Suomi24-keskustelut avattu tutkimuskäyttöön

Tutkija_Hörö

"Aineiston avaaminen auttaa merkittävien yhteiskunnallisten ilmiöiden tutkimista ja analysointia. Se on myös osa tutkijoiden ja Aller Media Oy:n yhteistä Kansakunnan mielentila -hanketta, joka kisaa semifinalistina Helsingin yliopiston Helsinki Challenge -ideakilpailussa.

Aineisto on käsitelty ja tallennettu tutkijoiden Kielipankki-palveluun helposti tutkittavassa muodossa. Aineistoon voi tehdä sanahakuja ja katsella lause- ja kappaleyhteyksiä, joissa haettu sana on esiintynyt. Hakupalvelun avulla voi myös koota tilastotietoja ja luoda kuvaajia haetun sanan käytöstä".

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/suomi24_tutkimus-34434

Olet siis tutkimuksen kohde !

31

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KiitosTästä

      Ensimmäinen nosto.

      • alaikäiset-mukana

        Motiivit: Raha toisaalta ja pelottelu toisaalta. Rahaa saavat S24 ja aineiston työllistämät tutkijat. Myös tiedotusvälineet saavat juttujen aiheita. Pelon ilmapiirin lietsonnasta hyötyvät ne, joilla on salattavaa.
        Nousevia yhteiskunnalisia trendejä voi löytyä, mutta "löydösten" = tutkimustulosten luotettavuus ja ennustearvo ovat kyseenalaiset monesta syystä. Tärkein syy on aineisto itse. Joku kirjoittaa aktiivisemmin kuin toinen ja samalla koneella ja IP:llä voi olla useampi käyttäjä, myös alaikäisiä, jurrissa, trolleja ym. Palstat ovat myös ajanvietettä.


    • jokinvitsivarmaan

      Toivottavasti tuo ei pidä paikkaansa ja on jokin vitsi. Jos tuo pitää paikkansa, niin tarkoitus olisi sitten ilmeisesti tutkia ihmisiä, eikä asioita ja selittääkin oikein hyvin sitten sen, että miksi tällä foorumilla on niin kapearajaiset ja typerät palstajaottelut, ettei mitään oikeasti älykästä nettikeskustelua koskaan nähdä. Tullaanko sitten näkemään joitakin tutkijoiden kvalitatiivisiä harjoitelma - 0-tutkimuksia joihin syydetään rahaa mielettömuä määriä, jossa hyvinvoivat tutkijat selittelevät tv- studioissa, että vaikkapa alimmalla sosiaaliturvalla elävät ovat tietynlaisia, köyhät tietynlaisia, katkeruus-palstalle kirjoittavat tietynlaisia ja oikein syövät tietynlaisia. Toivottavasti tuo on vitsi. Kuuluisi nimittäin samaan sarjaan, kuin sekin toiminta tässä nyky- Suomessa, että kohta pitää ilmeisesti työttömien päästää TE- viranomaiset kirjaimellisesti kotiinsa katselemaan, kun jossakin on otettu käyttöön ainakin syrjäisissä kunnissa jo etäneuvottelut, missä pitäisi päästää TE- toimiston työntekijät kamerayhteyden kautta kotia pällistelemään... Ei hyvä. Eikös se aprillipäivä mennyt jo?

      • Tutkija_Hörö

        Ime kyrpääni. Trollasin sinua ja kaikkia teitä persuja! Ha ha ha ha!


      • törkeää

        En ole persu. Sinä olet asiaton nettikirjoittaja.


      • xzcvbndgfhj

        Saavat hyvää materiaalia tyhmistä ihmisistä, sekaisista häiriökäyttäytyjistä, vajaaälyisistä ja umpihulluistakin pelkästään tältä palstalta, huvitti jo kun uutinen julkaistiin aiemmin Hesarissa. Toivottavasti avoihoitoa aletaan sen seurauksena vähentämään ja otetaan taas laitospaikkoja käyttöön.


      • jokinvitsivarmaan
        xzcvbndgfhj kirjoitti:

        Saavat hyvää materiaalia tyhmistä ihmisistä, sekaisista häiriökäyttäytyjistä, vajaaälyisistä ja umpihulluistakin pelkästään tältä palstalta, huvitti jo kun uutinen julkaistiin aiemmin Hesarissa. Toivottavasti avoihoitoa aletaan sen seurauksena vähentämään ja otetaan taas laitospaikkoja käyttöön.

        Jos täällä saisi edes asiallisesti kirjoittava olla rauhassa ja jos kirjoittaisivat vain asiallisia viestejä asiallisiin viesteihin, mutta mainitsemasi tyhmät nettikirjoittaat ovat juuri noita jollaiset esimerkiksi mun viestiin tässä ketjussa kirjoitteli noita "ime" ( en viitsi toistaa termiä mutta alapäähän viittasi)- juttuja... Sen sijaan mitään häiriöviestejä täältä ei poistateta. Tulee turhaan asiallinenkin leimatuksi "sekopääksi", kun tänne kirjoittaa.


        Jos todella jokin tutkimusryhmä on perustettu tutkimaan Suomi24- keskusteluita ( eikö se ole vitsi?), sanoisin pitkällä kokemuksellani nimettömästä Suomi24- keskustelupalstoille kirjoittamisesta, että tutkisivat mieluummin saititn moderaattoreita, kuin tänne kirjoittavia, koska nehän moderaattorit sen sananvapauden täällä määrää... Aiemminkin vapaaehtoissheriffit suosivat palstoilla joitakin tiettyjä kirjoittajia ja poistattivat niiden viestejä mielivaltaisesti, joiden mielipiteistä eivät pitäneet. Aivan omituisella tavalla täältä on poistatettu iso määrä minunkin täysin neutraaleja viestejä, eikä syynä voi olla häiriköinti, koska minä en koskaan ole netissä häiriköinyt. Sitten kun pyytää pelottavia ja uhkaavia ja sairaita viestejä poistoon, niitä ei poistateta. Eivätkä poistata häiriköitä, jotka roikkuvat palstalta toiselle perässä kirjoittelemassa pelkkiä häiriköintiviestejä.


        Mistä sinä voit tietää, kuka täällä on tyhmä ja kuka ei? Neuroottista, että toisaalta netin luulotteluihin ja epätotuuksiin uskotaan kirjaimellisesti ja kaiken maailman nimettömiä horinoita jopa tutkitaan, mutta ketään ei kiinnosta, että virallisillakin somefoorumeilla on valheidentiteettejä, että ne eivät ole yhtään luotettavampia kuin nämä nimettömät keskustelupalstat. Itse olen epäillyt, että joku sekopää kun minua täällä Suomi24-palstoilla herjaa, että se ei todellisuudessa olekaan kohdistanut herjaamistansa mulle, mutta minä jokatapauksessa olen niiden herjaviestien vastaanottaja, se joka joudun törkyä tuntemattomien näppiksiltä näkemään ja joutunut pelkäämään lukiessani palstoja. Itse määrittelisin, että tyhmä ihminen on jokainen sellainen, joka laatii vihamielessä keskustelunaloituksia internetin palstoille tai joka tunkee aloituksiin referaatteja joistakin virallisista medioista ilman mitään omaa kirjoituskykyä tai mielipiteitä.


        Miksi ihmisiä pitäisi vielä enemmän vahtia netissä? Uskotaanko sitten todella, että netti muka on paikkansa pitävä totuus ihmisistä ja asioista? Muistakaapas nyt, että täällä Suomi24:ssa ei esimerkiksi yhtäkään identiteettiä pystytä luotettavasti varmentamaan, joten "keskusteluiden" totuusarvo on pyöreä nolla. Toivottavasti kaiken maailman tutkijatkin sen sitten ymmärtävät.


        Ja miksei Suomi24:ssa ole enää keskusteluiden haku- kenttää? Miksei näytetä, että minkä verran millekin palstalle on tullut viestejä, miksei lukija saa nähdä minkä tasoista keskustelu on yleisesti? Epämiellyttävää, että kun kirjoittaa, ei välttämättä myöhemmin pääse enää edes katsomaan keskustelua.


        Uteliaisuus on tietysti varmaan motiivi, jos joku tällaisiakin soopakeskusteluita oikein haluaa tutkia. Yleensä kyllä tarvitaan tutkimuslupa. Minä ainakaan en haluasi nähdä nimetöntä tekstiäni missään julkisuudessa missään tutkimuksessa, kun olen kirjoittanut yksityisesti ja ajanvietteeksi nimettömästi Suomi24-palstalle.


    • timosoiniii

      Tutkijalle: OTA POSKEEN!

      • VinkVinkVink

        Krista Lagus on ihan vetävän näköinen nainen. Voi kun ottaisi poskeen....


    • tässäkaikki
    • Ajiät

      Niin julkiseksi laitettua tekstiä saa lukea netisdä, vsikkapa näiltä keskustelupalstoilta. Mitä muuta näillä teksteillä saa tehdä, saisi joku juristi selittää. Joskus vastaavissa keskusteluissa ja muuten netissä olen törmännyt vastaavilta palstoilta ja deittisivustoilta kerätyn datan perusteella tehtyihin tutkimuksiin, myös vaikkapa gradun tutkimusaineiston kerääjien viestejä olen nähnyt..
      Kiitos sitten minullekìn tuo hakuohjelma, jos kerran on laillista?!

      • jokinvitsipakkoolla

        Minä luulen, että jos Suomi24- keskustelut todella on avattu tutkimuskäyttöön ( vaikea vieläkin kyllä uskoa..), johtunee se siitä, että "virallisessa" somessa joissa toimitaan nimillä Facebookit ja mitä lienee niitä nyt on, ihmiset kirjoittelee vain itseään mairittelevaa ympäripyöreää epäkiinnostavaa sälää joka ei kiinnosta tutkijoita, mutta tämä Suomi24-keskustelufoorumi nimettömyydessään on ollut se nettikeskustelupaikka, jossa ihmiset avautuvat "arkaluontoisemmistakin" asioista, joista eivät nimillään halua tai uskalla kirjoittaa missään. Siispä tutkijoita ei kiinnosta tutkia, että mitä ihmiset syö välipalaksi tai että monta kilometriä joku juoksee päivässä ( mitä sälää käsittääkseni Facebookissa, jossa sielläkään en ole, ainoastaan on).


        Tutkijoita kiinnostaa kaikki "outo" ja tavallisuudesta poikkeava ja yleisestihän omahyväiset ihmiset somekansa ( jotka usein useat hörhömpiä kuin someen kuulumattomat tänä päivänä, sori) määrittelevät, että tämä Suomi24 on sellainen vähän "yksinkertaisemman" kansanosan keskustelupaikka, mitä tämä kyllä kai valitettavasti keskusteluiden tason perusteella onkin tai siksi, että tätä foorumia ei valvota... Silti uskon, että moni kirjoittaa tänne vain siksi, että muualle ei enää voi kirjoittaa kuin omalla nimellä, ja satunnaisia pohtimattomia ajatuksia ei todellakaan halua kertoa henkilöllään internetissä.

        Kyllä minusta ainakin nimillä käydystä keskustelusta pitää aina pyytää asianomaiselta tutkimuslupa ja lupa käyttää tekstejä, jos tieteelliseen käyttöön halutaan käyttää nettikeskusteluita. Tämäpä vaan ei olekaan nimillä kirjoittamisen foorumi...


      • Seksipalsta
        jokinvitsipakkoolla kirjoitti:

        Minä luulen, että jos Suomi24- keskustelut todella on avattu tutkimuskäyttöön ( vaikea vieläkin kyllä uskoa..), johtunee se siitä, että "virallisessa" somessa joissa toimitaan nimillä Facebookit ja mitä lienee niitä nyt on, ihmiset kirjoittelee vain itseään mairittelevaa ympäripyöreää epäkiinnostavaa sälää joka ei kiinnosta tutkijoita, mutta tämä Suomi24-keskustelufoorumi nimettömyydessään on ollut se nettikeskustelupaikka, jossa ihmiset avautuvat "arkaluontoisemmistakin" asioista, joista eivät nimillään halua tai uskalla kirjoittaa missään. Siispä tutkijoita ei kiinnosta tutkia, että mitä ihmiset syö välipalaksi tai että monta kilometriä joku juoksee päivässä ( mitä sälää käsittääkseni Facebookissa, jossa sielläkään en ole, ainoastaan on).


        Tutkijoita kiinnostaa kaikki "outo" ja tavallisuudesta poikkeava ja yleisestihän omahyväiset ihmiset somekansa ( jotka usein useat hörhömpiä kuin someen kuulumattomat tänä päivänä, sori) määrittelevät, että tämä Suomi24 on sellainen vähän "yksinkertaisemman" kansanosan keskustelupaikka, mitä tämä kyllä kai valitettavasti keskusteluiden tason perusteella onkin tai siksi, että tätä foorumia ei valvota... Silti uskon, että moni kirjoittaa tänne vain siksi, että muualle ei enää voi kirjoittaa kuin omalla nimellä, ja satunnaisia pohtimattomia ajatuksia ei todellakaan halua kertoa henkilöllään internetissä.

        Kyllä minusta ainakin nimillä käydystä keskustelusta pitää aina pyytää asianomaiselta tutkimuslupa ja lupa käyttää tekstejä, jos tieteelliseen käyttöön halutaan käyttää nettikeskusteluita. Tämäpä vaan ei olekaan nimillä kirjoittamisen foorumi...

        Täällä nyt on monia eri ala-palstoja, etteivä ne maailmanmenoa tutki.


    • Politiikantutkija_

      Toivottavasti tekevä näidenkin juttujen perusteella galupin, mikä puolue johtaa.

    • Eläinkoe

      "Suomi24 on mainio laboratorio, kertoo hanketta vetävä tutkija Krista Lagus Helsingin yliopistosta".

      Lähde sama.

      No niin koekaniinit, nyt teitä tutkitaa !

    • Huomenna_se_alkaa

      Nyt vasta pääsen vauhtiin.

      LateLapista

    • SensurinkohdeNO1

      Löytyyköhän datasta vielä Suomi24 ylläpidon sensuroima materiaali, mikä ei ole ihan pieni määrä, täällä kun kaikki vähänkin arkaluontoinen tiedotus sensuroidaan.

    • Suhero

      Hyvää aamupäivää koe eläimet !

    • Tää_on_kivaa

      Hei meitä tutkitaan oikein yliopistotasolla !

      Toivottavasti eivä pety tutkimustuloksiin !

      • Hoplaax

        Tieteelle on ominaista pyrkiä lopulliseen totuuteen, ja on luontevaa aloittaa tutkimus todennäköisimmästä totuuden lähteestä.


    • Toivottavasti

      Myös kaikki ne tuhannet sensuroidut kirjoituksetkin?

      • jokinvitsivarmaan

        Täällä Suomi24:n keskustelupalstoilla oli joskus ( ja on yhä) hieman erikoinen käsitys sananvapaudesta, eli esimerkiksi sanaa "v*ttu" tai ylipäätään kirosanoja ei saanut teksteissä käyttää vaikka kiroilu ei ole laitonta vaan korkeintaan mautonta, vaan Suomi24:n outo kirosanafiltteri sensuroi ne kaikki ja jos vaikka kirjoittajan teksti muutoin olisi ollut täysin asiallinen ja siinä vain sana "v*ttu", sellaiset älykkäätkin kannanotot sensuroitiin, mutta sen sijaan esimerkiksi maahanmuuttajiin kohdistunutta laitonta vihaa tai poliittisiiin puolueisiin kohdistettua sananvapauden vastaista laitonta vihapuhep*skaa ei kukaan sensuroinut/ sensuroi tässä Suomi24:ssa mitenkään, tappouhkauksia rikolliset sai kirjoitella täysin sensuroimatta ja muuta pelottelua, jne. jne. Ja ainoat joilla tässä Suomi24:ssa oli sananvapaus, olivat foorumia häiriköivät rekisteröityneen nimimerkin omaavat keskustelupalstoille kirjoittavat nettihäiriköt - eräänlainen Suomi24:n sisäpiiri, jotka sitten pilkkasi muita keskusteluihin kirjoittavia, itselleen tuntemattomiakin, kirjoittajia härskisti palstalla, kirjoittelivat rekisteröimillään nimimerkeillään vihatörkyä ja poistattivat palstoilta heti omat laittomiksi tietämänsä tekstit, siinä missä samaa mahdollisuutta ei meikäläisen kaltaisella sivullisella satunnaisella kirjoittajalla ole ollut ollut... Sananvapauttako?


      • eihomo

        Hkin yliopiston tutkijat voisivat lisätä taulukkoonsa määrät aina kun haukutaan homoksi, eli kuinka monta kertaa homottelua on käytetty sellaisessa keskusteluissa, kun jonkun mielipiteestä ei pidetä.
        Tämä homo-sana kun menee kurosanafiltterin lävitse koska ei ole kirosana.


    • Kokenut__uroIogi

      Tutkimuksen tekijät voisivat työntää löylykauhan persereikäänsä.

    • Ajiat

      Hyvää lausntsi-iltaa, arvoisa tutkimusmateriaali!

    • Fariseus_ja_takin_käänt
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sehän on hyvä, jos saa asiansa laajempaan tietoon kuin samojen kirjoittelijoiden.

    • Anonyymi

      Mahtavaa, voiko persuudesta siis saada diagnoosin sairausluokituksen?

    • Anonyymi

      Olisikin turhauttavaa, jos älykkäät kirjoitukset jäisivät vain peräkammarien junttien luettavaksi.

    • Anonyymi

      kandee välillä vaihtaa sitä ip osotetta. tosinniillä saattaa olla vanhatkin ipt tallenettuna jossain. minkä nettiin laittaa niin sinne se jää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe