Jumalan sanaan. Uudessa testamentista puhutaan pappeudesta kristittyjen yhteydessä vain Kristuksesta ja kaikkien uskovien "hengellisestä sisäisestä pappeudesta", joka perustuu Jumalan sanaan. Kristittyjen seurakuntien kutsutuilla palvelijoilla oli muita nimiä kuin pappi, joka otettiin noin 400-luvulla käyttöön messu-uhripappeuden kanssa. Tällöin papit uhrasivat Kristuksen uudelleen opetuksen mukaan. Samalla alkoi vanhatestamentillisten kymmenysten keruu, kun lahjoitukset eivät riittäneet tyydyttämään pappien lihallisia loistokkuuden ja mahtavuuden pyrkimyksiä. Maallikot työnnettiin sivustakatsojiksi, jos heitä ylipäätän olikaan varsinkaan ns. nurkkamessuissa. Ev.-lut.kirkossa saattaa vapaasti uskovan olla pian vaikeamppa kuin ihan maallisissa ammateissa.
        Ks. yllä ""-merkeissä olevien sanojen tausta Martti Lutherin saarna tekstistä Room 12:1-5 Kirkkopostillassa, Lutheril. Evank.-Yhtiö, 1883.


      • hengellisestä

        Jatkan osin Lutherin saarnan pohjalta. Hengellinen sisäinen pappeus on tunnettu myös kristittyjen yleisenä pappeutena, jossa olemme Jumalan lapsia ja Kristuksen veljiä ja sisaria. Myöskään Kristusta ei vihitty papiksi. Hän on pappi Melkisedekin säädyn jälkeen, joka on ikuista pappeutta: ei tiedetä alkua eikä loppua. Kristus uhrasi oman ruumiinsa ristillä. Lutherin mukaan uskovien hengellinen uhraaminen tarkoittaa oman ruumiin uhraamista, mikä merkitsee vaivaa, kunnian menetystä ja vainoakin. Ensiksi on evankeliumin lahjan vastaanottaminen uskolla. Sitten uskovaiset uhraavat lähimmäisten hyväksi rakkauden palvelusta. Jumala vaikuttaa uskovissa sellaista rakkautta, että he haluavat auttaa epäuskoisia pääsemään saman pelastuksen osallisuuteen, mitä ovat itse saaneet. He ovat saattomiehinä toisille uskovaisille matkalla. Kristus on esikuva. Uskovaisella on halu uhrata hengellisiä uhreja, joihin kuuluvat myös Jumalan kiittäminen ja ylistäminen. Hän ei tee sitä rangaistuksen pelosta tai ansion tavoittelemiseksi, mikä on lihallista uhraamista. Paavalin opetus ja elämä kristittynä ovat Lutherille esimerkkinä. Paavali oli Rooman kansalainen, joita ilmeisesti juuri v. 14 jKr. oli Rooman valtakunnassa alle 5 milj. eli vähemmän kuin Suomessa nykyisin: ehkäpä hän teki telttoja Rooman (keisarille uskolliselle) armeijalle tai vastaavaa. Hän kieltäytyi ainakin jonkin kerran ottamasta tukea seurakunnilta, vaikka myönsi olevansa oikeutettu. Paavali oli aika itsenäinen ja saattoi lähteä eri suuntaan kuin toinen työntekijä, jonka kanssa asiat eivät sujuneet enää hyvin yhteen. Paavali oli itse vainonnut aiemmin Jumalan seurakuntaa. Lähetystyössään hän uhrasi ruumiinsa monenlaisiin vastoinkäymisiin hengellisenä uhrina Kristuksen esikuvan mukaan. Luther rinnasti aikansa ulkonaisen pappeuden Barabbakseen ja pimeyteen. Hengellisen pappeuden hän rinnasti Kristukseen ja valoon. (Ks. Room. 12:1-5 Kirkkopostilla, Lutheril. Evank.-Yhtiö, 1883.) Katolinen kirkko oli rinnastettavissa ajalliseen esivaltaan, jolla olikin paljon ajallista valtaa ihmisten elämään. Ongelma oli siinä, että piispat torjuivat evankelisen opin eivätkä evankeliset papit voineet toimia vapaasti, heitä vainottiin. Myös Suomen ev.-lut. kirkossa alkaa maallisten muutospaineitten vuoksi olla vaikeaa uhrata oikeita hengellisiä uhreja. Tilalle on tulossa tiettyjen näkemysten mukaista pakkoa ja niihen suostuvien lihallista ylistämistä jollain tapaa ansiollisiksi. Kuitenkin kyseessä on kauhistus, joka etäännyttää ihmisiä pelastuksen sanomasta, jonka vastaanottaminen lahjana jo on hengellistä sisäistä uhraamista. Kirkko näyttäytyy harhaoppisena.


    • Listaaja-luterilainen

      Lisäksi listassa mainitsematta jätetty Pekka Asikainen, pappi ("vetäytyi puhujan tehtävästä omasta aloitteestaan SRK:n suojeleman pedoflian paljatuttua" (lainaus omatpolut-sivustolta)). Häntä ei siis varsinaisesti hyllytetty, kuten ei myöskään Hintsalaa (pappi) ja Nenosta (pappi).

      Jos listasta poistetaan suosiolla puhujan tehtävän jättäneet, niin siihen jäävät nämä nimet:

      Viime aikoina hyllytettyjä vl-puhujia on Tuomas Palolan mukaan 14 tai 15:

      Alaranta Johannes 1 (Salo) (pappi)


      Hurtig Erkki 2 (Tornio) (maallikko)


      Kärkkäinen Timo 3 (Oulu) (pappi)


      Leppänen Risto 4 (Lieto) (pappi)


      Naatus Steven 5 (Oulu) (pappi)


      Palola Tuomas 6 (Jyväskylä) (pappi) (hyllytetty 2015)


      Sulila Kimmo 7 (Haaparanta, Ruotsi) (pappi)


      Mutta listasta siis täytyy puuttua vielä 7 tai 8 hyllytettyä puhujaa, jos Tuomas Palolan ilmoittama lukumäärä 14 (?plus hän itse?) pitää paikkaansa.

      Olkaa hyvä ja kertokaa niiden listasta puuttuvien viime aikoina (2006-2015) hyllytettyjen puhujien nimet. Lisäksi myös paikkakunnat ja pappius/maallikkous olisi hyvä mainita. Lisäksi hyllytysvuodesta tulee bonusta. Elikkä hyllytysvuodet voisitte merkitä myös näille minun listaamilleni hyllytystapauksille.

      • ikävoipainaa

        Pentti on iskussa ja saarnaa selkiästi puhdasta evankelumia.


    • TopiPeukuttaa

      Joko Topi on peukuttanut avaustasi? Vai olitko Topi itse?

      PS: minusta listassa on kaksi henkisesti tervettä hihhulia, joita aivopesu ei vaivaa, naatus ja kärkkäinen.

      Kaikkiin muihin pöpeihin olen tutustunut tän palstan kautta, paitsi Hintsala tuntuu oudolta?, Naispappi oli kuitenkin saman niminen ja hän ihan terveen oloinen.

      Sulila löi Olavia turpaan josta pisteet ;)

      • hulivilihei

        Ei Sulila Olavia lyönyt, eikä ketään muutakaan. Mutta Sulila kyllä tarttui hieman hartian kohdasta paidasta Matti Heikkistä siellä vuoden 2012 suviseurojen puhujain kokouksessa.

        Siksi Olavi sanoi eräässä haastattelussa, että Sulila käytti itse fyysistä väkivaltaa siinä kokouksessa. Olavi otti asian esille vain ihan sen takia, että Sulila oli ensin syyttänyt Olavia julkisesti hengellisestä (ja henkisestä?) väkivallasta.

        Tai näin olen kuullut ensikäden tietona silminnäkijältä siitä kokouksesta.


      • VinoPinoHeikkisiä

        Oliko tämä hiihtäjä Matti Heikkinen? Onko hän vl?


        Heikkisestä tuli mieleen eräs juttu. Kun Kostamuksen kaupunkia rakensivat pääasiassa kainuulaiset ja jossain rakennusmontussa tai heidän työpisteessä oli yhteinen puhelinkeskus. Kun keskuksen hoitaja oli huutanut työmaalle että Heikkinen täällä olisi sinulle puhelu, niin 30 päätä oli kääntynyt.

        Ehkä etelässä Virtasilla on sama probleema.


      • hgfkuhfkhf-vl
        VinoPinoHeikkisiä kirjoitti:

        Oliko tämä hiihtäjä Matti Heikkinen? Onko hän vl?


        Heikkisestä tuli mieleen eräs juttu. Kun Kostamuksen kaupunkia rakensivat pääasiassa kainuulaiset ja jossain rakennusmontussa tai heidän työpisteessä oli yhteinen puhelinkeskus. Kun keskuksen hoitaja oli huutanut työmaalle että Heikkinen täällä olisi sinulle puhelu, niin 30 päätä oli kääntynyt.

        Ehkä etelässä Virtasilla on sama probleema.

        Se on tietysti sen hiihtäjän kaima. Hän on ollut vähän aikaa sitten Ruotsin vanhoillisten keskusyhdistyksen SFC:n johtokunnan puheenjohtajana (oli varmaan mm tuolloin vuonna 2012). Hän on myös puhujana Ruotsissa luullakseni Taalainmaan rauhanyhdistyksessä. Myös hänen ainakin yksi pojistaan on vl-puhujana.

        Muistaakseni osittain hänen (Matin) kauttaan ensimmäiset togolaiset saivat yhteyden vanhoillislestadiolaisiin Ruotsissa ja saivat sittemmin parannuksen armon.


      • skitsoko

        Mikäs on kommentoijan, TopiPeukttaa, diagnoosi, maanikko vai skitso?


      • moelasfani
        VinoPinoHeikkisiä kirjoitti:

        Oliko tämä hiihtäjä Matti Heikkinen? Onko hän vl?


        Heikkisestä tuli mieleen eräs juttu. Kun Kostamuksen kaupunkia rakensivat pääasiassa kainuulaiset ja jossain rakennusmontussa tai heidän työpisteessä oli yhteinen puhelinkeskus. Kun keskuksen hoitaja oli huutanut työmaalle että Heikkinen täällä olisi sinulle puhelu, niin 30 päätä oli kääntynyt.

        Ehkä etelässä Virtasilla on sama probleema.

        Helvetti on sitten täynnä Heikkisiä, toinen puoli Tolosia, Moilasia molemmilla puolilla...


    • gary-maginen

      Listasta puuttuu seuraavat 5 pappia jotka Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli määräsi menettämään pappisvirkansa tällä viikolla:

      Sakari Korpinen
      Miika Nieminen
      Anssi Simojoki
      Markku Sumiala
      Martti Vaahtoranta

      • näinontosi

        Näillä miehillä ei ole mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa. Hevolivat erttamiseensa asti evl- kirkon pappeja.


      • PimpelixPompelix

        Olen sukulainen yhdelle noista. Mukava ja syvällinen heppu hän on.


    • kallionreito

      Nilpausderi

    • rtdd

      Näistä erottamisista käy hyvin ilmi se seikka, että ei ole vanhoillislestadiolaisuudessa kysymys Jumalan valtakunnasta, vaan vahhoillislestadiolaisesta valtakunnasta. Siksi, jos eroaa vanhoillisten mielestä Jumalan valtakunnasta, niin se tosiasiassa tarkoittaa erota vanhoillislestadiolaisesta valtakunnasta eli eräästä uskonyhteisöstä, jolla on omat säännöt. Mutta oikeasta Jumalan valtakunnasta eroaminen taas Raamatun mukaan on sitä, että hylkää Jumalan armotarjouksen Jeesuksessa Kristuksessa eli päättää, että itse omin turvin tai vanhoillisten armonjulistusten kautta voi saada pääsyn oikeaan Jumalan valtakuntaan. EI VOI !!! Sillä ainut ovi on Jeesus Kristus. Vain HÄNEN KAUTTAAN, mikä tarkoittaa täysin uskoa vain , että YKSIN HÄN ja HÄNEN sovitustyönsä tähden, uskossa siihen täydelliseen sovitukseensa, mitään ihmisen tai ihmisryhmän lisäystä siihen, voi saada syntien anteeksisaamisen ja pelastuksen yksin Hänen nimensä tähden, että kaikki kunnia, ylistys ja kiitos tulee yksin Hänen nimelleen: JEESUS KRISTUS!!! Jumala mielistyy vain tähän nimeen: JEESUS KRISTUS!

      • vl-pöntöstä

        Matt. 18:
        17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

        Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.


      • Ulkopasiantuntija

        Tarkoitatko että jumalan valtakunnan puhujina voi toimia kuka vaan jos sinne on kerran valittu, riippumatta mitä siellä saarnaa. Esim. saarnaa ettei homosteluliitto ole syntiä, tai että tanssi ei ole syntiä.

        Minustakaan nuo eivät ole syntiä, mutta kyllä nuo oli syntiä vl-liikkeen mielestä vielä eilen - oletan.

        Hyväksyt siis vl-liikkeessä villinlännen meiningin?
        Sama asia jos puhuisit kapitalistisen ihannevaltion autuudesta kommunistien puoluekokouksessa.


      • jeesusteletvaan

        Oletko rtdd parempi kuin muut? Jos olet löytänyt oven, niin kerro miten ja missä.

        9 Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa. [Room. 1:18]
        10 Onhan kirjoitettu: -- Ei ole yhtäkään vanhurskasta, [Ps. 14:1,3, Ps. 53:2,4]
        11 ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa.
        12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.


      • ihmettelen
        jeesusteletvaan kirjoitti:

        Oletko rtdd parempi kuin muut? Jos olet löytänyt oven, niin kerro miten ja missä.

        9 Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa. [Room. 1:18]
        10 Onhan kirjoitettu: -- Ei ole yhtäkään vanhurskasta, [Ps. 14:1,3, Ps. 53:2,4]
        11 ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa.
        12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.

        Miten sinä häntä noin tulkitsit?


      • 318

        Synnit saa anteeksi Jeesuksessa, kunhan julistaja itsekin on uskossa. Ongelma on, kun ei tehdä parannusta, vaan aina jatketaan entistä menoa. Mitä uskoa sellainen on?
        Joidenkin kirjoittelusta huomaa, että vähätellään lapsiin sekoamista ja homostelua. Molemmat on Herralle kauhistus. Tai hamuaa toisen omaa tai sukulaisiaan. Silloin pettää itsensä, kun elää valheessa ja peittää syntielämän uskon kaavulla ilman sisältöä. Eikä saarnavirka ole naisen. Hän ei voi kokonaisvaltaisesti huolehtia srk.n tarpeista, koska perhe vaatii osansa.
        Parannuksen saarna olisi aiheellinen.

        Aito uskova ei sellaista voisi kuvitella tekevänsä. Joka kertoo totuuden sanaa, ei asetu muiden yläpuolelle, vaan tuo julki oikean ja väärän, jotta kuulija/lukija voisi tehdä parannuksen. Tahto on, että mahdollisimman moni oikeasti pelastuisi.

        Mikään yhteisö ei voi ketään pelastaa. Eivätkä kaikki vl-stä irtaantuneet ole uskostaan luopuneita, vain tästä srk.sta. Niillä on ero.

        Mikä lie vl-julistajilla on syynä saarnamiesten vähentämisessä? Väärät teot? Vai ettei haluta kuulla opetusta Raamatun mukaan? Niitä mietin.


      • 318 kirjoitti:

        Synnit saa anteeksi Jeesuksessa, kunhan julistaja itsekin on uskossa. Ongelma on, kun ei tehdä parannusta, vaan aina jatketaan entistä menoa. Mitä uskoa sellainen on?
        Joidenkin kirjoittelusta huomaa, että vähätellään lapsiin sekoamista ja homostelua. Molemmat on Herralle kauhistus. Tai hamuaa toisen omaa tai sukulaisiaan. Silloin pettää itsensä, kun elää valheessa ja peittää syntielämän uskon kaavulla ilman sisältöä. Eikä saarnavirka ole naisen. Hän ei voi kokonaisvaltaisesti huolehtia srk.n tarpeista, koska perhe vaatii osansa.
        Parannuksen saarna olisi aiheellinen.

        Aito uskova ei sellaista voisi kuvitella tekevänsä. Joka kertoo totuuden sanaa, ei asetu muiden yläpuolelle, vaan tuo julki oikean ja väärän, jotta kuulija/lukija voisi tehdä parannuksen. Tahto on, että mahdollisimman moni oikeasti pelastuisi.

        Mikään yhteisö ei voi ketään pelastaa. Eivätkä kaikki vl-stä irtaantuneet ole uskostaan luopuneita, vain tästä srk.sta. Niillä on ero.

        Mikä lie vl-julistajilla on syynä saarnamiesten vähentämisessä? Väärät teot? Vai ettei haluta kuulla opetusta Raamatun mukaan? Niitä mietin.

        "Eikä saarnavirka ole naisen. Hän ei voi kokonaisvaltaisesti huolehtia srk.n tarpeista, koska perhe vaatii osansa."

        Ja kaikilla naisilla on perhe? Eikä miesten tule huolehtia perheidensä tarpeista?


      • Yrittäisitkö, Pentti, edes hieman katsoa minkä tekstin perään työnnät kommenttisi?


      • Anonyymi
        318 kirjoitti:

        Synnit saa anteeksi Jeesuksessa, kunhan julistaja itsekin on uskossa. Ongelma on, kun ei tehdä parannusta, vaan aina jatketaan entistä menoa. Mitä uskoa sellainen on?
        Joidenkin kirjoittelusta huomaa, että vähätellään lapsiin sekoamista ja homostelua. Molemmat on Herralle kauhistus. Tai hamuaa toisen omaa tai sukulaisiaan. Silloin pettää itsensä, kun elää valheessa ja peittää syntielämän uskon kaavulla ilman sisältöä. Eikä saarnavirka ole naisen. Hän ei voi kokonaisvaltaisesti huolehtia srk.n tarpeista, koska perhe vaatii osansa.
        Parannuksen saarna olisi aiheellinen.

        Aito uskova ei sellaista voisi kuvitella tekevänsä. Joka kertoo totuuden sanaa, ei asetu muiden yläpuolelle, vaan tuo julki oikean ja väärän, jotta kuulija/lukija voisi tehdä parannuksen. Tahto on, että mahdollisimman moni oikeasti pelastuisi.

        Mikään yhteisö ei voi ketään pelastaa. Eivätkä kaikki vl-stä irtaantuneet ole uskostaan luopuneita, vain tästä srk.sta. Niillä on ero.

        Mikä lie vl-julistajilla on syynä saarnamiesten vähentämisessä? Väärät teot? Vai ettei haluta kuulla opetusta Raamatun mukaan? Niitä mietin.

        Nyt homostelua ihannoidaan jo vanhoillislestadiolaisuudessakin ja nuoret miehet siihen koukkuun ovat jäänet ja salaa nauttivat miesrakkaudesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt homostelua ihannoidaan jo vanhoillislestadiolaisuudessakin ja nuoret miehet siihen koukkuun ovat jäänet ja salaa nauttivat miesrakkaudesta

        Onko henkkoht kokemuksesi?


    • upittaja

      upupup

    • jkdjgslgj

      Lestadiolaisia puhujia on yli 900 kpl koko maassa, joten hyllytettyjen prosentti on aika pieni, alle 0,5 %. Haukiputaalla oli kuulemma äskettäin hyllytetty puhuja, vaan en nyt muista hänen nimeään. Syynä oli mm. kiroilu työpaikalla

    • eivarmaatietoa

      Torniosta NK???

      • kfjhdf

        Uskalla kertoa koko nimi NK:sta


    • srk

      TIEDOTE!: EROTAMME tällä päivämäärällä 11.4 kaikki vl-puhujat jotka vielä opettavat / uskovat itse VAIN ME-OPPIIN !!!

      • vauhdissaan

        mellu


      • srk
        vauhdissaan kirjoitti:

        mellu

        En ole mellu senkin vatipää. Muillakin kuin mellulla on kriittistä ajattelukykyä!


      • SivustaTenoxia
        srk kirjoitti:

        En ole mellu senkin vatipää. Muillakin kuin mellulla on kriittistä ajattelukykyä!

        Kyllä olet, sama helluntainen mielipuoli. Ei kahta puhetta riiviö.


      • E_P

        Onko minutkin erotettu?


    • NuorgaminSiion

      Eihän minua eroteta? Olen tunnustuksellinen ja hoidan hyvin asiat. Takuulla!

      E. P. (ei pehmoille)

    • bbnnhjk

      """ Miten sinä häntä noin tulkitsit ""

      Tässähän rtdd kertoo, kuka on ovi ja missä: "Sillä ainut ovi on Jeesus Kristus. Vain HÄNEN KAUTTAAN, mikä tarkoittaa täysin uskoa vain , että YKSIN HÄN ja HÄNEN sovitustyönsä tähden, uskossa siihen täydelliseen sovitukseensa, mitään ihmisen tai ihmisryhmän lisäystä siihen, voi saada syntien anteeksisaamisen ja pelastuksen yksin Hänen nimensä tähden, että kaikki kunnia, ylistys ja kiitos tulee yksin Hänen nimelleen: JEESUS KRISTUS!!! Jumala mielistyy vain tähän nimeen: JEESUS KRISTUS!

      • iiikkk

        Hyvähän sitä on apinoida valmista Raamatun tekstiä.
        #Sillä ainut ovi on Jeesus Kristus.#
        Kerro nyt miten sen oven löytää ja missä?


      • Hiluhilu

        Raamatussa sanotaan, että portti on ahdas... Harvat sen löytävät.


    • bbnnhjk

      """ Hyvähän sitä on apinoida valmista Raamatun tekstiä.

      #Sillä ainut ovi on Jeesus Kristus.#

      Kerro nyt miten sen oven löytää ja missä? """

      Etkö lue Raamattua? Ei tarvitse apinoida Raamatun tekstiä, vaan lukea sitä, niin sieltä löytyy ovi (Jeesus Kristus) ja syntien anteeksisaaminen Jeesuksessa Kristuksessa.

      • iiikkk

        Kommenttisi löyhkää lähinnä hellarsaastalta.


      • bbnnhjk
        iiikkk kirjoitti:

        Kommenttisi löyhkää lähinnä hellarsaastalta.

        "" Kommenttisi löyhkää lähinnä hellarsaastalta. """

        Näin on meillä vanhoillislestadiolaisuudessa aina opetettu, että Raamatusta löytyy ovi (Jeesus Kristus) ja syntien anteeksisaaminen Jeesuksessa Kristuksessa. Oletko itse jostain toisesta herätysliikkeestä?


      • iiikkk
        bbnnhjk kirjoitti:

        "" Kommenttisi löyhkää lähinnä hellarsaastalta. """

        Näin on meillä vanhoillislestadiolaisuudessa aina opetettu, että Raamatusta löytyy ovi (Jeesus Kristus) ja syntien anteeksisaaminen Jeesuksessa Kristuksessa. Oletko itse jostain toisesta herätysliikkeestä?

        Voitko kertoa miten ja missä elävässä elämässä (tänä päivänä) ovi loytyy?
        Raamatussa Jumala ilmoittaa itsensä ja miten hän pelastaa ihmisen.
        Ei riitä, että se on kerrottu Raamatussa, Missään Raamatussa
        kukaan ei ole löytänyt Kristusta lukemalla.


      • ÄläSamiksiaHauku
        iiikkk kirjoitti:

        Kommenttisi löyhkää lähinnä hellarsaastalta.

        Taidat itsekin olla LESTAHELLARI!


    • Wendynen

      On hyvä puhujienkin välillä istua kuuntelijan paikalla!

      • listallaolevat

        Päivitetetty lista?


    • bbnnhjk

      "" Ei riitä, että se on kerrottu Raamatussa, Missään Raamatussa

      kukaan ei ole löytänyt Kristusta lukemalla. ""

      Eipä ole paljon voinutkaan, kun ei ihmisillä ollut tuohon aikaan Raamatuita. Toinen tilanne on tänä päivänä, joten älä sinä omiasi puhu! Aina puhujaveljiä myöten todistetaan, että Raamattu on aitoa Jumalan sanaa ja on aina opetettu, että Jumalan sana vaikuttaa ja ei tyhjänä palaja. Mieti sitä!

      • iiikkk

        Pitääkö sinulle vääntää rautalangasta? Voisitko vastata ,mistä synnintuntoon
        tullut pakana löytää Kristuksen, oven ja miten hän vapautuu synneistään?
        Ei kuitenkaan Raamattua lukemalla.


      • oetpöljä
        iiikkk kirjoitti:

        Pitääkö sinulle vääntää rautalangasta? Voisitko vastata ,mistä synnintuntoon
        tullut pakana löytää Kristuksen, oven ja miten hän vapautuu synneistään?
        Ei kuitenkaan Raamattua lukemalla.

        mistä olet karannut, hihhuli?


      • mistäteitäriittää
        oetpöljä kirjoitti:

        mistä olet karannut, hihhuli?

        Sinähän se pöljältä vaikutat.Kysymyshän on asiallinen.


    • puuäijäkintajuaa

      Ei lukemalla yksin, vaan tottelemalla Raamatun sanaa eli sitö lukemaansa.

      mailmassa on miljoonia uskovia jotka ovat tulleen uskoon esm hotelleissa Gideon-Raamattuja lukemalla ja avuksi huutamalla siellä kohtaamaansa Jeesusta !

      pitää ihmisen olla melkoinen sekopää joka ei tuota käsitä.

      • taisitteneikuule

        Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
        14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
        15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
        16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
        17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


    • ffeewnbb

      Varmasti suuri joukko on saanut uskon Kristuksen sanan kuulemisen kautta, mutta on paljon myös niitä kuten nim. "puuäijäkintajuaa" kirjoittaa: "mailmassa on miljoonia uskovia jotka ovat tulleen uskoon esm hotelleissa Gideon-Raamattuja lukemalla ja avuksi huutamalla siellä kohtaamaansa Jeesusta ! Tuo on totta, sillä enoni, joka on tänä päivänä vl-puhuja alkuaan tuli uskoon juuri hotellissa nimenomaan Gideon-Raamattua lukemalla. Ei hän koskaan seuroissa ole siitä puhunut, mutta meille omaisille sukujuhlissa.

      • eiolesovittavissakahden

        Jumala voi herättää ihmisen vaikka Gideonien jakamaa Raamattua lukemalla, mutta se ei vielä ole parannus. J lahjoittaa uskon ihmiselle, joka saa evankeliumissa kuulla synninpäästön, joka Lutherin mukaan saarnataan Jumalan seurakunnassa l. Jumalan valtakunnassa, joka heränneen ihmisen on löydettävä tässä ajassa. Kahden kesken Jumalan kanssa sopiminen ei ole Raamatun opetuksen mukaista.


    • aila62

      "" Kahden kesken Jumalan kanssa sopiminen ei ole Raamatun opetuksen mukaista ""

      Loppujen lopuksi, se on aina kahdenkeskeistä sopimista Jumalan kanssa, jossa välimiehenä, vain Jumalan hyväksymänä Välimiehenä on Jeesus Kristus. Seuroissa saan Jumalan sanan mukaan uskoa syntini anteeksi ainoan Välimiehen Jeesuksen Kristuksen tähden anteeksi, kun puhujaveli sen anteeksiannon julistaa. On huomattavaa, että se ei Jeesuksen omien sanojenkaan mukaan tule itse siitä julistuksesta, vaan uskosta itse Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä. koska Jeesus aikanaan aina teroitti: "Uskosi on sinut pelastanut/parantanut!" Ei vedonnut omaan syntien anteeksijulistukseensakaan, vaan aina ihmisen omaan uskoon. Tiedämme hyvin vanhoillisina, että ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen puhujaveljen synninpäästö on hyödytön. Maaningan suviseurojen julkilausumakin kertoo totuuden: "Vain yksin usko Jeesukseen Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen." Pitäkäämme kiinni siitä!

      • Jumalanlahjaseon

        "Loppujen lopuksi, se on aina kahdenkeskeistä sopimista Jumalan kanssa, jossa välimiehenä, vain Jumalan hyväksymänä Välimiehenä on Jeesus Kristus."
        Jumala lahjoittaa uskomisen, näin Lutherin mukaan. Synninpäästö vapauttaa vain Jumalan lahjoittaman uskon kautta. Synninpäästö ei vaikuta mitään ilman uskomisen lahjaa. Evankeliumia saarnataan kaikille, mutta harva sen ottaa uskolla vastaan. Evankeliumi julistetaan sanan saarnan kautta Jumalan valtakunnasta.


    • vanhoillislestadiOlen

      Kestävän perustan uskolle antaa Jeesus Kristus kaikkivaltiaan Jumalan ainoa poika, syntien sovittaja, lunastaja, armon lähde avara. Sinutki hän lunasti ja kun sen uskot olet perivä kunnian taivaan. On farisealaista, suorastaan kerettiläistä väittää, että pelastuakseen pitäisi kuulua johonkin tiettyyn ihmisyhteisöön. Armo kuuluu sulle juuri, sulle raukka kurjinkin...

      • lutheropettaa

        Kyllä Raamattu opettaa, että etsikää ensin Jumalan valtakunta jne. On kuuluttava yhteisöön nimeltään Jumalan valtakunta, ilman tätä ei ole pelastusta. Jumalan valtakunnan pää on Jeesus Kristus. Luther opettaa, että on löydettävä Jeesukseen uskovien pieni joukko, jotta voisi päästä osalliseksi armosta.
        Luther:
        "Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat? Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, saa luottaa itsehensä; hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää menemän seurakuntaan ja siltä etsien kyselemän. Seurakunta, kirkko, ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessansa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta." (Kirkkopostilla I. Joulup. 2. saarna.) "Tässä on meidän nyt opittava, mitä tietää "taivasten valtakunta". Se ei ole mikään maallinen kuningaskunta, vaan taivaallinen valtakunta, missä itse Jumala on kuningas. Me sanomme sitä kristilliseksi seurakunnaksi, joka on täällä maan päällä."


      • vanhoillislesdiOlen

        siellä missä kaksi taikka kolme kokoontuu hänen nimessään, siellä Hän, Jeesus Kristus on heidän keskellään. Jumalan valtakuntaa rukoilemme asumaan omaan sydämeemme, antaaksemme koko elämän, sielun ja ruumiin Jumalan hallintaan. Kuka tähän pystyy? Armon varassa, Jeesuksen Kristuksen armon varassa, Jumalan armon varassa. Ei ihmisyhteisön armon varassa.


      • näin.se.vaan.on
        vanhoillislesdiOlen kirjoitti:

        siellä missä kaksi taikka kolme kokoontuu hänen nimessään, siellä Hän, Jeesus Kristus on heidän keskellään. Jumalan valtakuntaa rukoilemme asumaan omaan sydämeemme, antaaksemme koko elämän, sielun ja ruumiin Jumalan hallintaan. Kuka tähän pystyy? Armon varassa, Jeesuksen Kristuksen armon varassa, Jumalan armon varassa. Ei ihmisyhteisön armon varassa.

        Perusfaktaa suoraan Raamatusta! Tätä eivät yhä suuremmista massatapahtumista hehkuttavat vanhoillislestadiolaiset pysty sisäistämään.


    • sivu-uuno

      """Loppujen lopuksi, se on aina kahdenkeskeistä sopimista Jumalan kanssa, jossa välimiehenä, vain Jumalan hyväksymänä Välimiehenä on Jeesus Kristus."

      Jumala lahjoittaa uskomisen, näin Lutherin mukaan. Synninpäästö vapauttaa vain Jumalan lahjoittaman uskon kautta. Synninpäästö ei vaikuta mitään ilman uskomisen lahjaa. Evankeliumia saarnataan kaikille, mutta harva sen ottaa uskolla vastaan. Evankeliumi julistetaan sanan saarnan kautta Jumalan valtakunnasta. ""

      Johan meni vihdoin viimein "aila62:n" sana perille. Kaikki muu on oikein tuossa yllä, kun vielä otetaan huomioon, että "Evankeliumi julistetaan sanan saarnan kautta Jumalan valtakunnasta. "", niin että Jumalan valtakunnasta ei ole vanhoillislestadiolaisuuden valtakunnasta.

      • luetuosta

        "Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat? Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, saa luottaa itsehensä; hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää menemän seurakuntaan ja siltä etsien kyselemän. Seurakunta, kirkko, ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessansa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta." (Kirkkopostilla I. Joulup. 2. saarna.) "Tässä on meidän nyt opittava, mitä tietää "taivasten valtakunta". Se ei ole mikään maallinen kuningaskunta, vaan taivaallinen valtakunta, missä itse Jumala on kuningas. Me sanomme sitä kristilliseksi seurakunnaksi, joka on täällä maan päällä."


      • reunaltahavaitsin

        Tuossa oppia nimimerkille "bbnnhjk".


    • bbnnhjk

      """ Kestävän perustan uskolle antaa Jeesus Kristus kaikkivaltiaan Jumalan ainoa poika, syntien sovittaja, lunastaja, armon lähde avara. Sinutki hän lunasti ja kun sen uskot olet perivä kunnian taivaan. On farisealaista, suorastaan kerettiläistä väittää, että pelastuakseen pitäisi kuulua johonkin tiettyyn ihmisyhteisöön. Armo kuuluu sulle juuri, sulle raukka kurjinkin...""

      Tuossa oppia nimimerkille "bbnnhjk".

      Hyvää oppia onkin! Kiitos sinulle nim. "vanhoillislesdiOlen"

    • qwrtyyy7

      Joko Erkki Piri on hyllytetty? Vai onko hän tehnyt parannuksen puolue-apartheidista saatanalle heittämisten perusteena? Ja eikö Erkin asemaan puhujana mitenkään kuulu Oulun kapitulilta tullut nuhtelu?

      SRK Hoitokokous SMP Erkki Piri YouTube / tapaus E. Hurtig

      • DeCrendo68

        Älä ole noin naiivi. Ei SRK oikeasti mitään edes pahoittele vaan pesee kätensä hoitotyrannian uhrien kärsimyksistä. En ole kuullut monestakaan HOITOJA antaneesta saarnaajaveljestä, jotka olisivat menettäneet esim. puhujanoikeutensa. Ainoat menettäjät tuntuvat olevan niitä, jotka kyseenalaistavat mm. lestadiolaisuuden olevan sama asia kuin Jumalan valtakunta.


    • maallista_asiaa

      Onkohan toimittu JYVÄSKYLÄSSÄ, TORNIOSSA, YMS. erotuksissa yhdistyksen sääntöjen mukaan?

      Si 126 Yhdistyslaki

      14 §. Yhdistyksestä eroaminen.

      Yhdistys voi erottaa jäsenen säännöissä mainitulla erottamisperusteella. yhdistyksellä on kuitenkin aina oikeus erottamiseen, jos jäsen:

      1) on jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut;
      2) on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut yhdistystä; tai
      3) ei enää täytä laissa tai yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

      15 §. Erottamismenettely.

      Jäsenen erottamisesta päättää yhdistys kokouksessaan, jollei säännöissä ole toisin määrätty. Päätöksessä on mainittava erottamisen syy. Jäsen ei ole yhdistyksen kokouksessa esteellinen äänestämään itseään koskevasta erottamisasiasta.

      Ennen päätöksen tekemistä asianomaiselle jäsenelle on varattava tilaisuus selityksen antamiseen asiassa paitsi milloin erottamisen syynä on jäsenmaksun maksamatta jättäminen.

      31 §. Pöytäkirjan laatiminen.

      Kokouksen puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että kokouksessa tehdyistä päätöksistä laaditaan pöytäkirja. Pöytäkirja on kokouksen puheenjohtajan allekirjoitettava sekä vähintään kahden kokouksessa sitä varten valitun henkilön tarkastettava tai yhdistyksen itsensä hyväksyttävä.

      Sitten:

      Oikeus saada tutustua eräisiin yhdistyksen asiakirjoihin

      YhdL 11 §:n 2 mom:n 1. virkkeen mukaan "Yhdistyksen jäsenelle on pyydettäessä varattava tilaisuus tutustua 1 momentissa tarkoitettuihin tietoihin".

      YhdL 31 §:n 3 mom:n mukaan "Yhdistyksen jäsenellä on oikeus pyynnöstä saada 1 ja 2 momentissa tarkoitetut pöytäkirjat nähtäväkseen". Jäsenen oikeus koskee siten vain yhdistyksen - ja valtuutettujen - kokousten (31 § 1 mom.) ja erillisistä äänestystilaisuuksista tai postiäänestyksestä laadittuja pöytäkirjoja (31 § 2 mom.)

      ESIMERKKI OIKEUSTAPAUKSESTA

      TurHO 20.5.1999 nro 1299. Yhdistyslain 5 luvun 31 §:n mukaan jäsenellä on oikeus saada nähtäväkseen yhdistyksen kokouksen pöytäkirjat. Yhdistyksellä ei siten ole ollut velvollisuutta toimittaa jäljennöstä yhdistyksen kokouksen pöytäkirjasta, kuten P oli pyytänyt. Kun alkuperäinen erottamispäätös oli tehty yhdistyksen johtokunnan kokouksessa ja kun yhdistyksen jäsenelle ei yhdistyslaissa ole säädetty oikeutta saada nähtäväksi yhdistyksen johtokunnan pöytäkirjoja, oli yhdistyksellä ollut P:n oikeusturva huomioon ottaen perusteltu syy toimittaa jäljennös johtokunnan kokouksesta P:lle. Tällä toiminnalla yhdistyksen ei voida katsoa luoneen itselleen erityistä velvollisuutta tiedottaa erotetulle jäsenelleen myös yhdistyksen kokouksen päätöksestä. - Tapauksessa erottamiskokouksessa läsnä ollut P esitti, että koska hän ei ollut saanut jäljennöstä yhdistyksen kokouksen pöytäkirjasta eikä muutenkaan tietoa erottamisensa syistä, hän ei ole voinut nostaa kannettaan kolmen kuukauden määräajassa.


      Eli pitää vaan pyytää pöytäkirjat niin niistä selviää päätösten perusteet, esim. Palolan tapauksessa JKL ry:ltä pyytää asiakirjat nähtäväksi - jne :)

      Lisätietoa voi katsoa netistä "yhdistyksen kokousmenettely"

      • nohniinno

        Saarnajan tehtävää ei mainita yhdistyslaissa...


      • lienee_näin

        Puhujan tehtävä rauhanyhdistyksellä on luottamustehtävä, josta voitaneen vapauttaa, kun henkilö ei enää nauti yhdistyksen jäsenten luottamusta. Kyseessä ei ole työsuhde. Sitä en tiedä, onko ed. mainittu henkilö erotettu yhdistyksestä, mutta se voidaan käsitellä erikseen. Näin ajattelen asian olevan.


      • Ymmärrän_asiaa

        Käsitän että puhujan tehtävästä esim. Erkki Hurtig on eroitettu ja "käytännössä" ry:stä joskin ei varmaan kirjallisesti (AI ei vain tervehdi koska joutuu samaan syntiin)

        Mitä muuta se on kuin erottamista ja hengellistä väkivaltaa jos "erotetaan" ja ei tehdä paperia (pöytäkirjaa)?


      • lisäymmärrystä

        Laki ei voi vaatia tervehtimään uskovaisten tervehdyksellä eikä pitämään toista uskovaisena. Jos joku uskoo eri lailla kuin seurakunta, ei se ole hengellistä väkivaltaa, että seurakunta ei pidä tällaista henkilöä uskovaisena.


      • nikkarimiehii_naisii

        Ao. nikki : >> maallista_asiaa 16.4.2015 10:45 <<

        Kirjoitti aiemmin yhdityksen jäsenyydestä erottamisesta lainaten yhdistyslakia.
        En epäile, etteikö esim. Jyväskylän tapaus kestäsi tuon yhdistyslainkin tarkastelun, mutta viestin kirjoittajalle kysymys:

        Miten nuo postaamasi lakipykälät kuuluu esim. T. Palolasta käytyyn keskusteluun ?
        Hän EI OLE ao. rauhanyhdistyksen jäsen, eikä häntä olisi siitäkään erotettu, vaikka olisi ollut.
        Kysymys on ollut vain määrätystä tehtävästä vapauttamisesta.

        Olisi hyvä perehtyä asioihin ja taustoihin, ennenkuin alkaa kovin touhuamaan asian puolesta.

        Histtoriasta muuten kerrotaan, kuinka Juhana Huss:n polttoroviolle eräs vanha yksinkertainen mummo kantoi myös metsästä hakemiaan risuja luullen tekevänsä Jumalalle mieluisia tekoja.
        Tämän nähdessään vielä silloin elossa oleva Juhana Huss huudahti: Voi pyhä yksinkertaisuus !

        Haluan ajatella parhainpäin, että joidenkin Palolan puolustajien kohdalla olisi kyse samasta, eli ymmärtämättömyydestä asiaa kohtaa. Osalla aisankannattajistaan taas on sama ajattelu tarttunut sisimpäänsä , joten kyse ei ole tietämättömyydestä, vaan tietoisesta toiminnasta/ päämääristä.
        https://www.facebook.com/groups/remonttiryhyma/?fref=ts

        Jk.
        Taitaa muuten kaikki avauksessa lueteltua entistä vl-puhujaa löytyä täältä remonttiryhmäläisten listalta, aivan sattumalta ??


    • bunkkerinsisällä

      Ei näihin maidosta asti itseensä imetyssä veeälopissa eläville mene läpi mikään muu kuin se mihin heidät on kasvatettu!

      he ovat kovempia kuin mikään puu johonka sentään naulakin menee ainakin ampumalla.

      sääli raukkoja kotelossa eläviä.

    • hengellistä_väkivaltaa

      Juuri niin se on....Voisi miettiä lapsia...Ne ovat pienestä pitäen kuulleet seuroissa saarnat...Helvetti...tulimeri..taivas..

      Hengellistä väkivaltaa se on. Pelottelu, Syyllistäminen on hengellistä väkivaltaa

    • PajeroMies

      Lestahellareiden oppien mukaan Kokoomus ja Keskusta ovat "Jumalan hyväksymiä" puolueita.

    • 14_2

      uppi poppi

    • ottopoikaa-aah

      Halosen Seppo

    • VL-puhuja

      Nyt tilanne on rauhoittunut ja saamme jatkaa turvallisesti uskomisen matkaa.

      • Hoitajienvastuu

        Hoitokokouksista keskusteleminen on onneksi nyt hyvässä alussa. Keskustelun eteneminen ja asioiden selvittäminen riippuu täysin väärintekijöiden aktiivisuudesta selvittää asiansa. Puhuteltavan on vaikea tehdä parannusta hoitajan synnistä, jos hoitaja ei kykene kertomaan, mistä hänen synnistään puhuteteltavan tulisi tehdä parannusta. Tällainenkin tapaus on totta ja olemassa.


      • Jaaha_vai_ol-
        Hoitajienvastuu kirjoitti:

        Hoitokokouksista keskusteleminen on onneksi nyt hyvässä alussa. Keskustelun eteneminen ja asioiden selvittäminen riippuu täysin väärintekijöiden aktiivisuudesta selvittää asiansa. Puhuteltavan on vaikea tehdä parannusta hoitajan synnistä, jos hoitaja ei kykene kertomaan, mistä hänen synnistään puhuteteltavan tulisi tehdä parannusta. Tällainenkin tapaus on totta ja olemassa.

        laan alussa nyt 40 vuotta tapahtumien jälkeen. Montakaan asianosaista ei enää liene elossa.


    • Ne_hyllytetään

      jotka harhailevat.

    • kiertopallo

      Nyt hyllytettiin osa henkilöitä, jotka
      heittelivät mummuja saatanan haltuun.
      -
      Että sellaista kiemuraa vl populaatiot käyvät, ympäripyöreää propagandaa.
      -
      Saavat mummmutkin heitellä vihdoin saatanallehittäjiä poikamulukkuja saatanalle.

    • sittepiispatpapitjne

      "Saavat mummmutkin heitellä vihdoin saatanallehittäjiä poikamulukkuja saatanalle"
      -
      Ensin mummut, sitten puhujat...........................

    • Tässä_näitä

      hyllytettyjä. Eihän se ole kovin paljon, jos 14 - 15... taikka nyt Joonan ja Jaakon hyllyttämisen jälkeen ehkä yhteensä parisenkymmentä. Puhujia sentään lienee kaiken kaikkiaan 900.

      • vl-vaimo

        Antti Pentikäinen Espoosta ja Joona Korteniemi Helsingistä jättivät puhujanviran oma-aloitteisesti. Tosin ainakin Joona olisi hyllytetty joka tapauksessa todennäköisesti lähitulevaisuudessa, jos hän ei olisi itse ymmärtänyt erota virasta. Joonan räikeästi kristillisyyden opeista poikkeavat harhaopit näet tulivat julkiseen tietoon hänen bloginsa kautta jo tämän vuoden keväällä. Hän ei näet hyväksy oppia Pyhän Hengen virasta, vaan on pannut Pyhän Hengen viralta, ja sen kyllä huomaakin.

        Jaakko Tölli muutama kuukausi sitten ja Tuomas Palola pari vuotta sitten tosin hyllytettiin. Tuomas Palola, Joona ja Jaakko ovat melskanneet "Kristus-keskeisyydestä" ja syyttäneet kristillisyyttä liiasta "seurakunta-keskeisyydestä". Itse en ole tosin kristillisyydessä sellaista vääristymää huomannut ainakaan kristillisyyden pääuomassa. Ainahan on vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä annettu katuville synnit anteeksi nimenomaan Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressä.

        Samasta "asiasta" Joonan, Jaakon ja Palolan tavoin ovat melskanneet jo 1800-luvulla ja 1900-luvulla monet valtakunnasta ulos lähteneet. Samanlaista ovat melskanneet mm liljebladilaiset 1850-luvulla, huttulalaiset 1860-1880-luvuilla, Iin pappeinkokouksen osanottajat 1880-luvulla, uusheränneet 1890-luvulla, pikkuesikoiset 1900-1930-luvuilla, leskisläiset sekä aholaiset 1950-luvulla ja pappiseriseura 1960-luvulla.

        Ei siis mitään uutta auringon alla.


      • itsekeskeistä
        vl-vaimo kirjoitti:

        Antti Pentikäinen Espoosta ja Joona Korteniemi Helsingistä jättivät puhujanviran oma-aloitteisesti. Tosin ainakin Joona olisi hyllytetty joka tapauksessa todennäköisesti lähitulevaisuudessa, jos hän ei olisi itse ymmärtänyt erota virasta. Joonan räikeästi kristillisyyden opeista poikkeavat harhaopit näet tulivat julkiseen tietoon hänen bloginsa kautta jo tämän vuoden keväällä. Hän ei näet hyväksy oppia Pyhän Hengen virasta, vaan on pannut Pyhän Hengen viralta, ja sen kyllä huomaakin.

        Jaakko Tölli muutama kuukausi sitten ja Tuomas Palola pari vuotta sitten tosin hyllytettiin. Tuomas Palola, Joona ja Jaakko ovat melskanneet "Kristus-keskeisyydestä" ja syyttäneet kristillisyyttä liiasta "seurakunta-keskeisyydestä". Itse en ole tosin kristillisyydessä sellaista vääristymää huomannut ainakaan kristillisyyden pääuomassa. Ainahan on vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä annettu katuville synnit anteeksi nimenomaan Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressä.

        Samasta "asiasta" Joonan, Jaakon ja Palolan tavoin ovat melskanneet jo 1800-luvulla ja 1900-luvulla monet valtakunnasta ulos lähteneet. Samanlaista ovat melskanneet mm liljebladilaiset 1850-luvulla, huttulalaiset 1860-1880-luvuilla, Iin pappeinkokouksen osanottajat 1880-luvulla, uusheränneet 1890-luvulla, pikkuesikoiset 1900-1930-luvuilla, leskisläiset sekä aholaiset 1950-luvulla ja pappiseriseura 1960-luvulla.

        Ei siis mitään uutta auringon alla.

        Ei näköjään mitään uutta auringon alla, kun tiukkapipoiset vl-läiset tuomitsevat surutta jokaisen, joka poikkeaa vl-liturgiasta. Tuo n juuri sitä farisealaista jumalanpalvelusta, jossa lyödään rintoihin ja jossa ei nähdä mitään muuta, kuin ne vanhat fraasit ja oma oikeaoppisuus. Omilla aivoillaan ei saa ajatella.
        Ilmankos lestadiolaisliike on hajaantunut niin moneen lahkoon.


      • vl-vaimo kirjoitti:

        Antti Pentikäinen Espoosta ja Joona Korteniemi Helsingistä jättivät puhujanviran oma-aloitteisesti. Tosin ainakin Joona olisi hyllytetty joka tapauksessa todennäköisesti lähitulevaisuudessa, jos hän ei olisi itse ymmärtänyt erota virasta. Joonan räikeästi kristillisyyden opeista poikkeavat harhaopit näet tulivat julkiseen tietoon hänen bloginsa kautta jo tämän vuoden keväällä. Hän ei näet hyväksy oppia Pyhän Hengen virasta, vaan on pannut Pyhän Hengen viralta, ja sen kyllä huomaakin.

        Jaakko Tölli muutama kuukausi sitten ja Tuomas Palola pari vuotta sitten tosin hyllytettiin. Tuomas Palola, Joona ja Jaakko ovat melskanneet "Kristus-keskeisyydestä" ja syyttäneet kristillisyyttä liiasta "seurakunta-keskeisyydestä". Itse en ole tosin kristillisyydessä sellaista vääristymää huomannut ainakaan kristillisyyden pääuomassa. Ainahan on vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä annettu katuville synnit anteeksi nimenomaan Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressä.

        Samasta "asiasta" Joonan, Jaakon ja Palolan tavoin ovat melskanneet jo 1800-luvulla ja 1900-luvulla monet valtakunnasta ulos lähteneet. Samanlaista ovat melskanneet mm liljebladilaiset 1850-luvulla, huttulalaiset 1860-1880-luvuilla, Iin pappeinkokouksen osanottajat 1880-luvulla, uusheränneet 1890-luvulla, pikkuesikoiset 1900-1930-luvuilla, leskisläiset sekä aholaiset 1950-luvulla ja pappiseriseura 1960-luvulla.

        Ei siis mitään uutta auringon alla.

        Mitä Sinä nyt kirjoitat; -Jaakko Tölli muutama kuukausi sitten ja Tuomas Palola pari vuotta sitten tosin hyllytettiin. Tuomas Palola, Joona ja Jaakko ovat melskanneet "Kristus-keskeisyydestä" ja syyttäneet kristillisyyttä liiasta "seurakunta-keskeisyydestä". ** Eikö Kerho ole sitten kristillinen seurakunta, jonka pää, kulmakivi sekä opetus tulee tapahtua ikään kuin ”Kristuksen läpi”.

        Useissa kirjoituksissa on mainittu, että olette samanlaisia mitä muslimit?

        Te todella olette samoja, muka uskovia, ilman Kristuksen ylistystä.

        Tuo toteamus; - Ainahan on vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä annettu katuville synnit anteeksi?? On pelkkää soopaa. Kristus sovitti ne jo 2000 vuotta sitten Golgatalla.

        Kristuksesta ei juuri vuotanut verta, neste oli aivan jotain muuta. Hän oli jo kuollut.

        Olette koko porukka melskaajia, syyttäen omia veljinään milloin huttulalaisiksi, milloin Kristuksen ylistäjiksi, näin muslimit menettelevät.

        Miten olisi burka sinullekin. Vähempi synti se on, mitä haukkasi veljien kristitty sanoma.

        Pappisseurasta se, että he jättivät uppoavan laivan.

        >>Ei siis mitään uutta auringon alla.** Ei todella, Kerho elää pimeydessä.


      • itsekeskeistä kirjoitti:

        Ei näköjään mitään uutta auringon alla, kun tiukkapipoiset vl-läiset tuomitsevat surutta jokaisen, joka poikkeaa vl-liturgiasta. Tuo n juuri sitä farisealaista jumalanpalvelusta, jossa lyödään rintoihin ja jossa ei nähdä mitään muuta, kuin ne vanhat fraasit ja oma oikeaoppisuus. Omilla aivoillaan ei saa ajatella.
        Ilmankos lestadiolaisliike on hajaantunut niin moneen lahkoon.

        Ei Kerholaisilla vika ole pipossa, vaan sen sisällä.


    • Joulu2017

      Eikä heitä voi laittaa edes joulupukiksi ry:n joulujuhlaan.

      • Ei.Heistä

        ei oele enää minhinkään. Ei ole mitään käyttöä tuollaisille hylkiöille. Menkoot omaaa tietään helevettiin. Pitäisi olla nöyrä eikä noin viisas kuin Joona ym.


    • UteliasYhä

      Ai Sulila löi tai tarttui rinnuksista Olavia. Olisiko tallenteita tapahtumasta. Kyllä Olavia on vaikea körmyyttää, on se niin isokokonen ja varmasti äkkipikainen luonteeltaan.

      • jos_muistan_oikein

        Ei rinnuksista, vaan paidasta hartian seudulta.


      • jos_muistan_oikein

        Tarkennan. Ei tarttunut Olavia vaan Matti Heikkistä paidasta hartian seudulta.


      • jos_muistan_oikein

        Mutta Olavi viittasi tapaukseen eräässä medialle antamassaan haastattelussa, jossa hän pui Sulilan edesottamuksia. Nämä asiat siis tapahtuivat monia vuosia sitten, muistaakseni vuonna 2011 tai 2010. Myös se haastattelu tapahtui samana vuonna.


    • hyllyllevaankokoporukka

      Onko tullut lisää hyllytyksiä viime aikoina?

      • analyysia

        Jaakko Tölli (Olikohan Yli-Kiiminki?) erotettiin puhujanvirasta vuonna 2017. Loppuvuonna 2017 Joona Korteniemi (Helsinki) opillisista syistä itse oma-aloitteisesti erosi puhujanvirasta. Nämä ns tölliläisyyden puhujat eivät pidä myöskään omia seuroja, vaan käyvät saarnaamassa ainakin Lähetyshiippakunnan tilaisuuksissa (ainakin Tölli, mutta Joonasta en ole varma tässä asiassa).

        mm eräät Markku, "Juuso" ja "Jupe" (Jupella on paljon myös omia oppeja) ovat avustamassa tölliläisyyden sanoman levittämisessä vanhoillislestadiolaisuuden sisällä, vaikkakaan he eivät ole puhujia.

        Tölliläiset ovat löytäneet hengenheimolaisia mm ex puhujista Heino Korpelasta, Erkki Hurtigista (vaikka ovatkin joistakin asioista myös eri mieltä), roomalaiskatolilaisista ja opusdeiläisistä (jotka myös ovat katolilaisia).


    • Oulu

      Pekka Asikainen luopui itse puhujan tehtävästä.

      • vaari_

        Mutta tekikö hän sen hyvällä omallatunnolla vai katkeralla mielellä??


      • lähdin_pois

        Meitä on paljon, jotka olemme saaneet lähtemisen armon.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      MIKSI TÄNNE NOSTETAAN VANHOJA JUTTUJA, KUTEN TÄMÄ "HYLLYTETYT PUHUJAT" !?!
      MITÄ NÄITÄ VIELÄ "VATULOIDAAN"?!???

    • Anonyymi

      MIKSI tänne nostetaan näitä vanhoja viiden vuoden takaisia juttuja. Puhujista on poistunut monta ihan "luonnollisen poistuman" kautta, ajasta ikuisuuteen.
      Tuossa listassa on niitä jotka ovat ihan "omin jaloin" lähteneet VL-puhujan "virasta".
      Mitä näitä "vatvomaan", ns. ulkopuoliset kun ette tiedä asioista mitään !
      Semmoista "virkaa" ei olekkaan kuin VL-nais pappi !!

    • Anonyymi

      Myös nykyinen SRK:n johtokunta on langennut samaan syntiin, koska heitä on pyydetty myöntämään seurakunnalle, että hoitokokoukset olivat väärin ja he eivät halua myöntää sitä, vaan väittävät, että ne olivat siunauksellisia.

      Mutta SRK:n johtokunnalla ei ole synnintuntoa, siitä tässä on kysymys, synnistä ei voi tehdä parannusta jos ei ole synnintuntoa.

    • Anonyymi

      Hyviä puheenvuoroja tässäkin ketjussa. Mutta sanan "seurakunta" käyttäminen her.liikkeen paikallisyhdistyksistä on mielestäni kyseenalaista. Jos katsoo VL-kristittyjen kuuluvan ev. lut. kirkkoon, he kuuluvat nimenomaan johonkin paikalliseen alueellisen ev. lut. seurakuntaan. Ja näitä Suomen ev. lut. kirkon paikallisseurakuntia jos tarkastelee, niin havaitsee, ettei joukossa ole rauhanyhdistyksiä, ei SLEY:n paikallisosastoja, ei Luther-Säätiön messuyhteisöjä tms. Ja tietääkseni VL-kristityt kuuluvat yhteen seurakuntaan, joka on asuinpaikan mukaan määräytyvä. Kirkossamme ei voi kuulua kahteen seurakuntaan. Jos puhutaan VL-yhteyksissä "seurakunnasta", tulee heti mieleen kuka on sellaisen "seurakunnan" kirkkoherra.

      • Anonyymi

        Herra Jeesus Kristus on Jumalan valtakunnan ja sen paikallisseurakuntien ainoa oikea KirkkoHerra ja Rauhan(yhdistysten)Ruhtinas.


    • Anonyymi

      SRK:n julmat johtavat hoitomiehet hoitokokous- ja henkioppinsa "sopineet". Ja samalla on sovittu, että asia salataan. HS on kertonut halunneensa lähteä "kantamaan syntivuodettaan" ja pyytää julkisesti anteeksi vääryyksiään, mutta häntä tiukasti kiellettiin. Negatiivisen julkisuuden vuoksi.
      kielsivät HS lähtemästä korjaamaan asioita, vastaavat siitä, että hoitokokoukset ovat salattu.
      He ovat syyllisiä siihen, että seurakuntaa on opetettu väärin 30 vuotta.

      Kysymys on siitä, että Jumala ei ole antanut heille (SRK:lle) synnin tuntoa, jos he tuntisivat tehneensä syntiä, niin he sen korjaisivat.
      Siitä tässä on ennenkaikkea kysymys, Jumala ei ole hoitokokouksia heille synniksi ilmoittanut, Jumala ei ole antanut siitä heille synnin tuntoa, eli ei ole ihan pienestä asiasta kysymys.

    • Anonyymi

      He söivät joivat ja naivat

    • Anonyymi

      Hyllytettiinkö Jyrki Rauhalaa koskaan?

    • Anonyymi

      Viimeisten aikojen merkkejä nämä ovat.

    • Anonyymi

      Avaus on jo vuosien takaa, mutta luvussa voi olla mukana myös sellaisia puhujia, jotka on laitettu syrjään nuhteellisen vaelluksen vuoksi.

      • Anonyymi

        Vuosien 2016-2021 vastaava tieto kiinnostaa ja olisi tärkeä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      444
      9834
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2506
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      59
      1967
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1719
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1452
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1389
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1288
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      146
      1265
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      22
      1229
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe