Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Ähtärissä. Kaupunki näyttäytyy ulkopuoliselle herttaisena ja idyllisenä pikkukylänä, jonka kaduilla ihmiset hymyilevät. Luonto on Ähtärissä näkemisen arvoista, eikä kuvankaunista järvimaisemaa tarvitse kaukaa hakea. Moni asia Ähtärissä kuitenkin mättää niin pahasti, etten nyt aikuisena muuttaisi takaisin kirveelläkään. En halua lapsieni asuvan sellaisessa ilmapiirissä, jota tämäkin palsta peilin lailla heijastaa.
1. Juoruilu. Ähtäriläiset ovat tavattoman kiinnostuneita toistensa elämistä. Jopa niin kiinnostuneita, että meheviä juttuja keksitään, jos niitä ei muuten ole tarjolla. Vuosien kuluessa olen oppinut, ettei puskaradioon siellä päin voi luottaa lainkaan. Ähtäriläiset ottavat myös mielellään kantaa toistensa asioihin, vaikkeivat edes tuntisi asianomaisia. Jos siis haluat vastailla asiattomiin kysymyksiin yksityiselämästäsi kesken kauppareissun, on Ähtäri asuinpaikaksi varma valinta!
2. Koulut ja kiusaaminen. Ähtärin kouluissa kiusaamiseen puututaan todella harvoin. Näin oli mun aikana ja tämän palstan mukaan edelleen. Itse en ollut koskaan kiusaaja tai kiusattu, mutta olen nähnyt miten samat oppilaat saivat turpaansa samoilta hyvien perheiden kullannupuilta välitunti toisensa jälkeen. Yhdessä tapauksessa kiusattua kiusasivat myös opettajat. Vaikka nämä tapaukset olivat kaikkien tiedossa, niitä lakaistiin systemaattisesti maton alle.
3. Samat huonot tyypit samoilla kultatuoleillaan. Hyvä esimerkki tästä on Ähtärin seurakunta. Monen tiedossa oli pitkään syy, mikseivät uudet papit pitkiin aikoihin halunneet jäädä Ähtäriin. "Siellä on se yksi ihminen, joka on VÄHÄN hankala." Joo, niin oli. Mutta miksi niin jäätävän kauan?
4. Ennakkoluulot. Ähtärissä sellaiset asiat kuten homot ja maahanmuuttajat ovat edelleen jotain aivan käsittämätöntä. Eivätkä todellakaan tervetulleita. Kaikki erillainen ällöttää ja pelottaa.
5. Kehno palvelu. Kilpailun puuttuminen vaikuttaa moneen asiakaspalvelijaan. Ei hymyillä, ei tervehditä, ei osata ottaa vastaan reklamaatiota. Tottakai on myös hyviä kaupantätejä ja myyjäsetiä, mutta huonoja putkahtelee kuin sieniä sateella.
6. Johto. (Katso myös kohta kolme.) Samojen ihmisten tahtoihin taivutaan vuodesta toiseen ja sitten niistä päätöksistä ruikutetaan päivät läpeensä. Onko joku ähtäriläinen esimerkiksi oikeasti sitä mieltä, että Pirkanpohjan taidekeskusta pitää tukea viimeiseen asti? Yksi ystäväni oli töissä kyseisessä paikassa. Hyvänä päivänä sinne eksyi yksi turisti per päivä, vaikka sesonki oli muka kuumimmillaan.
Osa näistä on tottakai kaikkien pikkukaupunkien ongelmia, ei pelkästään Ähtärin. Kirjoitan tämän lähinnä, koska toivon edes jonkun tajuavan, ettei asioiden tarvitse olla näin. Monella ähtäriläisellä on suuri sydän ja runsaasti kotipaikkaylpeyttä. Toivon kovasti, että jossain vaiheessa tämä alkaisi näkyä myös ulospäin.
Ihastuttava Ähtäri
14
1775
Vastaukset
- käänteisesti
Olen monesta kohdasta aloittajan kanssa osittain samaa mieltä, kuten kohdista 1, 4 ja 6. Kuitenkin muut kohdat enemmän tai vähemmän nojaavat tämän palstan "tietoihin", joten niille ei voi antaa kovinkaan paljon painoarvoa, eivätkä näin ollen välttämättä vastaa (ollenkaan) todellisuutta. Ja valitettavasti aloittajan kirjoitustyyli heijastelee samaa negatiivisuutta kuin halveksimansa ähtäriläinen ilmapiiri. Että en tiedä mihin päästään moisella kielteisyydellä - ennemminkin rakentavilla ehdotuksilla olisi kysyntää.
- vituvatipaat
ähtärin suurin saavutus on joku homon näköne iskelmäpelle.
- ElliQ
Heips!
En nojaa pelkästään tämän palstan tietoiihin. Edelleen minulla on paljon ystäviä Ähtärissä ja sukuni on alueella tutkimusten mukaan viihtynyt satoja vuosia. Kyllä mä osaan korvat pitää auki, eikä se kuultava aina niin nättiä ole.
Rakentavia ehdotuksia siiis:
- Kouluihin pitäisi saada ulkopuolinen asiantuntija edes viikoksi kartoittamaan oppilaiden käytöstä välituntisin ja koulumatkan alkaessa Tälle ihmiselle voisi myös anonyymisti lähettää viestejä jne. Yhteistyötä voisi tehdä esim. Töysän, Lehtimäen tai Soinin kanssa. Usein ongelmat on helpompi nähdä toisen pesästä kuin omastaan.
- Potkut voi antaa jo ennen eläkettä. Jos yksi ihminen on jatkuva valitusten suo, ei hän ehkä ole paras henkilö tehtäväänsä. Mun kouluaikoina esimerkiksi Ähtärin yhteiskoulussa opetti erityisen tasapainoton yksilö, joka uhkaili jatkuvasti oppilaita omalla itsemurhallaan, jakeli mielivaltaisia rangaistuksia ja käänsi valitukset kiusaamisesta päälaelleen. Tämä opettaja opettaa Ähtärissä edelleen.
- Jokaisella on vastuu omasta käytöksestään. Kaikkia hurjia juoruja ei tarvitse toistaa eteenpäin vielä räävittövämpinä.- kelaatsä
Hyvä Elli! Nämä asiat vaan pitäisi saattaa suuren yleisön tietoon ja tämä Ähtäri -palsta ei oikein palvele siinä. Itse olen asunut paikkakunnalla 15 vuotta ja jo ensimmäisien kuukausien jälkeen katunut tänne muuttoa. Ähtäri on niin sisäsiit sisäsiittoinen ja sulkeutunut kaupunki, että toista pitää etsiä ja kauan.
- Seinäjoellebaariin
Meikä asu ahterissa vuodet 2005-2012. Aloittaja on kaikessa ylimielisyydessään unohtanut tärkeimmän........rumat naiset..............äijät myös. Kaikilla äijillä tukassa jotku homohyppyrit ja ämmät....huhuh ja pakoon
- exsuttura
oon kans asunut lapsuuteni ja nuoruuteni ähtäris,käyn kerran kesäs fiilistelemässä paikkoja.on todella kaunis kaupunki.mutta ähtäris on liikaa niin sanottua naapurikateutta.ei muutakuin tzemppiä ähtäriläiset vetäkää samaa köyttä niin saatte kaupungin uuteen nousuun.
- Sivustaseuraava
Kyllähän noissa ajatuksissa on oma todenperäisyyskin. Toisaalta ajatukset ovat subjektiivinen näkemys nykyisyydestä ja historiasta. Ainakin omalta osaltani voin sanoa, että tunnen oman historiani parhaiten ja siinä sivussa sitten oman kotipaikkakuntani jutut. Muista paikoista ei sitten oikein vertailupohjaa omakohtaisesti ole - ainakaan samalta aikajaksolta ja samoista elämänvaiheista. Jos oikein lähtisi tutkimaan, niin näppituntuma on se, että Ähtäri ei keskiarvoilla ja tarkemmilla tilastollisilla menetelmillä mitattaessapoikkeaisi muista saman kokoisista paikkakunnista merkitsevästi. Totta on se, että tämän palstan jutut painottuvat tänne valittamisen puolelle. Nytkin on vaalit tulossa ja ehdokkaita etsitään kissojen ja koirien kanssa. Vaikuttajia ja kehittäjiä kun haetaan, niin vetäydytään sivuun ja ollaan piilossa. Kun joku lupautuu yhteisten asioiden ajajaksi ja sattuu saamaan kannatusta, niin sitten vain jostain taas kuoriudutaan tietäjiksi ja kehittäjiksi. Itsekin seuraan mieluummin sivusta, mutta pyrin välttämään niiden mollaamista, jotka edes yrittävät tehdä jotain..
- mesgämmen
Mikä ihme siinä on kun joka kunta tai kapunki on täysi paska. Ainakin sellaisen käsityksen saa kun lukee näitä eri paikkakuntien palstoja.
Taitaa olla ammattivalittajat asialla joka kunnassa.- Anonyymi
Ähtäri on kuin ajais venäjälle yhtä ankean näköistä
- Anonyymi
Jooo, ainakin tämä voorumi on sisällöltään eri paikkakuntien kesken samanmoinen, epäkohdaksi nähtyjä asioita tai tyytymättömyyttä jonkun muutokseen tai puuttumiseen tai sitten häviämiseen.
Vaihtelevasti eri tavoin esitettynä.
Mitä sanomalehdet lopuksi ovat, uutisia, muutoksia, mainoksia siitä ja tästä, tai yleisökirjoituksia ja mielipiteitä jonkun puolesta tai vastaan.
Onhan sanomalehtienkin tapa esittää näkemyksiä muuttunut, se on lyhentynyt, taustatiedot on välillä suppeampia eikä lukijan tehtävää välillä sekään helpota kun joskus on vaikea erottaa mikä se pääsisältö tässä nyt olikaan, onkohan se varmasti paikansa pitävää vai onkohan se mielipide tai näkemys joka lukijan täytyisi nyt omaksua.
Aika usein lehdistäkin lukisi tarkastelua miten tämä tai tuo muuttaa tai vaikuttaa tai mitä ovat haitat ja hyödyt.
Keskusteluvoorumeilla on nyt sitä samaa, kannatetaan tai vastustetaan jotain, jolla itselle on merkitystä tai sitten muuten vaan.
Tuskinpa valittaminen nyt mikään päätehtävä tai ammattikunta sillä tavalla on, kaikkeen kun on näköaloja olemassa, joita joku kokee epäkohdiksi.
Harvemmin onnistumisista voi lukea: Olipa mainio asia kun...
Uutiset pyrkivät joskus vaikuttamaan sisällöllään, kuten mainokset ostajaan.
- Tulausta
Päätökset,ovat unohtaneet kuka maksaa..Konkurssin tekemllä pääsiskin sisäpiiriin..
- Anonyymi
Ellille nostan hattua ja kumarran syvään.
- Anonyymi
Sisäsiittoisuus on toisilleen läheistä sukua olevien eliöiden lisääntymistä keskenään. Sisäsiitoksella on haitallisia vaikutuksia jälkeläiseen. Tämän taustalla on se, että lähisukulaisilla on tavallista enemmän yhteisiä geenimuotoja.
- Anonyymi
18.04.2015 Tämäkin ketju aloitettu, mutta nykyisinä päivinä samaa asiaa ankuttaja vääntää ja jankuttaa. Eikö jo kyllästytä, kun kukaan ei välitä....Kysyn vaan huvikseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841