Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suomen turvallisuuspolitiikka

Malttia

Nyt on kansalaisilla loistava ja mahdollisesi myös viimeinen tilaisuus päättää Suomen turvallisuuspolitiikasta ja kohtalosta. Nykymenolla ollaan ajautumassa kohta aseelliseen konfliktiin naapurimaan Venäjän kanssa. Alexander Stubbin ja Carl Haglundin järjestämä pian Suomen Lapissa alkava Venäjän härnääminen Naton ilmavoimien näytöksellä on taas yksi askel kohti sotaa
Pari vuotta sitten presidentti Niinistö piti Kultarannassa tilaisuuden, jossa Natoon liittymistä perusteltiin maailmanpolitiikan muuttumisella ja suurvaltojen vastakkain asettelun päättymisellä. Nyt pari vuotta myöhemmin Natoon liittymistä perustellaan Venäjän uhalla. Kovin ovat ns. asiantuntijoiden mielipiteet ailahtelevia.
Tavatessaan vuosi-kaksi sitten kenraalin Venäjän asevoimien johdosta, Niinistö läksytti häntä, että Suomi itse päättää Natosuhteistaan. Nyt sekä Alexander Stubb että Carl Haglund ovat uhmakkaina kuin pikku-pojat intoilleet Natosta. Totta kai Suomi saa itse päättää liittymisestään Natoon. Ei sitä kukaan ole kieltänyt.
Pojilta on vain unohtunut se tosiasia, että Suomi myös kantaa itse vastuun päätöksistään. Yhtä vähän kuin Venäjä voi päättää meidän Nato-suhteista voi Suomi päättää siitä, miten naapurimaa Venäjä suhtautuu vihamielisten Nato- joukkojen tuomiseen sen rajojen läheisyyteen.
Nyt pitää muistaa myös se, että USA:n kynnys sotilaallisiin iskuihin on hyvin matala. Tänäkin päivänä maan sotii ympäri maailmaa. Suomen olisi hyvä pysyä suurvaltojen ristiriitojen ulkopuolella. Esimerkkinä USA:n toiminnasta on sekasorto Lähi-Idässä. USA:n toimintaperiaate on vanha tuttu "HAJOITA JA HALLITSE". Nyt Sekasortoa yritetään saada aikaan Venäjällekin ja EU on siinä lähes yhtä innokkaana kuin USA:kin.
Taitamattoman politiikan ansiosta Suomi on kärsinyt jo huomattavat taloudelliset tappiot. Hyvien naapurisuhteiden rakentamiseen käytettiin vuosikymmeniä mutta ne tuhotaan hetkessä.
Valinta on sinun: äänestä.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tampereelta

      Täsmälleen samaa mieltä, Natoon liittyminen tarkoittaa asevoimien alistamista USAn yli-innokkaan armeijan alaisuuteen. Vaikka ei provosoitaisikaan Venäjää hyökkäämään tänne, niin kohta kuitenkin sotisivat suomalaisetkin nuoret miehet Lähi-Idässä että USA:lle riittää öljyä.

    • Minä_minä

      Yksinkertaista: EI Natolle!

    • Pyssymies-86

      Mutta kun vähän tekis mieli härnätä Venäjää. Jos vaikka vielä joskus pääsis ampumaankin :-P

    • Kolehmainen

      Aloittaja korostaa, että Nato-päätös on yksin Suomen. Mutta samaan hengenvetoon hän jo uhkailee Natojäsenyyden tuomista seurauksista, eli vetää itseltään maton alta ja tuo päätökseen mukaan Venäjän "tahdon".

      Natosta on voitava päättää ilman, että itäisen naapurin uhkailu vaikuttaa päätkseen. Venäjä on yksiselitteisesti se syy, miksi Natosta ylipäätänsä Suomessa keskustellaan. Jos Suomi antaa Venäjän vaiktuttaa pääkseen, niin itsenäisyys on jo tavallaan menetetty - "pakkoliittyminen" tietäisi vain puolueettomuuden menetystä.

      En ole ennustaja enkä tiedä, pitäisikö Natoon liittyä. Mutta vaikka en osaa ennustaa, tunnen kuitenkin historiaa sen verran, että pieni puolueeton maa ei ole minkään arvoinen suurvaltojen shakkilaudalla ja nämä pikkusotilaat syödään ensimmäiseksi, kun isot tekevät siirtojaan. Tosin pikkusotilaiden uhrauksia voidaan tehdä myös liittoutuminen ja puolustusliittojen sisällä, kun historia on meille opettanut.

    • tolokat

      Turhaa lässyttää itsenäisestä päätöksestä. Venäjä pakko huomioida joka päätöksessä. On iso naapuri. Vai kerjäättekö Suomen tuhoa?

    • Kolehamien

      "Vai kerjäättekö Suomen tuhoa?"

      Tiesitkö, että olet jo kybersotilas, koska uhkailet Suomea tuholla. Kriisitilanteessa sinut voitaisiin laittaa vankilaan, mutta vapaassa Suomessa pääset rauhassa tekemään myyräntyötäsi. Tai sitten toimit Pietarista, eli olet rauhanaikainen desantti, jolle ei toistaiseksi voi mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe